Oekraïne wint Eurovisie Songfestival
Na een zenuwslopende puntentelling is Oekraïne de winnaar geworden van het 61e Eurovisie Songfestival. Jamala kreeg met haar 1944 de meeste punten van de jury’s en de televoters. Australië eindigde als tweede; voor Rusland dat als derde eindigde. Douwe Bob eindigde met Slow Down net buiten de top 10 als elfde; één plekje achter de Belgische Laura die tiende werd.
Nadat eerst de vakjury’s hadden gestemd ging Australië ruimschoots aan de leiding. Oekraïne stond toen al wel op de tweede plek. In de televoting werd Australië echter vierde en het puntenaantal bleek niet genoeg om Oekraïne dat ook bij de televoters als tweede eindigde voor te blijven.
Douwe Bob ontving in totaal 153 punten. 114 daarvan kwamen van de vakjury’s. Daar zat één keer twaalf punten van IJsland. Verder kwamen er tien uit Finland, acht uit Ierland, zeven uit Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, zes van Estland, Hongarije en Noorwegen, vijf van Servië, Zweden en Zwitserland, vier uit België, Duitsland, Italië en San Marino, drie van Australië, Letland en Spanje, twee uit Bulgarije en Macedonië en één punt van Slovenië. De overige 39 werden door de televoting verdeeld. Daarvan kwamen er tien uit België, zeven uit Denemarken, zes uit Oostenrijk en IJsland, drie uit Duitsland en Malta en twee uit Hongarije en Zweden.
Uitslag:
01. Oekraïne: Jamala – 1944 534
02. Australië: Dami Im – Sound of Silence 511
03. Rusland: Sergey Lazarev – You Are The Only One 491
04. Bulgarije: Poli Genova – If Love was a Crime 307
05. Zweden: Frans – If I were sorry 261
06. Frankrijk: Amir – J’ai cherché 257
07. Armenië: Iveta Mukuchyan – LoveWave 249
08. Polen: Michal Szpak – Color of your life 229
09. Litouwen: Donny Montell – I’ve Been Waiting For This Night 200
10. België: Laura Tesoro – What’s the pressure 181
11. Nederland: Douwe Bob – Slow Down 153
12. Malta: Ira Losco – Walk on Water 153
13. Oostenrijk: Zoë – L’oin d’ici 151
14. Israël: Hovi Star – Made of Stars 135
15. Letland: Justs – Heartbeat 132
16. Italië: Francesca Michielin – No Degree Of Separation 124
17. Azerbeidzjan: Samra Rahimli – Miracle 117
18. Servië: ZAA – Goodbye 115
19. Hongarije: Freddie – Pioneer 108
20. Georgië: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz – Midnight Gold 104
21. Cyprus: Minus One – Alter Ego 96
22. Spanje: Barei – Say Yay 77
23. Kroatië: Nina Kraljić – Lighthouse 73
24. Verenigd Koninkrijk: Joe & Jake – You’re Not Alone 62
25. Tsjechië: Gabriela Gunčíková – I Stand 41
26. Duitsland: Jamie-Lee – Ghost 11
Het Eurovisie Songfestival 2017 staat gepland voor 16, 18 en 20 mei in Oekraïne. Plaats van handeling zal waarschijnlijk Kiev zijn.
Caro Emerald, tja weet niet. Is dit genre niet alweer een beetje achterhaald? Is het wel hip en verfrissend genoeg? Ik heb mijn twijfels.
Ja is heel erg achterhaald, tenzij ze totaal andere genre/ muziekstijl richting in gaat die haar ligt. Wat ze nu heeft gedaan of doet kan echt niet meer.
Op de site van Xandernieuws is hierover een artikel en het lijkt wel doorgestoken kaart te zijn !
http://xandernieuws.punt.nl/content/2016/05/EU-fraude-met-songfestival-Oekrane-al-vooraf-als-winnaar-aangewezen
Pfff, wat een gezeik.
http://newsmonkey.be/article/67115
Dat gevoel heb ik ook, caro was een goeie geweest voor 5 jaar geleden!
Ja net als Trijnt, 5 jaar te laat..
Caro Emerald haalt al jarenlang haar neus op voor deelname aan het songfestival. Nu hoeft het niet meer, omdat ze wat mij betreft ‘yesterdays news’ is. Wat mij betreft komt er een nieuw talent in aanmerking voor 2017.
Grappig dat Rusland zeurt over politiek stemgedrag, maar dat Rusland jaar in jaar uit 12 punten krijgt van Wit-Rusland en Azerbeidzjan daar hoor je ze niet over. Was het trouwens ook niet Rusland die geen enkele stem over had voor Oekraïne?
Oekrainse public gaf aan Lazarev 12 b. Russische public gaf aan Jamala 12 b;)
en de jury’s….?
televoters uit rusland gaf 10p :p
Jamala zong een lied over haar persoonlijke ervaringen.
Oh dat zou tof zijn, Caro Esmerald
Beste mensen! Ik kom uit Oekraine en woon nu meer dan 20 jaar in NL.
Ik ben gevlucht in 1996 uit corrupte en crimineel Land- Vrije Oekraine! Toen was het criminaliteit op volks nivo, vandaag is hij uitgebreid tot oekrainse parlement en de president stoel.
Ze willen graag in EU, omdat ze denken dat EU zal hun land opbouwen en hun monden voeden.
Jamala met haar compositie 1944 heeft mijn hart geraakt. Want het is waar: die deportatie. Maar Jamala zing niet hoe 90 % van haar krims tataren volk gingen samen met fascisten in WOII werken. Ze martelde vrouwen en kids van sovjet burgers tot dood. Gingen verraden oekrainse partizanen die tegen het fascisme vocht.
