Mia en Dion ‘met opgeheven hoofd naar huis’

Dit vind je misschien ook leuk...

111 reacties

  1. Erwin schreef:

    Zelfreflectie is niet één van de beste eigenschappen van Dion en Mia. Ligt het niet aan de techniek, dan wel aan de te sterke finale. Maar vooral NIET aan het feit dat beiden vocaal zeer middelmatige zangers zijn met weinig charisma. Maar droom lekker verder.

    • yvonne schreef:

      helemaal mee eens!

    • GerardMartin schreef:

      Ik vond deze halve finale helemaal niet zo sterk. Zat een hoop troep in die wel door zijn.

      • Wim1970 schreef:

        Ik vond het ook niet zo sterk, maar Azerbeidzjan en Nederland hadden toch echt wel door gemoeten ipv Servië en Kroatië.

  2. Jean-Paul schreef:

    Hahaha. Dat klopt als een bus wat je zegt.

  3. Kobe schreef:

    Ik heb Burning Daylight altijd een draak van een lied gevonden. De saaie performance en zwakke zang hebben dit natuurlijk helemaal de nek omgedraaid.
    Ik vind het beetje flauw om nu te zeggen dat het komt door de sterke concurrentie in deze semi-finale.

  4. Dick schreef:

    Ik vind het lullig om te zeggen maar het ontbreekt zowel bij het duo als bij AVROTROS zo kort na de in mijn ogen onterechte uitschakeling ondanks dat het niet mijn ding was…. Kroatië bijvoorbeeld wel door tja, aan weinig zelfreflectie en kritiek. De route die door AVROTROS gekozen is, is gewoon niet de juiste geweest. Babette Labeij bij Jinek verwoorde het in mijn ogen prima: het nummer bracht weinig te weeg. De voorbereiding (niks laten horen, geen optredens en pas vlak voor het festival samen de bühne op, was niet de juiste route. Wat mij betreft de leeftijd doet er weinig toe, S10 (jonger) deed het uitstekend vocaal mt een nummer wat iets teweeg bracht. Dit was em gewoon niet… ik zeg ga gewoon terug naar een NSF met een kwalitatieve voorselectie: 2 voordelen: de act moet al staan en er wordt geoefend op een stage met publiek EN de semies kennen geen juries meer dus laat dan het volk dmv televoting zijn werk maar doen. Heb je iig meer het idee dat het festival weer een beetje van ons wordt en niet een voorbekokstoofde indruk achter laat.

    • Bommel schreef:

      Ik deel die mening Dick .
      Na afloop gisteravond hoorde ik Babette Labeij en Patty Brard rake woorden spreken
      Patty : Het leek hun feestje ( Avro/TROS , Duncan en Mia en Dion ) , ik voelde me buiten gesloten , we leerden ze, behoudens een documentaire een dag geleden , totaal niet kennen .
      Eerder leefde je met de deelnemers mee en leefde je er samen naar toe .
      Dat gevoel miste ik dit jaar !
      Babette Labeij : Ze hadden veel meer vlieguren moeten maken , de boodschap kwam niet over , i.t.t. een S10 en eerder Duncan zelf , daar voelde je de pijn en emotie , ze namen je daar in mee .
      Jammer allemaal , je mag hopen dat er een stevige evaluatie komt en dan m.n. bij de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn , dan is alles niet voor niets geweest !
      Echter , als je Jan en Cornald gisteravond hoort jubelen dat onze inzending loepzuiver was en stond als een huis heb ik er een hard hoofd in , pff

  5. RiaNL schreef:

    Ik had het ze van harte gegund maar ik was niet verbaasd dat ze niet doorgingen. Ik was er toch wel een beetje bang voor. Volgende keer beter.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Mee eens, maar dan moet er wel wat veranderen om het volgende keer beter te doen.

  6. eric schreef:

    De laatste jaren zaten en er teveel flaters om met dit concept door te gaan. De brocoli man die laatste werd en een woke boodschap verkondigde. Was het begin van teveel eigengereidheid. S10 deed het nog verbazend goed eigenlijk , maar toen zat de klad er ook al in. Dit jaar afgaand op een Duncan L die de status verwaand heeft gekregen. Twee artiesten die ook totaal geen zelfkennis hebben ( einde zangloopbaan ) en een gestuntel van hier tot yesterday met een nummer die ze niet aan konden. Ook in de halve finale klonk het niet ( hilarisch is dat het duo zei dat de televoting hun heeft genekt , alsof een vakjury dit had gewaardeerd ) Het schoonpraten van Smit en Maas was beschamend , De beste uitvoering tot nu toe ??? Nu dan mogen we blij zijn dat ze niet door zijn zaterdag. De selectie commisie maakt al de eerste fout door niet te anticiperen op de nieuwe halve finale regels namelijk alleen vakjury. Ze hebben de artiesten ( nou ja schoolvoorstelling ) niet zien optreden. Gerard Joling zei gisteren terecht ik geloof er geen snars van dat ze 400 nummers hebben geluisterd. Dan in de tekst komt de zin voor I DONT BELIEVE IN GOD. Behoudens dat dit nogal deprimerend klinkt ( net zoals hun gehele uitstraling ) is dit een NO GO voor songfestival , Hoe dom kan je zijn ? veel zuidelijke landen kan je dan afschijven. Gesleutel aan een nummer is evenals een NO GO . Remember treintje oosterhuis als vb . Al met al een karrevracht aan fouten die voortkomen uit gezapigheid en te lang aan het roer staan. Jan Smit heeft zelfkennis en stapte vooraf al op. Cornald Maas dekte zich al in maar deze man MOET het weg ruimen anders krijgen we volgend jaar weer een vervolg op het Nederlands WOKE festival. Ze hebben het goed gedaan maar het is nu over. En duncan ………. de geruchten over drugs gieren de pan uit maar wat een zelfingenomen artiest is dat geworden. Alsof meneer de wereld heeft veroverd en hij de tweede johnny Logan is. Laat hem 50 jaar lang arcade zingen maar aub weg uit het songfestival.

