Wie zingt voor Nederland in Kiev? [Upd]

Dit vind je misschien ook leuk...

247 reacties

  1. Jesse schreef:

    Vorig jaar waren ze nog niet zo’n hype als nu maar toen heeft O’G3NE ook al gezegd dat ze wel wilden maar nog niet waren gebeld, en toen werd niet veel later bekend dat Douwe Bob ging. Ze zeggen ook dat hun theatertour op dit moment hun allerhoogste prioriteit is, en dat ze ook niet heel erg met het ESF bezig zijn. Misschien is het verstandig om dan toch nog maar een jaartje te wachten?

  2. RobbieR schreef:

    Ik vond de blonde zangeres, wel heel geheimzinnig lachen.
    Of is het achterdocht ;-)

  3. Jadus schreef:

    De nieuwe single van O’G3NE hoorde ik op de radio, een soort Amerikaanse radioballad. Nogal cheesy, maar wel kwaliteit. Ze hebben eindelijk de weg naar goede songwriters en producers gevonden.

    Het kan natuurlijk ook dat de AVROTROS het al min of meer heeft beloofd aan een artiest met wie ze eerder in gesprek waren. Ik noem een Alain Clark, daar hoor je nu helemaal niks meer van.

  4. Bas schreef:

    Avrotros zal nog wel aan het onderhandelen zijn. Na Anouk kwamen media steeds voor de organiserende omroep al naar buiten met de naam. Ik mis in bovenstaand lijstje Eva Simons, Wouter Hamel, Romy Monteiro en Jan Smit, die 20 jaar in het vak zit. 1 van die zouden het voor mij gevoelsmatig ook wel eens kunnen worden. Hopelijk kiest men beste lied, act en een artiest met uitstraling.

  5. Willeke schreef:

    Alsjeblieft niet. Dit wordt een fiasco. The common linnets zou absoluut kunnen, als ze willen. Kovacs, Sue the nicht, Blaudzun, Mister and Mississippi, Dotan, de Staat, MY BABY kan ook allemaal maar absoluut geen O3gene

    • Jadus schreef:

      Dat is nogal appelen en peren vergelijken… je noemt allemaal indie-acts, en O’G3NE is natuurlijk zeer middle of the road. Alles heeft z’n eigen charme.

      • Hans schreef:

        Alles heeft zijn charme..maar bespaar ons die drie meiden met hun verschrikkelijke maniertjes en nog nooit een hit….misschien als ze groot zijn…

  6. RobbieR schreef:

    De spanningen zijn begonnen, ik heb het idee dat het binnenkort bekend gemaakt wordt.

  7. Nordman schreef:

    Ik ben zelf voorstander van het sturen van O’g3ne. Voor mij hebben ze alle ingredienten om het esf te kunnen winnen, ze hebben alleen 1 goed lied nodig. Ik zou het liefst een midtempo of ballade willen horen als ze worden gekozen. Daarin vind ik hun zang het beste uitkomen. Mocht de AVROTROS voor iemand anders gaan, laat het dan iemand zijn die net als The common linnets, Douwe Bob en ook O’g3ne wil winnen, niets minder! Voor de verandering zou ik het ook prettig vinden als we het komende jaar echt eens een knaller van een nummer sturen en dan denk ik aan een goede pop, dance of rock nummer. Laten we eens een andere kant tonen aan Europa. Andere artiesten die ik graag zie gaan: Kensington, Rochelle (laatste 2 singles hebben internationale hitpotentie), Kovacs, Delain en Caro Emerald.

  8. RobbieR schreef:

    Voorproefje van hun cd, eerste 2 nummers denk ik ok niet slecht.
    Daarna denk ik, ik ken het oa wel.

    Als zij een soort nummer hebben als track nr 1) met goed plan en act en oh ja ook goede styling ben ik geen tegenstander.

  9. robbert-rotterdam schreef:

    Wb O’G3NE. Ik WAS altijd enorm tegen. Hoewel hun stemmen hemels zijn en ik in buitenlandse reacties lofuitingen lees over hun uiterlijk (die hetero’s hebben toch vaak een aparte smaak, hè?) is mijn grootste turn-off altijd hun eigen repertoire geweest. Net zoals Mrs Einstein, ook stemkunstenaressen,moesten ze het tot nu toe altijd hebben van covers, en dat is niet genoeg basis voor een uitverkiezing.
    Nu ik een voorproefje van hun nieuwe album heb gehoord, ben ik redelijk om. Het lijkt alsof vader het veld heeft geruimd voor een internationale componist/producer, en dat is net wat nodig was: een aansprekend repertoire! Ze klinken niet langer als poldermeiden die alleen in Nederland of Vlaanderen gewaardeerd kunnen worden en verder niet.
    Mijn eerste keus valt nog altijd op eigenzinnige creatievelingen zoals bv.Waylon, maar nu O’G3NE een nieuwe internationalere weg lijkt in te slaan, ben ik niet meer negatief en zie ik vooral ook de voordelen ( de geweldige stemmen, bijvoorbeeld).
    Dat meidengroepjes niet zouden scoren zie ik niet als belangrijk argument, omdat ik denk dat 1) het niet waar is 2) uitblinken in het eigen genre het streven moet zijn. Country had ook nooit gescoord tot de Common Linnets.

