AVROTROS twijfelt nog over deelname songfestival 2025
AVROTROS twijfelt om deel te nemen aan het Eurovisie Songfestival 2025 als er niet structureel dingen veranderen binnen de organisatie. Dat laat de omroep donderdag weten in een nieuwe, uitgebreide verklaring. De omroep is nog steeds van mening dat de diskwalificatie van Joost Klein ‘onnodig en disproportioneel was’. De Europapa-zanger zou achter de schermen een aanvaring hebben gehad met een cameravrouw. Hij werd na de halve finale tegen zijn zin gefilmd en maakte een dreigend gebaar naar de vrouw, met wie hij het al eerder aan de stok had gehad. Het leidde tot een politieonderzoek en een mogelijke rechtszaak.
,,Gedurende dit onderzoek kunnen we helaas niet inhoudelijk ingaan op de details, de toedracht en de afwikkeling van dit incident omdat dit het onderzoek zou kunnen beïnvloeden”, valt er te lezen in de verklaring van de AvroTros. ,,We kunnen wel stellen dat op basis van de informatie die we toen en nu hebben we nog steeds van mening zijn dat de diskwalificatie onnodig en disproportioneel was.”
De omroep is daarnaast akkoord gegaan om mee te werken aan een onderzoek vanuit de European Broadcasting Union (EBU), maar is wel van mening dat er een ‘breder, diepgravend en echt onafhankelijk onderzoek nodig is om structurele problemen op te lossen’. Zo zouden niet alleen de werkwijze, de regels en procedures onder de loep genomen moeten worden, maar moet er volgens AVROTROS ook gekeken worden naar de onafhankelijke rol en het mandaat van de Reference Group en de toegenomen druk op de deelnemende artiesten en de delegaties.
Juist daarom is AVROTROS kritisch over een volgende deelname: ,,Het Eurovisie Songfestival is opgericht om via muziek landen en volkeren met elkaar te verbinden en onderling broederschap te stimuleren. Dit zou het uitgangspunt moeten zijn bij de organisatoren en alle deelnemende landen. Tot het moment dat AVROTROS vertrouwen heeft dat structurele aanpassingen genomen worden om de artiesten en hun muzikale boodschap weer centraal te stellen, houden we deelname aan het songfestival in beraad.” De NPO sluit zich aan bij het uitgangspunt van AVROTROS en stelt dat het verbinden van verschillende landen via muziek bij het songfestival centraal zou moeten staan.
Niet alleen Klein liet tijdens het muziekspektakel al dagen merken dat hij zich stoorde aan de organisatie van het songfestival. Een betrokkene, die in 2021 nauw betrokken was bij de organisatie van het songfestival in Rotterdam, zei eerder in gesprek met het AD dat het keurslijf van de EBU de laatste jaren alleen maar strakker is geworden. ,,Stapje voor stapje werd de EBU steeds bepalender. In Rotterdam wilden ze bijvoorbeeld al minder van de repetities aan de buitenwereld laten zien. Na aandringen kon dat alsnog, maar het jaar daarop was de boel helemaal dichtgegooid. Landen mogen steeds minder zelf, en voor eigenzinnigheid is geen ruimte meer. Als artiesten even geen zin hebben in een foto of een door de EBU bedacht ‘grappig achter de schermen’-filmpje, zou dat gerespecteerd moeten worden.” (Bron: AVROTROS/ AD)
Als AVROTROS vindt dat Joost onnodig en buitenproportioneel behandeld is dan hoeft men toch niet te twijfelen of Nederland volgend jaar zal deelnemen. Het enige duidelijke antwoord is dan NEE!!!! Dat zgn. onafhankelijke onderzoek is nu al een lachertje. De EBU gaat daar ongetwijfeld goed uitspringen met hooguit een paar kritische kanttekeningen (die snel vergeten zullen worden). Ik vraag me trouwens af of Nederland geen schadevergoeding kan eisen. Meedoen aan het ESF kost een hoop geld en als je dan ineens zo afgeserveerd wordt dan mag daar wel wat tegenover staan. Wellicht leert de EBU daar wel van. Tot slot nog de klaarblijkelijke macht van die cameravrouw. Mogen dat soort types maar ongestoord hun gang gaan?
We zitten op 1 lijn. Ook medewerkers moeten zich bewust zijn van hun handelen en waar ze zich begeven. Eurovisie was nooit bedoeld om fotografen van een salaris te voorzien. Het gaat om songs en artiesten. Niet iedereen kan omgaan met werken in dergelijke omstandigheden. Het lijkt er nu op in deze tijdsgeest dat mensen met issues het festival kunnen saboteren wijzend naar regels voor werknemers. Het feit dat ze niet eens in gesprek wilde maar dit eiste, zegt alles over deze dame. Ongeschikt.
is al bekend wie deze cameravrouw is en er moeten toch beelden van zijn wat er gebeurd is waarom moet dit zo lang duren
Prima reactie van AVROTROS! De EBU is zichzelf TE belangrijk gaan vinden met alle gevolgen van dien. Ik hoop eigenlijk dat er meerdere landen een zelfde soort statements naar buiten gaan brengen, de druk een beetje opvoeren kan geen kwaad. Die O is niet te handhaven en zou de “eer” aan zichzelf moeten houden.
