Zweden pakt zege in Liverpool
Het 67e Eurovisie Songfestival is zoals verwacht gewonnen door de Zweedse Loreen. Ze nam in de jurystemming al een enorme voorsprong en die bleek voldoende om televotingwinnaar Finland voor te blijven. Het brons was voor Israël. Italië en Noorwegen maakten de top 5 compleet. België eindigde knap als zevende. De laatste plek was, net als vorig jaar, voor Duitsland. Loreen is daarmee na Johnny Logan de tweede artiest die het Eurovisie Songfestival tweemaal wint. Eerder won ze al in 2012 met Euphoria. Met Tattoo staat ze ook al wekenlang in de Nederlandse Top 40.
De uitslag:
01. Zweden: Loreen – Tattoo 583 (340+243)
02. Finland: Käärijä – Cha cha cha 526 (150+376)
03. Israël: Noa Kirel – Unicorn 362 (177+185)
04. Italië: Marco Mengoni – Due vite 350 (176+174)
05. Noorwegen: Alessandra – Queen of Kings 268 (52+216)
06. Oekraïne: TVORCHI – Heart of Steel 252 (54+198)
07. België: Gustaph – Because Of You 182 (127+55)
08. Estland: Alika – Bridges 168 (146+22)
09. Australië: Voyager – Promise 151 (130+21)
10. Tsjechië: Vesna – My Sister’s Crown 129 (94+35)
11. Litouwen: Monika Linkytė – Stay 127 (81+46)
12. Cyprus: Andrew Lambrou – Break A Broken Heart 126 (68+58)
13. Kroatië: Let 3 – Mama šč! 123 (11+112)
14. Armenië: Brunette – Future lover 122 (69+53)
15. Oostenrijk: Teya & Salena – Who the hell is Edgar? 120 (104+16)
16. Frankrijk La Zarra – Évidemment 104 (54+50)
17. Spanje: Blanca Paloma – Eaea 100 (95+5)
18. Moldavië: Pasha Parfeni – Soarele şi luna 96 (20+76)
19. Polen: Blanka – Solo 93 (12+81)
20. Zwitserland: Remo Forrer – Watergun 92 (61+31)
21. Slovenië: Joker Out – Carpe Diem 78 (33+45)
22. Albanië: Albina Kelmindi & Familja Kelmindi – Duje 76 (17+59)
23. Portugal: Mimicat – Ai coração 59 (43+16)
24. Servië: Luke Black – Samo mi se spava 30 (14+16)
25. Verenigd Koninkrijk: Mae Muller – I Wrote A Song 24 (15+9)
26. Duitsland: Lord Of The Lost – Blood And Glitter 18 (3+15)
Prachtige show maar inderdaad wat een vreselijk slecht en negatief commentaar. Eindeloos noemen dat iets niet zuiver gezongen was. Wat een hoop negatief gezeik.Je kunt veel beter naar de BBC of de Belgische zender kijken.
Balen dat Frankrijk en Spanje veel te laag zijn geëindigd.
Ik vond het erg overdreven dat Jan zoveel commentaar had op zogenaamde onzuivere, valse noten bij veel deelnemers. Onterecht en met alle respect Jan, echt een wereldzanger ben je ook niet bepaald. Was meer bezig met FC Volendam dan goed de liedjes te beluisteren.
Ik snap wel dat Cornald en Jan jarenlang een rolverdeling hadden. Cornald deed de introductie tijdens den postcards, en dan gaf Jan na elk optreden een korte bespreking van zang, liedje, act. Ik vind dat Jan dit jarenlang prima deed. Alleen kwam het er dit jaar allemaal niet erg lekker meer uit, bij allebei de heren.
S10 wil volgend jaar het commentaar doen. Dat lijkt me best tof. In elk geval om te proberen. Dan denk ik, zet Rik van de Westelaken ernaast. Dan kan Cornald na twee decennia eens een jaartje uitrusten, en krijgt een ander ook een keer een kans.