Jamala zingt niet dat Stalin was een burger van Georgië, net als Beria. Tijdens het Sovjeten. Veel volken ook het russisch heeft eronder geleden. Hij was niet russisch!!!
Tijdens het Chroeshev regering ging Krim van Russische naar Oekrainse zijde, zomaar als een cadeau.
In 1983 heeft een russische persoon, communistische secretaris, alle Tataren gerehabiliteerd. Krim bleef nog steeds onder Oekraine. Heeft ooit Oekraine een geluid gegeven, ook namens dhr. Poroshenko, over oneerlijkheid en discriminatie van krims tataren? Nee!
Bijna 2 jaar geleden ging Krim terug onder RF.
Poetin heeft onmiddellijk een wet ondergetekend dat deportatie van alle krims tataren in 1944 jj was een crimineel act. Alle Tataren hebben nu subsidies en vergoedingen gekregen, wegens situatie 1944 jj.
Ouders van Jamala wonen in Krim en zijn gelukkig onder russische vleugel. Dat heeft haar moeder persoonlijk in een verhaal verteld. Zij was ertegen dat haar dochter 1944 ging op evrovision zingen. Want volgens haar past het niet op een feestelijk terrein.
Jamala zong over haar nationale wortels maar kwam op Borispol in een ,,vyshivanka,,. In een oekrainse volks kleding.
Oekrainse deputaten van natie. groep hebben gezegd dat ze willen niet dat ,,hun groot volk met een lage volk zoals die tataren wordt vergelijkt,,. Zo denken ze daar in Rada over Tataren volk. Terwijl Jamala zong aan de zijde van Oekraine. Dat is toch schaamte!
Willen wij eerlijk zijn 1944 is een politisatie en hoort niet op songvision! Woon Australië en achter haar Rusland, maar het hoofdprijs kreeg tot verrassing Oekraine. Dat feit heeft alle fans teleurgesteld! Nog gisteren ging Poroshenko bij Poetin geld vragen. Ze zijn op zoek overal naar het geld. Want ze hebben geen rode cent voor de Evrovision 2017. MVG.
Als er geen geld is, dan is dat jammer. Dan geen Songfestival volgend jaar. Misschien kan ze eens aankloppen bij de homogemeenschap, toch geld genoeg daar. Het is uiteindelijk hun festival. Maar de Europese belastingbetaler hoeft niet op te draaien voor de financiën. Wie meedoet, kent de voorwaarden.
Weer zo’n eenzijdig verhaal met halve waarheden (90% van de krimtartaren heulde met de Nazis, waar haal je die cijfers vandaan). Klinkt weer erg als een Russische trol die de publieke opinie probeert te bespelen.
Leuk dat Caro Emerald ‘nadenkt’ om ons te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival. Zij is één van onze grootste (muzikale) exportproducten van de afgelopen zes jaar, dus ik vind het toch wel bijzonder dat ze serieus overweegt om naar het Songfestival te gaan (respect daarvoor). Eerste album was platina in de UK en het tweede album werd goud en debuteerde op #1 nog geen drie jaar geleden!
Voor wat betreft haar nummers is het voor mij altijd ‘hit or miss’. Sommige nummers van haar zijn erg stijlvol en zouden het, denk ik, best goed kunnen doen op het Songfestival. Toen ik zes jaar geleden voor het eerst “A Night Like This” hoorde, toen dacht ik meteen: “Dit had naar het Songfestival moeten gaan!” Ook een nummer als “I Belong to You” van haar tweede album vond ik erg stijlvol gearrangeerd en geproduceerd.
Echter heeft ze ook een paar matige nummers op haar naam staan. Ironisch genoeg vind ik juist meer naar swingbeat-neigende nummers helemaal niet bijzonder. Haar meest recente single “Quicksand” is behoorlijk matig zelfs, en ik kan mij écht niet voorstellen dat dat nummer zou aanslaan op het Songfestival. Tekstueel en productioneel vond ik het erg goedkoop klinken.
Als Caro Emerald gaat, met de nadruk op ‘als’, dan hoop ik wel dat ze HEEL goed overweegt met wat voor een soort nummer ze gaat. Gaat ze met zo’n happy-clap-a-long-swingbeat-liedje, dan zou ze zomaar eens kunnen floppen. Kiest ze, net als Anouk, voor een stijlvol en melancholisch nummer dan mag ze wat mij betreft naar Kiev gaan. 🙂
Ik zie niet in wat Caro Emerald meer heeft dan een talentvolle onbekende artieste, maar ja, over zo’n bekende NL’er kunnen die Hollanders natuurlijk meer lullen in hun talloze lulprogramma’s op tv… lullen, lullen, die Hollanders doen niks liever hele dagen.
Daar heb je natuurlijk een punt, Homo Hobby (leuke username trouwens, lol :P). Emmelie de Forrest, Loreen, Lena en al die anderen waren natuurlijk ook allemaal onbekend, dus bekendheid is zeker geen pré.
Wel is Caro Emerald een zangeres met enorm veel ervaring en ook iemand met internationale allure, getuige de verkoopcijfers van haar albums. In dat opzicht vormt zij, denk ik, een redelijk veilige keuze (al zijn de voornoemde argumenten geen garantie voor succes).
Tja, alles hangt toch af van het liedje hè!?
In de UK is Caro Emrald groot, op een gegeven moment stond een volledig album van haar op de playlist van BBC Radio 2. Ook in een aantal andere Europese landen is ze bekend.
Maar ze is wel ’n beetje yesterday’s news. De UK probeerde het zelf ook met Electro Velvet, die echt niet zoveel slechter waren dan Caro zelf, maar dat geluid kent men nu wel in Europa. Die laatste single van Caro Emerald was inderdaad ook bijzonder matig.
