Hooverphonic zingt ‘Release Me’ op songfestival

Dit vind je misschien ook leuk...

145 reacties

  1. Toine schreef:

    Music first; dat zeker!
    Maar ik mis iets in dit nummer; het pakt me niet en dat vind ik jammer

  2. Mike schreef:

    Saai, saai…..

  3. ~ René ~ schreef:

    Overeen minuut meer hierover bij “Vandaag” op Eén

  4. ~ René ~ schreef:

    … Over een …

  5. Atropos schreef:

    Wat een enorm droog geproduceerd lied. Het luistert meer als een album filler dan een echte contender in een competitie. De vergelijking met Sennek is ergens te begrijpen. Al had ‘A matter of time’ nog enige diepte. Release me kabbelt voort en komt geen moment van de grond. Zelfs de productie klinkt vlak. Na hun interview van vanmiddag is er zeker nog veel (pr) werk aan de winkel. Wat enorm jammer dit.

  6. Maarten schreef:

    Ik vind het geen slechte inzending, maar een winnaar zie ik er niet in. Ben wel benieuwd hoe het live zal zijn. Moeilijk te zeggen hoe het zal scoren. Misschien is het voor de televoters wat saai.

  7. Bjorn schreef:

    Dit is geen winner, saai en hoe vaak zingt ze “release me” wel niet? Dit moet het van de vakjuries hebben, maar het zou ook zomaar in de halve finale kunnen blijven hangen. Al hebben ze geluk dat Nederland meestemt. Qua televoting hebben ze van Nederland 10 of 12 punten binnen. Er zijn nu al betere inzendingen en het merendeel moet nog bekend worden, dat belooft niet veel goeds. Voor mij us dit een plaspauze moment.

    • Wim1970 schreef:

      Daar zou ik maar niet op rekenen. Het waren ook die 8 punten die België in 2003 van de overwinning af hebben gehouden.

      • Gilles schreef:

        Sanomi kreeg 10 punten van de NLse televoters. 2003 was enkel televoting, tegen de Turkse diaspora kon toen niemand op. Ook België gaf 12 aan Turkije.

      • Wim1970 schreef:

        Het was een terechte winnaar, met of zonder diaspora.

      • Wim1970 schreef:

        Ja, je hebt gelijk, 10 punten. Hoe kom ik dan bij 8 punten, haha.

      • Wim1970 schreef:

        Het nummer van Turkije was in ieder geval een grote hit in Nederland, volgens mij top 10.

      • Peter schreef:

        Even nadenken, het nummer van Turkije in 2003 in hit in Nederland???? uhm volgens mij is de enige top 10 hit vanuit ESF “Euphoria” geweest. Zou het nummer weer eens moeten horen van Turkije 2003, diep weggestopt, nooit begrepen dat dit won.

      • Wim1970 schreef:

        Nummer 73 in de top 100 van 2003. Dat betekent dat het nummer toch minimaal de top 10 gehaald moet hebben in de Top 40, anders kom je niet in de top 100. Ik snap wel dat het nummer gewonnen heeft, het was enorm hitgevoelig. Ik snap bijvoorbeeld niet dat België toen 2e geworden is.

      • Max Mark schreef:

        Ja inderdaad, Peter. Top 10. Nummer 7 als piekpositie om precies te zijn. Hele goede winnaar, goed nummer.

      • Peter schreef:

        Nou wat een topnummer, daarom hoor je het ook zo vaak op de radio voorbijkomen :-)

      • Wim1970 schreef:

        In 2003 wel.

      • Peter schreef:

        Tja en dan is het bij jou direct een topnummer. Nou een topnummer moet toch echt wel wat meer in huis hebben en net als alle overige winnaars van het ESF ´nooit meer iets van gehoord´

      • Bjorn schreef:

        Van de Nederlandse televoters krijgt België meestal hoge punten behalve in 2004 toen waren het er 5 of 6. In 2000 verviel de televoting in Nederland omdat de uitzending in Nederland gestaakt werd door de vuurwerkramp in Enschede. In dat jaar werd er gebruikt gemaakt van de vakjury en kreeg België geen punten. De vakjury stemt over het algemeen anders dan de televoters tussen Nederland en België. Ik verspel daarom dat België in de halve finale 10 of 12 punten van de televoters gaan krijgen. Van de jury verwacht ik niet zulke hoge cijfers.

