Ticket Lisboa [7]: Wie o wie mag voor jou naar het songfestival?

Dit vind je misschien ook leuk...

159 reacties

  1. Kenny schreef:

    WAYLON!

  2. Esmee schreef:

    Tenzij er een knaller voor haar geschreven wordt. Zodat het in het genre ‘populaire klassiek’ of ‘klassieke muziek voor iedereen’ kan vallen. Maar tja, wie gaat dat schrijven?

  3. riccardo schreef:

    Stel het wordt Tania dan zou ik ook echt voor klassiek gaan. De opera meets pop variant is al vaker gedaan met zeer wisselend succes. Il Volo ligt misschien nog te vers in het geheugen. Die van dit jaar ook.

  4. Ed schreef:

    Julia Zahra ….. GEEN HELD was een prima NL inzending geweest

    https://youtu.be/bE9Q4dW_TkY

  5. Tippy2 schreef:

    Tania is voor mij een veel te groot risico, ik zeg niet doen

  6. martinali schreef:

    Stuur onze eigen Bouke

  7. martinali schreef:

    Stuur onze eigen Bouke er naar toe

  8. Robert schreef:

    ze moeten Robby Valentine vragen

  9. Esmee schreef:

    Op 35.10 Tania Kross met een variatie bij De beste zangers van Nederland. Prettig.
    Ik wil haar toch als één van de serieuze kandidaten aanmerken. En ik hoop dat ze het mag worden!

    https://www.npo.nl/beste-zangers/24-06-2017/AT_2075611

  10. Esmee schreef:

    Ik kan het niet laten. 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=3fg_zSvDjz4

  11. Tippy2 schreef:

    Vooruit dan, Tania Kross maar alleen samen met een DJ, voor het hippe element… 🙂

    • Matje schreef:

      Zo moet het zijn mochten ze voor Tanja gaan. Weet niet of het aanslaat , Zweden heeft ook al zoiets gedaan en hoewel het de finale haalde deed het op de zaterdag niet veel (la voix).

  12. Esmee schreef:

    Tanja Kross vond het nummer van België van dit jaar een goed nummer. Ze zal daar wellicht voor open staan.

    (En terzijde: zelfs Maan sloeg stijl achterover van Tanja’s prestatie. Dat wil ook wel wat zeggen 🙂

  13. riccardo schreef:

    Tania en dance, nee niet echt. Maar met een goed nummer, gaan we weer, ach waarom ook niet. Ook ik vind dat ze “haar” nummers mooi neer weet te zetten. Zou het dan wel in de voor haar bekende hoek houden. Past veel beter bij haar en lijkt me een stuk geloofwaardiger overkomen.

  14. Eddy schreef:

    Ik denk dat Wibi Soerjadi ronduit perfect zou zijn .. hij heeft de guitige uitstraling van een Alexander Ryback en een onovertroffen gevoel voor muziek .. klassiek en modern … bovendien is het iemand die een heel leuk excentriek kantje heeft, ’t is een perfecte match tussen hem en het ESC .. yep, Wibi go for it!!

  15. jos schreef:

    dan maar dries

  16. Esmee schreef:

    Ik heb het vermoeden dat Tania Kross van zelfs een eenvoudig liedje een parel kan maken. Ik zeg doen!
    Ze heeft mijn vertrouwen.

    • Br@m schreef:

      Helemaal mee eens. Ik zat net de tracklist van de CD van de Beste Zangers te bekijken (komt 11 juli as. uit) en daar staan ook een paar duetten op waaronder “Barcelona” wat Tania samen met Tommie Christiaan gaat vertolken. Zoiets of iets als “Amigos para siempre” zijn geschikte nummers voor haar maar in ieder geval geen dance want dan maak je er een kermisattractie van.

  17. jos schreef:

    Tania dus voor 2018 , goede keuze

  18. jos schreef:

    maar wil zij wel ?

  19. He1n schreef:

    Tania is die oudere dame waar de stem zo van trilt….Vreeeeeeselijk.
    Zo overdone…bah. Zit men niet op te wachten. Kunnen we nog beter Sieneke nog een keer sturen. Ook niks maar beter dan Tania

  20. Mark schreef:

    Voor mij blijven er na alle speculaties gewoon 5 artiesten over om uit te kiezen;
    Waylon, Caro Emerald, Alain Clark, Maan of Di-rect!

