Frankrijk stuurt Bilal Hassani naar songfestival

Dit vind je misschien ook leuk...

72 reacties

  1. harm stirnberg schreef:

    Ik dacht echt dat Seemone zou gaan want Europa liep niet echt warm voor Bilal. Succes Frankrijk !!!!!

  2. Nathanaël schreef:

    Ik was voor La-Haut, maar het was te verwachten.
    Niet de beste zanger, niet het beste nummer. Wel mooie boodschap.

  3. Nordman schreef:

    Was te verwachten. Het lied heeft niet gewonnen, maar wel het verhaal erachter en de populariteit van Bilal. Het nummer vind ik niet slecht, dat zou ik een 7 willen geven, maar vind het ook geen votegrabber. Er is niets in deze inzending waarvan ik denk, Zo hey, dat doet wat met me. Ik zie er geen winnaar in.

  4. Matje schreef:

    Statement , in welke vorm dan ook , gaat verloren in kwaliteit : Jammer !

  5. Jan Greeve schreef:

    Die meid ken niet zinge nie!

  6. Vreselijk. Deze jongen die er vocaal constant naast zingt, vormt een belediging voor muzikale oren. In elk geval hebben we hier geen concurrentie aan, want deze ‘artiest’ is na de jurystemming al volledig buitenspel gezet en kansloos voor een toppositie. Wat was dit erg, zeg…. In elk geval extra reden om in Nederland niet terug te gaan naar nationale finales, want het Nederlandse volk is geen haar beter als het om smaak gaat.

    • Matje schreef:

      Ik begrijp je teleurstelling maar begrijp ook dat zowel beide laatste inzendingen die het ESF gewonnen hebben voor beide landen ook gekozen zijn door een nationale jury
      Het kan du wel . Helaas speelt de laatste tijd het correct willen stemmen , in welke vorm dat ook , meer mee..

      • Gilles schreef:

        Netta werd inderdaad gekozen door het Israëlische publiek, maar haar nummer werd intern bepaald.

      • Bombarie schreef:

        Een Nationaal Songfestival zou alleen werken als er al driftig aan de poort geselecteerd wordt. In het verleden was het vaak een bij elkaar geraapte selectie van C-artiesten die met middelmatigheid troef aan materiaal kwamen. Dan is het moeilijk om daar enige kwaliteit uit te destilleren om naar het ESF te sturen. Sinds we met de deelname van Anouk een kwaliteitslag hebben gemaakt, begrijpt iedereen wel zo’n beetje dat kwaliteit uitbetaald. Er zijn ook steeds meer artiesten van een muzikaal hoog gehalte die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan het ESF. Ze zouden door AvroTros moeten worden gepolst of ze ook de competitie met elkaar op een NSF aandurven. Maar dat moet AvroTros ook garanderen dat zo’n ESF niet weer zo’n armoedige bedoening wordt als in het verleden vaak het geval was. Dat kost investering.
        In Zweden en veel andere landen heeft de nationale selectie een lange traditie en een hoog prestige. Zoiets heb je niet zomaar voor elkaar. Maar het hoeft ook niet meteen een NSF te zijn met heel veel kandidaten. Misschien zijn (om te beginnen) zes kandidaten genoeg. En dan kan de selectiecommissie erop toezien dat elke kandidaat met een kwaliteitsliedje komt, maar met een gevarieeerde muzikale inslag. Dan hoeven we ons als land in ieder geval nooit te schamen voor de muzikale kwaliteit van onze uitzending. En is het aan de kandidaten om ervoor te zorgen dat ze het publiek weten te grijpen. Dan (maar alleen dan) durf ik er best te vertrouwen dat het Nederlandse volk in staat is om een keuze te maken.
        Overigens…. AvroTros zou ook op een andere manier de stem van het volk meer kunnen inschakelen bij de keuze van het lied/artiest. Bijvoorbeeld door het volk naast de huidige selectiecommissie een aanvulling te laten kiezen van mensen die zij graag willen betrekken bij de keuze van het lied.