    • yvonne schreef:

      Helemaal mee eens…wat ik wel raar vindt dat ik niets van de “voormalige coaches”van the voice heb vernomen(hij deed mee in 2015 Dion)……..

    • Fizz schreef:

      Dat is een heel stuk tekst. Ik begrijp je intentie.

      Het zal Duncan denk ik niet gegeven zijn om over 42 jaar na de overwinning ( owe en ik hoop van ganser harte dat hij in goede gezondheid oud mag worden. Dont get me wrong) Zo toegejuicht en toegezongen wordt als de 3 van The Fizz in de arena ( UK, Bucks Fizz 1981, Making your mind up.) en ook zij hebben in de tijdspanne van hun loopbaan de nodige ups en downs meegemaakt.

      Het zou mooi voor hem zijn over 40 jaar als NLD weer een keer het ESF wint!! Ik gun dat iedere artiest.

    • Esmee schreef:

      Ik geloof er ook niets van dat ze 400 nummers hebben beluisterd.

  7. Damsco schreef:

    Ik vind het prima dat we uitgeschakeld zijn. Er zat sowieso al een nare bijsmaak aan hun deelname vanaf het moment dat bekend werd gemaakt dat zij Nederland zouden vertegenwoordigen. Terwijl Cornald/AvroTros de indruk wekten dat een selectieprocedure open stond, waren zij allang intern geselecteerd. Dit soort nepotisme/corruptie/manipulatie was gewoon ronduit schofterig jegens alle andere potentiële artiesten toe. De uitschakeling voelt als een soort terechte karma.

    Nu de EBU dit jaar heeft besloten om de halve finales televote-only te doen, ga ik ervan uit dat dit de aankomende jaren zo zal zijn. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze volgend jaar weer een 50%-50% systeem herintroduceren voor de halve finales Dat vind ik eerlijk gezegd fantastisch, want dan hoeven we ook niet meer dat eindeloze pretentieuze gelul van Cornald (“music first” – “kwaliteit” – “urgent” etc.) aan te horen. Fixatie hoort nu te liggen op een act die ook veel televotes kan trekken.

    Volgend jaar hoop ik op een opvallende uptempo televote-magneet; het zou eens tijd worden voor ons. En zoals ik begin maart ook al op deze weblog schreef: wat mij betreft komt het Nationaal Songfestival terug. Het moet absoluut mogelijk zijn om ongeveer 5 á 7 competitieve nummers te vinden.

  8. Marcus schreef:

    Ik snap wel dat Mia & Dion zich groot houden. Maar het zal best moeilijk voor ze worden om deze hele periode te verwerken. Dat doen ze natuurlijk liever privé, en niet voor de camera of in de pers. Over een paar jaar horen we misschien nog wel hoe ze er echt op terugkijken.

    Ik denk dat het beter is om nu de pijlen te richten op de selectiecommissie. Zij hebben verkeerde keuzes gemaakt. Mia & Dion met Burning Daylight was een prima inzending geweest voor een Nationaal Songfestival. Maar niet als interne selectie. Daar was de basis te mager voor.

    Ze moeten de interne selectie volgens mij voorbehouden aan artiesten die een interne selectie rechtvaardigen. Die te groot zijn voor een NSF.

    Zo’n grotere naam zal echter carte blanche als voorwaarde stellen. Creatieve vrijheid. Zoals Anouk, Ilse, Waylon, Douwe Bob. En ook OG3NE bepaalde alle zelf.

    Dat is een probleem voor Cornald en kornuiten, want hij heeft in 2020 besloten dat hij liever zelf (in het geheim, met z’n vijven) het liedje wil kiezen, en artiesten wil interviewen over motivaties en drijfveren, als ware het een sollicitatiegesprek.

    Dat is echt een andere selectiewijze dan die in de afgelopen tien jaar zo goed gewerkt heeft. En daar is geen transparantie over, en geen onderbouwing, anders dan dat Cornald & co na 2019 meer controle en zeggenschap wilden.

    Maar neem dan nu ook de verantwoordelijkheid dat niet Mia & Dion, maar zij als selectiecommissie gefaald hebben.

  9. Tippy 2 schreef:

    Bij deze inzending is zo’n beetje alles misgegaan wat er mis kon gaan. Een opsomming:
    1) Een kleurloos vlak lied, zonder een mooie, interessante of herkenbare sound.
    2) Een selectie commissie met Tunnelvisie in plaats van Eurovisie. Blind op Duncan gevaren en niet eens grondig gecheckt heeft of dit duo wel de de capaciteiten had.
    3) Een duo dat begrijpelijkerwijze deze kans met beide handen aangreep, echter nog te amateuristisch en naïef is om dit aan te kunnen. Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat als je een half jaar de tijd hebt om je voor te bereiden, je gaat wachten tot een klein maandje van te voren om eens samen te gaan optreden.
    Hoe dan? What were you thinking?
    4) Een vlakke staging. Waar bleef de rook en dat kippenvel moment op het einde waarbij ze hun hoofd op elkaars schouders legden? De toegevoegde waarde van die ronddraaiende schijf heb ik ook niet meegekregen.

    Kortom, een fiasco. Gelukkig is de uitschakeling verdiend dus ik heb er geen moeite mee, al trekt Kroatië het niveau van het festival wel naar een heel bedenkelijk niveau. Misschien moet ik het geheel wat luchtiger bekijken 🙂

    Hoe nu verder? Met deze commissie gaat dat niet, en Jeangu niet behoedt voor een afgang én nu deze miskleun. De commissie blijkt dus geen meerwaarde te hebben.
    Een nationaal SF? Het volk laten kiezen..? Eerlijk gezegd hou ik daar ook mijn hart voor vast. Misschien moet een uitgebreidere commissie (waar ik als fan ook wel in wil zitten :-)) jaarlijk de beste 5 inzendingen selecteren en daar het publiek op loslaten (waarbij de sjalalies en sjalalas op voorhand worden geliquideerd). Op naar 2024!

