Selecties 2022 krijgen al vorm
Na het rare selectiejaar 2021 met veel intern gekozen kandidaten (en vaak dezelfde als het jaar daarvoor), belooft 2022 weer een uitgebreider jaar te worden voor de tv-selecties. Diverse landen hebben al bekend gemaakt hoe ze hun inzending voor 2022 zullen kiezen. Een overzicht:
Australië keert terug naar het vertrouwde Australia Decides waarin meerdere kandidaten hun potentiële inzending zullen brengen. De uitzending is waarschijnlijk begin februari. Duitsland hanteert ook in 2022 het interne systeem met een publieks- en Eurovisiejury die kandidaten en hun nummers keuren. Datzelfde doet Zwitserland. Nieuw is de selectie van Israël dat volgend jaar X-Factor inzet om de kandidaat te zoeken met in de jury onder meer Simon Cowell en Netta en ook San Marino gaat voor een talentenjacht. De winnaar van Una Voce per San Marino, vanaf november te zien, zal de kandidaat van San Marino worden. Kroatië zal de komende jaren DORA blijven uitzenden en daar zal normaal ook de kandidaat voor het songfestival worden gekozen.
Van andere landen, als Denemarken, Estland, Litouwen, Noorwegen, Portugal en Zweden, is het de verwachting dat ze ook hun vertrouwde selecties weer van stal halen.
Ik zou het heel leuk vinden als wij volgend jaar ook weer eens een nationaal songfestival zouden krijgen met bv. 10 verschillende artiesten in allerlei genres, talen/dialecten met een vakjury en televoting. Ik ben die interne selecties een beetje zat. Dat weten we nu wel. Tijd voor verandering!
Doe maar niet…….de keuze van “ het Volk” gaat ons dan weer terug brengen naar het rechter rijtje op het scorebord………..de selectiecommissie mag daarentegen wel eens opgefrist worden……..vraag bv Maan en Anouk de plekken in te nemen van bv Jan Smit of Cornald Maas……..
Als er kwalitatief goeie nummers uitgeselecteerd worden dan hoef je helemaal niet bang te zijn om in een rechterrijtje terecht te komen. En in godsnaam geen Anouk in een selectiecommissie; ik haat dat mens. En Maan heeft al helemaal geen enkele toegevoegde waarde.
Mee eens, want Smit en Maas vinden elke inzending van Nederland geweldig. Anouk durft tenminste te zeggen als een lied op niks trekt.
gelukkig zit Daniel Dekker er niet meer bij want die vond Shalali uit de vader Abrahamshow een geweldig lied !!!!!
Ben het helemaal met je eens Br@m. Ben die interne selecties ook wel zat. Eigenlijk kun je zeggen dat er 1 succes uit gehaald is en dat is Duncan (met hulp van Ise). Verder zijn we wel in de finales terecht gekomen op Trijnie na. Maar met een 50/50 jury/televoting en inderdaad goede artiesten en componisten (die willen nu echt wel weer) ben ik niet bang om niet meer door een halve finale te komen. En wie heeft eigenlijk bepaald dat Maas en Smit heilig zijn voor die commissie?
Een succes, nou ik vind de Common Linnets ook zeker een succes !
Glanice Grace en Davina Michelle hebben zich wel geprofileerd deze week.
Terug naar het organiseren van een NSF zou ik niet willen. Ik snap best dat de macht bij een commissie leggen ook zijn nadelen en onvrede met zich mee brengt, maar je kunt moeilijk volhouden dat de periode ervoor en inderdaad de stem van “het volk” betere songs inzond. In Zweden is men wel succesvol met het Melodifestivalen en Italie gooit ookal jarenlang hoge ogen met de winnaar van het San Remo. Als je de voorfase in NL met dezelfde kwaliteit kan inrichten (lees: dus ook met een goed budget) dan zou het wel het proberen waard zijn.
Interne selectie: het doel was een goed lied te vinden en dan artiest, nou daar hebben ze zichzelf dit jaar dus duidelijk niet aangehouden. Jammer voor de deelnemer van vorig jaar voor Nederland (ben zijn naam effe kwijt), maar er had dus natuurlijk gewoon opnieuw gekeken moeten worden naar een goed nummer en niet de meuk van dit jaar.
Ik begin inmiddels ook wel weer wat te zien in een nationale finale. Al is het maar een voorselectie van artiest en een finale voor het lied.
