Jan Smit: “We hebben nog niemand gevonden”

Dit vind je misschien ook leuk...

99 reacties

  1. Sake schreef:

    Hopelijk een solo-artiest, met een gitaar, en een klein nummer. Geen toeters en bellen. Klein!!!

  2. Timo schreef:

    Hoewel ik Jan Smit nog steeds niet de meest geschikte persoon vind voor het selectiecomité, vind ik het wel goed dat ze de tijd nemen. Andere landen nemen ook de tijd tot februari of maart, dus waarom zouden wij dan al in oktober onze artiest bekendmaken? Zorgvuldigheid is beter dan haast.
    Ik ben heel benieuwd hoe deze formule (eerst lied en dan artiest) voor Nederland gaat uitpakken. Ik heb geduld.

  3. RobbieR schreef:

    Je kan ook niets zeggen.

  4. Steve schreef:

    Dan maar Ogene weer met een nummer a la But I do. ??

  5. Peter schreef:

    Maar als men nu nog zegt dat ze nog ´niemand´ hebben gevonden en voor ´50%´ een lied hebben ben ik bang dat het haast werk gaat worden richting maart. Ik vrees met grote vreze. Kunnen we nog afzeggen? Lijkt mij een beter idee en dan volgend jaar met echt iets goeds komen.

  6. Nordman schreef:

    Heel goed dat ze de tijd nemen. En idd, het maakt niet persé uit wie er staat, als het maar vol overtuiging wordt gebracht. Tuurlijk helpt het mee als je buhne ervaring hebt, toch Trijntje? Kuch. Zelfs een bang hertje kan ver komen, zie Blanche. Ze had zo’n te gek lied, daar kon je ook niet omheen. Vraag me wel af wat Jan bedoelt met dat de keuze voor het lied voor 50% rond is. Is niet iedereen het ermee eens dan? Geduld jongens, geduld.

  7. robbert - rotterdan schreef:

    Ik vind het ook goed dat ze de tijd nemen, zolang ze er maar rekening mee houden dat zelfs minder bekende artiesten een agenda hebben met de maand mei erin, en zolang ze beseffen dat het een absolute pre is dat er bij de bekendmaking meteen een sterke clip beschikbaar is.

    • Nordman schreef:

      Oja, laten we de clip niet vergeten. Wat er vorig jaar is afgeleverd als officiële clip was beschamend.

    • Leendert Jan schreef:

      Waarom is de clip belangrijk? Niemand ziet die toch? Bij de presentatie is het belangrijk dat het nummer overtuigend wordt gebracht, dat hoeft toch helemaal niet in een clip. Van Amar pelos dois was voor het songfestival ook alleen maar het live optreden te zien. Van Beautiful mess kwam de clip toen ook veel later dan de presentatie.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Natuurlijk is die clip zeer belangrijk. In ons on-line tijdperk wordt al massaal van tevoren een indruk gevormd. Clips spelen hier een belangrijke rol in. Dat was vroeger natuurlijk anders. Toen hadden we ALLEEN het optreden van de avond. Een voorbeeld hoe belangrijk een clip is: vorig jaar begon Waylon heel hoopvol nadat zijn liedje bekend was. Hij stond in de top 10 bij de bookmakers. Toen zijn blauwe live-optreden de wereld in gezonden werd, daalde hij meteen in de peilingen. De totaalindruk was niet positief. Die peilingen zijn niet zaligmakend maar beïnvloeden wel de publieke opinie. Het pre-totaalpakketje telt wel degelijk en daar hoort een goede eerste indruk zeker bij. Bij een klein liedje dat het moet hebben van een prachtige melodie en dito stem is een live optreden (zuiver gezongen) voldoende, voor ander type nummers is een sterke clip zeker helpend.

  8. Ria NL schreef:

    Ik ben benieuwd !!

  9. Roel schreef:

    Precies…wachten tot het overige speelveld bekend is en tot dan helemaal niets prijsgeven. Top!

  10. BEN schreef:

    Ik vindt het niet te geloven als Jan Smit zegt dat ze nog niemand hebben. Het zichzelf benoemde comité heeft al vanaf mei 2018 de tijd gehad om kandidaten te polsen en eventueel vast te leggen, en dan maakt comité lid Jan ons wijs dat de kandidaat nu in januari 2019 nog niet bekend is? Dat ze de bekendmaking van de Nederlandse kandidaat zolang mogelijk willen uitstellen kan ik begrijpen, maar vertel geen ‘lul’verhaal en ben ‘eerlijk’in de berichtgeving. Zovelen willen graag zo nu en dan nieuws over de voortgang voor ‘onze’ vertegenwoordiger in Tel Aviv.

  11. Bloemetjesjurk schreef:

    En dan lees ik net Davina is gepolst en mocht dan haar eigen nummer kiezen. Huh het comite zei toch dat ze eerst op zoek gingen naar een goed nummer?

    • Matje schreef:

      Als het comité nu een meerdere geschikte nummers op de plank heeft zodat een gevraagde artiest nog kan kiezen wat het meest bij haar/he,/hun past . Davina was niet echt enthousiast toen Patty haar aan tafel aansprak over het esf bij RTL Latenight. Het concept van eerst nummer dan artiest is op papier wel heel mooi maar zal in uitvoering niet zo soepel l gaan. Een populair artiest zit vaak in een ‘hokje ‘en wil daar ook niet graag uit omdat het gevaar dreigt dat het niet aanslaat. Een wat minder bekend iemand zal zich ook nog maar eens bedenken of het nummer wel geschikt is om erheen aan de slag te gaan en in de toekomst dat genre aan te houden. Al met al , het zal stroever gaan als de laatstee paar jaar toen men een artiest carte blanche gaf.

    • Good Riddance schreef:

      Hoe verrassend. Ik snap gewoon niet dat ze keer op keer weer naar buiten toe blijven roepen ‘dat het liedje vanaf nu voorop staat/eerst gekozen word, en dan pas de artiest’ en dan, elke keer weer, doen ze uiteindelijk exact het tegenovergestelde. De artiest die zelf een lied mag kiezen.

      • Good Riddance schreef:

        Ik wist het. Wat blijkt? Ook dit jaar hebben ze een artiest aangeboden, die dan vervolgens gewoon zélf het liedje mocht kiezen (zie artikel: https://songfestival.be/landen/nl/keuze-nummer-nederland-voor-helft-rond/ met de Quote van Davina Michelle: ,,Voor deze editie had ik mijn eigen nummer mogen kiezen.”) alles wat de selectiecommissie naar buiten toe roept (over ‘hoe ze het nu beter aanpakken’) is één en al gebakken lucht. Ze leren het ook nooit.

