Nederland in 2015 ook op songfestival

Dit vind je misschien ook leuk...

180 reacties

  1. Wim1970 schreef:

    Had ook niets anders verwacht.

  2. Vasili schreef:

    Hopelijk weer een boeiende inzending als de voorbije 2 jaren. Ongelooflijk hoe Nederland van kneusje naar topland is gegaan op slechts paar jaar tijd… Hopelijk komt Griekenland ook weer met een toplied, want dit jaar was toch maar bedroevend slecht..

  3. Peter schreef:

    En laat het speculeren maar beginnen. Liefst niet Miss Montreal en ook geen Dotan. Gisteren bij DWDD, wat een
    slechte uitspraak van het Engels. Daar wordt je op afgestraft. Tip: Kovacs, Wende Snijder of Within Temptation.

  4. RiaNL schreef:

    Mooi dat we volgend jaar ook weer zullen deelnemen, ik had eigenlijk niet anders verwacht. Hopelijk dan weer met een goede artiest, een geweldige inzending en weer een mooie klassering. Want de 2e plaats van dit jaar smaakt naar meer !!

  5. 020Nick schreef:

    Ik heb na dit jaar besloten mijn mening over de Nederlandse inzending voor me te houden tot de halve finale waar Nederland in aantreed.. 🙂
    ik zal me hooguit beperken of ik persoonlijk het liedje mooi of niet mooi vind. Maar of het ” gaat scoren” op het songfestival, aan die voorspellingen waag ik me niet.
    Want oeioeioei wat kunnen mensen er naast zitten 🙂

  6. Art schreef:

    We moeten gewoon weer een poll houden, dat lijkt te werken. 😛
    Ik ga alvast voor Within Temptation.

  7. miel schreef:

    Carice van Houten sturen! Zingt ook en is vet populair door Games of Thrones

  8. harm stirnberg schreef:

    Ik heb op vakantieveilingen voor 25 euro 2 kaarten kunnen bemachtigen voor Tuckersville met The Common Linnets.Heb er echt zin in om de nummers van hun Album live te horen. Misschien een tip voor wie er ook wel naar toe wil. Normaal kosten 2 kaarten 139 euro.

  9. OsloDutch schreef:

    020Nick:
    Ik heb na dit jaar besloten mijn mening over de Nederlandse inzending voor me te houden tot de halve finale waar Nederland in aantreed.. 🙂
    ik zal me hooguit beperken of ik persoonlijk het liedje mooi of niet mooi vind. Maar of het ” gaat scoren” op het songfestival, aan die voorspellingen waag ik me niet.
    Want oeioeioei wat kunnen mensen er naast zitten 🙂

    Daar sluit ik me bij aan, ik zat er ook compleet naast. Mijn mening begon enigszins te veranderen toen het Noorse panel tijdens de voorbeschouwing op de Noorse TV Nederland de volle punten gaf.
    Al laat deze hele Nederlandse episode wel zien hoe onvoorspelbaar (dus leuk) het songfestival kan zijn 🙂

  10. Roel schreef:

    De vakjuries hebben blijkbaar voorkeur voor kwaliteit. Daar zal dan naar gezocht moeten worden voor 2015.

    • Jip schreef:

      @roel: de televote uitslag was zelfs nog wat positiever voor Nederland dan die van de vakjury..

      In 2015 liever geen Trijntje of Marco. Graag eigenzinnigheid van Ellen ten Damme, Wende Sneijders of Eva Simons

  11. Max schreef:

    Nee, zéker geen Trijntje en Marco! Dat zou ik, ondanks dat het topartiesten zijn, een stap terug vinden. Liever meer internationale allure zoals Miss Montreal, Caro, Eva Simons of toch Dotan. Wende is ook tof.

    Of wat te denken van Zazi. Onbekend, maar erg goed. Wouter Hamel is ook een optie: jazz wordt weer hot.

    Ik hoorde ook VanVelzen…nou…nee.

    • Hebbuzz schreef:

      Miss Montreal, hoe sympathiek ook lijkt me geen goede keuze.

      2014 heeft geleerd dat wat rauwere zangeressen met goede nummers niet gewaardeerd worden.

  12. RobbieR schreef:

    Dotan, kovacs, Caro Emerald, Within Temptation of Armin van Buuren, Afrojack, Dj Tiësto met een goede zanger (Es’) en goede act (geen slappe house acts)…

  13. RobbieR schreef:

    Wouter Hamel met een toegankelijk jazz nummer mag ook.

  14. hennie schreef:

    Niks zo goed als zeker… Nederland doet mee!! En wederom met een goede.

  15. sabine20 schreef:

    Gelukkig doet Nederland weer mee. Toch fijn als de bevestiging er is 🙂 Volgend jaar graag weer hoge kwaliteit, eigenzinnig en een artiest met een fantastische stem en een goede of bijzondere uitstraling.

    Wat je bij The Common Linnets ziet is dat zowel televoting als jury het op 2 hebben gezet. De combinatie van goede looks, sterke stem, mooie beelden én een originele kwaliteitsinzending hebben hiervoor gezorgd. Bij Anouk zag je bijvoorbeeld dat het populairder was bij jury’s en minder bij televoting. De uitstraling was wellicht niet optimaal maar het lied daarentegen wel. Je moet dus gewoon een goede combinatie hebben om de Top5 te kunnen bereiken. Die combinatie heb je denk ik het snelst met bijvoorbeeld Within Temptation, Caro Emerald, Top DJ + Top zangeres. Misschien met Wouter Hamel ook wel. Miss Montreal of Alain Clark lijken me al wat riskanter… misschien eens even geen Me And My Guitar inzending volgend jaar, dat is mooi maar niet echt vernieuwend meer. Die goede combinatie heb je sowieso niet met Marco, Trijntje, VanVelzen, Jan Smit. Die artiesten lijken me geen goede optie.