    • Good Riddance schreef:

      Zeg dat maar niet te snel: dat de jury Bilal massaal buitenspel zullen zetten. Dat zeiden ze immers ook bij Conchita (én bij Netta vorig jaar) maar het tegendeel bleek waar. Is altijd zo onvoorspelbaar als wat.

    • Good Riddance schreef:

      Zeg dat maar niet te snel: dat de jury’s Bilal finaal buiten spel zullen zetten… dat zeiden ze bij Conchita (en bij Netta vorig jaar) immers ook… maar het tegendeel bleek waar. Ook jury’s kunnen geraakt zijn door het verhaal en de boodschap, vergis je daar niet in. Geen mens is immuun voor zulke invloeden. Hoe het publiek en jury’s stemmen is altijd zo onvoorspelbaar als wat.

      • Mwah, ‘ze’ kunnen alles zeggen, en wie is ‘ze’ ? Ik ben niet ‘ze’. Conchita kon zingen en had een mooie melodie. Netta had in elk geval nog muzikale dingetjes in haar lied. Nee, dat gaat niet gebeuren, dat verzeker ik je. Deze jongen zingt zo vals als wat en dat leidt nooit tot goede juryresultaten. De jodelaars redden het ook niet bij de jury’s., ook al kwamen ze via de televoters nog wat terug. Nee, dit joch is niet te vergelijken met Conchita en gaat het linkerrijtje van het scorebord niet bereiken. Indien wel eet ik mijn schoen op elk willekeurig marktplein.

    • Patrick schreef:

      Ik moet toch wel lachen dat mensen zo graag roepen dat “we niet terug moeten naar een nationale finale, want we (Nederland en nu weer Frankrijk) hebben geen smaak”. Ik wil niet vervelend zijn, of nouja eigenlijk wel: TIJDENS HET EUROVISIESONGFESTIVAL IS DE HELFT TELEVOTING.

      En daarbij moeten we WEL terug naar een nationale finale

      • Ja, tijdens het eurovisiesongfestival bestaat de helft uit televoting, maar dat zijn wel televoters uit 42 verschillende landen , dus met zeer verschillende smaken. In Nederland weet men de internationale smaak nooit te waarderen (zie het negeren van het internationale advies in 2012), dus is het dom om de nationale inzending door de eigen bevolking te laten kiezen, tenzij je het natuurlijk onbelangrijk vindt of Nederland de finale haalt en het credo ‘meedoen is belangrijker dan winnen’ hoog in het vaandel hebt staan.

  7. Ria NL schreef:

    Ik was er al bang voor. Ik ben er niet blij mee , Seemone en haar liedje “Tous les deux”vond ik veel beter. Jammer Frankrijk, ik zie dit geen hoge klassering halen.

  8. Good Riddance schreef:

    Persoonlijk ben ik Bilal meer gaan waarderen vanavond: zo slecht is het liedje niet eens. Seemone haar lied vond ik mooier, maar toch kan ik niet ontkennen dat het verhaal (en de boodschap) van Bilal me raakt.

    Dat neemt natuurlijk allemaal niet weg dat, als haar verschijning/het verhaal anders was geweest, ze nooit had gewonnen natuurlijk. Dus mocht ze het Songfestival winnen (en die kans is groot) dan is dat niet goed voor het (al zo slechte) imago van het Songfestival, dat niet het liedje, maar alles erom heen en het verhaal wint.

    Kortom: een saai Songfestival jaar voor de boeg, want de winnaar lijkt me bij deze al duidelijk. Nederland gaat weer niet winnen.

    • Dirk Marko schreef:

      Niet te dramatisch, het songfestival seizoen begint pas en “ons” lied is nog niet bekend.
      Dus alles is nog open.

  9. Jarno schreef:

    Frankrijk jullie hadden met Seemone goud in handen!!!
    Nu kiezen jullie stelletje chauvinistische domoren voor een gedrocht van heb ik jouw daar!
    Voor alle voorstanders van een NF hier heb je een voorbeeld waarom je de keuze voor een nummer beter niet kan overlaten aan het volk!