Wij hebben op de VRT gekeken inderdaad. Wat een verademing. Kan het zijn dat wij Nederlanders wat “zurig” zijn. Maar Peter de Veire was gewoonweg geweldig.
Voor mij was het hoogte punt Duncan met you ll never walk alone werkelijk kippenvel all over.
Een vette sneer na de zuurpruimen in Nederland !
Ik heb liever Lee Tower versie….. :)
Ik ook. Was niet veel soeps deze versie. Veel zenuwachtige vibrato.
Iemand een verklaring waarom Polen het in de televoting zo goed deed, zowel in de semi als in de finale? TikTokgehalte, stemmen van geëmigreerde Polen of omdat ze zo veelvuldig knipoogde in de camera? ;)
Een combinatie van die 3 denk ik Zuiderbuur:)
Ik vind de kritiek dat Israël veel te hoog is geëindigd niet helemaal terecht. Noa zong loepzuiver, het liedje is eigentijds en de act was af en super professioneel. Daarbij mooie verschijning en sympathieke uitstraling. Ik vond Noorwegen net totaal overgewaardeerd met die belachelijk hoge televote punten. Iedereen z’n smaak hè:)
Inderdaad, over smaken en kleuren … Het was ook niet mijn smaak, maar begrijp de hoge plek wel. Het spatte van het scherm. Ik vraag me wel af wat het resultaat van sommige landen zou geweest zijn indien backings on tape niet waren toegestaan.
Waarschijnlijk hetzelfde. Dan hadden ze live backings achter het podium gezet om de boel over te nemen. Overigens waren niet alle backings on tape. Zelfs Finland had nog een live backing, een vrouw.
Akkoord, maar die backings zouden wel meetellen in het maximum aantal personen op het podium. Dus act zou er bij sommigen wel anders/minder spectaculair uitgezien hebben daardoor.
Ik had Israël lang op een zijspoor staan omdat er geen live was. Denk dat ze er in een recente voorgaande editie zomaar eens mee gewonnen zou kunnen hebben.
Noorwegen heb ik ook niks mee. Kleuter pop in mijn beleving. Echter zie het resultaat van de televote. Dat had Jan dan weer wel goed.
Dat vind ik wel terecht, mooie verschijning en uitstraling zijn sowieso geen argumenten, dat heeft er niks mee te maken dat iemand daardoor hoog moet eindigen. Het liedje was misschien wel eigentijds, maar dat waren er wel meer, het gaat er wat mij betreft nog altijd om dat het ook een goed nummer moet zijn, maar daar voldeed Israël niet aan, het nummer was superslecht, niet normaal meer. De eerste minuut ging nog wel, maar naar het einde toe werd het steeds slechter.
Voldeed Duitsland, jouw nummer 2, daar dan wel aan dan? Dat vond ik nou slecht en de rest van Europa ook gezien de eindstand.
Ach ja, gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde goed en leuk, ,zou saaie bedoening worden toch? Over Estland en Australië waren we het dan wel weer helemaal eens, zo zie je maar weer:)
Ik had het Finland zo gegund, maar Loreen was vanaf dag 1 onverslaanbaar. Ook heel blij dat België het zo goed gedaan heeft, het is hem gegund. The big 5 heeft het heel teleurstellend gedaan, alleen Italië wist een mooie plek te behalen. Voor de rest toch wel verrassende resultaten voor wat betreft de vakjury en televoters.
Nou… deze editie zit er weer op. Ik wens iedereen hier een fantastische zomer toe en we spreken elkaar weer aan het einde van het jaar als de eerste liedjes voor 2024 weer bekend gemaakt worden.
En bedankt songfestivalweblog voor de uitstekende reportages en verslagen!
Ik heb Finland zooooo gegund.. :(
Ik oooooook.
Dit gaat een heel grote hit worden en ook op feestjes zoals sport wedstrijden.