  21. maarten schreef:

    Maan met een DJ

  22. Tippy2 schreef:

    Mijn top 5: Kovacs, Waylon, een DJ, Ilse, Alain

  23. dick schreef:

    Bijna 2 maanden na de winst van Portugal (ik heb die jongen nergens meer gezien of gehoord, net als Jamala vorig jaar) kun je toch wel concluderen dat het songfestival commercieel gezien een flop dreigt te worden. Los van de populariteit onder de happy few (waar ik mijzelf onder schaar), is er geen hond die nog enig belang hecht aan wat er muzikaal gezien gebracht is. Waar in het verleden nog grote internationale hits gescoord werden (soms zelfs meerdere uit 1 jaargang ESC) is het voor het tweede opeenvolgend jaar armoedig gesteld met de hitnoteringen internationaal gezien. Dat stemt tot nadenken meen ik. Natuurlijk verandert de (muziek)wereld en krijgt internet steeds meer invloed. maar ik vraag me toch echt oprecht af waar de EBU naar toe wil in de toekomst. Mbt de nederlandse inbreng de laatste jaren waren TCL de enige die internationaal gezien NA het ESC nog enigszins profijt hebben gehad (misschien ook wel ondanks het ESC) van hun deelname. Mevrouw Wurst doet haar ding op de diverse gay gerelateerde podia en is ook volledig uit beeld geraakt. Wat leren wij hieruit wat mij betreft: kies niet voor een beginnend artiest, dus geen Maan of een andere talentenjacht deelnemer. Kies ook niet voor een artiest die in de muziekindustrie weinig in te brengen heeft gehad, dus geen Tania Kross (hoe geweldig ik haar stem ook vind en wat een leuk wijf het ook is!). Kies ook geen geforceerd samengaan van een DJ met zanger(es) dat werkt alleen op grote dancefestivals. Volgens mij zijn er maar 2 wegen die in de huidige situatie in NL (met de interne keuzes van AVROTROS) naar de winst kunnen leiden: 1. begin heel vroeg met een uitgekiende productie inclusief act waar dan nog aan gesleuteld kan worden, de artiest heeft dan ook alle tijd om zich volledig voor te bereiden en eventueel schrijf / componeersessies te beleggen. Maar maak die keuze dan ook snel en kies een artiest die zich bewezen heeft, mijn voorkeur Waylon. 2. Haal de hele selectieprocedure overhoop en laat een andere progressieve omroep er eens met een frisse blik naar kijken (VARA BNN bijvoorbeeld). Ik weet dat er voor beide wegen nadelen te over zijn (zo is het aantal ESC overwinningen van een interne keuze op 1 hand te tellen) Misschien zou men toch voor een kwalitatief Nationaal Songfestival durven te gaan waarbij iedere omroep (van mijn part ook de commercielen) een artiest/song inbrengen… Ik vrees dat zoalng de AVROTROS met de huidige verantwoordelijken vrolijk op dezelfde wijze doorgaan dat we nog 40 jaar kunnen wachten op een overwinning.

    • RobbieR schreef:

      Ach zolang de kijkcijfers goed zijn, blijft ESF 1 van de beste programma’s van het jaar.
      Er kijken nog altijd ( als Nederland in de finale zit) nog bijna 5 miljoen mensen.

      Over het tweede stuk ben ik het met je eens. Laat BNN, VARA of VPRO ook naar het product kijken. Niet alleen in de Tros/AVRO hoek houden.

      • dick schreef:

        Ik twijfel ook niet over het bestaansrecht van het ESC mbt kijkcijfers, zeg ik ook nergens. Ik vind alleen dat we meer ons best moeten doen om goed voor de dag te komen op zo’n goed bekeken festival…. en ik ben bang dat dat op de huidige manier niet echt lekker gaat….

  24. Roel schreef:

    De liedjes van het ESF hebben geen prioriteit meer op radio/tv Die richten zich op de artiesten van grote labels.
    De deelnemers zijn enkel een jaarlijks stukje TV-theater van de EBU.
    Een avondje spanning en dan weer denken aan volgend jaar.
    Een groot label kan er helemaal niets mee.
    Die steken hun mega-budgetten liever in het bedrijfszekere verdienmodel van de voorgekookte “wereldsterren” waar ze in een worldtour, albums en andere concerten veel aan terugverdienen.
    Door de huidige puntentelling 50jury/50televoters zal Nederland ook niet snel in de top tien komen.
    Te onbeduidend als landje aan de Noordzee.
    En onze artiesten houden zowiezo niet van het soort podium-dramatiek dat het zo goed doet op het ESF.
    Gewoon meedoen voor de lol is het devies. Dingedong daar blijft het bij… uit andere tijden….

