Nederland niet in de buurt van finaleplek

Dit vind je misschien ook leuk...

63 reacties

  1. Hebbuzz schreef:

    Sneu voor Letland, ik had het ze gegund.
    Nederland volledig terecht, idem AZB en Malta en Ierland die waren gewoon ronduit matig tot slecht.

    Wel typisch dat Kroatie met 8e plaats zo’n beetje de beste startpositie krijgen in de finale, terwijl het puur circus was en niets met muzikale compositie of vocale uitvoering te maken heeft. Zelfs een politiekeboodschap heeft.

    • Max Mark schreef:

      Ja en Tsjechië na Finland zetten, terwijl ze vierde zijn geworden. Was er nu echt niet geen land uit de tweede semi die ze daar had gekund?

  2. bjorn schreef:

    nog slechter dan verwacht, dag Cornald Maas

    • robbert-rotterdam schreef:

      Graag. Tijd voor een frisse wind.

    • Johan schreef:

      Ik begrijp dat Cornald vandaag de schuld heeft van al het wereldleed? Het lijkt me belangrijker dat avrotros leert van wat er is misgegaan. Een persoon vevangen is een wat simplistische oplossing. En volgend jaar weer met frisse moed verder, misschien met Cornald, maar zeker met een sterkere inzending.

      • Moi schreef:

        Dat werkt niet.. Een rotte appel in een schaal moet je als eerste wegwerken en nieuwe vers appel in met kennis en inzicht van muzikale trends. De Finse UMK nationale finale vind ik beter dan de Zweedse Melodiefestivalen

      • Han schreef:

        Rotte appel, daar ga je weer. Zondebok. Lekker makkelijk.

  3. Max Mark schreef:

    Zo! Oostenrijk tweede bij televote en dan toch op in de finale laten openen!
    Zijn ver teruggezakt, net als Australië. Van 137 naar 16 televotepunten!

    • Robinson schreef:

      Australië was eerste en haddden ook niet de beste plek gekregen, als tweede al van de tweede helft

    • Wim1970 schreef:

      Daar wordt niet naar gekeken. Oostenrijk had eerste helft geloot en blijkbaar vond de organisatie Oostenrijk wel een mooie opener.

    • Moi schreef:

      Bewust door de corrupte Zweedse Österdahl bepaalt om Oostenrijk in nadeel te brengen. Waarom hebben ze Loreen niet als eerste laten zingen???? Pffff doorzichtig en allemaal achter de schermen bepaald dat Zweden MOEST winnen met zo een middelmatig liedje (ik kan niet eens meeneuriën) om 50 jarige viering van Abba te kunnen vieren in 2024! (dat is NIET toevallig) I puke!! Ik hoop voor een Zweedse vloek dat ze daarna nooit meer winnen als Ierland…… KARMA will prevailed.

      • Han schreef:

        Een middelmatig liedje kan in een middelmatig jaar nog steeds winnen. Ik ben niet weg van Tattoo, maar wel blij dat het gewonnen heeft. Daar heeft ze geen corruptie voor nodig gehad. Ik kan het trouwens wel meeneuriën. :)

      • Wim1970 schreef:

        Zweden heeft ook geen goede positie gekregen, als 9e optreden is best vroeg, terwijl er daarna nog een stuk of 17 landen moeten optreden. Zweden zou zelfs gewonnen hebben als het land als 2e moest.

  4. Wim schreef:

    Cornald en zijn maten hebben gefaald. Duncan en zijn maat hebben gefaald. Mia en Dion hebben gefaald. Iedereen faalt. Lijkt 2011 wel.

