OG3NE: “Nog drie liedjes in de race voor Kiev”

Dit vind je misschien ook leuk...

102 reacties

  1. RobbieR schreef:

    Hmmm 3 x raden wie de schrijver wordt..

    Dan hoop ik maar dat er een goede producer is en het liedje ook echt goed is..

  2. Hebbuzz schreef:

    Als het een incrowd verkiezing wordt, dan is het waarschijnlijk een hopeloze missie.
    Waar OGENE m.i. mee op de proppen moet komen is iets uptempo met veel voor andere zangeressen moeilijke wisselzang (om en om woord zingen in hoog tempo zoals ze bij Beste Zangers van NL hebben laten zien) en spetterende meerstemmigheid om zowel vak als publieksjury te overtuigen.

    Ben nog steeds bang dat het zeurende ballade gaat worden, maar hoop nog altijd overdonderd te worden…..
    Misschien dat ze ook alvast eens naar de kapper en modespecialist kunnen gaan en oefenen in het flirten met de camera. Daar valt ook nog een wereld te winnen voor de dames.

    • GerardMartin schreef:

      Er bestaan helaas ook zeurende uptempo nummers….

      • robbert-rotterdam schreef:

        Ja, die bestaan, maar vlgs mij specificeert hij het soort uptemposong. Zoals hij het beschrijft, kan het geen zeurend uptempo-nummer zijn.

  3. RobbieR schreef:

    Ik vind ze que uiterlijk best wel op vooruit gegaan.
    Tenminste ik zie dat de blonde en donkere dame zijn afgevallen.

    Maar flirten met de camera ben ik zeker mee eens.
    Zij moeten van dat saaie en brave af..

    • Richard schreef:

      afgevallen??? voorruit gegaan,
      Nee, niet bij het Nieuwjaars concert wat ik op tv heb gezien. Die blonde had weer eens haar borsten half uit haar blouse hangen en die rechtse heeft een paar varkenspoten en die accentueert ze ook nog eens met het verkeerde rokje erboven.
      Ze denkt zeker dat ze er goed uitziet en dat ze alles kan hebben.
      Spijtig dat top artiesten zoals Ilse de Lange en Leona Philippo met hun het podium moesten delen tijdens het Nieuwjaarsconcert.
      En dan die clan van liedjesschrijvers die nu om hun heen draaien. Wat een ramp allemaal.
      Dit Eurovisie Songfestival gaat een groot debacle worden voor Nederland. Het gaat de afgang van Treble en de Toppers evenaren. Ze gaan het echt niet redden. Gouden keeltjes, dat wel, maar verder niets. Geen internationale maar polder uitstraling. weten ze eigenlijk wel wat een camera met je doet? En dan die persfoto’s ……

  4. robbert-rotterdam schreef:

    Pfff. Ik hoop echt dat ze de belangen van hun ‘ broodheren’ opzij kunnen zetten. Koreneef is een van de huisschrijvers van hun voormalige voice-coach Borsato. Groothedde is heel nauw verbonden met the Voice, een instituut dat graag voormalige deelnemers in de tang houdt (zie nsf 2012). 3JS, intieme vrienden van dorpsgenoot Jan Smit, en tevens TROS vrienden. Ik hoop echt dat ze verder kijken dan hun neuzen lang zijn en hoop op objectiviteit. Raar toch dat men meestal alleen maar in de eigen omgeving kijkt (edsilia—>broer, Hind–>eigen oud nummer). Hopelijk houden ze nog steeds de mogelijkheid open voor uptempo. Het is echt onzin dat alleen in ballads driestemmigheid goed uitkomt. Ballad mag van mij als het een kippevelnummer is met een meer dan uitstekend camera/ regieplan. De meisjes kunnen echt heel goed bewegen op uptempo, heb dit vaker gezien, maar doorgaans kiezen ze voor de standbeeldenopstelling. Laten ze uptempo niet automatisch uitsluiten. Overigens ben ik het er niet mee eens dat ze geen contact met de camera kunnen maken. Dat kunnen ze wel degelijk, vooral die magere. Tenslotte hoop ik nog steeds op buitenlandse componisten/producers. De meiden zijn vocaal top en verdienen te mogen werken met lieden uit bv. de VS, waar met meerstemmige groepen grote successen zijn gevierd, o.a. Pointer Sisters, Three Degrees. Dan ga je toch niet je toevlucht nemen tot lokaal materiaal van de 3JS of Han Koreneef?

  5. O. Gene schreef:

    Gaaf man, al die oordelen over liedjes die nog niemand gehoord heeft.

  6. RobbieR schreef:

    Tja het zegt niet dat de bovenstaande schrijvers bij de laatste 3 zitten, wat ik lees uit het artikel.
    Maar ik ben er ook een klein beetje bang voor dat het wel zo is..

  7. He1n schreef:

    Laat toch internationaal stemmen zonder de namen van de schrijvers.

  8. Nordman schreef:

    Ik hoop wel op een ballad of midtempo. Ik vind dat hun stemmen daar gewoon beter in uitkomen. Bij de uptempo nummers die ik ze heb horen zingen was er voor mij minder magic ;) aanwezig. Alain Clark schijnt trouwens ook betrokken te zijn geweest bij dat writerscamp. Nou verras ons dames!

  9. xxx schreef:

    Het wordt een ballad die na 1/3 e overgaat in up-tempo. Kunnen ze laten zien dat ze beide beheersen, dit maakt het lied ook dynamisch!

  10. Jadus schreef:

    Ach, we horen het wel. Gordon Groothedde is ook de producer van Matt Simons, en hij schreef Sweet Goodbyes voor Krezip. Bij dat writers camp waren trouwens ook Alain Clark en Tjeerd Oosterhuis, er zijn gewoon foto’s van.

