Negen steden hebben interesse in organisatie ESF 2020 [28/6 update]

Dit vind je misschien ook leuk...

118 reacties

  1. Joss schreef:

    MAASTRICHT 2020 !!!!

  2. Esc-go schreef:

    Ik denk dat Rotterdam de beste optie is. Ahoy is een goede songfestivallocatie, het is in een grote en moderne stad, goede bereikbaarheid, Duncan komt uit omgeving Rdam en het ESF is nog nooit in Rotterdam gehouden.

    • Kenny schreef:

      +1

    • mb schreef:

      Ik denk dat Utrecht de beste optie is. Ahoy is een goede songfestivallocatie, het is in een grote en moderne stad, goede bereikbaarheid, Duncan woont in provincie Utrecht en het ESF is nog nooit in Rotterdam gehouden.

  3. Kenny schreef:

    Rotterdam zou meer mijn 2e keuze zijn. Ik nog steeds voor Amsterdam.
    1. Johan Cruijf arena
    2. Ziggodome

  4. ed gentenaar schreef:

    johan cruijf arena wordt het echt niet ajax moet dan 6 a 7 weken de arena missen en het geluid is er waardeloos

    • OsloDutch schreef:

      Johan Cruijf Arena is veel te groot aangezien je de Semi finales ook vol moet zien te krijgen. En akoestisch niet echt ideaal.
      Ziggodome, uitstekende zaal maar heeft geen faciliteiten voor pers centrum, extra kleedkamers etc. En is vooral heel erg duur.
      Mijn inziens heeft Rotterdam heeft de beste kaarten, qua locatie, faciliteiten, stad etc.
      Maar veel kan natuurlijk nog veranderen

      • Adrianus schreef:

        Ruimte voor de pers etc hoeft niet per se inpandig te zijn, het moet ‘nearby’ zijn (volgens een filmpje van Jan Ola Sand van een paar jaar terug) en ZiggoDome kan dus ook de nabije buren inschakelen om daar ruimte in te huren (denk aan AFASLIVE, Persruimte ARENA, Studio van Endemol), dat is allemaal op loopafstand te regelen. Dat is wel beter te regelen in Ahoy, maar daar staat tegenover dat Amsterdam voor de ESF-fans en bezoekers een meer aansprekende locatie is. Dus mogelijk stapt EBU om die reden over het feit heen dat er wat golfkarretjes heen en weer moeten pendelen tussen twee gebouwen, om van en naar het perscentrum te gaan.
        Ziggo heeft ook nog een kleine zaal, daarin kunnen ze vast wel extra kleedkamers organiseren.

        Arena is te groot, sfeerloos en met slechte akoestiek. Dat geldt ook voor het Gelredome in Arnhem.

      • Peter schreef:

        Adrianus werkt als portier bij Ziggodome.

  5. Bloemetjesjurk schreef:

    1. Rotterdam
    2. Maastricht ( met in de pauze Andre Rieu en live verbinding met het Vrijthof met een medley van alle Nederlandse winnaars)
    3. Den Haag

    • Liesbeth schreef:

      Optie 2 : voor mij de meest perfecte optie !!!

    • JanmetdekorteAchternaam schreef:

      Is Andre Rieu, het klassieke equivalent van James last, alias koning van de viool-playback, echt iemand waarmee wij Nederland aan 200 miljoen tv kijkers over de hele wereld willen laten zien? Dan zie ik liever een Armin van Buuren die samen met een aantal voormalige winnaars de tracks remixt in een 2020 variant en daarmee een spectaculaire show laat zien in een daarvoor zeer geschikte locatie zoals de Ziggo Dome of Ahoy. Ik denk dat zoiets de kijkers een stuk langer bij blijft.

    • Bloemetjesjurk2 schreef:

      Ben het met je eens. Wat jouw pauze act betreft kan dit ook voor de andere locaties gelden.

  6. Adrianus schreef:

    Naar mijn idee zijn er maar twee echte kanshebbers:
    1: Amsterdam
    2: Rotterdam
    Zij hebben de beste zalen (het is een TV evenement, ze willen mooie plaatjes kunnen schieten) en zijn internationaal gezien interessante steden voor de marketing en voor alles wat er nog bij komt kijken.

    EBU houdt ook rekening met prestige (het ESF is een belangrijk speerpunt van de EBU) en bij Amsterdam 2020 of Rotterdam 2020 staan er toch echt wel heel veel meer mensen te juichen in Europa dan bij Maastricht 2020.

    Ik zeg niet dat Maastricht niet alles op alles zal zetten, ook niet dat Maastricht niet een leuke stad is, of dat ik het Maastricht misgun. Maar gezien zaal en aanzien van de stad, beginnen ze al op achterstand. Daar moet dan wel heeeeeel veeeeel tegenover staan om de EBU en de organiserende omroepen ervan te overtuigen om het toch in Maastricht te houden. En dan heb ik het dus over geld.

