Favoriet songfestival komt naar Amsterdam
De huidige nummer 1 van de bookmakers, de Israëlische Netta, komt naar Amsterdam voor de 10e editie van Eurovision in Concert. Op 14 april zal ze haar lied Toy ten gehore brengen in AFAS Live.
In totaal zijn nu 28 deelnemers bekend gemaakt voor de jubileumeditie van het promoconcert. Naast Waylon zullen o.a. de deelnemers uit o.a. Australië, België, Tsjechië, Zweden, Finland, Duitsland, Spanje en Denemarken van de partij zijn. Presentatie is in handen van Cornald Maas en Edsilia Rombley en Sandra Kim verzorgt een gastoptreden.
Voor de volledige deelnemerslijst en meer informatie: www.eurovisioninconcert.nl
Nog geen tickets? Bestel nu via: Ticketmaster (officiële verkoopkanaal)


Favoriet bij de bookmakers…. tja alsof dat wat zegt. Ik vind het nog steeds een verschrikkelijke bijdrage waarvan ik me af vraag of eea vocaal overeind blijft zonder de hulp van electronische middelen….
Ik kan me ook totaal niet vinden in de favoriet bij de bookmakers. Kermis is terug van even weggeweest.
Ik vind het eigenlijk maar een gedrocht, die Netta
Favoriet songfestival komt naar Amsterdam:
MAAR NIET MIJN FAVORIET! 😉
Maar wel de mijne!!!!! Leuk nieuws! Ik kijk er naar uit!!!
Als dit lied van Israel dit jaar zou winnen dan komt volgend jaar ieder land met een circus act.
Misschien landen in pyjama
Graag wil ik terug naar het verleden, ieder land in eigen taal zingen of een van hun dialecten.
Het kan wel winnen in eigen taal zingen zoals Portugal dat kan.
Dit zou veel mooier zijn en het songfestival een meer waarde geven.
Al dat Engels song’s gedoe van vele landen, ik word daar niet vrolijk van.
Ook niet mijn favoriet, maar ik vind het wel leuk dat ze komt. Zij en haar liedje werken wel een beetje op mijn lachspieren maat ze hoeft van mij zeker niet te winnen.
En dan nog even te reageren op het berichtje van Nico en Sanne:
Graag wil ik terug naar het verleden, ieder land in eigen taal zingen of een van hun dialecten.
Het kan wel winnen in eigen taal zingen zoals Portugal dat kan.
Dit zou veel mooier zijn en het songfestival een meer waarde geven.
Daar zou ik ook heel blij van worden. Ook Servië won in 2007 met een liedje in hun eigen taal
Terug naar het verleden is nooit een goed idee. Vroeger was niet alles beter, en ook tussen liedjes in eigen taal zat heel veel troep én heel veel eenvormigheid. Ik vind het ook prachtig als een land, zoals Portugal afgelopen jaar, in zijn eigen taal een prachtig lied brengt dat over alle grenzen heen de gevoelens van mensen aanspreekt, maar dat wil niet zeggen dat ern land geen prachtig en origineel lied in het Engels kan brengen.
Nee, zeker was het verleden niet altijd beter. Toch zijn er naar mijn idee wel een paar argumenten om de taalregeling in te voeren. De belangrijkste is om meer diversiteit te brengen in het festival. Nu lijkt meer dan de helft van de liedjes min of meer op elkaar. Het songfestival (hoe goed sommige inzendingen ook zijn) stond niet bekend om de hoge muzikale kwaliteit en doet staat het nog steeds niet. Het songfestival is verworden tot een mindere versie van de MTV awards met onbekende liedjs die slechts eenmaal de Europese huiskamers bereiken. Ik denk dat dit niet echt massaal jongere kijkers weet te trekken. Ik denk dat de charme van een Europeesfestival is dat je andere talen hoort, andere landen (niet dat iedereen een etnisch getint nummer moet gaan brengen). Dat wat Europa bindt zijn grenzen (en nee, ik ben geen EU tegenstander), landen, talen. Het versterken van eenheid in verscheidenheid spreekt mensen aan, niet een goedkope, mindere Amerikaanse kopie van muziek (uitzonderingen daargelaten, Waylon-fans).
