Cornald Maas: “Belangrijkste is dat er een goed lied komt”
Op korte termijn lijkt er nog geen nieuws te komen over de artiest die Nederland gaat vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival. Cornald Maas zei dinsdag in Tijd voor MAX: “Er zijn nog meerdere gesprekken. Belangrijkste is dat er heel goed lied komt om te beginnen.” Op de vraag of er ook gesproken is met Caro Emerald, die vorige week in RTL Boulevard liet weten wel belangstelling te hebben, zei Maas dat dat nog niet het geval is geweest, maar dat dat eventueel nog wel zou kunnen.
De selectiecommissie lijkt dus af te wijken van de selectie van afgelopen jaren waar een artiest werd aangewezen die de vrijheid kreeg om een lied te kiezen. Songfestivalweblog deed navraag bij AVROTROS. De omroep laat ons weten geen uitspraken te doen over de selectie, de voortgang van de selectiecommissie en over mogelijke data omtrent mogelijke bekendmaking van nieuws omtrent de Nederlandse inzending voor Tel Aviv. Het lijkt er dus op dat de kogel nog niet door de kerk is en dat de komende weken nog geen nieuws te verwachten is.
Helemaal gelijk. Alleen jammer dat de heer Maas en Smit o.a. in de selectiecommissie zitten voor de keuze van het nummer.
Dat is juist het hele ding: de selectiecommissie bemoeit zich er niet eens mee! De artiest mag telkens geheel zelf het liedje bepalen. Een totaal gebrek aan ambitie. Maar dan wel teleurgesteld zijn als het niet scoort.
(Niet dat ik denk dat we wél een goed liedje zouden krijgen, wanneer de selectiecommissie zelf mag beslissen hoor… maar dat carte blanche geven aan de artiesten staat me al helemaal niet aan.)
Een goed nummer, een goede artiest, een goede act zijn allemaal belangrijk. Dat het samen klopt is volgens mij nog belangrijker. Zelfs matig zingen hoeft geen bezwaar te zijn voor de uitslag. Eurovisie gutt feeling gewenst aan de mannen van de commissie. Ik ben benieuwd.
Let maar op:
Maan met een door Anouk geschreven nummer
Goede beslissing, een mooi spannend nummer van Anouk zou ik zeker erg waarderen. De uitvoerende artiest moet iemand zijn met power (uitstraling) , helaas dus geen Maan voor mij..
Dat Cornals en Jan in de selectie procedure zitten is prima, vorige jaren hadden ze een prima kijk op de ingezonde nummers en de gemiste kansen..
Maan heeft aangegeven graag te willen samenwerken met Martin Garrix. Misschien een kans voor Tel Aviv 2019?
Een goed lied, inderdaad. Maar ook een artiest met een sterke persoonlijkheid . Iemand die op het podium gaat staan en de zaal inkijkt met een blik van: ik ben een winnaar! Wat dat betreft hoop ik persoonlijk dat Caro Emerald een keertje voor ons zal gaan. Zij is echt een podiumbeest en volgens mij voelt en ziet een publiek dat. Zelfs als je niet echt fan bent van haar stijl, dan is het haast onmogelijk om niet toch mee te gaan swingen als je een live-optreden van haar meemaakt. Maar goed, we zullen nog even moeten wachten en ook ik ben nogal sceptisch over de selectiekwaliteiten van de heren Maas en Smit, met name die laatste…
Keuze voor een goed lied prima, maar dan wordt het weer vaag.
Hoe kiezen zij het nummer?
Is het een grabbelton met ingezonden liedjeswaar zij een keuze uit kunnen maken?
Zijn het producers die een liedje hebben en Jan, Cornald etc bellen?
En inderdaad gaan zij de artiesten langs die naar het ESF willen?
Kortom lekker vaag..
Ik heb nog wel een goed lied op de plank liggen, als ze willen mogen ze het gebruiken. Ik durf zelfs te zeggen dat het de winst kan opleveren.