    • RobbieR schreef:

      De meiden zijn best leuk om te zien. Ook zijn het symphatieke meiden.

      Ook klinkt de cd niet zo slecht als ik dacht.

      Nogmaals zij mogen van mij als er verbeterpunten zijn.

  10. Michel schreef:

    Net even de album previews zitten luisteren van O’g3ne. Eigenlijk ben ik tegenstander van ’n NSF, maar met dit album zou het wel leuk zijn geweest. Klinkt allemaal lekker. Waar wel ’n beetje zorgen zitten zijn een theatertour tot 1/2 maart, hun zorgen om een zieke moeder, en de voorbereidingen/media-circus ESC. Kunnen ze dit aan?

  11. Kenny schreef:

    OG3NE zou weleens het eerste meiden groep kunnen zijn die voor het eerst sinds tijden de finale haalt. Als hun gaan dan hoop ik dat ze met een geweldig nummer komen en zo veel mogelijk met zijn drieën tegelijk zingen. Het lijkt mij nog leuker als Waylon, Within Temptation of The Common Linnets gaan. De Common Linnets met een soort gelijk nummer als: We don’t make the wind blow. Dat zou ik geweldig vinden. =)

    • Jadus schreef:

      The Common Linnets zijn nog maar 50% Nederlands, dat is misschien wat teveel van het goeie. De meeste mannelijke zangpartijen worden gezongen door de twee Amerikanen.

  12. René U schreef:

    ‘Het feit wil dat meidentrio’s, op een paar uitzonderingen na, niet goed scoren op het songfestival. Dat kan één van de redenen zijn dat AVROTROS wellicht met andere artiesten in onderhandeling is.’

    Ha ha ha! M.a.w. O’g3ne is niet de voorkeur van de schrijver van dit artikel.

    Wat mij betreft wordt O’g3ne z.s.m. vastgelegd voor Kiev; geloof er heilig in dat ze met een knaller van een ballad heel hoog kunnen eindigen! :-)

    • Hans schreef:

      Ja, dat gold ook voor edsilia, Glennis, hind. Maar kom eerst maar eens met die geweldige ballade.

  13. Conny Komen schreef:

    Waarom altijd die obsessie met bekende namen in NL ? Alsof andere landen steeds hun toppers sturen… In veel zelfs succesvolle ESC-landen worden vaak artiesten gestuurd die absoluut nog niks bewezen hebben maar er mits de nodige voorbereiding en coaching er toch in slagen een goed resultaat neer te leggen. Misschien zijn bekende artiesten net minder goed omdat ze zich minder goed voorbereiden omdat ze toch op hun ervaring afgaan ?

    En het is nu niet dat NL zo opmerkelijk buitengewoon fantastisch scoort op het Songfestival behalve dan die ene uitschieter met The Linnets.

    • Hans P. schreef:

      Sorry hoor, maar onder welke steen heb jij geleefd?

      1) Dat wij (jij) bepaalde artiesten die meedoen uit andere landen niet kent wil niet zeggen dat ze in eigen land (of regio) geen bekende naam of topper zijn. Het tegendeel is waar, als je je verdiept in de deelnemers van de laatste jaren dan kom je heel veel landelijke en/of regionale grote namen tegen.

      2) Niet alleen The Common Linnets hebben het fantastisch gedaan, dat geldt ook voor Anouk en Douwe Bob, of zijn we de resultaten van de periode 2005-2012 alweer vergeten?

      3) Het feit dat de bekende namen het goed doen komt voort uit het feit dat ze een ingespeeld productieteam achter zich hebben en dat de platenmaatschappij (in zekere mate) wil investeren in het Eurovisieavontuur. AVROTROS zal dat (terecht!) niet doen. Dus de genoemde voorbereiding en coaching kun je bij een beginnend artiest gerust vergeten. Het feit dat we de laatste jaren over een professioneel regisseur konden beschikken die de podiumact voor zijn rekening nam, is alleen te danken aan het feit dat dit vanuit het kamp van de artiest zelf gefinancierd kon worden. Om maar een voorbeeld te geven.

      Alsjeblieft voorlopig even geen schuifdeurartiesten zonder ervaring meer. Die brengen buiten een mogelijk goede stem en leuke uitstraling niets in en dan is de kans dat je de halve finale overleeft wel heel erg klein.

  14. B. schreef:

    Ilse zou wel mogen gaan, maar dan wel alleen, the common linten zijn niet meer de common linnets van toen…
    het was toen een goed lied en een goed scorende Ilse en Waylon, en goed in beeld gebracht, ilse blijft goed…laat haar allen staan, in een witte prachtige kanten jurk en mooi ballad en we winnen en niet die heren uit amerika, (die zoals Caudia zei) Waylon heeft sex…en dat scoort…en Waylon mag van mij ook, een van de beste artiesten van nu.

  15. B. schreef:

    en zou mooi zijn Ilse met Waylon…zo jammer dat dat niet meer gaat. O3gene scoort niet in europa..is te zoet.