Het orkest terug zou optioneel moeten zijn. Veel ballads zijn echt mooier en voller met een orkest. Het zingen met orkest is ook moeilijker en daar heb je dan ook gelijk een schifting in artiesten die eigenlijk echt niet kunnen zingen en performen. Het zingen met orkest is in de lichte muziek (en popmuziek) helemaal aan het verdwijnen en we nemen steeds meer genoegen met nep-instrumenten. Dat kan echt heel mooi zijn en veel toegevoegde waarde hebben, maar een viool of cello uit synthesizer omdat dit goedkoper is of omdat er gewoon geen echte musici beschikbaar zijn is armoede voor de oren. Dus orkestband perfect maar als het kan met echte instrumenten. Graag.
Het zal wel even wennen, maar het zou de magie van het festival echt ten goede komen waardoor het festival een nieuwe plek in de Europese televisie- en muziekcultuur kan krijgen.
Er zijn weleens acts bij die je idd wat doen denken aan een optreden bij zo’n award programma maar in mijn beleving is deze show toch nog steeds echt een heel ander ding. Ik zie juist vrijwel geen MTV staging of Super Bowl achtige entourages. Dat is soms verfrissend en soms een tekortkoming. De pauze acts zijn op dat gebied vaak interessanter om naar te kijken. Want volop gefaciliteerd.
Er zijn misschien andere regels dan die over taal te bedenken om diversiteit in stijl te bevorderen. Niet blijven hangen maar doorontwikkelen.
Een keer een editie met een live orkest of instrumenten zou interessant zijn omdat ik denk dat dat het festival inhoudelijk naar een Ander nivo kan tillen. Niet vanwege traditie, vroeger of de meer klassieke setting. Of dat in de huidige opzet mogelijk is, bijna niet, denk ik.
Landen willen winnen. Dat levert veel eenvormigheid in verondersteld risicoloze en ‘ plank mis ‘ inzendingen
op. Dat is best jammer.
Die live versie van haar oh wat erg! Gangnam Style erdoor heen 😭😭😂😂😂
Waar heb je haar liveversie gehoord dan?
Ook een grote favoriet van mij, ik vind dit geen circusact hoor.
Deze dame doet weer wat vernieuwends en gezien haar andere clips, kan zij zingen wat zij afwisselt met looping. Ook brengt zij humor.
Of het live ook goed klinkt horen wij op 14 April.
Wat is looping?
Dat de microfoon een door de mond voortgebracht geluidsfragment opneemt, meestal tijdens het intro, en dan herhaalt op de beat van het nummer (in een loop)
Dit kun je stapelen door achter elkaar meer fragmentjes op te nemen en in de loop af te spelen.
Je maakt dus je eigen multi-vocale sound op het moment van optreden.
Vernieuwends? Onder welke steen heb jij gelegen. Ohwacht je bedoelt de nieuwe AH kip toch?
Beslist mijn nummer 1, zoals ik vorig jaar vanaf het begin al voorspelde dat Portugal ging winnen, zo voorspel ik nu dat Israel winnaar 2018 wordt. Vindt het een geweldig nummer. Smaken verschillen, gelukkig wel, maar Israel steekt boven alle andere nummers uit.
Mijn voorspelling
1. Israel
2. Frankrijk
3. Tsjechië
4. Duitsland
5. Denemarken
België in de top 5 !
Lullig voor Waylon.
Wordt hij voor de 2de keer 2de en weer verslagen door een gedrocht.
Ik zie dat resultaat niet terug bij de Youtube reviewers van Waylon. Mannen vinden het gewoon een tof nummer. Vrouwen vinden hem knap maar het lied raakt hun hart niet.
OMG. Niet een herhaling van 2014. Al vond ik de winnaar toen wel erger. 😆🤣
Je zou hebben dat het publiek niet meer in statements trapt, maar ik vrees het ergste. Nu is Israël geen statement, maar wel kermis/circus.
Dat 5de nummer was beter geweest voor het songfestival . ik geef Gerard Joling gelijk .