Deze insteek snap ik op zich wel maar ik hou mijn hart weer vast voor de wijze waarop geselecteerd wordt en met name door wie…. Ik hoor Maas nog zeggen over Walk Along dat het zo’n geweldig nummer was wat heel hoog zou gaan eindigen en ook over de interne selecties kwa artiesten hebben de laatste jaren nogal de plank misgeslagen. Eigenlijk word ik hier een tikkie moedeloos van en vrees ik dat we voorlopig de winst wel op onze buik kunnen schrijven maar ik hoop echt van harte dat ik dat natuurlijk heel erg mis heb…. Caro Emerald wil graag: alhoewel haar internationale bekendheid inmiddels tanende is en die bekendheid vooral in west Europa van toepassing was denk ik dat de heren op zijn minst een gesprek hadden moeten voeren met haar (wat kennelijk nog niet gebeurd is zoals ik begrijp uit de woorden van Maas). Komt op mij vreemd over tikkie arrogant zelfs…
Het zou goed zijn om wat frisse wind door de selectie commissie te laten waaien.
Er zijn genoeg lui die kennis van zaken hebben,en affiniteit hebben met het festival.
Een goed nummer is een pré net als de act.
Een artiest moet eigenheid hebben en dit kun je van Caro Emerald wel zeggen.
Laten we hopen met elkaar dat we eindelijk eens winnen!
Laat hen de artiest vinden en laat het Nederlandse publiek het nummer kiezen… “a song for…” ??”
Goed om te horen. Tegen de stroom in heb ik regelmatig overal gepost dat in eerste instantie niet de focus gelegd moet worden op de artiest maar op het lied. Het lijkt nu net of ze naar mij geluisterd hebben, laat me dus maar in die waan!:) Ik ben erg benieuwd wat het wordt. Tegen deze selectiecommissie heb ik niets, maar het zou fijn zijn als die verbreed wordt, zodat niet alléén sophisticated artiesten met dito nummers het podium kunnen beklimmen, maar bijvoorbeeld ook regelrechte dance tracks een kans maken om maar een voorbeeld te noemen. Ik ben tevreden met de resultaten van de laatste paar jaar, maar ik denk dat er nog meer in zit met een verbreding in de benadering.
De artiest moet het ESF in al de buitengewone facetten kunnen waarderen. Dat online en on stage uitdragen. Geloofwaardig zijn, zodat iedereen ziet dat “the stage 2019” voor hem/haar gemaakt is.
Videoclip tot kleding moet geweldig zijn en totaal matchen met de song.
Het optreden mag nergens een steekje laten vallen. Wij zijn 3 minuten Nederland op zijn best.
De eerste maten van het lied zijn uniek en tussen de overige inzendingen onmiddelijk te herinneren. Wat vorig jaar goed was weten we nog en dus willen we nu iets anders zien en horen. Het ESF is een feestje voor voor de kijkers. De artiest moet snappen dat zoiets niet een vervolg heeft met andere nummers. Het is eenmalig…een liedje…thank you, goodbye…
En het nummer wordt niet nog eens aangepast na de release…dat is zo onprofessioneel. Dan had je er maar beter over moeten nadenken.
Je kan nou niet bepaald zeggen dat Salvador Sobral er geweldig uitzag en tóch won hij met grote overmacht…weg dus dat argument😉
GerardMartin, bij Sobral klopte het plaatje helemaal, jij gaat dus af hoe iemand er uitziet, zwak. Wat Roel bedoelt is dat alles moet kloppen en dat deed het bij Sobral. @GerardMartin, je begrijpt dus weer eens niet wat hier bedoeld wordt, zoals al jarenlang
Ben wel benieuwd wanneer er meer bekend wordt..het gaat idd om het totaalpakketje,wat goed vantevoren is doordacht!!
Wie zitten er behalve de twee commentatoren nog meer in de selectiecommissie?
Ik hoop dat de oriëntatie breed genoeg is. Heb zelf wat twijfel over de TROS-bril en oren waardoor de heer Smit kijkt en luistert.
Daniël Dekker (radio 2 DJ) en directeur radio Tros/AVRO.
De comissie mag voor mij uitgebreid worden.