    • Good Riddance schreef:

      Hoe verrassend weer. Dat doen ze dus elke keer weer. Verkondigen ‘dat het liedje nu voorop staat/dat eerst met inspraak gekozen word’ en dan uiteindelijk doen ze telkens toch weer exact het tegenovergestelde.

      Ze leren het ook nooit. Tijd voor een absolute nieuwe selectiecommissie. Mensen waarbij, in het verleden is gebleken, dat ze hits goed kunnen inschatten.

  12. Will Geerts schreef:

    Als ze er zelf niet uitraken, moeten ze een NF organiseren.

  13. Peter schreef:

    Gelukkig heeft Davina geweigerd, dat zou toch beschamend zijn geweest wanneer zij onze afvaardiging zou zijn geweest. Wat een overgewaardeerd coverliedjes zangeres. Engels onverstaanbaar. Laatst kwam een live optreden ergens voorbij, zo beschamend slecht. Zij zou het niet overleven op het ESF. Geloof de heer Smit ook niet echt en dank dat er al meer bekend is, maar dat ze het spannend willen houden. Hebben ze echt nog niets, dan vrees ik het ergste voor in mei.

    • Good Riddance schreef:

      Ik zou maar niet te snel juichen: artiesten claimen wel vaker ‘nog niet te willen’ (of welke smoes dan ook) en wellicht gaan ze dan uiteindelijk toch.

  14. Tippy2 schreef:

    Ja die Davina is echt een aanfluiting, over een paar jaar is ze passe, en nee zeg ook geen Ogene meer.

  15. riccardo schreef:

    Prima, hou de opties zolang mogelijk open maar voor iemand met een agenda werkt dat meestal zo niet.
    Voldoende aanbod dus blijkbaar van mensen met tijd, gelukkig maar.

  16. Marc schreef:

    Misschien heeft Ilse nog een gaatje in haar agenda? Of sturen we dit jaar gewoon eens de winnasr van the Voice? Tijd gaat dringen voor een professioneel concept artiest/lied/staging

  17. Peter schreef:

    Ik pleit voor de terugkeer van het NSF. Het wordt tijd dat niet 4 of 5 mannetjes in een comité beslissen wie ons vertegenwoordigd met welk lied, of dat de uitgekozen artiest bepaalt met welk lied hij-zij gaat. Gezien de matige successen, alleen TCL mogen we als succes bestempelen in dit geval, doorgaan naar de finale en daar 9, 11e of 18e eindigen telt niet mee. TCL is voor mij nog steeds de winnaar en niet Oostenrijk. Gewoon weer een NSF en nodig binnenlandse en buitenlandse songwriters uit om een goed lied te produceren. Wie er gaat (behalve Davina natuurlijk) is niet belangrijk. Dat ´bekende´ artiest in dit land is achterhaalt, men kent ze in het buitenland toch niet. Gewoon een goede act, goede clip en een topperfomance.

    • Good Riddance schreef:

      Helemaal mee eens! Maar dan wel een NSF zeer professioneel aanpakken. Met mega goede nummers, zoals in Zweden. Niet zoals ons laatste NSF, waarbij de liedjes van bedroevend niveau waren.

      (Overigens: het is nog erger: 1 persoon besluit telkens welk liedje het word: de artiest.)

    • Will schreef:

      Ze hebben het NSF laten vallen net omwille van de bekende artiest die het niet wou, nu ze toch voor onbekendere artiesten gaat (wat wel wat voor te zeggen valt) dan valt dat argument al weg om het niet meer te houden.
      Iets meer inspraak van het publiek zou in elk geval een goede zaak zijn. Het hoeft niet meer zoals vroeger te zijn, er zijn ook verschillende mogelijkheden, het systeem met voorrondes zoals Zweden en veel andere landen, of 1 artiest met verschillende nummers zoals Finland of online zoals Tsjechie. Liefst van al toch een live tv-uitzending en de acts zoals ze op het songfestival komen. Dat is het meest eerlijke want veel winnaars passen achteraf nog heel wat aan.

    • Jarno schreef:

      Hou toch op met je NSF het was niks de laatste edities en het zal ook niks meer worden!

      • Paysbart schreef:

        Helemaal eens met Jarno. In Zweden is Melodi Festivale nog belangrijker dan het Eurovisie zelf. Daar willen bekende artiesten aan meedoen en componisten goede liedjes insturen. Steken ze geld in een goede act en zijn ze verzekerd van een hit in eigen land.
        In Nederland krijg je voor een nationale alleen B garnituur die 6e zijn geworden in the Voice of X factor een paar jaar geleden….
        Mijn voorkeur gaat uit naar “Ruth Jacott-aanpak”. Een goede artiest 6 a 8 maanden voorbereiding geven. Succesvolle componisten vragen iets te schrijven (en niet alleen vaste team vd artiest zelf) en dan deels vakjury en deels publiek laten kiezen tussen paar liedjes.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Voor mij hoeft een NSF ook niet meer. Niet in de eerste plaats vanwege de kwaliteit van de artiesten die erop afkomen, maar wat mij betreft vooral door de smaak van de Nederlandse bevolking die-de geschiedenis heeft het bevestigd-zich totaal niet lijkt te kunnen inleven in wat internationaal klinkt en altijd de gewoonte heeft gehad te kiezen voor iets wat alleen binnen de grenzen van Nederland en België kan scoren (zie Katinka, de Mallemolen, You and Me, etc.), met als positieve uitzondering ‘Hemel en aarde’. Ik zou alleen met een nationale finale kunnen leven als een internationale jury het uiteindelijk voor het zeggen heeft. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, want uiteindelijk willen de mensen baas in eigen land zijn, ook tijdens een nationale selectie.
        Wat betreft de formule ‘1 kandidaat zingt meerdere liedjes’: kan een goede formule zijn, maar dan vooral als we een onafhankelijke kandidaat hebben die nog niet zo vast zit aan een eigen schrijversteam. Ruth Jacott was hierbij een ideaal voorbeeld. Ten tijde van deelname had ze een periode achter de rug als achtergrondzangeres en musicalartieste. Voor de rest was ze tamelijk onbekend. Niets bond haar aan een team, dus er kon objectief gekozen worden. Wat namelijk vaker gebeurt bij bekende artiesten met meerdere liedjes, is dat ze hun eigen liedje beter laten uitkomen door het als laatste in een rij te zingen en het een betere staging mee te geven (zie bv Toppers, maar ook in het buitenland heb ik meerdere voorbeelden hiervan gezien). Ze hebben een duidelijke voorkeur en zorgen er dan ook voor dat het gekozen wordt. Mijn persoonlijke conclusie is dat ik nog steeds voorstander ben van het eerst kiezen van een liedje en daarna de artiest of als de formule ‘1 artiest zingt meerdere liedjes’toch per se gehanteerd wordt, dan graag een ongebonden artiest. Wat mij betreft totaal geen probleem dat het de nummer 6 van een Voice editie zou zijn. Het zijn regelmatig mensen die veel beter zingen dan de huidige elite, maar vaak niet het geluk gehad hebben om door te breken, net als Ruth Jacott destijds. Die moeten we juist hebben!