Tja, de uitslag was weinig verrassend en helaas ook weinig spannend. Wel een bijzondere uitslag: Zweden wint enkel dankzij de jury. De televoters hadden veel minder punten voor haar over, zelfs geen enkele keer 12 punten. Zweden wint met een kloon van ‘Euphoria’. Het nummer ‘Tattoo’ is eenzelfde soort deun met eenzelfde soort sfeer in eenzelfde soort staging. Weinig verrassend.
Ik las dat S10 volgend jaar het commentaar wil verzorgen. Dat lijkt me een prima idee. Na 2 decennia is het tijd voor Cornald Maas om plaats te maken voor vernieuwing. Die man zit onderhand enorm in mijn irritatiezone. Tijdens zijn commentaar legde hij een paar keer met regelmaat de nadruk op het gegeven dat een bepaald liedje gekozen was door een ‘interne selectie’. Duidelijk gevalletje van rolverwarring: hij kan zijn (eeuwige) lidmaatschap van de selectiecommissie niet meer los zien van zijn (eeuwige) rol als commentator. Beiden lopen door elkaar heen en vertroebeld de blik. Het zou een heel wijs besluit zijn om Cornald in elk geval uit de selectiecommissie te halen. Overigens, alle ronkende verhalen ten spijt dat Nederland het ‘zo goed doet’ dankzij een selectiecommissie is niet waar. Natuurlijk, toen we een nationale finale hadden was de kwaliteit vaak ondermaats. Maar dat ligt meer aan de deelnemers dan aan een nationale finale. Zorg voor sterke deelnemers en voila, een nationale finale kan een prima resultaat opleveren.
Sowieso zou AvroTros zich achter de oren moeten krabbelen naar aanleiding van het resultaat van Nederland. ‘We’ haalden niet net-niet de finale, maar werden 13de met slechts 7 punten (winnaar Finland kreeg 177 punten!). Toch wel het ‘bewijs’ dat er iets mis is gegaan tijdens de Nederlandse selectie.
Ik zou denken: evalueren, wat andere en een meer professionelere bezetting van de selectiecommissie, de eis los laten dat een liedje ‘betekenisvol’ moet zijn en op naar een beter, evenwichtiger en meer nationaal gedragen resultaat in Zweden 2024.
Ik vind Tattoo zelf wel een goede winnaar. Maar ik ben het helemaal eens met de rest van jouw reactie!
Tattoo is een kopie en plagiaat
En de plagiaatkaart wordt weer getrokken als mensen het niet eens zijn met de winnaar,
Duncan Laurence heeft heel veel indruk gemaakt met zijn optreden.
We weten heel veel NIET mensen. Oordeel dus niet over hem, maar wees trots!
Helemaal eens, Rob. Ik begrijp niet dat er blijkbaar niets geleerd is van het verhaal van Joan Franka een paar weken geleden. Zo’n Angela de Jong die meehuilt met Franka en vervolgens haar ongenuanceerde commentaar uitstrooit over andere artiesten. En wat denk je er mee te bereiken?
De echte winnaar is Belgie natuurlijk. Gustaph bleef maar stijgen in de odds. Had het Songfestival een week later plaats gevonden, dan hadden we gewonnen. Nu ja, ik gun het Zweden ook wel, ze kunnen dan volgend jaar die Abba-boomers in de kijker zetten. Ben benieuwd wat NL gaat doen volgend jaar na hun serieuze wake up call. Aub, geen Gers Pardoel of Suzan en Freek aub. Zou Goldband niks zijn?
Goldband is wel wat, maar niet voor het Songfestival. Live is het vaak niet goed genoeg. Dar wordt dan weer met hangen en wurgen.
Ik zou niet kiezen voor een nationale finale. Het Nederlandse publiek kiest dan geheid voor een campingliedje. Wel zou ik veel uitgebreidere voorrondes willen zien op tv, zodat we (toch enigszins) kunnen controleren wat een jury uitvreet.
