Dit is LIGHTS AND SHADOWS van OG3NE!

You may also like...

207 reacties

  1. marga schreef:

    toen ik hoorde dat vader en vriend van 1 van de meiden het lied had geschreven had ik al mijn bedenkingen omdat ik de andere composities van vader erg matig vond.
    nu ik het songfestivallied paar x heb gehoord blijf ik nummer erg matig vinden geen pakkende melodielijn kortom een rommelig en saai nummer de dames kunnen wel zingen maar het lied is geen hoogvlieger

    • Inge schreef:

      ik vind het ook een slecht liedje,niet spectaculair,dat worden weinig punten

  2. Ed schreef:

    Nee het lied is helemaal niet slecht zelfs een pakkend nummer, met goede opbouw het is alleen de produktie die oubollig en weinig eigentijds geproduceerd is. ……. THAT’S THE BOTTOM POINT REALLY ;)

    Zou graag zien dat een goede NL DJ een goede mix van maakt,…. MAAR ECHT (?!)

  3. Damsco schreef:

    Nog even los van mijn persoonlijke voorkeuren (Dotan, Kovacs en De Staat)… besef even dat zowel Caro Emerald en Eva Simons hebben aangeboden om Nederland dit jaar te vertegenwoordigen. Van Eva Simons weten we sowieso dat ze met een uptempo was gekomen á la “Policeman” en van Caro Emerald hadden we ook iets goeds kunnen verwachten. Wat een ongelofelijk gemiste kans weer.

    Ik heb het nummer nu een paar keer (+/- 15x) beluisterd, maar het blijft gewoon niet hangen en het maakt ook niets in me los. Na die kunstmatig gecreëerde hype n.a.v. hun deelname bij de Beste Zangers van Nederland, kon je de bui al zien hangen. OG3NE zijn niets meer dan coverzangeresjes, net als Glennis Grace. Verder hebben ze totaal geen uitstraling of charisma.

    Nu lees ik net dat Hans Pannecouke ook al niet meegaat (zucht). Nee, dit wordt niks. In de twitterfeed hiernaast zie ik dat Do zich alvast heeft aangeboden voor volgend jaar. Nog zo’n irrelevante zangeres die al 15 jaar geen hit meer heeft gescoord en onderdeel uitmaakt van de Tros-kliek. Zolang Maas/Smit en co. in de selectiecommissie zitten, heb ik niet het idee dat ‘we’ voor de winst gaan. Echt teleurstellend.

    Op dit moment spreekt zelfs het nummer van Kroatië mij meer aan dat dat van ons. :/

    • Nordman schreef:

      Tsja dat kan dat het bij jou niet blijft hangen. Is niet perse een voorwaarde voor een finaleplek of een winnend lied. Genoeg voorbeelden. Bij mij blijft het lied wel hangen nu ik het vaker heb gehoord, vooral dat Cry no more. De bridge is erg sterk en daar kunnen ze in de recap hun voordeel mee doen. En ik snap niet waarom we weer voor Pannecoucke zouden moeten kiezen. De regisseur die nu meegaat heeft ervaring in binnen en buitenland. In de clip krijgen we al een eerste indruk en die is bij mij positief. Mooie beelden, erg afwisselende posities, sferisch.

    • Jadus schreef:

      Je bent wel consequent, moet ik zeggen… had je deze reactie al klaarstaan, ongeacht wat het nummer zou zijn? Nou weten we wel dat Caro Emerald en Eva Simons ook hadden gewild (waar trouwens volgens mij helemaal geen bewijs van is?)

      O’G3NE zingt een O’G3NE-nummer. Als je O’G3NE niks vindt en hun nummers ook niet, is het logisch dat je dit je ook niet bevalt. Is dat nou zo’n verrassing?

    • DirkO schreef:

      O.o wat was Pannecoucke goed in 2015.(not) en 2016 (niet bijzonder)
      Begrijpelijk dat de dames voor een frisse wind kiezen.

  4. RobbieR schreef:

    Ik heb het nu ook een paar maal geluisterd, maar ik heb nu meer vertrouwen in de dames hoor.
    Ook dat ze een plan hebben over hun stageperforming.

    Ik vind het liedje ook afwijken van het gemiddeld liedje wat tot nu toe is gekozen.
    Ik was eerst ook anti Og3ne maar dat is nu een stuk minder geworden.