      • Dick schreef:

        Een NSF kan wel degelijk werken als er voor kwaliteit gekozen wordt (zoals bijvoorbeeld in 1998) en in mindere mate 1999. Voordeel is dan wel wat mij betreft dat er iets te kiezen valt en dat het publiek betrokken kan worden bij een inzending. Formule 1 artiest met meerdere songs daar heb ik mijn twijfels over, ondanks goede resultaten van bijvoorbeeld Jaccott en Marcha is dat in mijn beleving vaker mis gegaan dan dat er echt gescoord werd, denk hierbij aan de keuze voor artiesten als 3jS, Toppers, Alberti, Mrs Einstein, Treble, 2e keer Rombley. Maar dat lag denk ik meer aan de geselecteerde artiest en nog meer aan de muzikale vehikels waaruit gekozen moest worden.

      • Good Riddance schreef:

        Al die mensen die altijd terug grijpen naar het (voorspelbare) flauwe argument ,,Het NS wat voorheen altijd een drama/leverde nooit succes op, dus nee, daar moeten we niet naar terug!” ik vind het altijd een flauw argument, omdat er niet voor niks word bij gezegd: maar dan wel een (totaal nieuw) NS wat véél professioneler word aangepakt, met véél betere liedjes etc. Zoals in Zweden. Natuurlijk moeten we niet terug naar hoe het ooit was, want dat was dramatisch slecht.

        Dat het wel degelijk tot succes kan leiden, blijkt uit wel uit de feiten. Ik heb eens uitgerekend van hoeveel van de winnaars (uit de afgelopen 10 jaar) uit interne selecties kwamen óf dat ze via een NS werden geselecteerd. Wat bleek? 90% van de winnaars stamde af van een NS! Alleen Conchita werd intern geselecteerd. Dus niks: het levert geen succes op. Je moet het alleen véél beter aanpakken, dan de dramatisch slechte jaren van toen. Waarbij het veel te amateuristisch werd aangepakt. Dat levert inderdaad niks op nee, als de omroep op voorhand alleen maar slechte liedjes selecteert. Dan heeft het volk geen keuze, dan alleen maar kunnen kiezen uit bagger. Dat is niet aan het volk te wijten, maar aan de slechte liedjes die de omroep selecteert.

      • Good Riddance schreef:

        Daarbij wel gezegd: dat ik ook niet 100% vertrouwen heb in het publiek, dat ze altijd het juiste lied kiezen (laat staan dat ik het vertrouwen heb in de liedjes die de omroep selecteert…) wat dat betreft is een NS altijd een gok, zelfs wanneer het veel beter word aangepakt. Echter: dat is deze huidige selectiemethode net zo goed. In die methode heb ik nog minder vertrouwen. Natuurlijk is een NS geen garantie van succes, maar dat is de huidige ook niet. Alles beter dan dit!

        Overigens: het publiek wilde Waylon’s liedje ‘Thanks but not thanks’ sturen (wat internationaal ook het beste werd ontvangen…) blijkbaar hebben ze er dus wel degelijk enige kijk op. (Niet altijd, daar niet van. Maar geen enkele selectiemethode is een mega-succes garantie, deze huidige i.i.g zeker niet.)

  18. Dick schreef:

    Wat een verhaal brengt hij nu weer: voor 50% een lied gekozen, wat moeten wij ons daar nu weer bij voorstellen? Beetje lachwekkend. Of je kiest volledig voor een song of niet of je houdt je mond. Geeft maar weer eens aan met wat voor selectie team we te maken hebben, dat neem ik iig niet meer serieus. Het enige wat ik dan positief vind is dat hij aan geeft dat het niet hoeft uit te maken WIE het zingt maar om het totaalplaatje dus HOE het gebracht gaat worden, lijkt erop dat ze op dat gebied het licht enigszins gezien hebben:-). En nu maar hopen dat we mislukkende podiumacts als Trijntje en Waylon achter ons kunnen laten voor de toekomst.

    • Marco schreef:

      “dat het niet hoeft uit te maken WIE het zingt” – nog niemand gevonden en zelf heel graag willen… volgens mij proberen ze onze geesten rijp te maken voor deelname van JS zelf. Heb er weinig vertrouwen meer in.

      • Good Riddance schreef:

        Haha, dat dacht ik ook al! A.u.b nooit met Nederlandse muziek naar het SF.

      • Dick schreef:

        Krijg nou wat “zelf heel graag willen” die opmerking heb ik helemaal gemist: dat kan toch niet waar zijn???? Wat een zelfoverschatting heeft deze man:-). Prima ariest voor de bekende muziekfeesten op het plein inclusief de Toppers mar internationaal kun je daar toch niet mee ankomen???? Ik krijg steeds meer het idee alsof we ergens op voorbereid moeten worden en dat de “keuze” allang vast ligt. Nu maar hopen dat dat niet zo is……

  19. Gijs schreef:

    Nummer geschreven door n DJ en nu zoeken naar artiest….?

    • robbert-rotterdam schreef:

      Dat sluit ik ook zeker niet uit.
      Wat moet het toch leuk zijn voor Cornald Maas om al deze gissingen van fans te lezen.

  20. Kenny schreef:

    Ik denk dat het wel goed komt. Een goede zanger/zangeres of band (Within Temptation, hint :P ) en natuurlijk een super goed nummer en ook gebruik maken van de achtergrond met de led schermen. Het totaal plaatje moet goed zijn. ;)

  21. NilsB schreef:

    Voor iedereen die in de droom leeft dat er 1 perfecte formule is om het perfecte liedje te kiezen….die is er niet! Geen enkele methode geeft garantie op success en geen enkele methode geeft garantie op falen. Voor elk idee zijn er voors en tegens te bedenken. Aan iedereen, laat alsjeblieft los dat je de perfecte manier weet. De ene keer werkt een interne keus, de andere keer een NSF. Zoveel mensen, zoveel wensen.

    Geef gewoon het vertrouwen aan de AVROTROS of in ieder geval je steun, meer niet. Je hoeft het ook niet met elke keus eens te zijn en natuurlijk week de AVROTROS ook wel dat het in het verleden soms anders kon.