    • RobOranjeFinland schreef:

      + 100

      Een Referendum door AVROTROS, wel of geen Nationaal Songfestival!

    • robbert-rotterdam schreef:

      Prima verwoord, Marcus!

    • Jellybean schreef:

      Ik kan me wel vinden in je woorden Tippy 2. De staging vond ik op zich wel mooi bij het nummer passen, miste alleen dat laatste shot met hun hoofden op elkaar schouders inderdaad.
      Ik loop niet warm voor een NSF, geen goede herinneringen aan. Dan wint niet perse het beste lied maar de artiest met de grootste achterban, volgers etc. Ik ben wel absoluut voor meer transparantie in het selecteerproces, vers, vooral muzikaal bloed in de selectie commissie en afschaffing van die persoonlijke, diepgaande boodschap. Heeft Finland ook niet en daar loopt Cornald helemaal mee weg. Wie het snapt mag het zeggen. Kortom ruimte voor verbetering.

    • Fizz schreef:

      Destijds in 2010 was het toch?
      Vond ik de bijdrage van Sieneke best goed.
      Ze zong spatzuiver.
      En zoals mijn toenmalige bovenbuurvrouw ( afkomstig uit Kroatië, met heel veel connectie met Duitsland). Holländische Schlagger, en ze ziet er heel knäckig aus!!

      Shalalie shalala.

    • Wim1970 schreef:

      Als in plaats van Kroatië Azerbeidzjan was doorgegaan, waren het de perfecte finalisten geweest. Ik snap de keuze voor Kroatië eigenlijk wel, het is natuurlijk een flinke sneer naar Poetin. Servië heeft net als vorig jaar een bijzonder nummer, dus die snap ik ook wel.

  10. Marcus schreef:

    Ze maken mij ook niet wijs dat beginnende artiesten met weinig naamsbekendheid pertinent weigeren om aan een Nationaal Songfestival deel te nemen. Het lijkt er sterk op dat Cornald dit argument als excuus gebruikt omdat hij liever zelf met vijf anderen in het geheim onze inzending kiest zonder bemoeienis van buiten.

  11. MarkusRotterdam schreef:

    Om even in te haken op een opmerking van Eric, over het woke gehalte van onze inzending:
    het hele festival is één grote woke en freakshow geworden. Gestolen door de arrogante dominante en drammerige LHBT-community die nog geen greintje kritiek kan verdragen en dan gelijk iemand uitsluiten. Let op de opmerking over die Ierse groep: producer ontslagen want “transfoob”. Kets. Deur dicht., opzouten. En dan vervolgens in een gouden pakje rondhuppelen: we are one. Ik ben er helemaal klaar mee. Heel jammer want het festival en ik waren één. Maar ik heb het helemaal gehad met de van de werkelijkheid losgezongen ego’s en de ingestudeerde nep-interviews, rode loper-aandacht trekkers en noem maar op. Een beetje minder mag wel, maar ja, dat is de nieuwe wereld.

    • Wim1970 schreef:

      Helemaal met je eens, Marcus.

    • Wim1970 schreef:

      En volgens mij playbackte hij ook min of meer, want hij hield de microfoon wel heel ver van zijn mond. Je bent al transfoob als je verkeerd naar een transgender kijkt, zo erg is het al. Mensen moeten alles maar normaal vinden en als je kritiek hebt, dan word je uitgesloten.

    • Fizz schreef:

      United by Music!! Dan klopt dat toch niet??

      Ik vind de Woke agenda iets anders dan elkaar allemaal als medemensch te accepteren en daar ook kritiek op te mogen uiten ondanks te verschillen.

      Ik mag je als mens. Of niet.
      Daar hoef ik geen propaganda door mijn strot voor gedouwd krijgen.
      Ik vind je liedje of muziek leuk. Of niet.

      Het is niet goed als er geen ruimte meer mag zijn voor kritiek. Behalve die vanuit de dominerende groep.

      Het conflict in het Midden Oosten ( ik durf daar de partijen niet benoemen omdat ik idd bang ben dan geblockt te worden escaleert flink. Raketten worden over en weer geschoten.

      Ondertussen wordt de Unicorn bijdrage met de slogan Feminine Feminine als 1 van de beste uitingen sinds de uitvinding van het brood gevonden…………………………………….

      Making my mind up, 42 years later and still counting!

      Kus

  12. Marcus schreef:

    Ik wind mij er zo over op omdat Cornald gisteren in de Volkskrant zei dat er “niet veel aanleiding” is om het roer om te gooien. Hij wil geen Nationaal Songfestival als daar geen “kwaliteitswaarborg” in zit. Als argument noemt hij steeds dat de resultaten in de afgelopen tien jaar veel beter waren dan in de tijd dat er een NSF was. Dat is waar. Maar dat komt niet door de huidige selectiewijze waarin een zeskoppige commissie honderden liedjes gaat beoordelen, interviews afneemt, en eisen stelt aan de liedjes, enz. Dit doen zij pas sinds 2020. Maar de meeste van de successen uit de afgelopen 10 jaar kwamen door acts als Anouk, Ilse DeLange, Waylon, Douwe Bob, OG3NE, die de vrijheid kregen om het op hun eigen manier te doen.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik zei het al eerder: het zal niet makkelijk zijn om deze commissie weg te krijgen, te meer ook omdat van Staade de directeur van AvroTros is en hij zelf in de commissie zit. De parallel dringt zich op tussen deze commissie en het kabinet Rutte.