  5. RobbieR schreef:

    tippy2:
    Ik was geen fan fan van deze dames maar ik ben zeer aangenaam verrast. Wat een geweldig nummer. Finale!!!

    Ik heb hetzelfde

  6. J1. schreef:

    Wegens drukte had ik niet eerder de reeds gekozen nummers beluisterd; net gedaan en ik vind NL en UK tot nu toe de enige echte goeie nummers,op afstand gevolgd door Oostenrijk,Denemarken,Letland en Cyprus…

  7. robbert-rotterdam schreef:

    Ik had overdag op mijn werk geen tijd om de presentatie te volgen. Vandaar nu een paar uurtjes geleden de eerste keer de clip gezien van het nummer. Ik vind het een mooi, degelijk en geloofwaardig nummer met een boodschap en de dames zijn zichzelf trouw gebleven. De stemmen vind ik ook super naar voren komen, maar de melodielijn vind ik wat vaag. Zelf vind ik dat niet echt een probleem, maar zou me kunnen voorstellen dat Europese tv-kijkers behoefte hebben aan meer herkenbaarheid en structuur om het te kunnen waarderen. Meezingbaar is het in elk geval absoluut niet.
    Wat me opvalt, is dat de groep professioneel aan het werk is. Clip is de moeite waard, er is duidelijk over nagedacht, geld aan uitgegeven, dus niet eventjes goedkoop in elkaar gedraaid zoals bijvoorbeeld bij Trijntje. Dat siert het groepje.Wie echter OG3NE niets aan vindt, zal met deze bijdrage waarschijnlijk ook niet overstag gaan. Het borduurt immers verder op wat ze altijd gedaan hebben.
    Wat Europa hiervan gaat vinden, geen enkel idee. OG3NE kent in Nederland een behoorlijke hype vanwege de veel geprezen stemmen, maar in Europa beginnen de dames weer op 0(net zoals Willeke Alberti destijds), en ik heb geen idee in hoeverre Europa onder de indruk zal zijn van een voordurend driestemmig zingend groepje.
    Vooralsnog heb ik veel vertrouwen in de professionaliteit van de groep en hun pogingen om hun nummer naar het podium en de huiskamers te vertalen. Ik ben benieuwd.

  8. Esmee schreef:

    Ik heb het liedje nu 3 keer gehoord. Als ik een voorzichtige schatting doe: eindigt 12e à 14e plaats in de finale?

  9. Mile schreef:

    Oh, wat is dit toch slecht…totaal waardeloos, maar dat krijg je als je het binnen je familie houdt…ik vreet mijn mijn schoenzool op als dit liedje hoog eindigt!!!

  10. Pieke schreef:

    De dames zingen goed. Van een heel hoog niveau en het liedje past goed bij hun. Ik zou wellicht het slagwerk/de drums wat aanzetten zodat het wat pakkender wordt. Maar het is in ieder geval niet iets wat ik andere groepjes hen zie nadoen. Het is toch in de meerstemmigheid wel echt bijzonder. Ik wens de dames veel succes!!

  11. leo schreef:

    Damsco:
    Zoals verwacht erg doorsnee en behoorlijk matig. De laatste 30 seconden zijn wel aardig, maar daar is alles dan ook mee gezegd. Het grootste gebrek bij Nederlandse componisten is om een PAKKENDE melodie te creëren; dit blijft totaal niet hangen. Het scheelt dat dit een erg slecht jaar voor het Songfestival is, dus een plek in de finale zou misschien kunnen, maar voor mij is dit geen overduidelijke finalist.

    Dit is wat je krijgt wanneer de Avrotros geen serieuze interesse heeft in het Songfestival. Deze meiden hadden nooit cart blanche moeten krijgen (gezien het feit dat ze niet één fatsoenlijke hit hebben gemaakt). Zó jammer dat we weer met d-keus, ik vind dit namelijk niet eens b-keus, opgescheept zitten.

    Als de Avrotros volgend jaar geen a-keus wil selecteren (Dotan, Kovacs, De Staat etc.), dan kunnen we net zo goed weer een nationale finale organiseren. Dit valt me echt tegen. Na Trijntje Oosterhuis alweer een miskleun. :/

    Flop.