    Maar laten we weer terug gaan naar waar het om draait, een avond (meerdere imiddels) genieten. Is het liedje en/of artiest dit jaar jouw smaak niet, dan volgend jaar weer.

    Of zoals Scooch ooit zong: Now sit back, relax and enjoy the flight!

    Vanuit mijn kant veel success gewenst aan Jan en de rest van de selectiecommissie en ik support gewoon weer voor NL in mei. No matter what.

    • Good Riddance schreef:

      Helemaal eens met de begin-regels. Iedereen oppert altijd allerlei methodes om in te voeren, alsof dat dan wél zal werken. Ook dat is inderdaad nooit een garantie op succes. En dat blijkt ook uit de feiten overigens, hoeveel landen scoren niet het ene jaar super goed en het andere jaar mega slecht? Dit terwijl ze dezelfde selectiemethode hebben. Kortom: hoe goed (of slecht) de selectiemethode ook is, het kan altijd op falen of succes uitlopen.

      Enige uitzondering is Zweden die consistent hoog scoort, ieder jaar weer. Die selectiemethode heeft zichzelf dus kortom bewezen een goede formule te zijn.

      Dat echter geen enkele methode succes garandeert, wil nog niet zeggen dat je het moet laten bij het oude. Ondanks dat andere methode ook geen garantie zijn, vind ik de huidige Nederlandse selectie methode (en de huidige selectiecommissie) iets wat grondige verandering verdient.

      Maar mijn land zal ik altijd aanmoedigen, al vind ik de artiest of het liedje niks, je hoopt toch altijd (tegen beter weten in) dat we het goed doen.

      • Dick schreef:

        Zweden kent al jaren een op volle sterkte draaiende muziekindustrie. Muziek wordt daar ook op de lagere scholen als verplicht vak gegeven dus met de paplepel nou ja jullie begrijpen wel wat ik bedoel:-)…. Blijf het knap vinden dat dat land inmiddels tot de best scorende landen is gaan behoren op het ESF en dat allemaal (ondanks) nationale voorrondes. Los natuurlijk van het feit dat wat ze sturen niet altijd even verrassend is en afgelopen editie door het publiek afgestraft werd tijdens de puntentelling. Feit is volgens mij wel dat je een gedegen voorbereiding nodig hebt inclusief goed nadenken over het concept, stage-act en clip om tot een hoge notering te komen, bleek ook weer met die kakelende kip uit Israel dit jaar. Als je dan bedenkt dat men op dit moment pas voor 50% (lachwekkende uitspraak van JS) een nummer heeft gekozen en nog niemand op het oog heeft dan durf ik bijna te zeggen dat dit jaar een mislukking wordt. Ergens hoop ik dat men allang een keuze heeft gemaakt en dat er inmiddels achter de schermen hard gewerkt wordt aan een een performance en een clip maar AVROTROS kennende heb ik daar niet veel vertrouwen in, maar ik laat me alsnog graag verrassen.

      • Good Riddance schreef:

        Wat ze daar mee bedoelen, vraag ik me ook af. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een artiest zomaar met een liedje gaat wat de selectiecommissie al geselecteerd heeft, terwijl die het liedje niks vind. En vooral niet dat de selectiecommissie dit daadwerkelijk als methode hanteert.

        Het zijn zulke vage woorden, dat ook helemaal niet duidelijk is wat hij er exact mee bedoeld hé. Misschien bedoeld hij er wel mee dat ze het team dat het liedje gaat schrijven, al vaststaat. Of de manier waarop het liedje word gekozen. Geen idee. Jammer dat de journalist niet gevraagd heeft wat Jan ermee bedoelde.

  22. Will Geerts schreef:

    Wat wij niet weten is welke artiesten achter de schermen zo’n Nationaal Songfestival zien zitten. Misschien zijn er wel een heleboel ex- Voice-deelnemers die het volledig zien zitten, misschien zijn er die het volledig afkraken. Zo’n Songfestival is ook een wisselwerking tussen omroep en artiest. De omroep moet ook kunnen garanderen dat ze een goede show kunnen neerzetten waarin de artiest tot zijn recht komt en niet door Twitter-Nederland door de gehaktmolen wordt gedraaid omwille van een slecht geproducete show. Tuurlijk kan MF veel artiesten aantrekken, ze maken er ook een topshow van elk jaar. AVROTROS zal al deze zaken dus moeten overwegen vooraleer ze overgaan tot de beslissing om terug een NF te organiseren, dat lijkt me nog niet zo makkelijk.

  23. Hein schreef:

    Nou…als er ene Sieneke voor Nederland gekozen wordt door een man die niet helemaal spoort dan kan ik echt niet denken….ik moet Nederland supporten.
    Nee…het beste lied moet winnen.
    Natuurlijk is de stem een fijn geheel voor het lied maar toch draait alles om het lied zelf.
    Een super nummer met een wat mindere stem wint zeker van een minder nummer met een goeie stem.
    Hadden we toch met Sieneke beide kanten wat minder?
    Hup Dotan

    • Dick schreef:

      Ach ja Sieneke, dat was nog eens een giller en dan met name de wijze waarop zij uiteindelijk gekozen werd.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Nee. Het moet een supernummer worden met een goede stem, niet met een mindere stem zoals jij suggereert. En vergeet vooral de uitstraling niet. En de productie. Alles moet goed zijn. Het enige wat er volgens mij niet toe doet, is of de artiest bekend is of niet.

      • Good Riddance schreef:

        Dat maakt zeker niet uit. Winnende artiesten waren (in absoluut de meeste gevallen) niet bekend in eigen land, laat staan internationaal. Voor het Europese publiek zijn alle 43 artiesten die voorbij komen nieuw. Bovendien scoorde genoeg wél al bekende internationale artiesten niet bepaald goed (o.a Bonnie Tyler, Humbert Engelbert, Dana International bij haar 2e deelname)

        Wat mij trouwens wél enorm opviel, is dat Songfestival winnaars met een oudere leeftijd (bijna) niet voorkomen. Vrijwel allemaal zijn ze in de 20, of hooguit begin 30. Natuurlijk worden ook vrijwel alleen maar artiesten van in de 20 gestuurd, maar er zitten ook oudere artiesten tussen hoor. Ook zijn er weinig donkere winnaars. (Al denk ik dat het daar allemaal niet aan ligt hoor, daar niet van. Toeval denk ik. Als het lied héél goed is, scoort het, ongeacht wie. Daar ben ik van overtuigd.)

