EUROVISIE SONGFESTIVAL EEN JAAR UITGESTELD
Het Eurovisie Songfestival dat in mei in Rotterdam zou worden gehouden, gaat niet door vanwege de coronacrisis. Dat is besloten door de organisatie van Europese publieke omroepen EBU.
De drie organiserende omroeporganisaties NPO, NOS en AVROTROS zeggen dat ze begrip hebben voor de beslissing. “Dit besluit was onvermijdelijk”, zegt voorzitter Shula Rijxman van de NPO. “Gezien de omstandigheden die heel Europa als gevolg van het coronavirus momenteel treffen en alle maatregelen die overheden nu moeten nemen.”
Hoofdproducent Sietse Bakker begrijpt dat veel mensen teleurgesteld zijn dat het Songfestival dit jaar niet doorgaat. “Enige relativering past daarbij, want tegelijkertijd beseffen we ook dat dit besluit en de gevolgen ervan verbleken bij de uitdagingen waar mensen voor staan die, direct of indirect, zijn getroffen door het coronavirus en de moeilijke, maar nodige maatregelen.”
Volgens de EBU, de omroepen en de gemeente Rotterdam is het voor iedereen het meest logische scenario dat het 65ste Songfestival op een ander moment alsnog in Rotterdam en dus in Nederland wordt gehouden. “We zijn enorm trots dat Rotterdam bereid is deze rol ook in 2021 op zich te nemen.” Wel waarschuwen de omroepen dat in “deze buitengewone tijden” garanties niet te geven zijn.
Said Kasmi, wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme van Rotterdam reageert: “Ontzettend jammer, maar dit is het enige verstandige besluit. De ontwikkelingen rondom het coronavirus gingen in de afgelopen weken razendsnel. Veel evenementen zijn afgelast. Het is meer dan logisch dat ook wij nu een pas op de plaats maken. De gezondheid van onze bewoners, bezoekers, artiesten, fans, medewerkers en vrijwilligers staat hoe dan ook voorop. We gaan ervan uit dat we in 2021 alsnog onze ambities waar kunnen maken: een feest van en voor iedereen. Er is de afgelopen tijd enorm hard gewerkt om er een onvergetelijke editie van te maken. Wat dat betreft staat Rotterdam klaar om de 65e editie van Eurovisie Songfestival alsnog in 2021 in de stad te verwelkomen. Verdere details volgen op een later moment.”
Jammer maar heel begrijpelijk. Heel veel sterkte iedereen en let een beetje op elkaar
Heel goede beslissing dit is duidelijk!!
En de kaartjes?
Komt niet echt onverwacht, benieuwd hoe dat dan aangepakt gaat worden. Zelfde inzendingen? Of geheel nieuwe artiesten en nummers? Lijkt mij niet handig om de nu gekozen nummers te doen of landen moeten hier in vrijgelaten worden. Wel prima dat het wel Nederland 2021 wordt dan.
Kaartjes die je hebt blijven wel geldig hoop ik?
En nu? De liedjes?
Goed en wijs besluit. Hoe jammer ook. Volgend jaar mei gewoon 3 volwaardige shows met alles d’r op en d’r aan. En… dit biedt de organisatie nog meer voorbereidingstijd. Elk nadeel heeft z’n voordeel!
Zoals verwacht, en terecht. Gezondheid gaat boven alles!
Beter is gewoon esc afschaffen once and for all
Doei!
BYe Bye sucker
Waarom bezoek jij deze site eigenlijk?
vanwege jou
Zullen we jou dan ook maar afschaffen?
Het komt niet meer als een verrassing, maar blijft balen… afwachten maar hoe het nu verder gaat met kaartjes en inzendingen. Ik hoop dat het idd wel in Rotterdam alsnog volgend jaar.
Enige juiste beslissing!
Hoe het veder gast met het ESF horen wec tzt wel. Nu spelen er belangrijkere zaken o. Je druk over te maken.