    Alsof “blijven-hangen” een garantie is voor succes…. Dat van Trijntje bleef hangen (80 x waaaiai en kon je gelijk mee zingen , alleen wilde niemand dat)… in de halve finale gestrand. En in het winnende nummer van vorig jaar was helemaal geen melodie te bespeuren, vond het zelfs slecht. Ik ben wel redelijk enthousiast over deze Nederlandse inzending.

  12. ray schreef:

    Niemand hoor ik over de waanzinnig goeie live versie vanavond van de dames?
    beter dan vanochtend..

  13. mama schreef:

    Kort gezegd, Nederland moet er gewoon mee ophouden. Vooral de avrotros. Die hebben er totaal geen verstand van. En al helemaal met Jan Smit. Wat een afgang. Daarbij kost het allemaal heel veel geld. Kunnen wij in ons land wel voor iets anders gebruiken dacht ik zo.

    • riccardo schreef:

      Zo weinig geld dat ze geen top producers/ songwriters in kunnen huren.

  14. riccardo schreef:

    Plus punten voor hoe ze het doen. Ik hoor ook nu vocaal hier en daar weer mooie dingen. Als nummer, verwacht en helaas, niet overtuigend genoeg. Komt muzikaal niet los of gaat niet diep genoeg. Ze zijn trouwens niet de enige. Plan, regie, totaalplaatje zal goedkomen. Een top nummer vind ik het niet en dat heb je in welke stijl dan ook wel nodig voor een hoge notering. Middenmoot, hoop ik.

  15. Sake schreef:

    Wat een gezanik hier weer, bah!!

  16. robbert-rotterdam schreef:

    Vandaag heb ik ze live bij rtl late gezien. Petje af. Komen de dames met hun liedje in de clip nog wat clean over, live brak het nummer volledig open doordat ze er hun hele ziel inlegden. Live ging het nummet zelfs swingen, wat ik niet had verwacht. Top.

  17. Richard schreef:

    Ik vind og3ne geweldig echt waar maar dit nummer pakt niet, zo jammer :( ook live bij rtl late night kwam het niet goed vocaal uit de verf zoals ik gewend ben van de dames. Ik lees toch op internet veel negatieve reacties maar alsnog hoopje dat het in kiev qua act goed gaat komen

  18. mama schreef:

    Het is plastic fantastic!Precies waar de oostbloklanden van houden. Gewoon gezegd: gedateerd. Altijd een lied uitvoeren wat jaren geleden al is geweest. Wij lopen zo achter met dit festival. Kijk maar naar wat Zweden doet! Die hebben er verstand van. Zij weten precies wat hot en in is in de music scene. Dat doet Nl toch absoluut verkeerd. Daarom redden wij het elke keer niet. Uitzondering van The Common Linets. Die wisten waarmee zij meebezig waren. Sorry O3gne .Dit is weer 10x niks . Past precies bij de Tross. Lekker ouderwets en oubollig!!!!!

  19. mama schreef:

    Stuur Kengsiton of Cheff Speciel. Heel wat beter en veel internationaler.!!!!!

  20. jos schreef:

    prima lied !

  21. Ed schreef:

    Dat gitaartje kan echt niet meer !!! Klinkt zo fout !!!

    • Og@yne schreef:

      😂heel erg fout outdated gitaartje zoals infeite de hele productie is. Een revamp zou geen overbodige luxe zijn maar een must.

  22. Ed schreef:

    Dat gitaartje kan echt niet meer !!! Klinkt zo fout !!!
    Zou het hele nummer uit de sky radio saus willen halen, en er een veel meer eigentijdser productie willen maken , zou het nummer enorm ten goede komen !!!!!!

  23. Ed schreef:

    Het is zeker niet slecht, ……
    maar ook weer niet echt goed …….

    de produktie moet voor mijn gevoel veel sterker en vooral eigentijdser …… viel vooral gisteren erg op als je het vergeleek bij RTL late Night, het contrast met die Zweedse act kon haaast niet groter – terwijl OG3NE tig meer potentie in huis had (qua vocals) de productie slaat gewoon niet genoeg aan het is te mainstream en te weinig onderscheidend qua muziek.