    • Patrick schreef:

      nee want bij het Eurovisie Songfestival zelf is er ook geen sprake van televoting…….. toch?

      Kan iemand hier even uitzoeken hoeveel van de 64 winnaars uit een nationale selectie kwamen? Ik gok heel heel veel.

      En daarbij? Zullen we ALLE artiesten die de TROS heeft gekozen even doornemen? Er wordt hier net gedaan of we elkaar tweede waren.

      • Good Riddance schreef:

        @ Patrick: hoeveel van de 64 weet ik niet. Maar ik heb wel gecheckt hoeveel van de afgelopen 10 winnaars uit nationale finales kwamen. Guess what? Maar liefst 90% kwam uit nationale finales! (Alleen Conchita werd intern geselecteerd.)

        Daarom vind ik het ook altijd zo flauw dat men altijd terug grijpt op ‘Daar moeten we zeker niet naar terug gaan, we scoorde toen juist slecht!’ (of voorbeelden als deze, als een verkeerd nummer word gekozen) men gaat daarbij wel even makkelijk voorbij aan de honderden inzendingen die uit nationale finales kwamen, maar toch goed scoorde. Wat kan het publiek eraan doen, als de Nederlandse productie alleen maar slechte liedjes selecteert voor de nationale finale? Vind je het dan gek dat we niet scoren. Dat is daaraan te wijten, niet aan de nationale finale zelf. Wat niet wegneemt dat het publiek inderdaad soms verkeerde keuzes maakt, maar kom op zeg, dat doen interne selecties ook! Kijk naar Trijntje. En we scoren al jaren slecht bij de televoting, dus nee, we doen het maar voor de helft beter.

        Dat 90% van de winnaars uit nationale finales kwamen bewijst toch echt dat het wel degelijk kan… je moet nationale finales alleen beter aanpakken (zoals in Zweden: kwaliteit én goede liedjes) niet zoals vroeger in Nederland nee, dat was verschrikkelijk. Maar ja, dat heb ik al zo vaak hier gepost. Men blijft maar flauw terug grijpen op ‘Zie je wel, nationale finales werken niet’ aan de honderden inzendingen (en 90% aan winnaars) die uit nationale finales kwamen, gaan we echter makkelijk voorbij steeds. Nogal enige selectieve waarneming, niet?

    • Jarno schreef:

      @good riddance
      En bij hoeveel van die nationale finales die de afgelopen jaren een winnaar opleverden hadden de jury/internationale jury een grotere inbreng dan die van het publiek?
      Dat was volgensmij geen 90% zoals jij oppert.

      • Good Riddance schreef:

        @ Jarno: nee dat opperde ik niet, ik opperde dat 90% van de winnaars uit de afgelopen 10 jaar uit nationale finales kwamen. In hoeveel van die nationale finales een internationale jury een grotere inbreng hadden dan het publiek, dat is iets heel anders en dat werd mij niet gevraagd door Patrick.

  10. Ria NL schreef:

    Ik hoopte ook op Seemone maar was er al bang voor dat Bilal er met de winst vandoor zou gaan. Heel jammer !!

  11. Roel schreef:

    Het songfestivalpubliek houdt best van vocale kwaliteit, maar laten zich hier toch makkelijk verleiden door een emo met anime looks. Dat onderscheid zich en doet het beter op social media platforms dan een gewoon persoon met een lied.

  12. GerardMartin schreef:

    Ach ik zeg maar zo… de laatste plaatsen moeten ook weer bezet worden in mei en Frankrijk en helaas ook Spanje maken weer een zeer goede kans. Nog effe afwachten of UK en Duitsland de twee gaan vergezellen. Dit Franse lied plus zanger doen mij in ieder geval niets.

  13. Leendert Jan schreef:

    Jammer, ik kan dit liedje en de stem van Bilal niet erg waarderen. Ik denk een verkeerde keuze van Frankrijk.

  14. Dick schreef:

    Ik was er al bang voor… matige zanger met een liedje dat nergens opvalt of boven de middelmaat uit stijgt. Dan kan de boodschap nog zo mooi zijn maar dit gaat em echt niet worden. Het land van de chansons laat zich van een slechte kant zien wat mij betreft. Na de dramatische spaanse bagger de tweede van de big 5 die het weer eens af laat weten.