    Datzelfde geldt voor Utrecht.

    GelreDome is te groot en te weinig sfeervol….. en Arnhem heeft ook niet direct te grootste Wow-factor.
    Den Haag is een lachertje, die hebben niet eens een geschikte locatie, alleen een wethouder met weinig realiteitszin.
    Breda, Den Bosch, Leeuwarden…… Nope.

  7. GerardMartin schreef:

    Utrecht, meest centrale stad van het land!

  8. Liesbeth schreef:

    Als ik eerlijk ben denk ik dat R’dam de grootste kans heeft! Persoonlijk vind ik dat jammer want voor mij mist deze stad een stuk gezelligheid en is voor mij ook te modern ( R’dam mist dat stuk uitstraling dat de gemiddelde Europeaan voor zich zou zien als hij aan Nederland denkt) Dat betekent dat we een goede show zullen krijgen die heel veel zal lijken op het Jesc van een aantal jaren geleden…maar een show zonder ziel! In een stad die echt een stuk minder warmte zal uitstralen dan A’dam of M’tricht. Het zij zo…uiteindelijk ben ik meer dan blij dat het ESC. 2020 eindelijk weer eens in ons land georganiseerd wordt😍

    • Adrianus schreef:

      Hoezo is Rotterdam een stad zonder gezelligheid? Het is een stad met een pijnlijke geschiedenis die zich daar krachtig uit omhoog geworsteld heeft. Het is een stad met internationale allure, juist omdat het zo’n moderne stad is. Maar dat niet alles daar uit minstens een paar eeuwen terug stamt, betekent niet dat die stad en de mensen die er wonen geen warmte uitstralen.
      En als Ahoy de plek is waar het georganiseerd gaat worden, waarom zou het dan een zielloze show worden? Het is niet Rotterdam zelf die bepaalt wat daar in die zaal gebeurt, daar gaan toch echt de omroepen over die de show organiseren. En reken er maar op dat die er alles aan doen om Europa te laten zien dat we in Nederland heel goed weten hoe je zo’n tv-show moet maken.

      • Tippy2 schreef:

        Ik heb ook helemaal niets met Rotterdam, noem het sfeerloos of zielloos. Als je het moet hebben van de warmte die de rotterdammers uitstralen kom je van een koude kermis thuis.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Rotterdam mist gezelligheid? Wanneer ben je er voor het laatst geweest? Ik vraag dit omdat Rotterdam de laatste 10 jaar ontzettend veranderd is. Van stad waar in het centrum niet gewoond werd, waar je ’s avonds een kanon kon afschieten zonder iemand te raken, tot volop bewoond centrum nu met veel toerisme, terrassen, levendigheid en culturele hoogstandjes. In beschrijvingen lees ik nog steeds vaak het Rotterdam van 2006 terug. Jammer. Ik ben van oorsprong Amsterdammer, maar vind dat Rotterdam in veel opzichten Amsterdam aan het inhalen is. Ik heb wat betreft de organisatie ook veel meer vertrouwen in de ‘handen uit de mouwen steken mentaliteit’ van de Rotterdammers. Amsterdam is bij voorgenomen plannen/evenementen toch mij te vaak blijven steken in protesten en negativiteit en daardoor passiviteit. Zie bv metrobouw(30-jarenplan), bid destijds voor Olympische Spelen (gefrustreerd door actievoerders),waardoor Amsterdam destijds al in de eerste ronde afviel. Ik zie die protesten alweer komen als daar het prijskaartje bekend wordt. De ‘geen kroning maar een woning’ mentaliteit is nog steeds aanwezig. Wat enthousiasme heb ik veel meer vertrouwen in Rotterdam, evt Maastricht, ja. Deze zijn echt gemotiveerd.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Huh? Rotterdam is tegenwoordig booming. Is in het centrum flink bewoond, telt mede daardoor vele gezellige terrassen en trekt al een aantal jaren met recht flink wat toeristen aan. Zelden zo’n warme stad meegemaakt met zoveel enthousiaste bewoners!

    • robbert-rotterdam schreef:

      Volgens mij ben je al een tijd niet in Rotterdam geweest. Er is zoveel veranderd en van de nieuwe wolkenkrabberbewoners, bevolken velen de oergezellige, volle terrassen. De EBU zal daar getuige van zijn tijdens hun bezoekje.

  9. Mvaneijk schreef:

    Zolang het maar geen Maastricht wordt. Er ks echt niks te beleven daar

  10. riccardo schreef:

    MECC voldoet als hal niet aan de eisen, lijkt me een dingetje.
    Verder denk ik dat je bezoekers qua accommodatie dan over de regio zult moeten spreiden omdat je anders niet aan het aantal bedden komt? Die wordt het niet, denk ik.