Ik hoop dat we allen gezond mogen blijven.
Voor Eds en Jan wel lekker, kunnen die nog even goed oefenen…..
Wat een onzin. Negatieveling. Edsilia heeft het eerste seizoen van Beste zangers gepresenteerd. Meerdere edities van Eurovision in concert en Het Grote Eurovisie Songfestivafeest. Ze heeft echt wel ervaring met (grote) shows. O. a daarop is ze aangenomen. Wen er maar aan, what you see is what you get. 🙄
Ik vind Eds leuk, begrijp me zeker niet verkeerd en ik denk ook zeker dat zij het in zich heeft om een volwaardige presentatrice te zijn op het Eurovisie-podium. Maar ik zie bij haar wel werk aan de winkel… wat ze trouwens zelfs ook in meerdere interviews aanhaalt. Haar enthousiasme is leuk, maar slaat soms door in chaos, dat is minder wenselijk op zo’n groot podium…. denk ik 🙂
Ja goed dat er duidelijkheid is, 6 april vond ik al een aparte deadline maar het roept tegelijkertijd vragen op.
Inderdaad wat gaat er met de liedjes gebeuren, de presentatoren, en toch ook de organisatie:
hoe moet ik de laatste alinea lezen? Er kunnen in deze tijden geen garanties worden gegeven?
Gaan er dadelijk omroepen dwarsliggen omdat ZIJ het willen organiseren?
Of zie ik nu spoken en zaai ik paniek om niks…☺
ik denk dat je spoken ziet ja, waarschijnlijk bedoelen ze dat met huidige Corona crisis niks in de toekomst zeker is
Je zaait paniek om niets. Uiteindelijk bepaald de EBU hoe zaken lopen.
Jammer maar begrijpelijk. Volgend jaar Rotterdam , zelfde artiesten met nieuwe nummers daar zou ik voor kiezen anders zijn die nummers al zo uitgemolken. Kaarten inleveren en nieuwe verkooprondes van de kaarten !!
En hopelijk brengen ze de CD alsnog uit als pleister op de wonde !
Ik denk dat de keuze zelfde lied of nieuw lied gemaakt moet worden door artiest zelf samen met de eigen omroep. Kan me voorstellen dat een land als Litouwen, die al weken hoog bij bookmakers staat, dit lied wil behouden. Dat wij fans het zat zijn geeft niets want overgrote meerderheid van 200 miljoen kijkers kennen het toch niet.
Kaarten inleveren? Hoe oneerlijk is dat? Ik heb daar voor net zo goed in de rij gestaan. Enige eerlijke is dat de kaarten volgend jaar gewoon geldig zijn.
dit inderdaad. Jammer voor iedereen die geen kaarten heeft, maar volgend jaar komt er nog een laatste wave aan. Ik heb mijn best gedaan om kaarten te kunnen bemachtigen en natuurlijk moet je geluk hebben, maar kom op, ik heb ze op een eerlijke manier gekocht.
Och lieve esf-fans, jammer hè, maar begrijpelijk, als je naar het reglement kijkt, kunnen de liedjes niet mee naar 2021, want liedjes die in 2021 meedoen mogen niet voor 1 september 2020 uitgebracht zijn en zeg nou eerlijk, die liedjes komen ons en vooral de artiesten toch de neus uit dan… Ik zou het aan de landen zelf overlaten, dezelfde artiest met een nieuw liedje of gewoon nieuwe voorondes , Liefs van Doortje, we are made of stars….
Ik had dit al aan zien komen. Volgend jaar gewoon weer in Rotterdam met de huidige artiesten en liedjes. Voor de fans zijn die nummers dan al oud maar voor het merendeel van de kijkers niet. En anders doen we de componisten van de liedjes geen eer aan.
Zelfde liedjes.
Het live orkest is ooit afgeschaft omdat er te weinig tijd is vor het huidige aantal liedjes.