      • Moi schreef:

        Dan moet Eurovisie weggehaald worden van AvroTros en naar VARA gaat of VPRO

      • Marcus schreef:

        Dat vind ik een goed punt robbert. Ik ken Eric van Stade niet zo goed, maar hij is CEO van Avrotros. Zij richten zich op een breed publiek, en hebben kernwaarden als toegankelijkheid en verbinding, enz.

        Ik denk niet dat Avrotros het Eurovisie zal opgeven. Het past bij ze. Rond 2010 wilde geen enkele andere omroep het overnemen van de NOS, dus we moeten de (toen nog) TROS eigenlijk dankbaar zijn dat ze gezorgd hebben dat we als Nederland in Eurovisie bleven. En binnen 3 jaar Anouk de kans gaven voor de grote omslag.

        Maar het idee van een kleine elitaire commissie dat in het geheim zoveel invloed heeft, dat past niet bij Avrotros, dat een breed publiek, betrokkenheid, enz. belangrijk vindt. Het is geen uitzending van Cornald op Oerol. Dit is Eurovisie, en daar mogen meer mensen bij betrokken zijn dan vijf of zes mensen in een geheim groepje.

        Het Songfestival staat ook in de Mediawet als evenement van aanzienlijk belang voor de samenleving. Het is echt ongepast om de selectie te reduceren tot een geheim klein kliekje. Het kan wel.. op die manier.. als ze een grote naam selecteren. Dan is het logischer dat ze dit in een klein gezelschap doen, en het geheim houden.

        Maar niet meer wat ze voor dit jaar gedaan hebben. Inzendingen van het kaliber van Mia & Dion zijn geschikt voor een NSF, en daar hadden de twee zelf ook baat bij gehad.

    • Inky schreef:

      Heeft hij dat gezegd? Die heeft echt een plaat voor zijn kop. Als hij Finland zo fantastisch vindt daag ik hem NU uit om volgend jaar zo’n inzending te sturen!

      • Fizz schreef:

        Ik zou het zo gaaf vinden om een grote bekende DJ of Happy Hard core productie in te sturen. Daar is de nederlandse muziekscene wereldwijd beroemd meegeworden de afgelopen 30 jaar.

      • riccardo schreef:

        Fizz, dat we dat niet 15-20 jaar geleden gedaan hebben is wel een gemiste kans. Happy hardcore lijkt me een goeie, ja leuk!!

    • Han schreef:

      Waylon had veel beter kunnen scoren met een ander liedje. En Trijntje al helemaal. En O3gene had een flutliedje. Dus zelf laten kiezen werkte maar zo nu en dan. En wat Cornald betreft: hij bepaalt niet wat er verandert of niet, dat doet zijn omroepbaas. En die gaat zeker zorgen dat het volgend jaar beter loopt.

      • Moi schreef:

        100000% eens! eens! Dat waren allemaal FLUTliedjes b-side liedjes

      • Fizz schreef:

        @Han; Waylon had een hele sterke song die hij qua staging en zang PERFECT neerzette.

        Het was alleen die hele discussie over die franse dansers die hij ingezet had ‘krumping’ die hem de das omdeed. Hij was absoluut 1 van de betere vocalisten in 2018.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Dat is te hopen De omroepdirecteur zit zelf in de commissie, dus dat wordt gecompliceerde zaak. De avrotros weigert op dit moment in Liverpool de pers te woord te staan (bron: Aran Baade, Liverpool). We hebben de commissie nog geen verantwoording horen afleggen. Totaal geen transparantie. Ben benieuwd of er werkelijk veranderingen doorgevoerd zullen worden.

      • Marcus schreef:

        Op het NOS Journaal en Nu.nl ving ik ook tussen de regels door dat hoewel ze nu nog niet on the record willen reageren, er bij Avrotros ook nagedacht wordt over wat ze zelf anders/beter moeten doen.

    • Esmee schreef:

      @robbert-rotterdam: Hoe is het mogelijk… Jij zegt precies wat er ook door mijn hoofd heen ging: de parallel dringt zich op tussen deze commissie en het kabinet Rutte.

  13. Rick schreef:

    Ze hebben alles gegeven en het zag er ook erg mooi uit.
    Met een jury hadden we zeker in de finale gestaan maar de EBU verzint weer zo iets.
    Waarom dan wel in de finale ? reden onbekend.
    Ik vond dat Portugal Kroatië, Servië onverdiend door zijn gegaan.
    Dit krijg je met 100% televote kermis!!!

    • Kobe schreef:

      Ik vrees dat de vakjury er ook niet ondersteboven van was geweest..,

      • Mindy schreef:

        Laten we hopen dat de vakjury as zaterdag wel ondersteboven is van Gustaph zijn performance..

    • Jean-Paul schreef:

      Sorry hoor. Ga je schamen! Portugal blies vocaal Mia en Dion zo het IJsselmeer in.

      • Wim1970 schreef:

        Portugal zou ook de finale hebben gehaald met alleen jury. Gustaph gaat met hakken over de sloot naar de finale om daar ergens onderaan te eindigen. En dan ben ik nog positief dat België naar de finale gaat.

      • GerardMartin schreef:

        Portugal was leuk! Tenminste een liedje en dat kun je van veel kronkelende schreeuwende bombastische inzendingen niet zeggen.

    • Celine schreef:

      Rick, Portugal is echt wel een verdiende finalist.. Mimicat was vocaal erg sterk en de performance was zeer overtuigend zelfs met minimaal gebruik van de leds..Terecht door hoor! Kroatie en Servie waren beide afschuwelijk slecht.. dat klopt inderdaad.