Totaal niet serieus te nemen! Vorig jaar werd immers ook iets gemeld van ‘Het liedje komt nu voorop te staan’ (nadat de zussen blijkbaar per se hadden afgedwongen dat het hún liedje moest worden, wat hen niet aanstond…) en wat gebeurd er uiteindelijk… de artiest (Waylon) mocht gewoon weer geheel zelf een liedje kiezen. Alsnog gaven ze gewoon carte blanche, nadat ze nog zo hadden gezworen dat het nu anders moet. Dus reken maar dat het gewoon weer hetzelfde liedje gaat worden met de (onderhand incompetente) selectiecommissie!
Ook onbekend Nederlands talent zou een kans moeten kunnen krijgen, als het maar een goed nummer is die direct prettig klinkt, zoiets als dit:
https://open.spotify.com/album/1Vy9Hg0UbTnbGLQB8ALOmB
Een grotere commissie is onderhand wel nodig. Maar de deelnemers zouden het totaalpakket aan ze moeten presenteren, dus inclusief act, regie enz. En niet een artiest die gekozen wordt vanwege wat die (in het verleden of tot nu toe) heeft gepresteerd om hem/haar dan vervolgens maar z’n gang te laten gaan, want dan gaan ze ineens rare dingen doen die niet in de lijn der verwachtingen liggen. Ik vind dat net zoiets als kiezersbedrog.
Verder: wat Jan Smit daarbij doet is me een raadsel. Die is toch nauwelijks betrokken bij het songfestival. Ik heb ook niet het idee dat de Avrotros zelf erg geïnteresseerd is in het songfestivalgebeuren. Pas na die ellende met Trijntje Oosterhuis hoorde ik Smit zeggen dat ze zich nu hadden gerealiseerd dat ze de begeleiding beter moesten doen, blablablabla. En dat terwijl er toch al decennia aan songfestivalorganisatie in de archieven liggen waaruit allang de juiste, of in elk geval de betere, conclusies getrokken hadden kunnen worden. Maar de interesse om er serieus mee bezig te zijn, zie ik bij de Avrotros gewoon niet. Van mij mogen ze de organisatie van het songfestival overhevelen naar een commerciële zender.
Samenwerking met een commerciële zender is een goed idee en bij voorkeur de zender waar The Voice wordt gemaakt. De inzending moet in elk geval een stuk commerciëler. De selectiecommissie is nu te beperkt en al helemaal niet flashy en denkt niet commercieel genoeg. Maas zit niet in het populair commerciële circuit en zit volledig vast in zijn eigen idee over een “kwaliteitsvol liedje” wat dan meestal een soort voortkabbelend zwak albumvullend singer-songwriter nummer is.
Als ik AvroTros was zou ik Nielson eens gaan polsen, die heeft een fris en vernieuwend album uitgebracht in samenwerking met mensen die met Rihanna en Beyoncé hebben gewerkt. Klinkt erg internationaal, zelfs in het Nederlands.
Nu de berichten van de azijnzeikers en betweters maar weer afwachten.
Ik blijf het zeggen: deze selectiecommissie is niet capabel! Er komt geen beterschap, verwacht ik.
Mwah, dat vind ik nu ook weer wat overdreven dat deze commissie niet capabel is. Dat is ze wel, want ze hebben artiesten gekozen waarvan er vijf van de zes de finale hebben gehaald. En daarmee hoort Nederland de laatste jaren tot de meest constante en succesvolle landen. ALLEEN, ze moeten nu niet op hun lauweren gaan rusten en in hetzelfde blijven hangen. Nu ze weten hoe de finale te halen, moeten ze doorstoten en ook de commercie een rol geven, want de inzendingen zijn allemaal net een beetje te ‘niche’ geweest om ook een breed publiek aan te spreken. En net die commerciële touch kan het verschil maken tussen een 11e plaats en een podiumplaats. Er zijn dus twee soorten kwaliteit: kwaliteit-niche , vooral bestemd voor de oren van juryleden, en kwaliteit-commercieel, waar je met een goede artiest zowel jury’s als ook een breed kijkerspubliek mee kunt bereiken. Zullen we voor de verandering eens dat laatste proberen?
De resultaten zijn vooral te danken aan de professionaliteit van de artiest naar mijn idee, niet zozeer aan het liedje. Dat blijkt uit het feit dat we vooral bij de jury’s goed scoren. Bij de televoting doen we het echter niet best… dus feitelijk doen we het eigenlijk maar deels goed afgelopen jaren.