      • robbert-rotterdam schreef:

        Wel, daar ben ik het dus niet mee eens. Dana International kon winnen met een pakkend thema en refrein ondanks dat ze er vocaal regelmatig naast zat. Maar dat was in het 100% televoting tijdperk. Nu met 50% jury van mensen uit de muziekwereld red je het niet meer als je slecht zingt.Natuurlijk kun je dan nog wel 8e worden, omdat televoters vaak minder kritisch zijn op de vocalen, maar winnen kun je niet meer. Daar ben ik van overtuigd. Maar hoe dan ook, eigenlijk is de kwestie niet interessant. Ze moeten gewoon iemand sturen die goed is in zijn/haar vak: gped zingen en iets charismatisch kunnen overbrengen. Wie die artiest ook is, bekend of niet..

  24. riccardo schreef:

    Denk dat wat je ook allemaal bedenkt niet opschiet zolang het gegeven ‘het Songfestival’ in NL in de Trosserige radio 2 hoek blijft hangen als het om een bredere interesse voor deelname gaat. Tenzij zich spontaan mensen aanmelden die in NL al een duidelijk profiel hebben en zich niet laten claimen door dat imago ga je weinig animo kweken bij artiesten uit een andere hoek. Vermoed ik.

  25. Werner schreef:

    geloof er niks van dat ze nog niemand hebben gevonden.
    Ben wel benieuwd wat het gaat worden en aub geen jan smit

  26. Good Riddance schreef:

    JONGENS NIEUWS!!! Als dit echt klopt, dan is Davina Michelle wel degelijk onze SF inzending dit jaar. (En ontkende ze het gewoon an public omdat het nog niet bekend mag worden.)

    Zie dit artikel: https://frontpage.fok.nl/nieuws/808285/1/1/50/gaat-davina-met-een-lied-van-ilse-delange-naar-israel.html?token=1df228f2f7db125bf2b5fdd8dedd5ea2&allowcookies=ACCEPTEER+ALLE+COOKIES

    Davina is in Nashville gesignaleerd (waar Waylon vorig jaar ter duidelijkheid ook al zijn SF nummers schreef…) terwijl Ilse daar momenteel liedjes aan het schrijven was, niet liedjes voor zichzelf maar voor anderen. Ook was de schrijver ‘Ali Zuckowski’ van het winnende liedje ‘Rise like a Phoenix’ (van Conchita) daar blijkbaar bij aanwezig. Als dit echt klopt, dan is de kans dus groot dat Davina Michelle wel degelijk gaat. Mogelijk dus met een geschreven lied van Ilse. (Of Ilse is ‘gewoon’ liedjes voor haar aan het schrijven, dat kan natuurlijk ook… maar dan is het wel opvallend dat er een Songfestival-liedjes schrijver bij is… buiten óók nog eens het feit dat Michelle inderdaad door de selectiecommissie is gepolst. Het is dus vrij aannemelijk allemaal.)

    Overigens ontkende ik dit artikel nu pas, terwijl het er al een week staat. Raar dat dit nog niet opgemerkt is!

    • Good Riddance schreef:

      *Ontdekte ik dit artikel nu pas, bedoelde ik.

      En wat vinden jullie, als dit echt blijkt te kloppen? (En het dus een schrijfsessie is wat gewoon voor haar persoonlijk is, en niet voor het SF?)

      Ik weet het niet… alles hangt af van het lied.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Ik vind er persoonlijk nog niets van zolang ik het lied en de productie niet ken. Wel weet ik dat ik Davina een erg talentvolle artiest vind met een goede uitstraling.

  27. Good Riddance schreef:

    Ik exact hetzelfde. Alles draait voor mij altijd om het lied zelf. De artiest an zich boeit me nooit zoveel.

    Overigens dacht ik wel even dat het iets onwaarschijnlijker werd, doordat de schrijfsessie in Augustus plaatsvond (hoewel het artikel het idee wekt dat dat afgelopen periode was, misschien waren er twee sessies dan…) maar hoe dan ook maakt dat het nóg sterker, in een ander artikel staat namelijk ‘dat de omroep in de zomer al diverse schrijvers had gevraagd om liedjes te maken’ positief zou je zeggen (dan is het immers éérst het liedje, dan de artiest) maar toen ze Davina Michelle later polsten, gaven ze gewoon aan ‘dat ze zelf haar (eigen) lied mocht kiezen’. Ze doen dus maar wat. Tevens zeiden ze tegen Davina (toen ze aangaf ‘eerst zichzelf te willen ontdekken’) prima, tot volgend jaar.

    • riccardo schreef:

      Ik weet het niet. Misschien dat ze voor nu pertinent nee zegt om het niet bij ieder media momentje over deelname te hoeven hebben en gaat ze toch dit jaar.
      Het is een leuke persoonlijkheid die uitstraalt dat ze goed in haar vel zit. Qua optreden zijn het voor mij haar YT clipjes, covers, die de meeste indruk maken.

  28. HansL schreef:

    Hoewel ik normaliter enorm sceptisch ben als het erom gaat hoe wij in Nederland uiteindelijk een inzending sturen, geef ik AvroTros momenteel het voordeel van de twijfel. Men heeft natuurlijk gelijk als er gezegd wordt dat het op het songfestival uiteindelijk draait om het beste (en meestal ook opvallendste) liedje. Maar om een winnend nummer te sturen moet ALLES kloppen. Dan kun je niet naar slechts 1 onderdeel kijken. Het lied moet geschikt zijn voor alle Europese oren: Van Noorwegen tot Azerbeidzjan en van Portugal tot de Estland. De artiest moet goed passen bij het lied en het is zeker aan te bevelen dat hij of zij toch de nodige podium- en camera ervaring heeft. De act moet ook aanspreken: Want je kan nog zo’n goed nummer hebben, maar als de rest niet goed wordt uitgewerkt, dan gaat het ook niet werken.

    Ik lees dat diverse mensen graag een Nationaal Songfestival terug zouden willen zien, maar ik ben bang dat dit in Nederland alleen maar averechts gaat werken. Dan krijgen we weer componisten die boos op elkaar zijn en uiteindelijk AvroTros de rug toekeren zoals in het verleden via de NOS ook is gebeurd. En dan heb je niets meer. Winnaars zijn namelijk vaak een eendagsvlieg maar vrijwel nooit amateurs voor zover ik terug kan denken. Ik hoop dus dat men zorgvuldig om gaat met het feit dat -en dat lijkt me toch vooral de verdienste van Anouk- artiesten en ook componisten niet meer automatisch zeggen dat het songfestival een no-go is. Want om te winnen hebben we iedereen nodig. Als we toch die weg in zouden willen slaan dan moeten er heel erg goede afspraken worden gemaakt.