      • Fizz schreef:

        Portugal welverdiend naar de Finale.
        Kroatië ook, omdat het televote circus is( en met een boodschap ).
        Servië is niet verdiend imo. Normaal houd ik van het zwaardere donkere artistieke genre ( bv Hatari, Ijsland 2019, Georgia 2016 en 22, Konstrakta 2022). Dit was wat gehijg ala de oude 06 XXX telefoonlijnen met wat aardige stage truckjes.

        Dan hadden beter Letland of Nederland door gekund.

  14. Bart97 schreef:

    Ik reageer niet vaak op dit soort fora, maar hier mijn gedachten over gisteren.
    Mia en Dion hebben naar hun mogelijkheden een best oké optreden neergezet. Maar het is vooral erg sneu voor henzelf dat ze met zo weinig ervaring voor de leeuwen zijn gegooid met dit lied. Vanaf moment 1 was het eigenlijk al duidelijk (misschien niet voor de buitenwereld) dat het mis zou gaan. Dit had echt voorkomen kunnen worden. De staging was ook niet heel denderend, net als bij S10 vorig jaar, met een goede staging had ze echt in de top 10 kunnen komen.
    Ook was Burning Daylight duidelijk geen televoting song. Het zou me niet verbazen als we gisteren 13e ofzo zijn geworden.

    Het roer moet dus om.

    Velen pleiten voor een nationaal songfestival. Dit lijkt mij persoonlijk geen goed idee. Het verleden heeft uitgewezen dat er dan veel b-artiesten met matige songs in het nationaal songfestival zullen komen. Echt goede artiesten slaan zo’n nationaal songfestival namelijk over. Je ziet bijvoorbeeld in Denemarken dat er nu een aantal jaar op rij niet goed wordt gescoord en dat de kwaliteit in de nationale selectie erg matig is.

    Ik pleit voor een systeem wat in 2013-2018 werd gebruikt. Waar een ervaren bekende artiest zelf een lied kan uitkiezen. Zeker, met Trijntje Oosterhuis is dit ook misgegaan, maar met Anouk, The Common Linnets, Douwe Bob, OG3ene en Waylon zijn hier redelijk tot goede resultaten mee gehaald.
    Ook moet Nederland meer werk maken van de staging. Je ziet dat het in Nederland vaak heel simpel is. Dit is niet altijd de goede manier.

    • Inky schreef:

      Maar ook Douwe Bob, en zeker OG3ne hadden in mijn beleving geen killersong, beetje middle of the road, country en mid-tempo. Dat vind ik ook een risico als de zanger(es) zelf het lied mag bepalen.
      Ik wacht nog steeds op een zanger(es) met een televoting magneet nummer.

      • Celine schreef:

        Maar toch waren Douwe Bob en OG3ne met alleen televoting doorgegaan naar de finale..

      • Jellybean schreef:

        Eens, Inky. Degelijke liedjes maar zeker geen winnaars. Bij de televoter vielen ze niet echt in de smaak wat ik me nog goed kan herinneren.

      • Fizz schreef:

        beide acts hadden 30 points in de televote als ik mij goed kan herinneren?

      • Jellybean schreef:

        @Fizz, ja zoiets staat mij ook bij.

      • Bart97 schreef:

        Daar hebben jullie wel gelijk in. Eigenlijk hebben we alleen Arcade en Calm after the storm gehad die goed scoorde bij televoting. Voor de rest waren het allemaal jurysongs, al had Douwe Bob wel echt last van zijn startpositie als 3e in de finale.

      • Marcus schreef:

        Dat is ook een kwestie van smaak. Douwe Bob deed het heel goed, en had echt een goed nummer dat opviel. Het is Americana stijl, waar hij toen doelbewust voor gekozen heeft. Misschien was het de makkelijkere weg geweest om in navolging van Anouk en de Linnets weer een ballad te doen, maar hij koos wat anders. Dat valt ook te prijzen.

        OG3NE had destijds een oproep gedaan aan songwriters en producers om hen liedjes in te zenden. Daar zat niets tussen waar zij iets mee hadden. Toen hebben ze samen met vader en vriend toch zelf een liedje gemaakt. Dat is misschien wat medium, wel een aardig liedje op zich, maar waar het bij hen ook om ging is dat zij hun harmonieën er maximaal in konden showcasen. Dat kon in dit nummer. Het was maatwerk op hun vocale kracht. Dat ook niet onderschatten.

        Los van ieders smaak, tonen de resultaten dat ze een goede keuze hebben gemaakt. Maar denk ook aan de toekomst. Als een topnaam het zou willen doen, dan wil diegene waarschijnlijk ook creatieve vrijheid om de deelname zelf in te vullen zoals zij willen, inclusief de keuze voor hun liedje.

    • Marcus schreef:

      Eens met Bart97!

      • Fizz schreef:

        @Marcus!! Chappeau en heel veel dank voor het zo prachtig onder woorden brengen.
        Daar is geen woord frans bij. Alhoewel…………….??
        Évidement!!

        Groetjes xx

    • Moi schreef:

      Ow en waarom kan Finland wel een UMK nationale finale houden met KWALITATIEF goede liedjes? VERTELLLLLLLLLLL

  15. Jellybean schreef:

    Je kunt veel terechte of onterechte kritiek op Mia en Dion en het liedje hebben maar ze hebben zich toch maar even weten samen te rapen na de afgelopen heftige, moeilijke weken. Ga er maar aan staan. Ze hebben voor zichzelf het maximale eruit gehaald. Dus ja, zij mogen wat mij betreft met opgeheven hoofd naar huis.