Twee weken geleden is mij ook wat typisch overkomen. Joost Klein was net gediskwalificeerd en ik deed boodschappen bij de Lidl. Op een gegeven moment kom ik bij de weekaanbiedingen en valt mijn oog op een stapeltje boeken. Terloops zie ik de naam van de auteur: Martin Österdahl. Ik dacht meteen: die ken ik ergens van, draai vervolgens het boek om en ja hoor, een foto van de grote man van de EBU blijkt ook auteur van thrillers te zijn.
Hopelijk kan ‘ie beter schrijven dan leiding geven die Zweedse trol!
Wauw, bedankt voor deze informatie
Mooie reactie van AVROTROS wat mij betreft mogen ze doorpakken en terugtrekken
Indien er echt niets verandert door de EBU voor het jaar 2025, Zal Noorwegen en IJsland niet mee doen in 2025.
Deze 2 landen hebben het ook gehad met de EBU dit jaar alsook nog Slovenia.
Terugtrekken a.u.b., laat ze het maar voelen en hopelijk volgen er meer…
Terugtrekken
Het mandaat van de Reference Group was natuurlijk een lachertje. Nederland zat daar niet in en alle landen die er wel in zaten dachten niet laten we eens objectief kijken naar wat er met Joost gebeurd is, nee die dachten Nederland eruit, eindigen wij weer een plekje hoger. Hoezo Music Unites? Wat dat betreft antwoordde Joost uiterst correct op die vraag van een journalist of Music Unites.. “that is a question you should ask the EBU”.
Ik vertrouw die hele EBU niet meer. Ook in dat onafhankelijke onderzoek heb ik weinig vertrouwen. De EBU heeft laten zien niet vies te zijn van autoritaire trekjes. De conclusie uit het onderzoek zal wel zijn: “er zijn wat verbeter puntjes die we ons ter harte nemen en…. dooir. Ik hoop dat de Avrotros er snoeihard ingaat. Zijn ze helemaal besodemieterd om heel Nederland een zware kater te bezorgen. What the f… Desnoods passen voor 2025. Als enorme fan vind ik dat jammer, maar beter geen wedstrijd dan een oneerlijke.
Ook dat. Terughoudendheid en neutraliteit had hen beter gepast. Alles moet naar buiten. Ook hoe hier intern over gecommuniceerd is. Vanuit Nederland wordt dit met belastinggeld betaald, dus woo zou op zijn plaats zijn.
@tippy2: +1
Goed verwoord, Tippy.
Ook mee eens
zou dat heel erg vinden als Nederland zich terug trekt volgend jaar. Nogal een land minder dan.
Ze moeten toch beetje water bij de wijn doen en laten merken wij zijn doorzetters.
In Zwitserland mee doen is toch fijn winnen anders nooit.
EN Noorwegen haalt elk jaar toch maar finale zelfs met dat gekrijs .
Op heel logisch en rationeel niveau: de finale van het Songfestival zou dit jaar waarschijnlijk rond de 5-6 miljoen trekken in de kijkcijfers. Door één beslissing werd dat 2 miljoen. Na alle investeringen, mede waardoor het festival zelfs mogelijk was, mag de EBU zich eerst gaan verantwoorden voordat AVROTROS dit weer aangaat.
Goedzo AVROTROS
Gewoon kappen ermee, het is mooi geweest.
Als fan jammer maar een zeeeer terechte reactie van Avro / Tros ! Hoop ook dat er meerdere landen de EBU laten schrikken en dat het festival flink wordt geëvalueerd en eens flink op de schop gaat. Sowieso een nieuw bestuur en duidelijke uitleg wat er nu precies gebeurd is.
Goed statement AVROTROS. Hiernaast staat dat voor volgend jaar 12 landen deelname hebben bevestigd.
Hoe is dat andere jaren? Wie weet dat? Redactie?
Na de editie in Zwitserland kan het verloop daarvan worden geëvalueerd. Een conclusie over verdere deelname daarna getrokken worden. Waarschijnlijk verandert er met een hartelijke foei en pas op vanuit EBU naar verschillende kanten en welgemeende excuses aan delegaties verder weinig tot niks.
Vind zelf dit format zo niet leuk meer. Commercie en clicks regeren. Ook teveel deelnemers in de finale wat mij betreft.
