Andere invulling voor postcards ESF 2020
De introductiefilmpjes volgend jaar van het Eurovisie Songfestival worden anders dan anders. De organisatie van het Eurovisie Songfestival 2020 wil de 41 deelnemers laten zien in een Nederlandse straat, sportclub, groep, gemeenschap of vereniging. Elke artiest ziet en ervaart zo voorafgaand aan het Eurovisie Songfestival een eigen uniek stukje Nederland, door deel te nemen aan een activiteit, traditie of hobby van een groep Nederlanders. Dit vormt straks de basis van de video’s – de zogenaamde postcards – die, geheel in de traditie van het Songfestival, tijdens de halve finales en de finale de optredens van de artiesten introduceren. Hoe de postcards eruit komen te zien en wat deelnemers precies moeten gaan doen, dat blijft voorlopig nog geheim. “We kiezen dus deze keer wel voor een andere invulling dan de vaak meer toeristische impressies die tijdens het Eurovisie Songfestival worden gepresenteerd door het gastland,” vult Sietse Bakker aan.
“We hebben er heel bewust voor gekozen om tijdens de postcards het beste van Nederland te laten zien: de mensen en hun gastvrijheid, in al hun diversiteit. Van de straatbarbecue, carnavalsvereniging en het studentencorps tot de voetbalclub, de breakdancegroep en het jaarlijkse carbidschieten — we doen het samen. Tijdens het Eurovisie Songfestival 2020 willen we dát aan die 180 miljoen kijkers laten zien. Met het thema Open Up als rode draad laten we de positieve, verbindende kracht zien die past bij ons land,” aldus Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020.
Groepen, straten en verenigingen uit het hele land, die kans willen maken om een artiest te ontvangen en onderdeel willen zijn van een van de postcards kunnen zich vanaf vandaag aanmelden via songfestival.nl. Daar zijn ook de voorwaarden te vinden. De opnames hiervoor vinden plaats in maart en april.
(bron: AVROTROS)
Welke 180 miljoen kijkers (dat halen ze namelijk helemaal niet)?
Ook weer een leuk idee. En die toeristische dingen kunnen nog wel elders in het programma.
Dan kan Eurovision Artists zich aanmelden voor het filmpje van Nederland.
En welk land zou geschikt zijn voor het travestie-cafe? Rusland?
Oekraïne, dat zou een goede sneer zijn naar Rusland.
Klinkt in eerst instantie leuk. Een andere invulling dan anders. Het idee dat je in eigen land eens niet de toeristische attracties overbelicht, maar gewoon de gewone gemiddelde burger, in samenhang met de deelnemer, klinkt leuk.
Echter, het is niet iets radicaal anders. Vergeet niet dat Nederland in 1970 het allereerste land was dat met ‘postcards’ kwam, en in 1980 ook weer eens iets totaal anders deed: presentatoren uit alle uithoeken laten invliegen om zo de deelnemer te introduceren.
Ik mis nu een beetje dat radicaal vernieuwende. Je kunt namelijk ook zeggen dat men in 2012 in Baku ook gewoon in eigen land bleef en men in 2018 en 2019 ook in eigen land op pad ging met de artiesten. Had liever gezien dat NPO/NOS/AVROTROS eens een keertje artistieke minimalistische animatiefilmpjes ging maken. Dus een keertje geen ‘live’ beelden van een locatie, maar iets in de sfeer van een Nederlandse kunstenaar, zoals Van Gogh, Mondriaan, Rembrandt of Corneille.
Of wat te denken van het filmen van de desbetreffende deelnemer in een compleet ander land van Europa. Dus de Russische deelnemer filmen in bijvoorbeeld Portugal. Om zo de échte multiculturele gedachte van Europa, reizen, handelen, internationale contacten, uit te beelden. In samenhang met bijvoorbeeld de fanclubs.
Een andere optie is om juistem datgene wat in 1980 is gedaan, internationale presentatoren laten invliegen, nieuw elan te geven. Afgewisseld met enkele leuke beelden van de artiest gedurende zijn/haar trip van eigen land naar Nederland, een leuke toelichting geven over de artiest. Of bijvoorbeeld de commentator gedurende de postcard zijn commentaar internationaal in alle landen laten doorgeven.
Nu worden de postcards toch een beetje ‘Hart van Nederland’-achtig, en ik had iets radicaler gedacht bij postcards. Iets innovatiever de postcards willen ‘omploegen’. Een beetje wat men heeft gedaan met de visual identity van het 65e Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Nu blijft het misschien iets teveel ‘Nederland met z’n burgers’ en wat weinig ‘Innovatief, anders denken’ of ‘pro- Europa’.
Maar goed, we gaan het resultaat afwachten :-). Het kan natuurlijk erg leuk uitpakken!