    • Max Mark schreef:

      wat een onzin Roel. Natuurlijk kan NL in de top 10 komen. Ben je The Common Linnets vergeten? Ook in de huidige puntentelling waren ze 2e geweest. En Belgie afgelopen jaren 4e, 10e, 4e. Onzin dat een klein landje aan de Noordzee niet zou kunnen scoren. Gewoon een knetter van een nummer en daarbij een geweldige live vertolking. Dan kom je een heel eind.

      • Kenny schreef:

        precies! Maar dan moeten we wel bijvoorbeel: Waylon, The Common Linnets, Kensington sturen. Maar geen artiesten die net een beetje bekend zijn geworden. De meeste nieuwe Nederlandse artiesten hebben maar matige of cliché nummers.

    • Roel schreef:

      België had tweemaal succes met een Avant-garde muziekstijl inclusief twee hele jonge bijpassende artiesten. België had totaal geen succes met de artiesten die uit een voorronde-programma kwamen.

      • Jve schreef:

        Laura met “What’s the pressure” vorig jasr kwam uit voorronde-programma en bezorgde Belgie toch een mooie 10e plaats..

      • dick schreef:

        Tja wil je hiermee zeggen dat voorrondes er niet toen doen? Dan zeg ik nog maar eens dat er sinds 1990 slechts drie keer een voorgeselecteerde artiest tot winst kwam; Dana, Katrina and the Waves en mevrouw Wurst. Volgens mij heeft het er alles mee te maken WIE en HOE je die voorronde of nationale selectie tot stand brengt.

  25. Rob schreef:

    Glennis Grace verdient een tweede kans, of ze wil , geen idee

  26. jos schreef:

    Tania , na gisteravond helemaal , wat een optreden zeg bij de beste zangers .

  27. Esmee schreef:

    Als het gaat om de uitvoerende artiest, dan zitten we echt niet zonder, als het ware. Anouk, Ilse, Tania, Maan, Iris en nog een paar.
    Maar dan de hamvraag: bij welke artiest kunnen we er op voorhand van uitgaan dat ze ook met een goed en aansprekend nummer aan komt zetten? Dan heb ik, helaas, bij Maan en Iris een beetje mijn bedenkingen.

    • Matje schreef:

      En wat heeft je torenhoge favoriet Tania dan aan eigen werk op de wereld gebracht? Ook daar heb ik mijn twijfels wat haar inbreng voor een geschikt lied zou zijn. Een mooie stem alleen doet het hem niet zelfs al helemaal niet op een ESF waar er zelf bij de topnoteringen enorm langs gezongen wordt. Wat mij betreft moeten we gaan zoeken naar iets van deze tijd en weg van middle of the road , zoals we al zo vaak ingezonden hebben. We hebben genoeg ‘hippe’ artiesten zoals Rochelle, Kovacs of Hiphop//rap wat op het moment in NL en ook in het buitenland erg populair is. Ook dat kan scoren mits het origineel is en goed gebracht.

      • Esmee schreef:

        Ik weet niet of Tania Kross eigen werk op de wereld heeft gebracht. Ik weet wel dat b.v. de opera Carmen speciaal voor haar helemaal opnieuw is geschreven en uitgevoerd. Ook weet ik dat zij veel componisten kent met wie ze al heeft samengewerkt, en met wie ze nog steeds levendig contact onderhoudt. Daarom maak ik me over een schrijver/componist, geen zorgen.
        Daarbij, zoals ik iets eerder al schreef, vind ik dat ze niet alleen een hele mooie stem heeft, en dat haar zangkunst uitmuntend is, maar dat zij door haar eigen creatieve inbreng die ze in de muziek legt, van een zak vol met losse (zang)noten nog een parel van een nummer weet te maken.
        En wat is verder dan ‘iets van deze tijd’ ? Haar uitvoering van Barcelona, samen met Tommie Christiaan, behaalde sinds de uitzending binnen 24 uur ruim 1,5 miljoen views plús een nummer 1 hit notering op I-Tunes.
        Zodoende.

      • Esmee schreef:

        P.s.: maar ik sta ook open voor andere goede dingen hoor. Laat maar komen!

  28. Esmee schreef:

    Pfffff, heb ik onverwachts een luxe-probleem!