Favoriet wat een onzin dit haalt niet eens de finale lol
Dat denk ik ook niet, of met de hakken.
Ik denk het wel. Het is wat beter dan een circusact, Vogeltjesdans. Netta heeft meer originaliteit en talent. Als je alle 43 liedjes hoort is het toch vooral een grijze middelmatige brij van vlakke muziek. Netta brengt iets anders, verfrissends. Dat spreekt aan dus ik zie het wel hoog eindigen. Ik hoop niet op een overwinning want dan krijgen we volgend jaar allemaal zwakke, flauwe en weinig creatieve kopieën.
Het is afwachten hoe het als act in elkaar steekt in Lissabon. Zelf denk ik dat ze over de top gaan en daar zie ik Europa niet meer voor gaan. Persoonlijk zie ik geen winnaar in dit lied.
Mooi te zien hoe goed het weer gaat met het binnenhalen van acts voor AIC. Het is toch maar HET event naast het ESF van het jaar voor ons fans.
Ik denk dat Israël op z’n achterste benen gaat staan als dit lied niet de top 10 gaat eindigen, ze zullen het waarschijnlijk op anti-semitisme gaan gooien. Al mijn Israëlische vrienden op Facebook, en dat zijn er behoorlijk wat, zijn lyrisch over dit nummer, dus dat wordt een grote teleurstelling dan als het lied niet aan hun verwachtingen gaat voldoen.
Chapeau voor de organisatie, we stevenen toch weer af op een dertigtal artiesten dat dit jaar afreist naar Amsterdam om hun songfestival bijdrage ten gehore te brengen. Voor de fans een geweldige avond om erbij te zijn. Hopelijk komen Griekenland, Italië, Bulgarije en Estland er ook nog bij. Weet iemand of dit eenmalig is in de AFAS Live? Is het inmiddels uitverkocht?
Volgens mij zijn er nog steeds kaarten verkrijgbaar.
Moderne versie “Vogeltjesdans”
Ik kijk ernaar uit om haar in Amsterdam te zien want dan kunnen we eindelijk een indruk krijgen van haar live-capaciteiten. Iedereen die dit een circusact noemt doet dit te kort: dit is echt wel een slim en creatief nummer en als ze dit live kan is dit heel knap. Winnaar? Geen idee… ik heb niet één nummer gehoord dit jaar dat “winnaar” roept. Maar vorig jaar dat ik op deze tijd ook nog dat Italië op zijn sloffen zou gaan winnen.
Vreselijk lied en het is niet te hopen dat dit hoge ogen gaat gooien, want er zijn vele mooiere nummers dit jaar dan dit gedrocht.
Precies!
Over the top! Daar moet Europa geen trek meer in hebben. ’t Resultaat zal de Israëliërs gaan tegenvallen, want zelf verwachten ze een overwinning.
Ik gun het Israël van harte om het songfestival te winnen, maar niet met dit nummer.
Behoorlijk Irritant dat Israelische kipje, net als Italie vorig jaar weet ik ook zeker dat dit hem niet gaat worden.
1978 – 1998 – 2018 (30 jaar Israël, 50 jaar Israël, 70 jaar Israël)
Zou het Jan? Ik vind het een draak van een nummer, dit zal live ontzettend gaan tegenvallen. Zoals vele nummers op dit moment nog niet live te horen zijn geweest, goh waar is toch die goede ouwe tijd, zullen er veel gaan tegenvallen. Volgend jaar mag een nummer pas worden ingezonden als het minimaal 1x live is uitgevoerd.
Er hebben wel meer draken gewonnen (I wanna be the lobster in your ice). Het is wel grappig dat een eventuele overwinning van Israël dit jaar bijna samenvalt met de viering van 70 jaar Israël. De overwinningen in 1978 en 1998 vielen samen met andere ronde jubilea.
Ongelooflijk. Afgrijselijk nummer
Dit lied van Israel haalt geen punten van vele jury’s !
De vele jury’s gaan hier los over luisteren of kijken !
Dus geen overwinning voor Israel en hier ben ik blij mee.