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Graag een artiest met genoeg eigen vermogen om er weer een eigen regisseur op te zetten. Ik ben er niet zeker van dat die regisseur uit het budget van de TROSAVRO betaald kon worden.
      Verder inderdaad graag weer een eigenzinnig artiest die bij de jury’s hoog kan scoren en door de mooie beelden ook bij televoters.
      Mijn voorkeur gaat uit naar Kovacs of evt. Wouter Hamel. Hoewel ik dance hartstikke leuk vind, twijfel ik aan de kansen van zo’n nummer. Ik vind het maximum van 3 minuten een hinderpaal. Ik vind dance het leukste als er heel veel herhalingen in zitten.

  16. Matje schreef:

    Ladies of Soul met een mooie gospelballad , als we dan toch met namen gaan gooien .Kan erg mooi in beeld gebracht worden en de dames hebben stemmen!

    • Peter schreef:

      Oh nee alles behalve dat. 5 naast hun schoenen lopende dames hebben we al eens gehad en werd niets. Leuke act voor intimi, zoals familie. Geen Miss Montreal, geen uitstraling.

  17. Wim1970 schreef:

    Ben nu toch wel erg benieuwd wat Letland, Oekraïne, Frankrijk en Israël gaan doen. Letland: omdat ze al voor de zoveelste keer op rij de finale missen. Oekraïne: ze willen dolgraag bij de EU, maar hebben moeite met Conchita en homo’s in het algemeen. Frankrijk: alweer ergens onderaan geëindigd. Israël: het lijkt wel of Europa hen niet mag.

  18. Patrick schreef:

    Er zijn een aantal landen waarbij deelname zeer onzeker is:

    De omroep van Isreal IBA wordt in maart 2015 plat gelegd. En dus geen Isreal op het Songfestival waarschijnlijk.

    Georgië wordt wellicht gediskwalificeerd voor 3 jaar omdat de jury punten ongeldig zijn verklaard in 2014.. alleen de televoting punten zijn dus gebruikt.

    -Andorra doet niet mee.
    -Cyprus wil wel weer terugkeren.
    -Tsjechië doet niet mee vanwege slechte kijkcijfers.. klassiek gevalletje van, die zien we nooit meer terug!
    -Ook Servië keert waarschijnlijk terug.
    -Turkije is een apart verhaal… ze zijn sinds de overwinning van Conchita Wurst vastberaden nooit meer deel te nemen. Maar een officieel bericht is er nog niet

    • Wim1970 schreef:

      Turkije mag van mij wegblijven. Tsjechië vind ik wel jammer, maar waarom lukt het dat land niet om met een goed nummer te komen. Servië is een beetje vallen en opstaan de laatste jaren. Georgië mag gediskwalificeerd worden en alle landen die homofoob zijn en om die reden volgend jaar niet naar Wenen willen gaan.

      • Patrick schreef:

        Zou het wel leuk vinden als er voor het 60ste Songfestival weer 42 landen mee doen of zo:)

      • Vasili schreef:

        Zelfs als de omroep blijft bestaan, overwegen ze zich terug te trekken, omwille van de belabberde prestaties van de voorbije jaren. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4517879,00.html

        Ik zou het wel jammer vinden, want meestal kwamen ze met fraaie inzendingen, alleen jammer dat het land altijd wordt ondergewaardeerd.

      • ~ René ~ schreef:

        “… alleen jammer dat het land altijd wordt ondergewaardeerd.”

        In 1998 werd Israël enorm overgewaardeerd.

    • lyn schreef:

      Israël moet niet zo moeilijk doen. Het moet er volgend jaar gewoon weer bij zijn. Vier jaar achter elkaar de finale niet halen, is geen schande. In 2005, 2006, 2008, 2009 en 2010 haalde het gewoon de finale. En zo goed waren de laatste vier inzendingen nou ook weer niet. Ik hoop wel dat er volgend een recordaantal landen deelneemt. Turkije mag van mij wel wegblijven. Hopelijk komen Cyprus, Bulgarije, Slowakije en de voormalig- Joegoslavië landen weer terug.
      Als Israël wegblijft, doen misschien Libanon, Tunesië en al die andere Afrikaanse en Aziatische landen die aangesloten zijn bij de EBU wel mee. Laten we hopen dan van niet, die landen hebben helemaal niets met Europa.

      • Wim1970 schreef:

        Israël had de afgelopen 3 jaar gewoon in de finale moeten staan. Als die Afrikaanse landen en Libanon niet mee wilden doen MET Israël, dan hoeven ze van mij ook ZONDER Israël niet mee te doen. Weg met die klotelanden!

      • lyn schreef:

        De inzending van vorig jaar had sowieso de finale moeten halen. Die in 2011 en vooral in 2012 vond ik niet zo heel bijzonder. Ik wil gewoon dat Israël weer meedoet volgend jaar!

  19. riccardo schreef:

    Ben benieuwd of zich voor volgend jaar al een luxe probleem als we moeten kiezen tussen iets en iemand voor gaat doen. Voor artiesten met repertoire en bewezen diensten lijken de kansen op een leven na het ESF groter dan voor nieuwkomers bovendien hebben zij waarschijnlijk de broodnodige ervaring en inzichten om het on stage ook waar te kunnen maken.
    Zolang eigenzinnigheid niet gaat doorslaan in ontoegankelijk en commercieel blijft ben ik voor.
    De combi artiest en nummer moet kloppen, kwalitatief zijn, echt overkomen, internationaal toonaangevende of trendzettende uitstraling en sound hebben en daarmee kunnen scoren.
    Het zou van alles kunnen zijn, iemand als voorheen Boris kan bv iets goeds neerzetten, wordt naar mijn mening nog te weinig gewaardeerd.