    Dat ze met internationale songwriters moeten werken is veelgehoorde kritiek, maar als je dan dat album beluistert zijn de twee nummers van buitenlandse songwriters naar mijn idee gewoon de minste. Laten we eerlijk zijn, een meidengroepje uit Nederland heeft niet de eerste keuze als het gaat om toekomstige hits in de database van BMG.

  11. werner schreef:

    ze hebben al gezegd dat het en ballade wordt omdat dat beter bij ze past.
    Ik vind dat jammer maar goed we wachten af

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik vind het niet jammer als het een uitgesproken kippevelballade wordt met uitgekiende beeldvoering.Ik vind het wel jammer dat uptempo bij voorbaat al uitgesloten wordt.
      Nederlandse schrijvers hoeven geen ramp te zijn, maar om alles eruit te halen bij deze meiden met top-stemmen van internationale allure en met nogal specifieke wensen (hoogwaardige driestemmigheid) zijn er in het buitenland zoveel beteren. Specialisten.
      En ja, Matt Simons wordt genoemd als artiest waarmee Groothedde werkt. Allemaal waar, maar we zoeken schrijvers die succesvolle, maar generic hitjes schrijven, maar eentje die met zijn werk de specifieke kwaliteiten van de meiden optimaal naar voren kan laten komen.
      Maar natuurlijk, we wachten maar af, en hopen dat we positief verrast worden.

      • robbert-rotterdam schreef:

        *we zoeken GEEN schrijvers die succesvolle, maar generic hitjes schrijven*

  12. RobbieR schreef:

    Ach erger als in 2015 gaat het niet worden, daar ben ik wel zeker van.

  13. Ria NL schreef:

    Ik ben heel benieuwd !! Ik hoop persoonlijk dat ze voor een ballade kiezen, omdat hun stemmen daar heel mooi in uitkomen. Maar een uptempo of midtempo kan natuurlijk ook heel goed uitpakken. We gaan het zien, ik wens de dames alvast veel succes toe in het maken van hun uiteindelijke keuze.

  14. RobRotterdam schreef:

    Ik ben er van overtuigd dat de meiden met een wereldsong komen, ze willen zo graag winnen, dus komen ze met een nummer wasr heel Europa voor valt.

  15. riccardo schreef:

    Dit klinkt als een gezellig onderonsje. Kweet niet zeker of we de juiste internationale muzikale allure kunnen verwachten uit die scène. Het kan.
    Met minder zou ik geen genoegen nemen als ik de dames was. Ga maar eens lekker dwars liggen als het juiste nummer er nog niet tussen zit. Als het niet voelt als veel views op YouTube, niet doen!

  16. Esmee schreef:

    Wel prettig dat ze af en toe wat laten horen over de stand van zaken.

    • .tje schreef:

      Ik vind het vooral knap dat je zonder nieuws te brengen toch in het nieuws komt. En typerend dat wat je dan naar buiten brengt niet meteen positief ontvangen wordt, omdat het nogal spruiterig is allemaal. Groothedde en andere genoemden hebben overigens best wel eens goed werk geproduceerd, dus het is ook niet meteen verkeerd. Het is alleen jammer dat het elke keer weer hetzelfde stramien is rondom de Nederlandse inzendingen. Een belegen selectiecommissie, een artiest die het vooral in de incrowd zoekt. Tot nu toe werkte het alleen als de artiest een eigen nummer bracht in plaats van een door een ander voor hen geschreven nummer. Dat laatste klinkt toch als iets wat nog op de plank lag en aan niemand gesleten kon worden dan maatwerk. En dan moet er nog een AVROTROS sausje overheen van Jan Smittigheid, geen aandacht voor fatsoenlijke kleding en 0,0 internationale PR, omdat men alleen geïnteresseerd is in Nederlandse kijkcijfers en niet in een goed resultaat. Alleen bij Anouk, Ilse de Lange en Douwe Bob leek het te werken omdat die alles in eigen hand namen en risico durfden te nemen anders te zijn dan de rest. Je zou bijna zeggen dat ze een mooi resultaat behaalden ondanks AVROTROS-middelmotigheid eromheen.

  17. Esmee schreef:

    Wat de kleding betreft zag ik ze bij de uitzending van de Gouden Televizierring alledrie in het goudkleurig. Dat vond ik erg mooi staan. Heel smaakvol. Stukken beter dat wat ze doorgaans aan hebben. Ik denk dat dat niet door hun vaste stylist is uitgezocht, maar door iemand van Avrotros. Helaas heb ik een tijdje terug ergens gelezen dat ze hun ‘vaste stylist’ voor het esf erbij houden.

  18. Esmee schreef:

    Nou ja goed, 2 dames in t goud, en 1 in een donkere jurk met gouden glitters.

  19. Damsco schreef:

    Ben nu toch wel weer wat minder positief. :P

    Tsja, dat “keeping it in the family”-principe zat er natuurlijk al aan te komen, maar voelt toch enigszins aan als een deceptie. En 3JS en Bruce Smith hebben ook geschreven? Had die laatste ook niet dat nummer van Glennis Grace en een nummer voor Maud (NSF 2006) geschreven? Hm. Dan wordt het dus sowieso geen inzending á la Destiny’s Child, Fifth Harmony, TLC, Pussycat Dolls o.i.d. Van alle Nederlandse schrijvers die hierboven genoemd worden, heb ik sowieso nog nooit een goed nummer gehoord, dus een reden tot optimisme heb ik niet bepaald.