  16. B. schreef:

    oooooo lees net dat Jan Smit is gevraagd voor Duitsland..met Klubbb3
    en dit niet doet….
    zou keuk zijn geweest als hij dit wel had gedaan.

    • Matje schreef:

      En zijn rijkelijk betaalde uitje als commentator kwijt zijn voor een jaar. Echt niet !

  17. Conny Komen schreef:

    robbert-rotterdam:
    Wb O’G3NE. Ik WAS altijd enorm tegen. Hoewel hun stemmen hemels zijn en ik in buitenlandse reacties lofuitingen lees over hun uiterlijk (die hetero’s hebben toch vaak een aparte smaak, hè?) is mijn grootste turn-off altijd hun eigen repertoire geweest. Net zoals Mrs Einstein, ook stemkunstenaressen,moesten ze het tot nu toe altijd hebben van covers, en dat is niet genoeg basis voor een uitverkiezing.
    Nu ik een voorproefje van hun nieuwe album heb gehoord, ben ik redelijk om. Het lijkt alsof vader het veld heeft geruimd voor een internationale componist/producer, en dat is net wat nodig was: een aansprekend repertoire! Ze klinken niet langer als poldermeiden die alleen in Nederland of Vlaanderen gewaardeerd kunnen worden en verder niet.
    Mijn eerste keus valt nog altijd op eigenzinnige creatievelingen zoals bv.Waylon, maar nu O’G3NE een nieuwe internationalere weg lijkt in te slaan, ben ik niet meer negatief en zie ik vooral ook de voordelen ( de geweldige stemmen, bijvoorbeeld).
    Dat meidengroepjes niet zouden scoren zie ik niet als belangrijk argument, omdat ik denk dat 1) het niet waar is 2) uitblinken in het eigengenre het streven moet zijn. Country had ook nooit gescoord tot de Common Linnets.

    Om u niet te veel illusies te geven over hun internationaal potentieel: in Vlaanderen is OGene volledig onbekend. Ik ken zelf enkele nummers en ja ok, leuke popnummers maar te zeemzoeterig en te weinig slagkracht voor internationaal publiek en elk land heeft zo wel soort popartiesten die gelijkaardige nummers hebben.

    • Jadus schreef:

      Ilse DeLange was in Vlaanderen ook volledig onbekend… dat zegt allemaal niks. Niemand in Nederland had ooit van de Belgische inzending van dit jaar gehoord (ben haar naam alweer kwijt) maar die deed het ook niet onaardig.

      Dat heeft allemaal meer met promo te maken, en met een lokaal platenlabel dat het in je ziet zitten. Menig geweldig artiest blijft gevangen in eigen land, tenzij je uit Zweden of de UK komt, dan breek je wat makkelijker door.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Je leest niet goed. Ik heb niet geschreven dat ze in Vlaanderen een grote klapper zijn. Ik heb gezegd dat ze nu niet meer klinken als artiesten die alleen in Nederland en Vlaanderen kunnen scoren. Hun nieuwe repertoire kan hun bereik groter maken.

  18. Damsco schreef:

    Sorry hoor, maar ik begrijp werkelijk niet waarom er nog steeds gesproken wordt over zo’n doorsnee poldergroepje. Ik had eigenlijk gehoopt dat de hype inmiddels weer was overgewaaid. Waarom wordt O’G3NE überhaupt beschouwd als serieuze kandidaat om ons te vertegenwoordigen? Alleen omdat ze aangegeven hebben interesse te hebben? Het materiaal dat ze tot dusver hebben laten horen, inclusief de nieuwe single, is beneden middelmaat. Leuk voor The Voice of De Beste Zanger(s) van Nederland, maar totaal niet geschikt voor een internationaal podium zoals het Eurovisie Songfestival. Hebben ‘we’ dan niets geleerd van Glennis, Treble, Edsilia, Hind, Joan Franka, Trijntje en al die anderen? Deze meiden zijn zo dodelijk saai dat zelfs mooie harmonieën hun niet kunnen redden.

    Uitgangspunt voor Nederland (gelet op Anouk, The Common Linnets en Douwe Bob) zou moeten zijn: een ‘alternatief’ nummer TENZIJ er een mainstream nummer (+ geschikte artiest) voor handen ligt die zó goed is dat zowel de vakjury alsmede de televoters er niet omheen kunnen.

    PS: er staat in dit artikel dat Kovacs aangegeven heeft geen interesse te hebben in het Songfestival. Ik meende juist dat ze omstreeks 2014 aangaf ‘open te staan’ voor het Songfestival, is er ondertussen iets veranderd?

    • Jadus schreef:

      We vallen nu op omdat we als een van de weinige landen met ‘normale’ muziek aan komen zetten, maar dat effect is op een gegeven moment natuurlijk ook wel weg. Douwe Bob had met een wat beter nummer een serieuze kans gehad op de winst, maar in zijn genre is hij wel het beste wat we hebben.

