AVROTROS in 2016 op zelfde voet verder

You may also like...

127 reacties

  1. Patrick schreef:

    Jammer. Had wel graag meerder nummers van een artiest willen horen. Zodat we niet weer een middelmatig nummer sturen. Maar ik hoop dat ze er van geleerd hebben! Dit kan beter, VEEL beter. Vooral betere voorbereiding, wat Cornald zelf al aangaf.

    Overigens: ‘het is natuurlijk een wedstrijd’. Ik had niet het idee dat de delegatie en vooral Trijntje dit jaar mee deed om te winnen. Dan haal je namelijk alles uit de kast, en dat hebben ze zeker niet gedaan..

    • Lola schreef:

      mee doen is belangrijk dan winnen!! OMDAT ik niet alleen zielig wil zijn

    • Arjen schreef:

      Ik zeg Axwell laten produceren en Sharon Doorson laten zingen

    • angie schreef:

      Nu is nederland bekend om hun dj s..laat hun iets maken/componeren…
      succes verzekerd

  2. Mark schreef:

    Prima dat ze het zo willen, maar dan wel met een uitgedachte act ruim van tevoren aanmelden. Niet pas je act in de week van het festival bepalen. Doen ze dat niet dan zie ik de bui al weer hangen.

  3. Nordman schreef:

    Goed nieuws. We hebben sinds deze selectiemethode 2 goede noteringen gehad en 1 misser. Met Trijntje als artiest is niks mis. De gehele uitwerking was wel heel slecht uiteindelijk/ Ik hoop dat ze hiervan leren en ons volgend jaar positief verrassen.

    • xxx schreef:

      2016 wordt het damesduo Anouk en Trijntje.
      De dames willen revanche en willen met een dijk van een lied komen.
      Nu nog de goede regie en kleding!!!
      Bron:

  4. Robbert-Rotterdam schreef:

    Ik heb ook liever een interne keuze(vertrouw de smaak van het Nederlandse volk niet), maar ik hoop ook op betere voorbereiding door de selectiecommissie, want die heeft zich dit jaar met een Jantje van Leyden ervan afgemaakt door kritiekloos een repetitief, niet onderscheidend nummer van Anouk te accepteren. Er mag wel eens een frisse wind binnen de commissie gaan waaien door deze uit te breiden met echt creatieve, artistieke muzikanten. Hopelijk geeft de commissie dit keer niet onbeperkt de vrije hand aan artiesten wb de keuze van een nummer. Dat is in 2013 en 2014 goed gegaan, maar is geen garantie dat dit altijd goed uitpakt. Alsjeblieft, stel als eis dat het nummer eigenzinnig en onderscheidend is en stuur desnoods een artiest met componist terug als het lied niet aan deze eis voldoet. NOOIT meer middle of the road voor Nederland!

    • Dick schreef:

      Had het niet beter kunnen verwoorden. Een klein dingetje: middle of the road hoeft niet erg te zijn als het maar heel erg goed gebracht wordt. Ik hoop echt dat we voor volgend jaar snel weten wie er gaat (rust in de tent) zodat de artiest met begeleiding / team meteen dmv schrijfsessies en wat al niet meer een song kan maken. Beter nog is natuurlijk meerdere ijzers in het vuur, desnoods van dezelfde artiest:-).

      • Esmee schreef:

        Walk Along was niet eens een middle of the road liedje. Na pakweg de eerste helft was het helemaal niets!

    • richard rotterdam schreef:

      Helemaal mee eens Robert Rotterdam

  5. gj schreef:

    Zeker goed nieuws – het is nu alleen de zaak om de voorbereiding 100% goed te hebben voor Mei 2016.

  6. Dennis schreef:

    Ik zou graag O’G3NE willen zien voor Nederland volgend jaar. Dan wel met een goed geproduceerd nummer door bijvoorbeeld Thomas G:son of Fredrik Kempe, want Magic en Cold waren ze niet ver mee gekomen.

    • Lola schreef:

      dat is 13 en 1 dozijn geluid…. weg ermee,…geen polder charisma O’G3NE

    • Matje schreef:

      Die meiden kunnen zingen en hebben charisma en stijl . Top als die zullen gaan !

      • Hans schreef:

        Hoeveel hits hebben ze al gehad? Gennis Grace en East liability konden ook goed zingen

      • Hans schreef:

        Ik bedoelde edsilia maar mijn tablet zegt liever iets anders…. ;-)

  7. Thomas schreef:

    Op zich helemaal geen verkeerde aanpak. Ik vertrouw het oordeel van het Nederlandse volk bij een Nationale finale echt (nog) niet. Misschien over enkele jaren. Wel vind ik dat bij interne selectie aan de volgende voorwaarden moet worden voldaan:
    1. Het nummer moet afwijken van andere nummers met betrekking tot stijl of genre. Je ziet dat er dit jaar heel veel ballads zijn en dat de uptempo nummers wel heel erg opvallen. Maak het lied lekker zo laat mogelijk bekend. Er is toch niks mis om de concurrenten een beetje af te kijken en zo een afwijkend/opvallend nummer te sturen?
    2. Er moet bij het aandragen van het nummer al een plan zijn hoe het nummer vertaalt gaat worden op het podium. Er moet nagedacht zijn over backdrops, props, muzikanten. Eventueel kan de AVROTROS zelf een vaste regisseur aanwijzen die de cameravoering verzorgt?