  11. riccardo schreef:

    Utrecht zou hartstikke leuk zijn. Compact als locatie en het best bereikbaar, vanuit de regio of van verderop uit het land. Rotterdam of toch mijn good old Amsterdam, allebei dikke prima!

  12. RobOranjeFinland schreef:

    Rotterdam is en blijft de beste optie . Ahoy perfect voor het Songfestival , heeft alle ruimte voor de pers , kleedkamers etc. Verder heeft de stad prima en veel hotels, mooie locaties voor de Euroclub ( bv bij Hotel New York) , de Red Carpet bij de SS Rotterdam. Duizenden vlaggen door de stad , een gemeenteraad die heel graag wil, de horeca wil Los Gaan, luchthaven om de hoek, Rotterdam die zowiezo hip en booming is, de stad waar Duncan zijn ARCADE heeft opgenomen ( Maassilo ), een enthousiaste bevolking, kortom Rotterdam Music First !

  13. Ben schreef:

    Het wordt zeker Amsterdam, Ziggo Dôme en Afas om de hoek, en op loopafstand meerdere hotels. Binnen 3 km diversen hotels om de hoek, Jazz hotel 0,2km, Hampton by Hilton Hotel 0,4km, Holiday Inn Amsterdam Arena Towers 0,5km, Easy Hotel Ansterdam Arena Boulevard 0,2km, OZO Hotel 1,1km, Joy hotel 1,1 km, Holiday Inn Express 0,5km, Lowell Hotel 1,2km, a&o Amsterdam Zuidoost 1,0km, Bastion Hotel 2,4km, Leonardo oyal Hotel 2,6km en Fletcher Hotel op 2,6km, zomaar enige hotels in de buurt van het Ziggo Dôme. Ook niet echt onbelangrijk. Metrostation net om de hoek, met voortreffelijke verbindingen naar het centrum van Amsterdam en naar Schiphol. Amsterdam Ziggo Dôme is de meest perfecte lokatie en…Amsterdam spreekt als hoofdstad ook de buitenlandse Eurovisie fans het meeste aan. Voor mij wordt het Amsterdam, en nee ik ben geen Amsterdammer maar kom uit het zuide. En ja, ik wil graag de beste lokatie voor Nederland, met het oog naar het buitenland en alle buitenlandse fans toe…en dat is nu eenmaal Amsterdam. A.u.b. geen Arena, afschuwelijk stadion met bar slecht geluid. Ziggo Dôme is perfect!

    • robbert-rotterdam schreef:

      Alle voordelen die je noemt gelden ook voor Rotterdam. Die stad heeft zelfs 2 vliegvelden in de buurt en lijdt niet aan toerisme-moeheid. Hotels genoeg ook. En dat buitenlandse fans staan te springen bij de naam Amsterdam zegt niet zoveel over Rotterdam, maar meer over hoe de Nederland-promotie tot nu toe heeft plaatsgevonden.

  14. Sake schreef:

    ROTTERDAM 2020!! Het allerbeste!

  15. ed gentenaar schreef:

    Dionne Stax weg bij nos gaat naar avrotros ik denk dat zij kans maakt om een van de host s teworden

    • Ben schreef:

      Denk ik ook Ed

    • SW schreef:

      Dat was ook het eerste wat ik dacht: die gaat gepolst worden voor het ESF! Lijkt me een erg goede trouwens: presenteert goed, lijkt me slim, spreekt goed Engels en ziet er goed uit.

      Misschien samen met Geraldine Kemper?

  16. Elbie schreef:

    Amsterdam is gewoon niet handig omdat hét voordeel van organisatie voor Amsterdam juist een nadeel is, namelijk toeristische reclame. Internationale Songfestival fans die perse willen dat het naar Amsterdam komt, kunnen beter wegblijven. Nederland (NPO/NOS/AvroTros) beslist wat zij willen laten zien. Rotterdam kan alles wat Amsterdam ook kan en is dus een prima locatie. De rest is denk ik toch te klein, denk ook meer dat het hen meer om de aandacht gaat dan de daadwerkelijke organisatie en dat is ook prima. De rest van Nederland moet wel tijdens de postcards of anderszins belicht worden denk ik

  17. Jeroen schreef:

    Rotterdam gaat een hele grote kans maken en ook vernomen dat die kans steeds groter wordt!
    Het zou echt geweldig zijn als deze stad gekozen gaat worden.
    Het heeft zoveel meer te bieden dan Amsterdam.
    Amsterdam is net Madurodam en Rotterdam is een moderne stad met toekomst.
    Alle voorzieningen zijn aanwezig die verwacht worden.
    Mooi skyline en oa de Erasmusbrug.
    Ik woon er zelf niet maar Rotterdam heeft de beste papieren!
    Ik gun het Rotterdam ook maar wens alles steden heel veel succes!

