Zweden loot startpositie 1, IJsland is van de partij

Dit vind je misschien ook leuk...

24 reacties

  1. Samson schreef:

    Heel leuk dat het gastland en meteen ook een uptempo nummer de finale mag openen. De zaal zal meteen opgewarmd zijn!

  2. All Wei schreef:

    Toevallig nu vandaag ook bekend is gemaakt dat de kijkertjes kunnen stemmen vanaf het eerste liedje……………………………..??

    I digress!!

    • René schreef:

      Vind ik ook wel beetje als doorgestoken kaart klinken

    • Dirruk schreef:

      Nee hoor. Dat het gastland zijn startpositie geloot krijgt op de dag van de delegatiehoofdenbijeenkomst, waar ook dit soort reglementswijzigingen worden aangekondigd) is al jaren zo.
      Niet alles waar je het niet mee eens bent is een complot!

      • All Wei schreef:

        hahahaha, nee dat stukje plakband op het briefje van Zweden is daar niet toevallig opgekomen…………………………..??

        Niet alles is een complot idd, ook maak ik mij er niet druk .
        Het is toch ook gewoon lol hebben over het ESC24 gebeuren er ligt al genoeg moeilijke lading overheen.

    • riccardo schreef:

      Dat voelt wel zo, wat dan ook de achterliggende gedachte mag wezen.

    • Jellybean schreef:

      Dan hebben de landen die in het eerste gedeelte optreden toch veel meer (tijds) voordeel als al vanaf het eerste lied gestemd kan worden?
      Er zit nogal wat tijd tussen liedje nr 1 en 26 n.l.
      Of zie ik dat verkeerd? Waarschijnlijk maakt het niet zoveel uit omdat je toch maar max. 20 x mag stemmen?

      • Max Mark schreef:

        Nee, dat maakt niet zo’n verschil. Althans, dat bleek zo in 2010 en 2011. Ook toen kon vanaf het begin gestemd worden. Voor de eerste halve finale in 2011 was het geen voordeel; nummers 1 t/m 5 bleven steken.

        Ik denk dat de meeste stemmers eerst alles willen zien voordat ze hun stemmen geven. Er zullen natuurlijk mensen zijn die direct bij nummer 1 of 2 gaan stemmen (als het nummer ze aanspreekt). Maar over het algemeen zal het niet veel uitmaken of je meteen die lijnen opengooit of niet, vermoed ik.

    • Joëlle schreef:

      Alsof format wijzigingen in 10 minuten beklonken worden ???? niet overal een complot achter zoeken.

  3. GerardMartin schreef:

    Zijn we van dat boutnummer gelijk maar af!

  4. Damsco schreef:

    Alle nieuwe wijzigingen die vandaag bekend zijn gemaakt, vind ik 3x niks. De Big 5 worden uiteraard weer onnodig ‘opgepimped’ omdat ze hun inzending extra ten gehore mogen brengen in de halve finales, terwijl ze hun finaleplek al ingekocht hebben. Voor wat betreft het nieuwe televote-stemsysteem is dit o.a. erg handig voor diaspora (die nu nog meer redenen hebben om extra los te gaan). Bah.

    In de finale van voorgaande jaren was het gunstig om ergens tussen 18-23 ingedeeld te worden vanwege de zogenaamde “recency bias”, maar nu lijkt het eerder nadelig. Ik denk dat potentiële stemkanonnen die ergens tussen de 10-14e plek zullen worden ingedeeld, op een voorsprong kunnen rekenen ten opzichte van stemkanonnen die rond 18-23 zullen worden geplaatst.

    Persoonlijk word ik hier niet echt enthousiast van…

    • Joost schreef:

      Maak je niet druk om de Big 5, die gaan dit jaar alle 5 belabberd scoren.

  5. Joss schreef:

    Tja die zweden toch ??? Ik geloof er niks van …. die loting !

    • HJ schreef:

      No problem. Eerste zijn is nooit goed. Zweden gaat ergens onderaan eindigen.