    Verder vind ik het prima als artiesten benaderd worden of dat artiesten zelf nummers aandragen, maar neem niet de eerste de beste artiest die zich aanmeldt aan. De AVROTROS moet een weloverwogen keuze maken waar het totaalplaatje (lied en optreden) wordt beoordeeld.

  8. alecx schreef:

    Jammer dat Sharon den Adel zo moeilijk doet. :(

    • Lola schreef:

      Ze komt wel over 10 jaar als ze onder de aandacht wilt en uitgerangeerd is en een resultaat behaalt als Trijntje, Willeke Alberti ;0) Hoogmoed komt bij de val…. dat is hun karma :)

    • kaatje schreef:

      Inderdaad Sharon den Adel zou een goede afgevaardigde voor Nederland zijn, mooie vrouw met een prachtige stem en met veel ervaring op een groot podium!

  9. Insight schreef:

    Hopelijk wordt het dan idd een goed geschreven lied i.p.v. ’n afgeschreven afdankertje.

  10. Richard schreef:

    Ik steun ook de aanpak van AvroTros. We zijn nog niet zover dat we in NL toe zijn aan een soort Melodifestivalen. Als we vorig jaar rond deze tijd te horen hadden gekregen dat Anouk een lied voor Trijntje zou schrijven zouden we allemaal op de banken hebben gestaan. En als AvroTros na de lancering van Walk Along had gezegd dat het niet echt goed was, dan waren we ook weer in de pen geklommen. Ik denk dat het lied voorop moet staan en dan goed nagedacht moet worden over de performance. Ik zou zeggen, neem contact op met Rusland, Oekraine, Azerbaijan en Zweden. Deze weten altijd van zelfs middelmatige liedjes wat te maken.

  11. sandervb schreef:

    Stuur Mr. Probz volgend jaar maar naar Stockholm.
    Onderscheidende stem en internationaal al bekend.

  12. alecx@post.com schreef:

    Richard:
    Ik zou zeggen, neem contact op met Rusland, Oekraine, Azerbaijan en Zweden. Deze weten altijd van zelfs middelmatige liedjes wat te maken.

    Azerbaijan? Serieus? Zo naïef.. Wahaha))) Grappig hoor. This made my day))
    Alsof je weet niet dat vanaf 2009 zij aanschaffen alles ‘All inclusief’ in het buitenland. Zweden, Griekenland, Duitsland enz. maar vooral in Zweden) Het is o.a. muziek, tekst, backvocalisten, dansers, visual designers, videomakers, make up artiest enz. Dus.

    • Lola schreef:

      Dat heet kortsamengevat: GELD!!!
      Je kan met een dubbeltje niet als een mooi popje uitzien???

      • Matje schreef:

        Hier heb je helemaal gelijk. Geld!!!! Dat de landen die elk jaar weer hoog eindigen ook degene zijn die er dus ook geld insteken . Nederland heeft dit niet en toen Ilse vorig jaar zelf geld erin stak zag je dus ook mooi resultaat ! Waarom steekt desbetreffende platenmaatschappij er ook niet wat geld in , zij zijn bij winst een van de grootste gelukkigen ! Er zit dus al van het begin iets fout en dat is het schamele budget dat er is voor onze Nederlandse inzending.

      • Robbie schreef:

        Ja, de clip van Trijntje was ook een beetje onaf.

      • Corne schreef:

        Rusland en Azerbeidzjan? waarvoor?? deze liedjes waren van Zweedse makelaardij hoor dus….

      • Corne schreef:

        oeps onder het verkeerde stukje

  13. Robbert-Rotterdam schreef:

    Richard:
    Ik zou zeggen, neem contact op met Rusland, Oekraine, Azerbaijan en Zweden. Deze weten altijd van zelfs middelmatige liedjes wat te maken.

    Inderdaad en deze landen reserveren ook altijd een ruim budget voor dit soort zaken., terwijl AVROTros altijd alleen de nadruk legt op de zang. Wat er omheen komt, is voor rekening van de artiest.

  14. Edwin van Thillo schreef:

    Ik ben ook voor interne selectie. In de meeste gevallen gaat er dan een prima artiest met een dito nummer (uitzonderingen daargelaten). Bij nationale selecties loop je meer kans op ondermaatse dingen (zoals Joan Franka en Sieneke, met alle respect).

  15. Edwin van Thillo schreef:

    En artiesten worden in de regel niet naar het songfestival ‘gestuurd’: ze kiezen er zelf voor. Er gaat niemand tegen zijn wil daar staan.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Bij Nederland is act sluitpost. Ze hopen dat de artiest er zelf in investeert. Vervolgens bemoeit AVROTROS zich tot het ESF nergens mee, zgn om artiest volledige vrijheid te geven, maar in feite is het desinteresse en ontlopen van verantwoordelijkheid (lees ook: financiële investering in) voor het eindproduct. Is dit eigenlijk niet de Nederlandse maatschappij in het klein?