En dat is mijn punt dus vooral: dáár gaat het w.m.b dus mis bij de selectiecommissie. Ze geven steeds maar weer carte blanche, terwijl het feit dat we (al diverse malen) niet scoren bij de televoting, hun ogen zou moeten openen. Daarom is het ook zo ironisch dat Cornald nu stelt ‘dat het belangrijkste is, dat er een goed lied komt’ maar het ironische is juist dat ze dat dus (steeds) compleet uit handen geven aan de desbetreffende artiest! Daarom is zijn uitspraak ook zo bizar, omdat de selectiecommissie daar in principe zelf invloed op kan hebben, maar dat geven ze dus telkens uit handen aan de artiest zelf. Als je wil dat er een goed lied komt, ga dan niet (meer) met artiesten in zee die eisen dat zij het liedje mogen bepalen. Maar goed, ook artiesten kunnen weleens smaak hebben, dus wie weet!
Nielsson heeft wat mij betreft een verrassend album uitgebracht. Maar of hij nu de geschikte man voor het ESF is dat weet ik niet…ik vraag me overigens af of de heilige selectiecommissie überhaupt al iets of iemand op het oog heeft, ik heb er weinig vertrouwen in.
Maar wie is volgens jouw dan wel geschikt? Is daar een formule voor? De nummers zijn er al, gewoon nu de act bedenken, en dan moet het goed komen.
Capabel? Zijn we voor het gemak de interne keuzes voor Kartners nummer, het debacle van de Toppers en de 3js vergeten? Mee eens dat we de laatste jaren de finale (Trijntje vergeten we voor het gemak maar even) de finale haalde maar of 2 x de top 10 halen nou zo geweldig is…… ik blijf van mening dat het songfestival beter af is bij een andere omroep.
De pre-2013 periode moeten we vergeten. Dat was inderdaad een debacle. Daarna begon het selectiesysteem zoals we dat nu kennen . En 11e plaatsen beschouw ik als zeer respectabel gezien het feit dat er omstreeks 40 landen meedingen om die ene eerste plaats. En als je het elke keer weer flikt om ongeveer 25 à 30 landen achter je te laten, dan heb je het goed gedaan. Er zijn niet veel landen die ons de laatste 6 jaar hebben overtroffen en deze constante kwaliteit leverden. Ja, wel Zweden en Oekraïne bijvoorbeeld, en Australië, maar niet veel meer. Maar ik ben het met jullie eens, een omroep moet op een gegeven moment naar nóg meer streven en dan wordt het tijd voor nieuwe tactieken. En die zie ik-ik heb het eerder gezegd- in meer inzet op commercie. Dus niet alleen inzet op top-vocalisten die per se hun nummer in hun eigen kringetje zoeken en voorbij gaan aan de smaak van een breed Europees publiek, maar op samenwerking met actuele hitschrijvers die hebben bewezen iets pakkend te kunnen produceren, zonder afbreuk te hoeven doen aan vakmanschap. Zo gaat de grote steun die we normaal ondervinden van jury’s niet verloren, terwijl we toch enthousiasme bij televoters kunnen verwachten.
Over die 11e plaatsen daar kun je over van mening verschillen. Ik vind dat je ALLES uit de kast moet halen om te willen scoren en dat zie ik bij deze commissie niet zo snel gebeuren. Maar goed ik laat me graag verrassen…..
Dan is er nog een probleem, ze kunnen wel een goed nummer hebben maar als het niet bij artiest past wat die ze in gedachten hadden, of komt de artiest zelf met het nummer…….hopelijk gaat het niet zoals afgelopen jaar dat was een debacle ……
Ja, maar we moeten er vanuit gaan dat ze bij een goed nummer (én productie niet te vergeten!) een passende artiest zoeken voor zover deze er niet bij is geleverd door de componist/producer. Dat zou het hele eieren eten moeten zijn, niet eerst een artiest in gedachten hebben en los daarvan een liedje selecteren waarvan je maar moet hopen dat dat bij die artiest past. Als ze slim zijn geweest, hebben ze componisten/producers benaderd en gevraagd om met een pakkend nummer te komen met een suggestie voor een artiest. Elke goede componist/producer heeft wel een kringetje van artiesten waar hij/zij mee werkt. En waar die niet voorhanden zijn, bestaan er altijd zgn. alleskunners . In 1993 was dat alleskunner Ruth Jacott, niet uitermate bekend bij het grote publiek op dat moment, maar wel door haar grote ervaring inzetbaar voor alle mogelijke verschillende genres . Er lopen in Nederland meer alleskunners rond. Ik noem bijvoorbeeld podiumbeest Tommie Christiaan. Wat kan die jongen veel in uiteenlopende genres.