    • Han schreef:

      Gefaald? Zoals Trijntje heeft gefaald. Glennis heeft gefaald. Edsilia heeft gefaald. Of hebben ze aan een wedstrijd meegedaan en niet bereikt wat we hoopten? Meedoen met een spelletje betekent dat je wel eens kunt verliezen. Heeft niets met falen te maken. Je doet dan gewoon de volgende keer je best om het beter te doen.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Heeft wel degelijk met falen te maken. De commissie is in het ‘persoonlijke verhalen gedoe’ blijven hangen en heeft deze zelfs in de officiële criteria opgenomen. Ze heeft daardoor de kansen op een pakkend, niet depressief nummer tot 0 teruggebracht. Bovendien heeft ze de voorselectie in diskrediet gebracht door niet de vocale capaciteiten van kandidaten in ogenschouw te nemen. Het valt te bezien of componisten en artiesten na de blamage van dit jaar nog wel willen inzenden. Er was veel reuring na de selectie van Mia en Dion en deze bleek volkomen terecht. Waarschijnlijk haalt men komend jaar geen 400 inzendingen. Het woord ‘falen’ is op zijn plaats. Alleen door dit te erkennen, kan er voor volgend jaar weer vooruitgang geboekt worden. Dat lijkt me het doel.

  5. Dick schreef:

    Overall 31e op 37… dat zegt genoeg. Ook niet in de buurt van de finale…. tja ik denk dat met een jury erbij dat het er wel iets anders uitgezien zou hebben maar je mag nu toch wel terecht concluderen dat de Nederlandse inzending op vrijwel alle fronten ONGESCHIKT (sorry) was voor het songfestival, dat is keihard maar gewoon waar. Ik zeg het nog maar een keer: voor volgend jaar een frisse wind door de wijze van selecteren!!!

  6. Bandido - Georgia schreef:

    Hopelijk trekken we hier als NL lering uit. Het resultaat was gewoon terecht, het nummer was al niet sterk, maar dat je zoveel tijd hebt om je voor te bereiden, en dat dan niemand bedenkt om eens te testen hoe het live klinkt. En we hoeven echt geen doorgewinterde artiesten te sturen, maar je mag toch verwachten dat men iets van ervaring heeft.

    We hebben nu een aantal best redelijk tot goede jaren gehad, met Duncan natuurlijk als uitschieter. Maar we hadden ook Doube Bob, OG3NE, Waylon, S10, allemaal best okay, maar niet waar NL of Europa nou echt op zat te wachten. En dan was er nog Jeangu, waar we ondanks alle online kritiek gewoon mee door gingen. En die heel voorspelbaar compleet ten onder ging. En nu dit. Willen we weer meedoen om de winst, dan moet er echt een frisse wind door onze selectiemethode.

    • Moi schreef:

      Duncan en Ilse was een TOEVALStreffer. Meer is het niet….. sorry. Niet eens mijn favoriet liedje. Mijn favoriet liedje is en blijft is van Anoek.

  7. Toine schreef:

    Pijnlijk…..

  8. Sven schreef:

    Bij lange na niet in de buurt dus. Maar valt me mee dat we niet laatste zijn geworden.
    Wat baal ik van Letland!! Wat had ik het hen gegund i.p.v. Servié. Aija vond ik een veel betere song en fantastisch gezongen.

    Grappig dat België slechts 8e is geworden in de semi. Maar in de finale scoort het bij televote veel hoger dan Oostenrijk/Australië.

  9. Zuiderbuur schreef:

    De wegen van de televoting blijven ondoorgrondelijk. Oostenrijk geeft in de semi het maximum van 12 aan België, maar in de finale televoting niks meer. Andere/meer occasionele kijkers op zaterdag met een andere mening?

  10. RoBo schreef:

    Terecht. Het was echt niet goed, wat op 1 maart al duidelijk was. Geen prettig lied en toen wisten we nog niet wat er ging gebeuren….niet zo goed kunnen zingen. Enfin, wat me nu bezighoud: benieuwd of dit puntensysteem blijft. [Halve finales alleen televoting]. Toch opmerkelijke verschillen en vind bovendien eerlijker als hele wedstrijd zelfde systeem gehanteerd wordt!! Beetje als bv tijdens WK voetbal in finale ineens regels anders zouden zijn. Bv rode kaart niet eruit

    • Marcus schreef:

      Ja had ik ook meteen op 1 maart. Ik vond het een gekunsteld lied. Niet organisch. Alsof het in stukjes aan elkaar gebreid is, en dan die halfzachte climax erachter geplakt. Ik had er niks mee. De eerste paar regels vond ik wel mooi (die Dion niet live bleek te kunnen zingen), maar vanaf de regel “I don’t believe in God anymore… ” haakte ik af. Maar ja, ik hoorde zoveel mensen zeggen dat ze het zo mooi vonden, en het stond continu in de top 10 streaming van Songfestival inzendingen. Dus ik dacht: er is een publiek voor. Ik hoef het zelf niet perse mooi te vinden. Dus toch maar afwachten waar ze mee zouden komen. Maar eigenlijk is je eerste gevoel bij dat nummer juist geweest.