Ik dacht niet dat ik dit als fanatiek Songfestival fan ooit zou zeggen, maar wat mij betreft doet Nederland volgend jaar niet mee, als er geen structurele veranderingen plaatsvinden. Natuurlijk als het gaat om de sfeer en afspraken achter de schermen maar ook voor wat betreft de opzet en inhoud van het festival. Dit jaar was muzikaal gezien voor mij een behoorlijk dieptepunt, met slechts 2 nummers die ik echt leuk vond. Het afschaffen van de live backings en alleen televote in de halve finales heeft het qua kwaliteit weer teruggebracht naar zo’n 15 jaar geleden. Het was allemaal teveel op allerlei gebied en ‘normale’ liedjes en acts worden ondergesneeuwd door gekkigheid, die alleen de bankrekening van de EBU doet spekken. Ook de manipulatie van de volgorde van de liedjes is duidelijk zichtbaar en dit jaar zeer zeker. Er hoeft wat mij betreft echt niet meer met een orkest te worden gezongen en alle punten van 1 tot 12 opgenoemd te worden, maar veel van de oorspronkelijke charme is aan het verdwijnen. En dat vind ik oprecht jammer. Is een reset mogelijk? Ik hoop het wel, anders zie ik de toekomst van het festival dat nog zoveel potentie en aantrekkingskracht heeft somber in
Ik ben het met je eens. De essentie van het songfestival is al lang zoek. Maar wie dit enkele weken geleden zei, werd toen wel weggezet als ouwe knar.
Tegelijkertijd vraag ik me ook af of we de hand niet wat in eigen boezem moeten steken. Want zorgen we als fans zelf niet mee voor die verhoogde (werk)druk voor de artiesten? Wie becommentarieert elke foto? Wij toch? Wie wil zo snel mogelijk livebeelden zien? Wij! Artiesten worden hierdoor al mede gemaakt en gekraakt ver voor le moment suprème. Van mij mogen al die preparty’s gerust op de schop en moeten repetities ook weer worden waarvoor ze bedoeld zijn.
Wat denk ik dit jaar extra meespeelde bij de teleurstelling is de hype rondom de Nederlandse uitzending, gecreeerd door Joost zelf en overgenomen in de mainstream media. De verwachtingen -en zin om te knallen op het Songfestival- waren enorm hoog, iets te denk ik trouwens achteraf. Dat het dan zo bruut afloopt heeft bij veel mensen die het nooit kijken maar dat dit jaar wel zouden doen het idee gegeven dat we dan maar nooit of voorlopig niet meer mee moeten doen. Het was echt een anticlimax van een zorgvuldig opgebouwde hype.
Hallo Olaf, Joost werd wel tweede bij de televote, dus van een gecreëerde hype is niet echt sprake lijkt me, dat zou zo zijn als hij bijv. 20e stond . Dus wat mij betreft geen gecreëerde hype maar een echte!
Er zal nu heel veel moeten veranderen bij de EBU tegen het songfestival van 2025. Of anders gaan zeker ( vele ) landen niet meedoen.
Zoals dit jaar, erger kan het bijna niet meer.
De EBU denk nog alleen maar aan geld en waarom mag de hele wereld meestemmen ???
Het is een EURO – vision songfestival. ( EURO staat voor Europa ) En geen wereld songfestival.
De EBU is voledig de pedalen kwijt en ruik alleen nog maar geld en wassen hun handen in de onschuld, vreeselijk.
Ook heb ik het zowat gehad met de Zweedse muziek, SVT en alles wat er rondhangd.
Ook Noorwegen zegt z’n deelname voor 2025 voorlopig nog niet toe en hopelijk zullen er nog een velen gaan volgen. Als het eerste schaap over de dam is…
Prima reactie van de AvroTros! En nu Noorwegen ook, ik hoop dat er veel meer landen volgen. Samen sta je sterker en kun je eisen stellen aan de deelname.
@Tom: ik bedoelde met hype meer de maanden voor het Songfestival in Nederland, toen het hele land het nummer meezong, allerlei You Tube filmpjes werden gemaakt en het in de showrubrieken heel veel over Joost ging. En het woord hype bedoel ik niet negatief. Alleen wat je vaak ziet is dat er teleurstelling is als de verwachtingen niet worden waargemaakt. Dat was denk ik gebeurd als hij wel had mogen meedoen (hij was rond plek 5 of 6 geeindigd, hoger echt niet), maar nu natuurlijk helemaal.
Nieuws over andere landen voor ESC 2025.
Nederland en Noorwegen en IJsland en Slovenie en Luxemburg overwegen NIET deel te nemen in 2025 als de EBU geen drastische maatregelen treft.
Landen zitten met heel veel vragen.
Dat ook Luxemburg twijfelt over deelname in 2025 komt van ( RTL nieuws.)
Luxembourg heeft 12 mei al deelname aan 2025 toegezegd. https://eurovoix.com/2024/05/12/%F0%9F%87%B1%F0%9F%87%BA-luxembourg-eurovision-2025-participation-confirmed/
( Joëlle )
Luxemburg had eerst toegezegd voor ESC 2025, maar hebben hun nu bedacht na de vele insitenden die gebeurd zijn.
Ook hebben ze vele vragen aan de EBU en dit moet eerst geregeld worden voor verdere deelname van Luxemburg in 2025.
Het is niet dat een land al toegezegt heeft voor deelname van ESC 2025, dat ze hun nadien bedacht hebben.
( informatie komt van RTL Wallonie in samenwerking met RTL Luxemburg )