Vier presentatrices in Wenen
Mirjam Weichselbraun, Alice Tumler en Arabella Kiesbauer zullen het Eurovisie Songfestival 2015 presenteren. De winnaar van 2014, Conchita Wurst, is eveneens van de partij vanuit de Green Room. De eerste drie zullen de rest van de presentatie voor hun rekening nemen.
Mirjam Weichselbraun presenteerde eerder al muziekevenementen en is tegenwoordig te zien als presentatrice van Dancing With The Stars. In 2015 neemt ze ook de presentatie van de nationale selectie voor haar rekening. Alice Tumler is eveneens presentatrice bij ORF en werkte daarnaast bij ARTE. Arabella Kiesbauer werkte in haar carrière voornamelijk bij ORF en het Duitse Pro7. Dit jaar presenteerde de Oostenrijkse versie van Boer Zoekt Vrouw. Conchita Wurst zal meerdere keren op het podium verschijnen als showact, waarbij natuurlijk ook het winnende Rise Like A Phoenix voorbij zal komen.
Een beetje teveel van het goede lijkt mij. Presentatie is al zo tenenkrommend, zo humorloos en gemaakt. Dit kan niet goed komen. Is een presentator/trice niet voldoende?
Het wordt eng maar ik ben het weer een beetje met je eens: ik stoor me al jaren aan het “show stelen” of een poging daartoe van de presentatoren. Natuurlijk mag er best aandacht aan besteed worden maar overdrijven is ook een vak. Nog zo’n ergenisje: dat geschreeuw en overdreven gedoe door de puntengevers… een van de redenen waarom ik het commentaar op de BBC volg waar Graham Norton genadeloos met ze afrekent. Kan ik mij wel in vinden. Het hoeft echt niet allemaal weer terug naar vroeger (was soms erg saai) maar je kunt ook doorslaan.
Conchita in de Green Room… bleh. Met alle respect maar het winnen van het Songfestival is toch genoeg lijkt me. Waarom worden alle kijkers verplicht om naar haar te kijken? Ik vind het fijn als het Songfestival serieus genomen wordt. Bij het zien van Conchita schiet 90% van de kijkers in de lach. Lordi stond toch ook niet in de green room?
Volgens mij vind jij het Songfestival uberhaupt helemaal niet leuk
Ben juist een grote fan van het festival, alleen niet van al dit soort bedachte en gemaakte plannetjes. Van mij mag het ook allemaal wel wat kleiner en als je met vlaggetjes wil zwaaien, dan graag alleen achter in de zaal, en niet voorin, waar de camera er last van heeft en je als kijker naar dom gezwaai moet kijken.
Ik ben ook niet zo’n voorstander van meerdere presentatrices/presentatoren. Kijk maar hoe Petra Mede het in haar eentje prima deed. Twee presentatoren/trices tot daar nog aan toe maar drie is echt te veel en dan nog Mevrouw Worst in de greenroom. Neen, geef mij maar één presentatrice/tator!
Hoop dat Udo Jurgens ook nog even op het podium komt.
Dat lijkt me lastig……… of graven ze hem op…:-)?
Die downgrade plannen van de EBU lijken niet definitief doorgezet. Ik hoop dat de presentatie to the point blijft en niet doorspekt wordt met allerlei zgn. grappen en grollen waar niemand om lacht, behalve de presentatrices zelf.
Petra Meede was idd het levend bewijs van iemand die in haar eentje de kijkers op een plezierige manier door het programma kon lozen.
+1
“Pays-Bas douze points” hoeven ze alvast niet te oefenen. En die 8 en 10 eigenlijk ook niet 🙂
Waarom niet? 40 jaar na 1975 kan het weer gebeuren
Ja Ro , maar niet met Trijntje, grootste fout van de laatste 10 jaar. Het nummer ontstijgt niet de kwaliteit van dit jaar. Verder is het slechter dan Edsilia 2 en Hind. In TVOH zaten betere nummers.
Ik vind ook dat één presentatrice het prima afkan, anders wordt het weer zo’n onderonsje met hele flauwe grappen die niemand leuk vindt! Conchita vind ik prima in de ruimte waar de deelnemers zitten en als der Udo ook nog even langs komt zou dat helemaal geweldig zijn!