      • Lola schreef:

        “… Is dit eigenlijk niet de Nederlandse maatschappij in het klein?…”
        klopt!! Is polder Lidl model dat door andere Europese landen in de binnenhuiskamers worden uitgelachen…..

      • Matje schreef:

        Je bent net zo irritant herhaalbaar als het lied van Trijntje wat jij zo vreselijk vind. Als het klimaat van Nederland en je zo gezegde polderklimaat je niet aanstaat wat let je om te vertrekken ? Begin hier op dit forum aub!
        Bewust of onbewust verderf je de pret hier voor velen door je telkens maar weer te moeten uitlaten hoe behoorlijk slecht het dit jaar wel niet was gesteld met de Nederlandse inzending , alsof de meerderheid hier dat al niet aangaf !

      • Nordman schreef:

        +10000, deze persoon komt hier in tegenstelling tot vele andere bezoekers voor iets heel anders, dat mag duidelijk zijn. Advies: ignore it ;-)

  16. Bas schreef:

    Ik ben ook voor een interne selectie. Zorg eerst maar eens voor een paar jaar weer goede resultaten en natuurlijk………..een misser kan er altijd een keer bij zitten. Daniël Dekker gaf al aan de kritiek serieus te nemen en goede tips ter harte te nemen. De eerste artiesten die graag zouden willen hebben zich al aangediend: Voice winnaressen Iris Kroes en O’g3ne en Dries Roelvink, hoewel ik de laatste niet serieus neem.

    • Lola schreef:

      afdankertje uit polder kroegen…..wahahahhaaha

    • Patrick schreef:

      Daniel Dekker zei dat Trijntje de beste act van de avond had. Zoveel verstand heeft hij er namelijk van… 0 dus.

      • VodkaPuta schreef:

        Lol idd Daniël dekker is een rasechte tros kontenkusser met het literair niveau van n dooie mug

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Iris Kroes heeft natuurlijk een fantastische stem, maar dan komt het. Die vrouw heeft al lang geen commercieel succes meer en waar moet het geld voor een goed doordachte act dan vandaan komen? De AVROTROS stelt maar een beperkt budget beschikbaar. Ik weet bijna zeker dat Ilse de Lange heel veel zelf heeft betaald, ambitieus als ze is.
      Wil je een uptempo met choreografie, dan kun je het wel helemaal vergeten als je geen bemiddelde artiest hebt gecontracteerd.
      Dus wil je een goede, maar niet per se commercieel succesvolle artiest strikken, dan kan deze maar beter een ballad zingen op een kruk, dan hoef je alleen maar na te denken over de aan te vragen (gratis) belichting van het organiserende land.

      • riccardo schreef:

        Of zoiets als Israël dit jaar, goedbedoelde leut, zonder budget onmogelijk gericht op een succesformule aan te sturen. Dan blijft het wachten op een toevalstreffer.

  17. gerard schreef:

    De grootste valkuil de afgelopen 3 jaar was dat Nederland het lied voor het eerst liet horen in een DWDD of Gouden uren, onder het mom van…we gaan nog aan de uitvoering werken.
    De beste manier zou zijn om het nummer explosief voor het eerst te tonen in Nederlands beste muziekshow als THE VOICE. Alleen zo knal je binnen en niet in een joggingpak bij 1 van de radio zenders….zo zou ik t doen dan….

  18. Jarnoootje schreef:

    Volgend jaar sturen we gewoon Dotan, Caro Amerold of Mr. Props naar Talinn.

  19. He1n schreef:

    PFFFFFFFFFFFFF even rust.
    Nu al zeuren wie volgend jaar mee doet?
    Hoop niet weer het nummer al bekend in december….gaat vervelen alhoewel dit nummer mij gelijk al begon te vervelen.
    Niet die 3 meiden aub .
    Iemand waar nog geen stempel op zit….fris…fruitig en gewoon een leuk nummer.

  20. VodkaPuta schreef:

    He1n:
    PFFFFFFFFFFFFF even rust.
    Nu al zeuren wie volgend jaar mee doet?
    Hoop niet weer het nummer al bekend in december….gaat vervelen alhoewel dit nummer mij gelijk al begon te vervelen.
    Niet die 3 meiden aub .
    Iemand waar nog geen stempel op zit….fris…fruitig en gewoon een leuk nummer.

    Ja desnoods pas een paar dagen naar melodifestvalen van Zweden ergens eind maart

  21. Marcus schreef:

    Als ik Avrotros was zou ik Wende vragen. Wende Snijders. Dotan zou ook kunnen. Zijn planning is om na zijn grote Ziggo-concert (op 21 december 2015) de studio in te duiken om zijn volgende album op te nemen. Dat past dus vermoedelijk precies.

