Hooverphonic zingt ‘Release Me’ op songfestival
Vanmorgen ging de Belgische inzending ‘Release Me’ van Hooverphonic in première op MNM, tijdens de ochtendshow van Peter Van de Veire. Later die ochtend volgde de bijbehorende videoclip die je hieronder kunt bekijken.
De leden van Hooverphomic Luka Cruysberghs, Alex Callier en Raymond Geerts zijn vanavond te gast in ‘Vandaag’ op de tv zender Eén om meer uitleg te geven over hun song. “Het wordt een écht Hooverphonic nummer”, gaven ze eerder al mee.
Het lied werd gecomponeerd door het bandlid Alex Callier en Luca Chiaravalli; Alex schreef ook de tekst. Release me is een persoonlijke tekst voor Callier. “De song gaat over afscheid nemen. Ik heb het nummer geschreven op het moment dat mijn vader ongeneeslijk ziek was, maar het thema is universeel: iedereen krijgt vroeg of laat te maken met afscheid nemen van een vriend, familielid of een geliefde.” Chiaravalli, die al vaker samenwerkte met de band, is geen onbekende voor het songfestival. Hij schreef mee aan het winnende Sanremo-lied uit 2017, Occidentali’s Karma. Gezongen door Francesco Gabbani werd Italië zesde in Kiev.
De act die de VRT laat ontwikkelen voor op het Rotterdamse tv-podium wordt momenteel nog volop uitgewerkt. Hiervoor werkt Hooverphonic samen met Matthias Lebeer, Hans Pannecoucke en Ignace D’Haese. België zit in de eerste halve finale, op 12 mei, en moet het dan opnemen tegen onder andere Australië, Ierland, Noorwegen, Zweden en Oekraïne.
Music first; dat zeker!
Maar ik mis iets in dit nummer; het pakt me niet en dat vind ik jammer
Saai, saai…..
Overeen minuut meer hierover bij “Vandaag” op Eén
https://youtu.be/NI9wHH4L1xk
… Over een …
Wat een enorm droog geproduceerd lied. Het luistert meer als een album filler dan een echte contender in een competitie. De vergelijking met Sennek is ergens te begrijpen. Al had ‘A matter of time’ nog enige diepte. Release me kabbelt voort en komt geen moment van de grond. Zelfs de productie klinkt vlak. Na hun interview van vanmiddag is er zeker nog veel (pr) werk aan de winkel. Wat enorm jammer dit.
Ik vind het geen slechte inzending, maar een winnaar zie ik er niet in. Ben wel benieuwd hoe het live zal zijn. Moeilijk te zeggen hoe het zal scoren. Misschien is het voor de televoters wat saai.
Dit is geen winner, saai en hoe vaak zingt ze “release me” wel niet? Dit moet het van de vakjuries hebben, maar het zou ook zomaar in de halve finale kunnen blijven hangen. Al hebben ze geluk dat Nederland meestemt. Qua televoting hebben ze van Nederland 10 of 12 punten binnen. Er zijn nu al betere inzendingen en het merendeel moet nog bekend worden, dat belooft niet veel goeds. Voor mij us dit een plaspauze moment.
Daar zou ik maar niet op rekenen. Het waren ook die 8 punten die België in 2003 van de overwinning af hebben gehouden.
Sanomi kreeg 10 punten van de NLse televoters. 2003 was enkel televoting, tegen de Turkse diaspora kon toen niemand op. Ook België gaf 12 aan Turkije.
Het was een terechte winnaar, met of zonder diaspora.
Ja, je hebt gelijk, 10 punten. Hoe kom ik dan bij 8 punten, haha.
Het nummer van Turkije was in ieder geval een grote hit in Nederland, volgens mij top 10.
Even nadenken, het nummer van Turkije in 2003 in hit in Nederland???? uhm volgens mij is de enige top 10 hit vanuit ESF “Euphoria” geweest. Zou het nummer weer eens moeten horen van Turkije 2003, diep weggestopt, nooit begrepen dat dit won.
Nummer 73 in de top 100 van 2003. Dat betekent dat het nummer toch minimaal de top 10 gehaald moet hebben in de Top 40, anders kom je niet in de top 100. Ik snap wel dat het nummer gewonnen heeft, het was enorm hitgevoelig. Ik snap bijvoorbeeld niet dat België toen 2e geworden is.