    • Peter schreef:

      Boris zou inderdaad kunnen, maar ben bang dat 2 jaar achter elkaar met een gitaar niet gaat werken. Denk dat we wederom out of the box moeten gaan denken en dan hebben we gelukkig een hoop eigenzinnige artiesten met internationale allure. Geen Marco, Trijntje, Divas of Soul of dat soort ’tussen de schuifdeuren’ acts. Kwaliteit moeten we sturen wat in het buitenland aanslaat, dus geen ‘leuk in Nederland artiesten’. Alhoewel ik bang ben dat deze zich nu wel massaal gaan aanmelden.

      • Robbert-Rotterdam schreef:

        Waarbij we wel moeten uitkijken dat we bepaalde genres niet bij voorbaat gaan uitsluiten, omdat die niet in de hedendaagse charts staan. Door velen werd dit jaar beweerd dat om deze reden country niet zou kunnen scoren. Het is nu bewezen dat tv-kijkers het niet uitmaakt of een genre populair is of niet.

      • riccardo schreef:

        Country invloeden zijn wel degelijk erg populair, in de charts, mode en lifestyle. Denk dat we er juist op het goede moment mee zijn gekomen en verwacht ook dat dit voorlopig nog zo blijft. De valkuil blijft een te letterlijke vertaling. De populariteit van een genre is meestal juist erg belangrijk, en die is globaal genomen soms anders dan in eigen land.

  20. Daniel schreef:

    Natuurlijk doen we volgend jaar weer mee! Grappig te lezen dat Oostenrijk ook zijn deelname aan het songfestival heeft bevestigt. Het lijkt me pas echt nieuws als ze het songfestival wel organiseren, maar zelf niet meedoen 😀

    Hij zal het zelf niet willen denk ik, maar wat mij betreft gaat Michael Prins (van Close to You). Hij kan heel goed zingen, schrijft zelf zijn nummers en kan het hel goed overbrengen en het is een mooie voortzetting in het rijtje qualitysongs van Nederland van de afgelopen twee keer.

    • riccardo schreef:

      Michael is extreem niet media geniek. Lijkt me ook belangrijk.

    • Wim1970 schreef:

      Schoot ook als eerste door m’n hoofd, Daniel 😉

      • Daniel schreef:

        Ik vind het wel meevallen. Het is in ieder geval wat anders dan het stereotiepe songfestivalzangertje.
        Marija Serifovic was ook niet mediageniek en werd een paar jaar geleden eerste.

      • riccardo schreef:

        Ook eens maar zou om die reden toch niet mijn eerste keuze zijn. Het gaat om meer dan puur en alleen het nummer.

  21. riccardo schreef:

    We hebben in NL voornamelijk erg veel goede artiesten waarvan wij aannemen dat het internationaal klinkt maar die tegelijkertijd in een buitenland qua geluid geen kans van slagen hebben. Dit geldt ook voor veel andere landen dus tot zover staan we gelijk. Ook ik ben bang voor een tsunami aan artiesten van dit kaliber voor deelname en een niet capabele selectiecommissie. Afwachten dus.
    De betere voorbeelden zitten vaak in de meer uitgesproken hoeken…. van een Within Temptation zal het puur van het nummer afhangen of het geschikt is ja of nee. Stand my ground of Shot in the dark, ja.
    In combinatie met DJ of juist klassiek ook interessant. Maar ze wilden nooit meedoen.
    We kunnen ook nog profiteren van de trendbreuk Common Linnets en image building door het te houden bij een passende opvolger binnen het genre. (New)Country achtige dingen zijn tegen die tijd nog steeds populair.
    Trouwens, Peter, Boris kwam toch ook uit een talent show?

    • Peter schreef:

      Is dat zo Riccardo? Ik zou het niet weten, ik heb een aantal jaren in Spanje gewoond en geen Nederlandse tv, laat staan talentenjachten gezien. Ik heb hem een aantal keren op tv gezien en gehoord meer niet.

      • riccardo schreef:

        Yep, dat is zo, Waylon ook. Hoeft dus op voorhand niets uit te maken. Hangt gewoon van de persoon af. Deze voorbeelden zijn over de jaren wel gerijpt en zie het bezwaar van iemand die tijdelijk even erg populair is ook wel in. Nav de opmerking over Shirma ergens.

      • Peter schreef:

        Met dat verschil dat die Shirma dus echt vreselijk is, als artiest als wel als persoon. Niet zdoen zou ik zeggen. Waylon ken ik alleen van een nationale voorronde en van een cd.

      • riccardo schreef:

        In muzikaal opzicht vind ik haar juist erg goed. Ik heb haar verder nooit vreselijke dingen zien doen of horen zeggen. Als ze een keer op stoom is blaast ze echt de planken van het podium. Ze zit wel in een genre dat smaakgevoelig is “soul”.

      • Hans schreef:

        Waar blijf je nou met je respectvolle benadering, Peter. Ook als een artiest je niet ligt kun je dat op een andere manier zeggen. Of zoals Ilse de Lange zei: het gaat niet om de kritiek, maar om de manier waarop.

    • Jvision schreef:

      Riccardo: van de Common Linnets dachten de meesten ook dat het geen kans van slagen zou hebben…;)
      Denk dat het belangrijkste is: goeie artiest met goed nummer en goed besef van staging!!!