    Within Temptation of Armin van Buuren willen (als ze carte blanche krijgen) wel een liedje voor het festival schrijven en produceren, maar we kunnen niet verwachten dat zij zelf op het podium gaan staan. Daar moet dan een artiest bij (of meerdere). Ik denk dat Armin in zo’n geval zelf de uitvoerende artiest(en) zou willen kiezen.

  22. Dick schreef:

    Overigens het commentaar van de delegatie: een goede artiest (daar was weinig op aan te maerken) met een goed lied… whahahaha daar zat het manco!!! Walk Along was te snel gekozen en had nooit de potentie om te winnen en daar doe je volgens voor mee aan een wedstrijd:-).

  23. Bloemetjesjurk schreef:

    Ik denk ook dat er een scheiding moet komen in de taken die de betrokkenen van AVROTROS hebben. Cornald Maas doet het commentaar altijd goed en hij weet veel. Maar zet hem niet meer in de selectiecommissie, en het zelfde geld voor Jan Smit als hij toch weer mee gaat.

    • Rob schreef:

      Goed punt, Cornald moet zich alleen bezig houden met het tv commentaar, de selectie commissie moet bestaan uit echte grote namen uit de Nederlandse muziekindustrie , dus geen Daniël Dekker, Carlo Bozhard of zoals een aantal jaren geleden Tatjana in de jury………………

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ja precies, bloemetjesjurk. Iedereen de taak waar hij goed in is. I.c. Cornald Maas televisiecommentaar laten blijven doen en artiestenpromo via zijn programma ‘Opium’. Maar de selectie mag zo langzamerhand echt wel eens uit de handen van Dekker/Maas getrokken worden en overgaan naar mensen die zelf actief en op artistiek/eigenzinnige wijze met muziek bezig zijn. We leven nu in een situatie van songfestival=Maas. Geen praatprogramma met songfestival-item en Maas wordt om deskundige mening gevraagd. Kan dat niet iets minder? Mogen songfestivalzaken ook weer eens vanuit het gezichtspunt van nieuwe, frisse gezichten benaderd worden, inclusief selectieproces?

  24. JH schreef:

    Goed concept, je kunt inderdaad winnen en verliezen. Ik denk dat het wel belangrijk is iemand te vinden die wil/moet winnen van zichzelf. Geen vrijheid blijheid type, ik ga wel eens kijken in Wenen/Stockholm whatever als het zover is ..
    maar iemand die ervoor gaat. O’G3NEzie ik liever niet gaan, ze hebben nog niets laten zien wat mij heeft kunnen overtuigen, leuk maar dat is het. Dames groepjes scoren oon niet op een ESF. Ik zou gaan voor Kovacs!!

    • Insight schreef:

      Het begint bij het begin. Er was bij voorbaat al verloren. Verkeerde song keuze selectie, slechte voorbereiding , communicatie samenwerking, maar vooral onderschatting door de artieste, is op voorhand 4 voudig verlies.

    • Nordman schreef:

      Dat is al een verkeerde gedachte ‘damesgroepjes scoorden nooit, dus nu ook niet’. Daar moet je/moeten we vanaf. Wat ilse en Waylon brachten werd ook van gezegd dat het nooit scoorde. Eurodance? Nee joh, wint niet en zie wat er in 2012 gebeurde. Rock? Há ga weg joh, en wat gebeurde er in 2006?

  25. JH schreef:

    Denk ook dat elke gekozen kandidaat bijv. elke maand bij de omroep moet gaan evalueren hoe het ervoor staat, de progressie, wat moet nog, urgentie bepalen. Zodat je niet voor verassingen komt te staan zoals dit jaar.. waarin de deelnemer meer oog lijkt te hebben gehad voor haar nieuwe vriendje dan voor haar opdracht.

  26. RobbieR schreef:

    Er is al veel gezegd, Tros/Avro doe wat met bovenstaande kritiek.

    Evalueer met diverse artiesten die willen gaan, luister kritisch naar het liedje en hun plan en act.

    Kijk terug naar voorgaande festival, luister naar de hits van vandaag en kies dan.

  27. Marcus schreef:

    Ik heb net als meerderen hier mijn twijfels over O’G3NE, maar als zij het zouden worden zal ik onze inzending wel supporten. Wellicht een soort zoetsappig liedje zoals Rusland vorig jaar met de tweelingzusjes. Dat vond ik op zich een leuk liedje. Die stage-act vond ik minder, maar het liedje vond ik vrij sterk. Bleef heel erg hangen.

    Datzelfde geldt trouwens voor Jan Smit. De meeste Eurovisie-fans zien dat als een gruwel, maar hij is (naast Borsato en Meeuwis) wel onze grootste zanger. Hij is gigantisch populair, en hij zou de Nederlandse cultuur vertegenwoordigen. Dan denk ik zo: hij wil het graag een keer doen, en heeft er allerlei ideeën over. Hij weet wat goed werkt op het festival en, zo blijkt uit zijn commentaren, weet hij ook wat echt goed is, en wat niet. Ook heeft hij veel ervaring in grote venues.