Dan bij de allerlaatste ronde het publiek laten meestemmen.
goeie optie
Ik ben voor Nationale finale, MITS er kwalitatief goede liedjes zitten. Dus aub geen Volendamse SCHLAGER en dat cheap rotzooi
Ik denk niet dat ze snel voor een schlager zullen kiezen. Maar als je bijvoorbeeld het levenslied vergelijkt met Portugese fado, dan zijn er best raakvlakken. Het verhaal ging dat Volendammers afstammen van de Spanjaarden, uit de tijd van de Spaanse overheersing. Maar uit onderzoek zou blijken dat zij historisch verwant zijn aan Sefardische Joden uit Portugal. Dat is interessant, want in veel muziek uit Volendam hoor je die historische invloeden ook terug.
Ja, elk voordeel heeft zijn nadeel. De huidige commissie kiest dan weer songs die nergens aanslaan bij de televoters. Al jaren niet. Dat wil toch ook niemand, behalve diegenen die een statement willen afgeven (‘wij sturen kwaliteit, hoor’). Je moet toch ergens in het midden uitkomen bij de selectie. Dus het volk blijven overslaan, vind ik ook geen goed idee. Wel kun je bij de selectie er al rekening mee houden dat je geen inhaaknummers of zoals je zegt campingliedjes selecteert of andere inzendingen van lage kwaliteit. Maar ook niet liedjes zonder enige commercilële waarde. Ik vind nog steeds een nationaal songfestival de moeite waard. Ze moeten bij AVROTROS alleen zorgen dat het goed aangepakt wordt, van selectie tot en met de nationale finale zelf. Het is geen natuurverschijnsel dat nationale finales niet werken. Anders zouden België en Finland niet met goede resultaten Liverpool verlaten hebben. En dat ook met top-10 resultaten bij de jury’s!
Kunnen we alvast een nieuwe banner krijgen bovenaan met Zweden 2024 erop?
En een groot compliment aan Songfestivalweblog weer voor alle berichtgeving!
Sluit ik me bij aan!
Pff, echt even afkicken; je leeft er zo naar toe en dan is het opeens weer voorbij.
Ook ik sluit me hier bij aan , al vond ik het in alle opzichten een mager jaar.
Hopen op een beter volgend jaar.
Alvast één pluspunt organiseren kan Zweden .
Altijd lastig die eerste dagen na het festival. De spanning valt weg en toch altijd een beetje een leeg gevoel. Maar met een aangevulde playlist komen we het wel door. :) Op naar 204 met nieuwe liedjes, verhalen en comments!
+1
Ja zeker. Goed gedaan, al heb ik wel de verslagen in de week ervoor gemist. Maar daar kon de redactie ook niets aan doen, bij gebrek aan toegang bij de repetities.
Voortaan ook maar niets overnemen van de EBU verslagen. Die gaven ijdele hoop met zinsnedes als: ‘de Nederlandse inzending geeft kippenvel’. Als dat het geval was geweest hadden we wel meer dan 7 punten ontvangen. De EBU reporters MOETEN positief schrijven.
Duncan Laurence heeft het nummer You’ll never walk Alone als nieuwe single uitgebracht!
Prachtige show en Loreen heeft terecht gewonnen.
Geweldig om volgend jaar weer in Zweden te zijn, temeer omdat het dan 50 jaar geleden is dat Abba het ESF heeft gewonnen.
Dat gaat een spektakel worden.
Van mij had Gustaph zeker in de top 3 moeten eindigen, want wat kan die man zingen en wat een geweldig lied.
Chapeau voor België.
Wat het commentaar van Jan en Cornald betreft: het zijn gewoon twee grote zeikers en het wordt hoog tijd dat hun plaatsen worden ingenomen door anderen, want die twee zijn gewoon niet leuk.
Hoe het ook zij, het was een geweldig ESF.
Wat eerst uit nood geboren was naar België gekeken zaterdagavond, wat een heerlijk commentaar.
