Turijn live: Tweede repetitiedag zit er op

Dit vind je misschien ook leuk...

42 reacties

  1. Richard schreef:

    Die Noorse act begint erg irritant te worden. Lied vind ik nog wel goed maar de act eromheen had voor mij niet gehoeven.

  2. Beer schreef:

    Noorwegen faalt inderdaad omdat het zó gemaakt is.

  3. Gert's Complex schreef:

    Nederland is zo ff-ing conservatief als ik bovenstaande reacties lees. Man, wanneer gaat Nederland eens een keer een té gekke act naar ’t songfestival sturen? Gelikt, uitstekend geproduceerd en bovenal erg goed in het genre. IJsland 2021, Italië 2021, Litouwen 2021, Zwitserland 2019, IJsland 2019, Cyprus 2018, om maar wat inzendingen te noemen. Nederland heeft voor het laatst een echt succesvolle up-tempo act gestuurd in……1998? Ik vind de Noorse inzending fantastisch, en is nu al zeker van TOP 10. En for the sake of ‘iets anders’ Cornald, graag in 2023 even Anouk, Common Linnets en Duncan Laurence vergeten uit ons collectief geheugen en eens iets competitiefs sturen uit een totaal ander genre.

    Nu eerst S10 steunen natuurlijk, maar Noorwegen verdient wat meer omhoog gestoken duimpjes.

    • Tippy2 schreef:

      Sorry hoor, Noorwegen is bagger, ik zou me echt diep schamen voor zo’n inzending, al zouden ze winnen (wat ze nooit gaan doen). Dus wat mij betreft een dikke duim maar naar richting moeder aarde. Al die quasi grappige inzendingen leuk voor het junior SF. Ik hoop echt de Noorwegen in ieder geval door de vakjury compleet afgestraft wordt.

      • Inez schreef:

        Tippy 2 weet je wat ik bagger vind servie dat is zo afschuwlijk dat ik het zo raar vind en wim 1970 moet u mening niet

    • Richard schreef:

      Volgens mij hebben we in 2014 en 2019 redelijk succesvolle acts gestuurd. En op Trijntje na steeds in de finale sinds we een selectiecommissie hebben. Alleen Zweden en Oekraïne hebben zich in die tijd altijd gekwalificeerd.

      Zoals gezegd het lied is goed maar dat overdreven gedoe met die maskers stoort me.
      Ik zou ook graag een goed uptempo lied kunnen pruimen maar dan liever zoals Zwitserland in 2019 dan dit.

      • Wim1970 schreef:

        Zweden heeft zich niet gekwalificeerd in 2010.

      • Richard schreef:

        Dat klopt Wim. Maar ik had het over de tijd vanaf 2013 toen Nederland overstapte naar interne selectie

    • RobOranjeFinland schreef:

      Vermoeiend , met een Hoofdletter.

    • riccardo schreef:

      Dan hoor, en als de voortekenen niet bedriegen zie, ik ter vergelijking veel liever de throwback up tempo uit Oostenrijk. Daarvan kun je in ieder geval nog zeggen dat het een representant is van een gangbaar genre of uit een bepaalde muzikale stroming voort komt. Zo’n bananenlied is compleet als effectbal bedacht.

    • Han schreef:

      Krijgen we dat gezeur over uptempo weer. Wat mij betreft gaat de selectiecommissie gewoon door met het kiezen van inzendingen waar we ons niet voor hoeven te schamen. Zelfs als de Noren hoog eindigen zouden ze zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen dat ze het songfestival verpesten met dit soort flauwekul rondom een liedje dat op zich wel aardig is.

      • Nena schreef:

        Mensen die op de avond van de finale een glaasje alcohol hebben weggetikt gaan op Noorwegen stemmen en op die jongen op die stier. Lang leve de lol.

    • Dirruk schreef:

      “Man, wanneer gaat Nederland eens een keer een té gekke act naar ‘t songfestival sturen? Gelikt, uitstekend geproduceerd en bovenal erg goed in het genre.”

      Dat was sowieso in 2019, en ook dit jaar doen we dat volgens mij.

      For the record, “Cornald” stuurt niets, dat doet de AVROTROS met een commissie waarin Cornald mag meebeslissen. Omdat hij weet hoe de hazen lopen.

      • RobOranjeFinland schreef:

        Die Gert is gefrustreerd, had ooit zelf in die selectie commissie willen zitten, niet gelukt, en komt dan hier , ieder jaar, zo rond het Songfestival, zijn beklag doen. Dit gaat al jaren zo. Sneu!