    En over Jan Smit denk ik ook: doe het dan nu hij jong is, en er lekker strak en fris uitziet. Niet 10 jaar wachten alsjeblieft. Mijn eerste keuze zou hij ook niet zijn, maar ik vind Jan wel een leuke vent en hij heeft zeker charisma. Zie Knez (veel ouder trouwens) nu met Adio van Željko Joksimović. Dat is eigenlijk een Balkan-variant op onze Palingsound en levenslied. Als Jan zo’n mooi liedje kan maken (in het Engels) en zo’n stijlvolle performance neer zou zetten, dan zou ik hem supporten.

    De meiden van O’G3NE hebben nog niet gescoord zonder de steun van The Voice. Als de keuze tussen hen twee zou zijn, dan zou ik voor Jan Smit kiezen. Noem me gek, maar ik vind hem een leuke man en goede artiest. Hij doet het commentaar ook prima. Ik vond Daniel Dekker destijds verveeld overkomen, maar Jan was bij Anouk ook lekker enthousiast.

    Maar oké, zoals ik al eerder zei zou ik, als ik Avrotros was, eerder in de richting van Wende en Dotan kijken. Misschien Laura Jansen. Zij passen volgens mij mooi in de lijn Anouk en The Common Linnets. En zijn waarschijnlijk nog theatraler. Of een productie van Within Temptation of Armin, uitgevoerd door andere goede artiest(en). Of misschien Caro Emerald.

    Een ander punt is dat Anouk en TCL het ook zo goed deden omdat zij volledig hun eigen plan trokken en zich weinig (merkbaar) aantrokken van wat anderen vonden. Die visie, creativiteit en eigenzinnigheid zie ik het meeste terug bij Wende. Zij heeft een heel scherp gevoel voor alle aspecten die belangrijk zijn. Zou ik een prachtkeuze vinden.

    Ik zie er weinig in om de invloed van de omroep (de selectiecommissie) op de eigenlijke act te vergroten. Alsjeblieft niet. Een act waarbij het nodig zou zijn om maandelijks te evalueren (controleren) hoe het gaat, is bij voorbaat dus al een act die blijkbaar niet de eigengereidheid en eigenzinnigheid bezit die Anouk en Ilse wel hadden.

  28. Robert schreef:

    Prima! Ga voor wat afwijkends en dus niet middle of the road. Val op, wijk positief af. Kovacs is daar een prima kandidaat voor, denk alleen niet dat zij wil. Kensington, Dotan of Wouter Hamel ook prima! Neem niet te snel een keuze. Denk dat dit met Trijntje toch wat te snel is gegaan.

  29. gj schreef:

    Jan Smit was erg kattig over Anouk en CL – heel positief over de lalligheid van Trijntje – hij weet niets. Hij weet absoluut niets.

  30. Joost schreef:

    Ik ben ook nog steeds voor eigenzinnigheid en artistieke liedjes. Ilse was de enige met een plan van aanpak. Zij had echt een plan voor ogen. Dus ik hoop dat de volgende kandidaten ook een plan van aanpak hebben.

    Ik ben ook niet zo te spreken van O´G3NE. Ze kunnen zingen hoor, maar geef mij maar totaal iets anders. Kovacs, Within temptation, Caro emerald of Kensington.

  31. Patrick M schreef:

    Stuur : Armin van buuren met Sharon den Adel en O’G3NE .. en uiteraard laat je John Ewbank samen met Peter Slager (blof) de lyrics doen en natuurlijk in eigen taal met vleugje engels in the backing (og3ne) vocals . Wat zal die tent jumpen ! ;)

  32. Patrick M schreef:

    Stuur : Armin van buuren met Sharon den Adel en O’G3NE .. en uiteraard laat je John Ewbank samen met Peter Slager (blof) de lyrics doen en natuurlijk in eigen taal met vleugje engels in the backing (og3ne) vocals . Wat zal die tent jumpeni ! ;)

  33. Patrick M schreef:

    Stuur gewoon : Armin van buuren met Sharon den Adel (lead) en O’G3NE .. en uiteraard laat je John Ewbank samen met Peter Slager (blof) de lyrics doen en natuurlijk in eigen taal met vleugje engels in the backing (og3ne) vocals . Wat zal die tent jumpen in 2016 ! ;)

  34. Jay schreef:

    Kensington met een ‘War’ achtig lied zou het ook zeer goed doen op het Eurovisie!

    Ik ben er van overtuigd dat Nederland kan winnen als men een artiest van kwaliteit stuurt met een GOED Songfestival lied. Inclusief alle toeters en bellen. Common Linnets hebben het ontzettend goed gedaan voor een reden… Een prachtig lied van goed kwaliteit, twee zeer getalenteerde zanger en een ijzersterke performance dat tot en met de camera movements perfect was uitgevoerd.

    Met Trijntje hebben we natuurlijk weer volledig de plank misgeslagen, maar dat komt gewoon omdat Walk Along een zeer slecht lied was en de performance van Trijntje was ook middelmatig.