    Had stiekem toch gehoopt op een internationaal team dat zich zou ontfermen over O’G3NE, want potentie hebben ze wel natuurlijk, maar ervan uitgaande dat het nummer van hun vader de inzending gaat worden, zal het wel weer gaan uitlopen op een fiasco net zoals Edsilia 2.0 en Hind. En waarom nu al meteen een keuze maken qua nummer? De deadline loopt tot halverwege maart, dus ik vind het wel erg voorbarig allemaal.

    Ze hadden ook de tekstschrijvers/producers van B-Brave’s “One Night Stand” kunnen inhuren om een liedje voor hen te schrijven in soortgelijke stijl, maar dan in het Engels. Dan hadden we én een Nederlandse productie én een internationaal-klinkend nummer.

    • Jadus schreef:

      Nog minder positief? Dat kan toch bijna niet? Dat het geen inzending a la Destiny’s Child wordt lijkt me evident, dat is net zoiets als verwachten dat Dotan ineens met een nummer op het niveau van Ed Sheeran of zoiets komt. Waarom zo’n onrealistisch hoge standaard als het O’G3NE betreft?

      Als je wilt weten hoe de producers van B-Brave bij een meidengroep klinken, hoef je volgens mij alleen maar naar TP4Y te luisteren. Die ge-autotunede tienerpop is niet waar O’G3NE het van moet hebben.

      • RobbieR schreef:

        Ik heb liever dat zij het nummer vroeg kiezen, dan kunnen zij aan de act en productie werken.

        Eigenlijk vind ik het best laat..

      • riccardo schreef:

        Wat ze vocaal kunnen is van een hoge standaard. Voor een up tempo als in een dance georienteerd nummer hebben ze in presentatie en als type het juiste pakketje niet in huis.
        Een duidelijk beeld van waar ze voor staan heb ik ook niet, omroep Max en prima meerstemmigheid?

      • Damsco schreef:

        @ Jadus,

        Hoezo evident dat het geen nummer á la Destiny’s Child zou worden? Met de juiste (internationale) producers/schrijvers kun je een gigantische hit scoren en daarmee de onkosten er weer uit halen. Je mag best verwachten dat de AvroTros gewoon eens een keer investeert in een gelikte act + nummer en daarvoor een gepast budget beschikbaar stelt (net als Duitsland bijv. deed van 2010 t/m 2012 of Azerbeidzjan steeds doet). Bij O’G3NE was/is dat juist van belang omdat zij, in tegenstelling tot Anouk, The Common Linnets en Douwe Bob, het niet moet hebben van hun eigen materiaal.

        Heb vandaag voor het eerst dat mini-album van hen beluisterd op Spotify, maar ik kan er niet bepaald enthousiast van worden. Ik wacht nog gewoon rustig af, maar van de nummers waar hun vader aan mee heeft geschreven kan ik vooralsnog niet enthousiast worden. Ik vind eigenlijk alle nummers beneden hun niveau (en dat vind ik juist zo jammer omdat ze zeker potentie hebben).

        Overigens vind ik Dotans nummers beter dan Ed Sheeran. ;-) Ik vind de nummers van Dotan wel aardig + hij heeft uitstraling, maar Ed Sheeran vind ik dus weer helemaal niks.

      • Jadus schreef:

        Zelfs in Zweden is het alleen de tweede garnituur die schrijft voor het Songfestival. De echte kleppers als Max Martin peinzen er niet over, en hebben het ook helemaal niet nodig. En dan denk je dat AVROTROS even wat top-songwriters kan binnenhalen?

      • Damsco schreef:

        Nou ja, Max Martin is wel erg hooggegrepen natuurlijk. ;-) Alhoewel, het winnende nummer van Rusland werd geproduceerd door Timbaland. Met het juiste budget is alles mogelijk. Maar het hoeft ook niet per sé Max Martin te zijn. In ieder geval wel producers die een nummer met een internationale sound kunnen neerzetten (en dat zijn er in Nederland bijzonder weinig).

      • Jadus schreef:

        Wat is nou eigenlijk een ‘internationale sound’? Die term valt vaak in Nederland, bv. in combinatie met Kensington. Maar is het kopieren van een buitenlandse artiest (in hun geval Kings of Leon) dan een internationale sound?

        Het probleem van Nederlandse acts is vaak de slechte teksten. Het hoeft geen hogere literatuur te zijn maar steenkolenengels werkt gewoon niet. Ook O’G3NE heeft daar last van, die vader heeft een goed gevoel voor melodie maar de teksten zijn bijzonder matig. Met de sound is vaak niet zoveel mis.

  20. dick schreef:

    Mmm nog 3 over… ik begin mij toch een beetje ongerust te maken gezien de namen die genoemd zijn. Maar goed laten we nu eerst maar gewoon afwachten waar de dames (“nee we zijn echt niet gevraagd blablabla”) uiteindelijk mee komen… ik bedoel maar: we moeten het allemaal maar niet zo serieus nemen nog:-)….

  21. Jan Greeve schreef:

    Als ze nu nog twijfelen tussen drie liedjes dan wordt het drie keer nix.

    • Jadus schreef:

      Haha, wat een ongelooflijk stel pessimisten op deze site zeg. Zelfs ABBA twijfelde tussen Waterloo en een ander nummer.

    • Nordman schreef:

      Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je 3 sterke nummers hebt je niet goed kan kiezen ;) , het komt dus gewoon goed. De Avrotros zal samen met O’g3ne een nummer selecteren. Niet zo voorbarig.