      • riccardo schreef:

        Zou de avro/tros een assertieve of juist meer afwachtende houding aannemen?

      • Esmee schreef:

        Ik heb ergens gelezen dat ze al een aantal namen hebben van artiesten die hebben aangegeven te willen, en die minstens dezelfde kwaliteit hebben als Anouk en The Common Linnets.
        Ook werd gezegd dat ze via de sociale media vanzelf konden zien wie er nog meer wil, en dat ze de artiesten als het ware zo kunnen gaan bellen.

        Dus misschien hebben we dadelijk een luxe-probleem.

      • Esmee schreef:

        Anouk en The Common Linnets werden in binnen- en buitenland trouwens al wel als professionals gezien. En aangezien de voordelen die dat met zich mee heeft gebracht, de AvroTros goed zijn bevallen, lijkt het me dat ze niet zo snel voor een onervaren/beginnende artiest zullen kiezen.

      • riccardo schreef:

        OK, ben benieuwd waar ze mee aan komen zetten. Hoop toch zo dat het geen Jan Smit o.i.d. is.. de Tros heeft nogal wat muzikaal ongeschikte festivalpaardjes op stal staan, denk ik.

      • Esmee schreef:

        Het wordt voor de ESF-fans zo wel makkelijker om te zien wie de kandidaten zijn. Of wie het nog worden.
        Elke artiest die in de media roept dat ‘ie zich kandidaat stelt, kunnen we zo in een rijtje gaan zetten.

        Dat wordt best een interessant lijstje hoor! Van vorig jaar hebben ze nog over:

        – Trijntje Oosterhuis (met een eigen produktie of met een nummer geschreven door Anouk

        – André Rieu in co-produktie met Armin van Buuren + een hele goede zangeres.(D.w.z. dat André Rieu het gelijk zag zitten, los van Armin van Buuren. Maar dat Van Buuren anderzijds, los van Rieu, sowieso problemen had met het feit dat hij niet live zou kunnen spelen, en ook (nog) niet overtuigd was dat het ESF iets voor hem is)

        – Shirma Rouse (al dan niet met een nummer door Anouk geschreven)

        Dit zijn echt niet de minsten. Het doet me ook veel plezier om dit zo te zien.
        Of het dan ook mijn smaak zou zijn is een ander verhaal, maar kwaliteit zit er zeker tussen.

        Tja Jan Smit. Die heeft ook geroepen dat hij wil, maar hij heeft er toch bij gezegd dat hij dat pas op zijn 40e jaar wil doen, als afsluiting van zijn carriere als zanger?

      • Esmee schreef:

        P.s.: ik heb persoonlijk geen bezwaar tegen Jan Smit. Als hij goed kan zingen. Maar dan moet er nog wel een goed lied geschreven worden.

  22. Peter schreef:

    Denk dat er toch ook een aantal Balkanlanden niet mee gaan doen in 2015. Als je daar de reacties hoort wat de reden van de overstromingen zijn. Het is allemaal de schuld van Conchita wordt gezegd, ook Montenegro sluit zich daarbij aan. Hoe vreemd kunnen mensen toch denken. Jammer.

    • Wim1970 schreef:

      Nog meer water dan maar?

      • D schreef:

        Dus Servië en Bosnië worden gestraft voor een songfestival waar ze niet aan meededen, terwijl Oostenrijk, het land van Conchita, geen last heeft van overstromingen. ’s Herens wegen zijn ondoorgrondelijk, moeten we maar denken.

      • Daniel schreef:

        De post hierboven is van mij, mijn naam is weggevallen zie ik.

    • lyn schreef:

      Waar heb jij dit gelezen/gehoord dan? Als het klopt, zou het wel een hele bekrompen reden zijn.

  23. Lisa schreef:

    Douwe Bob is ook wel een goede keus, alleen komt hij soms wat ongemakkelijk over in interviews.

  24. Roel schreef:

    Boris vind ik echt een goede keus. Zijn artistieke aura is heel boeiend en oprecht. Maar wil hij wel in zo’n poppenkast.
    Eva Simons is een optie mits de song passend is.
    Jamai is ook een gepassioneerd vakman. Zou er wel twee andere zangers bij willen.

  25. Le Visionair schreef:

    Benieuwd welke artiesten zichzelf zullen aanmelden voor 2015 en wie er door de avrotros zelf benaderd wordt.
    Het “carte blanche ” concept van nu is mooi. Maar kan ook een valkuil zijn voor beginners EN ervaren artiesten.
    Een goed lied maar zonder goed plan, visie en ervaring m.b.t. PR en international stage performing zal bij voorbaat geen groot suces worden. Het Common Linnets plaatje was een picture perfect , alles klopte. Heel slim en goed uitgekiend door Ilse. Ze wist exact wat ze wilde en wist een team van “ECHTE ” vakmensen samen te brengen die hiervoor nodig zijn.
    Nederland trendsetters ipv trendvolgertjes en achter de feiten aanlopen.
    Dus PLEASE geen DJ’s, Tiesto, Armin etc., allemaal achterhaald. Hier hadden we10 jaar eerder al mee moeten beginnen. Niet NU , too late en oh zo passee. Ook geen Caro , Eva Simons , Ellen ten Damme .Miss montreal etc etc.etc.
    Dotan en Kovacs, 2 perfecte kandidaten van NU, beiden totaal verschillend met prachtige muziekstijlen en zangkwaliteit. Beiden een klasse apart met groot internationale allure dat bij een heel breed publiek zal aanslaan, jong en oud.
    Bovendien artiesten met internationale allure die door zo’n songfestival in een klap een miljoenen publiek kan bereiken krijgen hierdoor echt de kans internationale bekend te gaan genieten. Ongeacht of ze winnen of niet. The common linnets zijn het perfecte voorbeeld.

