Oekraïne wint Eurovisie Songfestival

Dit vind je misschien ook leuk...

371 reacties

  1. Stefan schreef:

    Ik kan wel leven met de winnaar. Wel vraag ik me of de EBU dit lied had moeten toestaan op een festival waar het slogan Come Together is. Het nummer van Jamala is alles behalve ‘Come Together’. Als wij Nederlanders over de Tweede Wereldoorlog zingen is Europa te klein.

    Graag wil ik de oude puntentelling terug. Deze telling heeft niet het gevoel van het ouderwedste songfestival. De oude puntentelling is ook een deel van het songfestival.

    • Hans schreef:

      Ik denk dat de EBU er achteraf wel spijt van zal hebben: wat gaan er volgend jaar allemaal voor ‘persoonlijke’ verhalen komen!

      • marga de vries schreef:

        straks gaat een zangeres uit israel of de trein naar dachau zingen dit soort liedjes moet op songfestival verboden worden en de regels zijn geen politieke teksten

    • MarkusRotterdam schreef:

      Beter plan: we gaan lekker over de MH 17 zingen. Daar zijn die Oekraïners ook niet zo zuiver in. Kijken hoe ze dat vinden, die corrupte bende.

      • Femke schreef:

        Inderdaad, da’s een goed idee… Volgend jaar stuurt Nederland een liedje met de titel MH17. En dan net zoals Jamala met tranen in de ogen keihard krijsen: Who did it?! Why?!
        Een massamoord op 298 onschuldige passagiers is niet niks namelijk, en dat allemaal boven Oekraïne… Zo kort geleden nog maar, en die onderste steen moet ook nog steeds boven!
        Dus er mag gerust een lied over geschreven worden, en een betere timing is er niet, volgend jaar in Oekraïne, het land waar die walgelijke massamoord heeft plaatsgevonden.

      • VIV schreef:

        Femke. Naar mijn mening. Als Nederland het volgende jaar naar Kiev zal gaan om daar te gaan feesten zal het een klap in het gezicht van Nederlandse Volk zijn! Idd. wegens MH-17, en 298 onschuldige levens! Ik kan me niet voorstellen hoe nabestaanden het zullen voelen. Dans op de doden. MVG.

    • Hebbuzz schreef:

      Mee eens.

      Muzikaal en uitvoeringstechnisch kan ik prima leven met deze winnaar. Het lied werd goed uitgevoerd is authentiek en werd door SVT prachtig in beeld gebracht. Zelfs met de liedtekst ook nog wel, die is nog redelijk neutraal.

      Het is met name de titel ‘1944’ en de hele heisa die Jamala er zelf op voorhand omheen heeft gehangen waardoor het hoewel niet direct maar toch zeker wel bedoeld niet meer losgekoppeld kan worden van de huidige situatie tussen Oekraine en Rusland, maakt dat deze bijdrage absoluut niet tactvol en wel degelijk als politiek onwenselijk beschouwd kan worden. En dus had het om die reden gediskwalificeerd moeten worden. Het lied verenigt niet, het polariseert juist en dat bijt de doelstelling van het Songfestival.

      EBU had op voorhand moeten ingrijpen, heeft ze niet gedaan en komt nu er toch wel erg veel weerstand is met een nogal laffe verklaring waarin ze niet ingaan op de kritiek maar alleen met cijfertjes smijten en zichzelf een veer in de reet steken. Hadden ze echt sterk in hun schoenen gestaan hadden ze niet eens met een verklaring hoeven komen. Nu ze dat wel doen geven ze er m.i. juist blijk van dat ze weten dat ze niet helemaal in hun gelijk stonden.

      Erg sneu voor het imago van het Songfestival. Even sneu als de dubieuze rol van de vakjury en voorspelbare landelijke televotes….

      Ook wat betreft Armenie en Azerbeidzjan kan de EBU niet langer volhouden dat er geen sprake is van politiek spel. Als beide landen elkaars bijdrage keer op keer gemiddeld op de laatste plaats zetten terwijl de rest van Europa daar duidelijk anders over denkt, lijkt het mij meer dan gerechtvaardigd om ze beiden om en om aan het festival te laten deelnemen in plaats van gelijktijdig. Het gedoe met de Armeense delegatie die NB zelf met de vlag van Nagorno Karabagh liep te zwaaien en daar gewoon met een boete (die ze maar al te graag betalen) van af lijken te komen, vind ik ook schandalig. Wat mij betreft schorst EBU Armenie voor 2017 en beginnen we meteen met het roulatiesysteem.

      Rusland heeft gelukkig al aangegeven volgend jaar gewoon mee te doen, ondanks dat het in de Oekraine zal zijn. Dat vind ik sportief. Ze zullen er nu extra op gebrand zijn de Oekraine te verslaan op eigen grond. En eerlijk gezegd hoop ik dat ze dat nog gaat lukken ook. Als Oekraine ook nog mijn sympathie wil winnen zouden ze Sergej moeten uitnodigen om samen met Jamala de interval-act te verzorgen (i.t.t. die vreselijke, nationalistische Ruslana weer een podium te geven).

      Ik hoop dat de presentatie volgend jaar gedaan zal worden door Verka Serduchka en ‘zijn moeder’ dat lijkt me hilarisch. We zullen in ieder geval niet doodgegooid worden met een reeks aan homo-verwijzingen in de teksten. Ook dat vind ik een grote opluchting.

      Wat mij betreft gaat de hele puntentelling op de schop en zijn ook de 12-points niet meer heilig. Vakjury’s moeten gevrijwaard worden van mensen met connecties met platenmaatschappijen die meedoen en mensen die op Rusland stemmen ‘ omdat de componist Grieks is’ (GR), of op Armenie ‘omdat mijn vrouw Armeens is’ (Rusland). Ook mogen jury’s niet bewust landen laag plaatsen. Het zou fijn maar niet haalbaar zijn als jury’s en publiek tevoren niet weten op welk land ze stemmen. En als het maximaal aantal keren dat je op een land mag stemmmen van de absurde 20 (! geldkwestie!) terug gebracht zou kunnen worden naar 3 of 5. Dan zouden Armenie en Polen wellicht in Nederland de top 3 niet gehaald hebben.

