Zwitsers kiezen op 4 februari

De Zwitsers zijn de afgelopen jaren weinig succesvol op het songfestival en dat hopen ze volgend jaar met een gewijzigde selectie te doorbreken. Daarvoor werd de hulp ingeschakeld van de Zweden waar de Zwitserse omroep onlangs op bezoek was en dat is te zien in de reglementen voor het komende jaar.

Net als bij de Zweden wordt de nadruk in eerste instantie gelegd op de nummers. De artiesten die de nummers in eerste instantie zingen kunnen door de omroep worden vervangen.

Nummers kunnen van 1 tot en met 22 september online worden ingestuurd. Een jury van ongeveer twintig personen bestaande uit afgevaardigden uit de muziek- en mediawereld, songfestivalfans en tv-kijkers kiest uiteindelijk de finalisten. Het aantal finalisten zal afhangen van de kwaliteit van de inzendingen. De omroep kan daarnaast nog wildcards uitdelen. De finale is op 4 februari in Zürich. Via televoting en een internationale jury met ieder 50% invloed wordt de winnaar gekozen.

27 reacties op “Zwitsers kiezen op 4 februari

  1. 1
    Anja says:

    ik ben een songfestivalliefhebber maar in dit geval zou ik het toch echt fijner gevonden hebben als hier een artikeltje over het overlijden van de moeder van og3ne gestaan had.

    • 1.1
      Hebbuzz says:

      Hoe is dit songfestival nieuws dan?
      Sorry to be rude, maar ik vind het terecht dat er hier geen artikel over staat.

      • 1.1.1
        dick says:

        Omdat het een wezenlijk onderdeel was van het onderwerp in de song en er veel media aandacht was!

  2. 2
    Wim1970 says:

    Het overlijden van de moeder van O;gene schijnt toch niet zulk belangrijk nieuws te zijn. Dat Zwitserland kiest is natuurlijk belangrijker.

  3. 3
    dick says:

    De Zwitsers worden eindelijk slim en schakelen over op het zweedse systeem wat al jaren (of je er nu blij mee bent of niet) zeer succesvol is. M.b.t. de discussie die hier ineens gaande is over het overlijden van de moeder van de dames van Ogene: Er werd verwezen naar de twitteraccount van deze weblog maar ik kan mij toch niet aan de aandacht onttrekken dat dit nieuws toch wel enige aandacht had verdiend op deze site. Er werd in de weg naar het ESC 2017 ook te pas en te onpas geroepen hoe belangrijk de moeder was voor de dames en het feit dat het hele nummer over haar ging. Gemiste kans wat mij betreft. Verder valt mij op dat de rest van de media dit trieste nieuws wel op heeft gepakt… Ik wens de dames van Ogene alle sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

  4. 4
    Tippy2 says:

    Ja er mag best wel wat aandacht aan het overlijden van de moeder van Og3ne worden besteed. Kleine moeite. Vooral omdat zij de inspiratiebron voor het nummer was. Veel sterkte meiden en echtgenoot.

    • 4.1
      robbert-rotterdam says:

      Ik vind het ook gepast om aandacht te besteden aan het overlijden van moeder OG3NE. Dat heeft alles te maken met het thema van ‘Light and shadows’ en onze songfestivaldeelneemsters van dit jaar. Het thema is zo benadrukt dat ik eigenlijk vind dat je er niet meer omheen kunt. Maar goed, de redactie heeft anders besloten.
      Maar nu het nieuws over de Zwitserse selectie 2018: ik vind het zeer verstandig dat een internationale jury erbij betrokken is. Altijd goed om buiten de grenzen om een oordeel te vragen. Die onvoorwaardelijke bewondering voor het ‘Zweedse model’ gaat me dan weer wat ver. Goed, Zweden heeft het voor de zoveelste keer op rij zelf weer goed gedaan in 2017, maar bedenk ook dat er dit jaar vele missers waren voor andere landen met nummers van Zweedse makelij. Klakkeloos kopiëren is niet zaligmakend, verzin zelf ook eens wat nieuws, zou ik zeggen, en kijk of dat ook werkt.