    • Peter schreef:

      Kovacs volmondig mee eens. Nee geen Dotan. Na zijn optreden in DWDD volledig door de mand gevallen. Eerst een paar jaar op cursus Engels lijkt mij beter voor hem.

    • sabine20 schreef:

      Kovacs en Dotan vind ik zeker heel goede mogelijkheden. Als ze live maar altijd goed klinken, ook als ze nerveus zijn, onder druk staan, kritiek krijgen etc. De meeste artiesten op het ESF zingen tegenwoordig best goed, dus de volgende Nederlandse artiest mag hier ook absoluut geen steken laten vallen. Dan kan je nog zo origineel zijn, uitstraling hebben of zo, maar als je live de mist in gaat dan ga je geen 2e of 1e worden.

      Wat betreft Ellen ten Damme en Miss Montreal ben ik het zeker met je eens, dat lijkt me geen goed idee. Als Zweden, Armenie, Oostenrijk, Hongarije, Oekraine, Rusland zo hoog eindigen dit jaar, dan denk ik dat Caro Emerald, top DJ + Eva Simons, Within Temptation zeker zo hoog moeten kunnen eindigen als die landen dit jaar, mits ze bij zichzelf blijven en kwaliteit kiezen natuurlijk. Wat betreft een DJ ben ik het deels eens trouwens, het moet geen goedkope eurodance worden, dat hebben we nu vaak genoeg gehoord. Maar een wereldberoemende DJ hebben we nog niet gezien op een ESF hoor. En ook in dat genre heb je originele nummers.

      Maar ik denk uberhaupt niet dat Caro Emerald, Within Temptation of een beroemde DJ zin hebben… Zijn er ergens positieve geluiden gekomen van die 3 eigenlijk? Weet iemand dat?

      • Le Visionair schreef:

        Wereldberoemde dj’ of niet we zijn er al mee verzadigd, zij hebben bovendien geen esc podium nodig en wij geen dj om ’n esc om te kunnen winnen. Alleen de jeugd en house fans zullen er (misschien)op stemmen , en we willen toch votes van iedereen ! Caro en whitin temptation, hebben al internationale doorbraak en grote bekendheid. Andere artiesten die deze “natuurlijke” allure al in huis hebben en uitstralen maar nog niet de internationale bekendheid genieten heeft mijn voorkeur.

  26. Marco schreef:

    Caro Emerald blijft voor mij de gedroomde deelnemer aan het ESF. En ze heeft niets tegen het ESF, dus het zou echt wel kunnen. Ze moet wel tijd hebben.

    Zie het interview met haar op http://eurovisionireland.net/2013/09/17/netherlands-2014-caro-emerald-talks-eurovision/

    • Le Visionair schreef:

      Het lijkt me zo wie zo al logisch dat de kandidaat niets tegen esc heeft. Why bother to particpate !
      Als ze uberhaupt mee wilt doen vooral niet voortboduren op het huidige succes en het soort genre stijl en muziek. Komdan met iets geniaals, iets wat we (weer) totaal niet verwachten.

      • RobbieR schreef:

        Caro vind ik zeker een goede optie, mooie uitstraling, goede stem, live altijd goed en haar muziek is nog niet uitgebloed.

        Ik zeg JA CARO!
        En dj Armin, Tiesto, Afrojack zijn zeker wel vernieuwend. Mits het met een goede artiest en een goede act komt. Geen slappe Cascade hap..

        Verder Dotan en kovacs zijn erg goed, als zij al snel worden gekozen. Kan er gewerkt worden aan een goed tv optreden, engels, zenuwen etc..
        Dotan en kovacs hebben al bewezen dat zij kunnen zingen..

  27. Vasili schreef:

    Rusland gaat Turkije achterna en start eigen songfestival.Wellicht geen Rusland (en co) volgend jaar?, http://eurovoix.com/2014/05/23/russia-intervision-to-return-this-october/

  28. Wim1970 schreef:

    ’t Zal wel meevallen met de leegloop. Hooguit Rusland en Wit-Rusland.

  29. Roald schreef:

    Ach, er zijn enkele mensen die het oude Sopot-festival uit de kast willen halen; maar nog niets officieels vanuit de Russische omroep, dus vooralsnog doet Rusland gewoon mee in 2015.

    • Vasili schreef:

      Het feit dat dit nieuws zo vlak na het festival komt , baart me wel zorgen..Anderzijds, zou je misschien gelijk kunnen hebben en blijven het enkel bij dreigende woorden.. Ach, dan moeten ze het maar zelf weten, echt jammer dat er nog mensen zijn die zo ouderwets durven denken..

      • Peter schreef:

        En wat dan nog als die landen wegblijven? Ik zal ze niet missen en kan het weer treug naar 1 avond. Geen halve finales meer, iedereen in de finale, vele malen leuker. Van mij mogen ze wegblijven. Omdat het niet gaat zoals de Balkan en het Oostblok het wil gaan ze mekkeren? Waren dat niet de landen die zeiden dat West Europa niet moest zeuren? Laat ze hun eigen festival maar organiseren, probleem opgelost.

      • Vasili schreef:

        Je moet ze ook niet allemaal over dezelfde kam scheren, he.. Er zullen daar wel (genoeg) verstandige mensen wonen, die openstaan voor iedereen die anders is.. Rusland en Wit-Rusland mogen desalniettemin van mij wel opkrassen, want het gaat van kwaad naar erger daar..