We zullen mekaar nog spreken na het songfestival !
onbegrijpelijk dat dit de favoriet is bij de bookmakers wat velen al zeggen we zijn nu wel klaar met de kermisattracties
slecht nummer en domme act en slechte engelse uitspraak Israel zero points !!!
Ik vind de meeste liedjes niet te pruimrn en dit is er één van.
Leuk nummer, niet plat en geen kermis, voor winst moet het staan als een huis en dat weten we nog niet.
Persoonlijk word ik heel moe van al die trucs die uitgehaald worden om op te vallen. Noem me behoudend maar ik vind dat er niks mis is met een rechttoe rechtaan popsong of iets met rockinvloeden. Verder vind ik dat iets vocaal overeind moet blijven en daar twijfel ik over bij deze inzending. Ik kan mij nog herinneren dat Doris Dragovich met Maria Magdalena destijds gebruik maakte van gefabriceerde stemmen op tape en daar viel toen heel de wereld over met als gevolg dat Kroatië destijds bestraft werd door de EBU. Nu weet ik wel dat we inmiddels jaren verder zijn en dat de muziek zich ontwikkeld maar waar leg je de grens met dit soort toegestane vernieuwingen. Krijgen we straks videoclips op het podium (lijkt het soms al op), worden de vocalen in de toekomst “ondersteund” door de computer??? Ik vind dat daar duidelijke grenzen aan gesteld moeten worden.
Nee hoor, Dick. Ik ben het helemaal met je eens. Gebruikten The Olsen Brothers ook niet zoiets? Ook zo’n draak van een nummer trouwens, onbegrijpelijk dat dat toen gewonnen heeft.
Denemarken destijds ging nog wel…. hetzelfde trucje gebruikte Malta later ook nog eens…. overigens van een goede kermis act ben ik ook niet vies zo vond ik Verka destijds geweldig maar ergerde ik me groen en geel aan de Russische omaatjes en die vreselijke kalkoen uit ierland.
Vergeet de aap van Italië vorig jaar niet
vind het vreselijk irritant als dit gaan winnen dat wordt dit na 2014 een van de slechtste winnaars ooit vreselijk brrrrr
helemaal mee eens een baggerkipnummer pffffffff
Nou er zijn wel ergere winnaars geweest. 2016 was ook zo’n geweldig nummer en vooral je kon het meteen meezingen.
ik bedoelde 2016 niet 2014
https://youtu.be/8Vx23Ob-N3M
De review van Outlaw in Em van Natalia Anderson van Tuneful TV… leuke Britse dame met mooie lovende woorden.
@ redactie/organisatie of iemand anders die het weet, is er ergens een officiële afterparty van het EiC?
https://www.facebook.com/events/595023454211391??ti=ia
Bedankt!:)
Oké het nummer van Israel staat op nummer 1 bij de bookmakers maar het is absoluut niet mijn favoriet. Het zal misschien leuk zijn voor de afwisseling maar voor mij niet voor de overwinning. Zoals al eerder genoemd hier zijn de mensen de kermisacts wel zat. Ik gun Israel zeker een overwinning maar niet met dit liedje want dan zijn er mooiere nummers dan Toy. Gelukkig voor Netta zijn er wel veel mensen die dit nummer geweldig vinden en dat is het mooie van het ESF. Lang leve de diversiteit in muziek. Succes Israel !!!
Graapig, Verka vind ik vreselijk, net als die omaatjes. Netta kan wel echt zingen, maar ik deel je mening dat we voorzichtig moeten zijn met allerhande stemcomputers. Het is nu al een karaoke show en straks een playbackshow.
Off Topic, ik lees net op Oikotimes dat dinsdagmorgen 3 april de startvolgorde bekend wordt gemaakt. Spannend !!!
Dat wordt zeker spannend.
Al dat gezever over de vakjury’s ….. ik heb de indruk dat die gevuld zijn met vierderangs nitwits die in de verste vertes geen kennis van muziek hebben!
