Zweed Martin Österdahl nieuwe songfestivalbaas
De 46-jarige Zweed Martin Österdahl wordt de nieuwe Executive Supervisor van het Eurovisie Songfestival. Hij neemt na het festival in Rotterdam het stokje over van Jon-Ola Sand. Österdahl is geen onbekende met het festival. Hij produceerde de edities van 2013 (Malmö) en 2016 (Stockholm). Tussen 2012 en 2018 was hij lid van de Reference Group van de EBU. Jon-Ola Sand keert terug bij de Noorse omroep. Hij was tien jaar lang de baas van het songfestival.
Österdahl is naast televisieproducent ook schrijver. Hij schreef diverse boeken, veelal thrillers, die ook in het Nederlands werden vertaald.
weer een Scandi?
J, da klo
Op naar een Europees Melodifestivalen…
Nou hij mag mijn baas ook wel zijn
Even opgezocht hoe het met Svante is.
Heb jij je baasje gevonden, zoek ik verder. Niks heel aantrekkelijk zo qua eerste indruk. En geen mooie ogen, da’s toch wel een voorwaarde eigenlijk
Mijn baas is lekkerder 🙂
Het lijkt alsof de kennis en de interesse voor het maken van het Eurovisie Songfestival tot een klein deel van Europa is beperkt.
Ik wens hem veel succes. Er zijn wel een paar zaken die wat mij betreft niet vanuit Zweden hoeven worden overgenomen, zoals de backings op tape en het maximaal aantal mensen op het podium. Maar goed, hij komt zo te zien niet direct van Melodifestivalen vandaan.
Precies ook mijn punt.
Het is niks.
Waarom maken ze Cornald Maas geen songfestivalbaas?
Misschien omdat ie niet uit Scandinavië komt?
Waarom, Waarom, Waarom moet dat altijd een Sandinaviér zijn ?????
Waarschijnlijk omdat niemand anders erin is geïnteresseerd.
Het is een heel klein wereldje.
Beter een Sandinavier dan een Zandinavier. hehe 🙂
Frank Naef is geen Scandivaviër, Wat is die man oud geworden, heb net even foto’s opgezocht op Google. Onherkenbaar. Maar ja, hij is/wordt ook al 92.
Eind jaren zeventig was het songfestival nog meer een zaak van de kern van West-Europa (de oude EEG-landen, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland). Zweden is pas later een stempel op het songfestival gaan drukken. Eigenlijk ligt de kern van het hele festival nu in Zweden die dat met meer of mindere instemming van andere landen doet. De interesse van de grote vijf lijkt vrij passief. Nederland begint weer in het songfestival te groeien en kan door 2020 een sterkere positie naast Zweden gaan krijgen vooral wanneer Nederland nog eens een keer of drie in de komende tien jaar het songfestival wint.
Ik denk dat in Europa de grote interesse voor het songfestival eigenlijk alleen bij de Zweedse (evt. Noorse/Deense) makers van televisie ligt. Toen Frank Naef begon lag het zwaartepunt van de kennis rondom het songfestival vooral in de oude kern van de Eurovisie, noem het maar de zeven Spel zonder Grenzen-landen (B, CH, D, F, GB, I en NL). Nederland zou in de komende tien jaar iets als Zweden kunnen worden, wanneer men bv. nog drie keer in tien jaar wint.
Ik had toch min of meer Sietse verwacht, maar ja als deze Zweed het eveneens10 jaar doet is Sietse ook pas 45 jaar en kan dan alsnog deze functie bekleden. Rekening houdend met een nieuwe winst voor Nederland, wat de AVROTROS baas zegt en Cornald zeker niet uitsluit, is Sietse volgend jaar weer hard nodig om het festival hier te organiseren.
Wil Sietse het wel dan? Dat is natuurlijk vraag 1.
Ik denk dat Sietse ook nog tijd wil houden voor zijn eigen bedrijf. Een paar jaar geleden heeft hij toch een stap terug gedaan m.b.t. het songfestival voor zijn bedrijf?
Leuk dan men rekening houdt met evt nieuwe winst 2020. Dat is al een heel andere instelling dan in het verleden vaak naar voren kwam. Je doet aan een wedstrijd mee om te winnen anders moet je eens goed gaan nadenken waar je mee bezig bent en dat hebben ze kennelijk bij AVROTROS eindelijk door: dat noem ik al winst:-)!
Btw: ik vind het totaal niet interessant wie die functie in vult, zolang alles maar in goede banen wordt geleid.