Dijkhuizen, Staverman, Luyckx, Hind en Wijnen in Nederlandse jury [upd]
De Nederlandse jury voor het Eurovisie Songfestival bestaat uit radio-DJ Gijs Staverman, zangeres Carolina Dijkhuizen, Q-directeur Florent Luyckx, zangeres Hind (ESF’08) en Creative-director Maurice Wijnen. AVROTROS moet daarnaast een backup-jurylid aanwijzen. In eerste instantie meldde de EBU dat Carlo Boszhard in de jury zat en Wijnen backup was. Boszhard zat echter in 2013 al in de jury en mocht dat dit jaar dus niet doen. Backup mag hij om die reden ook niet zijn. Verder meldde de EBU dat Staverman voorzitter was in plaats van Dijkhuizen, al lijkt die rol belangrijker dan die in werkelijkheid is.
De jury’s beslissen over vijftig procent van de punten en baseren hun resultaten op basis van de jury-repetities op de avond voor de tv-uitzending. Zo spoedig mogelijk na afloop van het songfestival zullen ook al hun punten openbaar worden gemaakt. Edsilia Rombley zal op 23 mei het totaalresultaat aan Europa (en Australië) overbrengen.
Naast de Nederlandse jury werden ook de juryleden van de 39 andere deelnemende landen bekend gemaakt. De lijst vind je op eurovision.tv.
Wat? Alweer Carlo Boszhard en Hind? Die zaten er 2 jaar geleden toch ook al in? Er bestond toch een nieuwe regel dat juryleden niet meerdere malen in korte tijd opgeroepen mochten worden voor de jury. Ik vraag me af of dit vlgs de reglementen mag.
Ja en die Boszhard heeft er verstand van. Over het paard getild mannetje is het, meer niet. Denkt heel wat te kunnen, maar kan alleen collega’s afbranden. De man zou niet meer op tv mogen verschijnen.
https://www.songfestivalweblog.nl/2013/09/jury-uitslagen-songfestival-2014-worden-openbaar/
Vorig jaar was het zo dat je de afgelopen 2 jaar niet in de jury mocht zitten. Carlo zat er in 2013 wel in…. Is deze regel aangepast?
Ik heb het even opgezocht: members of the jury must not have been part of the jury in the previous two years. Ze zaten er in 2013 in, en dat is één van de previous 2 years. Of bedoelen ze dat ze niet in beide voorafgaande jaren plaats mogen hebben gehad in de jury? Het lijkt wel of Boszhard een abonnement op die jury heeft.
Redactie: Hind zat er ook in in 2013 als ik me niet vergis.
Je vergist je Robbert: Dat waren Kim-Lian en Nance, zie ook: http://www.ad.nl/ad/nl/13344/Dossier-Eurovisie-Songfestival/article/detail/3443860/2013/05/19/Leden-vakjury-Songfestival-onthuld.dhtml
Wat erg. Wéér Boszhard… die man heeft geen smaak 🙁
Carlo moeten ze thuis laten en niet meer punten laten geven (met zijn eeuwige euroballads).
De rest kan ik wel meeleven..
Ik heb net antwoord van AvroTros gekregen op mijn e-mail. Boszhard zal óók als back-up jurylid vervangen worden. Dus dadelijk helemaal geen Carlo meer.
Heeeel goed Robbert! Bedankt voor je actie :-))
Jippie. En nu RTL4 nog zo verstandig zijn.
Robbert goede actie en RTL 4?
Prima. Boszhard is niks waard. Met zo’n types zou Nederland nooit de finale halen.
Eurovisie-hater #1 in de jury doet me toch wel ietwat lachen.
