Stockholm live: Douwe Bob met grote klok op podium
Op het podium is een grote klok geprojecteerd dat ook het eerste shot is wat de kijkers thuis te zien krijgen. Daarna is er een shot van bovenaf waar Douwe Bob zijn lied zittend op een kruk begint naast pianist Matthijs van Duijvenbode. Douwe Bob loopt daarna over de geprojecteerde klok en de zanger wordt met veel close-ups in beeld gebracht.
Bij de muzikale bridge komen gitaristen in beeld en loopt Douwe Bob naar de catwalk waar hij contact zoekt met publiek. Er is een break, de muziek valt stil en het is de bedoeling dat het publiek mee gaat zingen. Vocaal waren de uitvoeringen meer dan uitstekend. Het is echter nog afwachten of het publiek zo gaat reageren als men in gedachten heeft.
Even wat puntjes van -opbouwende- kritiek.
Allereerst positief:
–> Goddank probeert men alles uit het liedje te halen….voor wat betreft staging. Dit fotootje geeft dat een beetje weer. Ola Melzig, Emilie Sickinghe, Christer Bjorkmann, Hans Pannecoucke en Daniel Dekker zijn kundig met elkaar in conclaaf: http://i.imgur.com/LKcOATq.png
–> Camerashots lijken allemaal in orde met veel close-ups. Belichting (goudbruin, donker, donkerpaars) en band setting creeren beetje intimiteit.
–> Het geheel is niet te statisch en er zit afwisseling in het optreden (Douwe beginnend op het bankje naast de pianist, daarna halverwege gebruik maken van de catwalk voor nodige interactie met publiek).
–> De 10 seconden stilte zijn denk ik slim en komen pas tot z’n recht in een volgestouwde Globen Arena.
–> Reacties van buitenlandse pers gisteren waren een beetje lauw, maar nogmaals……dit is een nummer waarbij Douwe veel publiek nodig heeft. Pas dan komt Douwe’s charme en vrolijkheid naar boven.
–> In de verte doet het me denken aan Gianluca (Malta 2013) en Sebalter (Zwitserland 2014), maar dan iets minder ‘straight-in-your-face’.
Maar mijn zorgen…:
–> Het eerste gedeelte van deze halve finale begint nogal lauw. Eigenlijk komt er pas bij Armenie leven in de brouwerij (liedje 7). Nederland steekt wel een beetje af tegen Kroatie en Armenie, maar misschien niet genoeg voor TOP 4 in deze halve finale.
–> In tegenstelling tot vorig jaar gebeurt dit jaar een beetje het omgekeerde. Men lijkt qua staging echt het maximale te halen uit het liedje. Want het liedje blijft voor mij ietsie te tam. Nederland kwalificeert zich denk ik wel, maar TOP 10 in de finale lijkt mij dan iets te hoog gegrepen.
–> Er zijn kapers op de kust. Ik vind het Verenigd Koninkrijk een kleine dark horse. Maar vooral Belgie, een grotere dark horse, zou Nederland wel eens voorbij kunnen streven in de finale. En Zweden is in het genre ‘kleine liedjes’ gewoon het best dit jaar.
Ik ben dus redelijk positief. Met voorbehoud dat ik het enige minpuntje, nog steeds, het liedje blijf vinden. Toch denk ik dat komende vrijdag alles beter op z’n plek gaat vallen. Ik durf te wedden dat Douwe Bob dan net zo in z’n sas is als bij het optreden van Eurovision in Concert. Dat was een schoolvoorbeeld van charmeren :-).
Er zijn genoeg liedjes die Nederland voorbij kunnen streven. De UK en Belgie lijken me dan niet de eerste kandidaten.
Het nummer van Zweden is hitgevoeliger dan dat van Douwe Bob. Is het daarmee beter? Tja, het is een 538-liedje (Zweden) tegen een Radio 2-liedje.
waarom schrijven belgen toch altijd over Nederland in de negatieve vorm.
charmeren verraad natuurlijk de belgische taal (leuk geprobeerd )
Darkhorse BELGIE 🙂 ???? die halen de finale niet hoor …….
Durf voor EURO 100,- te wedden dat Belgie de finale halt en veel beter gaat doen.
Buitenlandse pers zijn momenteel alleen maar songfestival fans. Dus gewoon homo, zij houden meer van bombastisch en van flink uitpakken. Ik denk dat dit liedje wel gaat werken. Als hij zijn nummer goed weet te verkopen dan kan hij deze halve finale nog eens gaan winnen. Keep it simple for succes, daar hou ik van.
Die gaan waarschijnlijk een dans routine doen net als in de clip, waardoor het oubollige ineens hip lijkt vermoed ik!