      • Han schreef:

        Jij moet in de selectiecommissie! Dan winnen we elk jaar!

      • Marcus schreef:

        Nee Han, integendeel. Ik ben er juist groot voorstander van dat ze zoveel mogelijk creatieve en artistieke keuzes bij (ervaren) muzikanten leggen. Bij artiesten, hun producers en creatieve teams. Ik vind dat de selectiecommissie in recente jaren te veel naar zichzelf heeft toegetrokken. En onnodig belemmerende criteria heeft opgesteld.

        Ik vind dat de omroep (mogelijk middels een commissie) wel kan beoordelen of een artiest goed genoeg is om een interne selectie te rechtvaardigen, of dat het meer iets is voor in een NSF. Dat kan op basis van redelijk objectieve criteria.

        Maar ik vind het een hele slechte zaak als een select clubje van Cornald, Eric, Sander, Carolien en Hila in het geheim honderden liedjes gaan zitten beoordelen. Zonder enige transparantie, naar hun eigen smaak en voorkeuren. Ik vind dat ze daar helemaal mee moeten stoppen.

        In plaats van zo’n eliteclubje, beter de zaak professioneel opzetten, waarbij muziekprofessionals de creatieve en artistieke beslissingen nemen, en waarbij de omroep (evt. middels een commissie) toezicht houdt, en uiteraard een akkoord moet geven, over het budget gaat, enz. De organisatorische kant van de zaak, zeg maar. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

      • Han schreef:

        Ik begrijp wat je bedoelt en ik las dat avrotros al gezegd heeft alles te evalueren. Ik denk alleen niet dat de commissie een verkeerd liedje heeft gekozen, maar dat avrotros wat langer had nagedacht over de uitvoerende artiesten. Maar dat is makkelijk praten achteraf. Als Davina Michelle dit liedje had gezongen zou er nietsaan de hand zijn geweest, om maar eens iemand te noemen.

      • Marcus schreef:

        Ja Han, daarom zeg ik dat die commissie geen liedje moet kiezen, maar een goede artiest. De grotere namen (zoals Davina, etc.) zullen echter eisen stellen aan een deelname, waaronder dat zij zelf hun liedje mogen kiezen, en creatieve en artistieke vrijheid krijgen om het op hun eigen manier te doen. Dat de commissie de liedkeuze sinds 2020 naar zichzelf heeft getrokken, en een proces heeft opgetuigd van interviews, als waren het sollicitaties (is het authentiek? en betekenisvol? welk verhaal wil je vertellen? wat is je motivatie? Hoe zie je deelname? – zeg maar de fameuze Cornald-criteria) heeft als gevolg dat ze vanzelf bij minder grote namen uitkomen. Want artiesten van een bepaald kaliber zullen zich niet onderwerpen aan de grillen en voorkeuren zo’n rare geheime commissie.

      • riccardo schreef:

        Niets aan de hand weet ik niet. Het was voor veel mensen na vorig jaar snel duidelijk dat dit jaar veel eerder een jaar voor een up tempo zou worden dan iets langzaams. Dat lijken golfbewegingen daar is, afhankelijk van wat er valt te kiezen natuurlijk, op in te spelen. Het blijkt ook uit de gemaakte selectie en voorronde keuzes in de diverse landen. Kom je dan met een ballad moet je wel zeker zijn dat je heel erg sterk uit de hoek komt.
        Misschien was de deal met Duncan al eerder beklonken, we weten dat niet.
        Denk dat we met een sterke vocale uitvoering en een indrukwekkende live, op tijd op de socials, betere foto’s, spannender staging zeker de finale gehaald hadden met dit nummer.
        Men heeft een hoop laten liggen.