    • Tippy3 schreef:

      Mooie skyline en o.a. de Erasmusbrug…tja en dan houdt het dan ook al op…Maastricht en A’dam hebben gewoon veel meer bezienswaardigheden … Lekker sfeerproeven in R’dam : dan kom je van een koude kermis thuis. Ze zullen vast een goede show organiseren maar de stad heeft geen sfeer behalve modern willen zijn!

      • Tippy2 schreef:

        Heb ik er een zusje bij?

      • Steve schreef:

        Is alles wat je van Rotterdam kent, de skyline en het openbaar vervoer?😳😳 you need to get out more. Wat dacht je van de musea, het shoppen, de vele restaurants, het vernieuwde openbaar vervoer. Veel op loopafstand, maar anders even met de bus of de metro. Kom eens langs.

  18. RobOranjeFinland schreef:

    Yes !!! Het wordt Rotterdam 2020 🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱

  19. Esmee schreef:

    Géén Amsterdam. Dat is nu wel geweest. Dat is formeel de hoofdstad van Nederland, maar daar heb je dan ook alles mee gezegd.
    Ze hebben daar dan wel een zaal en andere faciliteiten, maar verder bestaat hun reputatie in het buitenland voornamelijk uit drugs gebruiken, hoeren kijken, veel bed en breakfast en dan kotsen waar je staat. Verder veel souvenierswinkeltjes waar de oude buitenlandse denkbeelden van tulpen, kaas en zo, nog levend gehouden worden.

    Wat ik bedoel is dit: als één van de andere steden die zich hebben aangemeld een geschikte zaal en aanverwante faciliteiten heeft, dan gaat mijn voorkeur daar naar uit. Dan kan Nederland zich, naast waar het in eerste instantie om draait, namelijk het songfestival, internationaal eindelijk eens op een andere en betere manier in de kijkert spelen.
    In beginsel gun ik het elk van die andere steden/regio’s. Ze kunnen heel verschillende impressies achterlaten in het buitenland. Ik denk echter dat Rotterdam het songfestival het gemakkelijkste zou kunnen faciliteren. Met als extraatje dan die dingen die met innovatie te maken hebben, zoals de stad zelf, de TU in Delft, het Westland.
    Wat mee ook niet verkeerd lijkt, is het toekomstige Rotterdam Beach! Ja zo gaat dat heten! In 2020 is er een metrolijn klaar die in één ruk van 20 minuten van Rotterdam naar Hoek van Holland strand rijdt. Echt gelijk aan het strand. (Hoek van Holland is dus wel Gemeente Rotterdam hè! Misschien kunnen ze daar dan wel de feestjes houden, met overal grote schermen om alles te kunnen volgen. 🙂

    ’t Komt goed.

    • Esmee schreef:

      Kleine correctie: ”Wat mee ook niet verkeerd lijkt…moet zijn: ‘Wat ME ook niet verkeerd lijkt….

      • Esmee schreef:

        Zucht….heb net gelezen dat de nieuwe metrolijn pas in 2021 klaar is…..Dan nog maar even met de gewone trein naar het strand:-)

    • Adrianus schreef:

      Je verwart de belangen van de EBU en daarmee van het ESF toch echt met de toeristische belangen van steden in Nederland die niet Amsterdam zijn. Het festival is niet bedoeld om de toeristenindustrie in steden aan te wakkeren. De EBU wil een festival in een zaal die mooie beelden oplevert, in een stad die enig internationaal aanzien heeft. Het beeld dat jij van Amsterdam schets, is niet het beeld dat Europa van Amsterdam heeft (los van de hordes vrijgezellenpartijgangers uit GB). Het wordt voornamelijk gezien als een stad met een fantastisch groot cultureel erfgoed met een goed bewaarde 17e eeuwse unieke grachtengordel en die daarnaast een levendige eigentijdse stad is. Een stad waar jaarlijks miljoenen mensen vanuit de hele wereld willen bezoeken en meemaken. Dat jij het niet als jouw hoofdstad beschouwt zegt alles over jou, maar niet over Amsterdam. De EBU weet als geen ander dat Amsterdam internationaal gezien op zo’n beetje dezelfde hoogte wordt ingeschaald als Londen, Parijs en Berlijn en laat qua prestige heel wat andere hoofdsteden in Europa of straatlengte achter zich.
      Aangezien het ESF een belangrijk visitekaartje is van de EBU en op zich al een prestigieus project is, ziet de EBU het liefst Amsterdam aan 2020 gekoppeld, omdat dat nou eenmaal bij heel veel mensen in Europa tot de verbeelding spreekt. Pas als in Amsterdam de festivallocatie niet op orde te krijgen is, zal de EBU overwegen om op de seconden best option over te stappen: Rotterdam.