    • Nicky schreef:

      Hooverphonic mag niet winnen van de VRT want het songfestival organiseren kost veel geld !

  8. Bjorn schreef:

    De reacties in België zijn vooral negatief. Men vind het een saai repeterend nummer. Sommige vragen ze zich af of ze bang zijn om te winnen dat ze dit sturen. Een album vullend nummer. Slaapverwekkend.

  9. Beer schreef:

    Ik zie dat de Belgen het gedrag vertonen dat wij vertoonden bij the Common Linnets. Ook dat vonden wij een saai, charismaloos nummer tot we het een lijflied maakten na de eerste halve finale. Ik hoop dat ze eenzelfde scenario in gedachte hebben.

    • Bart schreef:

      Beste Beer, je vergeten dat Ilse en Waylon van het scherm leken te spatten, alsof ze passioneel van elkaar hielden! Visueel zal Hooverphonic er nog wel iets van maken, stijlvol en gelikt zal het er wel gaan uitzien, maar of Luka enige emotie zal kunnen overbrengen betwijfel ik zeer…Het zal eerder arrogant werken, vrees ik. Het grote probleem van Hooverphonic, de Eurofans lusten hen nu al rauw…En laat die gunfactor nu ook net zo belangrijk zijn…De stijlvolle goegemeente zal echt niet naar het ESF gaan kijken, laat staan erop stemmen…De VRT zal het nooit leren…

    • musica schreef:

      Die vergelijking met CATS wordt nu bij elk ingetogen nummer gemaakt… ‘ja maar bij de Common Linnets vond iedereen het ook eerst niks!’ Dat was een heel sterke song, met name in de studioversie en dat kwam er toen bij DWDD nog niet helemaal uit. Release Me is simpelweg niet zo’n goed liedje.

      • Beer schreef:

        Vrijwel niemand vond CATS iets. Als wel, dan verdoemden ze de kansen op het festival. Ze werden zelfs tijdens Eurovision in Concert afgeserveerd met een plekje middenin het programma. Er was géén enkele hype. Men had wat goede moed dat er nog wat kon gebeuren om op een of andere manier 10e te worden in de halve finale. We stonden 9e-12e bij de bookmakers voor een finaleplaats, niet voor de winst. Toen gebeurde het optreden. Ik overdrijf hier niet.

        CATS toonde de kracht van beeld. Van sfeerbeeld. Dat kan met Hooverphonic net zo goed. Want het is absoluut kwaliteit.

      • Bjorn schreef:

        Dit nummer kun je niet vergelijken met “Calm after the storm”. Release me kabbelt 3 minuten voort zonder dat er iets gebeurd. Er zijn al meerdere rustige liedjes dit jaar die beter zijn, Noorwegen en Italië. In 2014 waren drie liedjes aan elkaar gewaagd Zweden, Nederland en Oostenrijk. Alledrie goede inzendingen. Dit nummer haalt die kwaliteit niet en gaat daarom ook niet hoog eindigen. Er zijn zelfs experts in België die bang zijn dat ze weer in de halve finale blijven hangen. Zo negatief ben ik nog niet, maar het zal echt op het complete plaatje moeten gaan. En er moeten nog genoeg liedjes bekend worden.

      • musica schreef:

        @beer
        Ik weet dat niemand iets verwachtte van CATS. Maar als je daar naar de studioversie luisterde zat er echt wel wat in. Release Me wil je na anderhalve minuut al niet meer horen. Daarom zeg ik: niet alle op het eerste gehoor saaie nummers zijn ineens kansrijk omdat CATS dat ook was.

  10. Jan Gr.... schreef:

    Ze vinden zich vooral zelf heel erg goed (een parel zelfs), tja daar scoor je bij mij geen punten mee.

    • Bart schreef:

      inderdaad nul gunfactor!