      • robbert-rotterdam schreef:

        @ Han

        Marcus slaat m.b.t verschillende zaken de spijker op zijn kop. Om dan een opmerking te maken in de trant van ‘je moet in de selectiecommissie, want dan winnen we altijd’ is onnodig snerend. Kritiek op de commissie is blijkbaar taboe voor jou.

  11. Starkoo schreef:

    Met de juiste artiesten hadden met dit lied gewoon in de finale gestaan. Maar is wel duidelijk dat Mia en Dion: Madonna klonen zijn, autotune.

    Hopelijk volgend jaar gewoon weer terug naar de nationale finale, 50/50 systeem.

    En toch Loreen gaan benaderen of wat ze 2 jaar al elkaar heeft gezegd dat ze voor Nederland uit wil komen waar is.

    Vind ook best een goed plan om ex winnaars, winnen song schrijvers, in de selectie commissie te hebben en zorg er ook voor dat het niet alleen uit BNN’ers bestaat. wiwibloggs benaderen is ook denk best een goed plan. De 399 andere inzendingen voor dit jaar gewoon is op nieuw gaan beoordelen zou vast een geweldig lied tussen zitten…..

    • Bas schreef:

      Sowieso niet wiwi benaderen, dan krijg je plastic pop. Die William is ook wat overgewaardeerd, vind je niet?

      Selecteer uit de inzendingen circa 5 liedjes en ga dan een 2e ronde in met bijvoorbeeld voormalig juryleden uit diverse landen, gecombineerd met Nederlandse songfestivalkenners

      • Marcus schreef:

        Nee, alsjeblieft niet william van wiwi. Hou op, schei uit.

        Doe dan bijv. de mensen van Songfestivalweblog en Songfestival troubadours podcast in de jury. En verder zou het goed zijn ook buiten de fan scene te kijken, naar producers en songwriters.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik ben er absoluut niet van overtuigd dat we met een betere artiest met dit nummer in de finale hadden gestaan. Toen het liedje voor de eerste keer werd voorgesteld heb ik het niet als slecht, maar wel als vrij impactloos ervaren. Aardig, maar niet iets wat diepe indruk maakt en waar de kijker voor gaat bellen. En toen wisten we nog niet dat de twee maar matig konden zingen. De reacties ter plekke waren ook niet overweldigend, met commentaren zoals ‘ ik moet er sterk aan wennen, het is niet zo episch als Arcade’. Ik denk dat een zangeres als Davina Michelle hier meer overtuigingskracht aan had kunnen geven, maar zonder een zekere finaleplaats. Ook denk ik dat Davina dit liedje nooit zou hebben uitgekozen. Ze zou dit kleurloze nummer niet hebben willen zingen. Net zoals bv ‘Jij en ik’ door een prima zanger als Bill van Dijk niet gered kon worden, had ‘Burning daylight’ ook niet genoeg sprankeling om Europa te overtuigen, zelfs niet door een top-artiest.

  12. André schreef:

    Het voelt soms goed om een persoon of groep de schuld te geven, maar het is vaak niet terecht en heeft weinig zin. Je kan het beter zakelijk benaderen. De fout die we als Nederland hebben gemaakt is om de selectiecommissie bestendiger te maken, waarbij zetels maximaal vijf jaren door dezelfde persoon bezet mag worden. Met deze roulatie bevorder je de creativiteit en de drang naar winst. Het is ook niet eng om na een selectie de beste vijf en tien te laten aantreden in een nationale finale. Zo krijgen ook de onervaren artiesten op voorhand wat ervaring. Ik zeg niet dat bovenstaande de oplossing is, maar het zal zeker helpen in de keuze voor een goed lied en kansrijk artiest.

  13. Maarten schreef:

    Wel erg dat ze maar 7 punten hebben gehaald. Dat is dus nog slechter dan de toppers.

    • Jean-Paul schreef:

      Het was, vrees ik, ook echt nog slechter dan The Toppers….daar spatte tenminste nog plezier vanaf. Niet dat ik ga beweren dat “Shine” een topper van een song was.