  30. xxx schreef:

    Hebben jullie NOS Teletekst pagina 405 over Conchita Wurst en de overstromingen op de Balkan al gelezen.????
    Wat een redenering ……………………………

    • johannes schreef:

      Dan had heel Europa moeten overstromen lijkt mij zo…haha wat een giller als het niet zo triest zou zijn

  31. Vasili schreef:

    Onbegrijpelijk hoe mensen nog achterlijk in deze tijd zijn.. Hopelijk denken de omroepen daar anders over, en doen landen als Macedonië, Bosnië en Bulgarije volgend jaar gewoon terug mee..

    • Roald schreef:

      Men kan veel over Conchita beweren, maar het is in elk geval geen ESF-winnaar die snel vergeten zal worden:)

      • Gerardmartin schreef:

        Ik kan alleen maar hard lachen om al die gifspuitende mafkezen uit de Balkan en Rusland!

  32. riccardo schreef:

    Triest, zal toch niet zo zijn dat een hele bevolking daarin gelooft?

  33. rad schreef:

    kovacs

  34. riccardo schreef:

    Ergens hoop ik toch ook stiekem op een van A tot Z 3 minuten durende climax als uit een prof. DJ set.
    Gierende banden, gillende sirenes, luchtalarm. Het podium explodeert terwijl een strak hysterische choreo de opzwepende beats per minute met oud hollandsche acid invloeden de zaal laten verbleken.

  35. Brian schreef:

    Sharon Doorson met Armin van Buuren

  36. Vasili schreef:

    Het eerste goede of voor sommigen slechte nieuws voor het festival is dat Cyprus zeer waarschijnlijk weer van de partij is volgend jaar. : http://escsverige.blogspot.be/2014/05/kort-paus-for-cypern.html

    • Roald schreef:

      Leuk nieuws, hoor!:) Even de officiele bekendmaking afwachten.

    • Peter schreef:

      De 12 punten van Griekenland zijn al binnen.

      • sabine20 schreef:

        Oh Cyprus! Op zich leuk nieuws 🙂 En alvast de eerste 12 punten voor de moeite van Griekenland 🙂 Maar het Songfestival heeft niets met politiek te maken hoor! 🙂

      • Vasili schreef:

        12 punten binnen?Is dat niet wat vroeg om nu al daarvoor te oordelen, niet waar.. Eerst maar eens het lied van Griekenland afwachten voor we conclusies kunnen trekken, maar ik zou het wel leuk vinden als Cyprus terug zou meedoen.. Mijn favoriete liedjes van de voorbije jaren zijn die van 2004, 2007, 2010, en 2012 (maar die was live serieus vals gezongen)

      • sabine20 schreef:

        Oh wist je dat nog niet? Griekenland en Cyprus geven elkaar altijd 12 no matter what hoor! Dus die zijn al sowieso binnen. Maar het zou leuk zijn als Cyprus inderdaad terug komt!! Cyprus 2012 was echt een heel leuk nummer ja! Alleen live was het helaas niet mooi 🙁

      • Vasili schreef:

        Ik kijk sinds 2003 en ja, ze geven inderdaad ieder jaar de 12 aan Cyprus , maar daarvoor zullen er wel uitzonderingen geweest zijn, zeker?Ik kan me niet voorstellen dat ze nu Griekenland echt ieder jaar, hoe vals en slecht hun lied is, ze doodgewoon hun 12 toch geven.. 2002 bijvoorbeeld, was naar het schijnt een gedrocht van een lied, dus daar zullen zeker geen hoge punten aanbedeeld zijn.

      • ~ René ~ schreef:

        “2002 bijvoorbeeld, was naar het schijnt een gedrocht van een lied, dus daar zullen zeker geen hoge punten aanbedeeld zijn”

        In 2002 had Griekenland inderdaad een draak van een lied, S.A.G.A.P.O., maar ook in dat jaar kregen ze 12 punten van Cyprus, ongeveer de helft van hun puntentotaal. Omgekeerd kreeg Cyprus er toen ook 12 van Griekenland.

  37. Hans schreef:

    Leuke suggesties allemaal, maar ik zou zeggen: laat de TROS/AVRO nog een keer zo’n verstandige keuze maken en laten we ons er iets minder mee bemoeien. Als we iets hebben geleerd in de afgelopen maanden is het dat we best een mening mogen hebben over artiesten en liedjes en de kansen van onze inzending, maar dat het best iets minder uitgesproken mag: uiteindelijk doen we allemaal ook maar net alsof we er verstand van hebben… 😉

    • Aad1 schreef:

      Spreek namens jezelf. Niet namens iedereen.

      • Hans schreef:

        Sorry Aad1, ik zal het nooit meer doen. Ik vond het wat vriendelijker klinken in de 1e persoon meervoud. Er wordt hier immers al genoeg gecommandeerd.

  38. Roald schreef:

    @Hans, ben het wel met je eens:) Laat de AvroTros maar rustig in gesprek gaan met een goede artiest die er echt voor wil gaan. Heb trouwens zo’n vermoeden dat er al contact is…

  39. Wim1970 schreef:

    Vasili:
    Ik kijk sinds 2003en ja, ze geven inderdaad ieder jaar de 12 aan Cyprus , maar daarvoor zullen er wel uitzonderingen geweest zijn, zeker?Ik kan me niet voorstellen dat ze nu Griekenland echt ieder jaar, hoe vals en slecht hun lied is, ze doodgewoon hun 12 toch geven.. 2002 bijvoorbeeld, was naar het schijnt een gedrocht van een lied, dus daar zullen zeker geen hoge punten aanbedeeld zijn.

    Ja hoor. Cyprus moest in 2002 als eerste punten geven, de 12 gingen naar SAGAPO (brrr), en ze stonden meteen bovenaan. Als zetten ze een lijkt op het podium, dan nóg 12 punten. Nee, Cyprus mag van mij wegblijven.