Veel te duur om nog eens 40 man in te laten vliegen voor een paar zinnetjes, het geld is op.
Podium ontwerp: 10
Edsilia en Chantal: 10
Slogan en logo: Meh
Jan Smit: WTF?!
Postcards: boooring
Bijzonder dat jij al met je oordeel klaar staat, terwijl de uitwerking nog niet eens bekend is.
Maar hopen dat er voor de balans in uitstraling een beetje een innovatieve start up tussen zit dan.
Ja hoor een leuk idee, ik wil wel een deelnemer ontvangen dan neem ik hem/haar mee naar het glasmuseum, gezellig !!
En je kunt de aanvraag via Eurovision Artists doen en zeggen dat je ervaring hebt, Ria. Desnoods vraag je de burgemeester ook nog even langs.
Zolang het de burgemeester van Amsterdam maar niet is.
Sjors Vrolijk van de NCRV.
Leuk Ria, heb je dat met Vania Fernandes toen ook gedaan?
Eurovision Artists is cool.
We gaan toch niet van die kneuterige filmpjes krijgen…..????
Ja dit. Ik hoop echt dat ze meer gezichten kunnen laten zien, die hebben we, dan de onvermijdelijke Koningsdag acts van regionale knutselclubs en goedbedoelde sociaal pedagogische initiatieven.
Eerste idee waar ik inhoudelijk niet gelijk over sta te juichen.
Mee eens
Er zijn 41 postcards, dus genoeg kansen om verschillende gezichten te laten zien, dunkt me.
Heb mij en Homomannen koor ZangZaad uit Groningen net aangemeld voor een postcard. Lijkt ons zeer leuk en een eer om mee te mogen doen. Wie weet worden we uitgeloot. Het idee alleen al maakt me blij. Nu morgen proberen om aan kaarten te komen. Spannend!!
Homokoor ZangZaad voor een postcard…..; soms snap ik de Hongaarse beslissing om niet meer mee te doen maar al te goed. Laat in Godsnaam de echte bezienswaardigheden van Nederland zien in die postcards i.p.v. al die alternatieve onzin!!!
Hoezo is een homokoor alternatieve onzin? Het is een van de realiteiten in Nederland. En wie bepaalt of iets een echte bezienswaardigheid is of niet? En wat is echt?
Overigens zijn er 41 postcards, dus er zal vast wel iets van je gading bijzijn.
Dubbel gevoel bij deze reactie. Aan de ene kant dreigt het ESF al jaren gekaapt te worden door de homo-scene welke het bijna tot een feestje maakt voor de incrowd, terwijl het toch eigenlijk een muzikale wedstrijd hoort te zijn voor iedereen. Aan de andere kant denk ik dat we als zogenaamde open nederlandse samenleving (waar ik regelmatig mijn twijfels bij heb) deze kans moeten aangrijpen om alle facetten van diezelfde samenleving voor het voetlicht te brengen. We moeten alleen daarin niet doorslaan. Het wordt denk ik al moeilijk genoeg om een evenwichtige show mbt die postcards neer te zetten en ik hou mijn hart nu alweer vast voor alle reacties die gaan volgen op de keuzes die gemaakt worden. Ook kun je je afvragen waar de grens ligt, laten we het aub een beetje professioneel houden maar ik geloof dat het verantwoordelijke team dat wel toevertrouwd is. Nog een laatste oproep: maak het niet TE serieus allemaal en geef humor de kans tijdens de drie shows. Ben in ieder geval al heel blij met Edsilia, die spat van het scherm af en ik zie haar nog steeds met de Trijntje jurk staan bij het punten geven, briljante zet!
Ben het helemaal met Dick eens.
Zangzaad? Serieus??? Een homo-koor? En ik maar denken dat homo’s niet in hokjes gestopt wilden worden.
Ik vind het wel geinig een homokoor, kan tenminste in Nederland!
Ik niet, het is een aanfluiting. Ik dacht dat homo’s niet in hokjes gestopt wilden worden, en wat doen ze nu?
Werkgroepen van universiteiten die zich bezighouden met vernieuwende concepten op allerhande gebied en daarmee internationaal aandacht genereren. Cutting edge technieken in de landbouw. Baanbrekende resultaten in onderzoek ter bestrijding van allerlei enge ziektes. Onderdeel van het Europese ruimtevaart programma. Dat we de halve wereld voorzien van know how en expertise op het gebied van watermanagement etc. vind ik minstens even interessant om naar te kijken dan dat capel Concordia op woensdagmiddag oefent om in februari
de jaarlijkse carnavalsoptocht te begeleiden. Je kunt een beetje aanvoelen welke kant het vooral opgaat, op deze manier, toch?