    Hopelijk komt AvroTros, en ik heb het gevoel dat dit nog wel weken zo niet maanden kan gaan duren, uiteindelijk met een nummer dat meteen aanslaat, dat je vaker wil luisteren, waar iedereen voor gaat zitten. En nee, dat is niet gemakkelijk maar ook niet per se onmogelijk.

  29. RobFinland schreef:

    Ik vind het te gek als Davina het wordt!

  30. Hein schreef:

    Tja…is natuurlijk een kwestie van smaak.
    Ik vind Davina geen reet aan.Ook dat nummer wat ze zingt duurt mij te lang omdat ik haar stem te schreeuwerig vind.
    Wat ik al eerder aangaf…met een ijzersterk nummer mag ze gaan.
    Dan maakt de zanger(es) niks uit.

  31. robbert-rotterdam schreef:

    Ik vind dat de zanger(es) wel degelijk uitmaakt, heel wat zelfs. In die drie minuten oordelen de tv-kijkers en de juryleden. Een charismatische zanger(es) met een goede stem geeft altijd voordeel. Wat NIET uitmaakt is of een artiest bekend is of niet. Dat is wat Jan Smit bedoelde. Maar een goede stem zal zeker gewaardeerd worden door jury’s en een kijker kijkt ook liever naar een frisse persoonlijkheid dan naar een of ander duf figuur.

  32. PeterV schreef:

    Davina heeft nee gezegd tegen het Songfestival…toen ze haar vroegen over haar plannen gaf ze wel aan een Engels-talig lied uit te brengen binnenkort( begin maart misschien?)

  33. Hein schreef:

    Fris persoon???
    Kijk naar de olsen brothers…niet om aan te zien…
    Als Sieneke dit nummer had gezongen had ze ook gewonnen….maar niet met dat draaiorgeltje?

    • Good Riddance schreef:

      Wat overigens wel begint op te vallen, en wat ik jammer vind, is dat de selectiecommissie voor artiesten binnen eigen kring lijkt te kiezen. In de zin van: artiesten die ze al goed kennen of die in hun ‘eigen’ programma’s zijn geweest. Neem o.a de drie zussen (de beste zangers) de 3J’S (vriendenclub van Jan) Waylon (ging ook vaak mee in Jan z’n programma ‘De Zomer Voorbij’) en als het daadwerkelijk klopt dat Davina Michelle gaat, dan is het weer een artiest uit de beste zangers. Waarschijnlijk is Jan dan zó erdoor onder de indruk geraakt in het programma, dat hij ze wil sturen. Jammer: ik heb liever dat ze verder kijken dan hun neus lang is. Sowieso lijkt Jan een grote zeg te hebben in de selectiecommissie, Daniël Dekker wilde OGENE helemaal niet sturen, Jan kreeg echter z’n zin.

      Overigens las ik ook dat Raffaëla Paton gepolst is, en op gesprek is geweest. Maar alles wijst toch echt naar Davina. Al ligt het er wel erg dik bovenop, misschien toch niet dus. Ook las ik net in een artikel waarin stond dat Jan Smit zelfs z’n manager heeft laten bellen een aantal jaren terug (na 2014) met de vraag of hij mocht gaan… dat wilde de selectiecommissie echter niet. Hij wil dus wel degelijk heel graag!

      • RobFinland schreef:

        Ik kan het mis hebben, maar als Raffaela gepolst is…………kan dat betekenen dat er een DJ gevraagd is, wie? Armin, Afrojack of Martin Garrix? Spannend

      • Good Riddance schreef:

        @ Rob: nou, Jan gaf laatst wel aan dat het liefste willen (een top DJ sturen) maar ik las tevens in dat artikel dat DJ’s het te druk hadden of het niet zagen zitten. Dus blijkbaar hebben ze het wel gevraagd aan DJ’s, maar willen ze het niet. Met zo’n grote status van wereldster heb je natuurlijk alleen maar wat te verliezen.

        Overigens: dat ‘gepolst worden/op gesprek gaan’ zegt niet veel hé. Elk jaar spreken ze met zo’n 10 artiesten, las ik.

      • robbert-rotterdam schreef:

        @Good Riddance. Ik denk dat het uitmaakt wat je vraagt aan dj’s. Daar op het podium aanwezig zijn en twee weken kwijt zijn ter plekke is weer wat anders dan een nummer schrijven en produceren en niet naar de plaats van handeling gaan. Heb je gelezen dat ze niet wilden gaan of dat ze ook niet wilden schrijven/produceren.

      • Good Riddance schreef:

        Even kijken…. https://www.trouw.nl/cultuur/waylon-in-lissabon-alles-of-niets~aae93fe9/

        Cornald Maas: “Iedereen roept vaak dat we eens iets met grote dj’s moeten doen. Daar is heus wel moeite voor gedaan. Maar die zijn te druk, hebben er weinig mee te winnen, of vinden de nationale eer klaarblijkelijk niet genoeg.” (Stom dat de journalist niet doorgevraagd heeft welke DJ ze dan gepolst hadden. Een lied schrijven zouden ze wellicht inderdaad wel overwegen. Maar ook dat zal dan duur zijn. De Jeugd van Tegenwoordig eiste 800.000 voor een deelname, laat staan DJ’s.)

        Ook interessant: “Hoe dat gaat? Elk lid van de commissie heeft z’n EIGEN netwerk, waarin ze wel eens wat opvangen van artiesten over eventuele songfestivalambities. Dan ontstaan er lijstjes, er is een appgroep, en uiteindelijk gaat de commissie een hapje eten. Er volgt een aantal polsende gesprekken – volgens Cornald Maas waren dat er dit jaar ‘een stuk of tien’.”

  34. Peter schreef:

    Nou als iedereen dan toch denkt dat de keuze op iemand uit de laatste serie “beste zangers” zal komen, gok ik op Lee Towers in duet met Trijntje

    • Good Riddance schreef:

      Alsjeblieft niet! Trijntje wilde weer naar het SF gaan, maar dan wel met de eis vooraf dat het met een klein, gevoelig lied naar keuze moet zijn. Vorig jaar is Waylon al voor de 2e keer gegaan, laten we niet steeds dezelfde artiesten sturen.

      • Peter schreef:

        Ach we hebben wel vaker dezelfde artiesten gestuurd. Sandra Reemer 3 x, Edsilia 2 x, Maggie McNeal 2x

      • Matje schreef:

        Ja Peter , dat is waar en tevens het bewijs , gezien hun resultaten die goed en minder goed zijn, dat het lied het belangrijkst is en niet de artiest.