Bijzonder, want je lijkt je van alles af te keren wat andere juist wel leuk vinden of waarderen.
Ik moet zeggen, sinds wij de fesivals live bezoeken (en dus sowieso al geen ”last” meer hebben van tv opnamen), ben ik toch er anders naar gaan kijken.
Qua vlaggetjes. Niet piepen, hoort d’r bij! Voetbalfans hebben ook vlaggen, sjaals etc. Anders wordt het zo’n saaie bedoeling.
En kleiner qua deelnemers neem ik aan? Qua toeschouwers niet hoor. Kaarten waren nu al zéér lastig en ook vorig seizoen lukte het ons op het nippertje…
Hoezo vlaggetjes horen erbij? Ingevoerd door hysterische nichten die graag op de voorgrond willen. Verder kleiner qua aantal deelnemers en toeschouwers. Terug naar 1 avond.
Hysterische nichten? Beetje respect man! Alsof de hele zaal vol zicht met gay-mensen. De 5 miljoen kijkers vorig jaar waren zeker ook allemaal gay? Laten we blij zijn dat het ESF in ieder geval weer een beetje leeft in NL.
Wow. Maar goed dat jij daar allemaal niets over te zeggen heb….
Die vlaggen horen er helemaal niet bij en zouden verboden moeten worden! 1 avond ook zo gek nog niet. 4 presentatoren veel te veel! Peter je bent de held van de avond!
Evenementen waar landen met elkaar strijden om de winst van de wedstrijd, daar horen vlaggen bij. Al die verschillende culturen en talen maken het ESF zo bijzonder.
Presentatie door een gastheer/gastvrouw of een team is een vanzelfsprekend deel van de ceremonie. Het EBU moet de kijker welkom heten en de wedstrijd begeleiden via deze mensen.
Die vlaggen horen erbij, ja. Het is alleen de vraag hoe dominant ze in het beeld aanwezig horen te zijn en hoe lang. Het hoort er ook bij dat de kijkers de artiesten goed kunnen zien. Dat was god zij dank in 2014 al beter geregeld dan in het vlaggenrampjaar 2013.
Bij het voetbal is het zelden zo dat de vlaggen voor de tv kijkers het zicht op het spel belemmeren. Ze moesten eens durven. De kijkers zouden woedend zijn. Ik zal het maar zo zeggen dat voor het ESF de juiste balans nog gevonden moet worden.
Wat een verademing deze reactie. Dank!
Haha, lezen valt niet mee
Ga toch krassen, dan win je nog s wat!
Nee hoor. Maar je komt op mij over als iemand die naar voetballen gaat kijken en eigenlijk tennis wilt zien en dan nog teleurgesteld naar huis gaat ook…
Zowel in Kopenhagen als Malmo werd duidelijk aan het publiek gevraagd voor de camera’s je in te houden met vlaggen. Juist het evenement, twee weken festival, is sterk. Dat maakt het Songfestival ieder jaar sterker. Wij gaan daar weer van genieten in Wenen!
Kan Peter lekker in z’n uppie brommen voor de televisie… Geweldig genote!
Het festival neemt elk jaar in kracht af. De verrassingen zijn totaal verdwenen door de ellenlange voorbereidingen, de meeste nummers al uitgemolken. En daar het verschrikkelijk over de top is geworden hebben de gays het zich toegeeigend. 1 avond is voldoende en veel leuker. Vroeger leefde je weken naar het festival toe, nu haak je af voor het goed en wel begonnen is.
Dat vindt ik dus ook, kan me herinneren (als ik me niet vergis) dat de deelnemende songs niet eerder dan maand van te voren ge-airplayed mocht worden op de radio en tv , anders volgde er diskwalificatie.”” Zo bleef het tenminste echt spannend”( waren er ook nog geen videoclips en halve finales).
De liedjes hebben alleen nieuwswaarde in de aanloop naar het songfestival. Dan kun je scoren als songwriter-artiest met je clip en je nummer en ben je overal welkom. Na het ESF is hooguit de top 3 nog even in beeld.