Gewoon doorgaan op de ingeslagen weg sinds een paar jaar: eerst keuze lied naar gelang kwaliteit en de artiest volgt dan vanzelf. Bekend, onbekend maakt niet uit maar lied is het allerbelangrijkste. Duncan was trouwens pas de eerste die puur op lied werd geselecteerd en hij kon gelijk de trofee mee naar huis nemen. Daarvoor werd nog geselecteerd op artiest en lied kwam pas op de tweede plaats. Nooit een winnende formule veranderen zou ik zeggen.
Nederland heeft toch vaker gewonnen na de keuze bij een NSF, dus wat is een winnende formule? Gewoon in 2022 weer proberen, de keuze van Maas en Smit ben ik zat, kijk naar dit jaar.
Nederland vaker gewonnen na NSF? Ja, in de tijd dat hier nog de dinosaurussen rondliepen ja🤭
Winnende formule is (wat mij betreft) eerst lied kiezen, zoals bij Duncan en vorig jaar Jeangu: 2 prachtige liedjes van hoge kwaliteit. Als we ook in de toekomst voor de hoofdprijs willen gaan, en daar ga ik van uit, is dit de beste formule.
En wat nou als NL volgende maand onderaan eindigt?
@Wim1970: ook als Nederland in mei in de onderste regionen eindigt volgend jaar gewoon weer voor het lied gaan. Zoals iedereen nu wel weet was dit jaar een uitzondering; men gunde Jeangu terecht de eer om ons land opnieuw te vertegenwoordigen na de annulering in 2020. En dat dan het lied niet bij iedereen in de smaak valt is dan maar zo.
@Jellybean – hoezo lied bij Duncan, het nummer is van hemzelf. Hij was al benaderd door Ilse voordat nummer bekend was. Nummer is na keuze artiest pas uitgezocht.
zeker niet, Peter. Ilse hoorde Arcade. Daarna heeft ze met goedkeuring Duncan het lied aan de commissie laten horen. Dit was juist een goed voorbeeld van keuze maken op basis van het lied.
Zeker niet Max Mark. Ilse kende Duncan al van The Voice. Heeft hem als singer-songwriter nasr voren geschoven. Daarnackwam Arcade pas.
Onjuist Peter. Ilse heeft het lied aan de selectiecommissie gepresenteerd.
@ Max Mark, klopt helemaal! Dank voor je verhelderende reactie; ben verheugd dat er tenminste iemand is die het begrijpt👍😉
En Bas ook zo te zien!
Mark max je hebt he-le-maal gelijk.👍😉
Voor mij hoeft de Nationale finale absoluut niet. De artiesten die daar op afkomen zijn van het niveau Dries Roelvink. De commissie heeft meer dan goed werk geleverd. Het Nederlandse volk had nooit Birds of Calm after the storm gekozen. En dat zijn de 2 inzendingen die ons uit de misère hebben gehaald.
Natuurlijk heeft de interne commissie ook fouten gemaakt: Trijntje. Maar op papier zag dat in theorie er goed uit. Ervaren goede zangeres met een lied van Anouk. Ook hebben ze na OG3NE en zeker Waylon besloten voor het lied te gaan. (En dit jaar is een, terechte, uitzondering omdat Jeangu vorig jaar niet kon gaan)
Kortom wat mij betreft lekker doorgaan met intern kiezen. Ook graag Cornald erbij houden. Overigens was de commissie al gewijzigd met Koen en Sanders erin…..
Ook bij een NSF kun je de touwtjes in handen houden met de keuze van artiesten en nummers, dus niveau Roelvink valt af bij deze. Vindt ook dat de keuze deels bij het publiek moet liggen, bij de meeste landen met interne keuzes is het allemaal bagger, ook in Nederland niet alles van goed niveau (Trijntje).
Als ik naar onze “laatste” nationale finales kijk: 2012, 2006, 2005 & 2004 Zie ik eigenlijk niets dat een zwaar middelmatig niveau overstijgt. ( soms een goede artiest, zoals Kim de Boer en Pearl in 2012. Maar die kwamen met verschrikkelijk ouderwetse liedjes)
Dus het trekt geen niveau aan
@PaysBart: het is aan de omroep om niveau uit te nodigen en hier ook geld voor beschikbaar te stellen. Niet alles in het leven is zwart/wit, het is maar hoe je het aanpakt.