In het verleden zijn er ook al heel controversiële issues geweest in verband met omkoping …
Als het aan mij lag zouden die vakjury’s gewoon afgeschaft moeten worden. Kunnen al die omhooggevallen ‘kenners’ gewoon met een zak chips in hun sofa de show volgen op tv en laat ze dan maar commentaar geven à volonté …
Ik kan het nog altijd niet geloven dat de ‘vakjury’ in Malta unaniem hun ‘douze points’ aan de totaal over het paard getilde Christabelle gegeven hebben .. moet je daarvoor (daarvoor!!!) een ‘vakman/vrouw’ zijn??? ALSTUBLIEFT!
F*ck de vakjury’s!
En Belgie weer hoog bij de bookmakers en big 5 land Frankrijk gaat zeker niet in de top 10 eindigen, net zoals Estland.
Waylon 10de word echt onderschat door de bookmakers(gokkers)!
Inmiddels 11e
Als hij maar beter dan 11e scoort in de semi dan vind ik het best.
Hij is een uitstekende zanger en het lied is goed in zijn soort, maar of dit genre werkelijk gaat scoren is gewoon de vraag. En wel een hele spannende vraag.
Hij staat nu gemiddeld 10e 😉
Nu weer 10. Maar laten we hopen op een beter resultaat. Ik geloof er zeker in!
Die semi wordt zeker overleefd. Nu steevast op een derde a vierde plek. Achter Zweden en Australië. Moet goedkomen. Met een beetje staging kan Waylon de semi zelfs winnen. Spannend, ben heel benieuwd.
Ik denk dat Waylon ons wel gaat verrassen (positief). Samen met Hans kan hij een geweldige act neerzetten op het podium. 😉
Ik geloof dat ook. Ik heb er vertrouwen in.
Tees gekleurde Paaskip uit Israel haalt geen kuikens bij de vakjury.
Dus ook geen overwining voor het kiplied.
Mooi zo 😉
Hallelujah, wat een Diva van een Israelisch Paaskip !!!
Waylon staat op de 7e plaats van best bekeken songfestival video’s. Bron AD.
Inderdaad. Ik heb dat filmpje bekeken. Dat is echt voor het eerst. Wel jammer dat ze niet de beste live versie hebben gebruikt van DWDD.
Waylon wordt mijns inziens onderschat. Ik denk toch dat er nog een soort ingebakken ‘angst’ heerst voor rock op het Eurovisie Songfestival. En dan al helemaal voor rock in z’n puurste vorm. Zoals Waylon dat brengt. Ja, je kunt Lordi (1e, 2006) en maNga (2e, 2010) aanhalen, maar zelfs die ‘rock’-nummers waren wel erg ‘commercieel’ en relatief ‘safe’ voor het songfestival. Daar komt nog bij dat beide bands wel heel erg moesten leunen op verkleedpartijen.
Maar feitelijk is het zo dat de fans, en zelfs de Britse wedders, nog niet prat durven te handelen op risicovolle bijdrages zoals die van Nederland dit jaar. We kunnen alleen wel concluderen dat anno 2018 het songfestival wel degelijk weer meer draait om authenticiteit. We zagen dat met verrassende, a-typische liedjes zoals Italië 2011 (2e), Albanië 2012 (5e), Nederland 2013 (9e), Nederland 2014 (2e), Letland 2015 (6e), Oekraïne 2016 (1e) en Portugal 2017 (1e). Ik vind dat Waylon’s bijdrage daar dit jaar ook tussen past. Net als netgenoemde inzendingen, is ook ‘Outlaw In ‘Em’ een vreemde, edoch smakelijke eend in de bijt.
Anyway, het een en ander heb ik uiteengezet in een recensie van Waylon’s liedje ‘Outlaw In ‘Em’:
https://songfestivalwerk.wordpress.com/2018/04/02/lissabon-2018-%E2%96%A0-recensie-outlaw-in-em-waylon/
Deze periode -kort na de release van alle 43 liedjes begin maart, en vlak voor de eerste “LIVE” pre-parties- staat bekend als komkommertijd. Ook bij de bookies. Ik denk dus dat dan een klein beetje ‘fanwank’-erig gedrag doorsijpelt in de bookies. De huidige 11e plaats voor NL vind ik wel fijn. Dan kan Waylon daarna weer stijgen.