      Het blijft wel apart hoe sommigen hun best doen om O’G3NE neer te zetten als het meest doorsnee groepje ooit, wat ze echt niet zijn. Vocaal blijven ze altijd overeind, dat is wat Douwe Bob ook uiteindelijk nog aan een goede uitslag heeft geholpen (want zijn nummer sloeg echt niet aan). Ik denk dat je voor de winst op de Zweedse toer moet: geef ze een nummer dat is bij elkaar gejat van huidige hits, en scoren maar.

  19. Esmee schreef:

    Goed kunnen zingen is niet genoeg.
    Vooralsnog zeg ik over O’g3ne: een perfect achtergrondkoortje. Maar meer nog niet.

  20. Esmee schreef:

    We zijn Jenny Lena vergeten te noemen. Die, maar dan met een rocknummer.
    Helaas had ze gezegd dat als ze gekozen zou worden, ze dan met ‘iets kleins’ wil komen. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.

    • RobbieR schreef:

      Dat grijze vogeltje? En haar krijs stem?
      Nee dank u.

      • max schreef:

        Nee joh! En totaal geen uitstraling. IJskoningin.

      • Esmee schreef:

        Ik ken haar voornamelijk van The Voice of Holland, en daar vond ik haar toch echt niet ‘grijs’, of dat ze alleen maar een schreeuwstem opzette. Ze zag er steeds leuk uit, en ze zong heel goed, mooi, of schreeuwend inderdaad.

      • Esmee schreef:

        Ik ken haar voornamelijk van The Voice of Holland, en daar vond ik haar toch echt niet ‘grijs’, of dat ze alleen maar een schreeuwstem opzette. Ze zag er steeds leuk uit, en ze zong heel goed, mooi, of schreeuwend inderdaad. Maar zeer de moeite waard hoor!

        Later zag ik haar echter in de show van Perez Hilton, en dat vond ik een stuk minder. Zó zou ik er inderdaad niet veel aan vinden.

      • Esmee schreef:

        p.s. sorry voor de dubbele tekst. Te snel op de toets…:-)

      • Esmee schreef:

        Verder denk ik dat een artiest die op het verlanglijstje van de Avrotros staat, én al een lied klaar heeft wat bevalt, de meeste kans maakt. Of toch niet?

  21. robbert-rotterdam schreef:

    Esmee:
    Goed kunnen zingen is niet genoeg.

    Mee eens. Daarom ben ik zo blij dat ze nu niet langer onder de vleugels van hun vader zijn, maar internationale schrijvers/producers hebben gevonden, zodat ze met die gouden kelen met dit nieuwe repertoire eens echt internationaal kunnen uitpakken…

  22. riccardo schreef:

    Van de genoemde namen is Waylon voor mij de artiest met het meest complete pakketje. Blijft ook met een eventueel onhandig gekozen nummer of beperkt budget als artiest commercieel en eigen met internationale allure en kwaliteit. Kan veel verschillende stijlen aan binnen de rootsy genres en heeft de uitstraling van een idool.
    Dat betekent niet dat er geen andere mogelijkheden zijn. Ben heel erg benieuwd wie de driekleur gaat dragen volgend jaar!

    • Kenny schreef:

      Ik vind ook dat Waylon een goede kans maakt

      • robbert-rotterdam schreef:

        Waylon is, zoals ik boven heb geschreven, mijn no.1, maar O’G3NE is met hun nieuwe internationale producers buitengewoon in mijn achting gestegen.

    • riccardo schreef:

      De zusjes vind ik moeilijk te plaatsen. Ze doen soms hele mooie dingen maar in het geheel genomen pakken ze me lang niet altijd. Op de meeste foto’s denk ik: Gelegenheids trio of Songfestival. Preview fragmenten nieuwe album, voor welk publiek?

  23. Ria NL schreef:

    Persoonlijk zou ik erg blij zijn als de keuze op O’G3NE zou vallen om volgend jaar voor Nederland naar Oekraïne te gaan en dan het liefst met een mooie ballade. Ik vind de dames geweldig !!! Ik verheug me al op hun cd die binnenkort uitkomt Ik heb hem al in bestelling !!!

  24. Dustin schreef:

    Aub niet die vreselijke Lisa Amy en Shelly of hoe ze zich nu ook mogen noemen, dat gaat echt het ergste ooit worden voor Nederland, ja ja zelfs nog slechter dan Hind met haar kroonluchter decor. Ik zeg: Waylon, dan is de kans groot dat t goedkomt.

  25. johanve schreef:

    Sharon Doorson kan volgens mij ook wel iets moois laten horen en zien.

  26. RobbieR schreef:

    Nogmaals ik ben ook geen fan van de drie zusjes.
    Maar als zij een goed liedje hebben, wat internationaal klinkt.
    Wat afwijkt en proffesioneel klinkt en niet door vader is geproduceerd of geschreven, dan mogen zij naar Kiev volgend jaar.

    Maar wel met een goed team, plan, styling en act.
    In interviews komen zij over als leuke en verstandige meiden.
    Dat hebben zij al mee en natuurlijk hun zang.
    Nu de rest nog.