  2. Sasja schreef:

    Ter aanvulling op Jamala’s uitleg over het persoonlijke verhaal dat ze met haar gewonnen liedje heeft willen vertolken:
    in de Sovjet-Unie zijn tijdens het bewind van Stalin niet alleen Krim-Tataren gedeporteerd, maar ook tientallen miljoenen Russen in kampen gezet en/of vermoord …

    • VIV schreef:

      Inderdaad! Russen werden vermoord omdat ze niet mee eens waren met tiran trekjes van Kaukasische Stalin. Krims Tataren werden gedeporteerd omdat ze fascisten vrienden waren. Wie weet, als ze in Krim op het einde van WO II waren gebleven zullen ze nog bestaan? Want het sovjet volk was woedend tegen oorlogs– misdadigers en landverraders en kon zijn wraak op ze nemen.

  3. berry schreef:

    Wij hebben zitten kijken met 12 mensen en ook was er niemand bij die dit systeem omarmde vooral het via het z.g. spanning opbouwen om lang te wachten met iets te gaan zeggen zoals alle commerciele omroepen doen in hun talentenjachten maakte het meer dan vervelend, alweer een heerlijke traditie omzeep ???

    Stefan:
    Ik kan wel leven met de winnaar. Wel vraag ik me of de EBU dit lied had moeten toestaan op een festival waar het slogan Come Together is. Het nummer van Jamala is alles behalve ‘Come Together’. Als wij Nederlanders over de Tweede Wereldoorlog zingen is Europa te klein.

    Graag wil ik de oude puntentelling terug. Deze telling heeft niet het gevoel van het ouderwedste songfestival. De oude puntentelling is ook een deel van het songfestival.

  4. Rob! schreef:

    Deze winnaar zag ik niet aankomen er waren dit jaar tenslotte vele betere liedjes. De puntentelling was wel spannend en de jurystemming was onvoorspelbaar. Dat Rusland en de Oekraïne de televoting winnen is eigenlijk geen verrassing, ze scoorden in de jaren met 100% televoting altijd goed.
    Op naar volgend jaar met hopelijk niet te veel gedramatiseerde bijdrages zoals de winnaar van dit jaar en voor Nederland en ook België weer een finaleplaats.

  5. leo schreef:

    en je mag toch geen lied met politieke teksten zingen erg raar vind het een draak van een lied en tenenkrommend slecht vond lordi altijd nog de slechtste winnaar ooit maar dit wordt nu oekraine zero points een dieptepunt in de songfestivalhistorie

    • Wim1970 schreef:

      Ik vond Riva van Joegoslavië de allerslechtste winnaar ooit. Lordi draai ik nog weleens.

  6. Veljko schreef:

    why are my messages not being listed???

  7. He1n schreef:

    @Hans:. Wat kun jij zeuren zeg. De nieuwe deelnemer geen advies van de songfestivalkenners op deze site?. Please hou jij je tetter dan ook een keer. Of ben je een wijf…daar lijkt het wel op.

    • Hans schreef:

      Haha, zure Hein, over zeuren weet jij wel mee te praten. Gelukkig wordt er weinig naar geluisterd! 🙂

  8. Norman schreef:

    Onze Nederlandse “vakjury” heeft net zo verlogen gestemd als indertijd bij Udo Jürgens, toen volgens Hilversum een Duits liedje geen punten mocht krijgen. De eigenlijke winnaar is Rusland. Wie meedoet, kan winnen, geen land hoeft voor spek en bonen mee te doen.

    • #teamdouwe schreef:

      Tja, de Russische vakjury heeft ons ook geen enkele punt gegeven. Dat terwijl ze bijvoorbeeld wel in de halve finale 6 punten gaven aan het afgrijselijke lied van Moldavië (die zangeres was geboren in Sint Petersburg, dacht ik) en maar liefst 7 punten aan de valszingende kraaien van Griekenland. Vind je dat dan wel oké? Qua kwaliteit had Douwe Bob sowieso een paar punten ‘moeten’ krijgen aangezien hij met kop en schouders boven de rest uit stak, maar ja, het is nou eenmaal zo.

      Dat wij ook geen punten hebben gekregen van onder meer Israël, Malta en het Verenigd Koninkrijk vind ik ook ronduit belachelijk.

      Wat ik wel grappig vond is dat de Armeense vakjury in de finale slechts 2 punten aan Rusland gaf, haha. Ik was ervan overtuigd dat ze er 12 zouden krijgen, maar die gingen dus naar Frankrijk.

      • Gerardmartin schreef:

        En dat heeft vast weer te maken dat een van Frankrijk’s grootste zangers een Armeen van geboorte is. En zo rommelt iedereen al meer dan 60 jaar maar wat aan met die punten.

      • Jadus schreef:

        Dat de jury van de UK Douwe geen punten gaf vond ik echt bizar, de journalisten van de Mirror en de Telegraph zagen hem als favoriet maar de ‘kenners’ in de vakjury blijkbaar niet? Waar gaat dit over? De uitslagen van de vakjury’s leken bij vlagen totaal random.

        Ik had trouwens wel verwacht dat het Georgische nummer daar zou aanslaan, dus ik vond het wel gaaf dat die de 12 punten kregen van de Britten.

      • riccardo schreef:

        Ja dat zeg ik, die vakjuries zijn te vaak een lachertje. Wat zijn de kriteria?

  9. Vanilla ninja schreef:

    Ik vond deze editie net als die van 2014 super leuk, misschien wel leuker dan 2014. En dat puur alleen voor de artiesten die meededen deze editie. Vorig jaar vond ik de artiesten persoonlijk mindee aanspreken en deze keer zag ik meer samenhang. Dat kan je in het filmpje zien hoe ze elkaar aanmoedigen en ook dat Jamala voor Sergey en team klapt na hun optreden. They got no hard feelings for eachother. Kortom een leuke editie en op naar volgend jaar voor weer een spetterende tijd!

    https://youtu.be/TF5ZJMTQr6o

  10. Insight schreef:

    Wütende Zuschauer-Proteste gegen Politisierung des ESC

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2016/05/15/wuetende-zuschauer-proteste-gegen-politisierung-des-esc/