  14. Marcus schreef:

    Ik vond het qua ervaring als fan ongeveer net zo erg als De Toppers. Daar was toen ook zo veel negativisme en drama. Het was ook eigenlijk geen Toppers, maar Gordon. Want René en Jeroen zeiden: we doen dit voor Gordon. Omdat hij zo graag een keer aan het Songfestival wilde meedoen.

    Maar in 2009 had Anouk al laten weten dat ze voor Nederland zou willen meedoen. Daarna zette Gordon de NOS voor het blok door publiekelijk te maken dat hij geselecteerd was. Toen kon de NOS niet meer voor Anouk kiezen.

    Daarna ruzie. Gerard stapte eruit, en met hem vertrokken Fluitsma & Van Tijn, met hun liedje. Vervolgens Jeroen erbij, en is uiteindelijk dat zeer magere liedje van Gordon ook nog gekozen. In plaats van de over-the-top Liberace achtige act die de bedoeling was, werd het ineens een soort semi-serieuze poging met een cheesy liedje.

    Vreselijk hoe dat toen gegaan is. Ik vond dat jaar het absolute dieptepunt. Niet de laatste plek van 3JS, niet het draaiorgel met sha-la-lie, niet vals zingende Joan, maar dat jaar dat Gordon onze inzending kaapte vind ik het dieptepunt uit die periode.

    • Inky schreef:

      En dan nog dure LED pakken laten maken die het tijdens de repetities al niet meer deden en toen van ellende maar weer de zilveren pakken van stal gehaald. 2009 was inderdaad een drama jaar.

      • Marcus schreef:

        Ja echt alles ging mis. Wet van Murphy hè. Dit jaar ook. Dan wordt het een zichzelf versterkend effect, een negatieve spiraal die niet meer te stoppen is. Tegenwoordig helemaal, met sociale media. Ik was in 2009 opgelucht dat het voorbij was voor onze inzending. Dit jaar ook.

  15. Wim1970 schreef:

    Ik had gedacht dat Azerbeidzjan als 11e was geëindigd, was toch wel een heel erg goed nummer.

  16. Bommel schreef:

    Afgelopen Zondag zagen we hoe het ook kan , ik hoop dat Avro/Tros niet heeft zitten slapen !
    De mannen van Even tot hier met hond Cornald , ik mag toch hopen dat deze drie gevraagd worden zitting te nemen in het selectiecomite .
    Zonder gekheid , ik heb nog nooit zo weinig met onze inzending gehad als dit jaar maar ook nog nooit zo gelachen om de randverschijnselen , het was dat of huilen , jammer .
    Laat het volgend jaar aub. beter mogen zijn , te beginnen met de zoektocht naar dames e/o heren die het serieus nemen en heel belangrijk goed kunnen zingen .
    Dat is toch niet te veel gevraagd ?

  17. Marcus schreef:

    Avrotros heeft tegenover het ANP bevestigd dat Nederland in 2024 weer meedoet. Maar waar vorig jaar al twee dagen na de finale de inschrijving werd geopend, gaan ze nu eerst evalueren: “We doen zeker weer mee”, aldus de woordvoerder van Avrotros. “Maar we zijn eerst aan het kijken waar het beter kan en moet. Dat maken we binnenkort bekend en daarna openen we de inschrijving.”

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ja, maar wie evalueert? Deze commissie evalueert zichzelf? Gezien het van de hand wijzen van elke verantwoordelijkheid (‘wij hebben het beste liedje gekozen en daar houdt onze taak op’), verwacht ik bijster weinig van de uitkomsten.

  18. xxx schreef:

    Eerst evalueren is toch correct. Wat al ze de inschrijving van liedjes nu openstellen en na de evaluatie kiezen voor een gerenommeerd artiest.
    Van mij mag dat maar het zou dan ook goed zijn dat de keuze van het lied niet enkel door die artiest gaat gebeuren. Denk bv. aan Trijntje en Jeangu (2e keer)

    • Marcus schreef:

      Ik snap wat je bedoelt maar ik zie niet in waarom de commissie van deze vijf niet-muzikanten beter zou zijn in het kiezen van het liedje. Volgens mij werden de liedjes van Trijntje en Jeangu ook wel eerst voorgelegd.. Nee, dan Calm After The Storm, werd pas geschreven nadat Ilse en Waylon al geselecteerd waren. Arcade was nog maar half af, een demo. Anouk had Birds al klaar. Lights & Shadows is geschreven nadat OG3NE geselecteerd was, Douwe had Slow Down al klaar… Dus in de meeste gevallen koos de artiest zelf, en ging dat goed.