  27. He1n schreef:

    Soms hoor ik ABBA als ik de meiden hoor zingen. Een lied als chicitita zie ik wel zitten. Ja hoor…ze mogen. Maar niet van die tuttenkleding. Lekker spiekerbroekie…wit bloesie

    • Conny Komen schreef:

      Hollands fashion alert … een spiekerbroekie. Songfestivals win je niet in een spiekerbroekie en een wit bloesie. Dit bedoel ik dus met het totale Nederlands gebrek aan styling. Het zit er niet en het zal er dus nooit in zitten… volledig stijlloos. Jammer, want Nederlandse mensen zijn gemiddeld genomen wel knap, maar als ze iets aantrekken, verliezen ze de helft van hun aantrekkingskracht.

      • RobbieR schreef:

        Douwe Bob was toch goed gestyled?

      • robbert-rotterdam schreef:

        Dat vind ik erg wisselend en afhankelijk van de artiest. Zo bont als Barbara Dex hebben we het nog nooit gemaakt, maar Trijntje was absoluut niet best, evenmin als de 3J’s. Daarentegen vond ik Ilse de Lange, Douwe Bob en Edsilia ll prima gestyled.

  28. MarkusRotterdam schreef:

    Laat die drie meiden maar lekker gaan volgend jaar, ik ga er niet naar toe dus dat komt goed uit.
    Ben geen fan van ze.

    • Peter schreef:

      Wat een arrogante, domme en rare reactie. Of de keuze van de artiest moet afhangen van het feit dat jij wel of niet gaat.

  29. jos schreef:

    ik vind ze erg goed ( O’G3NE )

  30. RobRotterdam schreef:

    Wel Avro/Tros gooi het er maar uit: O’3gne gaat naar Kiev 2016.

  31. Esmee schreef:

    Door het ruime aanbod van goede artiesten dit jaar, kunnen ze nu een strategische keuze maken, zou hij gezegd hebben.

    Wat zouden ze met ‘een strategische keuze’ bedoelen? Wel goed genoeg, maar niet goed genoeg om te kunnen winnen? (Vanwege de kosten).

    • riccardo schreef:

      Iets zegt me dat Daniel niet de juiste persoon is als het om het maken van de keuze gaat. Misschien moeten ze Gerard Eckdom er eens bijvragen. Mensen die naast dat ze breed georiënteerd zijn ook meer feeling hebben met wat voor hedendaags en current door moet gaan.
      Dekker doelt op dat er keuze uit verschillende nummers zou zijn? Of dat ze gaan kijken met welke artiest er een soort Douwe Bob scenario in de aanloop naar de finale kan ontstaan?
      Mochten we nog eens winnen mogen ze van mij als het om de kosten gaat een keer helemaal back to basics gaan :-)

    • Esmee schreef:

      Hij had het over artiesten.

  32. Dick schreef:

    Nee he, zit die Daniel Dekker nog steeds mee te selecteren? Ik hoop het echt van niet want dan vrees ik weer het ergste. Dat bekende artiesten nu wel willen is zeker NIET te danken aan de selecties van de afgelopen jaren of de wijze waarop e.e.a. gegaan is. Wat bedoelt hij in hemelsnaam met strategische keuze???

  33. Conny Komen schreef:

    RobbieR:
    Douwe Bob was toch goed gestyled?

    Die tattoo vond ik er ferm over eigenlijk. Leuk voor een niet al te begaafde voetballer maar niet voor Douwe Bob.

  34. b. schreef:

    en ik hoorde zojuist ui de Troonrede dat Waylon gaat voor Nederland…. 12 points ze komen vanzelf, momenteel de beste artiest in Nederland en kan heel goed scoren in Europa. (en als Ilse mee gaat…dan komt het helemaal goed.!!!)

    • Fanny Kunnen schreef:

      Ze gaan Yes-R en Ali B sturen, alleen al om Wilders te jennen, wat ook een politiek signaal is in verkiezingsjaar 2017.

  35. Damsco schreef:

    Ten aanzien van de update: als Daniel Dekker het heeft over “een strategische keuze”, dan vrees ik inderdaad dat het O’G3NE wordt. Dit omdat meidengroepen niet vaak meedoen aan het Eurovisie Songfestival en de laatste keer dat wij een meidengroep stuurden, is alweer tien jaar geleden (dat was trouwens ook een regelrecht fiasco, maar dat terzijde). De Tros heeft volgens mij ook echt zo’n typische ouderwetse gedachtegang van: “Ach wat leuk, zo’n groepje. Echt enig, zulke spontane, ‘frisse’ meisjes!”

    Caro Emerald heeft vorig jaar letterlijk aangegeven te willen overwegen om te gaan en als je kunt kiezen voor zo’n internationale klasse en allure, waarom zou je dan zo’n Voice-groepje, die geen één fatsoenlijke hit op hun naam hebben staan, overwegen? Wij hebben in 2013, 2014 en 2016 zeer professionele acts gehad, dat moeten we gewoon volhouden. Ik geloof veel meer in Caro Emerald dan in O’G3NE. AvroTros moet deze gelegenheid gewoon met beide handen aanpakken.