    >Das Publikum reagierte wütend auf die völlig unerwartete Politisierung des ESC. Der Vorwurf an die öffentlich-rechtlichen Sender: Ein Musik-Contest werde für politische Agitation missbraucht.Die ARD verschwieg auf ihrer Eurovisions-Website die Tatsache, dass der russische Sänger das Votum des Publikums gewonnen hatte. <

  11. #teamdouwe schreef:

    De criteria voor de “vak”juries moet trouwens wel écht verbeterd worden. De Zweedse vakjury bijvoorbeeld, die was dit jaar echt volkomen belachelijk! In de Zweedse vakjury zat de jonge Lisa Ajax, die dit jaar heeft meegedaan aan Melodifestivalen, en de Azerbeidzjaanse inzending “Miracle” was oorspronkelijk voor haar bedoeld. Nou heeft zij en nog een ander jurylid dus die extreem vals zingende chick uit Azerbeidzjan op #1 gezet (WTF!!!) en ze hebben Malta ook ergens in de top 3 gezet, want dat nummer was uiteraard geschreven door de Zweedse Molly Pettersson Hammar. Verder hebben ze ook de Litouwse inzending heel hoog beoordeeld (wéér een Zweeds product). Het lag er allemaal zó duidelijk boven op.

    Als dit de handelswijze wordt ieder jaar, dan kunnen we net zo goed ook maar meteen jaarlijks Zweedse nummers importeren (*zucht*).

    • Nordman schreef:

      Ja overduidelijk hier dat ze hun vriendjes supporten, maar hoe ga je dit aanpakken? Hier kun je volgens mij niks tegen doen. Er spelen gewoon bij juryleden ook hele andere belangen mee, helaas. Lisa Ajax kan dit trouwens ook makkelijk ontkennen, door te zeggen dat Azerbeidzjan haar favoriete nummer is. EBU doet niks, al helemaal NIET tegen SVT/Zweden.

      • #teamdouwe schreef:

        Hoe je dat gaat aanpakken? Juryleden kiezen met enige expertise in allerlei genres zou wellicht al flink kunnen helpen. In ieder geval geen 16/18-jarige zangeresjes wiens nummer door een ander land werd ingestuurd. 😉

  12. bert schreef:

    en volgens de regels mag je toch geen lied zingen met politieke teksten en waarom nu dan wel dan kan israel volgend jaar iemand sturen die een lied gaat zingen over deportatie van joden naar de concentratiekampen,dan is het einde toch zoek. Dit lied uit Oekraine had gediskwalificeerd moeten worden,wederom heeft een statement gewonnen en ging het niet om de muziek,deze winnaar heeft niets met het songfestival te maken,iedereen is dit lied al snel vergeten,wordt ook een megaflop !!!!!
    komt nog bij dat het een matige compositie is,gewoon een slecht lied erg vreemd dat dit baggernummer met een statement gewonnen heeft een absoluut dieptepunt in de songfestivalhistorie !!!!
    en Oekraine is bankroet hoe moeten zij het festival volgend jaar dan organiseren,wat een aanfluiting !!!! Dit winnende lied was net zo armoedig als het land zelf

  13. Guus schreef:

    Het was een redelijk nummer voor top 5, maar er waren echt betere zoals Rusland, Australië.
    Volgend jaar moeten wij maar over de tweede wereldoorlog of Mh17 gaan zingen.

  14. luuk schreef:

    helemaal mee eens wat ik erg hypocriet vind is toen armenie met een politieke vlag ging zwaaien werden ze berispt en dan hebben we wel een winnaar met een politiek lied dat wel gezongen mag worden hoe willen ze dit dan uitleggen erg vreemd allemaal

  15. ria schreef:

    en hoe hypocriet is de EBU hullen ze zich nu in stilzwijgen met het veranderen van de regels bizar gewoon

    • Insight schreef:

      Begint zich steeds meer te transformeren naar een enge technocratische (ongekozen ) EU die nergens verantwoording voor hoeft af te leggen met hun zieke plannen.

  16. Jan Greeve schreef:

    De jury’s zouden van buiten Europa moeten komen. Maar dat levert niet genoeg op, dus dat gaat ‘m ook niet worden.

  17. Homo Hobby schreef:

    lol.. het is loin d’ici en niet l’oin d’ici … jullie zien het als een soort van niet bestaand zelfstandig naamwoord. Het is hier “loin” in de betekenis van “ver”. God… Hollanders en Frans.. geen goeie combinatie.

    • Tom Pouce schreef:

      Lekker belangrijk homo hobby!

      • Homo Hobby schreef:

        Nederlanders zijn dom. That’s all en nog eens bewezen hiermee.

      • Gerardmartin schreef:

        Homo Hobby:
        Nederlanders zijn dom. That’s all en nog eens bewezen hiermee.

        Homo Hobby:
        Nederlanders zijn dom. That’s all en nog eens bewezen hiermee.

        En wat ben jij? Een slimme Fransman??

  18. Oliver schreef:

    Zo nu dat de uitslag achter de rug is zou ik willen zeggen, over gaan naar de orde van de dag met de finale 2017 als stip op de horizon. Ik heb overigens nog geen officiele persverklaring gelezen van AVROTROS behalve dat ze trots zijn op Douwe. Ben benieuwd wanneer concrete plannen gaan volgen voor volgend jaar.
    Mijn mening: Door gaan op de ingeslagen weg. Intern een goede zanger, songwriter, productieteam uitkiezen en daarmee aan de slag gaan.

    Wensenlijstje
    – Sharon Doorson (heeft aangegeven dat als ze gevraagd wordt zij het wel wil doen)
    – Erica Greenfield (finalist German Idols en wilt ook graag naar songfestival)
    – Laura van den Elzen (finalist German Idols 2016)
    – Maan (winnares TVOH, wilt ook graag gaan met een goede DJ)
    – OGENE (meidengroep van TVOH)
    – Dotan
    – Kensington
    – Waylon
    – Jake Reese (Jaap Reesema met eventueel Hardwell, Afrojack, Tiesto??)

    Genoeg talent voor een top 5/10 notering 😉

    • Gerardmartin schreef:

      Zullen we het even laten rusten, eenieder met vakantie en in oktober weer eens aan het songfestival gaan denken?😉

  19. anja schreef:

    Graag wil ik bij deze toch Douwe Bob nog bedanken voor zijn geweldige inzet in dit songfestivaljaar.
    Ik ben trots op zijn prestatie en wens hem een mooie carriërre in de muziek toe.