Ben het volledig met je eens Paysbart, prima verwoord! Music First!
Ps. Ik zag een foto voorbij komen waar Wit Rusland aangeeft volgend jaar weer die verschrikkelijke groep te willen sturen. Hopelijk blijft EBU hier heel kritisch naar kijken.
Hopelijk wordt BY voor eens en voor altijd geweerd van het songfestival.
Bird’s, CATS’s of Arcade’s moet je met een lampje zoeken en dan zou je met gemak een NF kunnen vullen met kansrijk materiaal? Denk het niet. Het hoeft niet altijd iemand uit de categorie singer-songwriter te zijn. We hebben ook goeie in andere genres.
Nu wordt onze inzending bepaald door een clubje van 5 of zo, nee dat is echt een geweldige representatie van Nederland. Ben daar klaar mee, tijd voor een andere selectie in Nederland. Niet een Maas, Smit of Lantinga bepalen wat goed is of niet goed.
Ik heb veel meer vertrouwen in de Maas, Smit en Lantinga, dan het Nederlandse volk, waar jij zelf een voorbeeld van bent Peter…..
Als je een NSF organiseert bepaalt dat of een clubje ook weer waaruit wij dan mogen kiezen. Ik zie ze dan liever direct intern gericht aansturen op het selecteren van de voor dat jaar best mogelijke act. Het blijken in dat opzicht toch vaak capabele mensen. Nadeel we weten niet of er meer te kiezen was.
Datzelfde geselecteerde nummer wint een NSF niet per se terwijl het, je weet het nooit zeker, internationaal misschien de betere kansen maakt.
Hoe zie jij die andere manier van selecteren voor je? Ik kan me iets herinneren met inzendingen uit een koffertje een X aantal jaar geleden. Dat strandt in goede bedoelingen van de mensen. Kansloos.
@PaysBart: ter info, alle jaren heb ik tot nu toe gelijk gekregen met zowel onze inzendingen als de winnaars van het ESF. Vanaf het begin TCL op een hoge plek tot winst, als Oostenrijk met statement geen roet in het eten had gegooid. Duncan vanaf 1e presentatie de winnaar. De overige inzendingen sinds Anouk, op de plek waar ik ze ook had staan. Dus kom nou niet aan met ‘het volk’, jij bent daar ook 1 van, en hebt toch ook je eigen mening en smaak? Of ben je zo’n suffe volger hier?
Artiesten en componisten moeten zich aanmelden bij de omroep die hier een website voor opzet, na sluitingsdatum heb je een longlist waaruit gekozen kan worden. Zowel aan artiestenkant als aan componistenkant. Na selectie heb je een shortlist waar componisten en artiesten elkaar samen kunnen vinden en aan het werk gaan voor een nummer. Veel werk vooraf, maar dan krijg je toch echt wel de serieuze kandidaten.
Ik schat in dat je te optimistisch bent over de animo voor deelname onder meer of minder ervaren vakmensen en professionele muzikanten die uit zichzelf over de brug gaan komen. Je hebt mensen nodig om dat te triggeren. Een commissie met een goede reputatie en mogelijkheden. Meer budget helpt, altijd.
alstublieft geen nationaal songfestival never nooit als ik nog denk aan 2010 de Vader Abrahamshow met louter braderieartiesten krijg ik nog steeds kromme tenen.
Maar het kan ook goed als je er aandacht aan besteed zoals in 1970, 1976, 1977, 1983, 1984, 1992 en 1998. Van 2003 t/m 2005 waren de finales ook niet slecht. Al zat er wel rotzooi in de voorrondes. Als omroep moet je in ieder geval geen brievenbus neerzetten voor Jan en alleman of een componist vragen die al 30 jaar geen hits meer heeft…
Ofwel aandacht geven aan componisten en artiesten zoals Willem van Beusekom deed in 1998 toen er een goed resultaat neergezet moest worden om het jaar nadien mee te mogen doen.
@Bas, helemaal mee eens.
Eerst het nummer, dan de artiest, alleen dat werkt. Moet het wel een nummer zijn van Hardy en niet van vader Abraham.
Als het een goed nummer is, maakt de componist niet uit. Vader A. heeft wel een van demeeste vertaalde evetgreens geschreven hahaha
Australië zou toch Dami Im sturen? :-S Hoezo dan nog een selectievoorronde op tv?