    Alles op alles zetten om Caro Emerald af te vaardigen naar Kiev! Better safe than sorry.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Oneens. Caro Emerald is een goede zangeres, maar vind het niet terecht dat O’G3NE neergezet wordt als een stom meidengroepje en dat Treble erbij gehaald wordt als soort bewijs dat het meidengroepjes per definitie slecht vergaat.Nonsens. Er zijn bijna geen genres of samenstellingen van artiesten die niet scoren. ‘ 3 meiden scoren niet’, daar klopt net zo weinig van als het 3 jaar geleden hier veel gehoorde ‘ country scoort niet’ of ‘ met ballads ben je kansloos’. Het gaat om de keuzes die de artiesten maken en de uiteindelijke uitvoering. En naar mijn mening is O’G3NE geen dom meisjesgroepje, maar juist een trio dat de nek uitsteekt om gedurfd en creatief close harmony op het podium te brengen. En dat kan je aanspreken of niet, maar slecht of laag niveau is het zeker niet. En Caro Emerald? Zeker een goede en muzikale artieste, het soort repertoire dat ze zingt heeft misschien wat aan populariteit moeten inboeten. Ze zal, denk ik, met wat nieuws moeten komen. Laat haar dat bewijzen alvorens ze geselecteerd wordt. Iemand moet niet alleen potentie hebben, maar dat ook anno 2017 kunnen omzetten in een prestatie die velen aanspreekt. Voor mij is het nog niet vanzelfsprekend dat dit met Emerald beter gaat lukken dan met de creatieve O’ g3ne zusjes.

      • Marco schreef:

        Je hebt gelijk als je stelt dat O’G3NE de nek uit durft te steken. Toch heb ik het gevoel dat ze internationaal weinig kans zullen maken. Met alle respect voor het uiterlijk van deze dames, bij meidengroepen moet je het vooral hebben van de looks en styling. Als ik dan kijk naar de smaak van Oost- en Zuid-Europese stemmers, dan verwacht ik weinig punten uit die hoek.

        Van Caro Emerald weten we dat ze een ijzersterke podiumperformance heeft én dat ze in alle hoeken van Europa gescoord heeft (Nederland, België, Frankrijk, UK, Ierland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Kroatië, Polen, Tsjechië, Hongarije, Roemenië en wellicht ben ik nog landen vergeten). Natuurlijk is ook dit geen garantie en ik ben het met je eens dat Caro Emerald met iets nieuws of iets vernieuwends zou moeten komen. Met haar stem moet dat denk ik wel mogelijk zijn, misschien iets meer richting jazz. Hoewel jazz misschien niet zo heel geschikt lijkt voor het ESF, denk ik toch dat Raphael Gualazzi (IT, 2011, 2e plaats) bewezen heeft dat je daar wel degelijk mee kunt scoren als je het goed doet.

        Conclusie: ik hoop met @Damsco op Caro Emerald en ik ben het met @Robbert-Rotterdam eens dat ze dat best met een nieuw geluid zou doen.

      • Damsco schreef:

        @ Robbert,

        Het argument dat country niet goed zou scoren op het Songfestival is inmiddels inderdaad onderuit gehaald, MAAR er spelen wel meerdere factoren een rol dan slechts het genre. Ik weet dat veel Nederlanders zeiden dat The Common Linnets het niet goed zouden doen, maar ik had er van meet af aan al volledig vertrouwen in, vooral vanwege Ilse. Van Ilse kan en mag je kwaliteit en professionaliteit verwachten, en dat heeft ze samen met Waylon ook laten zien in Kopenhagen. Daarnaast was CATS voor ESF-begrippen ‘alternatief’, in tegenstelling tot de muziek van O’G3NE.

        Bij O’G3NE heb ik er bij voorbaat al weinig vertrouwen in. Waarom jij ze ‘creatief’ noemt, is mij trouwens een groot raadsel. Behalve mooie harmonieën, hebben deze meiden niets bijzonders te bieden. En zoals Marco ook al aangaf: ik zie Oost- en Zuid-Europa hier gewoonweg niet op stemmen. Je kan vaak aan de hand van een artiestenprofiel al enige inschatting maken of een artiest al dan niet succesvol zou zijn op het Songfestival en bij O’G3NE acht ik de kans gewoon erg klein dat ze goed kunnen scoren. Ik vind hen echt typisch Nederlands (en dat is in deze context helaas niet positief).

        En hoewel wij ons niet moeten blindstaren op naamsbekendheid, snap ik werkelijk waar niet WAAROM je überhaupt een ‘open aanbod’ van Caro Emerald zou afslaan. Het zou toch ongelofelijk gaaf zijn dat iemand van zo’n status namens Nederland wil gaan??? Daarom snap ik oprecht niet waarom niet waarom O’G3NE überhaupt nog ‘in de running’ is.

        Caro’s laatste album, The Shocking Miss Emerald, kwam terecht op #1 in 2013 in de UK Album Chart. Nú kan het nog… over een jaar of 10-15 is het te laat (Bonnie Tyler, Cascada etc.). Ik blijf erbij dat de AvroTros deze kans met beide handen moet aangrijpen. Gewoon alles op alles zetten om één van de grootste muzikale exportproducten van Nederland van de afgelopen 5 jaar naar het Songfestival te sturen.