      • Hans schreef:

        Maar Amsterdam zit er helemaal niet op te wachten…toeristen worden er nu al uitgekotst.
        Ik denk dat Esmee gelijk heeft: beste papieren voor Rotterdam…. al zou Maastricht nog mooier zijn. Gun de rest van het land ook eens een feestje!

      • robbert-rotterdam schreef:

        Adrianus goes Paranormal…. Dat jij precies weet wat er binnen de EBU gedacht wordt? Daarom is er zeker ook gekozen een paar jaar terug voor Malmö in plaats van Stockholm en Düsseldorf in plaats van Berlijn en Tel Aviv in plaats van Jeruzalem. Ik zou er maar niet te zeker van zijn dat het Amsterdam wordt.

      • Adrianus schreef:

        Tel Aviv is gekozen omdat het veiliger was dan in Jeruzalem. Malmö is gekozen omdat Stockholm twee jaar ervoor aan de beurt was geweest. Van Düsseldorf heeft de EBU nog steeds spijt.
        Amsterdam kotst toeristen niet uit, alleen die van een bepaald soort (lallende vrijgezellenparty’s uit GB) en Amsterdam schaalt dit unieke evenement op een andere manier in als de reguliere toeristenstroom. Zoals Amsterdam ook graag grote sport evenementen naar de stad haalt (EK atletiek 2016, WK schaatsen 2018) en culturele evenementen als Sail, omdat dat nu eenmaal een hoop prestige oplevert.
        DIt heeft niks met (mijn) al of niet gunnen aan andere steden te maken. Er spelen een hele hoop belangen bij de keuze die de EBU samen met de omroepen moet maken, die de toeristische ambities van een groot aantal kandidaat steden overstijgen.
        Ik heb er geen moeite mee als het festival naar Ahoy in Rotterdam gaat. Maar dat is ook meteen het enige andere redelijk alternatief voor Amsterdam.

        Ik beweer niet te weten wat er binnen de EBU gedacht wordt, maar ik weet wel dat de EBU geen liefdadigheidsinstantie is. Het is een organisatie waar marketing en prestige een grote rol spelen. Dus dan is het een kwestie van een aantal zaken bij elkaar optellen.

      • Esmee schreef:

        Beste @Adrianus, Ik verwar de belangen van het ESF en van de EBU helemaal NIET met de toeristische belangen van steden; in mijn tweede alinea heb ik duidelijk geschreven: ….’Dan kan Nederland zich, NAAST WAAR HET IN EERSTE INSTANTIE OM DRAAIT, NAMELIJK HET SONGFESTIVAL, internationaal eindelijk eens op een andere en betere manier in de kijkert spelen.
        Over de zaal heb ik het niet gehad, omdat het sowieso wel bekend is dat Ahoy qua zaal en bijkomende nodige faciliteiten goed in aanmerking komt.

        En ik heb ook niet geschreven dat ik het niet als mijn hoofdstad beschouw. Ik beschouw Amsterdam wel degelijk als de hoofdstad van Nederland. Maar alleen formeel. Het is gewoon alleen niet de beste/leukste/mooiste/meest geschikte stad die ik kan bedenken.

        Ook is het nog maar de vraag of de EBU het liefst Amsterdam aan het ESF gekoppeld ziet. En dat dan, volgens jou, op grond van ” Aangezien het ESF een belangrijk visitekaart is van de EBU en op zich al een prestigieus project is, ziet de EBU het liefst Amsterdam aan 2020 gekoppeld, omdat dat nou eenmaal bij heel veel mensen in Europa tot de verbeelding spreekt.” Met andere woorden: “visitekaartje”, “prestigieus”, en “wat tot de verbeelding spreekt”. Ok, dat zijn dan weer andere redenen om voor een bepaalde stad te kiezen.
        Ik geloof het alleen niet.

      • SW schreef:

        @ Adrianus:
        Malmö was in 2013, Stockholm in 2016. Malmö werd dus wel degelijk eerder gaststad.

      • xxx schreef:

        Adrianus, waarom heeft de EBU Berlijn dan niet doorgedrukt toen de ARD Düsseldorf voorstelde?

  20. RobOranjeFinland schreef:

    Nogmaals : einde discussie : Rotterdam 2020 🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱

  21. Robert schreef:

    OK, dus Rotterdam heeft geen sfeer?
    Helemaal mee eens, als ik er kom heb ik al snel het gevoel er niets te zoeken te hebben.