      • Joost schreef:

        The Herreys, Teach-Inn, Brotherhood of Men, zij wonnen allemaal van startplek 1.

  6. Siem schreef:

    Lijkt mij een prima wijziging wat betreft het stemmen. Landen in het begin hebben een enorm nadeel omdat er zoveel landen volgen na hun optreden. Je ziet het ook terug in de uitslagen dat er in de tweede helft veel meer punten worden behaald. Ik denk dat door deze verandering de kansen voor de eerste en tweede helft gelijker worden.

  7. HJ schreef:

    Natuurlijk doet IJsland mee. Men denkt te deugen door vooraf moeilijk te doen over deelname. Maar iedereen weet dat je wel mee moet doen. Al heeft het voor Hera Björk geen zin. Die zal geen punten bij elkaar sprokkelen. Goodbye Hera. Karma is a b*tch! Hahaha.

  8. Hebbuzz schreef:

    Dat vanaf liedje 1 al gestemd mag worden is oneerlijk, wanneer je in totaal maar maximaal 20 keer mag stemmen. Je zou bij liedje 13 maar al door je 20n stemmen heen zijn. Zorg dan dat iemand ongelimiteerd mag stemmen maar niet meer dan 5 keer op dezelfde inzending. Sowieso nooit begrepen waarom je 20 keer op 1 land zou mogen / willen stemmen.

    Ik snap dat je iets wilt doen aan het niet vergeten van de eerste groep landen, maar al laten stemmen terwijl het gros van de kijkers nog niet eens de liveuitvoeringen van liedje 10 en 25 hebben gehoord stimuleert vooral diaspora-, hype- en fanbasestemmers aan om alvast voor het eigen moederland/idool te stemmen. Het dient geen kwalitatief doel.

    Als je dan wilt dat de eerdere liedjes beter blijven hangen doen dan op 3 momenten tijdens de show en na het 26e liedje een recap van alle liedjes die tot dan toe geweest zijn van maximaal 10 seconden. Doe dat op momenten dat bij sommige landen de reclameblokken zijn. Dan kun je meteen de effecten onderzoeken tussen wel/geen recap tijdens reclameblokken en hoe de stemmen zich dan verhouden als de lijnen opengaan NA liedje 26.

    ROW krijgt zelfs tot 24 uur voor het einde van de show al de gelegenheid om te stemmen. Dat is gigantisch . Ik vind het al met al een heel.slecht idee om de lijnen aan het begin van de show al open te gooien nog voor er een noot live gezongen is. De meeste mensen hebben de semi niet eens gezien.

    Al net zo slecht als dat in de semi alleen de televote telt. De afgelopen jaren heeft dat al bewezen dat nagenoeg alle ballades eruit vliegen hoe goed ook uitvoerd.

    Ook slecht vind ik het nieuwe concept dat de big5 een plaatsje krijgen met een promotie optreden midden tussen de semifinale kandidaten. Je kunt er dus donder op zeggen dat met name het geplaagde Duitsland en het eveneens bovengemiddeld slecht presterende VK, Spanje en zelfs Frankrijk ergens in de tweede helft van de semi een plekje krijgen, die wordt namelijk altijd beter bekeken dan het eerste deel. Ze hebben al het voordeel dat ze automatisch geplaatst zijn. Waarom zou je ze nog meer voordelen geven? Doel ontgaat mij. Het was juist een prettige intervalact tussen optredens en uitslagen.

    Valt me nog mee dat televote in de finale dit jaar nog niet belangrijker is gemaakt en dat het aantal mensen op het podium nog altijd max 6 is (ipv bv 10 om er nog meer een entertainmentshow van te maken ipv een liedjeswedstrijd. Die wijzigingen zullen we volgend jaar waarschijnlijk wel krijgen. Net als dat dan zelfs de leadzang ook op tape mag staan. Al verdenk ik de Zweedse bijdrage daar nu ook al van tijdens de MF finale afgelopen weekend. Die jochies zongen amper live bleek bij de reprise.