Ik vind dat Nederland het songfestival moet gebruiken als platform voor onbekend talent (buiten eigen land dan). Kovacs zou een fantastische kandidaat zijn, ik kan me eigenlijk geen betere indenken. Eigenwijs, muzikaal, goede nummers, eigen geluid.
@ Jadus,
Ik denk dat jij de grootte van Kovacs misschien een klein beetje onderschat (?), ze heeft misschien niet zoveel albums verkocht als Caro Emerald, maar ook Kovacs is vrij bekend in het buitenland hoor. Ze valt naar mijn idee zeker niet onder ‘onbekend talent’.
Kovacs’ debuutalbum “Shades of Black” deed het meer dan aardig:
#1 Nederland
#8 Duitsland
#25 Oostenrijk
#31 België (Vlaanderen)
#48 Zwitserland
#182 België (Wallonië)
Daarnaast heeft ze uitverkochte concerten gegeven in onder meer Hongarije, Griekenland, Italië en volgens mij nog wel een paar andere landen. Dit heeft zelfs Trijntje Oosterhuis naar mijn weten nog niet gepresteerd.
Enige probleem waar ik dus mee zit (en dat had ik al eerder aangegeven), is dat nooit twee jaar op rij dezelfde type artiest het Songfestival wint. Ik zou heel graag willen dat Kovacs voor Nederland aantreedt, maar dan wel liever in 2018 (i.p.v. volgend jaar dus). Dat lijkt mij vooral in haar belang en ook in ons belang. Als Kovacs naar Kiev zou gaan, dan loop je het risico dat mensen teveel de associatie maken met Jamala en dat zou ik nou erg jammer vinden.
Het grote publiek in Europa kent Kovacs niet, dat bedoel ik. Behalve in Griekenland misschien, daar staat My Love al 2 jaar in de Itunes-hitlijsten. En in Italië zat het nummer onder een reclame. Ze is getekend bij Warner Germany, die haar flink hebben gepromoot en eigenlijk valt het succes dan nog wat tegen.
Ik ben wel met je eens dat je haar in dezelfde categorie zou kunnen scharen als Jamala. Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit wie er gaat, als ze maar een goed nummer hebben. En daar schort het nogal eens aan in Nederland: goede songwriters.
Daarbij heeft Kovacs al een hitnotering gehad in Duitsland , Griekenland , Italië , Oostenrijk en Turkije. Dus geheel onbekend in Europa is ze niet . Ze heeft gweldige nummers uitgebracht waarvan er een aantal zeer geschikt waren voor een breed publiek . In Griekenland heeft haar nummer My Love meerdere weken op 1 gestaan.
Dan moet Kovacs een lied insturen wat bijna identiek is aan My love.
Wel heel gaaf eigenlijk dat we nu te maken hebben met een soort luxeprobleem dat gevestigde (en goede!) Nederlandse artiesten in de rij staan om mee te doen: Caro Emerald, Dotan, Kovacs… ze hebben allemaal aangegeven interesse te hebben. En wie weet… misschien bedenkt Sharon den Adel het zich wel en wil zij – samen met Within Temptation – ons tóch vertegenwoordigen. Wishful thinking misschien, maar je weet het nooit.
Aan Anouk hebben wij als liefhebbers van het Songfestival zó ongelofelijk veel te danken. <3
Dotan heeft plankenkoorts en lijkt mij uitermate ongeschikt, vooral ook omdat IJsland met een typisch Dotan-liedje de finale niet eens gehaal heeft.
Caro is passee, die had vijf jaar terug van mij gemogen.
Kovacs is tenminste uniek en momenteel in de bloei van haar carriere, zou ik niet eens heel verkeerd vinden, al is zij wel een gok. Ik houd wel van lef. Stel me zo voor dat zij een liedje over haar oma zingt die in de oorlog door de Duitsers verkracht werd, maar gered werd door een Poolse soldaat. Gegarandeerd winst! Helemaal als ze in het midden laat of ze nu zelf Duits of Pools bloed heeft.
btw Ik ben zeer tevreden met Douwe’s prestatie. Hij heeft zonder politieke toestanden en mogelijke omkoping toch mooi wel een 11e plaats behaald, puur op eigen kracht en kwaliteit! Dat kunnen enkele landen boven hem moeilijk met droge ogen beweren. Ook tof dat hij de bitch uit Israel keihard verslagen heeft.
met name jou laatste stukje ben ik het totaal mee eens.>
btw Ik ben zeer tevreden met Douwe’s prestatie. Hij heeft zonder politieke toestanden en mogelijke omkoping toch mooi wel een 11e plaats behaald, puur op eigen kracht en kwaliteit! Dat kunnen enkele landen boven hem moeilijk met droge ogen beweren. Ook tof dat hij de bitch uit Israel keihard verslagen heeft.
Ach en 11e plaats zie het als een dubbele (11 ) 1e plek
Kovacs ook echt? Ik dacht dat ze niet wilden.
Ik zeg doen, mijn eerste keuze
ik ga mee, als Kovacs wil –> DOEN! Mijn eerste keuze en zo internationaal en professioneel, super!!
Volgens mij is het totaal Kovacs ding niet zo’n songfestival. Muzikaal gezien erg interessant en minder “moeilijk” dan de tegendraadsheid van Sharon zelf uitstraalt. My love was meesterlijk.
Die moet teveel dingen gaan doen die ze niet leuk vindt, denk ik, werkt dat?
Op de avond zelf zakt ze waarschijnlijk door het podium van de stress. Verras ons!
De Nederlandse inzending moet sowieso volgend jaar “MH17” gaan heten. Alle tekstschrijvers worden uitgenodigd om een persoonlijk verhaal te schrijven. We maken er een heerlijke melodie bij en daarmee gaan we naar Oekraïne. De commentatoren uit alle deelnemende landen kunnen in hun aankondiging vertellen dat het geen politiek, maar een persoonlijk lied is. Wie weet komen dan de douze en twelve points uit alle landen ook eens naar Nederland.
