Douze Points voor de Nederlandse taal
Vorig jaar won Portugal het Eurovisie Songfestival met -voor het eerst sinds jaren- een liedje in de eigen taal. Voor het radioprogramma Volgspot en Beeld en Geluid aanleiding om terug te blikken op ál die mooie Nederlandstalige liedjes die Nederland en Belgie in de afgelopen decennia hebben ingezonden.
Tekstdichters als Annie M.G. Schmidt, Pierre Kartner en Stef Bos, en artiesten als Frizzle Sizzle, Barbara Dex en Clouseau passeren de revue in een live radio-uitzending van Volgspot (KRO-NCRV, NPO Radio 5) op woensdag 25 april in Beeld en Geluid in Hilversum onder de titel Samen uit je bol: Douze Points voor de Nederlandse taal.
In het programma worden de mooiste inzendingen met oud-songfestivaldeelnemers en tekstschrijvers besproken en brengen diverse songfestival-artiesten hun nummers ten gehore. Ook wordt bekend welk liedje de titel van De mooiste Nederlandstalige Songfestivaltekst wint. De presentatie van de avond is in handen van Hijlco Span. In de komende weken worden de deelnemende artiesten bekend gemaakt. Tickets zijn te bestellen bij Beeld en Geluid.
De kortste Nederlandstalige tekst is ongetwijfeld: Rendez-vous, maar de maat is vol en mijn kop is toe.
Afschuwelijk nummer was dat.
en sing me a song ook niet echt mijn ding toen hadden ze vulcano moeten sturen heb de nummers van eurovision 1983 allemaal geluisterd en mijn favoriet is isreal
De mijne was Luxemburg ;-)
Zo afschuwelijk dat het gewoonweg geweldig was. Ze maakten gewoon een lange neus naar de veelal zouteloze liedjes.
.mooi de Nederlandse taal.zijn veel mooie liedjes geweest.maar ook hele slechte
‘Niemand heeft nog tijd’ is daar één van.
Mooi: Mijn Hart Kan Dat Niet Aan, Alsof je bij me Bent, Waar is de Zon, De Mallemolen en Medeleven
Zeker mooie nummers, en nog veel meer, de slechte daar gelaten. Wees trots op je taal en durf er in te zingen.
De Mallemolen is inderdaad een pareltje, Waar is de zon ook :-)
De coupletten van De troubadour zijn ook super.
En eigenlijk zou de regel ook gewoon weer toegepast en opgelegd moeten worden. Zingen in je eigen taal, zoveel mooier voor alle landen, al dat slechte Engels wat je voorbij ziet komen is een aanslag op je gehoor. Ik ben net als Jan de Taalregelman hier op de blog voor het zingen in je eigen taal.
Nee, liever niet. Ook het songfestival moet met de tijd meegaan, verplicht in eigen taal zingen is voor veel landen een nadeel.
Daar snap ik niks van, hoezo nadeel? Dat superslechte engels wat veel deelnemers uitkramen is niet om aan te horen, laat staan dat men er iets van verstaat! Zingen in de eigen taal heeft vaak het voordeel dat componisten en tekstschrijvers er véél meer werk van zullen moeten maken ipv een makkelijke riedel met “I love you and the sky is blue”. Dat leidt volgens mij vaak tot betere nummers met Sobral van vorig jaar bv als lichtend voorbeeld.
Wat heeft in het engels zingen te maken met “de tijd meegaan”?? Wat een “ouderwetse” opmerking!
Ik heb het niet over Engels zingen, ik heb het over vrije taalkeuze.
Verplicht in eigen taal zingen is het toppunt van onrechtvaardigheid. Gaan we weer terug naar de tijd dat het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Malta in het voordeel zijn omdat zij wel in het Engels mogen zingen. Laat ieder in de taal zingen waar hij/zij zelf voor kiest en dat betekent dus niet verplicht in het Engels zingen. Pas dan is er sprake van een eerlijke competitie en zo hoort het ook te zijn.
Kijk, dat is nu precies wat ik ook bedoelde :-)
Malta in het voordeel? Welk voordeel? Bij mijn weten heeft het land nog nooit gewonnen terwijl zij zelfs uit 2 talen kunnen kiezen. Ik pleit voor de eigen taal, het geeft meer variatie aan het festival en tegelijkertijd zijn we verlost van het tenenkrommend Engelse gezang. Ook dit jaar zitten er weer een paar tussen die niet om aan te horen zijn.