  15. MarkusRotterdam schreef:

    Ja hoor weer de diversiteit die door je strot gestampt wordt. Wanneer houdt dat een keer op??!! Ik vind hem niet om aan te gluren en het lied is ook ruk. Als het door iemand anders gezongen zou worden dan had het geen schijn van kans gemaakt. Wat mij betreft op naar de laatste plaats.

  16. Bt schreef:

    Tja, ik vind het lied echt niet slecht, al zou ik zelf die Engelse texten weg halen want daar ligt eigenlijk voor mij ook het grootste probleem, je wordt continu uit de sfeer van het nummer gehaald. En ze moeten heel snel gaan werken aan zijn zang.

    Maar goed, de act en het nummer zijn wel hot, en dat snap ik. Het verhaal er achter is erg interessant want dit leeft op dit moment zijn en de melodie en zangstyl vind ik redelijk modern, als z’n zang wat beter wordt zie ik dit wel tussen plaats 10 en 15 eindigen.

  17. Tippy2 schreef:

    Ik hoop dat Frankrijk bruut wordt afgestraft voor dit schreeuw nummer, zou fijn zijn als er nog een paar transgenders meedoen, dan hebben we dat voor de komende jaren weer even gehad..

    • Paysbart schreef:

      Hahaha inderdaad. Conchita (die overigens goed zong en een prima lied had) werd door velen als statement bestempeld. Vorig jaar kwam Netta met een boodschap. En nu dit. Wordt daar ook een beetje moe van. Dus of dit jaar nog 6 van dit soort liedjes dat we dit hebben gehad of nu bij laatste 5 eindigen en volgend jaar een keer ander thema.

  18. Bloemetjesjurk schreef:

    Ik kan wel huilen, wat erg dit. Seemone moest toch echt winnen. Kansloos. Succes Frankrijk!

  19. riccardo schreef:

    Wel of niet leuk maar het past en is Eurovisie tot en met. Bovendien is Bilal handig op twitter en weet aanhang te mobiliseren. Ik denk niet dat dit de uiteindelijke winnaar gaat worden. Daarvoor is, vind ik, het lied niet sterk genoeg. De act niet leuk genoeg om naar te kijken. Dat je ook op deze manier een eind kunt komen geloof ik wel.
    De boodschap blijft actueel voor elke nieuwe generatie.

  20. Remco van den Berg schreef:

    Een Arabische LBHT zanger met onduidelijke gender-presentatie. Hij heeft geen overgewicht anders hadden we alle minderheden/sympathie aspecten in één optreden bijeen gehad. Natuurlijk mag je een liedje niet beoordelen op bovenstaande asecten.; het gaat om de kwaliteit van het lied en de kwaliteiten van de zanger. Dit liedje en optreden is geheel in elkaar gezet als statement waarbij artistieke kwaliteiten van ondergeschikt belang zijn. Ik vind het niets. Ik zie het niet winnen maar Bilal gaat zijn gang maar. Waar is Anne-Marie David als je haar nodig hebt?

  21. Joss schreef:

    Te erg voor woorden !
    Ik noem dit het ESC belachelijk maken !!!
    Laatste plaats !

  22. Kenny schreef:

    Ik was er al bang voor. Laatste plaats zeker weten.

  23. Misthere schreef:

    Nog voor de finales waren begonnen vond ik Roi het meest volwassen klinken van alle Franse deelnemers. En toen ik zag dat Bilal het zong moest ik in eerste instantie ook wel een beetje wennen aan zijn persoonlijkheid, maar dat duurde niet heel lang. En nadat ik las over zijn doodsbedreigingen vanwege zijn coming out… dacht ik; ja, dit is wel een verhaal wat een toevoeging is aan de act/z’n zijn, waardoor de inzending perfect past in de tijd waarin we nu leven. En hem gisteren op het podium ” Fuego ” zien doen was als een kind dat eindelijk los mag gaan in een snoepwinkel. Zo’n jonge gun ik een ticket Tel Aviv. En wat betreft de zang? We zetten wat goede backing vocals neer, een strakke act (incl. de video’s van zijn jeugd), de commentatoren praten over zijn verhaal en Bilal mag lekker los in Tel Aviv en heeft de kans om het hele Eurovisie-repertoire te zingen… Iedereen blij :)

  24. Rick schreef:

    Niets laatste plaats, een mooi lied en een boodschap. zie alle reacties op internet.
    we hebben nog een lange weg te gaan.