Waylon heeft het wat mij betreft compleet verknald door die rare dansact die door niemand begrepen werd. Ik vond het erg tegenvallen terwijl ik het een prima artiest vind. Risico van interne selecties:-).
Helemaal met je eens wat Waylon betreft. Het lied was al tamelijk niche. Hoeft geen ramp te betekenen als je dan maar voor een presentatie kiest die voor de kijkers herkenbaar en begrijpelijk is. Maar dat was niet zo, zodat de kijker zich niet geroepen voelde voor onze bijdrage te stemmen. Natuurlijk brengen interne selecties risico’s met zich mee, maar m.i. niet meer dan nationale finales. Hoe vaak heeft het volk ons immers niet met het verkeerde liedje op pad gestuurd? Nog niet eens zo lang geleden stuurde het een nerveuze en kansloze Indiaan naar Baku en daarmee overrulede het het oordeel van vakjury en in Nederland wonende buitenlanders. Het resultaat is bekend.
Tja die door John De Mol georganiseerde nationale finale sloeg werkelijk helemaal nergens op. Met name het stemmende publiek in de studio kreeg veel te veel inbreng met de bekende uitslag tot gevolg. Maar ik heb persoonlijk nog liever iets te kiezen om dan vervolgens internationaal met de billen bloot te gaan dan een interne halfslachtige keuze waarbij je maar af moet wachten WAT de artiest gaat brengen en HOE hij of zij het neer gaat zetten. Wat mij betreft los van de samenstelling van de huidige commissie en de omroep waar alles vandaan komt denk ik dat de kans van interne selecties om het songfestival te winnen niet al te groot zijn (heb ik eerder ook als argument ingebracht), kijk naar de uitslagen van de winnaars op het songfestival door de jaren heen.
Je haalt dingen door elkaar Dick. In 2010 mocht het publiek in de zaal meestemmen. Die stem ging naar Vinzzent. In 2012 was er een ‘internationale’ jury in de zaal die een advies gaf. Deze beoordeling telde niet mee. Wel die van de vakjury en van de televoting.
+1. Het oordeel van het publiek in de zaal (buitenlanders) werd juist genegeerd. Vakjury en buitenlanders waren het aardig met elkaar eens, maar de kijkers thuis wilden de Indiaan…
Hier overigens nog een interessant artikel van vorig jaar, waarin ze een inkijkje geven in hoe de selectieprocedure eraan toegaat: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/07/missie-songfestival-a1590316
Echt té bizar voor woorden dat maar 4 mensen in de selectiecommissie zitten.
Ik vind het überhaupt bizar wat er gebeurd is afgelopen editie, als ik dan dat hele verhaal lees inclusief die whatsapp benadering val ik bijna van mijn stoel… Ik zeg nu helemaal: veranderen die commissie of liefst WEG bij AVROTROS.
Exact!
Wat een amateurisme – een selectiecommissie die via WhatsApp communiceert. Duimpje hier, smiley face daar, jankende emoticon van Jan Smit. Maar nog veel erger: 4 mannen!!! Ik ben zelf man, maar ik zou eisen dat er minstens zo veel vrouwen in die commissie zitten. Het publiek dat op je moet gaan stemmen, bestaat toch ook niet alleen uit mannen? Mannen houden vaak van net iets andere muziek dan vrouwen en hetzelfde geldt voor de aankleding van de act. Dus ik zou zeggen, begin vooral met een herstructurering van de commissie zodat er een gelijke verhouding man-vrouw ontstaat. Dus 4 vrouwen aan de commissie toevoegen en voortaan aan tafel gaan zitten met elkaar in plaats van een beetje chatten. Of als het dan toch een commissie moet zijn die uit 4 leden bestaat, dan 2 mannen eruit (te beginnen met Jan Smit).