Voorheen inderdaad 1 maand van tevoren, anders diskwalificatie en deze wijze heeft meer grote artiesten voortgebracht dan de afgelopen jaren. Zelfs deelnemeds die niet wonnen bleven overeind na het festival. Nu worden nummers in aanloop stuk gedraaid tot je er kotsmisselijk van wordt. Totaal geen spanning meer. Een grote commerciele bende.
Als ik jullie was zou ik “deze grote commerciële bende” gewoon niet meer kijken en het gebeuren ook niet meer op een andere manier volgen. Scheelt een hoop ellende.
Tsja,….tijden veranderen mensen, is niet voor iedereen even makkelijk om mee om te gaan ;)… en laten we niet doen alsof één mening representatief is voor de rest van de fans/kijkers. Volgens mij wil de EBU ook juist meer sturen op open selecties, dus wat doe je dan met nationale voorrondes? Ook een maand van te voren houden? Ik ben het eens met de mensen die vinden dat het vroeger veel spannender was, maar dat het festival verspreid is over meerdere dagen vind ik geweldig, zo is het niet meer na 1 avond voorbij, maar geniet ik persoonlijk als fan er veel langer van. Ik leef er nog steeds naar toe, net als ‘vroeger’. Misschien moeten ze de repetities ook niet meer toegankelijk maken voor journalisten/fans, maar aan de andere kant heeft het zien van repetitiebeelden ook wel z’n charme (en spanning vind ik) en bovendien bepaal jezelf of je de beelden bekijkt of niet, net als met de liedjes kun je er ook voor kiezen om er niet naar te luisteren tot de eerste semi. Dus het verrassings-effect heb je ook deels zelf in de hand naar mijn mening.
Ik zou er niet zoveel aan veranderen. Het is prima zo. Leuk dat je alles op het web kan meemaken.
Maar ook “the big five” moeten gewoon weer in de halve finale meedoen. Geen onbegrijpelijke status aparte.
Zolang ieder talent vanuit zijn studio iets mag inzenden en het geen onderonsje van de platenbazen met centen wordt. Of is dat inmiddels al zo?
Tja die Big 5: al jaren een ding…. omdat deze landen financieel het meeste bijdragen zijn zij rechtstreeks geplaatst voor de finale met alle gevolgen van dien want wat met name UK en Frankrijk de laatste jaren inzenden is niet best. Mijn voorstel: als het om het geld gaat laat de inkomsten die je evt misloopt door de overige 34 landen opgehoest worden. Ik denk ook dat je met sponsoren een heel eind komt. Ook het krampachtig vasthouden aan nationale zenders (dus geen RTL in nederland bijv) zal op den dur niet meer kunnen. zijn we meteen af van de landen die toch al geen geld hebben om een eventueel ESF te kunnen organiseren…. ik doel daarmee op Moldavië bijvoorbeeld. Wellicht niet echt heel sociaal deze gedachtengang maar ik ben benieuwd wat jullie daavan vinden.
Gelukkkig heeft de afstandsbediening een uitknop
Dit zou inderdaad wel een goed idee zijn
Ik luister maar één keer naar de deelnemende nummers voordat ze op het podium staan anders is de lol er voor mij een beetje af en is het weer een beetje die spanning van “toen”. Al die nationale finale’s gaan aan mij voorbij, behalve dan de Spaanse want ik vind het wel lekker om me eens ’n keer lekker te ergeren!
4 presentatrices is wel erg veel van het goede denk ik. Of het nu zo’n slimme zet is om Conchita in de Green Room neer te zetten weet ik niet.
Toch op z’n minst een aparte situatie die Big 5. Als groot evenement zou je toch in staat moeten zijn je broek op te houden los van extra financiële hulp van landen. Dat die landen daarmee een finaleplaats kopen en dus geen acte de présence in een halve finale hoeven te geven lijkt ook al niet in het voordeel te werken gezien de vaak magere scores. Kan me ook niet voorstellen dat het om zoveel geld gaat dat daarvan het belangrijkste deel van de kosten wordt gedekt. Geen idee waarom deze situatie zo ontstaan is.
