Douze Points 2025 [21]: Oostenrijk
Onder de naam Douze Points 2025 stellen we dagelijks weer een deelnemer aan het komende Eurovisie Songfestival in Bazel aan je voor. In deze aflevering lied 6 uit de halve finale van donderdag 15 mei: Oostenrijk.
Deelnemer: JJ
Lied: Wasted Love
Tekst: Johannes Pietsch / Teodora Spiric / Thomas Turner
Muziek: Johannes Pietsch / Teodora Spiric / Thomas Turner
Beste klassering ooit: 1e in 1966 en 2014
Oostenrijk koos dit jaar intern voor de (momenteel nog) 23-jarige Johannes Pietsch, beter bekend onder zijn artiestennaam JJ. Pietsch werd geboren in Wenen, maar groeide op in Dubai. In 2016 kwam de familie terug naar Oostenrijk en begon hij aan zijn muzikale carrière te werken. Dat ging eerst via deelnames aan The Voice UK en het Oostenrijkse Starmania. Tussendoor volgde hij zijn studie in Wenen en is hij te zien en te horen in diverse opera’s.
Wasted Love, momenteel de nummer 2 bij de bookmakers, begint als ballad en eindigt met een stevige techno. Tussendoor laat JJ horen wat hij vocaal te bieden heeft. Mede-componist Teodora Spiric stond in 2023 al op het podium in Liverpool met Who The Hell is Edgar?
Wil jij je mening kwijt over de inzending uit Oostenrijk? Plaats dan een reactie.
Opvallen ga je sowieso met deze keuze. Dat zit goed. Waar ik het eerste stuk prima kan waarderen gaat het voor mij vanaf het moment dat JJ z’n opera stem opzet mis. Dat heeft met smaak te maken. De paar dingen die ik live hoorde waren in mijn oren niet van dermate klasse dat het me ondanks mijn weerstand toch pakt. Natuurlijk leent zo’n nummer zich uitermate voor een spectaculaire act, dus daar verwacht ik veel van. Mijn muzikale ding is dit niet.
Tja,Oostenrijk…heel hoog bij de bookies,JJ heeft geschoolde stem…maar voor mij persoonlijk is het geen hoogvlieger: het 1e gedeelte van “Wasted love” vind ik nog wel te behappen,maar ik hou gewoon niet van die operastem met hoge noten en het verhoogde tempo op het einde vind ik ook niks. Het zal vast doorgaan naar de finale en daar hoog eindigen,maar voor mij persoonlijk is het absoluut geen favoriet.
1.Letland/2.Ierland/3.Oostenrijk/
4.Australie/5.Montenegro/6.Armenie
ohhh, ik ben de eerste, ben heel benieuwd, er hangt veel van de performance straks in Basel af, er staat een mooi duet van jj op youtube met Conchita, het begint met Rise like a phoenix en eindigt met wasted love.. Eerlijk gezegd gun ik Oostenrijk meer een derde overwinning dan Zweden een achtste, liever Nederland een zesde natuurlijk, prettig Pasen… of Albanië een eerste, het wordt misschien eens tijd voor een nieuw land, ach wat was dat leuk van 2001-2008, ieder jaar een land wat nog niet gewonnen had, i love it, stel je voor San Marino haha….
Oostenrijk lijkt me vrijwel zeker de juryvote winnaar van dit jaar…nummer pakt, zang is top en performance gaat denk ik wel wat gebeuren. Dus top 3 lijkt me een garantie voor Oostenrijk.
En dit vele malen liever dan Zweden, al vind ook ik een nieuwe ‘winnaar’ leuker: Tjechië bijv.
Ik vraag mij af of dit wel een jury winnaar zal zijn. In ieder geval denk ik te ingewikkeld om een overtuigende jury winnaar te zijn.