    Op zich kunnen we van Zweden ontzettend veel leren. Hun Melodifestivalen is al groots op zich. Het Songfestival leeft in Zweden zoveel meer dan in Nederland. Dat komt omdat zij daar veel actiever mee bezig zijn. Ik weet daarom ook niet of een interne selectieprocedure van AVRO wel zo slim is, maar nogmaals, ik ben er van overtuigd dat als het lied klopt en de artiest ook, dat het volgend jaar goed moet komen.

    Maar wilt Nederland eindelijk een keer winnen en laten zien dat we meer kunnen, dan moeten we toch echt eens alles uit de kast halen.

  35. Natasja schreef:

    Ik ben van mening dat we sowieso een zangeres moeten sturen. Janne Schra heeft een eigen stemgeluid en zingt zelden een foute noot. Ze schrijft fijne, unieke nummers met een eigen sound en ik ben van mening dat Nederland met haar het publiek omver zal blazen. JANNE SCHRA, ik zeg JA! ;)

  36. riccardo schreef:

    We hadden al jaren veel kans gemaakt met een dance gerelateerde cross over stijl. Dat voelt volgend jaar waarschijnlijk als een kopietje op Zweden of België dit jaar. Tenzij het rete goed is.
    Toch voel ik het meeste voor iets dergelijks omdat we daarmee van nature aan een bepaalde internationale smaak kunnen appeleren zonder het ons daarbij onnodig moeilijk te hoeven maken.
    Het moet denk ik wel middle of the road onderscheidend maar met een scherp randje zijn. Who’s next?

  37. Redmar schreef:

    Ze moeten og3ne sturen! dan maken we misschien wel kans!

  38. peter31 schreef:

    Het moet iemand zijn die het Songfestival heeeeeeel serieus neemt. Die het echt een eer vind om Nederland te vertegenwoordigen. Niet ‘even erbij’ doet, of het ziet als een leuke schnabbel. Op zich kan je met alles scoren, een ballad, een dance nummer, of iets totaal anders. Als er maar een plan achter zit. We weten hoe het moet: The common linnets! en we weten hoe het niet moet: Trijntje Oosterhuis!

  39. Roel schreef:

    Tja…daar zitten we nou..Nederland en de ondermaatse, muziekcultuur…het mag allemaal niks kosten.
    Artiest moet het lekker zelf betalen. De labels pushen hier alles uit USA en UK voor de radio, maar nauwelijks nog goed Nederlands product. Er zijn daardoor geen jonge, welgestelde artiesten van topniveau met een gewillig platenlabel die dit Eurovisie aankunnen. Te groot risico. Voor volgend jaar is er vast wel een beeldschoon typje te vinden die met zijn of haar gitaartje het podium opgeduwd wordt. Kost niks.

    We hebben van alles een beetje..Jazz, Pop, Nederlandstalig, Klassiek…maar vooral NL polonaise…daar zijn we gek op. Hossen in oranje pakjes…dat hoort bij onze cultuur. En dat gaat nu eenmaal niet scoren op het Eurovisie.

  40. richard rotterdam schreef:

    Laten we nu.Aub niet van die talenjacht dagvliegjes sturen. O G 3NE ENZ. Dat mislukt bij voorbaat. Alles wat pas een voice . Idols of i.d heeft gewonnen de laatste 2 a 3 jaar gaat giga onderuit in de wereld die Eurovisie Songfestival heet. Het is 3 weken volledig profi zijn. Interviews. Veel opdraven bij live uitzendingen . Persconferenties en jury finales en generale repetities met publiek enz. Er hoeft maar iets mis te gaan en ze kielhalen je. OF JE MOET ER SPECIAAL VOOR OPGELEID WORDEN .zoals in Duitsland Lena en Robin Lob
    Maar andere zgn nieuwe voices en idooltjes gaan keihard onderhoud.
    Denk aan onze eigen Joan, Michelle Hint toe en Glennis toen en buitenlandse voorbeelden Belgie en Portugal vorig jaar en o.a. Duitsland Zwitserland dit jaar.
    NEE
    Professionals , zeer ervaren artisten moeten hun mannetje/ vrouwtje staan
    (We hebben er genoeg)
    En zelfs dan kun je een aantal foutjes maken. Zoals dit jaar. Onzekerheid over kleding en als je live door Conchita geinterviewd wordt (;een kans) niet uit je worden komen.
    LAAT ONS SELECTIE TEAM MAAR GA NADENKEN
    Groetjes uit Wenen ☺

    • peter31 schreef:

      Ben het met je eens dat het een heel professionele artiest moet zijn die dit aankan. Het moet wel iemand zijn die zich heeft bewezen, lijkt me. Dat Trijntje niet uit haar woorden kwam, was erg aandoenlijk vond ik. Dat maakte haar ook wel menselijk en breekbaar. Artiesten zijn natuurlijk geen robots en dat moeten we ook niet willen. Wat wel raar is, is dat er veel zangers en zangeressen uit andere landen vaak mee hebben gedaan aan Idols of andere muziekwedstrijden. Die lukt het wel om iig de finale te behalen…en soms heel hoog te eindigen.