      • Dick schreef:

        Dezelfde artiest hoeft van mij niet uitgesloten te worden maar dan moet wat mij betreft wel goed gekeken worden naar het totaalconcept. Trijntje mag wat mij betreft best nog eens maar dan wel met een goed doordachte podium presentatie en een song die beter bij haar past en als ze dan ook nog wat aan haar kleding / outfit wil doen dan zou dat best kunnen werken, zingen dat kan ze! Waylon (hoe hoog ik hem ook heb zitten) heeft wat mij betreft zij kansen gehad en vergooid met zijn TE eigenzinnige gedrag. Dat risico moet je denk ik niet meer willen nemen. Ogene zou ook best nog eens mogen ALS ze weg zijn onder de vleugels van het regime van pa. Goedbeschouwd (als je kijkt naar nederlandse artiesten die het meerdere keren geprobeerd hebben) is alleen MacNeal erin geslaagd goed te scoren met een 3e (I See A Star) en een 5e (Amsterdam) plaats. Edsilia lied haar oren teveel hangen naar manlief en reisde af met dat muzikale vehikel On Top Of The World en is wat mij betreft een gepasseerd station. Samengevat: iemand vaker sturen werkt vaker niet als wel maar wat mij betreft blijven er genoeg opties over. laten we afwachten waar de wijze heren van de selectie mee gaan komen…

  35. Peter schreef:

    Blijkbaar heeft iedereen dit gemist: Volgspot op Radio 5
    Een stem, een gitaar en een piano. Meer heeft Jim van der Zee niet nodig om het theater in te gaan. Behalve dan een gerenommeerd pianist om hem te begeleiden: Reinout Douma.

    Vorig jaar nog winnaar van The voice of Holland, maakt hij nu met zijn eerste theatertoernee weer een volgende stap voorwaarts in een carrière waarin voor hem authenticiteit en eerlijkheid voorop staan.

    Vanavond is Jim van der Zee te gast in Volgspot. Hij neemt zijn gitaar mee en geeft alvast een voorproefje van de nieuwe zelfgeschreven liedjes die hij in het theater gaat zingen. Daaronder ook ‘I do believe it’s time’, dat hij heeft ingestuurd voor het komende Eurovisie Songfestival in Tel Aviv. Of hij geselecteerd wordt, weet hij nog niet. Wél weet hij dat hij ooit een keer mee wil doen, net zo eerlijk en eigen als Salvador Sobral dat in 2017 deed.

    • Good Riddance schreef:

      Op minuut 1:45: 45 hebben ze het erover: https://www.nporadio5.nl/volgspot/gemist/uitzending/628712/NaN-NaN-NaN (en op minuut 1:50:08) speelt hij zijn ingezonden liedje. Waarop de selectiecommissie niet gereageerd heeft. En dat snap ik wel eerlijk gezegd, dit zou ik ook niet kiezen. In de radio-uitzending speelde hij daarin tegen wel een ander nummer wat ik wél mooi vond, maar dat was gewoon een eigen nummer.

      Overigens, levert dit tevens wat nieuw nieuws op! AVROTROS blijkt te zoeken naar een ‘dansbaar nummer’.

  36. RobFinland schreef:

    Al was het maar een datum waar we ons op kunnen richten, nu denk ik iedere dag: zou het vandaag bekend worden gemaakt ?

  37. Good Riddance schreef:

    Overigens is alle heisa over wanneer er nou nieuws komt, nergens voor nodig. Netta en Bulgarije waren ook vrij laat met het presenteren van de artiest en/of het liedje, maar ze scoorde goed. Het gaat om het lied, niet om wanneer het bekend word gemaakt. (Wat niet wegneemt dat het niet verstandig is om pas vrij laat naar liedjes te kijken, dan moet je voor hetzelfde geldt genoegen nemen met iets wat slecht is, omdat er niks anders is/vanwege tijdsdruk. Maar we weten helemaal niet of dat het geval is. Stiekem zal er vast al veel gepland zijn.)

    Gerard en Trijntje vanavond bij Jinek, over hun verwachtingen wie het word!

    • Peter schreef:

      Nou en daar winnen we de oorlog mee met Trijntje en Gerard, net zoals elk jaar die kneus van Carlo Boszhard. Verder ging het mij niet om het feit dat er nummer is ingezonden door Jim en ten hore gebracht, eerder de laksheid wederom van deze weblog dit niet te melden, terwijl zij pretenderen informatie te brengen over het ESF

      • Good Riddance schreef:

        Hoewel ik zelf ook liever zou willen dat ieder Songfestival nieuwtje op deze weblog gemeld word, vind ik het nogal van ondankbaarheid getuigen voor al het werk dat deze weblog doet. Dat kun je ook op respectvolle manier brengen. Ik ben blij dat er überhaupt zo’n weblog is, dat je op de hoogte houd én waar je met SF liefhebbers kan discussiëren.

        @ Redactie: Ik ben wel blij met jullie! Keep up the good work!

      • Good Riddance schreef:

        *dt

      • robbert-rotterdam schreef:

        Met Good Riddance eens. De redactie doet alles op vrijwillige basis en hoewel ze het zelf waarschijnlijk erg leuk vindt, wil dit nog niet zeggen dat je alles van het team moet verwachten en verwijten gaat maken als er eens een keer een wetenswaardigheidje niet als eerste gebracht wordt. Ik neem aan dat de redactie ook keuzes maakt. Het bericht over Jim heb ik trouwens wel gezien, hoor.
        Je kunt ook zelf actief zijn en over het net surfen. Wat ik doe is meerdere websites in de gaten houden. Al die sites samen geven doorgaans een tamelijk compleet beeld.

      • Dirk Marko schreef:

        Welke Robbert?

  38. Redactie schreef:

    Beste Peter, dit is op 5 december al via diverse kanalen gemeld, waaronder op: https://www.facebook.com/1535125220057175/posts/2295933370643019?sfns=cl. Blijkbaar heb je dat gemist.

    Mocht je nieuwe tips hebben dan zijn die natuurlijk altijd welkom!

  39. Good Riddance schreef:

    Overigens vond ik Trijntje vanavond bij Jinek echt verschrikkelijk. Werkelijk een en al prietpraat kwam eruit wat mij betreft. Alsof ze exact weet wat nodig is voor een succesvolle inzending, terwijl juist is gebleken dat ze dat niet weet.