      • Jan Greeve schreef:

        Jullie hebben natuurlijk gelijk, we moeten niet zeuren. Ik wacht gewoon af, ik wil heus wel dat we een keer gaan winnen. (maar dat wil elk land dat mee doet)

  22. robbert-rotterdam schreef:

    riccardo:
    Wat ze vocaal kunnen is van een hoge standaard. Voor een up tempo als in een dance georienteerd nummer hebben ze in presentatie en als type het juiste pakketje niet in huis.

    Nee, voor een dancenummer zijn er artiesten die veel geschikter zijn. Gelukkig omvat uptempo veel meer dan alleen dance. Ik hoop trouwens dat men zich bij de selectie van het liedje niet alléén laat leiden door de mogelijkheid om te stralen via de stemmen. Voor mij is in een lied een stem een van de middelen om een nummer zo positief mogelijk te laten opvallen. Een stem is geen doel op zich. ESF is geen voice-contest maar een songcontest. Voorbeeld: het nsf van Ruth Jacott in 1993. Als ze echt een nummer hadden willen uitkiezen waarin haar stem het beste naar voren kwam, dan was het echt geen ‘Vrede’ geworden, maar bijvoorbeeld ‘Tederheid’, ‘Medeleven’ of ‘Blijf bij mij’. En ik denk dat de uiteindelijke keuze goed was, want ‘Vrede’ klonk uiterst pakkend en opende vele mogelijkheden voor een boeiende presentatie. Hopelijk kijkt men bij de selectie voor og3ne ook naar meer dan alleen de stemmencombinatie.

    • riccardo schreef:

      Ben ik allemaal met je eens.
      Ruth staat en stond in mijn beleving wel een stuk sterker op de bühne, meer een complete artiest, dan dat ik het deze dames meestal zie doen, Er zijn covers waarbij ik ze naast zang non verbaal ook goed uit de verf vind komen, blijkbaar voelen ze dat verschil zelf dan ook.
      Hoe waren de, objectieve, recensies op de theatertour die ze gedaan hebben? Misschien kunnen we daar wat mee..

  23. Gert Waterink schreef:

    Sorry, geen grote namen wat betreft componisten. Geen Zweedse of Nashville makelij. Iets dat het geval was bij “Birds” en “Calm After The Storm”. Ik hoop echt dat er iets unieks uitkomt, maar ik ben bang dat het iets te gewone pop wordt, in de stijl van Ierland 2016, Israel 2014 en Cyprus 2012.

    • Jadus schreef:

      Walk Along is net zo Zweeds als Birds. Waarom noem je die dan niet?

    • robbert-rotterdam schreef:

      Nou ja, nog enige relativering: Er zijn een paar namen genoemd van componisten/tekstschrijvers, maar we weten nog niet of dat dé makers zijn van dé drie liedjes. Misschien zijn de uitverkorenen wél schrijvers van internationaal niveau…

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik WIL helemaal geen nummers van Zweedse makelij. Mag dat ook? Daar zijn er dadelijk in Kyiv al een stuk of 20 van. Zo veel dat je ze nauwelijks uit elkaar kunt houden. Iets anders kan ook.heel leuk zijn.

    • Jarno schreef:

      Gert Waterink
      Als er iets uitkomt zoals Israël 2014 hebben ze mijn verkocht.

  24. Gert Waterink schreef:

    Jadus:
    Walk Along is net zo Zweeds als Birds. Waarom noem je die dan niet?

    Omdat het een afgestoft nummer was dat niks deed in Zweden. “Birds” is speciaal geschreven voor een compleet album, “Sad Sing Along Songs”. Dus hier heb je jouw antwoord.

    • Jadus schreef:

      Cyprus 2012 was ook half Zweeds :)

      Wat ik natuurlijk eigenlijk bedoel te zeggen is het feit dat een songwriter uit Zweden komt niet per se betekent dat er een goed nummer uit rolt. Birds was ‘n beetje een lucky shot tussen alle werkelijk verschrikkelijke muziek die Anouk tegenwoordig uitbrengt.

  25. He1n schreef:

    Er wordt gezegd dat Ruth sterk op de buhne stond?. Vreeeeeselijk dat handje wat zo heen en weer wiebelde. En dan op het laatst zo moeilijk door de knieen gaan door de te strakke broek. Nee hoor dat heeft haar zelfs een aantal plaatsen gekost

    • Bas schreef:

      Ach Hein je hebt er onderzoek naar gedaan? Je bedoelt waarschijnlijk: ‘ik denk dat dat haar punten heeft gekost.’

      Ik ben het dan nog niet met je eens. Ik vond het wel een goede choreografie van Barry Stevens. Smaken verschillen..

  26. He1n schreef:

    Maar zingen kunnen de meiden…das een feit. Ik gun ze een super nummer en no1. Zettum op meiden

  27. Marc schreef:

    Hopen op een nummer als Too lost in you van de Sugababes. Een dergelijke repertoire, internationale volwassen sound, ligt waarschijnlijk buiten handbereik.

  28. Roel schreef:

    Eindelijk kan ik dit seizoen bij het liedje de videoclip en de podiumpresentatie geen inschatting maken wat het wordt.
    Dat het hoog gaat scoren weet ik wel…
    Elke zangeres gekoppeld aan een eigen danser maakt het sexy en zet het verhaal neer. Drie vrouwen, drie mannen.
    Verder zelf invullen OG3NE…

  29. Matje schreef:

    Dat er in Nederland prachtige leidjes geschreven worden bewijst Yvonne Liew-On , deze dame schreef het lied Broken en je vind een link naar dit lied hiernaast bij de tweets . Dit was een heerlijk nummer voor de zussen geweest. Tweet gaat over waarom een “gewoon” mens niet meer aan het songfestival mag deelnemen

    • Jadus schreef:

      Smaken verschillen. Zeker geen onaardig nummer voor een amateur, begrijp me niet verkeerd.

