183 miljoen kijkers voor Eurovisie Songfestival 2021
Het Eurovisie Songfestival 2021, werd vorige week op tv bekeken door 183 miljoen kijkers in 36 landen*. De finale van de 65e editie op zaterdag 22 mei behaalde gemiddeld een 4 procentpunt hoger tv-kijkaandeel dan de laatste editie in 2019 van 40,5% – meer dan het dubbele van het gemiddelde primetime-kijkaandeel voor dezelfde groep zenders (19,4%). Dit blijkt uit gegevens die door de European Broadcasting Union (EBU) zijn verzameld en geanalyseerd.
Het Eurovisie Songfestival was een enorm succes bij een jong publiek. Het kijkaandeel van de finale onder 15-24-jarigen was 7 procentpunt hoger dan in 2019. 52,8% van die leeftijdsgroep keek op dat moment tv, wat 4 keer hoger is dan het gemiddelde van de uitzendkanalen (14,5%).
Online
Online keken tijdens de week van het Eurovisie Songfestival 50,6 miljoen unieke kijkers uit 234 landen op het officiële Eurovision YouTube-kanaal, een stijging van 28% ten opzichte van 2019. 71% van degenen die live content keken, bestond uit 18-34-jarigen. Dezelfde week genereerden de officiële sociale media-accounts van de wedstrijd 14 miljoen engagement-acties op berichten (Instagram, Facebook, Twitter, TikTok). Het nieuwe TikTok-kanaal genereerde ook 4,3 miljoen engagement-acties. Bijna 5 miljoen tweets over de wedstrijd werden verzonden in de nacht van de grote finale, met in totaal bijna 80 miljoen views op Twitter voor video’s met betrekking tot Eurovision tijdens de week van het evenement.
Nederland
Nederland zag het grootste publiek voor de finale ooit, met +21% meer kijkers dan in 2019. Gemiddeld 5,4 miljoen kijkers keken op de avond zelf naar NPO 1, met een marktaandeel 6+ van 78,5%. Naast tv keken ook velen het Songfestival via NPO Start. Er was sprake van 736.000 live streams en via NPO Start keken ook nog eens 567.000 mensen terug. Het totale 6+ bereik van de finale (minimaal 1 minuut aaneengesloten bekeken) via NPO 1 was 8,8 miljoen op avond zelf. Via NPO 1 extra (signdancers) en NPO Zappelin extra (audiodescriptie) keken 787.000 mensen minstens 1 minuut aaneengesloten naar (één van) de halve finales en/of de finale. Verder was de Songfestival-app van AVROTROS – waarmee interactief het Songfestival kon worden beleefd – ook zeer succesvol: de app stond overal op nummer 1 en had in totaal 172.000 unieke gebruikers.
Italië
In het winnende land, Italië, leverde het Eurovisie Songfestival het grootste publiek voor Rai sinds ze in 2011 opnieuw deelnamen aan de competitie na een afwezigheid van 13 jaar. Gemiddeld 4,3 miljoen kijkers keken naar de grote finale, goed voor 24,4% van het tv-kijken in het land.
Frankrijk
Frankrijk, dat voor het eerst sinds 1991 tweede werd in de wedstrijd, kwam met 5,5 miljoen kijkers met de grootste stijging in jaren; een stijging van 15% ten opzichte van 2019.
Verenigd Koninkrijk
7,4 miljoen kijkers keken in het Verenigd Koninkrijk – het hoogste aantal sinds 2014 en een stijging van 6% ten opzichte van 2019.
Duitsland
Duitsland blijft voor het 11e achtereenvolgende jaar het grootste publiek van alle landen leveren met 7,8 miljoen kijkers, een stijging van 3% ten opzichte van 2019.
IJsland
IJsland – eindigend op de 4e plaats – had met 99,9% opnieuw het grootste kijkaandeel van alle markten.
Finland
Finland bereikte de grote finale na een jaar afwezigheid en had met 1,4 miljoen kijkers de grootste stijging ooit***. Dit aantal was goed voor 81,4% van het totaal aantal kijkers in Finland. Bijna 3 keer zoveel als in 2019.
“We zijn blij om te zien dat het publiek het Eurovisie Songfestival in zulke grote aantallen heeft omarmd en we zijn erg trots dat we miljoenen mensen bij elkaar hebben gebracht in een tijd waarin velen nog steeds uit elkaar zijn. De overweldigend positieve reacties op de shows van NPO, NOS en AVROTROS, tonen aan dat de impact van het Eurovisie Songfestival in het 65e jaar groter is dan ooit,” aldus Executive Supervisor Martin Österdahl van de EBU.