    • Bjorn schreef:

      De schrijver vind dit top kwaliteit en zegt dat de rest commerciële rommel is. Niet erg slim omdat te zeggen. Daarmee graaf je je eigen graf. Arrogantie kan je ook de nek omdraaien zeker bij de televoters. En je hebt beide echt nodig om te kunnen winnen.

      • Wim1970 schreef:

        Negatief uitlaten over homo’s ook. Carola deed dat in 2006 en je hoorde vanuit de zaal boegeroep.

  11. Francesca schreef:

    Hangt er van af hoe de staging eruit gaat zien in, maar voor nu zie ik dit niet kwalificeren.

  12. robbert-rotterdam schreef:

    Prachtig nummer en natuurlijk kwalificeert dit zich. Eigenheid troef, echte emotie, mooie instrumentatie. Smullen voor de jury’s in elk geval. Voor de fanboys pur sang is dit waarschijnlijk even slikken: er zit geen dansje bij. Wat betreft de kansen: als er op sfeer gestaged wordt met goed camerawerk en juiste belichting en men weet de Nederlandse regie voor zich te winnen, kan dit ver, heel ver komen. Het common linnets verhaal is hier op van toepassing.

    • Micheline schreef:

      Met of zonder dans, calm after the storm had / heeft een melancholisch “soothing en troostend warm effect” . Release me heeft /geeft een “kill me softly ” depri down feeling. Voor mij zit daar het verschil in.

      • Hans schreef:

        Ik herken dat helemaal niet. Niks depri aan dit. Melancholisch zeker. En heel mooi gedaan.

  13. Michael Adam schreef:

    Met een mooie staging is er zeer veel hoop. Ik vind de stem van de zangeres trouwens zeer mooi. Er moet wel echt iets gebeuren om stage anders valt dit weg.

  14. Tippy2 schreef:

    Ik vind het een prettig nummer, zou zo een rustpunt kunnen zijn op een drukke avond. Ik denk niet dat de Belgen moeten paniekeren, met een mooie staging kan dit een TLC-tje worden. Maar dan geen Pannecoucke voor de staging, die had een uitschietertje bij TCL

    • Frits schreef:

      Pannecoucke had ook een “uitschietertje” bij de Nederlandse inzending afgelopen jaar.. .. Duncan laurence.. .. Geef de man wat meer credits aub, hij bezorgde ons mede met de rest van het team de overwinning.

      • Tippy2 schreef:

        Onzin, Duncan bezorgde ons de overwinning die, bij perfecte staging nog veel groter had kunnen zijn. Daar ben ik van overtuigd. Ben je het last minute gedoe met die lamp vergeten? In de finale was het te pruimen maar ook nog niet geweldig en zeker niet perfect. Zo staat ook nog het oubollige décor bij Douwe Bob op mijn netvlies, en de staging voo Spanje een paar jaar terug.

      • Frits schreef:

        @Tipsy2, Onzin? Goed lezen is ook een kunst.. Ik zei “mede met de rest van het team”..Hoe je het ook wend of keert Hans Pannecoucke was de regiseur van de staging van het “Winnende” optreden van 2019, of de staging in jouw ogen nou wel of niet perfect was doet er helemaal niet toe, het was in ieders geval goed genoeg om te winnen.

    • musica schreef:

      Het decor van Douwe Bob was hartstikke mooi, die had gewoon een saai nummer. Het optreden van Duncan zag er uiteindelijk ook gewoon heel mooi uit.

  15. RobOranjeFinland schreef:

    Goed gedaan van de Belgen, mooi lied, mooie boodschap. Top tien materiaal.
    Ben nu wel eens toe aan de onthulling van de Nederlandse inzending………..

  16. Dick schreef:

    Dit nummer zou zomaar in een soundtrack van een spannende film kunnen zitten. Maar of dit nu geschikt is voor een ESF? Juries zullen het omarmen maar ik vrees dat de televoters dit links zullen laten liggen.