  20. #teamdouwe schreef:

    Voor wat betreft die “wensenlijstjes”. Namen die ik vaak voorbij zie komen zijn O’G3NE en andere Voice- en/of Idols-afdankertjes, maar dit wordt echt niks. Naast het feit dat O’G3NE en al die anderen erg truttig overkomen (typisch Polder-niveau) hebben ze ook geen goede nummers gemaakt. Datzelfde kan gezegd worden van Sharon Doorson die live niet veel soeps is. Bovendien moeten we vooral onthouden dat dancemuziek het in het algemeen niet goed doet op het Songfestival, enkel “Euphoria” vormde een uitzondering.

    Zelf hoopte ik op Kovacs MAAR misschien is dit toch niet zo’n goed idee? Misschien gaan Europeanen anders denken dat wij Jamala’s succes proberen te kopiëren? (Het zijn namelijk allebei zangeres met een apart stemgeluid met nummers die nogal “donker” klinken).

    Dotan zou ik in principe ook een goede kandidaat vinden, maar bij hem loop je weer het risico dat Europeanen denken dat we allemaal nummers met een country-folk-achtige vibe sturen (Joan Franka, Common Linnets, Douwe Bob).

    Eén ding hoop ik wel: GEEN IDOLS OF VOICE-AFDANKERTJES. Misschien een gekke suggestie, maar waarom zou Anouk niet gewoon nog een keertje gaan met een nummer dat totaal anders klinkt dan “Birds”? Haar 9e positie kan zij gemakkelijk verbeteren en ze inmiddels begrijpt ze dat ze bij de staging van 2013 steken heeft laten vallen. Anouk in de herkansing? Van mij mag het!

    • Jadus schreef:

      Anouk is al in de herkansing geweest, middels het ongelooflijke kutnummer van Trijntje. Nee bedankt.

      Ik vind O’G3NE best goed. Die laatste single van hun zou zo in de top-5 van het songfestival kunnen eindigen (kan ook van niet, maar er valt geen peil op te trekken). Dotan ben ik persoonlijk niet zo’n fan van, zijn stem is live bij vlagen nogal zwak… kan hij het niveau 2 weken lang op peil houden?

      Ik vind zelf Bertolf een singer/songwriter die schandalig weinig aandacht krijgt in Nederland, zijn laatste plaat is gewoon ongelooflijk goed en misschien zou het songfestival hem wat meer in de schijnwerpers kunnen zetten. Maar dan gaan we wel weer op dezelfde folky weg verder.

      • #teamdouwe schreef:

        @ Jadus,

        Ik neem aan dat je doelt op “Take the Money and Run”? Ik las dat dat liedje geproduceerd werd door Britse producers, maar ik vind het alsnog slappe hap (en zó truttig). Klinkt als een afgekeurd b-kantje van Little Mix of Fifth Harmony of zoiets. Er zit totaal geen ‘hook’ in dat nummer en het refrein vind ik eigenlijk ook niet catchy. Ik denk ook niet dat dit succesvol zou zijn geweest. Dan vind ik bijvoorbeeld de Bulgaarse inzending van dit jaar (“If Love was a Crime”) nog beter, en zelfs van dat nummer was ik al geen liefhebber, om het maar zacht uit te drukken. 😉

        Van Bertolf ken ik eigenlijk niets; zal binnenkort zijn meest recente album eens beluisteren.

    • Gerardmartin schreef:

      Ik zou liever Ilse nog eens in de herkansing zien. Anouk heeft geen tijd, die moet baby’s krijgen.

  21. robbert-rotterdam schreef:

    Dat dance-nummers niet zo scoren tot nu toe zegt helemaal niets. Het is niet het genre dat uit de gratie valt, maar het feit dat er voornamelijk slechte dance-nummers ingezonden worden. Stuur je een goede dance-song, dan is er grote kans dat het wél scoort. Dat hebben we toch gezien bij ‘Euphoria’?

  22. robbert-rotterdam schreef:

    Ik heb niets tegen ex-Voicekandidaten, maar dan moet je wel kijken wat hun huidige repertoire is, of ze een goede producer hebben en over de middelen beschikken om kundige mensen om zich heen te verzamelen. In de Voice worden voornamelijk covers gedaan. Als het daarna stilvalt voor kandidaten en ze brengen nauwelijks iets (goeds) uit, dan kun je wel zo’n artiest willen ‘omdat ze zo mooi kunnen zingen’, maar de kans is groot dat je bij net zo iets als het liedje van Hind uitkomt, een low-budget nummer met een low-budget act en low-budget regie.
    OG3NE is typisch een clubje zangeressen die stuk voor stuk geweldig kunnen zingen, maar als ik op YT kijk, dan brengen zo nooit iets echt interessants uit en is hun productie doorgaans superslap.

  23. henk schreef:

    Nieuw omtrent het Eurovisie Son Festival. Mogelijk groeit het liedjes festival uit tot een mondiaal festival…….. Check:
    http://www.hitzound.com/groeit-song-festival-uit-tot-wereld-song-festival/

    • Esmee schreef:

      En dan even over politiek-getinte inzendingen.
      Bij de winnaar werd getwijfeld: is dit nou politiek of is dit een verhaal van een persoonlijke ervaring?
      Zo zie je maar, dat ‘politiek’ een wat abstracter begrip is, dan een persoonlijke ervaring. Het één mag niet, het ander kun je niet weigeren.

      Ik stel voor dat de EBU aan beide visies recht doet in het vervolg. Géén politiek betekent dan in het vervolg: geen namen noemen, niet naar landen verwijzen, en géén 1944 op je titel zetten. Want dat maakte het te duidelijk.
      Maar als iemand behoefte heeft om over z’n ellende te zingen, dan hoef je dat niet persé te weigeren. Maar dat kan m.i. ook zonder namen, getallen of wat dan ook te noemen. En in dit laatste geval wordt het dan een ‘algemeen’ iets. Ieder die in zo’n situatie heeft verkeerd, in welk land dan ook, zou daarin iets kunnen herkennen. Iedereen ’tevreden’. Het zou dan een statement kunnen zijn tegen oorlog in het algemeen, en de waanzin die mensen elkaar aandoen.
      P.s., maar niet teveel van dat soort jammerklachten graag.