Vu zou het een keer wel kunnen, als pleister op de wonden
De Juiste Beslissing! Rotterdam 2021 wordt nu al Fantastisch!
Zeer terecht om het af te blazen. Misschien kunnen ze een leuke studioshow organiseren waarin de songfestivals van 1956 en 1964 nog eens overgedaan worden waar helaas geen beelden meer van zijn. De liedjes zouden dan door allerlei Nederlandse artiesten gezongen kunnen worden of eventueel door de nog levenden die willen en/of kunnen? Leuke pleister op de wonde lijkt mij.
1956 en 1964? Daar hou upje echt geen kijkers mee vast. Ik heb zelfs moeite met Eurovisie in zwart-wit.
Dan ga jij een boek lezen…jezus zeg! Heb je ook moeite met zwart-wit films van vroeger?
Niet persoonlijk bedoelt hoor Gerard. Sommige nummers uit die tijd zijn misschien heel mooi, maar een avondvullend programma met liedjes van 50/60 jaar geleden. Kan echt niet. Misschien op een themakanaal.
Steve heeft gelijk hoor GeradMartin, niemand zit op die ouwe meuk te wachten en zeker de jongeren niet.. nee, geen leuke pleister op de wonde..
😂
Dan doen we het voor de ouderen en kijken de jongeren naar de clips van dit jaar met een biertje, een zak chips en een pilletje of een jointje? Is dat een oplossing als “we” absoluut niet kunnen kijken na iets wat ouder is dan wijzelf??
Een zeer goeie beslissing. Rotterdam 2021. Klinkt ook goed. Mijn idee, als ze kunnen dan dezelfde artiesten met een nieuw nummer. Hebben ze nu genoeg tijd voor dacht ik zo. Op naar 2021.
de liedjes van dit jaar waren dermate slecht dat ze uiteindelijk hebben besloten het songfestival niet door te laten gaan en alle landen de kans te bieden om met een beter nummer op de proppen te komen. Lijkt redelijk.
🤣
😂
Vind ik ook, zelfde plaats, zelfde artiesten, ander nummer ! En zet deze nummers gewoon op een cd
Dat denk ik ook, JIMMY 😉
Quote: Volgend jaar mei zal het liedjesfestijn alsnog plaats hebben in Rotterdam.
Dit is nog helemaal niet bevestigd door EBU
Ik vind wel dat Jeangu Macrooy met “ Grow” onze inzending moet BLIJVEN…….
Ik niet
Ik ook!!
Vind ik niet het lied is tegen die tijd al een maand of 15 bekend, dat komt je dan de neus uit !
Groeit het uit je neus?
Als het even kan niet, mooi maar niet boeiend, ik luister het maar zelden. Vind ook dat zijn stem niet optimaal benut wordt. Hoopte eigenlijk op een sound zoals in het Mecc
Ik weet het niet…..
Als rechtgeaarde Eurovisiefan zeg Ik, dit is de beste beslissing. Ik hoop dat alle landen met hetzelfde nummer moeten aantreden. Misschien dat sommige nummers dan grote hits zijn. Zou bijzonder zijn.
Alle begrip voor deze beslissing. En benieuwd wat er met de inzendingen van dit jaar gebeurd.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de inzendingen dezelfde zullen zijn. Maar goed, het heeft weinig zin om daarover te speculeren, we moeten gewoon afwachten.
Ik snap het, maar het is ook wel de makkelijke weg. In de basis is het voor het grote publiek gewoon een TV uitzending. Is er nou echt geen werkbaar alternatief te bedenken? Ieder land maakt zijn eigen opnamen zonder publiek en dat wordt centraal uitgezonden? Na 2 maanden crisis laten zien aan elkaar dat we nog leven en verbonden zijn. Ondanks dat we de voetbal, wielrennen en motorsport moeten missen is er dan voor een heleboel mensen toch nog iets om naar uit te leven en de hele zomer van na te genieten…
Het zat er aan te komen dat het Eurovisie Songfestival dit jaar niet door zou gaan. Het is heel begrijpelijk maar wel jammer. Het zou wel zo eerlijk zijn dat alle liedjes en deelnemers die voor dit jaar gekozen zijn automatisch meegaan naar volgend jaar. Maar daar zullen we ongetwijfeld meer van gaan horen.