Wie het gaat zingen maakt allemaal niks meer uit. Een jankende zangeres die als een witte wolf (mag zelfs naakt) het liefst zo dramatisch mogelijk aan het krijsen gaat.
Sorry, ik liet me even gaan, maar ik vind Oekraïne als winnaar dit jaar ZO géén winnaar! Gaat dit op de Nederlandse radio-zender ooit gedraaid worden, nee toch? Pfffff. Australië als winnares had ik een domper gevonden, maar dit is ook niet te harden. Niemand wordt hier blij van! En echt hoor . . . ik gun Jamala de overwinning, maar nog steeds zo’n kater!
Je kunt het ook anders zien, namelijk dat Putin niet gewonnen heeft. Dat telt voor mij veel zwaarder. De winnaar zal je nooit meer horen op de radio, gaybars enz. Maar o wat ben ik blij dat Rusland en Australië het niet geworden zijn.
Altijd een slecht teken als artiesten ‘gaan nadenken’ over deelname aan het songfestival. Dan is het berekening (omdat carriere in slob zit en er dus niets te verliezen valt) en absoluut geen passie of droomwens om te mogen deelnemen.
Als je een les uit de winst van Jamala kunt trekken is dat EMOTIE het meest belangrijke element is voor succes op het songfestival. Onbetrokken artiesten/landen scoren keer op keer nauwelijks, kille ijskoninginnen scoren alleen bij de vakjuries en niet bij de televote. Ofwel Caro Emerald (geen passie) en OG3NE (geen emotie) kunnen maar beter wegblijven bij het festival.
idd EEN emotie heeft TCL toen ook los gekregen met hun tekst en sfeer dat in calm after the storm zit.
BIG 5: 3 van de 5 eindigen wederom bij de laatste 5
Diaspora: Polen, Rusland, Oekraine, Litouwen, Bulgarije scoren extra goed wanneer ze geen rotzooit insturen
Bosnie, Griekenland: Voor het eerst door de diaspora laten vallen.
“Vakjury”
Azerbeidzjan: onbegrijpelijk dat vakjury punten geeft aan een meisje dat niet live kan zingen.
Hoe kan een Malta 4e van boven worden en Servië 4e van onderen? Dat had toch eerder andersom gemoeten.
Polen op 1 na laatste plaats?? Rusland 6e? België 5e?
Verschillen tussen vak en televote zijn soms gigantisch, lijkt erop alsof jury’s neiging hebben om te sturen en ook bang zijn om af te wijken van de polls.
Verdacht zijn de jurynoteringen van Malta, Azerbeidzjan en Israel (omkoping?). Polen, Rusland, Albanie, bewust laag gehouden?
Wat mij opvalt is dat veel mensen (o.a. hier op Songfestivalweblog) beweren dat Caro Emerald een soort ‘has-been’ is en haar beste tijd heeft gehad, maar hoe weten jullie dat zo zeker?
Caro Emerald is nooit een echte ‘single artiest’ geweest en heeft het altijd moeten hebben van hoge verkoopcijfers van haar albums. Daar is helemaal niets mis mee, overigens. Kijk bijvoorbeeld naar één van de meest succesvolle zangeressen van de afgelopen vier jaar: Lana Del Rey. Exact hetzelfde verhaal bij haar, ze heeft vrijwel geen enkele grote hit gescoord in de VS/UK/Europa, op “Video Games” na, maar toch verkoopt ze relatief gezien vrij veel albums en is ze ongelofelijk populair.
Omdat Caro’s laatste album uit 2013 afstamt, vind ik het moeilijk te beoordelen of ze ‘hét’ nog heeft. Voor hetzelfde geldt komt haar derde album gewoon weer keurig binnen in de top 5 van de meeste Europese albumcharts. Zoals ik al zei: ik vind het moeilijk te beoordelen omdat het al zo’n drie jaar stil is rondom Caro Emerald, op het matige ‘losse’ nummer “Quicksand” van vorig jaar na dan.
Wél is het zo dat zij UIT ZICHZELF heeft aangegeven te overwegen om naar het Songfestival te gaan. Ze heeft ZELF contact met de media gezocht om aan te geven dat zij het zou overwegen, maar vulde daaraan toe dat ze ‘tot op heden nog niet gevraagd is’. Laten we niet vergeten dat Anouk ook niet gevraagd werd in 2013, maar dat ze ZELF naar de Tros is gegaan en heeft ‘geëist” om naar het Songfestival te gaan.
Misschien wordt mijn mening enigszins gekleurd door het feit dat ik haar muziek altijd al heel matig vond, ik hoor liever electro of swing dan electroswing 😉 Elk nummer is hetzelfde, en wat haar zo bijzonder maakt als zangeres hoor ik ook niet.
Maar het feit dat haar laatste single echt helemaal niks deed, terwijl ze toch een van de grootste artiesten van Nederland is (internationaal waarschijnlijk de grootste) zegt toch wel wat.
Dat een single flopt kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben en hoeft niet per sé te betekenen dat een nummer slecht is. Wereldster Leona Lewis bracht vorig jaar drie singles uit, waarvan leadsingle “Fire Under My Feet” de hoogste positie bereikte, namelijk #51 (!) in de UK Singles Chart. De twee andere singles deden het nóg slechter en haar album van vorig jaar verkocht 25.000 exemplaren in de eerste week WERELDWIJD! Anders gezegd: het werd een gigantische flop. Betekent dit dat Leona Lewis opeens minder internationaal is of dat haar muziek veel slechter is geworden? Welnee! Zou zij meedoen aan het Songfestival voor de UK, dan zou waarschijnlijk op haar sloffen winnen.