Mocht dit duo doorgaan is dit zeker een aanrader voor volgend jaar.
Rik van de Westelaken en S10 volgend jaar als commentatoren?
Rik v.d. Westelaken ja graag maar S10 liever niet. Misschien is een welbespraakte songfestivalfan (bv. Aran Bade) een leuk idee.
Zeker niet Aran Bade! Loopt mee met wiwi en vraagt aan iedereen info en heeft zelf geen mening. Gewoon Cornald handhaven en Jan alleen als hij er nog zin in heeft
Rest of the world.
Het is belachelijk maar na veel zoeken gevonden
12 Israël
10 Finland
8 Armenia
7 Sweden
6 Albania
5 Ukraine
4 Norway
3 Croatia
2 Spain
1 France
Zoals ze op Songfestival.be schreven: de globale punten sloegen geen enkele deuk in een pakje boter. Alleen EBU zal er wat rijker door geworden zijn.
Kunnen die twee muppets van de banner af? Ze hebben gefaald en we gaan er nooit meer iets van horen. Op naar 2024, iig een super gastland met hopelijk een top NL inzending. Hopelijk ook een artiest met zelfkritiek ;)
Ik vond het een overwegend slecht jaar. Alleen Zweden en Finland waren uitschieters, Kroatië als wanstaltig dieptepunt. Verder vind ik vind het commentaar van beide heren Jan en Cornald wel erg leuk, sommigen hier zijn voor mijn gevoel veel te serieus en begrijpen de droge humor niet. Ik ben ook nog steeds trots op Duncan, ondanks deze misstap. Volgend jaar graag Anouk of Ilse nog een keer. Of Jaap met Armin, nummer is volgens mij nog niet uitgebracht…
Oh ja, dank songfestivalweblog, voor het vele werk en de leuke stukjes. Op naar 2024
Zweden en Finland waren inderdaad de landen die konden winnen, de rest was maar zozo. Albanië vind ik vaak heel erg goed, ook dit jaar weer. Maar het is te traditioneel om heel hoog te eindigen.
Ja inderdaad afkicken na het songfestival! Heb er weer van genoten. Natuurlijk wel jammer dat de finale zonder Nederland was; na 8 jaar was dat wel wennen. Wat is dat eigenlijk vreselijk voor landen als Ierland en Letland dat je zó vaak die finale al niet haalt. Wij hebben het zelf lang moeten meemaken t/m 2012. Gelukkig is er daarna verandering gekomen voor ons. Ik hoop voor volgend jaar op verandering. Laten we eens uptempo en out of the box denken!!
Iedereen bedankt weer voor alle meningen, inzichten en bijdragen. Ook voor deze weblog: dank weer voor de fijne verslaglegging!
Tot een volgende editie maar weer. Hopelijk weer een knaller voor Nederland!
En wat dacht je van Duitsland? Staan elk jaar in de finale om daar bij de laatste 5 te eindigen, muv 2018. Is toch verschrikkelijk? Dat de Duitsers er nog zin in hebben.
Waar blijft de vinyl of CD singel van Loreen met Tattoo ?????
Dat had de platenmaatschapij in Zweden toch zien aankomen dat Loreen een winnaares kon zijn ???
Binnen een maand zal die er misschien zijn, zoals vijgen naar pasen.
Nog geen inzendingen voor songfestival 2024 mogelijk. AVRO/TROS gaan eerst evalueren.
https://www.televizier.nl/muziek/artiesten-kunnen-zich-nog-niet-aanmelden-eurovisie-songfestival-inschrijven
ANOUK !!!!
+100!!!
Hebben jullie het ook gelezen? Ik bedoel dat Loreen is geholpen om te winnen. Ik las vandaag een artikel in Daily Mirror en nog een paar commentaren, wat me opviel dat bij meerdere mensen opviel dat alleen bij Loreen microphone aangehouden werd… Bij Moldavië niet enz bijvoorbeeld…
Als het in de Daily Mirror staat zal het écht de waarheid zijn. Dé roddelkrant en rioolput van UK.