      • Esmee schreef:

        En sorry, ik heb met mijn post aangehaakt bij het verkeerde onderwerpje. Had gewoon een nieuwe post moeten zijn, natuurlijk.

    • riccardo schreef:

      Kwestie van tijd, prima toch!

  24. Esmee schreef:

    Als ik het zou mogen zeggen, dan zou ik Jennie Lena vragen. Met een wow-lied.

  25. #teamdouwe schreef:

    @ robbert-rotterdam,

    Tuurlijk kan dance aanslaan op het Songfestival, eigenlijk kan ieder genre goed aanslaan afhankelijk van de kwaliteit van een liedje, maar bij dance-nummers mis ik altijd de eigenheid van de zingende artiesten. Wanneer je kiest voor een nummer in het dance-genre, moet je het natuurlijk vooral hebben van de productie zelf en niet van de zanger(es). Daarom is het ook altijd Armin van Buuren, Afrojack, Aviici, Calvin Harris, Nicky Romero FEATURING de zingende artiest(en).

    Hoewel ik verder niks tegen dance heb, geef ik toch de voorkeur aan een artiest die wat meer eigenheid kan laten zien op het Songfestivalpodium. Eigenheid die je bij Voice-kandidaten niet terugvindt; ik kan mij geen één recentelijke artiest van The Voice herinneren die écht is doorgebroken. Het album van Sandra van Nieuwland van vorig jaar is bijvoorbeeld ook gigantisch geflopt. De rest heeft zichzelf nog niet of nooit bewezen.

    De enige Voice-deelnemer die van mij wél mag gaan is Ben Saunders. Ik weet, zijn imago is verschrikkelijk, maar hij heeft een fenomenale stem en een uiterlijk dat veel mensen zal aanspreken (hoe je het ook went of keert, Ben Saunders IS internationaal). Als je hem zou sturen met een nummer in de trant van Robbie Williams’ “Angels”, dan zou het zomaar eens een gigantisch succes kunnen worden. O’G3NE en al die anderen hoeft van mij niet. Zoals ik al zei: polderniveau at its best.

    Een naam die door Songfestivalfans nooit genoemd wordt, maar wat mij betreft ook zou mogen gaan, is de Nijmeegse rockband De Staat. Vorig jaar nog veel internationale buzz ontvangen voor het geweldige videoclip van “Witch Doctor”. Ik zou het zelf supercool vinden als De Staat naar Oekraïne zou afreizen. Ze hebben een hele eigen en unieke sound en schrijven fantastische nummers.

  26. Esmee schreef:

    Voor Og3ne zou ik niet gaan. Het nieuwe is er alweer vanaf, en wat voor connecties hebben zij nou dat ze met één of ander wow-nummer kunnen komen? Dat zou dan wel weer iets worden wat ‘wel aardig’is , maar niet heel indrukwekkend.

    • Tippy2 schreef:

      Eens, ik heb nog nooit een WoW gevoel gehad bij iets van dit trio

  27. Esmee schreef:

    Hoewel ik best van close-harmony kan houden hoor. Als dat goed wordt gedaan kan het heel leuk zijn.

  28. #teamdouwe schreef:

    Zelf heb ik trouwens het gevoel dat de AvroTros volgend jaar zomaar eens zou kunnen gaan voor Alain Clark (zeker omdat ze hem al een paar keer hebben afgewezen, naar het schijnt in 2014, 2015 en 2016), maar ik hoop dat ik er toch naast zit. Alain Clark is een prima zanger, heeft veel podiumervaring én ziet er goed uit, maar zijn oeuvre is zo middle-of-the-road en nietszeggend. Typische SkyRadio-muziek. Leuk voor op de achtergrond, maar meer ook niet. Mocht de AvroTros wél kiezen voor Alain Clark, dan moet hij wel met iets komen dat voor zijn doen ‘anders dan anders’ is (net zoals dat gold voor Anouk’s “Birds” en The Common Linnets’ “Calm After the Storm”).

  29. riccardo schreef:

    Blaudzun met die Australische producer muzikant collega. Iets in die sfeer maar commerciëler.

    • #teamdouwe schreef:

      Zou inderdaad ook een goed alternatief zijn, riccardo, goede tip van je! Dat meest recente album van Blaudzun had iets Arcade Fire-achtigs en dat lijkt me ook heel, heel, HEEL gaaf voor op het Songfestival. Ik vind dat wij eigenlijk sowieso voort moeten borduren op die ‘alternatieve’ route van de afgelopen jaren (m.u.v. Trijntje)… dan zijn we toch nog ergens trendsetter in. 😉

      • riccardo schreef:

        Bulgarije was wel vierde btw. Of dat goed of slecht is hangt af van hoe je er naar kijkt. Misschien lukt het een keer met een echte dance track gekoppelt aan een zwaar thema? Drie minuten is overigens ook niet veel als het om Dance of Techno gaat. Feet on the ground van Anouk met Romero luister ik ook nog wel eens, weer meer een crossover in full effect. Blaudzun weer meer onderscheidend dan dat.

  30. Martijn schreef:

    Gave editie van het festival dit jaar.
    Spannend tot het eind.
    Met dank aan de vakjury’s heeft het duizend in dozijnliedje van Rusland niet gewonnen.
    Ukraïne als winnaar niet verwacht. Niet mijn smaak, maar inhoudelijk en met verve gebracht en dus een mooie winnaar.
    Puntentelling graag zo houden, was echt spannend.

  31. Tippy2 schreef:

    Mijn voorkeur zou uitgaan naar Waylon of Kovacs

  32. Jadus schreef:

    Schrale troost voor Douwe: hij had eigenlijk 10 punten van de Deense jury moeten krijgen, ipv 7. Een jurylid had de volgorde van haar keuzes verkeerd om gezet, oftewel haar slechtste nummer bovenaan.

    http://eurovoix.com/2016/05/15/denmark-incorrect-12-points-to-ukraine/.