Hitnoteringen zijn voor mij niet allesbepalend, maar ik vind het wel een vereiste dat de selectiecommissie (Cornald Maas e.d.) heel kritisch dient te zijn als ze kiezen voor Caro Emerald. Het laatste waar ik op zit te wachten is een Trijntje 2.0-effect (dat wil zeggen: een zeer goede zangeres die met complete bagger naar het songfestival ging en vervolgens ook nog eens de meest lelijke styling van het jaar heeft).
Caro Emerald verdient beter, gezien haar internationale reputatie. Als zij dus gaat, dan moeten er door het hele team rondom haar wel de juiste keuzes worden gemaakt, te beginnen met het nummer én de staging.
@ Hebbuzz,
Ja, ik ben ook heel erg trots op Douwe hoor. 😀
11e worden in de finale terwijl hij letterlijk de ALLERSLECHTST denkbare startpositie kreeg en er dit jaar heel merkwaardig en dubieus gestemd werd (bij zowel de juries alsmede bij de televotes), is bewonderenswaardig. Polen, Litouwen en Armenië hebben hun positie te danken aan diaspora. Bulgarije werd erg gehyped vanwege de ‘gun-factor’ maar had een nietszeggend nummer dat veel te overgewaardeerd werd en hetzelfde geldt voor die mega-overdreven adoratie voor Dami Im van Australië (bah, wat een lelijk nummer). Waar de hoeveelheid aan stemmen van Rusland en Oekraïne vandaan kwamen, verbaast me ook nog steeds.
Douwe heeft het geweldig gedaan. Pet je af. Met een betere startpositie en een eerlijkere jurering had hij de top 5 zeker kunnen halen en dat had Douwe ook zonder meer verdiend. Hij heeft in ieder geval Nederland weer op de kaart gezet en ik was dit jaar weer trots om Nederlander te zijn (net als in 2013 en 2014).
En laten we niet vergeten: wij zijn ook ZONDER de hulp van de “vakjuries” (lees: corrupte juries) ook keurig 5e geworden in de halve finale enkel op basis van de televotes. Zoals je al zei: geheel op eigen kracht van Douwe en zijn team. Hij heeft het gewoon fantastisch gedaan!
Ik had hier Kovacs meteen al getipt en aangegeven na het succes van TCL op esc 2014, nog geen ene kip hier ( op uitzondering wellicht na) wist wie ze toen was (behalve wij hier in het zuidoosten). Niet lang daarna kwam ze bij Dwdd en northsea jazz festival , toen begon de PR rond om haar iets meer te lopen.
Sharon van Kovacs heeft ook echt en te gekke jazzy stemgeluid. Ze kan meer genres aan..zonder dat het duister en/of retro sound hoeft te zijn. Vind haar wel de meest geschikte kandidate voor volgend jaar, ook omdat ze nu tussentijds toch meerdere soorten (internationale )podia ervaring heeft.
Nee hoor Insight, ik heb Kovacs ook al een paar jaar geleden voorgesteld dus zo uniek ben je niet 😉
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Ik zou heel blij zijn met Kovacs in 2107.
Ik las dat ze een jaar zou moeten overslaan ivm Jamala dit jaar, maar Kovacs is echt uniek. Daar valt Jamala bij in het niet.
daarom schreef ik> op uitzonderingen na,,. , verder niets met uniek willen zijn te maken, is jouw aanname. Toen ik er destijds iets over zei < geen haan die er naar kraaide..
Alsnog, wie weet is ze te porren voor deelname.. ijzer smeden als het heet is.
2107=2017 (anders is het wel heeeeel laat 😉
Het nieuwe nummer van Mr. Probz, genaamd “Fine Ass Mess”, vind ik trouwens ook niet slecht en is wederom een nummer van hem dat behoorlijk internationaal klinkt. Een dergelijk liedje zou zeker niet misstaan op het Songfestival en ik denk dat Centraal- en Noord-Europa hier ook wel warm voor zou lopen. Het is echter jammer dat Mr. Probz heeft aangegeven geen interesse te hebben omdat hij het niet aandurft om voor zo’n groot publiek op te treden.
@ JH,
Toch zou ik het niet onderschatten. IJsland is dit jaar volledig onderuit gegaan omdat iedereen haar act te veel associeerde met de acts van Loreen en Mans Zelmerlöw. Dat terwijl “Hear Them Calling” absoluut behoorde tot één van de meest internationale nummers van het jaar. Dat liedje was echt op hetzelfde niveau als de nummers van Of Monsters and Men, een IJslandse groep die zelfs heel succesvol is in de VS.
Echter hebben zowat alle commentatoren dit jaar bij de aankondiging min of meer gezegd dat Greta Salome’s act gejat was van de winnaars van 2012 + 2015, en ik denk dat dat uiteindelijk haar de kop heeft gekost.
Iedereen op de weblog hier is positief over Kovacs, dus we zijn het erover eens dat zij absoluut het beste van het beste verdient. Iedere associatie met Jamala moet dus vermeden worden en daarom speel ik liever op veilig: AvroTros mag wat mij betreft nu al een contract sluiten dat Kovacs ons vertegenwoordigt in 2018.
Ik weet niet, maar gevoelsmatig vind ik het te riskant om haar volgend jaar te sturen. Als zij gezien wordt als een copycat, dan gaat dat haar punten kosten. Dat terwijl een nummer als “My Love” echt veel interessanter, beter en internationaler klinkt dan “1944”.
@teamdouwe
Ik zie echt geen overeenkomst tussen Jamala en haar lied, stemgebruik / Kovacs
Echt geen kopie van Jamala . Kovacs is een klasse apart en heeft een eigen sound.