  16. Rad schreef:

    Prima uitschakeling.. is het zo bijzonder dat ze alles gegeven hebben? Dat lijkt me normaal. Het gebrek aan zelfreflectie en verantwoordelijkheid nemen zowel bij duo als bij avro / tros stemt weinig hoopvol.. ook voor de eigen carrière die ze ambiëren . En dat Jan Smit als reactie gaf: loepzuiver .. helemaal bizar! Volgend jaar nsf. Dit werkt niet

    • Han schreef:

      Nsf werkt ook niet. Dit werkt al jaren wel, dus kan volgend jaar weer goed werken als er maar goede liedjes worden ingestuurd, en als artiesten maar goed begeleid worden.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Dit werkt NIET al jaren. Al jaren bungelen we in de achterhoede bij de televoting en halen we hooguit een ‘aardige’ score bij de jury’s.
        En een wat voorbarige conclusie dat een nsf niet werkt. Ik ben ervan overtuigd dar de manier waarop je een nsf voorbereidt en organiseert, en hoe je de lobby voert bepalend is. Dit wordt ook bewezen in Finland. Het is geen natuurverschijnsel dat een nationaal songfestival tot mislukken gedoemd is. Dat wordt vaak wel gesuggereerd.
        Voordeel van een nsf kan ook zijn dat de kijkers, voor wie het prograama immers gemaakt is, beter betrokken zijn. Nu krijg je een kandidaat en een lied in de schoot geworpen die dhr Maas behagen en daar moet je het mee doen. Voor de betrokkenheid van de mensen zou een verandering in de selectie ook een mooie zaak zijn.

      • riccardo schreef:

        Robbert, jij was toch juist altijd van de betekenisvolle nummers, authenticiteit, echte muzikanten en jury kwaliteit? Nu denk je serieus dat we een NSF vol kunnen krijgen met dergelijke nummers die het dan bovendien ook nog goed gaan doen in de televote?
        Ik geloof het niet.

      • Nordman schreef:

        eens met robbert-rotterdam

  17. Poeki Poeki schreef:

    Applaus, ( Merol)

    Ik denk dat het tijd is. dat jou tijd voorbij is, dat het nu aan mij( ons) is,
    Adieu Bye Bye bedankt
    Applaus , mijn complimenten goed gedaan sluit nu maar netjes achteraan
    En blijf daar lekker staan.. we zullen je missen ( niet) geniet nog van dit Applaus.

  18. Poeki Poeki schreef:

    Het ligt niet alleen aan het feit dat het een moeilijke semi was. Kappen met die” Ja Maars” Het was een vlak zoutloos leeg optreden, kwam niet binnen bij het publiek, geen impact, geen uitstraling > alleen oefenen is niet voldoende. Ik zei hier al van scratch af aan dat ze het niet gaan waarmaken. Is geen kristallen bol voor nodig.

    • Fabian schreef:

      En het was ook nog eens een verschrikkelijk nietszeggend flutnummer. Zelfs als ze zuiver hadden gezongen, waren ze allerlaatst geworden

      • Johan schreef:

        Nee hoor, als de Zwitserse zanger dit liedje had gezongen was hij zeker door gegaan.

  19. Marijn schreef:

    Volgend jaar een vrolijk electronic dance nummer! Weg met die saaie liedjes die een betekenis moeten hebben

    • GerardMartin schreef:

      Net zoals tig anderen dus?? Het is belangrijk en verfrissend om je te onderscheiden en niet met de massa mee te heulen.

      • Moi schreef:

        Dus een electronisch dance nummer kan nooit verfrissend en onderscheidend zijn???? KOM op zeg!!

      • robbert-rotterdam schreef:

        Dat is gebleken. Niet.

  20. Nu ik schreef:

    Ik denk nog steeds dat het handjeklap is geweest tussen de commissie en Duncan. Dat had in 2019 namelijk met Ilse die toen Duncan voorstelde ook goed gewerkt.
    Waarom was er al een camera bij Dion toen Duncan onverwachts belde dat hij naar het festival ging. Dat moet hij zelf toch ook raar gevonden hebben en er vragen over gesteld hebben. En de kastanjeboom buiten stond op dat moment nog heel fleurig groen in het blad. Dit moet toch eerder dan 2e helft oktober geweest zijn lijkt mij.
    AVROTROS en de commissie mogen vanaf volgende week gaan evalueren en met betere ideeën komen.
    Zorg in elk geval dat ze het lied ver voor de relaese in maart live gehoord hebben.

    Ik wens ze veel wijsheid

  21. Starkoo schreef:

    De videoclip was het hoogte punt van ze, denk dat ze autotune hebben gebruikt. Hadden ze net zo goed gezongen als in de video clip hadden ze gewoon 100% in de finale gezeten. Maar naar Madrid en Amsterdam wist ik al lang genoeg, dat we een dark horse waren die nooit tot bloei is gekomen!

    Vraag me wel af gaan ze de 399 inzendingen van dit jaar nog is beter door pluizen er moet toch een briljante hit tussen zitten!

  22. Starkoo schreef:

    OG3ne is logische dat ze door zijn gegaan via televoting.

    Dat hebben ze te danken aan de deelname met het Juniorsongfestival.

    Ik denk echt dat er bij de ex juniorsongfestival kinderen nog wel een aantal zijn die ook best wel gestuurd kunnen worden naar het grote festival zie Stefania die uit kwam voor Griekenland!

    • Fizz schreef:

      Hey beste Starkoo!!
      Ik dacht dat de getalenteerde zussen in 2017, 30 punten in de televoting hadden gekregen?

      Heb dit na jouw opmerking ff online opgezocht. Ik zat er een beetje naast.

      In de 2e halve finale hebben ze 51 punten van de publieksjury gekregen en 15 in de Finale. Dus zij zijn niet doorgegaan via de televoting maar door de juries.

      Groet.

      • Fizz schreef:

        Ik denk toch niet dat je het Junior festival kan aannemen voor toekomstig gegarandeerd succes.

        Neem Destiny uit Malta in 2021. winnares JESF 2015.Getopt voor de winst in de ESC 21 editie. Uiteindeljk is ze 7e geworden in de Finale.