Wat betreft de selectie, dat mag van mij best via een commissie, maar laat dan de publieksstem in deze de keuze van de commissieleden zijn. Verkiezing of zo? Dit riekt naar een songfestivalkartel.
Na mijn vorige post voelde ik de drang om toch nog eens verder na te denken over een alternatief voor de huidige selectiecommissie en de hele manier waarop gedurende het jaar aan het ESF wordt gewerkt. De genoemde data kunnen natuurlijk afwijken, maar je moet toch ergens vanuit gaan. Ongetwijfeld zal ik zaken over het hoofd zien, maar voel je vrij om op dit plan te schieten; het is maar een idee van een echte songfestivalliefhebber, dus het komt uit een goed hart.
1. Direct na het ESF:
– worden artiesten opgeroepen om hun interesse voor deelname aan het ESF in het volgende jaar aan de omroep bekend te maken. Artiesten moeten zich voor 1 juli hebben gemeld.
– worden geïnteresseerden opgeroepen om aan de omroep kenbaar te maken dat zij geïnteresseerd zijn om in de selectiecommissie plaats te nemen. De selectiecommissie krijgt een 50/50 man-vrouw verhouding en moet bestaan uit muziekprofessionals. Wat betreft de grootte van de selectiecommissie, is het wellicht verstandig om niet slechts vier leden te zoeken, maar bijvoorbeeld tien.
– worden mensen die op geen enkele manier werkzaam zijn in de muziekindustrie opgeroepen zich kandidaat te stellen voor deelname aan een onafhankelijke publieksjury, die eveneens een 50/50 man-vrouw verhouding moet hebben en uit evenveel personen bestaat als de selectiecommissie.
2. Openbare verkiezing voor de selectiecommissie wordt via internet gehouden in de laatste week van juni. Stemming kan alleen met DigiD. Zo spoedig mogelijk na de verkiezing wordt de uitslag openbaar gemaakt.
3. De selectie van leden van de publieksjury wordt door loting bepaald in het bijzijn van een notaris. De loting gaat zo lang door, tot er evenveel mannen als vrouwen zijn uitgeloot.
4. De selectiecommissie wordt geïnstalleerd op 1 juli. Zij zullen als eerste openbaar bekend maken, welke artiesten hebben aangegeven deel te willen nemen aan het ESF. Tussen 1 juli en 1 oktober zal de commissie al deze artiesten benaderen, zodat zij voor 1 oktober een keuze kunnen maken.
5. Op 1 oktober wordt de Nederlandse kandidaat bekend gemaakt.
6. Tussen 1 oktober en 1 februari wordt intensief gewerkt aan de song, de act en een videoclip.
7. Op 1 februari is er een eerste generale repetitie (lied+act) voor de selectiecommissie en de onafhankelijke publieksjury.
8. Na afloop van de generale repetitie 1 à 2 dagen intensieve bespreking van de generale repetitie door selectiecommissie, publieksjury én de artiest.
9. Vanaf omstreeks 3-2 kan er met de uitkomsten van de bespreking van de generale repetitie verder gewerkt worden aan het optreden en de song. In die periode moet ook de productie van de videoclip worden afgerond.
10. Op 1-3 is er een tweede generale repetitie voor de selectiecommissie en de onafhankelijke publieksjury. Dit is een zogenaamde “dressed rehearsal”. Ook de videoclip zal nu worden getoond aan de commissie en de publieksjury.
11. Na afloop van deze generale repetitie gedurende 1 à 2 dagen intensieve bespreking van de dressed rehearsal en de videoclip door selectiecommissie, onafhankelijke publieksleden, de artiest en de verantwoordelijke(n) voor de kleding en de grime.
12. Tot en met de tweede week van maart kan gewerkt worden aan de definitieve versie van het optreden en de definitieve videoclip.
13. Aan het begin van de derde week van maart volgt de derde en laatste generale repetitie.
14. De artiest kan na deze repetitie aan de slag met opmerkingen en/of kritiek over het optreden en de videoclip, zodat de videoclip half maart kan worden gelanceerd en in mei het optreden staat als een huis.