    • Joss schreef:

      Er zijn de voorbije jaren tal van ESC liedjes de hemel in geprezen die de finale niet eens haalden !
      Jammer dat deze rechtstreeks nr finale mag ….. !!!
      Promoten diversiteit moet NIET steeds weer op het ESC podium !!!

      • Ja, dat vind ik ook. Promoten van diversiteit is inmiddels verworden tot één groot eurovisie-cliché. Dat weet ik nu allemaal wel. Ga diversiteit promoten in je vrije tijd en niet steeds weer op dat Eurovisiepodium. En als je het wel doet, dan wel graag op basis van muzikale kwaliteit en niet zo.

  25. HJ schreef:

    Een Arabische/moslim-transgender. Die kenden we nog niet. Weer een statement. Hoop echt dat dit keihard laatste wordt. Wat een bagger.

  26. Kees schreef:

    Verschrikkelijke keuze , gaat meedoen voor de laatste plaats, geen stem, nikserig nummer, geen charisma, helemaal niks dus. Vergelijkingen met Conchita gaan wat mij betreft niet op hier, die had alles wat dit gedrocht niet heeft. De internationale jury had dit dus al door en koos wel voor het prachtige “Tous les deux”van Seemone, gemiste kans!

  27. Juuul schreef:

    Ik had veel liever Seemone zien winnen. wat een hopeloos gejengel is dit.

  28. JP schreef:

    Wat Ik scheef vond is dat, bij de jury’s kon hij maximaal 120 punten krijgen (10×12), terwijl in theorie zou hij bij televoting maximaal 420 kunnen scoren. Niet in verhouding. Je moet alleen de kijkers “pakken” en dan win je.

    • Het gaat nu eenmaal naar rato. Het is 50-50. De EBU werkt hier al jaren mee in het ESF en ook in MF en vroeger in Nederland deed men dit zo. Zowel jury’s als televoting heeft 420 punten te verdelen. Hier zijn nooit ergens klachten over geweest. Alleen in dit geval was Bilal bij de kijkers zo favoriet dat de televotingcijfers heel erg uit elkaar lagen. Normaal gesproken ligt de top 3 niet zo ver uit elkaar. Maar als nu eenmaal 40% van de televotes naar één kandidaat gaat, lijkt het me ook wel terecht. Men zou hooguit wat moeten doen aan het aantal keer dat iemand mag stemmen. Als dezelfde kijker 20 keer op dezelfde kandidaat mag stemmen, is idd de kans op scheefgroei en vertekend beeld groot. Maar het is niet bewezen dat dit voor Seemone of wie anders ook niet gebeurd is. Ik vind die Bilal verschrikkelijk maar dit waren nu eenmaal de regels en de kijker heeft in grote meerderheid voor één kandidaat gekozen.

      • Good Riddance schreef:

        Persoonlijk zou ik liever zien dat het Songfestival internet stemmen invoert (dan uiteraard vanzelfsprekend wel dat mensen maar 1x mogen stemmen…) dan word hetgeen wat echt populair is onder de kijkers veel betrouwbaarder. Vergeet immers niet dat maar 0,01% (of dergelijke) van de 200 miljoen kijkers ook daadwerkelijk de telefoon pakt om te bellen. Het kost geld (en moeite) waar velen de moeite niet toe nemen. Ze hebben favorieten, zonder te stemmen.

        Door internet stemmen in te voeren, is hetgeen wat echt populair véél betrouwbaarder en breder.