    • Nordman schreef:

      Oneens met dat je geen talentenjacht-artiesten moet sturen. Loreen, Emmelie de Forest komen ook voort uit dit soort shows en wat gebeurde met deze 2 dames??? Juist. O’g3ne heeft laten zien met druk om te kunnen gaan(the voice en junior songfestival), een artiest als Trijntje was te nerveus. Ervaring is dus geen garantie. Ik vind niet dat je artiesten als O’g3ne of Lisa Lois moet uitsluiten, als zij willen winnen en een goed lied hebben + goed plan zie ik niet in waarom je ze niet moet sturen.

  41. Marco schreef:

    Misschien Ilse de Lange solo?

  42. Martin de Kooter - van Dam schreef:

    Ik vind dat we het hele Songfestival in 2016 helemaal niet meer door de AVROTROS moeten laten organiseren, maar dat we het songfestival naar de commerciële zender moeten halen (zoals SBS-6) bijvoorbeeld!!!

    Ook vind ik dat er juist wel een Nationaal Songfestival moet komen waarin kandidaten kunnen strijden wie ons land in 2016 gaat vertegenwoordigen. Dit Nationaal Songfestival moet dan live in alle deelnemende Europese landen worden uitgezonden en je moet juist die landen actief laten stemmen om vervolgens de uitslag te bepalen.

    Dat doet Zweden ook elk jaar en dat heeft tot nu toe elke keer goed uitgepakt; weer heeft een spectaculaire en goed uitziende act het Eurovisie Songfestival gewonnen, maar alles klopte gewoon aan die act. Er staat een leuke knul op het podium wat prettig is om naar te kijken die ook nog eens kan zingen, het nummer zwingde de pan uit maar dance nummers doen het gewoon goed de laatste tijd en over de camera en video beelden was zeer goed over nagedacht.

    Waarom kan Nederland niet met een tegekke spectaculaire act komen van hoog internationaal allure en ook perfect in elkaar steekt, maar moet het altijd een of andere flut-act zijn. Toen bekend werd dat Trijntje ons land ging vertegenwoordigen had ik gelijk al zoiets van oké: dan kunnen we gelijk inpakken. Trijntje kan aardig zingen maar heeft totaal geen internationaal allure.

    Nee hoor; er moet gewoon een Nationaal Songfestival komen waar qua promotie naar Europa veel meer aandacht aan besteed worden. Als AVROTROS besluit op dezelfde voet te blijven gaan zeg ik tegen hen:

    KAPPEN MET DIE HANDEL EN DRAAG HET STOKJE OVER AAN EEN COMMERCIËLE ZENDER!!!
    OP ZO’N MANIER VERPESTEN JULLIE HET GEWOON VOOR NEDERLAND EN ZULLEN WIJ WEL NOOIT HET EURO VISIE SONGFESTIVAL WINNEN!!!

  43. Michel schreef:

    Natuurlijk wil iedere Nederlandse fan een nationale voorronde zoals het uitmuntende Zweedse Melodifestivallen. Maar met de Nationale voorronde uit 2012 in mijn hoofd (met wat bijeen geraapte artiesten die toen op de zondagavond in een show van een uur in studio 21 hun liedje mochten doen) zeg ik met klem; niet doen! De publieke omroep wil er geen geld insteken en het Nederlandse volk is niet in staat om te stemmen voor het juiste nummer. Ook toen zaten er een aantal internationale “juryleden”. Nederland kan niet tippen aan Zweden waar de populaire artiesten staan te dringen om mee te mogen doen, heeft een songfestivalgeschiedenis, heeft platenmaatschappijen die dit ondersteunen, maakt hier veel geld voor vrij. Het is onderdeel van hun erfgoed. Wij staan met z’n allen klaar om de volgende artiest alweer tot de enkels toe af te branden. Het was beter geweest als Nederland wel naar de finale was gegaan dit jaar. Nu is het 2 stappen voor-, en 1 achteruit. Wij zijn, helaas, nog lang niet toe aan een nationale voorronde en moet we dus maar ons vertrouwen geven aan de omroep in de hoop op de juiste keuzes tot er betere tijden komen. Zo hangt de vlag er nou eenmaal voor.

  44. julian schreef:

    AVROTROS
    stuur alsjeblieft Dotan of Sharon Doorson! zij zijn de mensen die al veel ervaring hebben en zelf muziek maken die goed zouden zijn voor het songfestival. Laat zien wie we zijn, stuur een goed team met de vertegenwoordiger mee en geeft ze goeie act met een knallend nummer! OF laat het nationaal songfestival terugkomen, en dan als ‘Nederlands Eurovisie Songfestival’, laat andere landen stemmen en zo komt er een goed nummer uit, i.p.v. nederlanders te laten stemmen waardoor er weer een Joan Franka of Sieneke uitkomt. Zweden doet dit ook: heeft binnen 3 jaar 2 keer gewonnen. LEER VAN ZWEDEN: stuur een team bij elk nummer, laat ze een goed eurovisie songfestival nummer maken en stuur ze met een goede zanger(es) die veel ervaring heeft en bij het songfestival past. Maak een nummer waarvan je kan zeggen: dit heeft kans. niet zoiets als: ”dit nummer ZOU WEL KUNNEN winnen. NEE. Ik wens de avrotros veel succes.