    Echter, de EBU wil in de eerste plaats een stad die het gebeuren kan huisvesten, die daartoe de juiste voorzieningen heeft:
    Of zo’n stad wel of niet goed aanvoelt voor de direct aanwezigen, daar merken de miljoenen kijkers in Europa helemaal niets van

  22. GerardMartin schreef:

    Het is hier vooral een gebekvecht over Amsterdam of Rotterdam. En wanneer twee honden vechten om een been….dan loopt Utrecht ermee heen! Meest centraal, mooi oud en nieuw centrum, genoeg accommodatie en ruimte in de Jaarbeurshal(len). Ik zeg doen…ik wil wel vrijwilligerswerk doen🤣😂

  23. Coolvibes schreef:

    Even off topic: wordt Duncan nog gehuldigd, of gaat er nog iets gebeuren voor hem? Volgens mij zijn wij een van de weinige landen die het allemaal stilletjes voorbij laten gaan, of zelfs het enige land waar dit gebeurt?

    • xxx schreef:

      Teach-In is eibd maart 1975 wel gehuldigd in Enschede. Ik vind het nu ook erg stil blijven wat dat betreft. Over een pasr weken beginnen de vakanties, dan gebeurt het denk ik ook niet meer.

    • Hans schreef:

      Stilletjes? Noem het maar stilletjes. Hij reist Europa rond en is constant aan het werk, dus aandacht krijgt hij meer dan menig eerdere songfestivalwinnaar.

      • Dirk Marko schreef:

        Hij pakt het inderdaad heel professioneel aan.
        Hoed af voor deze fantastische artiest.

  24. Esmee schreef:

    Helaas kunnen we geen directe inzage krijgen in het boek met eisen voor het herbergen van het songfestival. De organisatie heeft de steden gevraagd daar vertrouwelijk mee om te gaan. Verdulleme, het maakte me wel nieuwsgierig. Maar Een quootje van een woordvoerster van het NPO onthult in elk geval dat een ‘eigen’vliegveld niet noodzakelijk is. Weten we in elk geval toch nog wat.

    Quote: Of er wel of geen vliegveld in de buurt ligt, is volgens haar geen vereiste. ,,Gezien de grootte van Nederland is elke plek relatief goed bereikbaar’’, klinkt het. ,,Bovendien komen bezoekers aan het Songfestival niet voor één dag, maar verblijven er vaak een langere periode. Ook delegaties blijven doorgaans drie weken. Dan maakt het niet uit of het een half uur of anderhalf uur rijden is. Wat we wel willen weten is hoeveel hotelaccommodaties een stad beschikbaar heeft.’’ unquote. bron : AD.
    AD

    • MarkusRotterdam schreef:

      ALSJEBLIEFT NEEEEEE
      Gaat die arrogante bitch zeker ook door iedereen heen staan wauwelen, mevrouwtje ik-vind-mezelf- zo- interessant. Doe maar een sympathiek iemand.

      • Peter schreef:

        Gelukkig ben jij niet degene die de keuze maakt. Tenminste iemand die het Engels in perfectie beheerst, iets wat 99% van de overige presentatoren/trices niet hebben. Samen met Dionne Stax een perfecte combi, dan nog iemand voor de Green Room en dat mag wat mij betreft iemand zijn bij wie het ESF na aan het hart ligt en zich al jaren voor het festival inzet en dat hoeft dan niet iemand van de publieke omroepen te zijn.

      • Hans schreef:

        Wat een puberale reactie, markusje toch….

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik ben al blij als iemand het gaat presenteren die het Engels goed beheerst. En dat zijn er niet zoveel, dus als ik AVROTROS was zou ik voorzichtig zijn met afwijzen en in elk geval een gesprek aangaan met deze top-journaliste die een flink deel van haar jeugd in de USA doorbracht. Düsseldorf 2011 heeft aangetoond dat een team van journalisten niet onderdoet voor eentje van mensen uit de showbizz. Journalisten zijn over het algemeen erg taalvaardig en kunnen waar nodig daarom vaak beter improviseren in het Engels dan degenen die in de nationale showbiz werkzaam zijn. Ik zie mensen als Chantal Jansen, Jan Smit, Tim Douwsma, die zo vaak al genoemd zijn, niet aanvaardbaar in het Engels presenteren en AVROTROS moet zich er echt rekenschap van geven dat het gaat om het presenteren van een INTERnationale show en daarop de profielschets van de presentatoren afstemmen.

  25. Liesbeth schreef:

    Voor improvisatie is er echter weinig ruimte : alles is compleet voorgekauwd en ingestudeerd, ook destijds in Düsseldorf …

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ja. Maar ook aan autocue kun je nog een eigen draai geven door je eigen persoonlijkheid. Vergelijk de geheel eigen wijze waarop Petra Mede het festival presenteerde met de manier waarop anderen als zgn ‘spreekpoppen’ handelden, stijf de voorgeschreven grapjes oplezend. En onverwachte gebeurtenissen kunnen zich altijd voordoen. En nogmaals, ik heb liever iemand die goed gebekt is in het Engels met een goede uitspraak (Jinek, Stax en andere journalisten) dan mensen met een steenkolenuitspraak en Nederlandse zinsmelodie. Autocue geeft geen uitspraaktips.