      • Dirruk schreef:

        “Had ooit zelf in de selectiecommissie willen zitten”

        Dat is enkel voorbestemd voor omroepmedewerkers die (al dn niet) toevallig zich beroepsmatig tegen het ESF aan bemoeien. Daar gaan ze never nooit een willekeurige liefhebber (fan) voor vragen.

    • Beer schreef:

      Ik vind Subwoolfer juist enorm conservatief in z’n genre. Er zit geen enkel randje aan, de act is enorm gemaakt, het nummer is cliché. Er zit in dat opzicht veel meer originaliteit in het nummer en de act van Letland.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik ben het deels met je eens. Het lijkt in Nederland een soort dogma te worden dat we een artiest moeten sturen met een persoonlijk verhaal. Ik vind dat dit moet mogen, maar niet een vereiste moet zijn. Dit jaar was een persoonlijk verhaal zelfs een verplichting en dat gaat me iets te ver. Ook mainstream en pakkend zou.moeten kunnen, maar dan wel uitgevoerd door sterke artiesten met petsoonlijkheid., want ook zo ben je onderscheidend. Rondé vind ik een voorbeeld, maar ook bv Wulff, Floor Jansen, etc.
      Maar om nou Noorwegen als voorbeeld te nemen? Sorry, hoor, maar met die gimmicks hebben we het toch wel gehad?

    • Nena schreef:

      Sorry, maar als jij Noorwegen geweldig vindt hoeft de rest van Nederland dat niet ook te vinden. Ga jij dat nummer na het songfestival nog luisteren? Ik vind er geen hol aan. De vraag is, wil je winnen met een kermisnummer of meedoen met een mooi nummer wat eventueel ook hoog scoort.

  4. Maarten schreef:

    Ik zal ook wel een keer een uptempo nummer willen. Dan moet het wel iets zijn dat goed is. Nederland is minder sterk in dat genre.

  5. Gert's Complex schreef:

    Ik denk als je zo fel ageert tegen Noorwegen, hoe kan Nederland dan OOIT iets naar het Songfestival sturen dat in de vijver vist van inzendingen als:

    – Rusland 2016
    – Moldavië 2017
    – Roemenië 2017
    – Israël 2018
    – Cyprus 2018
    – Moldavië 2018
    – Denemarken 2018
    – Zwitserland 2019
    – Noorwegen 2019
    – Italië 2021
    – Oekraïne 2021
    – IJsland 2021
    – Finland 2021
    – Litouwen 2021

    Allemaal televoting knallers. Allemaal uitstekende resultaten. Maar echt niet allemaal bagger. Zelfde met Noorwegen dit jaar.

    We denken soms echt nog teveel als juryleden, en te weinig wat televoters graag willen zien. En ach, in 2023 mag NL toch ook eens goedacorende ‘BAGGER’ sturen toch? Ik voorspel je dat áls dat scoort, Nederland dat ineens omarmt.

    • Maarten schreef:

      Zelf vind ik stom dat Noorwegen zo een act neerzet. Zonder dit zouden ze denk ik hoger eindigen. Kan best dat Noorwegen dan buiten de top 10 eindigd.

    • riccardo schreef:

      Punt is dat je iets moet hebben dat zowel bij jury’s, alhoewel ik daar ook zo mijn bedenkingen bij heb, als televoters in de breedte goed scoort. Erg spectaculair zijn de meeste winnaars niet.

    • Tom schreef:

      Sieneke en Joan Franka, lekker luchtige nummers maar succesvol? Laat ons maar doen waar we goed in zijn, degelijke nummers sturen!

    • Han schreef:

      Het is dat je de deskundige bent, Gert, anders zou ik hebben gezegd dat je berichten ook wel wat korter mogen. Maar echt, Noorwegen is verschrikkelijk dit jaar. Maak het niet ingewikkelder dan het is, laat het gewoon om mooie muziek gaan.

      • Dirruk schreef:

        De deskundige? Hahahahaha.