  45. Esmee schreef:

    Nu we het er toch over hebben: ik vind dat die hele Cornald Maas maar eens uit die commissie moet stappen. Ik heb dingetjes gelezen zoals
    1) dat hij Walk Along meteen een geweldig nummer vond toen hij het hoorde. ‘Enorme hitpotentie’, en dat het een goede kans had om te winnen.
    Verder zou hij vóór het ESF al hebben gezegd dat hij het nummer van Italië geen goed nummer vond en dat hij het beslist niet hoog zag eindigen.
    Merk hier even bij op dat Italië bij de televoters vèruit de nr. 1, oftewel de winnaar van het ESF is geworden.
    3) Hij zag Azerbijdjan in de top 3 eindigen.

    Need I say more?

    Cornald Maas heeft geen kijk op deze dingen. Misschien vroeger….maar nu zeker niet meer. En die moet dan samen met nog 2 mensen de inzending voor het ESFbepalen?

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Wordt die commissie echt maar door 3 mensen gevormd, Esmee? En van dit clubje maakt ook nog Daniël Dekker deel uit…Tja, dat is wel erg summier.

  46. p. hardy schreef:

    Op dezelfde voet verder klinkt wat teleurstellend omdat je mag hopen dat dingen volgend jaar een beter resultaat opleveren. De interne selectie sta ik achter. Voorrondes waarbij de keuze van het publiek gebaseerd is op andere gronden en sentimenten dan bezig te zijn met wie objectief gezien de beste keuze zou zijn hebben we helemaal niks aan. Wel denk ik dat de selectiecommissie met vers bloed het veld in moet om artiesten uit een andere scène dan die van de geijkte en voor de hand liggende en ook hier veel genoemde namen te interesseren voor deelname. Breder oriënteren bv in het landelijke clubcircuit om met een verrassende inzending voor de dag te kunnen komen.
    De financiering van het hele traject na selectie is blijkbaar een probleem. Aantrekken van professionals of vakmensen. Artiesten die zich een maandenlange aanloop niet kunnen permitteren. Het geheel of gedeeltelijk onderbrengen bij een van de commerciële omroepen of samenwerking met andere partijen biedt misschien ook andere mogelijkheden? Er zijn landen waar dit soort dingen gebeuren.
    De meeste Nederlanders zullen vooral geïnteresseerd zijn in een inzending waar je als land trots op kan zijn. Als dat zo is dan gaan we voor goud maar is winst slechts mooi meegenomen.
    Met een 3 minuten show waar we trots op kunnen zijn wordt winst slechts mooi meegenomen.

  47. Meijer schreef:

    Dit is wel de manier waarop Nederland het moet doen. Zo zijn the Common Linnets en Anouk ook gekozen. Alleen moet bij het liedje worden gedacht ten eerste om een gevoel want dit liedje had geen bericht of reden, dat moet er in zitten, een emotie of iets dergelijks en ten tweede moet het niet een Noordwest Europees liedje worden wat het wel was, mensen uit Macedonië zijn niet echt fan ervan, er moet meer worden gekeken naar het totaal plaatje in Europa en wat zij leuk vinden en dat in combinatie met wat wij zelf willen.
    Ik zeg stuur Kensington, Alain Clark, Chef’Special, Dotan, Douwe Bob, Ben Saunders, Sandra van Nieuwland, Leona Phillipo, Caro Emerald, Og3ne of Nathalie La Rose heen, dat zijn toch wel de meest getalenteerde muziekanten van ons land.

  48. AHa schreef:

    Hoop dat ze niet alweer in december het lied gaan publiceren, dat vond ik zo raar bij Trijntje. Heel Europa hoort het al op internet en tegen de tijd dat het songfestival er is in mei, zijn we bijna half jaar verder, en zijn de meesten het liedje allang zat. Lekker wachten tot begin maart zou ik zeggen. En zorgen dat de hele act dan staat als een huis!

  49. Paysbart schreef:

    Meijer:
    Ik zeg stuur Kensington, Alain Clark, Chef’Special, Dotan, Douwe Bob, Ben Saunders, Sandra van Nieuwland, Leona Phillipo, Caro Emerald, Og3ne of Nathalie La Rose heen, dat zijn toch wel de meest getalenteerde muziekanten van ons land.

    Ik kan mij wel vinden in jouw lijstje. Behalve Ben Saunders. Heb ik niets mee. Ik heb ook paar clips bekeken van Jet Rebel: verveelde me al na 15 seconden. Die liever ook niet.
    Of dance nummer. Vraag dansers erbij die in talentenshow So you think you can dance zich al hebben bewezen
    Of ga voor kwaliteit. Qua aparte stem een ballade van Mathilde Santing

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Ik zou echt Kovacs overwegen, die nu in verschillende Europese landen (m.n. Duitsland, Griekenland, Turkije) grote successen viert en die het tegengestelde is van MOTR (Middle of the Road).