Het voordeel dat Malta vroeger heel vaak in de top 10 eindigde door het Engels. Malta was niet het enige land dat vroeger in het Engels zong. Engeland en Ierland ook, zie 1992, toen Malta 3e werd na Ierland en UK.
Feit blijft wel dat bv Edsilia en Ruth succesvol waren met een Nederlands gezongen lied
Ja, maar dat was wel in een tijd dat iedereen in de eigen taal zong.
Ja dus robbert-rotterdam, wat bedoel je nu? Dus gewoon met een goed nummer in de eigen taal maak je net zoveel kans als in het Engels. Dat geldt voor alle landen. Geen enkel land is in het nadeel.
Vind jij Fins zo lekker klinken? Of IJslands? Litouws? Lets?
Wat een k.item
Sjalallie sjallalla.
Heeft met nummer te maken.
Taal 1 procent de doorslag.
Neem het potugese nr. van vorig jaar vertolkt door een goeie ned.zanger…hattut ook gewonnen
Ik ben voor de vrije taalregel en hoop dan wel dat steeds die taal wordt gekozen die het beste bij een nummer past.
Bv. Griekenland, Montenegro, Servië van dit jaar. Ze zingen genres die onlosmakelijk met hun eigen land verbonden zijn en die vragen om de eigen taal.
Maar Nederland, Outlaw in Em, hoef ik echt niet in het Nederlands in Lissabon vertolkt te zien. Het nummer schreeuwt om Engels, het liefst nog Amerikaans Engels. Bij de James Bond-achtige sfeer van het Belgische nummer vind ik ook Engels het beste passen. Die Russin zou het beste af zijn met haar eigen taal.
Waterman mooi nummer
Jij en ik niet zo mooi
De radiozenders zullen het niet op de playlist zetten. Alleen goede engelstalige songs komen in aanmerking. Dus blijft het een beetje een dingetje voor de fans.
Wordt er überhaupt nog een nummer van het songfestival op de playlists van radiozenders gezet? Nee, dus ook gaat de bewering weer mank. Niets mis mee om in je eigen taal te zingen, En het gekke is dat vele nummers van voordat de regel verviel iedereen de meeste nummers zo kan opnoemen. Vanaf 2000 is het een en al kommer en kwel geweest.
Heb ik geen enkel probleem mee maar jij blijkbaar wel. Elke taal is uniek of dat nou engels is of russisch etc. etc.
Klinkklare onzin dat alleen engelstalig scoort. Gewoon luiïgheid, lekker makkelijk.
Ik zing het winnende “feelgood” liedje zomaar niet mee in het Zweeds of Fins of Russisch.
En hogeschool-opera wordt helemaal moeilijk.
Euphoria was lekker makkelijk in het refrein…ideaal…
Dan heb jij een probleem, Roel.
Wat ik bedoel is dat de statistieken duidelijk wijzen op voordeel als je in het Engels zingt. Wat niet wil zeggen dat je niet KUNT winnen in de eigen taal. Het feit dat deze eeuw nog maar twee keer een bijdrage gewonnen heeft die niet in het Engels was, zegt ook al genoeg, denk ik zo. En natuurlijk Ruth Jacott is zesde geworden en Edsilia vierde met een nummer in het Nederlands, maar dat was in een periode dat ieder in zijn eigen taal zong en er weinig concurrentie was van nummers in het Engels. Ik hoop dat veel nummers in de eigen taal zich dit jaar zullen kwalificeren voor de finale, maar vrees van niet.
Wat ik bedoel is dat de statistieken duidelijk wijzen op voordeel als je in het Engels zingt. Wat niet wil zeggen dat je niet KUNT winnen in de eigen taal. Het feit dat deze eeuw nog maar twee keer een bijdrage gewonnen heeft die niet in het Engels was, zegt ook al genoeg, denk ik zo. En natuurlijk Ruth Jacott is zesde geworden en Edsilia vierde met een nummer in het Nederlands, maar dat was in een periode dat ieder in zijn eigen taal zong en er weinig concurrentie was van nummers in het Engels. Ik hoop dat veel nummers in de eigen taal zich dit jaar zullen kwalificeren voor de finale, maar vrees van niet.
Vreemd dat Alsof je bij me bent niet in het overzicht van te kiezen nummers staat. Prachtig nummer en prachtige uitvoering van Nurlaila.