Gaja(Polen) zou het ook nog heel goed kunnen doen met de jury. Er zijn dit jaar redelijk wat landen die redelijk goed kunnen doen bij zowel jury als tele, Albanië, Tsjechië, Polen sowieso
echt een goed nummer, en heeft wellicht ook winnaars potentie. maar de vraag die ik heb en ook heb vernomen dat meerderen hun zich dit ook afvragen, gaan we na een Opera achtige winnaar met Nemo dan verder met JJ. Of gaat juist dit JJ opbreken?
een top 3 zie ik er sowiezo al in zitten en wellicht ook wel een jury winnaar. maar overal. Daar ben ik nog niet uit. Maar kans maakt hij zeker
Ik vind het een heel mooi nummer. Ik hou ook van opera stemmen maar dan liever stemmen zoals van Il Volo. Maar het lied is prachtig dus zou het wat mij betreft heel hoog mogen eindigen.
Vorig jaar geloofde ik op voorhand niet in de winst van Zwitserland. Maar uiteindelijk vielen alle puzzelstukjes (lied, zang én staging) mooi in elkaar. Als Oostenrijk in dat laatste ook slaagt, eindigt het zéér hoog. Maar winst? Ik durf het niet te voorspellen.
Née dank u wel
Ik weet niet hoe dit nummer live gezongen kan worden. Er zit zoveel technisch geknutsel in (wat tegenwoordig mag helaas) dat de zanger eigenlijk niets echt te zingen in de show. Ik vind het wel grappig maar enorn fake.
De grote winnaar dit jaar?
Zou zomaar kunnen.
Bij de vakjury gaat dit zeker scoren, maar wat gaan de televoters doen?
Kan nog weleens spannend gaan worden.
Irritant lied, met name door dat hoge gegil.. Stem en uirstraling kunnen mij in ieder geval niet bekoren.
Voor de eerste keer een countertenor op het ESF en dan ook meteen met een supersong! Ik ben hier helemaal weg van en voor mij is dit het beste lied wat ooit heeft meegedaan aan het ESF. Het enige minpuntje was JJ’s optreden bij Eurovision in Concert waar hij bij het techno gedeelte begon te springen. Hopelijk laat hij dit in Basel achterwege en concentreert hij zich puur op het zingen. Dan zit een top 3 notering in de finale er dik in. Het moge duidelijk zijn dat hij van mij mag winnen.
Ik houd van klassieke elementen in popliedjes maar bij dit nummer slaat het soms teveel door naar het geluid van een fluitketel waar het water net van kookt. Het begin van Wasted love vind ik wonderschoon en het techno einde kan ik ook pruimen. Maar de stem van JJ werkt dus zo nu en dan op mijn zenuwen. Al met al net Top 10 bij mij. In de eindranking gaat dit ongetwijfeld in de Top 5 eindigen. Winst vermoed ik niet.
Arty farty ‘popera’ gezongen door een contratenor (in mijn jonge tijd ook wel een ‘castraatje’ genoemd).
Het is allemaal zo fake als de pest en ik ben zeer benieuwd of ”het grote publiek” hiervoor te vinden is?
Het is dit soort in mekaar geknutselde muziek die me ontzettend doet verlangen naar een echt orkest.
Oostenrijk (maar dit jaar ook bijvoorbeeld Tsjechië) brengen uiteindelijk een heel hybriede mix van geluiden die onmogelijk life kunnen gebracht worden waardoor het op zich al als een soort fraude aanvoelt om dit tijdens een life-uitzending te zien en horen.
Als er tijdens de preselecties in (pakweg) San Remo of Albanië (er zijn nog meer landen die het doen) met een echt orkest en koor kan gewerkt worden, waarom dan niet op het songfestival?
Dan zouden dit soort ‘over-the-top’ technisch in mekaar gedraaide ”liedjes” meteen door de mand vallen.
Maar .. er is ongetwijfeld een publiek voor. Persoonlijk erger ik me dood aan dit soort fake-toestanden.
Bovendien weten we allemaal dat als dit scoort het meer met de zanger dan met het product zal te maken hebben.
Hij vinkt namelijk alle woke-eisen aan en is dus al bij voorbaat voor een grote groep kijkers de winnaar.
Denk aan Nemo versus Baby Lasagna verleden jaar.
Een écht orkest vinden ze geloof ik te duur maar voor allerlei andere gekkigheid blijkt er geld genoeg te zijn.
+1
Het is zeker goed gezongen, maar het grijpt me minder aan dan veel andere nummers.
Ik voel deze niet; het is onmiskenbaar kwaliteit maar het pakt me niet. Misschien dat de live versie en act hier verandering in brengt maar voor mij voelt het vooralsnog afstandelijk en wat te gekunsteld.