      • 4.1.1
        dick says:

        De nummers van zweedse makelij werden of slecht uitgevoerd of waren vaak voor de ‘eigen” voorronde niet eens geselecteerd, dus niet goed genoeg. Ik wil niet zeggen dat alles uit Zweden zaligmakend is maar wat ik wel terecht concludeer is dat dat land het met de Melodifestivalen prima voor elkaar heeft en het prima doet op het ESC met twee recente overwinningen en diverse hoge noteringen.

  5. 5
    Ruben says:

    Wat is dat hier allemaal?

  6. 6
    robbert-rotterdam says:

    dick:
    De nummers van zweedse makelij werden of slecht uitgevoerd of waren vaak voor de ‘eigen” voorronde niet eens geselecteerd, dus niet goed genoeg. Ik wil niet zeggen dat alles uit Zweden zaligmakend is maar wat ik wel terecht concludeer is dat dat land het met de Melodifestivalen prima voor elkaar heeft en het prima doet op het ESC met twee recente overwinningen en diverse hoge noteringen.

    Ja, maar het succes hangt ook af van de algemene houding van topartiesten en muziekindustrie in een land. In Zweden doen belangrijke artiesten graag mee. Nederland heeft zo ook zijn eigen vorm van MF gehad in 2003, 2004 en 2005. Meerdere voorrondes in Nijkerk met steeds een stuk of 8 artiesten per ronde. De finale was steeds aardig, maar toch werkte het systeem niet heel goed, omdat het niet lukte om de echte top te mobiliseren, ook omdat belangrijke artiesten niet tegen elkaar willen uitkomen. Het is zeer de vraag hoe dit in Zwitserland gaat uitpakken. Ik ben benieuwd. Je kunt netjes 4 voorrondes gaan houden, maar dan moeten succesvolle artiesten en componisten/producers wel gemotiveerd kunnen worden.Anders is het maar afwachten of er succes in het verschiet ligt. Elk land moet kijken naar het beste format voor de eigen situatie.

    • 6.1
      dick says:

      Je verwijst naar de eerdere opzet van het NSF die destijds in Nijkerk gehouden werden, dat was inderdaad geen succes maar dat ligt voor een groot gedeelte toch echt aan de omroep cq de organisatie want was dat toen een amateuristisch gedoe waar het “geen cent te veel hoor’-principe vanaf droop. Ik denk dat het best kan werken als er maar budget vrijgemaakt wordt en er ruim de tijd gegeven wordt aan de selectieprocedure zodat de artiesten / componisten ruim de tijd hebben om zich voor te bereiden. Als je kijkt naar al die talentenjachten, Muziekfeesten op het plein, Beste zangers van Nederland… daar wordt genoeg geld en productiecapaciteit aan gespendeerd. Ik zu zeggen laat de omroep het is eens aandurven om voor 2019 (want voor komend jaar is het m.i. al te laat) om budget vrij te maken en het eens professioneel aan te pakken. Ik vrees echter dat met de huidige omroep het nooit echt iets wordt.

  7. 7
    RobbieR says:

    Ik vind het systeem om zo veel mogelijk diverse juryleden hierbij te betrekken, een goed idee.
    Deden zij dat maar in Nederland ipv de nuffige selectie comissie bestaande uit 4 mensen waarvan 3 Tros mensen.

    • 7.1
      dick says:

      Ik ben een groot voorstander van een wijziging in de Nederlandse selectie. De huidige selectiecommissie EN omroep worden wat mij betreft bedankt voor “bewezen” diensten. Op naar een progressieve insteek met durf, vrijmaken van budget en productie. Wellicht een strijd tussen de omroepen of misschien zelfs de grote muziekproducenten en maatschappijen….