      • Good Riddance schreef:

        Sowieso raar dat men dit, in deze moderne tijd, überhaupt nog niet heeft ingevoerd. Uiteindelijk bepaald nu nog geen 0,0001% van de 200 miljoen kijkers de televoting-uitslag.

      • Bij het junior doen ze het al, maar heb gemerkt dat je het systeem nog steeds enorm kunt belazeren. Officieel kon je maar 1x per dag stemmen, maar door de geschiedenis te wissen kon je weer aan de gang zonder dat het systeem merkte dat je al gestemd had. Ze zullen toch eerst het systeem waterdicht moeten maken.

      • Good Riddance schreef:

        Het waterdicht maken moeten ze inderdaad zeker eerst doen! Maar voor mij mogen ze het snel invoeren. Zal dan tevens de eerste keer zijn, dat ik eens stem.

        Bij het JS hadden ze trouwens toch ook zo’n bizarre regel dat je op je eigen land mocht stemmen? Bizar! Hopelijk voeren ze dat niet bij het volwassen SF :-)

  29. RobbieR schreef:

    Seemone had Frankrijk nog een mooie top 10 kunnen zorgen.
    Bilal heeft een doorsnee liedje wat niet goed overkomt door onzuivere zang en matige uitvoering. Hopelijk werkt hij daar nog aan.

  30. Kenny schreef:

    Ik heb zelf helemaal niks met Dragqueens. Conchita was genoeg. Wat mij betreft word dit gewoon laatste. Het nummer zelf is saai. ;)

  31. ~ René ~ schreef:

    Het liedje gaat nog net, maar die zang en uitvoering, pfff, zó slecht. Mag toch hopen dat dit niet veel gaat opleveren voor Frankrijk.

  32. inez schreef:

    echt niet mijn ding hoor

  33. Bombarie schreef:

    Vergelijkingen met Conchita of Netta gaan niet op. Naast het feit dat die beide artiesten een ‘boodschap’ hadden, waren ze muzikaal en vocaal ook van een totaal andere orde dan wat deze artiest hier brengt. Rise like a Phoenix was een powerfull ballad en de winnaar van vorig jaar was enorm uplifting en catchy (ook al was het niet naar ieders smaak) en had een grote oorwurm factor. Daarnaast konden Conchita en Netta allebei heel goed zingen. Dit lied meandert drie minuten lang en wordt ronduit vals gezongen. Misschien dat ze daar in Frankrijk niet over vallen…. Maar de rest van Europa ziet wel door de doorzichtige marketing strategie (laten we er ook nog wat Engels doorheen strooien, dat scoort ook vast goed) heen en wordt er niet warm of koud van, voorspel ik.

  34. Esmee schreef:

    Ik dacht echt dat het een vrouw was. Maar goed. Winnen zal Frankrijk niet. Daar is het niet speciaal genoeg voor i.m.o.

  35. Leendert Jan schreef:

    Ik begrijp toch niet zo goed waarom zo veel mensen zich hier zo storen aan een lied met een boodschap. Dat mag toch? Een lied mag toch ergens over gaan? Moeten ze dan allemaal alleen maar over de liefde of over het weer zingen? En wie zegt dat je het er mee eens moet zijn? We zijn toch allemaal oud en wijs genoeg om ons geen mening te laten opleggen?

    • Good Riddance schreef:

      Mensen storen zich er aan omdat het scoort vanwege het verhaal, en niet zozeer vanwege het lied. Zoals het hoort te zijn op een Songfestival. Zowel Conchita als Bilal wekt dat sentiment op bij mensen. Daarnaast is er (zeker sinds Conchita) vrijwel ieder jaar een politiek beladen lied op het Songfestival, waardoor mensen onderhand zoiets krijgen van ‘Alwéér zo’n politiek beladen lied/een boodschap wat we al tig keer gehoord hebben’.

