Servië kiest songfestivalinzending weer via nationale finale

Servië kiest de inzending voor 2018 -in tegenstelling tot eerdere berichtgeving- niet intern. Tot en met 20 oktober kunnen liedjes ingezonden worden. Een jury kiest vervolgens maximaal tien inzendingen die doorgaan naar ‘Beovizija 2018’, een tv show waarin in februari het lied voor Lissabon gekozen gaat worden. Een jury en televoters kiezen vervolgens de inzending waarmee Servië hoge ogen moet gaan gooien in Portugal.

In 2007 werd via dezelfde selectiemethode ook Moltiva van Marija Šerifović gekozen wat voor Servië tot nu toe de enige winst opleverde op het Eurovisie Songfestival. Dit jaar bleef Tijana Bogićević die intern gekozen was met In too deep steken in de halve finale. (Bron: Tracara.com)

21 reacties op “Servië kiest songfestivalinzending weer via nationale finale

  1. 1
    Michael Adam says:

    Volgens mij heeft inmiddels wel 3/4 van de landen een nationale voorronde. Iets wat ik toejuich omdat het leuker is in de aanloop naar het SF.

    Toch benieuwd of dat OOIT nog gaat werken in Nederland. Of krijgen we dan weer Sieneke acts.

    • 1.1
      robbert-rotterdam says:

      Niet perse Sieneke-acts, denk ik. Maar je moet wel tevreden zijn met minder bekende artiesten. De echte top qua populariteit wil niet tegen elkaar uitkomen. Dat is een bekend gegeven. En er zijn zo veel andere manieren om een lied/act te promoten dan via het songfestival tegenwoordig.
      Minder bekend hoeft niet slecht te zijn (Lena, Nicole, Edsilia Rombley waren allen helemaal nog niet populair), maar een nadeel van een nationale finale is wel dat het omroep-budget al voor een groot deel opgesoupeerd wordt, voordat de echte voorbereidingen in de richting van het ESF van start gaan. Ik schat in dat in Nederland de platenmaatschappijen er niet meer aan gaan beginnen. Het verschil tussen 1998 en 2018 is dat er in 1998 geen grote kosten gemaakt hoefden te worden. Een dure stage-act met led-ontwerpen en stevige choreografieën was nog niet aan de orde. De artiest zong zijn/haar lied zo goed mogelijk en dat was het. Het ging nog om het liedje. Kosten waren beperkt. Bovendien lijkt er voor AVROTROS ook geen belangrijke directe drijfveer om de selectie aan te passen. Het gaat de laatste jaren lekker met de interne keuzes en de resultaten. Vier van de vijf keer een finaleplaats en op zijn slechtst een top-11 positie is een schitterend resultaat. Het ziet er meer naar uit dat het vooral voor fans leuk is als er een nationale finale plaats vindt.

  2. 2
    Tippy2 says:

    Doe maar niet, gaat lekker nu…

  3. 3
    Bas says:

    Het is hoeveel moeite de omroep steekt in de samenwerking met platenmaatschappijen en componisten. Een koffer op een terrein zetten is geen garantie voor een goede nationale finale. Kijk naar 1998 toen Willem van Beusekom heel veel tijd heeft besteed aan selectie. Ook in 1969, 1970, 1977 was de kwaliteit hoog en is er veel aandacht besteed aan de selectie.

    Artiesten verkopen weinig platen tegenwoordig, dus deze willen eerder meedoen dan circa 15 jaar geleden. Welke artiest wil nou niet de kans hebben om Nederland te vertegenwoordigen en daarmee veel media aandacht krijgen voor een paar maanden?

    De keuze in een nationale finale moet dan vind ik niet alleen door televoters gemaakt worden, maar mede door een professionele jury en een buitenlandse jury.