Sietse Bakker, Executive Producer Event, vindt de kijkcijfers een prachtig resultaat maar is vooral ontzettend trots op de ploeg achter het Eurovisie Songfestival 2021. “Er stonden 1624 mensen op de aftiteling. Die hebben de afgelopen weken, maanden, twee jaar snoeihard gewerkt om dit neer te zetten in deze bizarre en onwerkelijke tijd.”
Hij benadrukt ook de enorme inzet die alle deelnemende landen hebben geleverd om ervoor te zorgen dat alle artiesten daadwerkelijk in Rotterdam op het podium konden staan. “Dankzij hun vertrouwen in onze organisatie is het Songfestival weer helemaal terug: met sterke optredens live op het podium en met uiteindelijk een fantastische winnaar.”
Volgens Bakker heeft Nederland duidelijk een visitekaartje afgegeven. “We hebben een waanzinnig spektakel neergezet met een sterk staaltje Nederlands vakmanschap en hebben hiermee Europa kunnen verrassen. Dit is wat we in Nederland kunnen als we goed met elkaar samenwerken. Dit is wat in Rotterdam kan als je echt wil.” (bron: Songfestival.nl)
Van 3 deelnemende landen zijn kijkcijfers dus niet bekend?
Hoe is het ondertussen met Duncan?
De show was inderdaad perfect. Rotterdam heeft zich goed op de kaart gezet. Een verademing was het uitblijven van de gescripte grapjes, die alleen maar plaatsvervangende schaamte met zich meebracht. Als ik toch een puntje van kditiek mag gevev: 4 presentatoren, m.i. lichtelijk overdreven….gaan we iedereen die we het gunnen op laten draven? Of is het de woke gedachte dat we alle ” minderheden” op de voorgrond willen plaatsen. Twee is voor mij meer dan genoeg en als ze capabel zijn om de show te dragen maakt het mij echt niet uit wie daar staat
Dat is precies de reden waarom Ilse er niet was, de hele show draaide om politieke correctheid en daar past Ilse als blanke blonde Nederlandse vrouw niet tussen.
past = paste
En Chantal dan?
Typisch domme reactie weer Wim1970, als het je allemaal zo tegenstaat kijk dan niet en blijf hier weg.
Gelukkig wordt het in Italië volgend jaar niet zo politiek correct, de Italianen moeten daar weinig van hebben. Deze editie was echt een politiek correcte freakshow.
Zie reactie Richard, waar ik het helemaal mee eens ben. Jij zoekt altijd wel iets om over te zeiken. En wat is er überhaupt mis met correctheid? Alle 4 deden de presentatoren het meer dan prima en dat is het belangrijkste. Dat gezeur en het in herhaling vallen van je kennen we nu wel. En fijn dat jij al weet hoe het in Italië gaat zijn terwijl er nog niks bekend is…
Ilse is geen presentatrice en dat moet ze ook niet willen. Ilse heeft heel veel andere capaciteiten maar je moet haar niet laten presenteren.
Italië heeft ooit de slechtste ESF gemaakt. Het xal veel botox en borstvergrotingen gaan geven. Wim1970 wat mij betreft ben jij vanaf nu persona non grata hier, wat een ontiegelijk stuk chagrijn ben je toch, met je homofobie, racisme en fascistische trekjes.
2 van de 4 presentatoren waren blond met blauwe ogen. 50% dus en dat is al meer dan we zo gemiddeld in het straatbeeld tegenkomen. Dus ik snap niet wat je te zeuren hebt. Blijkbaar denk jij nog in termen van het romantische vroeger. Iedereen blank, blauwe ogen, gezonde rode blosjes op de wangen, 3x per dag een glas melk in de hand en om 17.00aan tafel. En boven het bed een poster van Jan Pieterszoon Coen?Misschien in de tijdmachine 80 jaar terug en daar lekker blijven?
Mee eens, met een dergelijke productie ben je wereld top. Er zal zo hier en daar nog wel eens met een schuin oog terug worden gekeken hoe of dat ze dat allemaal deden daar, in Rotterdam. Hulde!
Tempo in presentatie vond ik ook super, het werd nergens langdradig. Jammer dat zo’n show geen tijd heeft om wat langer bij bepaalde mooie onderwerpen in bijvoorbeeld de post cards stil te blijven staan.
Trots, in 2023 maar weer!
Als als als……..Davina Michelle de kandidaat wordt met een nog beter lied dan Sweet Water en een indrukwekkende act dan kan Rotterdam alsnog zijn grote party geven……
Ze wil volgend jaar niet gaan. Denk dat het er dus nooit van komt.
Nee dan is Maastricht aan de beurt rob
Het MECC is te laag………….
Daar wordt aan gewerkt!