      Ik snap dat soort kritiek trouwens niet zo goed, dan stuur je het liedje toch gewoon in voor Zwitserland? Of je probeert op een ‘normale’ manier een hit te scoren, dan kom je vanzelf in the picture om naar het songfestival te gaan.

  30. Hebbuzz schreef:

    In de link hieronder kun je wanna-be wildcard-artiesten vinden die proberen in de Oekraïense nationale finale te komen. Zitten een paar veel belovende tracks tussen ook al zijn veel nummers nu nog te lang. De diversiteit geeft aan dat men daar in ieder geval nog niet zo vastgeroest zit in wat nu wel of niet geschikt voor Eurovisie is. Wat een verademing t.o.v bijvoorbeeld Ierland en Zweden, waar vooral gezocht wordt naar de breedst aansprekende middenmoot.

    https://vk.com/videos-3320130?section=album_1 https://vk.com/videos-3320130?section=album_1

  31. Bart schreef:

    Ik vind hun single “Loved you first” geweldig. Zit een heerlijke beat in het nummer en de zang is wow helemaal geweldig. Volgens mij doen ze in dit nummer ook iets met echoing. Van mij mogen ze dit sturen :)

  32. Johannes schreef:

    3 liedjes in de race baart mij zorgen, een winnend SF nummer is een bijzonderheid, daar heb je er geen drie van op een plank liggen. Er moet er 1 echt uitspringen, met opvallend / bijzonder instrument of koortje.
    Ben benieuwd…

    • robbert-rotterdam schreef:

      Mwah. Dit kan ik me juist wél weer voorstellen. 3 verschillende liedjes, heel uiteenlopend. En dan tot eind februari wachten waar de concurrentie mee komt en dan de meest contrasterende inzetten.
      In de tussentijd elk van de 3 liedjes uitwerken qua arrangement, ideeën voor het podium en bewaren voor een nieuw album.

    • Esmee schreef:

      Het enige waar ik me bij die drie liedjes zorgen over maak, is de bemoeienis van Jan Smit en de rest van dat team. O guttegut..

      • Esmee schreef:

        Oh ja, het zou een rustig liedje met een verhaal moeten worden, maar laat het is godsnaam geen liedje over Peace worden. (Daar kwam wat mij betreft alleen Nicole geloofwaardig mee weg).

      • Jadus schreef:

        Een goed liedje is een goed liedje, dat weet zo’n Jan Smit ook. Al moet ik wel zeggen dat ik na zijn opmerkingen over het lied van Douwe Bob wel iets beters had verwacht. Het was geen slecht nummer, maar het miste een echte impact. Om over Walk Along nog maar te zwijgen.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Volgens mij is Jan Smit grotendeels op tournee in Duitsland met zijn mannentrio. Ben benieuwd wie zich nu gaat ontfermen over de uiteindelijke performance/camerawerk/regie. Vorig jaar hield AVROTROS nog vinger aan de pols door bv DB in contact te brengen met Pannecoucke en het proces in de gaten te houden. Heb dit jaar nog weinig over dergelijke plannen gehoord, al wil het niet zeggen dat er geen plannen zijn, natuurlijk.
        Waar ik werkelijk op hoop, is dat het uiteindelijke liedje, behalve dat het een melodie heeft en uitdagende meerstemmigheid bevat ook een zekere pit uitstraalt en niet een te hoog suiker-zoetigheidsgehalte heeft.Ik word steeds benieuwder..

  33. robbert-rotterdam schreef:

    Esmee:
    laat het is godsnaam geen liedje over Peace worden. (Daar kwam wat mij betreft alleen Nicole geloofwaardig mee weg).

    En Ruth Jacott, die voor een meer ironische benadering van het thema koos.

  34. RobbieR schreef:

    Ze mogen wel meer nieuws uitbrengen hoor en ons op de hoogte brengen.

    Douwe Bob deed dat al vrij vroeg en was vooral actief op Facebook.
    Dat deed DB beter.

    • Jadus schreef:

      Volgens mij wisten we bij Douwe Bob nog minder, maar ik begrijp dat je ongeduldig bent ;)

      • RobbieR schreef:

        Ik ben zeker ongeduldig, maar verleden jaar wisten wij al dat DB met Pannecoucke ging werken. Vertelde hij al dat het om een mid tempo ging etc.

        Maar ik volgde hem op Facebook.

        De zusjes plaatsten naar mijn gevoel te weinig info op hun Facebook..

      • Jadus schreef:

        Een simpele twitter-search leert me dat ze inmiddels het liedje gekozen hebben, dus misschien komen ze binnenkort wel met wat meer info. Volgens mij hebben ze trouwens al aardig wat info gegeven: het wordt geen uptempo, er hebben zo’n 40 songwriters een gooi gedaan waaronder hun vader, ze gaan geen rare dansjes doen op het podium, etc.

  35. RobbieR schreef:

    Ik hoorde het ook al Jadus.

    Wel geven ze info, maar matig.
    DB was op een leuke manier het ESF aan het promoten op zijn Facebook.
    Liet veel foto’s zien ook al was het soms grappig bedoeld.
    DB was naar mijn idee er meer bezig.

    De dames hebben maar een saaie website..