Een meetlat voor kwaliteit laat zich moeilijk lezen. Een duidelijker profiel of gewijzigde opzet zou volgens mij wel meer mogelijkheden kunnen geven mbt inkomsten en het vinden van een goede kandidaat met wereldact.Sponsoring op nationaal niveau en zender. Voor Eutopa zal het wel een stuk moeilijker liggen maar bij sportevenementen kan het ook…
The big 5 plaatsen zich alleen maar rechtstreeks omdat zij de grootste financiele bijdrages leveren aan de EBU dat is helaas sinds de introductie van de halve finales al jaren zo. Ik kan mij herinneren dat Leon voor Duitsland destijds (onterecht?) in de pre selectie werd uitgesloten, de preselectie vond destijds plaats omdat er toen ook al teveel landen waren en er nog geen halve finales bedacht waren. Als je dit bewuste jaar echter bekijkt vraag ik me toch echt af wie er in die selectiecommissie gezeten heeft want er zaten in de finale toch een aantal draken van nummers…. Lijkt me dus ook geen oplossing.
Zo’n pre selectie klinkt vreselijk. Overgeleverd aan een jury waar ongetwijfeld ook weer mensen met verschillende belangen, sympathie of voorkeur in zullen zitten.
Zijn we nu beter af. Alhoewel de zgn vakjury nog steeds meebepaald en zij duidelijk verder kijken en luisteren dan of een nummer binnen traditionele opvattingen van kwaliteit past ben ik er toch voor om het de kijker volledig te laten bepalen. Dit geldt dan ook voor de Big 5.
Nee, die kijker hoeft voor mij niet de 100% invloed te hebben die wij van de jaren 00 van deze eeuw kennen. Ik ergerde me blauw en groen aan de voorspelbare uitslagen, zoals de 12 en 10 die op deze manier sowieso naar Turkije of Armenië gingen, In 2007 kwam het tot een uitbarsting toen de westerse landen er bij de semi nauwelijks aan te pas kwamen (onafhankelijk van hoe het lied was) en de kijkcijfers in de finale in die landen dramatisch waren. Toen moest de EBU wel zo langzamerhand wat verzinnen, want de taal van geld begrijpt ze wel. Heel langzaam kreeg de jury weer een rol terug en wat mij betreft doorgaans een goede, want je ziet duidelijk een neutraliserende invloed tov de diasporastemmen. Wat mij betreft een prima beslissing al begrijp ik niet dat in elk land maar 5 juryleden de 50% bepalen. Wat is er tegen om er bv. 15 van te maken? In het tijdperk van computers zou dat niet of nauwelijks tijdverlies geven.
Helemaal mee eens, ben blij met de terugkeer juries maar dat mogen er wat mij betreft wel meer zijn…. des te meer kans heb je op een evenwichtige maar vooral deskundige jury met mensen uit het vak (niets ten nadele van Carlo Boshard hoor….ahum)….. ook ik heb me bij het volledig televoten kapot geergerd aan de voorspelbaarheid van de hoge scores. Zo zaten we hier op voorhand de 10 en 12 al uit te delen als de spokesmen (of women) van sommige landen nog moesten komen…. De voormalig Joegoslavische landen konden er wat van:-). Maar ook nu nog komt het regelmatig voor: Cyprus – Griekenland bijvoorbeeld. Rusland – Wit Rusland…. Volgens mij kom je er nooit helemaal vanaf:-). Er zijn nu eenmaal volkeren die binding hebben met elkaar op taal en muzikaal gebied… laten we het daar maar op houden……
Dat laatste dan vooral, ik denk zelf ook dat je daar nooit helemaal vanaf gaat komen. Ergens logisch ook, smaak, cultuur, herkenning en ook een verschil in benadering. Vervelend is het wel ja, dat voorspelbare stemgedrag. De jury kan dit effect idd soort van neutraliseren wat niet wegneemt dat het wel gebeurd. Nog steeds vervelend en bovendien uitgebreid in beeld. Toch denk ik ook dat zonder de vakjury de winnaars of meer succesvolle nummers, punten of verkoopcijfers, zo’n beetje dezelfde zullen zijn. Zijn die jury’s aangesteld om op hele andere zaken te letten dan de gemiddelde televoter doet? Welke kwaliteiten zoeken ze dan?
Zoals ik eerder zei denk ik dat een duidelijker profiel het festival een kwaliteitsimpuls kan geven. Nu kan het ook zonder “vakjury”.