    • Vasili schreef:

      Brrr, wat een gedrocht van een lied was dat zeg, toch hoop ik dat ze erbij zijn, en nee, heeft niks met punten te maken, hoe meer landen hoe meer vreugd..

    • xxx schreef:

      Dan mag Griekenland van jou zeker ook wegblijven, die geven ook steevast hun 12 punten aan Cyprus.
      Overigens kun je Griekenland en (Grieks) Cyprus zo goed als één land beschouwen, ze hebben zelfs het zelfde volkslied. Ze steunen elkaar door dik en dun en dat zal ook te maken hebben met de Turkse invloed in de nabijheid.
      Toch hoop ik dat vooral de juryleden dan volgend jaar als professionals hun punten geven. Als een van de landen bij alle juryleden bovenaan zou staan met een matig lied moeten die juryleden toch maar een duidelijk maken wat hun argumentatie hiervoor is.

      • Roald schreef:

        Wat maakt het nu uit of een land een keertje 12 punten krijgt van een buurland? Daar wint men het ESF toch niet mee. Men ziet dit al jaren gebeuren, niet alleen bij Griekenland en Cyprus. En dan zijn er wel mensen die klagen dat “we” “maar” 8 punten van Belgie kregen dit jaar?! Da’s meten met twee maten. Trouwens, ik was wel aangenaam verrast door de “douze points” van onze andere buur, Duitsland!:)

      • Vasili schreef:

        Ik heb toch niet gezegd dat ik Cyprus weg wil hebben. Alleen dat 12 punten gedoe vind ik nergens voor nodig, tenzij het een goed lied is , natuurlijk.. Ik weet dat ik veel Grieken hier tegen me krijg, maar in hemelsnaam, dit is een liedjeswedstrijd, en geen populariteitswedstrijd.. Daarom vind ik het ontzettend jammer dat landen als Israël, Bulgarije, … worden ondergewaardeerd, terwijl landen als Azerbeidzjan, Rusland en Turkije juist vaak overgewaardeerd worden..

      • Roald schreef:

        Snap ik, Vasili:) Alleen valt er weinig aan te doen, gebeurt al jaren, ook bij andere buurlanden. Maar uiteindelijk maakt 1 of 2 keer 12 punten niet zoveel uit voor de einduitslag.

      • sabine20 schreef:

        Nee op zich maakt het niet uit voor de winst hoor. Maar bijvoorbeeld in een semifinale kan de vaste 12 punten wel een heel groot verschil maken tussen wel of geen finale. Dus nee, om te winnen heb je aan 1 vaste 12 niet genoeg, maar in een semi of voor een mooiere notering kan het wel HEEL handig zijn.

        In 2011 bijvoorbeeld, Belgie kwam 1 puntje tekort om de finale te halen, maar doordat Moldavie de vaste 12 van Roemenie krijgt, kwamen zij net boven Belgie uit. Belgie kreeg als buurland slechts 6 punten van Nederland… Nederland-Belgie zijn dus in verhouding tot veel andere landen veel braver en eerlijker, dit is heel netjes en op zich mooi, maar je snijdt jezelf wel in de vingers in dit soort gevallen.

  40. Wim1970 schreef:

    lijk

  41. riccardo schreef:

    Esmee:
    P.s.: ik heb persoonlijk geen bezwaar tegen Jan Smit. Als hij goed kan zingen. Maar dan moet er nog wel een goed lied geschreven worden.

    zeg nooit, nooit maar Jan heeft wat mij betreft echt de juiste uitstraling niet. Hij dweept nogal met John Denver wat denk ik ook een goede insteek zou kunnen zijn. Zelf heb ik hem dat nivo nog niet zien en horen benaderen. Als ik dan naar Before complete surrender of Love goes on gezongen door Ilse luister zitten daar dus wel een paar niveautjes verschil tussen. Dat is denk ik toch meer het level dat we nodig hebben. Shirma of Trijntje kunnen dat ook maar hebben misschien weer niet de mate van toegankelijkheid die we veronderstellen nodig te hebben. Het internet helpt wel ivm de ‘het moet gelijk pakken’ issue die je altijd voorbij hoorde komen. Jan moet voor zijn 40ste nog maar wat oefenen in het overbrengen van echte emotie verder lijkt het me een goeie gozer.

    • Peter schreef:

      Ook gen Trijntje of Shirma, voor sommige in Nederland leuk, internationaal helemaal niets waard. Zag die Shirma van de week weer bij DDWD, brrrrrrrr rillingen. Wat vind ze zichzelf geweldig. De uitstraling van een borrelnootje.

      • riccardo schreef:

        Moest eerst ook even wennen maar toch wel een lekkere noot dan:)..
        Dacht bijna dat ze iets bekend ging maken of lag dat aan mij?

      • JordyR schreef:

        Helemaal mee eens, Peter! Weg met Shirma!! Geen uitstraling niks! Alleen grote mond! EN dat wil je niet hebben als ze met zo een mond te woord moet staan met de pers tijdens eurovisie!!

      • Peter schreef:

        Ik vertrouw op de keuze van de omroep en ik denk dat de invloed van de Avro groot zal zijn. Geen muziekfeest op het plein artiesten meer. Geen ‘ik heb het al gemaakt’ (lees hier Shirma) artiesten meer. KWALITEIT is wat we willen.

      • riccardo schreef:

        Vraag me af of we het over dezelfde persoon hebben.

      • Peter schreef:

        Of jij ziet haar door een roze bril. Trouwens alles wat Trijntje adviseert is per definite waardeloos. Die hele hoek links laten liggen.