    • robbert-rotterdam schreef:

      Hoewel ik reuze-nieuwsgierig ben, is het misschien maar goed dat de dames nog geen gedetailleerde informatie geven. We weten hoe het Nederlandse volk en met name de fans reageren: zint het ze niet direct op het eerste gehoor, dan blijven ze gaan. Ik herinner me nog goed de boze reacties na de onthulling van ‘Calm after the storm’. Die volkswoede heeft wel tot Kopenhagen geduurd, inclusief eisenpakket dat het nummer vervangen zou worden. Laat ze maar eerst een totaalpakketje(podiumact, clip, studio-opname, etc) fabriceren en die clip in één keer presenteren als het zover is. Daar heb ik het wachten wel voor over.
      Wel zou ik-ter geruststelling-een keer uit de monden van de meiden willen horen dat ze druk bezig zijn met de podiumact, het camerawerk en de regie, alleen al ter bevestiging dat ze dit ook belangrijk vinden en niet alleen met hun stemmen bezig zijn.

      • RobbieR schreef:

        Mee eens

      • Esmee schreef:

        Het zou me verbazen als regisseur Pannecoucke weer meedoet. De dames hebben voor de theatertour ‘alles in eigen hand’ gehouden. Dus ik denk dat ze voor een regisseur ook nog elders gaan shoppen.

  36. Johannes schreef:

    Pannecoucke hoeft voor mij niet meer, in de afgelopen 3 jaar was alleen het decor van CL indrukwekkend, daarna was het niks en niet bijzonder. tijd voor vernieuwing

    • Jadus schreef:

      Het decor van Douwe Bob was ook bijzonder mooi. De regie was niet zo speciaal, veel gemiste kansen. Een andere regisseur zou m.i. ook wel eens leuk zijn. Die gast die altijd The Passion doet, dat lijkt me wel een geschikte (hij is altijd zeer… gepassioneerd).

  37. Johannes schreef:

    Ik vond het decor van DB cliché en oubollig…

    • Jadus schreef:

      Het decor had klasse, dat viel iedereen op. Uiteraard was het wat ‘oubollig’, zoals jij dat dan noemt, dat past ook bij een nummer dat een duidelijke 70s sound heeft: een warme uitstraling.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Ik vond het decor ook goed. In elk geval paste het prima bij het nummer.
        De regie kon beter, nog te veel shots van veraf en net iets te weinig Douwe.
        In het laatste gedeelte van het nummer zat de massa met de vlaggen te veel in de weg. Het leek net of de camera’s een omweg moesten maken.De regie kon meer to the point.

  38. Kenny schreef:

    Het Nederlandse volk kan beter er maar niet meer mee bemoeien tenzij mensen met positieve reacties komen, maar ook met The Common Linnets waren veel mensen negatief, dus we moeten gewoon afwachten wat OG3NE gaat doen ;)

  39. Rob Rotterdam schreef:

    Dat gevoel heb ik ook, een mooie gevoelige ballade over Afscheid nemen……………

  40. gj schreef:

    Tja ik kan m’n papa toch niet in de steek laten?

  41. riccardo schreef:

    Ik gok ook op een gevoelig nummer met een persoonlijke boodschap, hou m’n hart vast.

  42. GerardMartin schreef:

    Ik begrijp eerlijk gezegd al die ophef en ongeduld hier niet zo. Neem lekker een pil allemaal en wacht rustig af. Ik heb nog nooit (iets) van deze dames gehoord op enkele seconden op youtube na en laat me gewoon verrassen. En dan moet dat Nederlandse liedje natuurlijk ook weer “top of the bill” zijn wat iedereen geweldig en goed vindt??? Maakt de rest van de deelnemers er zoveel werk van dan? Op een handjevol liedjes na vind ik het niet om te pruimen wat voor rommel er in elkaar gefabriceerd en ingezonden wordt. Laten we wel reëel blijven zeg!

  43. Max schreef:

    Van het album vind ik Satellite en What You Do echt topnummertjes. Die zouden het goed doen op het ESF, verwacht ik. Ik ben erg benieuwd met wat ze komen. Ik denk dat het goed komt.

  44. Will Geerts schreef:

    Ogene: 3 wanhopige meiden die zelf per se naar het Songfestival willen. Het moge duidelijk zijn dat AVROTROS geen enkele strategie heeft en maar aanneemt wat ze op hun pad tegenkomen. Als ik Nederlander was, dan zou ik niet al te hoge verwachtingen koesteren voor het Songfestivaljaar 2017. Is er in deze fase van het proces al een regisseur, een aanpak van staging ? Is er al een lied eigenlijk ? Man, man, man, wat een ramp weer voor NL. AVROTROS lijkt wel volledig terug te gaan naar hun “we hebben geen flauw benul waar we mee bezig zijn”-beleid van de periode voor Anouk. Komt daarbij nog eens de extra concurrentie van acts in hetzelfde genre, vrouwelijke ballads, die nu al volop op ons aan het afkomen zijn.

    • Kenny schreef:

      Dat slaat dus echt nergens op. Vocaal zit OG3NE al goed. Met het liedje komt het ook wel goed. En we weten niet eens hoe het liedje klinkt. ;)

  45. Will Geerts schreef:

    En nog iets, een Songfestivalartiest moet ruim 6 maanden voor het festival al met zijn nummer bezig zijn (interne selectie of via nationale inzending, maakt verder niet uit). We zijn nu bijna februari, een goede 3 maanden verwijderd van het festival en die meiden weten NOG STEEDS NIET wat ze gaan zingen. Amateurisme ten top ! Toch geen enkele kaaskop die denkt in de linkerhelft van het scorebord terecht te komen in 2017, hoop ik.

    • Nordman schreef:

      Ik weet niet hoor, maar lees jij wel? De kans lijkt groot dat ze HET nummer hebben gekozen. Verder weet je helemaal niks, ik ook niet, maar om nu al bij voorbaat te zeggen dat ze kansloos zijn? Dat kan, als je voor het eerst naar het songfestival kijkt of de dames helemaal niks vindt, anders zou ik je reactie echt niet kunnen verklaren. Wacht maar af zou ik zeggen en oordeel als het lied is uitgebracht.