      • Jadus schreef:

        Ik geef toe dat ik bevooroordeeld ben, want Caro Emerald vind ik zwaar kut, zwakke zangeres en werkelijk elk nummer hetzelfde. Maar inderdaad, in de UK is ze nog altijd behoorlijk populair… ook weer niet overschatten, ook daar is ze een has-been. Haar laatste single, waarin de electroswing bijna volledig electro was, is overal geflopt. Ik denk wel dat ze een professionele show zal neerzetten, en het nummer zal zeker degelijk zijn. Maar het is een verre van interessante keuze, en muzikaal vind ik O’G3NE gewoon beter. Zeker nu ze een paar professionele songwriters hebben ingehuurd.

        Grappig dat er bij The Common Linnets altijd 2 kampen zijn… of het succes komt volledig door Ilse, of door Waylon. Terwijl natuurlijk overduidelijk is dat het succes juist aan de wisselwerking ligt, de brave Ilse t.o.v. de wat stoute Waylon, die ook nog eens een fantastisch zanger is. Calm After the Storm klinkt tegenwoordig nergens meer naar, met JB Meijers op zang.

    • Damsco schreef:

      Even voor de duidelijkheid, Jadus, ik schreef niet dat het succes alleen aan Ilse te danken is. Ik schreef dat ik voorafgaand aan het Songfestival alle vertrouwen had in The Common Linnets omdat ik weet/wist dat Ilse een zeer professionele zangeres is die haar optredens tot in de puntjes verzorgd. Over de kwaliteiten van Waylon twijfelde ik ook niet, maar ik had hem nog nooit bezig gezien op een ‘groot’ podium en wist ook niet hoe hij zo’n groot evenement als het Songfestival zou aanpakken. De tweede plaats van CATS is wat mij betreft te danken aan Ilse én Waylon én het nummer zelf. Zowel Ilse als Waylon waren – voor mij althans – volledig gelijkwaardig en hadden beide een groot aandeel in het uiteindelijke resultaat. Het enige verschil is dus dat ik BIJ VOORBAAT al veel vertrouwen had in de performance vanwege Ilse’s deelname. Datzelfde vertrouwen heb ik totaal niet bij O’G3NE, maar nogmaals, dat is een persoonlijke kwestie uiteraard.

      En ja, ik weet dat “Quicksand” van Caro Emerald volledig is geflopt. Het liefst zou ik Caro Emerald ook naar het Songfestival willen zien gaan met een stijlvol kwaliteitsnummer in de stijl van “I Belong to You”, “Black Valentine” of “Paris” en dus niet één of ander electroswing huppeldeuntje (de voornoemde nummers zijn wat mij betreft trouwens geen typische electroswing).

      Maar reaguurders die hier schrijven dat ze meer vertrouwen hebben in O’G3NE vanwege nieuwe songwriters? Eh? Die nieuwe single “Loved You First” is toch ongelofelijk middle of the road en is matig geproduceerd?

      Wie vindt dit nou oprecht geschikt voor het Songfestival (?): https://www.youtube.com/watch?v=QsZDps_lC90

      Ik zie totaal niet in waarom Europa hiervoor zou warmlopen. Vlees noch vis.

      • Jadus schreef:

        Dat nummer Loved You First is sowieso niet geschikt voor Eurovisie, want te lang. En het klinkt als een afdankertje van een paar Britse of Zweedse songwriters, wat het waarschijnlijk ook is. De productie is inderdaad wat blikkerig. Maar welke Nederlandse artiest heeft er nou wel echt goede nummers? Tussen die fragmenten van de nieuwe O’G3NE-cd hoorde ik wel wat goede dingen. Loved You First vond ik eigenlijk het slechtste nummer, en dat wordt dan de single.

        Maar neem Outta My Head, een beetje Uptown Funk-achtig, dat kon wel eens wat worden.

      • riccardo schreef:

        Damsco: Vlees noch vis.

        Precies. Ik zei eerder voor welk publiek? Je hebt muzikaal iets nodig dat in stijl meer uitgesproken in een bepaalde hoek zit en toch nog steeds het grote publiek aanspreekt. Zoals een aantal van de covers die ze zich eigen maakten en vocaal behoorlijk indrukwekkend doen. Dat hoor ik hier te weinig in terug.

  36. Robert schreef:

    Ik zeg gewoon HAEVN naar het songfestival!

  37. Matje schreef:

    Strategisch gezien zou een combi van onze laatste meest succesvolle acts als een bom in moeten slaan . Een duet ( 2014) gevormd door Anouk (2013) en DB (2016), mooie optie , of niet dan ?