Laat de artiesten met deze nummers meedoen. Ze hebben hard moeten vechten hiervoor en dan mogen we ze dat wel als handreiking geven. Geen enkel van ze heeft een voordeel bij het huidige reglement van september 2019, dus laat de boel de boel en geef ze alsnog dat podium volgend jaar! Het is het eerlijkst.
Ik had zojuist avrotros een mailtje gestuurd over als je tickets heb gekocht… deze hou je dus niet blijkbaar lekker is dat
Begrijpelijk. Verstandige beslissing. Tot die tijd kunnen we alle oudere songfestivals terugkijken.
Stay safe, let een beetje op elkaar.
Dat zat er natuurlijk aan te komen. Jammer voor iedereen, maar je kunt er niet omheen dat het uiteraard niet anders kan. Ik ben wel blij dat het niet een festival zonder publiek is geworden of alleen clips. Dat zou geen recht doen aan het festival en de fans denk ik. Misschien dat het ook de mogelijkheid biedt om Hongarije en Montenegro alsnog over te halen. Of wat andere afhakers, als Slowakije, Bosnie, Turkije en Andorra. Wie weet.
Luxemburg!!!!
Monaco, Liechtenstein en Vaticaanstad😂
Verwscht je nou echt nu er een economische crisis is/komt, dat de meeste van deze landen er nu wel geld voor over hebben?
Ik verwacht eerder (hoe jammer het ook is) dat er sommige van de 41 landen van 2020 alsnog afhaken.
BTW: Geen mooi afscheid voor J. O. Sand, of gast hij nu ook een jaar langer door?
Alhoewel begrijpelijk is het natuurlijk enorm jammer dat het SF juist dit jaar niet door kan gaan. Laten we hopen op een fantastisch en Gezond ESF2021 in Rotterdam.
Ik den k dat het nu ook op zijn plaats is om de redactie van dit geweldige weblog te
BEDANKEN voor de zeer goede nieuwsvoorziening het afgelopen ESF jaar wat helaas nu vroegtijdig is beëindigd. Thanks👍
Goed verwoord, Dirk Marko!!! Ik sluit me hier bij aan.
Ik sluit mij daar volledig bij aan👍
Maar ik hoor net dat Rotterdam 2021 nog geen eens zeker is…
Daar hebben ze bij de EBU nog geen beslissing over gemaakt….
Het zou toch niet waar zijn als ze het ergens anders doen….
Het zou ook raar zijn als ze het elders gaan doen. Welk land zou dan de eer krijgen?
Ik ging eigenlijk ook al uit van Rotterdam 2021. Waar zouden ze het dan willen organiseren?
Heel jammer, maar nu hebben we een extra lange en leuke periode van voorpret 😀👍🇳🇱
Het is inderdaad heel jammer dat het niet door kan gaan. Het is wel begrijpelijk. Hoe het volgend jaar zit dat zien we dan wel weer.
Je wist dat dit er aan zat te komen, maar het raakt me wel. Ik vind het zeer verdrietig voor al die mensen die er zo’n groot succes van wilden maken. Ook voor de artiesten die hier naar hebben uitgekeken en alle fans. Maar het is een verstandig besluit. Gezondheid staat voorop. Laten we er volgend jaar een weergaloos feestje van maken!! In Rotterdam dus 😉
Wat ook leuk zou zijn is om op zaterdag de 16e een soort grote compilatieavond te organiseren van 65 jaar Songfestival hoogte en dieptepunten. Daar kun je wel een paar uur mee vullen!
Ik hoop dat er nog iets over het songfestival is te zien op tv in mei. Dit wordt een lang jaar, zucht, maar we komen er doorheen.