  46. Er worden vaak fantastische songs ingestuurd door onbekende schrijvers. Dat weet ik omdat ik als studio zangeres vaak songfestival inzendingen heb ingezongen.
    Of ‘n songwriter bekend, onbekend of minder-bekend is, zou niet mogen meespelen….

    • robbert-rotterdam schreef:

      Dat geloof ik zeker. De vraag is of die songs ook worden uitgekozen of dat uiteindelijk toch materiaal uit het bekende kleine kringetje wordt geselecteerd. In dat geval kiest men niet automatisch het beste, maar iets waarvan de eigen omgeving beter van hoopt te worden.
      De enige remedie is wat mij betreft dat een onafhankelijke, internationale jury een grote stem krijgt in de keuze.

      • Pfffff… wat n business eigenlijk, en n vriendjes politiek…!
        Maar…..je weet het maar nooit dit keer….
        Wat je overigens schrijft over de jury zou ik ook graag zo zien!

  47. Yvonne Liew-On schreef:

    Per 1 januari 2017 ben ik een Eurovisie Songfestival Protest Campagne gestart tegen de regels van het Eurovisie Songfestival en heb ik een persbericht rondgestuurd!

    Mijn belangrijkste standpunten zijn:

    1. de ESC stelt dat de omroep die het programma uitzendt (in dit geval AVROTROS), zelf mag bepalen hoe de selectie plaatsvindt. Sinds een paar jaar mogen er alleen nog maar BN-ers meedoen, zowel op songwriters gebied als op zanggebied, waardoor een belangrijke kweekvijver van nieuw talent met één klap van de tafel is geveegd.

    2. Het Eurovisie Songfestival wordt daardoor een verlengstuk van de heersende platenmaatschappijen, die hun eigen zangers erheen sturen, want het is goed voor de ervaring, de promotie en het geld. Want hoe bepaalt de AVROTROS welke zangers en songwriters geschikt zijn? We hebben wel hoog gescoord met Anouk en The Common Linnets, maar als Engeland haar ster Adele zou sturen, kan iedereen meteen inpakken.

    3. Mensen zoals ik, die er al 25 jaar van dromen dat hun liedje mag meedoen, worden simpelweg aan de kant geschoven. En mensen die het slechts beschouwen als goede extra reclame, maar er verder niet zoveel mee hebben, mogen daar optreden.

    4. Tijdens elk Eurovisie Songfestival staat de eer van het volk van een land op het spel, maar het volk zelf mag niet meer meedoen. Veel mensen kijken ook niet meer omdat ze teleurgesteld zijn in de opzet en aanpak van het festival. Terwijl we vroeger elk jaar in mei massaal voor de buis zaten.

    Mijn doel is zoveel mogelijk Nederlanders wakker te schudden dat het een grote vriendjespolitiek aan het worden is in Eurovisie-Songfestival-land, en dat zelfs de schijn van onafhankelijkheid en een ‘eerlijke’ selectie niet meer wordt opgehouden.

    Dus Nederland : LAAT JE STEM HOREN!

    Vriendelijke groet,
    Yvonne Liew-On

    https://www.facebook.com/musicdivine.eu
    https://www.youtube.com/watch?v=q9SdSxzAmXY
    http://www.petities24.com/nationaal_songfestival_voor_het_volk_en_door_het_volk
    Blog: http://www.musicdivine.eu

    • Kenny schreef:

      Het is wel leuk als onbekende mensen in Nederland deel kunnen nemen aan het songfestival, maar dan moeten ze wel met een goed liedje komen. Als dat elk jaar achter elkaar lukt dan heeft iedereen er ook meer vertrouwen in denk ik. Met de Voice of Holland vond ik het niet echt een succes als voorronde. Maar het lijkt mij wel weer eens leuk als een onbekend iemand deel gaat nemen. :)

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik ben het gedeeltelijk wél en gedeeltelijk níet met je eens. Er zitten ook niet kloppende feiten in je betoog. Daarover straks meer