Ben het helemaal met je eens.
+1
+1) bijzonder dat dit zo hoog staat bij de bookmakers, terwijl hier op een enkeling na, dit lied niet gewardeerd wordt of men het niet voelt. Ook ik ben hier één van.
Maar ja vorig jaar zag ik ook niet aankomen dat Nemo zou winnen. ( staging was geweldig)
Ook dit jaar zal de staging, die steeds belangrijker wordt de doorslag geven (( zet ‘m op Claude).
Ben niet thuis in de opera genres. Het is m’n smaak niet. Een bepaalde kwaliteit heeft deze popera wel maar gek genoeg is dat naar mijn idee en gebaseerd op YT hier niet de live vocale. Komt goed natuurlijk want je mag meezingen met het bandje, Ook deze favoriet is m’n ding niet.
Het is een hele goede zanger, geen twijfel over mogelijk. Maar het lied is niet mijn smaak al hoor ik dat het kwalitatief echt goed is.
Zou kunnen winnen, ik merk, net als Nemo vorig jaar, dat ik dit soort liedjes nooit draai.
Buurland Zwitserland zou met goede staging en doordat het opvalt tussen alles dit jaar zomaar de dark horse kunnen zijn
Deze jongen kan ongetwijfeld zingen en de compositie (met name de coupletten) is knap. Maar toch raakt en pakt me dit totaal niet. Ik heb het geloof ik nog nooit helemaal kunnen afluisteren. Ik denk dat dit te niche is en teveel opera. Zwitserland 2024 was in dat opzicht toegankelijker. Ik vrees dat Oostenrijk een Frankrijk 2010 gaat doen. Ik vraag me echt af of het publiek hier de telefoon voor pakt.
Ik verwacht een score in de richting van Zwitserland 2021. In een jaar als deze kan dat winst betekenen.
Schizofreen nummer. En die hoge stem irriteert me. Het einde is compleet over de top. Ik denk dat dit gaat teleurstellen eerlijk gezegd, Of althans een stuk lager gaat eindigen dan nu de verwachting is
Ik begrijp waarom Oostenrijk tot één van de favorieten wordt gezien. Maar deze inzending is niet aan mij besteed. Ik vind het lied een wat deprimerende ondertoon hebben. Dat spreekt me al niet aan. Crossover muziek kan ik appreciëren, maar dan moet het mij op de een of andere manier gewoonweg raken en dat doet dit lied niet. Ik vind het wel heel knap wat ik hoor van JJ, maar ik voel ‘m niet. Van mij hoeft dit zeker niet te winnen en voor nu verwacht ik eerder een plek 2-5.
Slecht is het zeker niet maar mij kan het niet bekoren. Ik hou zeker van opera maar dit vind ik ver over de top. Het irriteert ne naarmate het nummer vordert. Ik zie dit niet winnen.
Ik vind het te bedacht, ik voel hem niet, hij komt op mij te onvolwassen over om over een zwaar onderwerp als ‘wasted love’ te zingen, dat hij aan het eind van zijn optredens aan het springen is als een blije kleuter, helpt niet echt, ik vind zijn stem ook niet zo prettig, een beetje overschat allemaal.
Ik heb begrepen dat hij het live waar kan maken, maar toch geloof ik niet zo in een Oostenrijkse winst. Het is toch wat te gecompliceerd en gedwongen. Wel sowieso een prachtig nummer en een verdiende hoge notering.
Heel hoog irritatie gehalte dit nummer; ik kan er niet naar luisteren. Ben wel heel benieuwd waar dit gaat eindigen, ik vermoed de winnaar van de jury.
Ik denk juist geen winnaar van de jury, omdat het zo’n love or hate nummer is. Een of twee juryleden die het niet pruimen en het ergens onderin zetten en je kunt een top 3 al vergeten bij wijze van
Uitstekende zanger. Daar waar in het verleden crossover songs het niet altijd goed deden ben ik overtuigd van een hoge notering voor de Oostenrijkers. Mijn persoonlijke favoriet dit jaar.
Lijkt wel een luchtalarm wat afgaat. Vreselijk. Mocht het winnen dan horen daarna er niks meer van.