DDie 4e plaats voor België….daar heb ik echt zo m’n twijfels over. Kijk, naast Eurovisie-fan ben ik ook een passievolle Bond-fan. “Skyfall” blijf ik anno nu nog draaien. Heerlijk tijdloos nummer. “A Matter Of Time” vind ik ook heerlijk. Tis een beetje James Bond meets Portishead. Iets minder climax-matige opbouw, maar wel heerlijk loungy.
Al zet ik echt m’n vraagtekens bij de staging van dit nummer. Hans Pannecoucke moet hier denk ik wel alle zeilen voor bijzetten. Ik denk dan ook dat een ‘noir’-sfeertje hier perfect werkt (Denk aan Frankrijk 2009, en ook Nederland 2013). Maar Pannecoucke is de camera-genie, en wat minder de licht-genie, zoals b.v. Sacha-Jean Baptiste. Ik weet niet of hij hier qua lichtplan een climax-matige opbouw aan kan geven (zoals b.v. met Conchita in 2014). En dat heeft dan weer te maken met de afwezigheid van een echte bridge/climax in deze Vlaamse bijdrage.
Ten tweede moeten we even kijken naar de eerste 10 liedjes (eerste helft) van de 1e halve finale. Dat is, een heus slagveld. Het zou zo maar kunnen dat in deze semi records gebroken gaan worden, dus dat er 7 of meer landen uit de eerste helft doorgaan naar de finale. En welke worden dat dan? Ik denk dat iedereen daar kopbrekens over heeft. Mijn kwalificatiekansen van die 1e helft van semi #1:
– Albanië? 60%. Wellicht de beste Albanese inzending sinds “Suus” (2012). Indrukwekkend gezongen. Dus kansrijk om door te stoten naar de finale.
– Azerbeidzjan? 60%. Ook van de Azeri wordt weer gedacht dat ze ‘back in form’ zijn, met een oorwurm van een Zweedse schlager. En daarom een goede follow-up van Azerbeidzjan 2011? Kansrijk.
– Bulgarije? 70%. Sacha-Jean Baptiste doet hier de staging van. Men denkt dat dit een zekere qualifier is. De Bulgaren zijn in vorm met 3-op-een-rij succes in het verschiet. Alleen deze is iets te duister?
– Estland? 70%. Vocaal gezien is dit de “Suus” (2012), “Love Injected” (2015) en “1944” (2016) van dit jaar. Dit gaat niet onopgemerkt aan jou voorbij en is dus kansrijk voor finale.
– IJsland? 35%. Vocaal gezien superieur, maar wellicht te gedateerd?
– Israël? 100%. Need I say more? Televoters en jury’s zullen hier prat op gaan.
– Litouwen? 60%. Een lied met een “Calm After The Storm”-achtige vibe. Versterkt door interessante staging. Zangeres zingt een redelijk uniek, verstild, slow-tempo lied.
– Tsjechië? 90%. Mikolas heeft al bewezen dat hij een charme-bom is. Deze jongen kan televoters en jury’s inpakken met zijn improvisatie-talent…en gewoon een goed lied.
– Wit-Rusland? 45%. Gedateerd nummer en mist elke vorm van authenticiteit (De Russen en Wit-Russen staan bekend om degelijk uitgevoerde liedjes met ietwat plastiekerige emoties). Maar het kan doorglippen.
Ja, en wat dan te doen met België? Ik denk dat in dit veldje Sennek echt geholpen moet worden met waanzinnige staging. Hans Pannecoucke heeft dat in zich. Maar heeft ook laten zien dat hij geen God van staging is (Nederland 2015, Trijntje, Spanje 2017). Ik vind die 4e plaats bij de bookies dan ook echt veel te hoog. Bij Nederland heb ik dan weer een veel geruststellender gevoel. Bij Waylon weet je dat dit meer gaat opvallen.
Nog 11 dagen. Ik kan niet wachten.
Stiekem een beetje verliefd geworden op Netta
Amai haar clip heeft al meer dan 10 miljoen viewers !