      • Hans schreef:

        Kwestie van smaak, ik vind Shirma geweldig. En zeggen dat Shirma en Trijntje internationaal niets kunnen betekenen is net zo voorbarig als vóór het songfestival zeggen dat Calm after the storm het niet goed zal doen.

  42. richard schreef:

    Ik zeg Racoon 2015!

  43. Vasili schreef:

    De doorstoting van San Marino naar de finale heeft blijkbaar Monaco weer hoop gegeven, er gaan geruchten de ronde dat ze het Songfestival weer helemaal zien zitten, en zelfs al praten over een kandidaat.. http://eurovoix.com/2014/05/25/monaco-return-in-2015/

  44. Wim1970 schreef:

    Armenië is er volgend jaar ook bij!

  45. Maarten schreef:

    De Common Linnets zijn gestart met hun promotie tour in Oostenrijk.

  46. 020Nick schreef:

    Hans:
    Kwestie van smaak, ik vind Shirma geweldig. En zeggen dat Shirma en Trijntje internationaal niets kunnen betekenen is net zo voorbarig als vóór het songfestival zeggen dat Calm after the storm het niet goed zal doen.

    Nou weet je, Ik heb Shirma gevolgd bij the Voice en ik kan wel zeggen dat ze een geweldige stem heeft, maar ze raakt me voor geen meter, en dat ligt aan het feit dat ze te weinig expressie in haar gezicht heeft. Geen uitstraling. Maargoed, dat ben ik..

    • riccardo schreef:

      Ben ik met je eens, zou om die reden ook niet mijn ideale inzending zijn, wat niet wegneemt dat ze, los van persoonlijke smaak, toch wel degelijk over zangtechnisch bijzondere kwaliteiten beschikt. Dat zou ook Peter toch moeten kunnen onderkennen.

      • Peter schreef:

        Net zo’n schreeuwlelijk als die bonestaak Glennis Grace. Als dat zingen is en vocaal goed? Allemaal wannabe Trijntjes.

    • Hans schreef:

      Een maand geleden heb ik hier toch ook opmerkingen gelezen over het vermeende gebrek aan uitstraling van Waylon. We weten inmiddels beter. Toont maar weer eens aan dat je soms wat voorzichtig moet zijn met dat soort uitspraken omdat je je flink kunt vergissen.

  47. riccardo schreef:

    Iets met veel jazzy en funk invloeden, dansbaar of om naar te luisteren, een Caro remix special edition of samenwerkingsverband tussen mensen uit verschillende muzikale werelden.
    inspiratie kan out of the box worden ontleent aan o.a. Jungle by night, Kyteman, Gare du nord, Kraak of Smaak e.v.a.
    Mijn persoonlijke en objectieve trendantenne geeft aan dat we het voor punten qua sfeer in deze richting zouden moeten zoeken. Qua beeldvorming en stageperformance heel graag intunen op de Dutch design trend zoals we die wereldwijd al een aantal jaren kennen. Die Pannecoucke snapt het wel.
    De keuzes worden voor ons gemaakt, het blijft afwachten, maar wel leuk om alvast over na te denken, toch?

  48. 020nick schreef:

    Zeg Peter,

    Niet om het een of het ander, maar kan jij je de discussie nog herinneren die jij voerde met He1n en Wim1970 over het feit dat ze geen respect hadden voor Conchita enz enz. Nu doe je een beetje hetzelfde. Als je iets niet mooi vind a la maar moet dat nu weer met zo’n sterke negatieve inslag?

    Peter:
    Net zo’n schreeuwlelijk als die bonestaak Glennis Grace. Als dat zingen is en vocaal goed? Allemaal wannabe Trijntjes.

    • Peter schreef:

      Ik val de dames niet aan om hoe ze er uit zien of wat ze uitdragen, maar om hun vocale kwaliteiten. Verder hoor je mij hun niet voor alles uitmaken. Klein, zeg maar een groot verschil. En verder ben ik van mening dat we met dat soort artiesten weer afglijden naar de periode voor Anouk. Dus nee, niet van dit soort artiesten, maar kwaliteit.

  49. riccardo schreef:

    of probeer ons te overtuigen waarom iets juist wel of niet goed zou zijn. Voeg iets inhoudelijks toe. Zonder argumentatie heb je vind ik eigenlijk geen recht van spreken en zou ook jij zomaar verwijdert kunnen worden…………….. maar dat gun ik je niet. Kom op Peter, iets meer 3 dimensionaal, je kan het!!

    • Peter schreef:

      Is schreeuwlelijk niet voldoende? Vocaal heeft deze dame niets gepresteerd. Dankzij Trijntje in The Voice, aangezien men precies weet wie er staat. Verder direct hoog in haar bol gekregen en naast haar schoenen gaan lopen. Niets voor het festival, op hooghartigheid wordt je afgerekend. Vergeet de grote flop van die kraai niet: Glennis. Als Anouk zich vorig jaar wat meer had laten zien en wat aan de staging en cameravoering had gedaan, was ze echt hoger gekomen dan plaats 9. Niet dat ik het nummer zo goed vond, ik haat Anouk eigenlijk.

      • Hans schreef:

        “Niets voor het festival…” ? Bestaat zoiets?
        En toon een beetje respect voor hardwerkende artiesten, ook al houd je niet van hun muziek. Niks mis met het geven van je mening, maar dit is niet nodig.

      • riccardo schreef:

        Duidelijk, veel beter zo! Het woordje haat staat bijna 1 op 1 met de term afschuw in relatie tot… voel je hem? Nu maar weer de positieve kant op denken dan?