        Een goed liedje, uitgevoerd door een goede zangeres met veel uitstraling.

    • Marcus schreef:

      OG3NE was gewoon goed. Ze werden in de halve finale 9e in de televoting en 2e in de jury. Het was geen gigantische televoting magneet, maar zeker geen flop. Het gaat bij hen niet alleen om het liedje, maar de uitvoering, hun harmonieën waar ze zo om geroemd worden.

      Als je zulke bijzondere harmonieën maximaal wil benutten, dan moet je een liedje schrijven dat niet te hoog tempo heeft, waarin ze tonen lang kunnen aanhouden en uit stretchen, om maximaal vocaal effect te bereiken. Lights & Shadows zie ik als maatwerk om hun vocale capaciteiten maximaal te benutten. Daarin was het goed hoor.

  23. RobOranjeFinland schreef:

    Duncan Laurence wordt door Angela De Jong (AD) helemaal afgeslacht. Als je dan de meer dan 100 reacties lees, denken de AD lezers er ook zo over.

    Wat zal dit doen met Duncan?

    • Han schreef:

      Walgelijk, waar denkt die vrouw dat ze mee bezig is, wat wil ze daarmee bereiken? Avrotros is verantwoordelijk voor de gang van zaken en, hoewel ze succesvolle jaren achter de rug hebben, zullen ze zeker conclusies trekken. Maar het moddergooien naar personen is zo zielig….

    • Fizz schreef:

      Ik hoop dat hij goede begeleiding heeft die hem kunnen ondersteunen??

      ……………Owe wait!!

  24. Sake schreef:

    Opgeheven hoofd? Ze moeten hun diep schamen!!!!

    • Han schreef:

      Ze moeten zich niet schamen. Ze hebben gedaan wat ze konden en jammer genoeg was dat niet voldoende.

      • Fizz schreef:

        Ja precies.
        Het was het net niet, ook in de aanloop ernaar toe.

        Iedereen benoemt meerdere oorzaken. We waren er niet bij toen er zaken besloten werden.

        Mia en Dion hebben hun best gedaan om er wat van te maken. Dat is helaas niet gelukt. Al was dit niet zooo slecht dat we er ons voor moeten schamen.

        Het had alleen niet genoeg body, ziel, energie en impact om de televoters te grijpen.

        Jammer. Volgend jaar beter.

        Ik wens ze alle succes, liefde en inspiratie toe.

      • Jellybean schreef:

        +1

      • riccardo schreef:

        +1

    • Joyce schreef:

      Vaak wordt er na een uitschakeling geroepen dat er een uitgebreide nationale selectieronde moet komen, zoals bij Zweden al jaren het geval is. Maar Zwart is die discussie een beetje zat. “Ik vind dat de organisatie niet moet zwichten voor zulke kritiek. Die komt ook vaak van mensen die helemaal niets met het Songfestival hebben.” Wel vindt ze dat de voorbereiding veel beter moet. “Zo stonden Mia en Dion een maand geleden pas voor het eerst op een podium. Dat kan gewoon niet als je naar het Songfestival gaat, waar 200 miljoen mensen naar kijken.”

      Verder moet de selectiecommissie volgens haar worden aangepakt. “Daar moeten echt meer muzikanten in. Jan Smit zat erin, maar die is nu eruit gestapt. Stop er ervaren muzikanten in. Dat gaat volgens mij helpen.”

      Een geheime formule voor de Songfestivalwinst is er niet, weet Robertson. “Maar het belangrijkste is authenticiteit. Daarmee raak je veel mensen.” Of zoals Paelinck zegt: “Probeer origineel te zijn. En als je dat niet bent, dan moet je in elk geval geen slechte kopie zijn.”

      • Fizz schreef:

        Precies!!
        Mama kapula traktora!! Kroatië.

        Erg origineel , authentiek en uitdagend. Veel mensen vinden het vreselijk, maar anderen ook niet ,want ze zijn de televote stemming in SF1 door.

        Circus, bombastisch en kleurrijk. Je houdt ervan of niet. Wel met een boodschap.

        Neee en zeker niet fantastisch gezongen, maar dat kunnen nog zoveel andere acts die door zijn ook niet.

        Deze band bestaat al vanaf de jaren 80 en het kroatische publiek heeft hen gekozen in hun nationale voorselectie Dora.

        Het zal in de Finale nog wel veel televotes pakken, minder van de juries ( maar god die hebben het lek ook niet altijd boven. Zij bleven elk jaar op Zweden stemmen alsof het het beste was sinds de uitvinding van gesneden brood. Of op Australië in de begin jaren. Als toen de stemmen niet naar Zweden gingen was het naar hen.)

        Mensen across the board zijn al dat geneuzel ,vriendjespolitiek , Woke agenda op het eurovisie platform ook wel beu. Dus ik verwacht dit wel in de top 10/15.
        Een tegengeluid letterlijk en figuurlijk.

        Mama kupula Traktora!!

  25. Maarten schreef:

    Ze mogen denk ik voor hun doen trots zijn voor hun optreden. Ik had wel van te voren al gedacht ze gaan het niet halen behalve als het echt overtuigende gebracht werd. Dat was het dus niet. Alleen vind ik het wel Stom dat Kroatië en Servië door zijn.

  26. GerardMartin schreef:

    Ik ben wel voor het systeem zoals toen met Ruth Jacott. Één artiest met een serie liedjes waaruit vakjury en volk dan een keuze kunnen maken. Kun je eventueel nog een soort superfinale toevoegen met de 3 meest gestemde liedjes.

  27. Fabian schreef:

    Het was een zouteloze bende. KRAAK NOCH SMAAK.

    Hadden ze echt gedacht dat mensen hier hun telefoon voor op zouden pakken?!