      Persoonlijk vind ik het lastig. Enerzijds herken ik me per definitie in minderheden die tegen de stroom in hebben moeten vechten in het leven (lees: die geworsteld hebben met zelf liefde/de worsteling met de discriminerende ongelijkheid van buiten af om iets waarvoor je niet eens kon kiezen…) wat dat betreft vind ik het dus altijd mooi (en juich ik het ten zeerste toe) als mensen (die afwijken van de normale norm) succes hebben. Om het simpele feit dat zulke rolmodellen ervoor zorgen dat ‘anders zijn’ normaler word. En het niet langer in een hoekje word geduwd, wat uitgesloten word. Het draagt gewoon enorm bij aan de strijd tegen intolerantie en ongelijkheid. En het zorgt ervoor dat minderheden (door deze rolmodellen) zoiets hebben van: je kunt dus wél iets bereiken, hoe anders je ook bent in deze wereld. Daar draagt het aan bij. Wij mensen zijn nou eenmaal gevoelige wezens, die rolmodellen (die lijken op onszelf) nodig hebben, om te geloven in onszelf. Jammer, maar waar.

      Maar goed… enerzijds is het dus juist zeer mooi, anderzijds: het is en blijft een liedjesfestijn. Daar hoort politiek niet, hoeveel maatschappelijke invloed dat ook moge hebben. Ik heb mezelf althans weleens afgevraagd: het maatschappelijke effect ervan, is dat niet juist velen malen belangrijker dan een liedjesfestijn? Natuurlijk is het dat! Maar ja, weet je, dan kun je natuurlijk nooit ergens een competitie van maken. Dat betekent dan immers dat bij sport (of bij welke tv shows, of wedstrijden dan ook) eigenlijk altijd mensen moeten winnen, die een positief maatschappelijk effect hebben. Dat kan natuurlijk niet. Als het een liedjes competitie is, dan hoort het daar om te draaien, klaar.

      • Leendert Jan schreef:

        Ja OK, het is een songfestival, geen boodschappenfestival. Ik heb niet echt de indruk dat nummers met een boodschap hoger scoren, terwijl ze muzikaal minder zijn. Conchita was ook gewoon heel goed. Maar hoeveel travo’s en transen hebben we daarna gezien? Er wordt hier een beetje gedaan alsof ons allemaal policor ideeën door de strot geduwd worden.

  36. Hein schreef:

    Opvolger van dat ding in een jurk met baard?
    Hoop het niet….k.nummer ….bagger en ach uiterlijk mag je nooit op oordelen maar ik doe het lekker wel….ook bagger

  37. BEN schreef:

    Niet echt een geweldig lied! Ik beoordeel puur het lied. Zal in de finale niet hoog scoren. Boodschap of niet gewoon een minder sterk nummer van Frankrijk.

  38. musica schreef:

    Slecht nummer en een ontzettend slechte zanger. Om dit een Conchita 2.0 te noemen is een belediging voor Conchita. De jury’s waren nu al niet mild, dat zal in Tel Aviv niet anders zijn. En in Europa heeft Bilal geen leger televoters tot z’n beschikking.

  39. Judith Van Santen schreef:

    Uit goede bron heb ik vernomen dat Bilal’s kleding in Tel Aviv zal bestaan uit een geel hesje om nog een extra statement statement statement te maken.

    • Leendert Jan schreef:

      Dat zou wel een beetje gek zijn, aangezien ik heb begrepen dat Bilal het liberale poltiek correcte gedachtengoed van Macron moet uitdragen, waar de gele hesjes nu juist tegen te hoop lopen.

  40. ~ René ~ schreef:

    Klopt, en dan ook alleen maar een geel hesje, en meer niet.

  41. Bandido - Georgia schreef:

    Ik heb hier wel wat mee, en het was wat mij betreft sowieso de beste bijdrage. Ik had niks met het doodse liedje van Seemone en dat heeft dan ook terecht niet gewonnen. Wat wel een probleem is, is de bij vlagen heel valse zang van Bilal. Want als je niet kunt zingen, heb je op een songfestival wat mij betreft niks te zoeken. Misschien dat daar nog wat aan te doen is, want in dat geval kan Frankrijk heel ver komen.

  42. Gerrit schreef:

    We zullen wel weer tweede worden als er weer een man/ vrouw. Vrouw/man meedoet
    Ik hoop dat hij/ zij laatste wordt.