    Alles bijelkaar zijn de nieuwe regels een en al degradatie van kwaliteit. Dat krijg je ervan als je bestuurders ipv muzikanten en tekstschrijvers beslissingen laat maken in songfestivalland. Dan wordt er enkel gekeken naar maximaal effect , kijkcijfers en inkomsten. Dan krijg je een Euro-visie i.p.v. music first visie. Dat het songfestival bestaat uit liedjes met teksten die door vakkundige zangers en muzikanten live ten gehore gebracht worden lijkt steeds meer een illusie te worden.

    Je ziet het dit jaar al aan het extreem lage aantal ballades en goede live zangers. Er doen meer danseressen mee dan vocale kanonnen. Meer commerciële computer diarree liedjes dan originele emotionele composities en teksten. Gooi er nog wat politieke dramatiek overheen met Israël en Oekraïne en woke bijdragen uit Ierland en Zwitserland met mensen die zich nadrukkelik als nonbinair presenteren alsof dat wat uitmaakt voor de beleving van hun liedjes, en er is weinig sfeervols meer aan het hele gebeuren overgebleven,

    Ik hoef het orkest en de taalregel echt niet perse terug maar een beetje meer ambachtelijk vakmanschap wat betreft compositie, liedteksten en live uitvoering (vocaal en dragend instrument) zou wel fijn zijn. Ik ga proberen het los te laten zodat ik ook van een commerciële gelikte show kan genieten, terwijl mijn gart dat opgevoed is met muziek als hoog goed op de achtergrond een beetje bloed en incidenteel bij een enkele fantastische bijdrage opgeeft.

    #einde tirade ????

    • Han schreef:

      Dat krijg je als je midden in de nacht berichten gaat posten. Alles prima, maar dat je druk maakt om deelnemers die zich als non- binair manifesteren, dat stoort mij dan weer. Get over it. Je kunt je storen aan de zoveelste danser met ontbloot bovenlijf, de zoveelste blonde dame die haar decolleté in de richting van de camera zwaait, ,aan de zoveelste artiest die probeert gekunsteld kunstzinnig of alternatief over te komen, de band die het hele budget heeft gestopt in bespottelijke kostuums, maar vergeten is een goed liedje mee te nemen. Maar waarom zou iemand niet mogen zeggen zich non-binair te voelen? Als het liedje maar goed is.

    • Joëlle schreef:

      Meer mensen op het podium toelaten = meer hotelcapaciteit in organiserende steden. Was nu al in Malmö verdomd moeilijk voor fans om een hotel te boeken, laat staan als de EBU nog meer kamers nodig heeft.
      TROW voting gaat 24 uur voor begin van de show open en eindigt op moment dat de finale begint, zo heb ik het in ieder geval begrepen.

  9. Inky schreef:

    Waarom MOET iemand zeggen non-binair te zijn? Dat doet totaal niet ter zake, zoals je zegt het gaat om het lied. Ik vind het zo’n aandachtzoekerij. Kijk mij eens lekker woke zijn. Maar dit soort figuren gaan er prat op dat ze non-binair zijn en dat stoort mij ook. Loop niet zo met jezelf te koop, wie boeit dat nou dat je non-binair bent.

    • Han schreef:

      Waarom MAG iemand niet zeggen wat hij wil zeggen. Er zijn maar weinig songfestivalartiesten die niet over hun eigen leven vertellen. Over hun depressie, over ouders die overleden zijn, over vooroordelen over hun afkomst of sexuele voorkeur, over hun pestverleden, over hun gebroken hart, ove een groot verlies. Heeft misschien niet altijd met hun liedje te maken, maar blijkbaar vinden ze het belangrijk te delen wat hen bezighoudt. Het lijkt me dan ook helemaal aan henzelf om te bepalen wat ze willen vertellen.

    • riccardo schreef:

      Dat het totaal niet terzake doet zou kloppen als gender ongelijkheid of het bekend zijn met geen issue zou zijn binnen de Europese samenleving. Natuurlijk gaat het hier in eerste instantie wel om het liedje.