15. De commissie maakt na de derde generale repetitie bekend met welk lied Nederland zal deelnamen aan het ESF en meteen daarna wordt de videoclip gelanceerd. Dat is dus omstreeks 15 maart.
Sorry dat het zo lang is geworden, maar korter kon ik het niet verwoorden.
Kijk de uitzending er nog eens op na aub: de zaal mocht uiteindelijk na een tweestrijd met Rafaella Patton dmv een rood danwel groen lampje de doorslag geven…. met alle gevolgen van dien.
Dick, ik zou het ook terugkijken als ik jou was. Ik was bij die show en niemand in het publiek had een lampje. Alleen de 100 internationale jury zonder stemrecht.
die vervolgens door het aandoen van een lampje zijn voorkeur uit mocht spreken….. Eigenlijk ben ik die hele AVROTROS met zijn wijze van selecteren helemaal zat en zou ik heel graag een frisse wind zien door het hele circus, laat een andere omroep (of bij toerbeurt alle van mijn part) het eens proberen:-). Maar goed we wachten met spanning (hahaha) af wat voor geweldige killersong men selecteert en ik hoop dat men dan nog tijd over heeft om een geschikte artiest te vinden die met een doordacht plan (staging enzo) die song kan laten winnen……
Nee. De zaal met buitenlanders gaf een ADVIES, dat vervolgens door de kijkers thuis in de wind werd geslagen. Dus niets zaal die de doorslag mocht geven. Was het maar zo!
Ik volg het ESF al vele jaren.. net zolang als Cornald zal ik maar zeggen, ik wil wel plaatsnemen in die commissie 🙂
Haha, dat wil iedereen wel! Alle users van songfestivalweblog als selectiecommissie!
Hoewel… ik twijfel of dat verstandig is, als ik mensen hun favoriete inzendingen ooit zag. Daarnaast komt het genoeg voor dat inzendingen die velen hier geweldig vonden, laag zijn geëindigd of de winnaar als onterecht werd ervaren. Kortom: ook wij hebben de waarheid niet in pacht, en zouden (afgaande op onze smaak, bij het kiezen van een liedje) het soms fout inschatten.
Eigenlijk moet je dus, als je er logisch over nadenkt, gewoon uitsluitend mensen in de selectiecommissie zetten die al jaren (voordat de winnaar bekend was) al vonden, dat dát de beste inzending (liedje) van het jaar was. Diegene heeft er dan immers blijkbaar enorme kijk op! Al lijkt me dat volkomen onrealistisch. Iedereen vond de winnaar ooit weleens niks (vonden andere liedjes beter) of vond laag geëindigde liedjes goed. Zelfs wanneer je er vaak een goede kijk op hebt, kun je kortom nog een verkeerde inzending selecteren. Een garantie voor succes is er nooit. Maar ik durf wel te zeggen dat we i.i.g véél betere liedjes zouden sturen, met een betere selectiecommissie.
al bekend wanneer er iets meer bekend gemaakt wordt
Jan Smit vertelde deze week bij RTL Late Night dat er nog niks concreets bepaald was. Er worden wel veel gesprekken gevoerd, maar er is nog geen artiest. Dus het kan nog wel even duren. (Al kan het natuurlijk ook dat ze het allang weten, maar het nog niet bekend willen maken.)
Jan vertelde dat hij graag ziet dat een internationale DJ naar het Songfestival gaat. Ook interessant: hij reageerde (weliswaar zonder haar naam expliciet te noemen, maar hij noemde RTL Boulevard en Caro Emerald riep in Boulevard dat de selectiecommissie haar mocht bellen, dus het lijkt me aannemelijk dat hij haar bedoelde…) dat artiesten vaak op tv roepen ‘dat ze willen’ maar dat ze, als ze dat willen, zichzelf dan moeten aanmelden bij de selectiecommissie i.p.v dat te roepen.
De selectiecommissie komt op mij laks en kritiekloos over. Tijd dat ik de selectiecommissie inkom!
zijn ze veel later dan anders .vind die geheimzinnigheid altijd een beetje vreemd,
er blijft dus niks anders over dan afwachten
Inderdaad afwachten. Ik las wel dat ze dit jaar een ‘eerst het liedje, dán pas de artiest’ approach hebben. Maar iets in die trant is wel vaker geroepen, en uiteindelijk kreeg de artiest toch weer gewoon carte blanche, dus of we dat nou zo serieus moeten nemen. Wel ben ik, als het wel zo is, enorm benieuwd naar het liedje! Want tot nu toe werd het liedje continu gekozen door de artiest. Dan pas weten we of de selectiecommissie zelf eigenlijk goede keuzes zou maken m.b.t het liedje.