      • 7.1.1
        robbert-rotterdam says:

        Hmm. Ik ben nog steeds een fan van interne selectie. Het budget is de laatste jaren verhoogd en dat is een goede zaak. Een nationale finale kost een hoop geld, stoot onze top-artiesten af en trekt in plaats daarvan c-artiesten aan. Niet dat ik het niet leuk vind om diverse artiesten in het strijdperk te zien treden, maar populaire artiesten zijn al niet goed te overtuigen als ze de enige zijn, laat staan als ze met anderen om een ticket moeten vechten. Platenmaatschappijen brengen de liedjes hier liever los van een festival uit. In Zweden is dat anders, ja, maar dat is een gegeven. Mijn aanbeveling. Het geld aan een interne selectie en aan één kandidaat blijven besteden. Zo garandeer je dat er geld blijft voor act, staging, goede regie, e.d. De prestaties van de laatste jaren, 4 op 5 keer in de finale, liegen er ook niet om! Wenselijke verandering: uitbreiding van de selectiecommissiemet mensen uit de muziekindustrie, liefst ook wat jongeren, zodat de keuzes niet per definitie het stempel ‘ Cornald’s en Jan’s kroonkeuze’ dragen. Wat mij betreft mag de commissie eens gaan voor een enorme televotingknaller, met genoeg kwaliteit om ook aardig wat punten van jury’s te vergaren. De laatste jaren is vooral ingezet op echte jurynummers. Een lichte accentverschuiving kan geen kwaad. Ik blijf bij de dj als startpunt , die componeert en produceert voor een podiumpersoonlijkheid met een dijk van een stem. ‘Gewoon’ eens één keertje van het beproefde recept van de ‘verantwoorde muzikale keuzes’ afstappen en knallen.

      • 7.1.2
        Esmee says:

        Een dj als startpunt nemen dat lijkt me een goede keuze.

      • 7.1.3
        Esmee says:

        ‘…..de dj als startpunt , die componeert en produceert voor een podiumpersoonlijkheid met een dijk van een stem.’
        Ik vind dat een goede formulering en daar sluit ik me bij aan.
        Stiekem hoop ik dan dat Tania Kross op zijn minst als kandidaat voor de uitvoering wordt bekeken. Met wel mijn wens erbij dat ze haar operastem niet zoveel opzet, maar wel de rest van haar kunsten vertoont. :-)

  8. 8
    Tippy2 says:

    Helemaal met je eens robbert-Rotterdam, ik kon het niet beter verwoorden!

  9. 9
    GerardMartin says:

    Volgend jaar komt iedereen met een klein mooi “Portugees” liedje dus kan Nederland niet achterblijven…

    • 9.1
      Wim1970 says:

      Dat wordt een slaapverwekkende editie. Juist daarom moet Nederland dan een nummer met pit sturen.

      • 9.1.1
        GerardMartin says:

        Mmm dat lijkt me niet gek, inslapen tijdens het songfestival😂

  10. 10
    robbert-rotterdam says:

    O, wel. Áls we dan een klein, mooi liedje moeten zenden, dan zou ik 100% gaan voor Thomas Azier. Wat is zijn muziek puur en integer, geweldig.
    Alleen vind ik dat Nederlandse dance het gewoon verdient om een keertje ingezonden te worden, en inderdaad. Als iedereen dan een klein liedje stuurt, wordt de winnaar een groot liedje.
    Enne…trouwens..ik zie het verband niet tussen klein en slaapverwekkend. Er zijn genoeg kleine liedjes die me juist op het puntje van mijn stoel doen zitten. De zgn ‘pit’ zit’m vaak in de nuances, niet altijd in het bombastische.

    • 10.1
      dick says:

      Punt met een integer liedje is wel dt je dan echt HEEEEEEEL goed voor de dag moet komen en zeer onderscheidend moet zijn om te winnen, iets wat Portugal (wat ik nog steeds persoonlijk niks vind maar goed wie ben ik….) dit jaar goed gelukt is, Ik ben bang dat we komend jaar veel van dit soort geforceerde inzendingen gaan krijgen en hoop van harte dat Nederland een andere weg in slaat.