Voormalige Songfestivaldeelnemers in de diverse vakjury’s zijn als ik goed heb gecheckt:
Aram Mp3 (ARM), Gary Lux (AUT), Manuel Ortega (AUT), Roberto Bellarosa (BEL), Florence Huby (BEL – WitloofBay), Lotte (DEN 1992), Marie Myriam (FRA), Mariana Efstratiou (GRE meerdere keren meegedaan), Birgitta Haukdal (ICE), Ryan Dolan (IRE), Liora (ISR), Valters Fridenbergs (LAT) backup, Geta Burlacu (MOL) backup, Margaret Berger (NOR), Donatan (POL), Cleo (POL), Adelaide Ferreira (POR), Inês Santos (POR 1998), Ovi (ROM 2x meegedaan), Alsou (RUS), Dina Garipova (RUS), Tinkara Kovac (SLV), Daniel Diges (SPA), Rosa Lopes (SPA), Ruth Lorenzo (SPA), Pastora Soler (SPA), Nevena Božović (SRB 2013), Gabriel Broggini (Sinplus) (SWI) en uiteraard Hind (NET)
Met haar 17 jaar is óf de Zweedse ISA (JESC’10 en MF’15) óf het Israelische zangeresje Shay Hambar het jongste vakjurylid. Zij zijn de enige tweee juryleden van onder de 20. De meeste juryleden zijn in de 40, 30 of 60. Het oudste jurylid is maar liefst 86!!; Dusan Hren. Deze Sloveense dirigent was in 1961 de delegatieleider van Joegoslavië bij hun debuut. Uitstervend ras dus.
Van alle namen inclusief backup komt de volgende kreten regelmatig voor:
73 componisten
160 zangers (inclusief backing) (nog weinig op 240 leden)
93 x ,producer en 16x manager (belachelijk hoog, die focussen op commercie en niet op lied)
17 x presenters, 25 x DJ, 5 x danser (wat doen die daar die zijn een maand te vroeg)
Ik had graag gezien dat er meer componisten en tekstschrijvers waren en mensen met een gedegen muzikale opleiding in plaats van die omhoog gevallen schuifknoppenboys die zichzelf producer noemen.
Als ze zich maar niet in het hoofd halen Vader Abraham, Gordon, een of andere Volendammer, Daniel Dekker of Gerard Joling in de jury te zetten, Waarom niet gewoon Jacqueline Govaert of Willem Nijholt?
Ik ben er vóór dat de jury’s een zo groot mogelijke verscheidenheid in leeftijd hebben. Dus ja, Willem Nijholt bijvoorbeeld. Die weet, ondanks zijn leeftijd, tenminste waar hij over praat.
Voor mij zou een optimale line-up een goede geslachtsverdeling en leeftijdsverdeling vereisen, bijv.:
Ayden (16-20), Sharon Doorson (21-30), Anouk (31-40), John Ewbank (41-50), Eric van Tijn (51-60)
Vraag ook meteen even Ayden en Sharon voor 2016 en 2017.
de juryleden mogen geen connectie met een van de, ik gok ook eigen, inzendingen hebben. Aangezien Anouk dit jaar songwriter is…
Ik zou helemaal geen bezwaar hebben tegen leeftijdsverdeling binnen jury’s. Alleen denk ik niet dat het in een team van mensen uit het muziekvak heel veel verschil zou opleveren tussen iemand van bv. 30 of iemand van 55. Ik verwacht dat mensen uit het vak zich het meest laten leiden door hun muzikaliteit en dan zou het eigenlijk niet moeten uitmaken of iemand 25 of 50 is. Ik verwacht bv.dat er misschien wel verschil in smaak zal zijn tussen Sharon Doorson en de oudere John Ewbank, maar denk niet dat het verschil per se bepaald wordt door leeftijd.
Gezien de kwaliteit van het lied vergeet ik dat. Oké – Edsilia.
Ben ik nu dom? Als ik op de link in het artikel klik dan krijg ik volgende melding
SORRY, the page you are looking for does not exist (anymore) or has been moved…
Heeft iemand anders ook dit probleem?
De link is gewijzigd door de Nederlandse wijzigingen. Juiste link is http://www.eurovision.tv/upload/2015/jury/ESC_2015_juries_v2.pdf. Zal binnenkort wel een versie 3 komen
Op zich geen verkeerde keuzes die gemaakt zijn voor de jury. Kan mij er wel in vinden.
Misschien leuk nieuw programma voor Paul de Leeuw: “Wie wordt jurylid voor het songfestival’ dan hebben onze BNers weer iets om handen.
Juryleden zouden moeten beoordelen hoe een bijdrage de oorspronkelijke doelstelling invult: gaat om compositie, uitvoering en samenbinding in combinatie met eigen identiteit, ofwel diversiteit vieren. Dan horen volgens mij DJs presentatoren , platenbazen en managers en dansers niet automatisch tot de logische juryleden. Componisten, zangers, muziekprofessoren en zangcoaches dan weer wel.