Je kunt dagen lang vullen met you tube Songfestival filmpjes , misschien helpt het je de rest van het jaar………..relativeren kerel!
Persoonlijk zou ik voor een ESF zonder publiek gegaan zijn. Applaus uit een doosje is al eerder gebruikt en je kan altijd wat juichende delegaties een beetje clever in beeld brengen. Dat zou altijd nog sfeervoller zijn dan de songfestivallen uit de 60er en 70er jaren. Toen leek het soms alsof er een stel etalagepoppen in het publiek zaten.
Maar dat is niet aan mij om te beslissen en dus respecteer ik gewoon deze variante en hoop dat het Rotterdam 2021 wordt. Dan gaat het harde werk van heel wat mensen niet verloren.
Voor de artiesten is het natuurlijk wel enorm sneu, maar persoonlijk zit ik er niet echt mee.
Ik vond het een zwakke en saaie editie en had het gevoel dat heel wat omroepen dachten dat ze meededen aan een “Duncan Laurence look and sound alike contest”. Dus op naar een beter ESF 2021 in Rotterdam
Ook een esf zonder publiek had zijn onzekerheden gekend. Je weet nl niet wat de situatie in mei is. En dan nog heb je op zo’n avond vele mensen bij elkaar, delegaties, organisatie, artiesten, cameramensen, regie. Artiesten die niet meer naast elkaar op het podium mogen staan. Het probleem blijft de huidige onvoorspelbaarheid.
Het hele leven is onzeker en onvoorspelbaar. De enige zekerheid is dat je ooit eens dood gaat.
Een risico vrij leven bestaat niet. En de vraag is of zo’n risico vrij leven wel leven is?
Als je zo gaat redeneren, is het onverantwoord om nog om het even wat in Nederland te organiseren. Het aantal verkeersdoden laat dat niet toe, het aantal werkongevallen ook niet, enz.
En weet jij al hoe de situatie in mei 2021 zal zijn? Ik niet! Misschien is er dan Corona Plus. Dus kunnen we het onmogelijk over Rotterdam 2021 hebben!
En waar blijft de persoonlijke vrijheid in heel dit gegeven?
BOOHOO. Godzijdank, want wát een baggerliedjes waren er gekozen. WORST YEAR EVER!
Gaat heen en komt niet weer terug.
Ik ben misschien de enige – maar ik vind het totaal niet begrijpelijk. Wat het coronavirus teweeg heeft gebracht in dit land is een verzorgingsstaat op stelten. Kosten wat het kost gaat de staat ons sparen en beschermen. Als het op economie aankomt begrijp ik het nog – daar is de staat tenslotte zelf de boosdoener. Gezondheid – het spijt me. Dat hoeft daar geen domein van te zijn.
Dat is de Nieuw-Nederlandse definitie van vrijheid. Je mag vrij kiezen .. uit de mogelijkheden die Vadertje Stali … euh Staat je biedt. Dat past helemaal binnen het concept van de EU.
De organisatie had ( bijna) geen andere keuzemogelijkheden. En je moet bedenken, stel dat het doorgaat en de week nadien loopt een idioot te gillen van “ik ben op het ESF met Corona besmet”, dan krijg je als organisatie bakken str*nt over je heen, ook al klopt er niets van. En je zit sowieso met een imagoprobleem, want er blijft altijd wat hangen. Waarschijnlijk wou men dat ook vermijden.
Veel goede liedjes dit jaar, en weinig bagger. Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik ben blij dat steeds meer landen afstappen van de camp en glitter en circusnummers. Niet te vergeten één van de beste Nederlandse inzendingen ooit.
Heel begrijpelijk dat het allemaal niet door kan gaan, tenminste, als je je gezond verstand gebruikt. Waarom zou je spelen met mensenlevens als het gaat om een liedjeswedstrijd die je volgend jaar weer kunt organiseren?