    En inderdaad zoals Cornald Maas al aangaf: de uitspraak van Trijntje ‘dat het bij het SF vooral om show gaat, en niet om het liedje/professionaliteit/de artiest’ is inderdaad pertinente onzin. Naar mijn idee zei ze dat (onbewust) vooral om daarmee aan te geven dat haar “afgang” daaraan te wijten is, en niet aan haar. Net als het eeuwige excuus der ‘Ik was zwanger, en dus niet in staat tot iets goeds’ wat ze werkelijk in ieder interview opvoert. Wat een onzin, zoveel artiesten performen goed, al zijn ze zwanger. Haar lied (en performance) maakte gewoon geen indruk, klaar. Daar ligt het aan. Maar dat het daar aan ligt, daar wil ze niet aan lijkt het. Dus grijpt ze in interviews steeds terug op allerlei externe factoren: zwangerschap, felle meningen, dat het om het verhaal draait, en niet om het lied bla bla bla. Begrijp me niet verkeerd, óók de show is enorm belangrijk, maar dat volgens haar alleen Anouk en TCL uitzonderingen waren (die wel met goede kwaliteit scoorde) is pertinente onzin. Dat zijn wel degelijk geen uitzonderingen. Elk jaar zijn er talloze goede liedjes, die hoog eindigen. Dat zie je overigens vaker: artiesten waarbij het geen succes werd, die dan teruggrijpen op externe factoren, waar het fiasco aan te danken is. En dat is nooit het lied of de performance zelf. Nee, stuur haar a.u.b nooit meer!

    • PeterV schreef:

      Inderdaad…..Kirsten was voor Denemarken in 1984 en 1988 beide keren(hoog)zwanger…en.wist respec. een 4e en 3e plaats te veroveren..?

    • Dick schreef:

      Ik heb Jinek heel hoog zitten maar dat “gesprek’ over het ESF was natuurlijk tenenkrommend. Gekakel zonder enige diepgang. En wat Oosterhuis als argument aandroeg over haar performance was natuurlijk haar eigen belevingswereld maar sorry hoor: kom bij mij niet aan met dit soort uitspraken als je er zelf als aangeschoten wild met al je ervaring, bij hebt gestaan op het podium met een act die totaal niet overkwam, al dat gedoe over haar outfit (waarbij ze haar kids mede heeft laten beslissen over de uiteindelijke “jurk: lekker professioneel allemaal. Ik hoorde haar ook nog zoiets zegen als : dat het eigenlijk niets meer uitmaakte om naar het ESF te gaan mbt haar carriere, dan klapperen mijn oren helemaal.Je moet GVD trots zijn om NL te vertegenwoordigen en alles op alles MOETEN willen zetten om te winnen. Joling raakte wat mij betreft beter op dreef en ik kon mij wel vinden in een aantal uitspraken BEHALVE dat hij te oud zou zijn: Cutugno was destijds dikke vijftiger toen hij won. Het hoeft echt niet uit te maken wie er gaat als het totaalplaatje maar klopt en daar maak ik mij nu toch steeds meer zorgen om kwa voorbereidingstijd. Ik hoop echt dat men achter de schermen al ver gevorderd is met de keuze inclusief hoe het allemaal neergezet moet gaan worden op het podium straks.

      • PeterV schreef:

        Of het wordt helemaal niks……of een knaller van jewelste?50 jaar na Lenny Kuhr

      • Good Riddance schreef:

        Maak je je zorgen? Wellicht weten ze allang wie het is, en is deze ‘langdurige wachttijd’ slecht een hint naar Davina Michelle als inzending. Verwijzend naar haar hit ‘Het duurt te lang’. (Dit is geen WIDM I know, maar vorig jaar had de AVROTROS ook een hint gemaakt over wie ging, met het filmpje over Waylon, al was dat wel op de dag van bekendmaking zelf.)

      • RobFinland schreef:

        Hoe je het ook went of keert, het duurt mij gewoon te lang, aan de andere kant, “ vroeger” had je het Nationaal Songfestival, moesten we ook wachten tot maart om te weten wie en welk lied er gaat.

      • Good Riddance schreef:

        @ Rob: dat is het ding ook. We zijn gewoon te verwend geweest afgelopen jaren. Al in November een artiest weten, terwijl het eigenlijk altijd pas rond Maart moet. Kan ook best dat ze dit jaar voor een andere aanpak kiezen: het pas bekendmakend als ze én de artiest én het liedje in één hebben.

        Want we wisten voorgaande jaren dan wel steeds al vroeg wie ging, maar het liedje werd pas altijd rond Feb/Maart bekend gemaakt.

  40. riccardo schreef:

    Trijntje zegt ‘heel goed weten wat je daar gaat doen en laat je daar heel goed in begeleiden’. Dat begeleiden is dat een nauwe samenwerking tussen de artiest en een team van professionals die de boel in het vore bv visueel op scherp zetten of moet de artiest voornamelijk zelf met een plan komen en het ter plaatse met de regisseur nog wat uitwerken? Moet de artiest zelf creatief zijn in dat opzicht? Is er een goed team beschikbaar?

  41. Hans schreef:

    Wat een gezeur weer van ongeduldige fans. Gewoon even afwachten wat het gaat worden en dan kun je zeggen dat je het allemaal veel beter weet.

  42. Marc schreef:

    Caro Emerald treedt in juni op in de UK, in juli in Hongarije en in augustus in Denemarken.
    Mooie agenda als zij ons land zou vertegenwoordigen. En haar agenda tot die tijd is leeg…..

  43. Good Riddance schreef:

    Ik vind de eigenzinnige liedjes van Thomas Azier trouwens geweldig. Zou hem graag willen sturen, met zo’n soort liedje.

  44. Jarno schreef:

    Heeft iemand het nieuwe nummer van Lisa Lois gehoord?
    Het is echt een geweldig nummer en het is met 10 seconden schaven perfect voor het songfestival!
    https://youtu.be/T2pXrxdkjkM

    • Bombarie schreef:

      Tja, en omdat het nu al is uitgekomen, gaat dat hem niet worden. AvroTros wil wel graag zelf de touwtjes in handen houden natuurlijk. Maar… Eerlijk is eerlijk, het klinkt lekker. Wat nog niet meteen wil zeggen dat het eruit zou springen op het ESF. We wachten ondertussen geduldig af waar de commissie mee bezig is. Het feit dat ze er zo de tijd voor nemen, betekent dat ze niet over één nacht ijs gaan. En dat is op zich een gunstig voorteken.

  45. robbert-rotterdam schreef:

    Jan Smit is hier op een grove leugen betrapt. In een interview zei de vader van Duncan dat ze het al voor kerstmis wisten, maar dat het nog geheim moest blijven. Ik vind het ongepast dat Jan Smit dan ‘uit de grond van zijn hart’ beweert dat er nog geen kandidaat is gekozen. Jan Smit had het op een andere manier moetem brengen. Wat te denken van bijvoorbeeld: ‘De artiest is bekend, maar om wille van het proces en de rust kiezen we ervoor om tot nader orde niets naar buiten te brengen’. Dat is toch een stuk netter. Het publiek is om bekende redenen al buiten spel gezet en wordt dan ook nog belogen.