    Nu weer naar het onderwerp: hoop dat Servië weer met een lied komt waarvan je bij de eerste tonen al hoort dat het uit de Balkan komt en niet dat ze weer meer met een middle of the road riedeltje komen

  4. 4
    robbert-rotterdam says:

    Bas:

    Nu weer naar het onderwerp: hoop dat Servië weer met een lied komt waarvan je bij de eerste tonen al hoort dat het uit de Balkan komt en niet dat ze weer meer met een middle of the road riedeltje komen

    Dag hoop ik ook. Dit jaar was echt een misser. Niet elke Zweedse hulp leidt tot succes. Ik denk dat Servië zich dat heel goed realiseert, zeker na de karakteristieke Portugese winnende bijdrage.

  5. 5
    Ria NL says:

    Ik hoop ook dat Servië weer voor een goed lied gaat, en dan wat mij betreft het liefst in hun eigen prachtige taal. De laatste inzending van die land vond ik zwaar tegenvallen. Kom maar op met de prachtige Balkan ballades, ik heb ze erg gemist de afgelopen jaren….

    • 5.1
      Michael Adam says:

      Mee eens hoor en ik hoop en denk dat dat ook het doel is van deze nationale finale in Servië :).

      • 5.1.1
        Matje says:

        Hoop ik ook maar dan wel met wat meer variatie als waar Servië zich een aantal jaren presenteerde. Mooie ballades maar je kon duidelijk het patroon van de komponist horen . Veel te veel van hetzelfde naar mijn mening.
        Wat NL betreft , zal me niets verbazen mocht er een duo uit Volendam gaan. Vorig jaar zinspeelde beide heren al hierop in hun serie uit Zweden. Kijk je naar hun toer volgend jaar zie je een flinke pauze eind april/begin mei . Gissen is het natuurlijk wel maar zal me niets verbazen.

    • 5.2
      ~ René ~ says:

      Vind de Servische (ballad) versie van hun laatste inzending erg mooi
      https://www.youtube.com/watch?v=fQcWSLZPSLw

  6. 6
    dick says:

    Net DWDD Di-rect zien optreden met de nieuwe single: with a little help… in 1 woord geweldig!!!! AVROTROS durf te gaan voor een eigenzinnige band, leer van de afgelopen jaren en kies voor ervaring op composite en schrijfgebied!!!! Dus geen Ogene of een Trijntje meer maar een artiest die lef en durf toont! En misschien belangrijker nog een artiest die durft te vernieuwen en live staat als een huis!

  7. 7
    dick says:

    Matje:
    Hoop ik ook maar dan wel met wat meer variatie als waar Servië zich een aantal jaren presenteerde. Mooie ballades maar je kon duidelijk het patroon van de komponist horen . Veel te veel van hetzelfde naar mijn mening.
    Wat NL betreft , zal me niets verbazen mocht er een duo uit Volendam gaan. Vorig jaar zinspeelde beide heren al hierop in hun serie uit Zweden. Kijk je naar hun toer volgend jaar zie je een flinke pauze eind april/begin mei . Gissen is het natuurlijk wel maar zal me niets verbazen.

    Het kiezen voor dat duo zou de definitieve diskwalificatie zijn van het selectieteam van AVROTROS!

    • 7.1
      Matje says:

      Persoonlijk blijf ik neutraal over welk artiest dan ook gekozen gaat worden. Het lied is voor mij belangrijker en soms verbazen ook deze heren me , vooral als ze Engelstalig gaan. Vorig jaar hadden zij een klein hitje geschreven door beide in combi met een Zweeds duo en dat was een ESF liedje ten top. Zo zie je maar dat een naam niet alles zegt , iedereen kan verrassen. Wat het meest belangrijk voor mij is dat men niet , zoals dit jaar gebeurde , teveel voor ESF truttig gaat maar lef toont.

      • 7.1.1
        Michael Adam says:

        Nee niet dat duo!!!!!! Afgrijselijk. Helemaal klaar met dat Volendam.

      • 7.1.2
        RobbieR says:

        nick en Simon?
        De heren kunnen meer dan palingsound zingen.
        Ik zeg niet direct nee tegen deze heren.