Na de succesvolle bijdrage van Douwe Bob met SLOW DOWN rijst nu de vraag : wie moet Nederland in 2017 naar het Song Festival sturen? Check: http://www.hitzound.com/wie-moet-nederland-naar-het-song-festival-sturen-in-2017/
Misschien kunnen de mannen van Kraak en Smaak, album volgende maand, bereid worden gevonden een super dansbare, house, disco of funky plaat in hun eigen swingende en zeer internationale stijl met bv een Rochelle te produceren. Zelf (mee)gaan kan ook! Voor als Kovacs eventueel tóch niet wil dan.
Misschien een hele domme opmerking maar waarom niet naast jury- en televoting de mensen in het publiek in de zaal laten stemmen ?
Dat is inderdaad niet zo slim, dan wint elk jaar hetzelfde (thuis)land 🙂
Of in plaats van zogenaamde vakjury van 5 personen,een groep “doorsnee” mensen van verschillende leeftijden etc.! Per land 25 personen die lis van elkaar kijken en punten geven
Dat is dus televoting in het klein.
@matje
Niet als je het een doorsnee van het normale publiek maakt. Televoting in het klein zou zijn 20 Polen en 5 tienermeisjes 😉
Bij de Finse voorronde doen ze al zoiets, een aantal jury’s van verschillende bevolkingsgroepen. Maar daar wint altijd het verkeerde nummer, dus of dat nou zo’n goed idee is…
Er waren dit jaar trouwens ook een paar mislukte Kensingtons bij. Een echt goed rocknummer a la Streets kan misschien wel scoren.
Nu blijkt dat Jamala het nummer in mei 2015 al heeft gezongen voor publiek..tegen de regels dus!!! EBU zal wrsch geen “sancties” treffen!! Sorry,wil geen slechte verliezer zijn,maar de geloofwaardigheid in de EBU,uitslag,regels etc etc is bij mij echt een eind weg
Het moet uitgebracht zijn, birds is ook ver voor het songfestival een X aan het publiek ten gehore gekomen. Dus zolang zij het niet heeft uitgebracht is er geen probleem
Dat klopt, Echter zijn er een paar dingen hier
1) Jamala zong op TV, het tv logo stond er immers bij
2) Het nummer was dan in het tataars en had blijkbaar een naam die behoorlijk politiek zou zijn
Anouk zong het 10 seconde op de radio bij Giel Beelen en toen was het nummer nog niet uit..
…en ze zong het niet eens rechtstreeks op de radio, maar door de telefoon.
Als Jamala het vóór 1 september 2015 op de tv heeft gezongen, dan lijkt me dat buiten de regels ja.
Ik blijf er ook bij, het nummer van Jamala had geen ‘1944’ moeten heten. Ik herinner me die bijdrage uit Zwitserland, een paar jaar terug, van hun Leger des Heils. Het nummer, de vrolijke boodschap, mocht blijven. Maar de naam van de band moest anders, alle kenmerken op hun uniform moesten verwijderd zijn, en in de tekst van het lied moesten geen termen opgenomen zijn die rechtstreeks naar hun religieuze overtuiging verwezen.
Dat alles in aanmerking genomen, zou het publiek de boodschap toch wel begrijpen, maar het zou dan als een algemene statement gebracht, en ontvangen, kunnen worden.
Op die manier had m.i. de EBU ook het nummer van Jamala moeten beoordelen. De boodschap had dan van algemene aard kunnen zijn.
Vanochtend O’G3NE weer op de radio dat ze naar het Songfestival willen (*zucht*)… alsjeblieft niet zeg. Dat wordt echt niks. Meidengroepen doen het sowieso nooit goed op het songfestival, met uitzondering van Serebro (Rusland 2007). Maar ja, die meiden hadden echt sexappeal en een enorm goed popliedje, terwijl de meiden van O’G3NE meer geschikt zijn voor de EO-jongerendag. Please geeeeeeeeeen O’G3NE, dan heb ik zelfs nog liever Sharon Doorson of zo.
Sterker nog, de Telegraaf ( ach ja de televaag) schrijven dat Oxy’ne mee gaat doen volgend jaar.
Hoeree…..( not)
Ach ja, de Televaag.
Wat hebben mensen toch tegen O’G3NE? Mijn genre is het niet, maar ik zal niet ontkennen dat die meiden echt wereldklasse zijn qua samenzang. Ze zijn wel nog op zoek naar een eigen sound, iets dat bv. Douwe Bob al sinds z’n 19e heeft.
Ik vind ze persoonlijk het beste als ze gewoon akoestisch optreden, maar ze willen per se hip en sexy zijn.
Bij Og3ne vrees ik dat het nummer faalt. De meiden kunnen zingen.
Helemaal mee eens, de dames van O’G3NE missen iets. Ze hebben het gewoon niet. Ook nog nooit een hit gescoord dus waarom zou dat opeens veranderen. Dames Trio’s zijn niet hip en scoren niet op een ESF.
Please dames, laat het los… probeer het eerst eens zonder het ESF, als dat een enorm succes wordt mogen jullie terugkomen.
Jij vond die Douwe Bob toch ook niks? Die heeft echt wel indruk gemaakt. O’G3NE heeft zeker wel star quality, maar ze moeten gewoon volwassen popnummers maken en niet proberen de nieuwe Little Mix ofzo te worden. Zij kunnen namelijk wel zingen, en dat kunnen groepen als Little Mix helemaal niet.
Het gerucht gaat dat Sieneke nog wel een tweede keer wil gaan met een franstalig lied!
Geen probleem, zolang ze daarmee maar minstens de top 10 infietst!
Aan Sieneke lag het m.i. niet, maar aan het nummer wel.