Nee, idd slaat nergens op. Erg ver gezocht. Bijna alle finalisten gebruikten een handmicrofoon. Zo’n microfoontje als Loreen had is niet zo makkelijk op en af te zetten. Dat zit met allemaal snoeren onder haar kleding. Het is makkelijker om het te laten zitten.
Misschien hebben ze die mic inderdaad laten zitten omdat de kans groot was dat zij nog een keer moest optreden (ze stond immers overal in polls en bookmakers bovenaan) maar dat is dan een praktisch besluit, geen doorgestoken kaart of zo.
De kwaliteit van de headset was ondermaats, vooral vergeleken met de betere handmicrofoons. Gevoeligheid voor sis- en plofklanken was niet goed ingesteld. Heeft allesbehalve geholpen.
Ik vind het erg jammer van Duitsland. Ik heb wel op ze gestemd. Het hoeft je smaak niet te zijn natuurlijk, maar Lord of the Lost was de eerste act van het fameuze Napalm Records label die meedeed aan het Songfestival. Ze staken hun nek uit, met al een gevestigde carrière. Mensen noemen geregeld de naam Floor Jansen, die met Nightwish ook in die scene zit, bij hetzelfde platenlabel. Dan is het niet tof dat Lord of the Lost laatste is geworden. Hadden ze volgens mij niet verdiend. En nu zullen andere acts uit die scene misschien wel drie keer nadenken of ze het Songfestival moeten doen. Dat is jammer.
Lord of the Lost vond ik een beetje mossel nog vis. Iets té rock voor de gemiddelde kijker en iets té poppy voor de doorsnee rock fan.
Ook de staging was allesbehalve. Je laat de frontman in het rood opdraven en je houdt de videowall ook rood. Is een beetje hetzelfde als met een groen pak voor een green screen gaan staan. Dan weet je toch dat je (letterlijk) uit beeld verdwijnt? Niet over staging nagedacht is dan mijn conclusie.
Laatste plaats hadden ze inderdaad niet verdient. Dat had Servië of Kroatië voor mij moeten zijn.
Een vergelijkbaar nummer dat aan Melodyfestivalen mee heeft gedaan dit jaar was zelfs een stuk beter dan deze inzending van Duitsland en had het beter gedaan.
En Duitsland doet volgend jaar gewoon weer mee, ze geven niet op, haha.
Tussen de nummers 10 en 15 zit maar 9 punten, dat is wel erg dichtbij.
Ik zit net de televotepunten terug te kijken en het lijkt er op dat de Franse zangeres haar middelvinger opstak toen ze maar 50 punten kreeg.
De redactie van songfestival.be had het ook opgemerkt en op de website staat er een verklaring voor het vreemde vingergebaar: https://songfestival.be/liverpool-2023/kandidaten-reageren-na-finale-songfestival-niet-het-gehoopte-resultaat/
Ja dat is in de Franse pers meteen opgepikt. La Zarra zegt dat zij “absoluut niet” haar middelvinger opstak naar de kijkers of andere artiesten. Zij respecteert hen. Het was slechts bedoeld als gebaar van teleurstelling, wat zij onder vrienden gebruikt. Ze gooiden het op culturele en generatie verschillen, waar men volgens de Franse head of delegation niet te zwaar aan moet tillen.
Oud nieuws inmiddels. Direct na de uitzending stond het ook al op het Twitter kanaal van deze website.
Ik heb geen Twitter.
@wim1970 Het staat toch in de rechterkolom van deze website :)
Ook daar kijk ik nooit naar ;-)
Als Duitsland en VK ook in de halve finale moeten aantreden, zullen ze nooit de finale halen, behalve Duitsland in 2018 en VK in 2022.
Weet iemand waarom er maar 4 juryleden in de Ierse jury zaten?
Is de 5e gediskwalificeerd?
idem Letland