  29. Esmee schreef:

    Ik wil Tommie Christiaan hierbij ook als serieuze kandidaat aanmerken.
    Ook een linkje (Gosh, wat kunnen deze twee zingen. Met een geschikt nummer mogen zij van mij zo het podium van Lissabon op! Echt waar.
    https://www.youtube.com/watch?v=Y420kVQ45GA

    • Br@m schreef:

      Ik moet je weer gelijk geven, Esmee. Barcelona was het beste wat ik ooit in De Beste Zangers heb gehoord qua zang. Ik hoop dat ze bij AVRO/TROS verstandig zijn en deze Tania Kross serieus willen overwegen als kandidate voor Lissabon 2018 .Vorige week zong ze ook al een schitterend nummer uit de musical Zorro en dat bracht ze echt met zoveel overtuigingskracht: https://youtu.be/Y420kVQ45GA
      Ook haar versies van Margherita (Riccardo Cocciante) en Mes Emmerdes (Charles Aznavour) vond ik super. Eigenlijk was het elke uitzending wachten op Tania en waar ze ons nu weer mee ging verrassen..

  30. Singasong schreef:

    Eerst een “goede song ” dan de juiste artiest er bij .

  31. jos schreef:

    wordt dus tommy en Tania , geen Maan .. ( hoop ik )

  32. He1n schreef:

    Niemand zit te wachten op een vrouw met kattegejank.
    Ze zingt goed hoor maar niet voor songfetival.
    Doe Tommy maar alleen met zijn mooie ogen en lekkere bekkie.
    20 close-ups en veel punten binnen.

  33. jos schreef:

    het zal wel maan worden , zij was zoveel in beeld bij beste zangers .

  34. Tippy2 schreef:

    nee svp geen Maan, te vlak en niet origineel..

  35. Wim1970 schreef:

    De moeder van O,G3ne is overleden en er wordt hier totaal geen melding van gemaakt, schande! Typisch een geval van uit het oog uit het hart.

    • songfestivalweblog schreef:

      Wim 1970, zie ons Twitterkanaal wat ook te zien is hier rechts op de site. Dus graag eerst verder kijken dan je neus lang is voordat je een ongepaste reactie maakt!

      • Wim1970 schreef:

        Sandra Reemer kreeg wel een volle pagina toen zij overleed.

      • dick schreef:

        Beste redactie, hoewel ik jullie weblog over het algemeen plezierig vind om te volgen vind ik dit een reactie die te kort door de bocht gaat. In de gang naar het ESC 2017 werd telkens benadrukt in de media hoe belangrijk de rol van de moeder van de dames was en in welke situatie het gezin zat. Dan is het een beetje flauw om nu te verwijzen naar een twitter account terwijl aandacht op deze weblog in mijn ogen op zijn plaats was geweest. Dan kun je een dergelijke reactie zoals die van wim1970 verwachten (of ie nu gepast of ongepast is laat ik in het midden). Wellicht beetje lange tenen bij de redactie??? Ben ik niet gewend van jullie.

  36. Anja schreef:

    Through lights and shadows. Ik ben er stil van……..

  37. Peter schreef:

    dick:
    Beste redactie, hoewel ik jullie weblog over het algemeen plezierig vind om te volgen vind ik dit een reactie die te kort door de bocht gaat. In de gang naar het ESC 2017 werd telkens benadrukt in de media hoe belangrijk de rol van de moeder van de dames was en in welke situatie het gezin zat. Dan is het een beetje flauw om nu te verwijzen naar een twitter account terwijl aandacht op deze weblog in mijn ogen op zijn plaats was geweest. Dan kun je een dergelijke reactie zoals die van wim1970 verwachten (of ie nu gepast of ongepast is laat ik in het midden). Wellicht beetje lange tenen bij de redactie??? Ben ik niet gewend van jullie.

    Er heeft een wisseling van de wacht plaats gevonden bij de redactie. Ze zijn niet meer zo snel, up to date en adequaat als een paar jaar geleden. De reactie naar Wim1970 is dan ook zeer ongepast, zeker gezien het feit dat om elk ander wis en wasje er wel melding gemaakt moet worden.

    • dick schreef:

      Vergelijk het overlijden maar met wis en wasjes. … tja dat zegt genoeg.

      • Peter schreef:

        Beter lezen Dick, ik bedoel dat elk wis en wasje wel gemeld wordt en zoiets tragisch niet. Verder wordt het op de website van Esctoday wel vermeld. Keurig. Deze weblog laat zich nu eindelijk van zijn kant zien die het de laatste jaren is.

      • dick schreef:

        Helemaal gelijk! Maar ik bedoelde dus eigenlijk dat dit overlijden juist niet vergeleken mag worden met sommige non-nieuws artikelen op deze log. Heb mezelf niet goed uitgedrukt:-).