      • Inez schreef:

        Laat hem toch doen iedereen heeft zijn favoriet

      • Max Mark schreef:

        Gert, je mag natuurlijk je analyses/meningen delen! Leuk juist om te lezen (ook al is niet iedereen het er mee eens, maar dat hoeft ook niet). Dus laat je niet ontmoedigen door sommige reacties. Op zich vind ik het lied van Noorwegen niet slecht. Ook de act/het concept is goed bedacht, maar ik vind het jammer dat het bijna tegen het infantiele aan is. Ik vind het niet goed voor het festival en haar geloofwaardigheid als dergelijke bijdragen hoog scoren, hoe aanstekelijk de act ook is. Voor mijn gevoel gaan we dan weer terug naar de kermisacts, waarvan ik hoopte dat ze weg waren of in ieder gevoel niet scoorden. Door jury’s zal dit niet winnen, maar door televote wel top 10 halen.

        Ik ben het met je eens dat het weleens leuk zou zijn als Nederland een uptempo-nummer stuurt. Of althans: als we inzetten op die televote, op die gelikte act. Echter: om te winnen heb je zowel steun van jury als televote nodig. Dat had NL goed bekeken met The Common Linnets en Duncan Laurence. Zowel hoge jurypunten als een televotemagneet. Dat hoeft dus niet alleen met dergelijke acts als Noorwegen. Dat kan ook met het insturen van een retegoed lied en goede, passende staging. Ik denk dat S10 ook die kant op gaat. Van het rijtje dat je noemt hebben er twee gewonnen; de rest kwam inderdaad hoog door televote, maar kregen te weinig steun van de jury’s om de echte hoogste tree te pakken. Wat dat betreft heeft NL laten zien hoe het moet.

      • Dirruk schreef:

        Hij mag van mij ook een favoriet hebben, die heb ik ook één. En ik vind zijn favoriet meer dan prima. Maar dat maakt hem nog geen deskundige. Iedereen die zich een songfestivaldeskundige noemt of laat noemen moet zich eens goed achter de oren krabben.

    • Nena schreef:

      Ja , enkel omdat we dan hebben gewonnen wordt het even omarmt. Daarna luistert niemand nog naar zo’n nummer.

  6. Max Mark schreef:

    Gert, je mag natuurlijk je analyses/meningen delen! Leuk juist om te lezen (ook al is niet iedereen het er mee eens, maar dat hoeft ook niet). Dus laat je niet ontmoedigen door sommige reacties. Op zich vind ik het lied van Noorwegen niet slecht. Ook de act/het concept is goed bedacht, maar ik vind het jammer dat het bijna tegen het infantiele aan is. Ik vind het niet goed voor het festival en haar geloofwaardigheid als dergelijke bijdragen hoog scoren, hoe aanstekelijk de act ook is. Voor mijn gevoel gaan we dan weer terug naar de kermisacts, waarvan ik hoopte dat ze weg waren of in ieder gevoel niet scoorden. Door jury’s zal dit niet winnen, maar door televote wel top 10 halen.

    Ik ben het met je eens dat het weleens leuk zou zijn als Nederland een uptempo-nummer stuurt. Of althans: als we inzetten op die televote, op die gelikte act. Echter: om te winnen heb je zowel steun van jury als televote nodig. Dat had NL goed bekeken met The Common Linnets en Duncan Laurence. Zowel hoge jurypunten als een televotemagneet. Dat hoeft dus niet alleen met dergelijke acts als Noorwegen. Dat kan ook met het insturen van een retegoed lied en goede, passende staging. Ik denk dat S10 ook die kant op gaat. Van het rijtje dat je noemt hebben er twee gewonnen; de rest kwam inderdaad hoog door televote, maar kregen te weinig steun van de jury’s om de echte hoogste tree te pakken. Wat dat betreft heeft NL laten zien hoe het moet.

    • Dirruk schreef:

      Dit dus. Niets aan toe te voegen.

    • Peter schreef:

      2 gewonnen?

      • Max Mark schreef:

        Gert noemt een rijtje met televotemagneten en in dat rijtje staan 2 winnaars (Israël 2018 & Italië 2021).

        Maar ik snap wat je bedoelt: het lijkt net of ik ook The Common Linnets als winnaar aanwijs (ik zat mijn m’n hoofd in de halve finale die ze wél wonnen :-))

  7. riccardo schreef:

    Het is vaak balanceren tussen kwalitatief of saai en commercieel of zonder diepgang. De juiste balans. De grap is dat hoeft helemaal niet altijd om toch succesvol te kunnen zijn. Dat houdt het spannend, volgens mij.

  8. Starkoo schreef:

    Tja dat de Grieken zo hoog staan met een ballad wat niet echt heel origineel is en Zweden is eigenlijk ook niet heel bijzonder.

    Niet dat het slechte inzendingen zijn..