  26. ed gentenaar schreef:

    ik vindt eva jinek en dionne stax zouden super hosts zijn samen met duncan

  27. dick schreef:

    Ik heb een zwak voor Jinek, redelijke dosis zelfspot:-) en ze spreek perfect engels natuurlijk. Maar aub AVROTROS laat het niet TE journalistiek / serieus worden, probeer er dan wel iemand tegenover te zetten die de boel een beetje op kan schudden (een cabertier a la Richard Groenendijk . alter ego Jopie Parlevliet bijvoorbeeld of een Karin Bloemen…. B.t.w. die Eurovisie tune door Rieu is natuurlijk een statement van jewelste:-)

    • Esmee schreef:

      Nou, als het songfestival niet in Maastricht gehouden wordt, dan kunnen we Rieu toch wel ergens gebruiken voor de show en zo. Dus ik hoop dat Avrotros hem in de gaten houdt.

  28. riccardo schreef:

    Lucille Werner! (H)eerlijke uitstraling, ervaring en een vrolijke noot.

  29. ed gentenaar schreef:

    kan lucille werner het wel volhouden zijn in totaal wel 9 shows die men moet doen 3 keer de eerste halve finalen en 3 keer tweede halve finale en dan nog 3 keer finale
    en chantal wordt niet gevraagt worden geen mensen van rtl en talpa gevraagt

  30. RobOranjeFinland schreef:

    Wat mij betreft: Eva Jinek, Margreet van de Linden, Duncan Laurence en Rik van de Westelaken. In de Green Room : Ilse de Lange. De Nederlandse punten : Getty Kaspers.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik zou het verfrissend vinden als we weer eens afstappen van die viermanspresentaties. Nergens voor nodig.

    • Dirk Lourens schreef:

      Ik neem aan dat je MARGRIET van der Linden bedoelt? JA JA JA! 100% JA! Die lijkt me echt top voor de nodige dosis relativerende humor tijdens te uitzending!

    • Dirk Lourens schreef:

      Margriet van der Linden bedoel je??? JA JA JA JA!!!! Lijkt me geweldig!!!!

  31. RobOranjeFinland schreef:

    Locatie : Rotterdam 🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱

  32. robbert-rotterdam schreef:

    Leeuwarden is sinds vandaag uit de strijd. Het dak is te laag…

  33. Esmee schreef:

    Ahhhh, Leeuwarden, de eerste afvaller.
    De race gaat onverminderd verder.

  34. Esmee schreef:

    Ik heb toch even een vraag over het mogelijke presenteren van Jan Smit. Ik heb hem niet zo gevolgd op tv, dus ik heb er (nog) niet zo’n mening over. Wel heb ik hem een keer het nationale songfestival zien presenteren, en dat deed hij volgens mij best goed. Wel te stijfjes, helemaal niet zichzelf vond ik, maar dat had de regie zo besloten. Afin. Als ik hem meer spontaan op tv zag, komt hij volgens mij best goed over. Hij ziet er goed uit, heeft een leuke lach en hij praat gemakkelijk. Is het dan zo erg dat hij volgens velen een bepaald accent in zijn Engels heeft? En zou het überhaupt erg zijn als er een presentator zou staan die een locaal accentje in zijn Engels heeft? Dat kan toch misschien ook zo z’n charme hebben? Vraag ik me af.
    Als ik bijvoorbeeld Serhat Engels hoorde praten, dan moest ik lachen, maar het hinderde me niet. Ik kan het eventueel wel grappig vinden.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Ik vind het geen probleem dat iemand een accentje heeft. Het accent in het VK is nu eenmaal ook al anders dan in de VS of Australië. En een Limburger spreekt zijn Nederlands ook anders dan iemand uit Rotterdam of Haarlem. Dus waarom zou je niet mogen horen dat iemand geen native speaker is? Maar voor mij heeft het wel een grens. En Smit overschrijdt die grens. Het is niet alleen het accent maar ook de Nederlandse vlakke zinsmelodie. Ik vind dat we ernaar moeten streven dat we van alles het beste bieden. Het beste camerawerk, het beste licht, de beste sound en de beste presentatoren. Ik vind Smit prima voor Nederlandse programma’s. Maar voor internationale uitzendingen bestaan er gewoon betere. Als je Ilse de Lange of Duncan Laurence Engels hoort spreken, of voor mijn part Patty Brard, dan stijgt hun Engels (inclusief uitspraak) zoveel boven het niveau van Smit uit. En dan vind ik dat je Smit gewoon niet voor deze job moet willen. En ja, jij vindt Serhat’s Engels grappig. Ik ook, zolang hij een deelnemer is. Maar van een presentator van een internationaal tv-programma mogen, nee moeten we veel meer verwachten.