      Ad 1 Ik weet niet of het ESF wel een kweekvijver van nieuw talent moet zijn. Daarvoor zijn zoveel andere programma’s. Je merkt binnen het ESF een ontwikkeling naar verdergaande professionalisering in alle opzichten. Niet alleen qua compositie en productie, maar ook het hele camerawerk en de regie. Zelf vind ik het eigenlijk wel prima dat er gekozen wordt voor artiesten met ervaring die bewezen hebben om zonder zenuwen voor een camera te kunnen optreden, artiesten ook die contacten hebben in de professionele muziekwereld waar ze hun steun kunnen vinden. Qua songwriting ben ik het weer wél met je eens. Laat bekende artiesten eens niet alléén in hun bekende kringetje ronddraaien en niet alleen op zoek gaan naar muziek van de eigen achterban. Ik vond het prima dat Anouk en The Common Linnets hun eigen lied mochten uitkiezen, maar zou het ook weer eens leuk vinden als er een artiest wordt aangewezen en samen met een deskundig panel en het liefst ook een internationale jury gaat uitmaken welk lied gaat. Vooral een internationale jury kan het verschil maken. Ze hebben vaak geen banden met hier bekende componisten/producers, kunnen de automatische keuze voor bv. broer, pappa, vaste componisten doorbreken en dat maakt de keus objectiever. Ruth Jacott kwam in 1993, weliswaar zonder internationale jury, al een heel eind in de richting. Liedjesschrijvers kwamen uit alle geledingen. En in de finale bleek niet een duidelijke voorkeur uit de manier waarop de liedjes werden gepresenteerd
      Ad 2 Zie 1. Ik vind het wel een lekker en veilig gevoel dat er bekende mensen met ervaring op het podium staan die bewezen hebben met camera’s te werken en veelvuldig voor een groot publiek hebben opgetreden. Ik weet het, er hebben in het verleden ook jongere, onervaren mensen op het podium gestaan die het prima deden, voornamelijk artiesten die gewoon voor het podium en het artiestenleven in de wieg waren gelegd (Douwe Bob, Carola, Sandra Kim, Nicole, etc.), maar tegenwoordig komt er tijdens het Eurovisie heel veel op de artiesten af. Het is niet alleen meer een liedje zingen, maar ook het kunnen omgaan met camera’s, mogelijk opdringerige journalisten, zeurende fans die van alles vinden, etc. Dus ik vind dat je wel heel zeker moet weten dat je met een ongedwongen, onverstoorbaar natuurtalent te maken hebt(ze bestaan!), wil je een onervaren artiest sturen.
      Ad 3 Het is vervelend dat je er al 25 jaar van droomt dat je liedje gekozen wordt en het desondanks toch nooit gelukt is. Het redelijk gesloten systeem van de laatste jaren, waarbij de artiest zelf het nummer mag kiezen, draagt daar ook toe bij. Toch snap ik het wel. Men wilde op een gegeven moment bekende, ervaren, succesvolle artiesten om het festival weer geloofwaardig te maken bij het grote publiek. Dit is ook gelukt. Door deelname van artiesten zoals Anouk, the common linnets, maar ook Douwe Bob, heeft het festival hier tegenwoordig meer kijkers dan ooit. Het is natuurlijk ook zo dat artiesten met een grote vaste fan-schare voor hogere kijkcijfers zorgen. En deze artiesten zijn ook gegaan op hun eigen voorwaarde dat ze achter hun eigen liedje konden staan. Dit kan ik wel begrijpen. Maar een open liedjesinschrijving binnen de procedure, zou ik toch wel leuk vinden. Overigens, artiesten die zoals jij zegt het festival slechts beschouwden als gratis extra reclame heb ik de laatste jaren helemaal niet gezien. Ik vond ze allemaal wel enthousiast. En een beetje reclame voor jezelf maken via het festival is toch ook geen doodzonde? Dat zouden onbekende artiesten ook doen, toch?
      ad 4 We zaten vroeger massaal voor de buis? Met onderbrekingen wel, ja. Maar hele periodes ook helemaal niet. En massaal voor de buis zitten was vooral het geval in de periode dat er maar 2 of 3 televisienetten waren. Des te knapper is het dat het festival in Nederland anno 2017 nu populairder is dan ooit! Het eurovisiesongfestival van 2016 is zelfs no1 geweest wat betreft de kijkcijfers! Dus de teleurstelling van het volk valt ook wel mee, denk ik. En het volk helemaal weer laten beslissen. Nou, voor mij hoeft het niet. Het volk heeft het al te vaak verpest en verdient voorlopig geen tweede kans om het alleenrecht te hebben in de keuze. Vind ik. In Duitsland hebben we de afgelopen jaren gezien wat er gebeurt als de mensen thuis het alleen voor het zeggen hebben (100% televoting)….

      Jouw petitie ga ik dan ook niet steunen, ook al vind ik wel dat er in de nabije toekomst qua songwriters breder mag worden gekeken en dat ‘het systeem’ het ook weer moet toelaten dat onbekende songwriters een grotere kans krijgen.

    • riccardo schreef:

      Gaat hem niet worden zo Yvonne. Je standpunten zijn gebaseerd op aannames die je niet onderbouwd met feiten.
      Je actie, we verschillen wel van mening, kan ik waarderen.

  48. Nick schreef:

    Laten we ook alle iedereen die een balletje kan trappen vragen of zij mee willen naar het EK en WK. Want dat is wel zo eerlijk. Yvonne, het leven is niet per se eerlijk en niet iedereen heeft dezelfde kansen, maar in plaats van vechten tegen het niet krijgen van die kansen, kan je beter vechten om die kans wel te krijgen.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Vechten voor je zaak, is natuurlijk altijd iets goeds, maar een systeem dat een reële kans biedt aan nog niet zo bekende, maar wel capabele tekstschrijvers/componisten is nóg beter. Dan wordt ook de kans groter dat degene wint die wérkelijk de beste is, en daar profiteren uiteindelijk alle geïnteresseerde festivalliefhebbers in Nederland van.
      Misschien blijkt in maart dat er al vorderingen zijn gemaakt en komt niet, zoals verwacht, vader Vol als winnende componist uit de enveloppe, maar een onbekend iemand die zich in de afgelopen workshop als talent heeft bewezen.
      Denken we dat dit mogelijk is?

  49. leo schreef:

    Ik raad de meiden van O’g3ne aan 2 liedjes over te houden: een prachtige ballad en een flitsend uptempo nummer. Die 2 liedjes volledig uit te werken tot een perfect optreden met prachtige videoclip. En dan af te wachten tot de één na laatste dag dat je je lied door mag geven. Dan zijn 95% van de inzendingen bekend. Dan kan je goed beoordelen welke van de 2 liedjes de meeste impact zal hebben en dan pas beslissen welke van de 2 het wordt. Een ander voordeel is dat als je als laatste je nummer bekend maakt dat jouw videoclip het langst bovenaan alle websites zal staan! Dit lijkt me wel een slimme strategie, misschien niet helemaal “comme il faut”, maar als je echt wilt winnen is iedere strategie geoorloofd!