  24. werner schreef:

    vind het niet goed maar ook niet slecht ,ik kan alleen maar niet begrijpen dat dit het beste liedje is wat door de verschillende tekstschrijvers is ingezonden.ik blijf er bij dat het plan van te voren al uitgestippeld was dat de vader dit liedje zou schrijven en dat het over de zieke moeder zou gaan.niks mis mee verder maar doe dan niet alsof de keuze voor het liedje nog een probleem was want dat geloof ik gewoon niet.ik wens iedereen veel succes en hoop op en miracle

  25. Lilly schreef:

    Ik heb dit nummer gisteren en vandaag meerdere keren beluisterd…en ik was gisteren na de eerste keer luisteren positief, maar het valt me wel op dat ik het nummer NIET kan onthouden.

    Ik kan niet een stukje zingen uit het nummer dat ik nu zo’n 30 keer beluisterd heb.
    Dat kon ik bij Anouk, TCL, Douwe Bob, en Trijntje wel na een paar keer luisteren al!
    Ik denk niet dat dat positief is in het songfestival, ben ik de enige of hebben meerdere mensen dat ook???

    • Esmee schreef:

      @Lilly ik heb dat ook.

      • Max Mark schreef:

        Nee, dat heb ik helemaal niet. Juist uiterst muzikaal deze bijdrage. Refrein zat al direct in mijn hoofd. Niet doorsnee inderdaad, dat geef ik toe, maar zeker goed te onthouden hoor.

        Ik zie sowieso veel reacties waarin wordt gezegd dat men geen melodie hoort. Dat vind ik zo apart. Je hoort toch wel dat dit lied een duidelijk couplet, refrein en bridge heeft? Juist een erg mooie melodie, die interessant is juist omdat het op het eerste gehoor wat moeilijk lijkt. Maar daardoor gaat ie ook niet vervelen of wordt repetitief zoals bij Trijn.

  26. Will Geerts schreef:

    Na het zien van de live performance ben ik toch een stuk minder enthousiast. Ik vind dat de meiden niet genoeg stralen op het podium noch genoeg emoties tonen. Ofwel worden de meiden nog gecoacht ofwel zal de act niet te veel de nadruk mogen leggen op de zangeressen, maar dat zal niet gebeuren, vrees ik. Na het zien van de live lijkt me een non-qualificatie wel erg mogelijk. Hun zang is wel OK, dat wel, maar dat volstaat allerminst op een Songfestival (jury’s zullen er op letten en punten voor geven maar televote niet).

  27. Lilly schreef:

    Dat klopt wel wat je zegt idd, het ligt niet aan de tekst van het nummer, het is de productie van het nummer dat het helemaal naar beneden haald idd!
    Dat handje klap op een gegeven moment is wel erg….old school hoor-:))
    Het is zo zonde dat zulk goed zingende meiden, niet verder komen door de productie van hun nummers.

    Ed:
    Het is zeker niet slecht, ……
    maar ook weer niet echt goed …….

    de produktie moet voor mijn gevoel veel sterker en vooral eigentijdser …… viel vooral gisteren erg op als je het vergeleek bij RTL late Night, het contrast met die Zweedse act kon haaast niet groter – terwijl OG3NE tig meer potentie in huis had (qua vocals) de productie slaat gewoon niet genoeg aan het is te mainstream en te weinig onderscheidend qua muziek.

    • J1. schreef:

      bij RTL Late Night viel OOK op dat Og3ne live gewoon GOED is,terwijl Zara Larsson live gigantisch door de mand valt!!!

      • Lola schreef:

        You wish! Zara was veel beter dan polderpop-productie O3xNiks.

      • Esmee schreef:

        Ik vind ze live bij RTL LN zelf prettiger klinken dan vanaf de clip!

      • Bert schreef:

        @lola… misschien ff geheugen opfrissen inbijten uitzending gemist of zo Og3ne was echt veel beter. Live trekken ze dat nummer echt hoger op !! Super zuivere stemmen.

  28. Patrick schreef:

    Ons lied is al meer dan 200.000 keer bekeken op YouTube, meer dan elk ander lied dat tot nu toe op YouTube geupload is. Toch best positief!

  29. Merel schreef:

    Ik vind het een geweldig nummer. Goed opgebouwd met een steen goede bridge, een sterke boodschap voor een ieder die dit al eens heeft meegemaakt en fantastisch gezongen. Daar kan caro emerald nog van leren. Voor mij winnen ze het songfestival !