Ja inderdaad, Peter. Top 10. Nummer 7 als piekpositie om precies te zijn. Hele goede winnaar, goed nummer.
Nou wat een topnummer, daarom hoor je het ook zo vaak op de radio voorbijkomen :-)
In 2003 wel.
Tja en dan is het bij jou direct een topnummer. Nou een topnummer moet toch echt wel wat meer in huis hebben en net als alle overige winnaars van het ESF ´nooit meer iets van gehoord´
Van de Nederlandse televoters krijgt België meestal hoge punten behalve in 2004 toen waren het er 5 of 6. In 2000 verviel de televoting in Nederland omdat de uitzending in Nederland gestaakt werd door de vuurwerkramp in Enschede. In dat jaar werd er gebruikt gemaakt van de vakjury en kreeg België geen punten. De vakjury stemt over het algemeen anders dan de televoters tussen Nederland en België. Ik verspel daarom dat België in de halve finale 10 of 12 punten van de televoters gaan krijgen. Van de jury verwacht ik niet zulke hoge cijfers.
Hooverphonic mag niet winnen van de VRT want het songfestival organiseren kost veel geld !
De reacties in België zijn vooral negatief. Men vind het een saai repeterend nummer. Sommige vragen ze zich af of ze bang zijn om te winnen dat ze dit sturen. Een album vullend nummer. Slaapverwekkend.
Ik zie dat de Belgen het gedrag vertonen dat wij vertoonden bij the Common Linnets. Ook dat vonden wij een saai, charismaloos nummer tot we het een lijflied maakten na de eerste halve finale. Ik hoop dat ze eenzelfde scenario in gedachte hebben.
Beste Beer, je vergeten dat Ilse en Waylon van het scherm leken te spatten, alsof ze passioneel van elkaar hielden! Visueel zal Hooverphonic er nog wel iets van maken, stijlvol en gelikt zal het er wel gaan uitzien, maar of Luka enige emotie zal kunnen overbrengen betwijfel ik zeer…Het zal eerder arrogant werken, vrees ik. Het grote probleem van Hooverphonic, de Eurofans lusten hen nu al rauw…En laat die gunfactor nu ook net zo belangrijk zijn…De stijlvolle goegemeente zal echt niet naar het ESF gaan kijken, laat staan erop stemmen…De VRT zal het nooit leren…
Die vergelijking met CATS wordt nu bij elk ingetogen nummer gemaakt… ‘ja maar bij de Common Linnets vond iedereen het ook eerst niks!’ Dat was een heel sterke song, met name in de studioversie en dat kwam er toen bij DWDD nog niet helemaal uit. Release Me is simpelweg niet zo’n goed liedje.
Vrijwel niemand vond CATS iets. Als wel, dan verdoemden ze de kansen op het festival. Ze werden zelfs tijdens Eurovision in Concert afgeserveerd met een plekje middenin het programma. Er was géén enkele hype. Men had wat goede moed dat er nog wat kon gebeuren om op een of andere manier 10e te worden in de halve finale. We stonden 9e-12e bij de bookmakers voor een finaleplaats, niet voor de winst. Toen gebeurde het optreden. Ik overdrijf hier niet.
CATS toonde de kracht van beeld. Van sfeerbeeld. Dat kan met Hooverphonic net zo goed. Want het is absoluut kwaliteit.
Dit nummer kun je niet vergelijken met “Calm after the storm”. Release me kabbelt 3 minuten voort zonder dat er iets gebeurd. Er zijn al meerdere rustige liedjes dit jaar die beter zijn, Noorwegen en Italië. In 2014 waren drie liedjes aan elkaar gewaagd Zweden, Nederland en Oostenrijk. Alledrie goede inzendingen. Dit nummer haalt die kwaliteit niet en gaat daarom ook niet hoog eindigen. Er zijn zelfs experts in België die bang zijn dat ze weer in de halve finale blijven hangen. Zo negatief ben ik nog niet, maar het zal echt op het complete plaatje moeten gaan. En er moeten nog genoeg liedjes bekend worden.