  38. Peter schreef:

    Jadus: Ik geef toe dat ik bevooroordeeld ben, want Caro Emerald vind ik zwaar kut, zwakke zangeres en werkelijk elk nummer hetzelfde. Maar inderdaad, in de UK is ze nog altijd behoorlijk populair… ook weer niet overschatten, ook daar is ze een has-been. Haar laatste single, waarin de electroswing bijna volledig electro was, is overal geflopt. Ik denk wel dat ze een professionele show zal neerzetten, en het nummer zal zeker degelijk zijn. Maar het is een verre van interessante keuze, en muzikaal vind ik O’G3NE gewoon beter. Zeker nu ze een paar professionele songwriters hebben ingehuurd. Grappig dat er bij The Common Linnets altijd 2 kampen zijn… of het succes komt volledig door Ilse, of door Waylon. Terwijl natuurlijk overduidelijk is dat het succes juist aan de wisselwerking ligt, de brave Ilse t.o.v. de wat stoute Waylon, die ook nog eens een fantastisch zanger is. Calm After the Storm klinkt tegenwoordig nergens meer naar, met JB Meijers op zang.

    Lees zojuist dat Caro volgend jaar een grote tour door Nederland gaat maken en direct na ’t laatste concert een grote tour in het Verenigd Koninkrijk, met als slot concert Royal Albert Hall. Ook zij zal dus niet gaan.

  39. Marc schreef:

    Je bent me net voor, Caro kunnen we (gelukkig) doorstrepen!
    Mijn voorkeur gaat uit naar ‘jonge’ artiesten, als O’g3ne, Sharon Doorson, Julia Zahra!
    Mr Probz zou voor mij ook nog wel mogen!

  40. RobbieR schreef:

    Mr Probz vergeet ik iedere keer, maar hij mag voor mij ook.
    Maar wil ook niet :-(

  41. RobRotterdam schreef:

    Het wordt Waylon!

  42. Tippy2 schreef:

    O’G3NE zal NIET gaan scoren op het ESF. Te onopvallend, te niks en te meidengroepje.
    Ik ga voor Waylon, eventueel in duet met Anouk (anders met een spannend nummer van Anouk), maar dat zal hij wel niet willen…

  43. Robin D. schreef:

    Waylon mag van mij best solo gaan naar Kiev. Alleen vraag ik me af of hij er tijd voor heeft. Coach in The voice vanaf dit najaar en in november 2 concerten in Ahoy i.s.m. Radio Veronica. Nogmaals tijd en goede voorbereiding is van belang! Dat Waylon een pro is kan je niet ontkennen.

  44. RobbieR schreef:

    Douwe Bob had het ook druk vooraf .

    Waylon mag ook voor mij gaan.

  45. Ronald schreef:

    Waylon, Dotan of Haevn mogen gaan! Hoop dat Nederland echt een van deze Internationale artiesten stuurt.

  46. Kenny schreef:

    Iedereen is het er over eens. Waylon gaat het goed doen als hij zou gaan. Vind ik ook. nu maar hopen dat AVROTROS onze berichten opvangen.

  47. Marc schreef:

    Grappig dat vele O’g3ne goed vinden in de covers die ze doen maar verder maken ze geen ‘hits’ Bij Waylon daarentegen wordt er niet over gesproken, terwijl hij 2 concerten gaat geven met ‘covers’ en ik hem afgelopen jaar toch niet in de itunes top 50 heb zien staan! O’g3ne maakt meer commerciele songs en Waylon iets minder!
    Begrijp me niet verkeerd, ik vind beide artiesten een geweldige optie, maar het komt dus bij beide artiesten aan op welke song er gekozen wordt met bijpassende staging!!!!
    En wie weet worden we door de AvroTros toch verrast met een Jan Smit, Glennis Grace, of Kensington! Leuk dat er veel animo voor is!

    • Nordman schreef:

      Mee eens. Bovendien is een artiest met veel hits ook zeker geen garantie voor succes. Anouk had m.i. een wonderschoon eigenwijs lied, maar ze had zoveel meer uit de staging kunnen halen. Trijntje…tsja…, geef O’g3ne een goed lied en je kunt scoren. Ik vind het raar om de dames nu al af te schrijven.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ook mee eens, Marc.
      Beide prima kandidaten!
      Wat mij betreft is het hebben van hits ook niet de eerste prioriteit. Een hit in Nederland, is vaak een sof in het buitenland en omgekeerd. En bovendien liggen er vaak vele andere factoren aan een hit ten grondslag, zoals het hebben van goede marketing, goede vrienden zijn met bepaalde dj’s etc. En deze zaken spelen niet mee tijdens een avondje songfestival.

  48. Marco schreef:

    Vorig jaar rond deze tijd lekte de manager van O’G3NE aan RTL Boulevard dat ze een telefoontje hadden gehad van AVROTROS met de mededeling dat ze niet voor O’G3NE maar voor Douwe Bob hadden gekozen. O’G3NE was dus niet eerste keus bij AVROTROS (en persoonlijk ben ik daar blij om). Als AVROTROS aangeeft dit jaar een strategische keuze te kunnen maken, dan zou het raar zijn als ze deze dames dit keer wél zouden vragen – ze zingen nu immers net zo goed als vorig jaar. Ik hoop dus dat ze een ander konijn uit de hoed toveren.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ze zingen net zo goed(=heel goed), maar hebben gloednieuw repertoire en nu internationale producers. Dat kan een groot verschil maken, want levert een andere sound op.