Ik denk dat jij te ongeduldig zou zijn voor deze taak:) Het is november en in geen enkel land is nog definitief een nummer en artiest gekozen.
Het wordt Samantha Steenwijk!
ik wacht dus geduldig af.meeste landen hebben wel datums waarop het een en ander bekend gemaakt wordt,
In Januari komt Alain Clark met nieuw materiaal… zou goed samenvallen met….en van mij mag ie afreizen naar Israël hoor!
Denk het niet. Meestal maken ze het nummer pas rond Maart bekend. Overigens wil Alain Clark al jaren gaan, en daar heeft de selectiecommissie nooit gehoor aan gegeven.
Het wachten duurt lang, hopelijk wordt dit beloont, met een fantastische song.
Het duurt mij Te Lang! Graag deze maand de bekendmaking AUB beste AVROTROS
Ik begrijp je ongeduld, maar AVROTROS hoeft zich toch niet te gaan haasten , omdat jij het niet trekt? In bijna alle andere landen is er ook nog geen definitieve kandidaat. Wat mij betreft mogen ze lekker rustig aan doen, als ze daarna maar een pakketje, compleet met gewelldige videoclip hebben klaar liggen.
Ik ben met name benieuwd waarom het langer dan normaal duurt. Is het een negatief teken omdat ze laks zijn, of juist een positief teken dat ze eerst echt een goed liedje willen hebben?
Caro Emerald lijkt de selectiecommissie overigens niet te willen hebben, ze deed een oproep om te gaan, maar werd niet gebeld.
Die nieuwe single van Hind, Laroussi, hiernaast bij de tweets, zou ik het mee aandurven.
Ik gok op een Samantha of iemand uit die stal, voorlopig.
Ja, die nieuwe van Hind is geweldig en wat mij betreft zeer verrassend. Maar die krijg je met geen mogelijkheid meer naar het ESF. Voor haar zijn er andere kanalen ook om zichzelf te promoten.
Dat vind ik altijd zó jammer hé. Artiesten die mega goede muziek ooit hebben uitgebracht (of uitbrengen ná hun Songfestival deelname) terwijl ze dan nét met een slecht liedje naar het Songfestival gingen. En dat lijkt ieder jaar het geval bij de artiesten die we sturen. Zonde.
Al vond ik het nummer van Hind niet eens zo slecht! Maar was akoestisch beter geweest.
Is denk slim om al laatste land bekend te maken wie er gaat en met welk lied, zo kun je zien en horen wat anderen sturen. Denk als je dat doet je het festival gaat winnen!
Suzan en Freek kunnen wat mij betreft wel. Als het avond is. Pakkende melodie. En leuk, een x in het Nederlands!
Inderdaad een duo om in de gaten te houden de komende tijd, erg talentvol, maar ja alle nederlandse duo deelnemers, op enkele uitzonderingen na, krijgen na het songfestival ruzie: Mouth & Mcneal, Sandra & Andres, Maywood, Common Linnets……….
Mooi nummer, maar wat mij betreft alleen voor binnenlands gebruik. Ik mis een internationale melodielijn en internationale uitstraling. Bovendien , ik vind dat de kracht vooral in de tekst verpakt zit en die verstaan ze niet in het buitenland.
Meh Servië won met 100% Servisch. Oekraine had Krim-Tataars. Portugal was in ’t Portugees en vorige editie zijn er genoeg nummers in eigen taal (8) in de finale geweest.
Het gaat mij er niet om dat een lied in het Nederlands niet succesvol kan zijn of niet gestuurd mag worden, maar ik heb het over dit specifieke lied. Dat vind ik niet internationaal overkomen en vooral een uitstraling hebben voor de binnenlandse markt.
Er komt witte rook vanuit Hilversum …………..
Over welke witte rook heb je het als ik vragen mag?