  33. J1. schreef:

    Nog steeds verbaasd dat Oekraïne heeft gewonnen!!! (Bijna) iedereen rondom mij vind het een vreselijk nummer…dus hoe ze aan zoveel televotingpunten zijn gekomen?? Ergens klopt er iets niet naar mijn gevoel..maar ja,het is wat het is! EBU moet voortaan wel CONSEQUENT gaan zijn met hun regeltjes! En: de vakjurypunten en televotingpunten weer samenvoegen(want op deze manier diaspora weer veel duideljker), grondige selectie van keuze vakjuries EN de landen verplichten dat artiest,producer,songwriter etc uit eigen land moeten komen!! Ik kijk terug op een zeer matige ESC-editie eerlijk gezegd…

    • robbert-rotterdam schreef:

      Oekraïne had een typisch love-hate song. Of je vindt het geweldig of je vindt er niets aan, en dat is juist een voorbode voor een hoge score, want middelmatige, wel aardige nummers scoren niet. Gedurfd met een mooie staging, dát scoort.

  34. Daan schreef:

    Ik was er dus bij dit jaar, elke show, en toen Oekraine won verlieten veel mensen pissig de zaal. Dit moet gewoon de slechtste en meest politisch getinte winnaar zijn van het songfestival ooit.. Oekraine.. Het meest aggresieve land in Europa, een van de meest homofobische en racistische landen die er is. Hetzelfde land die kamervragen stelde nadat ze in 2012 een donker getinte vrouw naar het songfestival stuurde. Het zelfde land dat ons vliegtuig neerschoot en het tot de dag van vandaag ontkend en het onderzoek belemerd. Het zelfde land waar de BBC een hele documentaire over maakte tijdens het EK in 2012 over hoe racistisch het is. (zoek op, schokkend) het zelfde land waar laatst nog een filmpje van lekte over een homokoppel die in elkaar word getrapt.. DAAR GAAN WE HEEN?

    When strangers are shooting,
    They shoot at your plane,
    They kill them all, and say they’re not guilty, not guilty..

    Where is their heart, those non existing hearts,
    you think you are gods? HA but everyone dies,

    you swallowed their souls.. our soulsss…

    Bring back our victims…
    Bring back our victims..

    They could have been the future,
    They could have been free,
    have lived their lives.. their happiest times, Yeah times..

    • MarkusRotterdam schreef:

      Helemaal mee eens Daan, (nog wel gezellig gehad trouwens?) zo hypocriet zijn ze nou. En toch nog veel mensen blij zijn dat Rusland niet gewonnen heeft. Man, die weten echt niet wat ze zeggen.
      Ik was trouwens één van die mensen die de zaal vroegtijdig verliet, en overal hoorde je dezelfde kritiek.
      De mensen die ik hier thuis spreek, vragen aan mij waarom dit nummer zo goed was. Niemand begreep deze winnaar. Ik wil me geen slecht verliezer tonen, maar als er alom zoveel kritiek is, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er met de televoting gesjoemeld is.

    • Gerardmartin schreef:

      De Russen en toestanden aldaar zijn volgens mij geen haar beter Daan!

      • Wim1970 schreef:

        Erger nog. Ik hoor nooit over gayprides die uiteen geslagen worden in Kiev, zoiets gebeurt alleen in Moskou. Het is de schuld van Putin dat Rusland wéér niet gewonnen heeft, dat moeten de Russen zich toch wel beseffen? Rusland kan blijkbaar alleen winnen als er doping gebruikt wordt.

    • Hans schreef:

      ‘Hetzelfde land dat ons vliegtuig neerschoot’? Ik denk toch dat je wat dingen door elkaar haalt. Alles wijst er op dat pro-Russische rebellen verantwoordelijk waren, gesteund door niemand minder dan Vladimir Putin.

      Wat de liedjes betreft ( want daar ging het toch om): ik ben blij dat Rusland niet gewonnen heeft, omdat het zo nep was als de pest. Plastic. Mooie show, dat wel, maar het liedje was verschrikkelijk. Kwestie van smaak, maar ik ben door niemand omgekocht.

  35. Obainmarie schreef:

    Ik zou best de lijst met sms gegevens willen zien per kandidaat. Want ik kan er nog steeds niet met mijn pet bij dat dit lied gewonnen heeft. Ik was ook altijd in de veronderstelling dat liedjes met een politiek statement niet mochten. Blijkbaar gelden er voor het door en door corrupte en mensenrechten schendende Oekraïne, met een nazi als voorzitter van het parlement andere regels.

    Ps van mij mag Douwe Bob het volgend jaar weer proberen.

    • Wim1970 schreef:

      Keine Mauren mehr, Brandenburger Tor en Somewhere in Europe mogen dan ook niet.

  36. Lilly schreef:

    Ik snap niet dat de AVRO/tros aan verschillende mensen vraagt een lied op te sturen….
    Dan kunnen kiezen voor het lied en niet zo zeer voor de artiest! Tot op heden hebben ze niks te kiezen gehad maar steeds een artiest gekozen en dan het nummer gehoord, er waren nooit alternatieven nummers waar ze ook uit konden kiezen.
    Ze moeten gewoon aan meerdere mensen vragen, die interesse hebben om mee te doen namens Nederland, een nummer op te sturen voor een bepaalde datum, dan kunnen ze kiezen, lijkt me een veel beter plan, dan kiezen voor 1 persoon bij voorbaat al.

    #teamdouwe:
    @ robbert-rotterdam,

    Tuurlijk kan dance aanslaan op het Songfestival, eigenlijk kan ieder genre goed aanslaan afhankelijk van de kwaliteit van een liedje, maar bij dance-nummers mis ik altijd de eigenheid van de zingende artiesten. Wanneer je kiest voor een nummer in het dance-genre, moet je het natuurlijk vooral hebben van de productie zelf en niet van de zanger(es). Daarom is het ook altijd Armin van Buuren, Afrojack, Aviici, Calvin Harris, Nicky Romero FEATURING de zingende artiest(en).

    Hoewel ik verder niks tegen dance heb, geef ik toch de voorkeur aan een artiest die wat meer eigenheid kan laten zien op het Songfestivalpodium. Eigenheid die je bij Voice-kandidaten niet terugvindt; ik kan mij geen één recentelijke artiest van The Voice herinneren die écht is doorgebroken. Het album van Sandra van Nieuwland van vorig jaar is bijvoorbeeld ook gigantisch geflopt. De rest heeft zichzelf nog niet of nooit bewezen.