  30. AA schreef:

    Mensen: Polina (Rusland) is twee jaar geleden 2e geworden met een soort gelijk nummer…

    De winnaar van vorig jaar bleef absoluut niet hangen (politieke statement, dat wel).

    Waarom gewoon niet positief en het omarmen en steunen? Het is ook nooit goed… het komt goed met de zusters! Bammmmm finale jongens!

    • Lola schreef:

      Ga je oren SPOELEN! Dat lied van Polina is 5x beter dan O3xNIKS polderpopJE!

      • Max Mark schreef:

        Nee hoor Lola, dat nummer van Polina is echt niet beter. Juist een stuk minder. Mierzoet en erg makkelijk. Bijdrage van O’gene is veel inventiever.

        Maar goed, ik weet ook niet waarom ik dat tegen jou zeg. Net of het aankomt. Bevooroordeeld ben je toch al. Jammer.

  31. Ria NL schreef:

    Ik vond hun live optreden helemaal geweldig gisteren bij Late night. Ik heb er alle vertrouwen in dat de dames een prachtig optreden zullen neerzetten in Kiev !!

  32. Peter schreef:

    Ook ik heb het volle vertrouwen. Geweldige live versie gisteren. Gelukkig niet weer die Pannenkoek mee. Alleen bij Ilse was hij goed, temeer Ilse zelf de staging al had bedacht. Als je het leest en hoort gaan ze er voor. Wat maakt het uit dat pa het geschreven heeft? Maakt het juist persoonlijker en zingen ze het ook met passie.

  33. ray schreef:

    Wat een gezeik over het nummer,vocals het is ook nooit goed!
    Gisteren bij Humberto was ik ongelofelijk onder de indruk van hun vocals,nummer.
    Het is wat mij betreft echt het beste nummer wat Nederland de afgelopen jaren heeft gestuurd.

  34. Nordman schreef:

    Even over RTLLN. Best knap wat ze daar neerzetten. De dames hadden de avond ervoor nog een optreden in het theater. Volgende dag vroeg op. Hele dag interviews geven, er komt veel op ze af. Savonds door naar RTLLN en dan dit nog ff neerzetten. Ik vind het knap.

  35. Lola schreef:

    Oudbollig als Wilson Philips!!!
    https://www.youtube.com/watch?v=L-d4J3YUQmU

  36. sunderland schreef:

    Toen bekend werd dat O’g3ne deel zou nemen aan het ESF, en hun vader mee zou schrijven, had ik zoiets van oké moet kunnen. Hun vader had meer nummers geschreven. Ik had wel de hoop dat meer (internationaal georiënteerde) schrijvers een nummer zouden schrijven en dat de dames een keus hadden.
    Uiteindelijk viel de keus dus op het liedje van hun vader. Toen ik het nummer gisteren voor de eerste maal hoorde
    bleef het niet hangen. Het is niet een catchy nummer. Het is niet een liedje waarvan je het refrein direct nazingt.
    Het is een moeilijk nummer
    En dan hoor je het nogmaals, en nogmaals, en nog een keer. En intussen wel een keer of twintig denk ik.
    Wat een geweldig nummer! Je hoort aan alles dat hier heel goed over nagedacht is. Heel geschikt voor het ESF.
    en inderdaad Old-School. Maar dat liever dan alle circus act die voorbij komen. of alle (wel slim) bedachte videoclips.
    Old-school, maar dan wel op een heeeel hoog niveau. De naam van Philips Wilson al enkele malen voorbij horen
    komen. Nou.. de dames van Philips Wilson halen (haalden) dit niveau alleen gearrangeerd op videotape.
    Met iets bijzonders win je het ESF. Nou deze 3 dames zijn heel bijzonder. Close Harmony zang op een zeer hoog
    niveau. Nu nog een strakke uitvoering en prachtig in beeld brengen..En er zou zomaar, na 40 jaar, weer iets heel bijzonders kunnen gebeuren.

    • Lola schreef:

      Jouw dames zijn O’3xNIks. Close harmony op “hoog niveau”??? wahahhaah Ja en bijzonder als Trijntje dikke kont met BIJZONDERE STEM net zo vele bijzondere Polderpop rotzooi!