  38. He1n schreef:

    Ben het helemaal met Wim eens.
    De lulligste items komen aan bod en de dood van de moeder van de meiden wordt niet genoemd.
    Bahhh. Zum kotsen. Geen woorden voor

  39. Peter schreef:

    dick:
    Helemaal gelijk! Maar ik bedoelde dus eigenlijk dat dit overlijden juist niet vergeleken mag worden met sommige non-nieuws artikelen op deze log. Heb mezelf niet goed uitgedrukt:-).

    Wil dit overlijden daar ook niet mee vergelijken, ik wil alleen aangeven waar hoogstwaarschijnlijk de nadruk ligt bij de redactie tegenwoordig. Op de weg naar de finale toe werd constant aangehaald waar het nummer naar verwees en werd moeder Vol ook steeds genoemd. Nu bij overlijden zwijgt men in alle talen. Deze weblog moet zich diep schamen.

  40. robbert-rotterdam schreef:

    Roel:

    Door de huidige puntentelling 50jury/50televoters zal Nederland ook niet snel in de top tien komen.

    Dan ben ik benieuwd hoe de puntentelling er volgens jou dan wel uit moet zien om Nederland te laten scoren?
    Als de top-11 twee maal achter elkaar mogelijk is geweest, dan moet het toch niet onoverkomelijk zijn om de top-10 te halen? En top 11 van meer dan 40 landen. Petje af, hoor!

    • Roel schreef:

      Vakjury. Hoe meet je de kwaliteit van een songproductie?
      -De studiouitvoering van de track.
      -De live uitvoering van de zanger.
      Televoting. Hoe meet je de interactie tussen de performer en het publiek?
      -De videoclip.
      -De uitzending.

      Een zingende artiest is altijd afhankelijk van de regie en crew ter plaatse. De muziek staat op een MP3.
      Daarom moet er meer gekeken worden naar het grote creatieve geheel betreffende het nummer.

      Kijk, mij maakt een notering niet zoveel uit. Het is het groot evenement. Dat blijft indrukwekkend. Al die inzendingen die je vooraf al kunt zien. De uitzending van voorrondes en finale. Geweldig!

  41. Niels Smit schreef:

    AYREON!!!

  42. Matje schreef:

    Mocht men toch gaan kiezen voor een jong nieuw talent dan vind ik dat deze jongen alle kaarten in handen heeft ;
    – ziet er goed uit
    – heeft een prachtige stem
    – erg likeable
    – heeft precense
    Met een sterke ballade kan hij wat Bulgarije dit jaar flikte evenaren of zelfs beter
    https://www.youtube.com/watch?v=8z_7-qQEjus

  43. Singasong schreef:

    Eerst een song dat is waar het om draait . Dan de bijpassende artiest in die volgorde niet andersom.

  44. Ron schreef:

    Sharon Doorson met een killer track geproduceerd door Martin Garrix.
    Waarom stuurt Nederland altijd van die braven nummers. We hebben een naam hoog te houden op het gebied van dance muziek. Laten we laten zien wat we kunnen. Als we weer zo’n zeiknummer sturen van bijvoorbeeld Ilse Kroes die heel graag wil, zullen we weer niet winnen.

  45. Arno schreef:

    Willemijn Verkaik lijkt me ook een fantastische optie met een powerballad.

    • Matje schreef:

      Allen haar al om de traditie van artiesten te sturen met onuitspreekbare namen voor de niet Nederlandstalige voort te zetten.

  46. Cheryll schreef:

    Vinchenzo Tahapary

    Hij heeft een hele aparte sound, jong, fris, straalt iets rustigs uit.
    Ik denk dat hij heel erg op zou vallen tussen alle poespas en de kijker kan raken met zijn geluid en een boeiend nummer. Een rustig nummer of juist een nummer met een dj.

  47. Hebbuzz schreef:

    Mijn voorkeur als er toch intern geselecteerd moet worden selectie:

    Krystl (met haar nieuwe sound)
    Tania Kross (met een cross over pop-klassiek)
    Waylon (met emotioneel maar flink stevige soulrock)

    • RobbieR schreef:

      Krystl doet iets toch met andere 2 dames, the Blue birds en country?
      Lijkt mij ook een goede optie.

  48. Jadus schreef:

    De artiest is van secundair belang. Maar kom in vredesnaam nu eens met een goed nummer, sinds The Common Linnets niet meer gelukt.