      • 10.1.1
        robbert-rotterdam says:

        Ik denk dat je met welk liedje dan ook heeeel goed voor de dag moet komen en onderscheidend moet zijn om te winnen. Of je met een ballad komt, een uptempo song, dancesong, of een jazztrack, je moet opvallen, anders redt je het niet tussen vijfentwintig andere nummers.
        En wat was er geforceerd aan het Portugese nummer? Ik denk dat het juist een van de weinige pure en natuurlijke nummers was zonder opsmuk. Juist vele anders songs met afleidende visuals, belichting en choreografieën kwamen geforceerd over. Het lijkt er op dat het publiek die nadruk op overdreven geforceerde showelementen een beetje zat is. In 2018 zullen we zien of die lijn zich voortzet…

  11. 11
    riccardo says:

    Wat me opvalt is dat veel mensen hier zeggen weg te willen blijven van iets dat je zou kunnen omschrijven als een ” typische TROS” uitstraling en geluid, eens, maar dat er vervolgens veelvuldig namen genoemd worden die juist heel erg aan die kwalificatie voldoen. Uitzonderingen daargelaten.
    We hebben véél meer goede artiesten in verschillende genres dan die bij de beste Zangers van.. mensen. Dat programma is van dezelfde omroep en die wil natuurlijk liefst niet buiten de eigen parochie preken.
    Mijn persoonlijke keuze voor volgend jaar zou zijn modern. Inderdaad, benader een goede DJ/producer als startpunt. Geen flauwe grappenmakers maar iemand, niet noodzakelijk wereldberoemd, van een serieus kaliber die ook interessant is voor andere professionals, zangers, dansers, choreograaf, VR of vidi mensen e.d. om mee samen te werken.
    Tijd voor een impressive next level totaal act om een leuk feestje mee te kunnen bouwen. :-)

    • 11.1
      dick says:

      Het eerste gedeelte van je reactie onderschrijf ik volledig! Het 2e m.b.t. een dj dan weer niet…. Ik blijf erbij: haal de hele selectie weg bij AVROTROS en toon durf, wees progressief maar vooral ga niet geforceerd selecteren, dus geen DJ omdat we het al jaren op dat vlak zo goed doen… is wat mij betreft geen reden, Geen Andre Rieu met een artiest omdat de man wereld beroemd is… Natuurlijk mogen we allemaal ideeen hebben maar ik vrees dat we met de AVROTROS nooit zullen winnen.

      • 11.1.1
        riccardo says:

        Met AVROTROS ga je nooit winnen, weet ik niet. Het was al een paar keer best goed.
        Dat de kans op winst met artiesten die je niet gelijk in die hoek zou verwachten de laatste paar jaar groter geworden is daar ben ik het helemaal mee eens. Veel hangt ook weer van de keuze van het nummer af. Die voorbeelden hebben we gehad.
        Iets dance gerelateerds zou ik op dit moment, zeker voor NL, een voor de hand liggende keuze vinden. Het moet dan wel een koploper zijn, geen herhaling van gedane zaken. Maar voelt zo’n naam zich thuis binnen het NL modaal imago van die omroep? Een lastige keus.
        Veel namen, veel talent. Binnen de diverse EDM stromingen zie je dat instrumenten weer een belangrijkere, grotere rol gaan spelen. Je hebt een commissie nodig die dat soort dingen herkent en voor artiesten interessant is om door benaderd te worden. Anouk, TCL of DB kon het blijkbaar ook niet schelen. Zeker, wel een dingetje.

  12. 12
    dick says:

    robbert-rotterdam:
    Ik denk dat je met welk liedje dan ook heeeel goed voor de dag moet komen en onderscheidend moet zijn om te winnen. Of je met een ballad komt, een uptempo song, dancesong, of een jazztrack, je moet opvallen, anders redt je het niet tussen vijfentwintig andere nummers.
    En wat was er geforceerd aan het Portugese nummer? Ik denk dat het juist een van de weinige pure en natuurlijke nummers was zonder opsmuk. Juist vele anders songs met afleidende visuals, belichting en choreografieën kwamen geforceerd over. Het lijkt er op dat het publiek die nadruk op overdreven geforceerde showelementen een beetje zat is. In 2018 zullen we zien of die lijn zich voortzet…

    Ik heb het over geforceerde inzendingen die gebasseerd op het succes van Portugal zullen gaan komen op de editie 2018 vrees ik…. Ik zeg nergens dat portugal geforceerd was, ik vond het 3 x niks maar dat is mijn persoonlijke mening, de winst van Portugal snap ik wel.

Reageren niet meer mogelijk.