    • robbert-rotterdam schreef:

      De commissie wel, want het was ‘onderscheidend authentiek, en een prachrig persoo lijk verhaal’.

      • Marcus schreef:

        Hahaha

        ja ik hoor het Cornald zeggen.

      • Inky schreef:

        Hahahaha inderdaad! Maar Cornald kletst een beetje uit zijn nek vind ik. Ieder liedje heeft toch een verhaal? Gustaph heeft een verhaal, Finland heeft een verhaal, Zweden heeft een verhaal, Frankrijk heeft een verhaal, het wordt allemaal net even wat lekkerder op muziek gezet, daar is geen zouteloze ballad voor nodig.

  28. Fizz schreef:

    Cornald kwijlt helemaal weg bij Chachacha geloof ik?

    • Jellybean schreef:

      Klopt maar hey dat is dan ook een song met een persoonlijk, authentiek verhaal. Gast gaat los op de dansvloer na nuttigen van een pina colada.
      Diepzinniger vindt je ze niet, ha ha.

      • Wim1970 schreef:

        Is Pina Colada geen reclame? Ik kan me nog herinneren een Zweedse inzending uit 1987, Fyra bugg och en cocoa cola, mocht niet.

      • Marcus schreef:

        Pina Colada is geen merknaam, dus dat mag wel. Merknamen mogen niet. Facebook Song van San Marino moest in 2012 ook veranderd worden in The Social Network Song.

  29. Joris schreef:

    Nederland terecht niet door, een zoutloos optreden. Waar Trijntje een zoutloos lied met vocaal ‘geweld’ en een vleermuizenpakje wilde verbergen, had met Burning Daylights meer bereikt kunnen worden wanneer er verstandigere keuzes gemaakt waren.

    Maar wat een hoge zuurheid op alles. Hoe moeten we er nu nog vanuit kunnen gaan dat een gerenommeerde artiest zich hieraan wil wagen na al die stront (wel of niet terecht) er over Mia en Dion gegooid is en je zelfs als oud winnaar ineens zo negatief weggezet wordt. Je kan dus nooit winnen lijkt wel.

    Een nationale voorronde? Nee dank je, na (weken) spanning krijg je dan een Whitney Houston kloon, trommelende meisjes met een smurfentaal of een slecht zingende indiaan.

    Geef een gerenommeerd artiest cart blanche en een budget danwel aangevuld uit eigen middelen om zo te investeren in hun internationale platform. Maar denk outside de singer songwriter bubbel. Kriss Kross Amsterdam kan als productieteam een prima popnummer maken. Voor een leuke zanger of zangeres. Ook Flemming heeft aangegeven het Songfestival wel te zien zitten. Armin van Buuren heeft ook interesse getoond. Dus daar liggen kansen. Amuseer Europa eens een keer!

    Nederland begint nu binnen de Eurovisie wereld het land te worden met die zwaar op de hand, maar kwalitatief goede songs. We waren toch ook het ABBA pianootje van Zweden beu? Verandering van spijs doet eten.

    Ieder jaar gaan voor minimaal een top 5 positie en alleen tevreden zijn wanneer de top 10 behaald wordt. En sowieso blijven verrassen. En zodra je song gereleased is en je bemerkt een positieve respons, budget voor de performance verhogen om zo de winstkansen te verhogen.

    Oh en Cornald mag na 20 jaar (gaf in 2003 al een dringend stemadvies, Esther Hart) het stokje overdragen. Als hij echt zo’n songfestival hart heeft weet hij dat het tijd is….

    • RobOranjeFinland schreef:

      Zeker tijd voor een nieuwe frisse jonge generatie.
      Goodbye Old Life .

      • Fizz schreef:

        @RobOranjeFinland, dat is een prachtig gekozen slotakkoord.

        lets dance the Chachacha!!

    • Johan schreef:

      Helemaal eens met je opmerking over het hoge zuurgehalte, Joris. Dat geldt voor de onnodig harde woorden voor Mia en Dion, , voor Duncan Laurence, maar ook voor Cornald Maas. Ik denk niet dat het wegsturen van een lid van de selectiecommissie opeens zorgt voor Nederlands succes in het songfestival.
      Ik vind ook dat we blijkbaar gemakshalve even vergeten dat we hele goede jaren achter de rug hebben met veel finaleplaatsen, met een 2e plaats en een overwinning. Dit jaar werkte de formule van avrotros niet, dus ze zullen ongetwijfeld evalueren en komend jaar revanche willen nemen. Daarbij blijven ze afhankelijk van de artiesten die zich aanbieden en de liedjes die ingestuurd, maar voor hun eigen bijdrage is deze teleurstelling een goede wake-up call.

      • Marcus schreef:

        Neen, Johan. Die goede resultaten, inclusief 2e plek en winst, waren VOORDAT Cornald en zijn commissie een nieuwe selectiemethode introduceerden waarin hij heel veel naar zichzelf heeft toegetrokken. Voorheen kreeg een topartiest het vertrouwen en creatieve vrijheid. Maar na Arcade, heeft Cornald besloten dat hij voortaan het liedje bepaalt met zijn geheime commissie. Dat was tot 2019 niet zo.

    • Marcus schreef:

      Helemaal mee eens Joris! Nog langer zelfs. In 2001 met Michelle “Out on My Own” bepaalde Cornald ook al mee. Misschien nog wel eerder…

  30. Marcus schreef:

    Marga Bult zei eergisteren in De Telegraaf:

    “Zoals het dit jaar ging, was het niet de weg om tot de keuze te komen. Dat hebben we nu wel gezien. Óf er moet gekozen worden voor artiesten met ervaring, zoals Miss Montreal, Son Mieux of Davina Michelle; óf er moet gekozen worden voor nieuwe talenten die in een nationale finale moeten laten zien wat ze waard zijn.”

    Hier heeft ze volgens mij gelijk in.