Vrees ook dat het nummer gaat tegenvallen! Trouwens tot nu nog geen enkel nummer van hun gehoord waarvan ik zeg, die is geweldig….-:)
Allereerst een groot compliment voor Zweden, die dankzij Mans en Petra een geweldig ESF 2016 hebben neergezet. Over het winnende nummer is al meer dan genoeg geschreven en gezegd, maar het is wel duidelijk dat de bezem eens heel goed door de EBU moet. Al die veranderingen de afgelopen jaren hebben het ESF geen goed gedaan en als dan ook nog eens de politiek erbij wordt gehaald, is het einde al helemaal zoek. Daarnaast duurt het ook allemaal veel en veels te lang, teveel landen doen mee, zelfs landen die niet eens bij Europa horen, vriendjes politiek tiert al jarenlang welig op het ESF en de betrouwbaarheid over de uitslagen is al helemaal ver te zoeken. Weg met de EBU.
Goed ESC? Gaat. Nummers waren allemaal redelijk ok, kwaliteit viel me niet tegen.
Ik vind wel dat als je in de 1e semi vroeg moet aantreden je in de finale zo laat mogelijk binnen je “getrokken helft” moet aantreden, een 6e en 3e startpositie is niet erg eerlijk van Zweden, maar ach, het zou Frans kunnen schaden. Daar ben ik nog steeds teleurgesteld over maar ach..er zijn belangrijkere zaken 😉
Australië moet sowieso weg, dat land ligt niet eens in de buurt van Europa. Wat mij betreft mogen alleen landen meedoen die ook meedoen met het EK voetbal, en daar horen Israël en Kazachstan ook bij.
Oekraïne heeft gewonnen met sympathiestemmen. Australië is ‘maar’ 2e geworden omdat veel mensen het er niet mee eens zijn dat Australië mag meedoen en hebben het land geboycot. Rusland heeft te lijden gehad onder het politieke regime van Putin. De enige die op eigen kracht 4e is geworden, is Bulgarije.
Hier heb ik een Youtube filmpje. Áls het waar is, (dus niet gemanipuleerd of vervalst) dan s 1944 al op 18 mei 2015 op een tv kanaal geweest. Ik zou dan zeggen, hoezeer het me ook spijt, en helaas, dat diskwalificatie van Ukraïne moet volgen. En dan wordt automatisch, alsnog, Australië de nieuwe nr 1.
Kijkt u hier, en oordeelt u zelf.
https://www.youtube.com/watch?v=G816_0Y2tbM
Wacht, ik weet niet of het op een tv kanaal werd uitgezonden. Maar het is wel een publiek optreden voor een zaal, met het volledige nummer.
Ik vind dat dit echt niet mee kon doen voor het esf. #1 september-regel.
En weetje of het lied toen ook al officieel was uitgebracht? Anders zal er toch een vet probleem zijn, lijkt me.
Ahaa, weten we dat ook.
Statement on performance of Ukraine’s winning Eurovision Song Contest song before September 1 deadline:
https://www.facebook.com/EBU.HQ/posts/1049921921766891
Nou ok, dan weten we dat.
Brandenburger Tor is toch ook politiek getint?
OGENE doet me denken aan Monrose ESF 2008 Duitsland. Was echt een succes…NOT
Je bedoelt No Angels, maar inderdaad, dat was een afschuwelijk nummer. De slechtste van 2008 wat mij betreft. 😉
Mij doet O’G3NE denken aan Moje 3 van Servië uit 2013. We weten allemaal hoe dat is afgelopen. Zelfs een land als Servië (veel buurstemmen, diaspora en ‘orthodoxe broederstemmen’ van Rusland, Griekenland en Armenië) konden het nummer niet laten kwalificeren.
O’G3NE heeft niet alleen matig songmateriaal op hun naam staan, maar ze zien er ook nog steeds erg kinderlijk en tamelijk tuttig uit. Zoals ik al zei: flauwe polderpop op zijn best. Ik denk ook niet dat zij überhaupt potentie hebben om succesvol te zijn op het Songfestival, tenzij ze een complete makeover ondergaan, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Daarom blijf ik erbij: GEEN O’G3NE. Ik wil zeker zijn dat wij in 2017 weer de finale halen en dat zie ik met deze meiden dus niet gebeuren.
Wat dacht je van Feminem uit Kroatë/Bosnië.
Haha, ja dat nummer uit 2005 was echt afgrijselijk (vind ik ook wel een soort O’G3NE nummer inderdaad). Die inzending van 2010 was alleraardigst en had best een finaleplaats verdient, al is het maar omdat ze in het Kroatisch zongen. Ik verbaasde mij toen echt enorm, toen bleek dat ze in 2010 maar een paar punten meer dan Sieneke kregen. 😛
Ik vond Douwe Bob leuk, zijn nummer te saai en daar sta ik nog steeds achter ( en niet onbelangrijk: gezien de punten die via televoting zijn gegeven aan DB was ik niet de enige) , weet zeker dat een vlotter of spannender nummer een betere eindklassering had gebracht.
Ps, Jadus, weet je nog toe ik bij de Russische inzending zei: kijk zo doe je dat. Jij snapte dat niet en vond de Russische inzending niets. Nou kan ik je zeggen dat hij t toch heel goed heeft gedaan en waarschijnlijk had moeten winnen zo niet 2e had moeten worden, en terecht. Ik heb heel wat jaartjes ervaring dus ik zie / hoor dat wel. En de 3 dames van O’G3NE hebben het gewoon niet Jadus, Needus!