      • 7.1.3
        robbert-rotterdam says:

        Wie ging voor ESF truttig? Als je OG3NE bedoelt, dan het volgende: die harmonieën hebben duidelijk heel veel indruk gemaakt op jury’s. Dat is niet truttig, maar erg muzikaal en dus eigenlijk een lefkeuze. OG3NE heeft van alle Nederlandse kandidaten op The Common Linnets na de hoogste waardering gekregen van de jury’s. Hoger dan Anouk en Douwe Bob.En wat we ook van OG3NE vinden, het zijn vakvrouwen. Daarmee heeft men een duidelijke keus gemaakt, die bij jury’s heel goed uitwerkten en helaas minder bij de televoters. Zoiets gebeurt wel eens, en bij landen als Roemenië, Hongarije 2017 en Oostenrijk 2016 werkte dat net weer omgekeerd. Toch weer linkerrijtje scorebord.
        Maar ben het eens met je dat niet alleen de artiest bepalend is. Ik vind ook vooral het liedje bepalend en de productie drukt ook een groot stempel op het nummer en de kansen. De uitstraling ,het talent van de artiest en het bekende geldzakje moet dan de rest doen. Het is wel vaak zo dat hoe bekender (=hoe meer optredens in het land, niet perse groot platenverkoop), hoe meer geld te besteden aan alles(geluid, videoclip, act, etc.)

  8. 8
    He1n says:

    Nou Dick…tis maar waar je van houd.
    Ik vind Direct een vreselijke band en zeker de lead.zanger.
    Tja..smaken verschillen

  9. 9
    dick says:

    RobbieR:
    nick en Simon?
    De heren kunnen meer dan palingsound zingen.
    Ik zeg niet direct nee tegen deze heren.

    Prima voor muziekfeesten op het plein maar wat mij betreft niet voor het ESF. Herenduos doen het over het algemeen zowiezo niet best uitzonderingen als Tozzi & Raf en die alweer vergeten overwinning uit Letland of was het Estland??? Kom hoe heten die 2 ook weer…. alweer lang in de vergetelheid:-)….

  10. 10
    dick says:

    He1n:
    Nou Dick…tis maar waar je van houd.
    Ik vind Direct een vreselijke band en zeker de lead.zanger.
    Tja..smaken verschillen

    Gelukkig wel ja:-)

  11. 11
    robbert-rotterdam says:

    Bas:

    Artiesten verkopen weinig platen tegenwoordig, dus deze willen eerder meedoen dan circa 15 jaar geleden. Welke artiest wil nou niet de kans hebben om Nederland te vertegenwoordigen en daarmee veel media aandacht krijgen voor een paar maanden?

    Artiesten verkopen zeker weinig platen tegenwoordig, al jaren is dat zo. Maar het leeuwendeel van hun inkomsten halen ze al tijden niet meer uit platenverkoop, maar vooral uit optredens. Zolang ze geboekt worden hebben ze een goed belegde boterham. Dus of ze eerder willen meedoen dan circa 15 jaar geleden is maar zeer de vraag. Dat geldt wellicht wel voor artiesten die net aan de weg timmeren, maar niet voor degenen die toch al dagelijks het land doorreizen voor hun optredens. En je vraag ‘welke artiest wil nou niet de kans hebben Nederland te vertegenwoordigen’ is bijna retorisch. Ik denk dat veel bekende artiesten dat helemaal NIET willen, en maar een klein deel wel. Er zijn ook negatieve associaties gekoppeld aan het festival, zoals circusshow, typisch eurovisieliedjes, visuele kant die belangrijker zou zijn dan de muzikaal inhoudelijke kant. Niet elke artiest weet dat die stereotypen langzamerhand aan het verdwijnen zijn en er zijn meer manieren om je als artiest te promoten dan via het songfestival alleen.

Reageren niet meer mogelijk.