‘Europapa’ grootste hit van Eurovisie Songfestival 2024
Het Eurovisie Songfestival eindigde een week geleden voor Joost Klein in een domper, maar dat heeft allesbehalve een negatief effect op zijn populariteit. In 21 Europese landen staat Kleins Europapa namelijk in de lijst van de 50 meest afgespeelde liedjes op Spotify en de Nederlandse inzending is daarmee -tot nu toe- de grootste hit van het afgelopen songfestival. Wereldwijd staat Kleins pan-Europese happy hardcore-hit op nummer 31 van de meest afgespeelde nummers van de week. Dat is een stuk hoger dan de winnaar van het Songfestival, The Code van de Zwitserse artiest Nemo, dat op nummer 44 staat. The Code staat overigens ook hoog in veel Europese lijsten. In totaal is Europapa inmiddels nu ruim 69 miljoen keer beluisterd op Spotify. Kleins grootste hit tot nu toe, Friesenjung, is met ruim 137 miljoen plays nog altijd zijn best beluisterde liedje.
In de officiële hitlijsten van Nederland, België, Litouwen staat Klein op 1, op Finland op 2, in Zweden op 4, in Duitsland op 13, in Noorwegen op 17, op 22 in Ierland en in de Britse hitlijst debuteert Europapa op 37.
Op Youtube zijn de videoclip van Europapa en het optreden van Joost Klein in de tweede halve finale van het songfestival samen 42 miljoen keer bekeken. In de reacties op Youtube wordt het lied door meerdere mensen “het meest Eurovisie lied ooit” genoemd en veel mensen steken Klein een hart onder de riem na zijn diskwalificatie. Klein werd gediskwalificeerd door songfestivalorganisator EBU, omdat hij na een optreden in Malmö een medewerker van het songfestival zou hebben bedreigd.
Ruim een week na het incident is nog steeds niet duidelijk wat er nou precies gebeurde achter de schermen. Eerder deze week zei Joost Kleins advocaat tegen Zweedse media dat Klein volgens hem “geen enkel strafbaar feit” heeft gepleegd.
Zondagavond stond Klein voor eerst sinds zijn diskwalificatie op het songfestival weer op het podium. Hij trad op bij een festival in Enschede. Het publiek ging uit zijn dak, maar de 26-jarige Nederlander zei niets over het drama in Malmö. “Ik weet dat iedereen wacht tot ik iets ga zeggen, maar ik zeg alleen liefde”, zei hij in het Engels. Een remix van het nummer Europapa speelde hij in delen verspreid over de set op Freshtival. Klein sloot zijn set op het podium Grolsch af door het nummer The Winner Takes It All van ABBA met een housebeat eronder af te spelen. Tijdens zijn optreden op Freshtival plaatste Klein een bericht op zijn Instagram: “Love always wins”. Hij had er ook een blauw hartje bij geplaatst.
Joost Klein blijft Groot!!
De enige rechtvaardigheid in dit hele gebeuren. Toch gewonnen en niet eens aan finale deelgenomen; soort van maanlanding en nog nooit gezien zeg maar:-) Had Joost toch nog gelijk!
De EBU moet zich heel diep schamen wat zij met Nederland hebben gedaan.
Klopt. Heel hard schamen. Ebu wat een schande
is die cameravrouw al opgespoord door deze dame is het songfestival vernield, deze dame moet wereldwijd op alle sociale media worden gezet !!!!
Het is je gegund Joost!
Die hele EBU kliek moet zo snel mogelijk opzouten!
Om heel eerlijk te zijn…….ben ik nog steeds verbijsterd. Zo dichtbij was die mooie 6e of, misschien zelfs, 5e plaats. Sowieso had ik al een chagrijnige kop nadat ik de running order zag. Echt…….na die Italiaanse televoting-lek, kon ik alleen nog maar denken: Christer Björkman moet het recht ontnomen worden dat hij de jury-resultaten kan inzien….en dus nu ook per abuis de televoting-resultaten. Het was zo overduidelijk dat hij ècht niet meer gaat voor een mooie afisseling van muziekgenres. Hij selecteert op cynische winkansen, en gooit bepaalde landen onder de bus (favorieten mèt bagage: Israël, Nederland, Oekraïne, alledrie recente winnaars) en bepaalde landen bevoordeelde hij wel héél erg opzichtig (favorieten zónder bagage, die niet of heel lang niet meer gewonnen hebben: Kroatië, Zwitserland, Frankrijk). Zo opzichtig slècht, en allemaal ingegeven door ‘beslissen met voorkennis’. Je krijgt nu dus dat winnaars alleen nog maar kunnen komen uit startplek 10-13 (einde 1e helft) of startplek 17-24 (einde 2e helft).
Ik ben voor een gedeeltelijke ‘producer decides running order’. Maar het festival zou er als competitie gezonder van worden als het lot niet zo nadrukkelijk in de handen van één man komt te liggen. Winnen vanaf startplek 5! Of 15! Of zelfs startplek 1! Het festival zou er zo weer verrassender door kunnen worden.
Tja….en dan een paar uur later de diskwalificatie. Ik dacht dat 2023 erg was; maar dit jaar slaat alles. Misschien ben ik oud -42- maar ik kán me voorstellen dat mensen hierdoor afhaken, zowel fans als niet-fans. En dat het Eurovisie Songfestival enkel nog voor de jonge social media begaafde bubble is. Het leuke is er vanaf.
Ik vind dat men de indeling van optreden in de finale per loting moet gaan, ook de geplaatste landen. De loting kan dan na afloop van de 2 halve finale gedaan worden. Daarbij moeten ze stoppen met filmpjes maken wanneer artiesten net van het podium afkomen en ook dat artiesten gebruikt worden om zogenaamde leuke filmpjes te maken die op Tiktok verschijnen. Want nu moeten artiesten aan alles meedoen , wat eigenlijk niets met hun bijdrage te maken heeft.
Artiesten horen zich veilig te voelen en met respect behandelt te worden, daar heeft het de afgelopen editie zeker aangebroken. Terwijl het “personeel” alles kan doen en als zij iets niet leuk vinden gelijk kan zorgen voor diskwalificatie.