  37. Thomas schreef:

    In tegenstelling tot velen had ik vanaf het eerste moment dat ik het nummer hoorde wel iets van: ‘Wow, live gaan ze hier echt een show van maken met hun stemmen’. Ik ben dan ook wel echt positief over het nummer. Alles gaat natuurlijk af hangen van hoe het op het podium neergezet wordt. Als ik een beetje de YouTube lijstjes in de gaten houdt, dan wordt OG3ne toch overwegend in de top 10 geplaatst, vaak ook top 5.

    Daarnaast is de videoclip op het kanaal van de AVROTROS wel echt al meer dan 500.000 keer bekeken. Op het Eurovision kanaal 250.000 keer. Dat is echt heel veel in vergelijking met de concurrentie. En dat na 1 dag!

    Gaat het winnen? Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Al werd het songfestival de laatste jaren gewonnen door acts die iets ‘extra’s’ hadden: Conchita in 2014 (statement), Mans in 2015 (visuals), Jamala in 2016 (niet mijn voorkeur, maar toch ook het verhaal). Laat de meerstemmigheid van OG3ne in combinatie met hun boodschap dit nou eens het verhaal van 2017 worden!

    Ik ben er voor het eerst in jaren zeker van dat we de finale in ieder geval makkelijk gaan halen.

  38. sandra schreef:

    ik snap niet waarom er uiteindelijk een liedjesselectie is geweest,omdat het toch een lied van vader is geworden en ben niet onder de indruk van zijn composities vind deze inzending qua lied erg mager en niet pakkend,jammer gemiste kans

  39. AA schreef:

    Lola: jij maakt geem vrienden, met je ga je oren SPOELEN.

    Begin JE WAFFEL TE HOUDEN, GEDROCHT!

  40. Jack schreef:

    Ik heb het lied nu een aantal keren beluisterd.
    Mijn mening: de meiden kunnen goed zingen dat zeker.
    Maar dit lied is te schreeuwerig, heeft geen enkel rustpunt en het pakt niet lekker op.
    Ik heb eerder de neiging het volume lager te zetten, dan hoger helaas.

  41. ben schreef:

    helemaal mee eens vind het ook een rommelig nummer lijkt uit allemaal verschillende stukjes te bestaan niet pakkend en vloeiend matige compositie niet spannend saai

  42. werner schreef:

    waarom heet het lied eigenlijk niet cry no more?dat hoor ik meer terug

  43. ronnie schreef:

    bij dit lied ging bij mij het licht uit matige compositie geen pakkende melodielijn ben er niet kapot een gemiste kans

  44. Gert schreef:

    Alvorens we O’G3NE en componist Rick Vol gaan afschrijven, vind ik het belangrijk om af te gaan op voorgaand nieuw materiaal van deze meidengroep. Ik heb deze recensie geschreven, en het album zit vol goede, pakkende liedjes. Daar ben ik op af gegaan. ‘What You Do’ is ongetwijfeld de meest sprankelende up-tempo track. De vocale speelsheid van het drietal is hier goed aanwezig. De meest complexe modulaties en vocale capriolen komen juist in deze up-tempo setting zeer lekker tot z’n recht. En ook de instrumentatie draagt daaraan bij (hoor ik een gesampelde ‘houten xylofoon’?). Ergens hoor je zelfs een beetje Lena Meyer-Landrut (Duitsland, ESF 2010). Ook ‘Wait A Minute’ hakt er lekker in, met een lekkere R&B beat dat het midden houdt tussen Serebro (Rusland, ESF 2007) en Janelle Monáe. Rick Vol’s popballad ‘Hold Me Tight’. En ‘Loved You First’, met een overduidelijke Scandinavische pop-sound, geschreven door Aerials en Harry Brooks, doet me wat denken aan ‘Running Scared’ (Azerbeidzjan, ESF 2011).:
    https://songfestivalwerk.wordpress.com/2017/03/02/cd-recensie-%e2%96%a0-og3ne-we-got-this/

    Juist dan…..DAN is het extra teleurstellend dat een liedje als ‘Lights And Shadows’ niet op kan tegen bovenstaande, veel betere liedjes :-(.. Ik denk ook dat de dames en Rick Vol in een lastige tijd zitten met hun zieke moeder cq. vrouw. Veel sterkte toegewenst wat dat betreft. Los van dat was het gewoon beter geweest als Rick Vol & Rory de Kievit zich eerst gefocust hadden op een basismelodie en de prachtige stemmen van O’G3NE even lieten varen. Uiteindelijk draait het om een liedje dat blijft hangen, zowel qua melodie als de entourage (muziekinstrumenten, mix, productie). En in dat opzicht vind ik ‘Lights And Shadows’ het zwakste liedje sinds…….2010.