    De enige Voice-deelnemer die van mij wél mag gaan is Ben Saunders. Ik weet, zijn imago is verschrikkelijk, maar hij heeft een fenomenale stem en een uiterlijk dat veel mensen zal aanspreken (hoe je het ook went of keert, Ben Saunders IS internationaal). Als je hem zou sturen met een nummer in de trant van Robbie Williams’ “Angels”, dan zou het zomaar eens een gigantisch succes kunnen worden. O’G3NE en al die anderen hoeft van mij niet. Zoals ik al zei: polderniveau at its best.

    Een naam die door Songfestivalfans nooit genoemd wordt, maar wat mij betreft ook zou mogen gaan, is de Nijmeegse rockband De Staat. Vorig jaar nog veel internationale buzz ontvangen voor het geweldige videoclip van “Witch Doctor”. Ik zou het zelf supercool vinden als De Staat naar Oekraïne zou afreizen. Ze hebben een hele eigen en unieke sound en schrijven fantastische nummers.

  37. RobbieR schreef:

    Ik geloof echt wel dat de Avro/Tros er meer werk van gaan maken.
    Wij zijn weer op de goede weg.

    Het mag voor mij dance zijn of een heerlijk blues nummer.
    Prachtige ballad, maar niet zo emotieloos doorsnee van bv de 3 dames die vaak genoemd worden.

    Ballads kan ook in verschillende genres ( blues , soul..)
    Ik ben voor Kovacs, maar die willen helaas niet.

  38. Lilly schreef:

    Bovendien, daar waar we in bijv 2013 blij waren met de eerste bekende artiest die zichzelf aanmelde voor deelname en niet meer verder zochten, zo ook in 2014, zo ook in 2015 en dit jaar Douwe Bob werd het ook meteen….afgelopen jaren hebben we meerdere bekende artiesten gehoord die wel wilde gaan nu zoals Alain Clark, maar Dotan bv ook, en volgens mij zijn er nog een aantal….
    Laat hen allemaal, en eventueel degene die de AVRO/tros op hun wensen lijstje hebben staan, op tijd een nummer insturen om uit te kiezen! Mijn inziens kunnen ze dat best doen, zodra artiesten in de rij gaan staan om mee te doen want meer keuze vrijheid is altijd beter, je moet een nummer kiezen dat het zowel bij de jury als bij de televoting heel goed doet!

  39. Michael schreef:

    Eva simons sturen!

  40. Ronald schreef:

    Dotan gaat echt een hele goede keuze zijn. Zijn sound is onderscheidend en dat gaat zeker scoren op het songfestival. Luister maar eens naar dit nieuwe nummer van hem: https://m.youtube.com/watch?v=ZndDKc-s2ME

    Dotan komt als het goed is volgend jaar met zijn nieuwe album en dat zou goed gecombineerd kunnen worden met het songfestival.

    Verder zou het toch ongelooflijk gaaf zijn als Waylon samen met Douwe Bob Nederland gaat vertegenwoordigen met een nummer zoals lovedrunk van Waylon! Maar denk dat het goed is om even een andere sound te laten horen omdat Nederland hele goede alternatieve artiesten heeft.

  41. Nordman schreef:

    Douwe Bob zojuist bij RTLLateNight gezien. Ik ga de afgelopen weken zo enorm missen. Elke dag werd er wel iets gedaan door TeamDouwe, erg fijn om te volgen. Enthousiaste zanger met een doel voor ogen, hij MOET het voorbeeld zijn voor de andere artiesten. Gaan voor de winst en niets minder. Ik hoop dat Douwe een prachtige carriere tegemoet gaat, hij verdient het. Gisteren vertelden ze trouwens bij shownieuws dat er interesse schijnt te zijn uit de VS voor onze Douwe 🙂

    • Matje schreef:

      Toen Umberto aan Douwe Bob vroeg wat volgend jaar in te zenden zei hij meteen dat Dance niet een goede optie is . Zou hij al meer weten ? Er werdt namelijk met geen woord over dance gepraat aan tafel . Misschien al iets gehoord van Cornald ? Zou zo maar kunnen datt AvroTros al een deal heeft voor 2017.

  42. Lola - I join Dami Army schreef:

    Slaap lekker polderbitches!
    Alle bovengenoemde artiesten zijn gewoon cheap polder!!
    Alleen polderbitches, de MINDER-partij en Tokkies houden ervan… 😛

    Sha la lie sha la la. Whaiaiaiaiaiaiiaiiaiaiaiaia. dinge-dong

    • Wim1970 schreef:

      Australië heeft niet gewonnen omdat veel mensen Australië links hebben laten liggen, sha lalie shalala. Hoop dat we nu voor altijd verlost zijn van Australië.

    • Gerardmartin schreef:

      Jammer voor jou dat je de herseninhoud van een doperwt hebt Lola. We zullen je missen als kiespijn al je voorgoed wegblijft van dit weblog.

  43. Biet schreef:

    Hou jij lekker je waffel. DT je nog zo stoer durft te doen met je Dami Army. Bitch ain’t win! Ben ik blij om, al is het alleen om jou te sarren. 🙂

    Lola – I join Dami Army:
    Slaap lekker polderbitches!
    Alle bovengenoemde artiesten zijn gewoon cheap polder!!
    Alleen polderbitches, de MINDER-partij en Tokkies houden ervan… 😛

    Sha la lie sha la la. Whaiaiaiaiaiaiiaiiaiaiaiaia. dinge-dong

  44. WIm1970 schreef:

    Duitsland, Engeland en Spanje hebben het weer belabberd gedaan. Italië ook in de onderste helft geëindigd. Alleen Frankrijk was succesvol.

    • Daan schreef:

      Dat maakt opzich niks uit Wim,

      Dit is de eerste keer sinds 2003 dat Frankrijk zich in de top 6 heeft geplaatst, en de eerste keer sinds 7 jaar dat ze 12 punten kregen! Ik ben erg blij voor onze Franse zuiderburen!

      Italië vorig jaar tweede,
      Spanje 2014 en 2012 top 10,

      Duitsland winst in 2010, top 10 in 2011 en 2012?

      UK in 2009 top 5? Ze doen het allemaal wel goed hoor.