Edsilia is de schoonzus van Trijntje Oosterhuis. Telt dat ook als connectie? :-p
Wat doet die Hint er in??
Nooit een hit gescoord. Perfectionistich dametje. Heeft geen smaak
Gisteren Trijntje gezien bij Carlo & Irene. Nou als dit het moet worden, dan wordt ze laatste in de halve finale. Slechte uitvoering. Valse tussenstukken, waarvan iedereen dan gaat beweren dat het een bepaalde heesheid in haar stem is. 3 slechte achtergrondzangeressen en dan nog maar niets zeggen over de kleding. Hier gaat Europa niet op stemmen.
Het was niet haar beste optreden maar ik snap totaal niet hoe je kunt beweren dat de backings slechts waren, je hebt niet goed geluisterd. Daarnaast is dit een kleine studio waar het geluid nooit zo goed is als op het ESF, neem je dat ook mee in je beoordeling? En wat betreft de kleding, tsja kwestie van smaak, maar dit gaat ze geeneens dragen op het songfestival dus wat heeft het voor zin om haar daar nu op af te rekenen? Of is het een mogelijke voorbode en doet ze een Esther Hart door iets gouds te dragen…mag hopen van niet. Ik geloof nog steeds in wat Trijntje recent zei; “Ik ga alles geven”. Dat deed ze gister niet en dat hoeft ook niet wat mij betreft.
Die valse tussenstukken zitten er altijd tussen en is geen heesheid van haar stem die iedereen zo bewonderd. Dus dat is al minpunt 1. Backing vocals zijn irritant aanwezig en overstemmen de lead zangeres. Leidt af van waar het daadwerkelijk om gaat. Voor wat betreft de styling: die is bij Trijntje altijd afschuwlijk dus op 19 mei zal het niet veel beter zijn. Een getailleerd jasje op een rok: een dikke reet ten gevolge.
Ik hoorde in dat interview met Carlo en Irene, dat Hans Pannecoecke erg gedreven is om het optreden van trijntje zo fantastisch mogelijk in beeld te brengen, en ook nu weer heeft zijn team contacten met mensen vd de regie/geluid/licht in Wenen, wat weer erg handig is bij het doorgeven van wat ze precies willen!
Wat een “Tacky”outfit droeg ze zondag. Simpelweg ordi.
En weer die attitude met denigrerende opmerking toen ze beweerde dat niet om kwaliteit gaat bij Esc. Vandaar dat ze zelf met een belabberd lied komt aankakken. Alle ballen moet ze zeker niet op Hans gooien die heeft al de moeilijke taak om van niets, iets te maken, als het ergens fout gaat krijgt ie zeker ook nog de blaam. Nee meid, 1 feit staat vast , winnen ga je zeer zeker niet .
Bij life 4 u klinkt het altijd slecht.
Hm, kan dit ook?
(Verkiezing beste liedjes ooit)
Ik bedoelde deze: playlist verkiezing beste songfestival song aller tijden
De verhouding volume lead-backings was niet bepaald ideaal. De backings hadden zachter gemoeten, de lead harder. Dan hadden we ook de soulvolle stukjes beter kunnen horen. Dit is puur een kwestie van de techniek, de geluidsman achter de knoppen. Dit verander je door aan de knoppen te draaien. Te vaak echter krijgen de artiesten zelf hiervan de schuld (‘De artieste viel tegen, ze had geen volume’). Dit is dus een aandachtspunt van team Trijntje om de techniek kritisch te volgen in Wenen en niet met alles genoegen te nemen.
Het lied van Hind was niet het probleem. De verentooi, waardoor ze haar hoofd niet durfde te bewegen, heeft haar de das omgedaan. Dat geldt ook voor de ongecoördineerde bewegingen van de Toppers, de strik op de buik van Maribelle, de vreemde zwarte omajurk van Willeke en -vrees ik – het ay ay ay van Trijntje, die zich op het ogenblik in de polls tusen plaats 28 en 34 beweegt. En waaarom zit Trijntje niet in buitenlandse tv-studio’s?
Hind’s probleem was een beter liedje in hetzelfde genre: Qele Qele van Armenië dat in optreedvolgorde ook nog eens dicht op haar zat. Dat in combinatie met haar Parkinsongezicht.
Joan Franka had een Indianentooi die haar weinig kwaad gedaan heeft, ze zong gewoon reteslecht.