    Ook qua originaliteit blinkt dit gewoon niet echt uit. Het mist dat stukje ‘artistiekerige’ dat ‘Calm After The Storm’, ‘Birds’ en ‘Slow Down’ wel hadden. Ik heb ook echt het gevoel dat AVROTROS met de interne selectie van dit jaar weer iets teveel naar hits en trends gekeken hebben. Je moet met een interne selectie meer ‘out of the box’ denken. Soms tegen de smaak van het ‘volk’ ingaan. Luister naar recente albums van b.v. Dotan, Sabrina Starke, Kensington, Janne Schra, Wende Snijders, Caro Emerald en Wouter Hamel. Artiesten die zoveel minder behoudende muziek maken, en ook qua composities en mix iets originelers neerzetten.

    Uit die vijver had AVROTROS beter kunnen vissen. Dat zijn artiesten die al een flink oeuvre hebben, waar O’G3NE (nog) niet echt tegen op kunnen.

    We zullen zien waar we eindigen dit jaar. Maar voor de interne selectie van volgend jaar moet AVROTROS niet alleen kritischer zijn in de keuze, maar vooral ook in muzikaal opzicht wat meer wensen op tafel leggen. Ik zeg op dit moment: Geen finale.

    • RobRotterdam schreef:

      Ieder zijn mening, dat mag, maar ik ben het niet met je eens, ik vind Lights and Shadows het perfecte lied voor de zusjes, en dit gast echt gigantisch scoren in Kiev!

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik ben het ook niet met je eens. Behalve ‘Wait a minute’ (poppy en pakkend) vind ik de door jou genoemde nummers van het album beslist niet kansrijker dan ‘lights and shadows’.
      Ik ben het wel met je eens dat de stemmen niet het uitgangspunt moeten zijn bij het kiezen van een liedje. Ze hadden moeten beginnen bij een goed lied en deze daarna moeten liften door de stemmen. Dat is net een ander uitgangspunt.
      Maar mij spreekt hun songfestivallied in elk geval wel aan. Dat werkelijk enthousiasme in het buitenland voorlopig nog uitblijft, zegt mij lang niet alles. Het zijn vooral de fans die reageren en deze fanschare is niet meer dan een subgroep binnen de groep van stemmende televoters. We wachten af.

      • Gert schreef:

        Wat ik nog mis de afgelopen jaren aangaande Nederland op het songfestival is een sterk “Wauw!”-gevoel vanaf dag 1 als de inzending bekend wordt gemaakt.

        In 2014 zaten ‘we’ dichtbij een overwinning, maar dat kwam niet zomaar uit het niets vallen. Sterker nog, in de polls deed ‘Calm After The Storm’ weinig tot niets. En dan weet ik dat uiteindelijk alles mogelijk is, vermits de staging, de kleding, de camera-regie allemaal ‘top-notch’ is.

        Maar daar kun je niet altijd op bouwen. Je zult ook echt vanaf de dag van de presentatie een keer een liedje moeten horen waarbij heel Nederland het gewoon uitschreeuwt “Wauw! DIT is nou een retegaaf liedje!”

        Ik heb dat niet met ‘Lights And Shadows’. En ontken het niet, zelfs de mensen die het nummer aanspreekt, hebben niet eenzelfde reactie als met Italie dit jaar, of Zweden in 2015, of Noorwegen in 2009. Nederland heeft een rijke en kwalitatief hoogstaande popmuziek-traditie. En dan vind ik dat dat zich dubbel en dwars moet vertalen op het songfestival-podium.

        O’G3NE zou zich kunnen kwalificeren. En regisseur Rolf Meter is absoluut van eenzelfde statuur als Hans Pannecoucke. Het nogal statische videoclipje wordt dynamisch heel mooi afgewisseld met dynamisch geprojecteerde titles/lyrics. Rolf Meter’s camera-regie in de clip vind ik al heel mooi (Beetje ABBA-throwback met die zijwaartse poses).