Sorry gaat om inzendingen voor ESF. Verwarde Rendez Vous van Belgie met Nurlaila. Desalniettemin blijft qua tekst het lied van Nurlaila prachtig.
Maar kies uit de mogelijke keuzes toch voor Gelukkig zijn van Ann Christy. Een geweldige zangeres die haar vaak mooie liedjes een extra dimensie gaf door het gevoel dat zij in haar liedjes legde.
Mee eens en helaas véél te vroeg overleden?
Ja hoor. En vergeet het Noors en Estisch niet.
Bijna elke taal heeft wel iets moois, maar denk toch dat Nederland in sommige gevallen veel beter had gescoord als was toegestaan dat de inzending in een andere taal was gebracht, alleen maar omdat het karakter van het lied meer recht zou zijn gedaan.
Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=SdONhIzDkd8
Zeker mooi in het Frans maar net zo mooi in het Nederlands.
Ja, prachtig. Had veel hoger gescoord in het Frans, zeker weten. In het Nederlands is ie ook mooi, maar dan alleen voor de Nederlandstaligen te pruimen.
Nederlands is mooi, maar heeft andere kwaliteiten, vind ik. Het staat bekend als een stevige taal, dus een fliinke uptempo, à la Hemel en aarde, komt er goed mee uit de verf.
Wil je iets romantisch benadrukken, zoals in ‘Ik hou van jou’, dan denk ik dat je met Nederlands niet zo goed af bent, wat ook bleek uit de uitslag. Weet zeker dat een Franse of Italiaaanse versie (ivm de romantiek)top-5 zou zijn geweest dat jaar. Ik blijf erbij: goed kijken naar wat je wil uitstralen en wat je probeert te verkopen, en dan een beslissing nemen over de taal. Ik blijf dus voor vrije taalkeuze.
En ja, ik vind dat veel landen te gauw naar het Engels grijpen. Dat wel. Maar deelenemers verplichten om ongeacht het nummer in de eigen taal te zingen, vind ik onjuist.
Armenië in 2006 had een etnisch getint nummer, wat misschien wel veel beter had geklonken in eigen taal.
Beter geen Engels dan dat zéér slechte Engels wat velen uitkramen.
Het gebruik van de diverse talen geeft een extra kleuring aan de liedjes. Nu is die kleuring voornamelijk Engels. Meestal is dat jammer. Soms past Engels beter bij een lied zoals bij de NL inzending van dit jaar. Het is namelijk eigenlijk een Amerikaans lied.
Maar …….Als Nederland destijds niet door de Engelsen verdreven was uit Nieuw Amsterdam (= nu New York) en Amerika had zich van oost tot west ontwikkeld onder een Nederlandse invloedsfeer; dan was de voertaal daar nu een vorm van Nederlands geweest. Dst zou betekenen dat het Nederlands een veel grotere invloed gehad zou hebben in de hedendaagse muziek en dan had je de discussie niet dat een lied beter in het engels zou klinken.
Is het Eurovisie Songfestival de plaats voor Amerikaanse liedjes ? De taak van de publieke omroepen in Europa is juist het stimuleren van producties in de eigen taal. Anders kun je de publieke omroepen beter opheffen en helemaal commercieel gaan.
Het Eurovisie songfestival is er wat mij betreft voor het stimuleren van componisten/tekstschrijvers om goede muziek te lanceren, in wedstrijdvorm. De taak van de publieke omroepen is wat mij betreft niet in de eerste plaats het stimuleren van producties in de eigen taal, maar het stimuleren van muziek en creativiteit. Daar hoort wat mij betreft ook het geven van een zo groot mogelijke vrijheid aan componisten bij. Het gaat mij te ver dat publieke omroepen beter opgeheven kunnen worden als ze niet doorlopend de eigen taal stimuleren. Ze moeten muziek van hoog niveau stimuleren in welke taal dan ook. Dat zie ik binnen Eurovisie als hun kerntaak. Niets fout aan zingen in de eigen taal, integendeel, maar dit moet geen dogma worden. Gezien de huidige globalisering (niets mis mee), moet het m.i. mogelijk zijn om een lied met Amerikaanse invloeden te brengen. Waylon heeft naar mijn mening een goede en muzikale inzending en dus past het onze publieke omroep dit af te vaardigen.
De oudste deelnemer die ooit aan het songfestival deelnam, Zwitserland ’13 Takasa, is vorige maand 100 geworden