  17. Werner schreef:

    Wel mooi hoor dit.op dit moment mijn nummer 2 .
    1ste nu Italië

  18. Bart schreef:

    In Vlaanderen wordt het nummer zo ongeveer ‘uitgespuugd’, geen journalist geeft er een stuiver voor en ook de fans hebben er helemaal niks mee…Daarbovenop krijgt Alex nog eens bakken kritiek van zo wat elke fansite omdat hij het ESF een circus van slechte smaak noemde…
    Of dit een CL 2.0 kan worden, zoals ik hier al een paar keer heb gelezen, betwijfel ik echt…Ilse en Waylon spatten van het scherm, dat zie ik Luka niet echt doen…Visueel zal dit straks wel gelikt en stijlvol zijn, maar punten zie ik dit echt niet rapen…Maar daar is het de Vlaamse omroep ook niet om te doen. Zij staan echt niet te popelen om het ESF te winnen, laat staan organiseren…Nu dit jaar hebben ze het slim gespeeld, de fans kregen hun grote naam waarachter zij zich kunnen verschuilen…Wat België nodig heeft is een Ilse De Lange, iemand visie en die weet wat werkt…en laat die mensen nu net niet bij de VRT werken of interesse hebben in het ESF….Zou best wel eens kunnen dat België volgend jaar na het zoveelste debacle er de brui aangeeft…mark my words.

    • Wim1970 schreef:

      België heeft het toch een paar keer goed gedaan de afgelopen 5 jaar.

    • riccardo schreef:

      Ach, we hadden hier ten tijde van the Common Linnets, in eerste instantie, zo ongeveer een volksopstand. Journalisten, iemand die zijn kruk op ging eten, de échte fans vielen er van in slaap en nog meer beter weters. Niks van aantrekken joh.

      Internationaal krijgen ze zowat niks mee van een negatieve stemming in den lande vwb het nummer. Met een beetje mazzel, het oppikken van het nummer door liefhebbers en slim bijsturen zit je ineens in de juiste bubbel. Het kan altijd.

      Hinderlijk dat interviews gequote buiten hun oorspronkelijke context al snel ‘lost in translation’ gaan. Denk aan Waylon solo. Ook dat is hoe het werkt.

      Hooverphonic heeft nummers die ook ik eerder zou kwalificeren als winnaar. De juiste uitstraling van met name Luka is cruciaal. In de basis vind ik ook deze prima, helemaal niet slecht. Kwalificeren gaat het volgens mij wel. Succes!

      • Bart schreef:

        Dank je Riccardo, vind het echt wel hartverwarmend hoe vele Nederlanders ons dit jaar proberen opbeuren…Die overwinning heeft jullie echt wel goed gedaan. (en for the record, ook zo wat heel België vond dat vorig jaar meer dan terecht)!

    • Hans schreef:

      Ilse en Waylon spatten van het scherm, maar dat wilden we in Nederland pas geloven toen we het zagen. Gun Hooverphonic ook de kans om te laten zien wat ze kunnen. Je moet ze de kost geven, al die mensen die de Common Linnets de grond in stampten en achteraf mee jubelden alsof ze het altijd geweten hadden.

  19. eric schreef:

    aardig maar ook niet meer dan dat . finale ja . daarna 14e of zo

  20. xxx schreef:

    Off-topic:
    Bij Op1 werd duidelijk gesproken over optredens van 8 oud-winnaars. Men laat er vervolgens, maar 7 zien. Wue is de datk horse die nog geheim moet blijven???

    • Peter schreef:

      Nou hopen dat dat in ieder geval een knaller is, werd niet echt vrolijk van wat geboden gaat worden tijdens de intervalact op 16 mei. Wat een droefheid en ouwe meuk, dat kan Nederland toch echt wel beter

    • Wim1970 schreef:

      Wat origineel. Not! In Baku gebeurde hetzelfde, winnaars van de voorgaande jaren mochten optreden.

    • Richard schreef:

      Dit is beter dan Madonna of Justin Bieber laten overvliegen. Beetje nostalgie. Ik vind het heerlijk

  21. RobOranjeFinland schreef:

    Lenny Kuhr in de nok van de Erasmus Brug is echt wel te gek hoor

  22. riccardo schreef:

    Hebben ze Release Me nog nergens live gedaan? Bij een Belgische DWDD ofzo? Ben benieuwt!