        En toch, alles valt of staat met een liedje die je bij wijze van spreke mee kunt neurien in bed of op straat. ‘Magic’ heb ik in m’n kop zitten. ‘Lights And Shadows’ niet.

  45. riccardo schreef:

    Ze zingen ook hier in de hoogste divisie, goed hoor, alleen hun nummer haalt dat level niet helemaal. Blijft verwarrend. Wel heel jammer dat het niet overal, uitspraak, even goed verstaanbaar is. Verdient op zeker de finale!

    • RobRotterdam schreef:

      Gert:
      Wat ik nog mis de afgelopen jaren aangaande Nederland op het songfestival is een sterk “Wauw!”-gevoel vanaf dag 1 als de inzending bekend wordt gemaakt.

      In 2014 zaten ‘we’ dichtbij een overwinning, maar dat kwam niet zomaar uit het niets vallen. Sterker nog, in de polls deed ‘Calm After The Storm’ weinig tot niets. En dan weet ik dat uiteindelijk alles mogelijk is, vermits de staging, de kleding, de camera-regie allemaal ‘top-notch’ is.

      Maar daar kun je niet altijd op bouwen. Je zult ook echt vanaf de dag van de presentatie een keer een liedje moeten horen waarbij heel Nederland het gewoon uitschreeuwt “Wauw! DIT is nou een retegaaf liedje!”

      Ik heb dat niet met ‘Lights And Shadows’. En ontken het niet, zelfs de mensen die het nummer aanspreekt, hebben niet eenzelfde reactie als met Italie dit jaar, of Zweden in 2015, of Noorwegen in 2009. Nederland heeft een rijke en kwalitatief hoogstaande popmuziek-traditie. En dan vind ik dat dat zich dubbel en dwars moet vertalen op het songfestival-podium.

      O’G3NE zou zich kunnen kwalificeren. En regisseur Rolf Meter is absoluut van eenzelfde statuur als Hans Pannecoucke. Het nogal statische videoclipje wordt dynamisch heel mooi afgewisseld met dynamisch geprojecteerde titles/lyrics. Rolf Meter’s camera-regie in de clip vind ik al heel mooi (Beetje ABBA-throwback met die zijwaartse poses).

      En toch, alles valt of staat met een liedje die je bij wijze van spreke mee kunt neurien in bed of op straat. ‘Magic’ heb ik in m’n kop zitten. ‘Lights And Shadows’ niet.

      Tocg grappig: ik kan het lied dus wel na een paar keer meezingen, herken de opbouw en groei naar de climax duidelijk.

  46. koos schreef:

    als je een matige amateurcomponist een lied laat schrijven is dit het resultaat onsamenhangend geen echt lied overal aparte stukjes en niet spannend standaard met hun stemmen kunnen ze nipt misschien de finale halen maar dat is helemaal niet zeker qua lied ik vind het een echt plaspauzenummer doorspoelen dus…

    • riccardo schreef:

      @Gert, je doet het voorkomen alsof de NL pop of dance scene, DJ producers, staan te trappelen om uitgezonden te mogen worden. Die lichting heeft voor zover ik na kan voelen nog steeds weinig affiniteit met het bij ons erg Trossie imago van dit festival en vormt daarmee waarschijnlijk een lastige combinatie als het om de benadering voor selectie of samenwerking gaat.

    • Lola schreef:

      @ Koos,

      +10000000000000000

      Inderdaad DOORSPOELEN en ORENSPOELEN!

  47. trots op onze inzending schreef:

    Jullie onderschatten duidelijk het talent van deze dames.
    Ieder die ook maar enigszins verstand heeft van muziek zou moeten horen
    en beamen dat wat deze dames kunnen, super knap en uniek is.
    Het 3-stemmig samen zingen vergt veel talent en veel oefenuren.
    Al zingen deze dames ‘het hoedje van papier’ klinkt het nog mooi.
    Erg jammer dat ze niet naar waarde geschat worden.
    Dit is wel ff andere koek als eva simons en caro emerald.
    En betreft het songfestival, de kwaliteit qua nummers die winnen is nou niet
    om over naar huis te schrijven en dan zullen we t maar ff niet over de zangers/zangeressen hebben.