Dat “You Are the Only One” het beter heeft gedaan dan “Slow Down” betekent natuurlijk niet dat het kwalitatief beter in elkaar steekt. Iedereen die ook maar een beetje affiniteit met het Songfestival heeft, begreep vooraf al dat Rusland meer kans had op de winst dan Nederland. Dat nummer van Rusland is niets anders dan formulewerk: dertien in een dozijn liedje, maar het is echt perfect voor het Songfestival. Catchy refreintje en over-de-top performance erbij en voilà… je hebt een winnaar. Het Europese publiek trapt er met open ogen in.
Qua originaliteit en kwaliteit steekt “Slow Down” echter HEEL ver uit boven “You Are the Only One”. En wij zijn weliswaar niet derde geworden, maar doe mij maar liever Douwe Bob dan Sergey Lazarev. 😉
Je zag onze vriend Douwe de finale niet eens halen… en inderdaad, ik had zelf de televoter iets hoger ingeschat qua smaak over de Russische inzending. De jury is er gelukkig niet ingetrapt.
O’G3NE zou je alvast kunnen omschrijven als jury bait. Perfect driestemmig, als je iets van zang weet is dat erg fijn om naar te luisteren. En aangezien ze The Voice wonnen door televoting komen ze blijkbaar in de huiskamer beter over dan jij denkt.
@ Jadus,
Goede zang is niet relevant, zelfs voor de vakjury niet. Kijk naar Servië dit jaar: nagenoeg perfect gezongen, maar de zangeres werd 19e met een nummer dat met kop en schouders uitsteekt boven het repertoire van O’G3NE. De zangeres van België dit jaar kwam echter in de top 5 terecht bij de jury dit jaar, terwijl ze met regelmaat onzuiver zong (zowel in de halve finale alsmede in de finale).
Daarnaast waren de vocalen van Glennis Grace, Edsilia Rombley (2007) en Hind ook perfect, maar als je met een baggernummer op de proppen komt… tja, dan wordt het gewoon niks. Vocalen zijn niet alles bepalend, daarvoor hoef je alleen maar de winnaars van de afgelopen 10 jaar te bekijken. Een belangrijker criterium is ‘eigenheid’, en dat hebben die meiden dus niet. Laten ze eerst maar eens een paar popnummers maken die net zo goed zijn als die old-school singles van Sugababes, Destiny’s Child of TLC en dan praten we verder.
En ik wil echt niet overkomen als een muzieksnob, maar het feit dat O’G3NE hier The Voice of Holland heeft gewonnen vind ik een teken van wansmaak. Daarom is het maar goed dat wij hier geen nationale finales van het songfestival meer hebben. Zolang de selectiecommissie voor eigenzinnige artiesten kiest, ben ik tevreden.
Ze hebben al een keer iets ingezonden voor het nationaal songfestival, dit nummer: https://www.youtube.com/watch?v=qtYj_dpNihM
Het glazuur springt van je tanden, de tekst is ook vreselijk, maar ik kan er niks aan doen: ik vind het best mooi. Het is een kwestie van smaak, maar die dames weten mij wel te raken.
O’Gene oh nee ik lees ook nog ene zekere Nina uit Idols….please graag weer kwaliteit in 2017 Avro/Tros!!!
Petition gegen Wertungssystem: EBU nimmt Stellung
http://www.eurovision.de/news/Petition-gegen-Wertungssystem-EBU-nimmt-Stellung,petition152.html
Wat mij betreft krijgt O’g3ene de kans om ons land te vertegenwoordigen. Ik vind dit absoluut niet vergelijkbaar met No Angels en Moje 3, die konden idd live niet zingen. De zusjes Lisa, Amy en Shelley zijn zo enorm op elkaar ingespeeld, ergens heeft het daardoor ook iets geforceerd voor mijn gevoel, maar dat ze kunnen zingen hebben ze allang bewezen. Daarnaast weten ze ook hoe ze op het podium moeten staan, i.t.t. No Angels die maar wat wapperden met stof en Moje 3 die er een toneelstukje basisschool van maakten. En het feit dat trio’s/groepen niet scoren is ook pure onzin. Dat werd ook altijd van rock (finland 2006), country (NL 2014) en eurodance (zweden 2012) gezegd. De songs die O’g3ene tot nu toe heeft uitgebracht zijn niet bepaald indrukwekkend, maar ik zie wel dat ze zich blijven ontwikkelen. Hun laatste single vind ik bijv. al veel beter dan hun debuut single, ook qua productie. Dit klinkt veel internationaler. De dames zijn trouwens ook enorm gedreven en dat zie ik graag in artiesten. Ook zij zouden net als Douwe Bob voor de winst gaan en niets minder. Het enige wat ontbreekt is een goed lied. Geef deze dames een goed lied en je hebt denk ik goud in handen 😉
Was er niet iets met de vader van de dames van O’G3ne? Iets waarop de eerdere onderhandelingen zijn stuk-/vastgelopen? Er staat me iets van bij dat hij de nummers schrijft maar niet goed genoeg werden bevonden door de commissie en dat ze toen zijn afgehaakt omdat vader alleen zijn nummers geschikt waren voor zijn dochters. Zoiets.
Nee, niet voor zo ver ik weet. Het was meer de publieke opinie die er zo over dacht.
Volgens mij was het inderdaad zoiets…
Oekraïne heeft gewonnen met sympathiestemmen. Australië had kunnen winnen, maar is door veel mensen toch geboycot omdat met vindt dat Australië niets te zoeken heeft op dit evenement. Rusland is de dupe geworden door het politieke beleid van Putin. De echte winnaar is dus Bulgarije 😉
Je kan je wel afvragen waarom Ogene vooral met het zingen van covers in de aandacht komt!
Die zelfde aandacht is er nauwelijks bij hun eigen nummers…..eigenlijk is geen enkel van hun eigen nummers ooit zo aangeslagen.
Dat geeft dan wel weer stof tot nadenken!
De uiteindelijke top 26 van 2016 viel best wel tegen. :/