Bioj Trijntje zit er het risico in dat ze ordinair en bling bling gaat dragen en dan krijg je inderdaad een soort Verka Serduchka of Gouden Billen van Esther Hart. Niet charmant. Vocaal zal het goed zitten bij Trijntje.
In mijn opinie wordt er teveel de nadruk gelegd op de inbreng van die Pannecoucke. Bij de meesten van jullie hier hangt het dus van hem af of het gaat slagen. Vergeet niet dat vorig jaar een gewoon sterk lied extra sterk werd gemaakt door de beelden en dat het toen pas op waarde werd geschat.
Nu moet een zwakke inzending het dus gaan maken met enkel en alleen de inbreng van een buitenstaander en verschuilt de artiest zich hier achter.
Ik vind Calm after the storm nog altijd een heel zwak en oersaai lied. Winst is nagenoeg 75% te maken met het visuele kunstje dat Pannecoucke geflikt heeft. Hij heeft laten geloven dat er chemie tussen die twee zat, terwijl ze waarschijnlijk al op onderlinge ramkoers zaten. Dat in combinatie met een goede loting en dat mensen die de schurft hadden aan Conchita hun toevlucht dus bij de Common Linnets konden vinden. Zonder Conchita’s winst had Nederland niet de tweede plek gehaald. Daar ben ik van overtuigd. Zonder Pannecoucke zelfs niet eens de finale. Dus inderdaad omdat het liedje minder heftig en Anoukerig is lijkt het een misschien minder goede compositie. Maar vergeet niet dat het een van de weinige positieve oorwurmen is, en dat landen als Denemarken en Georgië, Moldavië en Hongarije evenveel herhaling in zich hebben.
TCL had vorig jaar iets verder rond deze tijd al een internationale hit ,met name Scandinavië en de Baltische landen.
Dat klopt, maar wil niks zeggen, “Rise like a phoenix” was van tevoren ook nergens een hit, maar het won, en zelfs daarna werd het niet echt een hit in Europa..
Je mist mijn punt. TCL had al een internationale hit , ongeacht of ze uiteindelijk 1e of 2e zijn geworden. Erna een nog grotere hit en meer successen dan die behaarde winnares.
Ik ben sowieso van mening dat Trijntje het niveau van het ESF veel te laag heeft ingeschat. Gezien dat ze heeft gedacht dat ze met Walk Along aan kon komen zetten.
Ten tweede: had ik eerst nog wat hoop dat regiseur Pannecouck de boel nog wat omhoog kon tillen ; ik heb in een interview gelezen dat Trijntje heeft gezegd dat de AvroTros maar een klein budget voor het songfestival over had, en dat Pannecouck daarop heeft gezegd, dat je voor zo weinig geld niet de wereld moet verwachten. Over die geweldige uplift die we van hem verwachtten, maak ik me nu dan toch wel een beetje zorgen.
Ten derde: hoe je het ook draait of keert: bij 538 vond ik het nummer beter klinken dan andere keren. Trijn zong hier met riedeltjes die het minder eentonig maakte.Maar bij lif4you viel het me weer zwaar tegen. Ik vond het echt niet mooi. Vooral in de hoge tonen was het volgens mij niet zuiver.Zou dat nou komen doordat ze op Koninginnedag buiten heeft gezongen? Ik heb vaak gehoord dat zingen in de open lucht een zware last voor een stem is.
Daaruit volgt dan eigenlijk ten vierde: waarom spaart ze haar stem niet? Op Bevrijdingsdag zou ze 3 of 4 verschillende podia gaan afsjouwen. Wat me dan weer op de volgende gedachte brengt: Waarom is ze dat nummer in hemelsnaam in Nederland zo aan het promoten? Dat had ze in het buitenland moeten doen.
Zo, dat was het voor vandaag. 🙂
Ach misschien hebben zij juist een verrassing voor ons..
Anders volgend jaar beter..k lig er niet wakker om
Zoals gezegd, de meerderheid laat een finaleplaats afhangen van wat Pannecoucke ervan kan maken. Jammer. Calm after the Storm is een lied van een veel hoger niveau en de camera- en regievoering hebben het naar een nog hoger plan gebracht. Dit gaat met het waai waai waai liedje niet gebeuren.
Zeer slecht nummer, dan doet Carlo Boshart het nog beter