@beer
Ik weet dat niemand iets verwachtte van CATS. Maar als je daar naar de studioversie luisterde zat er echt wel wat in. Release Me wil je na anderhalve minuut al niet meer horen. Daarom zeg ik: niet alle op het eerste gehoor saaie nummers zijn ineens kansrijk omdat CATS dat ook was.
Ze vinden zich vooral zelf heel erg goed (een parel zelfs), tja daar scoor je bij mij geen punten mee.
inderdaad nul gunfactor!
De schrijver vind dit top kwaliteit en zegt dat de rest commerciële rommel is. Niet erg slim omdat te zeggen. Daarmee graaf je je eigen graf. Arrogantie kan je ook de nek omdraaien zeker bij de televoters. En je hebt beide echt nodig om te kunnen winnen.
Negatief uitlaten over homo’s ook. Carola deed dat in 2006 en je hoorde vanuit de zaal boegeroep.
Hangt er van af hoe de staging eruit gaat zien in, maar voor nu zie ik dit niet kwalificeren.
Het is nog geen mei hoor en ze zullen er wel staan hoor
Staan of niet, aan het lied kan niet veel meer veranderd worden :S
Aan het lied hoeft ook niets veranderd te worden: sfeervol, melancholisch, ronduit prachtig.
Prachtig nummer en natuurlijk kwalificeert dit zich. Eigenheid troef, echte emotie, mooie instrumentatie. Smullen voor de jury’s in elk geval. Voor de fanboys pur sang is dit waarschijnlijk even slikken: er zit geen dansje bij. Wat betreft de kansen: als er op sfeer gestaged wordt met goed camerawerk en juiste belichting en men weet de Nederlandse regie voor zich te winnen, kan dit ver, heel ver komen. Het common linnets verhaal is hier op van toepassing.
Met of zonder dans, calm after the storm had / heeft een melancholisch “soothing en troostend warm effect” . Release me heeft /geeft een “kill me softly ” depri down feeling. Voor mij zit daar het verschil in.
Ik herken dat helemaal niet. Niks depri aan dit. Melancholisch zeker. En heel mooi gedaan.
Met een mooie staging is er zeer veel hoop. Ik vind de stem van de zangeres trouwens zeer mooi. Er moet wel echt iets gebeuren om stage anders valt dit weg.
Ik vind het een prettig nummer, zou zo een rustpunt kunnen zijn op een drukke avond. Ik denk niet dat de Belgen moeten paniekeren, met een mooie staging kan dit een TLC-tje worden. Maar dan geen Pannecoucke voor de staging, die had een uitschietertje bij TCL
Pannecoucke had ook een “uitschietertje” bij de Nederlandse inzending afgelopen jaar.. .. Duncan laurence.. .. Geef de man wat meer credits aub, hij bezorgde ons mede met de rest van het team de overwinning.
Onzin, Duncan bezorgde ons de overwinning die, bij perfecte staging nog veel groter had kunnen zijn. Daar ben ik van overtuigd. Ben je het last minute gedoe met die lamp vergeten? In de finale was het te pruimen maar ook nog niet geweldig en zeker niet perfect. Zo staat ook nog het oubollige décor bij Douwe Bob op mijn netvlies, en de staging voo Spanje een paar jaar terug.
@Tipsy2, Onzin? Goed lezen is ook een kunst.. Ik zei “mede met de rest van het team”..Hoe je het ook wend of keert Hans Pannecoucke was de regiseur van de staging van het “Winnende” optreden van 2019, of de staging in jouw ogen nou wel of niet perfect was doet er helemaal niet toe, het was in ieders geval goed genoeg om te winnen.
Het decor van Douwe Bob was hartstikke mooi, die had gewoon een saai nummer. Het optreden van Duncan zag er uiteindelijk ook gewoon heel mooi uit.
Wel donker
Goed gedaan van de Belgen, mooi lied, mooie boodschap. Top tien materiaal.
Ben nu wel eens toe aan de onthulling van de Nederlandse inzending………..
Dit nummer zou zomaar in een soundtrack van een spannende film kunnen zitten. Maar of dit nu geschikt is voor een ESF? Juries zullen het omarmen maar ik vrees dat de televoters dit links zullen laten liggen.
Wel mooi hoor dit.op dit moment mijn nummer 2 .