  45. werner schreef:

    dit lied was natuurlijk wel politiek .maar goed de meeste stemmen gelden,of je het er mee een s bent of niet.DB kreeg wel heel weinig televote punten vond ik.maar ik ben trots hoe hij het gedaan heeft dikke pluim voor Douwe en hij mag trots zijn op zichzelf en het nummer.

  46. RobbieR schreef:

    Ja alle lof voor Douwe Bob en team Douwe Bob.
    Dit moet de artiest volgend jaar zeker aanhouden. Voor de winst gaan, genieten en Nederland op de kaart zetten.

    Nogmaals ook lof voor songfestival weblog. Wat heb ik genoten afgelopen weken.

  47. Lovely schreef:

    Allerlei “grote” namen, enfin in NL, daarbuiten kent amper iemand ze, passeren de revue. Vraag is natuurlijk of je per se grote namen moet sturen. Laura Tesoro, Loic Nottet, Tom Dice en Roberto stellen alle 4 niks voor in België en toch scoorden ze allen beter dan Douwe Bob. Die fascinatie met grote namen is ferm overdreven. Een goeie staging en goede zang en voorbereiding (coaching) en deftig nummer, dat maakt een inzending en dat kun je ook bereiken met diegene die pakweg 3e werd in jullie Voice of Holland.

    • Daan schreef:

      Daar maak je een grote fout.

      Laura, Loic, Roberto waren alledrie bekent van de Voice. De laatste twee hadden daar zelfs gewonnen! Dus ze waren enig sinds wel bekend in hun deel van België.

      Tuurlijk hoeft bekendheid niets te betekenen. Maar het helpt wel het vertrouwen van het land zelf in de artiest. Men was meer enthousiast dat wij Anouk of Ilse stuurde dan bijvoorbeeld Joan of Hind.

  48. Sandert schreef:

    Ben benieuwd welke Nederlandse artiest gezellig wil staan zingen in een land als Oekraïne. Bij mij staat de vliegtuigcrash nog vers in het geheugen. En dan dat referendum… Als artiest zou ik dan liever een jaartje overslaan en in 2018 lekker meedoen in Stockholm of Kopenhagen.

    • Daan schreef:

      Op Arlanda Airport (stockholm) ging ik nog even eh.. chique lunchen.. (twee St jakobsschelpen 23 euro hahaha oops) En de serveerster zei tegen mij “Dont worry about Kiev! In 2 years we will be back in Sweden anyway 😉 ”

      Het vertrouwen zit er goed in daar!! Haha

  49. Daan schreef:

    MarkusRotterdam:

    Ik had het geweldig schat! Vond het zo tof om dit helemaal alleen, als 22jarige, mee te maken! Beste tijd van mijn leven gehad, en hoop dat dit elk jaar een traditie gaat worden!

    Wim, Rusland, en wat Sergey ook al zei, zouden hun allerbest doen om Rusland veilig te houden voor iedereen, Gay of niet. Er waren geen problemen tijdens Moskou 2009 en ook niet tijdens Sochi 2012.

    Oekraine daarin tegen, heeft een ONSTABIEL parlement, Nazi’s met gestolen Nederlandse kunstwerken aan de macht daar! Het parlement daar gaat vaak op de vuist. Homo’s worden in elkaar getrapt.. terwijl dat dus “nog niet” illegaal is in Oekraine, Het land is zo racistisch als de pest en het is aan het afbrokkelen van hier tot overmorgen!!! De politici wouden gelijk dat het op de Krim gaat gebeuren!! Zo politisch en vol met haat zijn ze daar! Liever Rusland, die dan nog je kan verzekeren van veiligheid dan de Europese variant van Syrie!!!

    Rusland is keihard genaait door de “vak” jury die ze volop in de laatste tien plekken zetten. Dat is politisch, ga mij niet vertellen dat Litouwen twee jaar op rij vond dat Rusland de slechtste was! Tsjechie (ook al is het een van mijn favoriete landen) die Oekraine EN Rusland in de laatste twee plekken zetten? Wat is dit voor jury?

    Nogmaals, Ik weet echt niet of ze in Oekraine de veiligheid van de fans kunnen garanderen! Het is heel andere koek dan Stockholm!

    Ik sprak Cornald Maas op de airport en het kwam erop neer dat Kiev een mooie stad is.. tja..

    Er is veel gebeurt in 11 jaar daar! Ik persoonlijk had mij veiliger gevoeld in Rusland dan in Racistisch, homofobisch, failliet, onstabiel, en in oorlog zijnde, Oekraine..

    • Hans schreef:

      Vrij eenzijdig beeld van Oekraïne. Je zou bijna zeggen dat er hier Russische trollen aan het werk zijn…

  50. Marco schreef:

    Zaterdag was ik in zak en as: ik was zo teleurgesteld door de politieke richting die het ESF heeft genomen (ook al in de 1e semi toen er zonodig een interval-act met vluchtelingen moest worden gedaan), dat ik niet geloven kon dat ik volgend jaar nog interesse zou hebben in het ESF. En dat terwijl ik als zovelen hier al heel veel jaren fan ben.

    Maar nu lees ik dat Caro Emerald best wil overwegen om ons land te vertegenwoordigen en dan denk ik: YES. Er brandt nog een ESF-vlammetje in mij en dat is nog niet gedoofd 😉

    • Michel schreef:

      Ik las het ook net en of ze gaat deelnemen of niet doet, nu nog, niet ter zake. Het feit dat we van de afgelopen 4 jaar, 3x een visitekaartje hebben afgegeven en niet meer afhankelijk zijn (zoals in ’10) van een aantal braderie-artiesten maakt me gelukkig. Dat artiesten met naam weer interesse tonen is een rustgevend idee. Het lijkt erop dat we nu de fakkel van de miskleunen even tijdelijk bij onze oosterburen geparkeerd hebben. Die hebben een Helene Fisher nodig die haar nek wil uitsteken op Anouk-voorwaarden; my way or the highway. Atemloss was het enige niet-eurovisie nummer wat een aantal keer te horen was in de Euroclub afgelopen week.En laat team Douwe een voorbeeld zijn voor onze opvolger; alles klasse!!! Nu weer snel terug naar mijn Post Eurovision Depression:P