      Ik denk dat de afweging kan zijn:
      – grote, gevestigde naam => zelf liedje kiezen
      – beginnende artiesten, talenten => nationaal songfestival

      • xxx schreef:

        Trijntje, Waylon en Jeangu 2021 hebben gewoon zelf het lied bepaald. Dit zijn voorbeelden van een onjuiste keuze.
        Bekende artiest prima, maar geen carte blanche voor het lied. Laat ook een groep deskundigen meebesissen, of doe een klein NSF waar deze deelnemer enkele liedjes zingt waar die zelf achter staat.

  19. RobOranjeFinland schreef:

    Evalueren prima, maar daarna alles op alles zetten om ANOUK naar Zweden 2024 te sturen!

    • Br@m schreef:

      Er zijn in dit land ook andere artiesten dan enkel Anouk. Liever iemand die nog nooit geweest is en ook klasse heeft zoals Karsu of Floor Jansen.

      • Marcus schreef:

        Karsu! Lijkt mij helemaal prachtig. Maar dan wordt het wel weer een ballad denk ik. Terwijl de roep om een keer uptempo steeds harder klinkt.

  20. Bommel schreef:

    Floor Jansen , dat zou ik als groot fan geweldig vinden .
    Momenteel is ze in verwachting , maar na verlof kan ze ( als ze wil ) vast wel weer verder .
    Ze moet wel eerst gepolst worden natuurlijk , met haar kun je op zeker ook het buitenland aanspreken , ze heeft een enorme fanschare over de hele wereld .
    Over haar zingen hoeft niemand zich zorgen te maken , zelfs Jan Smit zal het “loepzuiver ” vinden !

    • Inky schreef:

      Zeker, zij heeft een stembereik niet normaal. Zou supergaaf zijn als ze dat zou willen doen. Symphonic metal hebben we nog nooit op het songfestival gezien. Het zou een gewaagde keuze zijn. Of de zangeres van Epica, Simone. Of een duet samen, ze hebben al vaker samen gezongen. Zou de toetsenist van Nightwish niet iets kunnen componeren en insturen? De 12 punten van Finland hebben we dan al in de pocket. ;)
      Ach….. ik fantaseer ook maar wat. :)

      • Bommel schreef:

        Ha ha , kijk dat is al positief , de punten van Finland komt vast goed , Floor is gezegend met een geweldige stem , maar daarnaast en mogelijk nog belangrijker ze is een enorm podiumbeest ze voelt een optreden , ook live perfect áan , het publiek (h)erkent dat ook , ze zijn dol op haar !
        In haar genre zouden zeker Simone Simons , Anneke van Giersbergen of Sharon van Whitin Temptation ook niet misstaan , toch zou ik Floor zo graag eens zien gaan en dan het liefst met wat jij zegt een nummer van Tuomas het brein achter Nightwish,deze weet als geen ander wat Floor allemaal kan !
        Ze is nu zwanger en Nightwish heeft al bekend gemaakt volgend jaar geen toer te doen , dus wie weet kan ze na verlof tijd maken .
        Ik weet niet of ze het wil maar ze zouden haar echt eerst eens moeten vragen , nooit geschoten is altijd mis .

  21. Marcus schreef:

    Als je als fan verandering wilt bij Avrotros dan is nu het moment om de omroep klachten of ideeën te sturen. Als ze straks een besluit hebben genomen wat ze doen voor 2024, dan is het te laat. Ze hebben een contactformulier https://www.avrotros.nl/service/contact/

  22. P. schreef:

    Las ergens dat Merol 2e is geworden met ‘Applaus’ bij onze interne selectie voor 2023..