1ste nu Italië
In Vlaanderen wordt het nummer zo ongeveer ‘uitgespuugd’, geen journalist geeft er een stuiver voor en ook de fans hebben er helemaal niks mee…Daarbovenop krijgt Alex nog eens bakken kritiek van zo wat elke fansite omdat hij het ESF een circus van slechte smaak noemde…
Of dit een CL 2.0 kan worden, zoals ik hier al een paar keer heb gelezen, betwijfel ik echt…Ilse en Waylon spatten van het scherm, dat zie ik Luka niet echt doen…Visueel zal dit straks wel gelikt en stijlvol zijn, maar punten zie ik dit echt niet rapen…Maar daar is het de Vlaamse omroep ook niet om te doen. Zij staan echt niet te popelen om het ESF te winnen, laat staan organiseren…Nu dit jaar hebben ze het slim gespeeld, de fans kregen hun grote naam waarachter zij zich kunnen verschuilen…Wat België nodig heeft is een Ilse De Lange, iemand visie en die weet wat werkt…en laat die mensen nu net niet bij de VRT werken of interesse hebben in het ESF….Zou best wel eens kunnen dat België volgend jaar na het zoveelste debacle er de brui aangeeft…mark my words.
België heeft het toch een paar keer goed gedaan de afgelopen 5 jaar.
Nu ja 2015 en 2017 door de RTBF ingezonden nummers en een 10e plek in 2016 zou ik nu niet echt goed noemen…
In die jaren wel beter dan wij Bart.
Wij tekenden voor een 10e plek.
Ach, we hadden hier ten tijde van the Common Linnets, in eerste instantie, zo ongeveer een volksopstand. Journalisten, iemand die zijn kruk op ging eten, de échte fans vielen er van in slaap en nog meer beter weters. Niks van aantrekken joh.
Internationaal krijgen ze zowat niks mee van een negatieve stemming in den lande vwb het nummer. Met een beetje mazzel, het oppikken van het nummer door liefhebbers en slim bijsturen zit je ineens in de juiste bubbel. Het kan altijd.
Hinderlijk dat interviews gequote buiten hun oorspronkelijke context al snel ‘lost in translation’ gaan. Denk aan Waylon solo. Ook dat is hoe het werkt.
Hooverphonic heeft nummers die ook ik eerder zou kwalificeren als winnaar. De juiste uitstraling van met name Luka is cruciaal. In de basis vind ik ook deze prima, helemaal niet slecht. Kwalificeren gaat het volgens mij wel. Succes!
Dank je Riccardo, vind het echt wel hartverwarmend hoe vele Nederlanders ons dit jaar proberen opbeuren…Die overwinning heeft jullie echt wel goed gedaan. (en for the record, ook zo wat heel België vond dat vorig jaar meer dan terecht)!
Ilse en Waylon spatten van het scherm, maar dat wilden we in Nederland pas geloven toen we het zagen. Gun Hooverphonic ook de kans om te laten zien wat ze kunnen. Je moet ze de kost geven, al die mensen die de Common Linnets de grond in stampten en achteraf mee jubelden alsof ze het altijd geweten hadden.
https://youtu.be/NI9wHH4L1xk
aardig maar ook niet meer dan dat . finale ja . daarna 14e of zo
https://youtu.be/JGuu6Bd6uks
Off-topic:
Bij Op1 werd duidelijk gesproken over optredens van 8 oud-winnaars. Men laat er vervolgens, maar 7 zien. Wue is de datk horse die nog geheim moet blijven???
Nou hopen dat dat in ieder geval een knaller is, werd niet echt vrolijk van wat geboden gaat worden tijdens de intervalact op 16 mei. Wat een droefheid en ouwe meuk, dat kan Nederland toch echt wel beter
Wat origineel. Not! In Baku gebeurde hetzelfde, winnaars van de voorgaande jaren mochten optreden.
Dit is beter dan Madonna of Justin Bieber laten overvliegen. Beetje nostalgie. Ik vind het heerlijk
Lenny Kuhr in de nok van de Erasmus Brug is echt wel te gek hoor
Hebben ze Release Me nog nergens live gedaan? Bij een Belgische DWDD ofzo? Ben benieuwt!