  35. Steve schreef:

    Ik vind trouwens dat Duncan absoluut een van de presentatoren miet worden. Zijn Engels is nagenoeg perfect en hij verdiend het na Nederland de winst te brengen na 44 jaar.

  36. Kenny schreef:

    Wendy van Dijk, Martijn Krabbé, Chantal Jansen, Linda de Mold. Deze 4 moeten het somgfestival presenteren.

  37. Esmee schreef:

    Chantal Jansen, Humberto Tan, Duncan Laurence zijn drie mensen die ik sowieso als presentatoren goed zou vinden. Ik hou van mensen die goud uitstralen, en dat hebben deze i.m.o.

    Ik weet wel dat twee van hen niet bij de publieke omroep zitten, maar ik vraag me af of de organisatie ze voor dit project kunnen ‘inhuren’ van de commerciëlen. Moet toch kunnen?

    Verder vind ik Lucille Werner een leuke en innemende persoonlijkheid. Ik weet alleen niet hoe goed haar Engels is.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Weten we hoe het Engels van Chantal Jansen is dan? Ik kan me eigenlijk niet heugen dat ik haar ooit Engels heb horen spreken…

  38. GerardMartin schreef:

    Wat ik nou leuk zou vinden als alle nog levende Nederlandse deelnemers acte de présence zouden geven in de pauze met een of andere act.

  39. ed gentenaar schreef:

    mensen kunnen zeker niet lezen martijn wendy een humberto tan worden niet gevraagt er is al na dat nederland gewonnen heeft gezegt dat er geen mensen van rtl en talpa gevraagt gaan worden en toch blijven ze over die lui hebben het mag geen feestje worden van rtl en talpa

  40. ed gentenaar schreef:

    en als er mensen moeten worden ingehuurt dan is er maar een die men moet vragen petra mede uit zweden die heeft al 2 keer super goed gedaan 2013 en 2016

  41. Tippy2 schreef:

    Locatie: geweldig dat filmpje van Andre Rieu :-), ik kom al helemaal in de stemming: Maastricht 2020!
    Presentatie: Tim Douwsma, Jan Smit en Dionne Stax (Eva Jinek komt te hard/streng over.)
    Artiest: Davina Michelle vind ik helemaal niets, maar ok voor de thuiswedstrijd. Mooiste zou zijn als Anouk revanche neemt op Ilse en een geweldig nummer schrijft voor 1 van haar “the voice” pupillen :-)) Maar dat mag ook in 2021!

    • Peter schreef:

      Presentatie: absoluut Jan Smit dus niet, leuk voor Muziekfeest op het plein en in het commentatorenhokje, maar niet op zo’n groot podium. Zijn Engels is uitermate slecht, zeg maar Volendams Engels.

    • Hans schreef:

      Jan Smit gaat gewoon weer het commentaar doen. Er zijn genoeg goede presentatoren te vinden. Grote kans inderdaad dat Douwsma en Stax boven aan het lijstje staan.
      En waarom niet Amber Brantsen, Annechien Steenhuizen, Barry Atsma, Esther Hart, Jan Kooijman, Herman van der Zandt, Nance, Humberto Tan. En de dames van Toren C!! 🙂

  42. ed gentenaar schreef:

    ik hoop dat nederland het beter gaat doen dan de gastlanden van de laaste keren die kwamen niet erg hoog in de uitslag

  43. ed gentenaar schreef:

    cornald maas heeft gezegt dat ze gek worden van aanmeldingen voor presentatoren van mensen die niets met het songfestival hebben en nu flink willen verdienen aan de klus

  44. Ben schreef:

    Gewoon Jan Kooiman en Dionne Stax, een prachtig duo voor de presentatie!
    Tim Douwsma zou de greenroom kunnen presenteren

  45. Br@m schreef:

    Voor de presentatie tip ik: Eva Jinek, Dionne Stax en Annechien Steenhuizen. En er moet ook iemand bij die een woordje Frans spreekt; dat zou Ivo Niehe kunnen doen. Die spreekt vloeiend Frans. Voor de green room tip ik Romy Monteiro en Tim Douwsma.

  46. Peter schreef:

    Wil iedereen die maar steeds namen roepen van presentatoren/trices van de commerciële omroepen hier mee ophouden. Die gaan het niet worden, dus je kunt roeptoeteren wat je wilt. Dus ja, ook Romy Monteiro valt af, zij zit bij Talpa tegenwoordig. En aub geen Ivo Niehe, laat die het bejaardenfestival maar gaan doen. Ik hoop dat Avro/Tros ons verrast.

  47. ed gentenaar schreef:

    waarom iemand die goed frans kan tegenwordig wordt er alleen frans gesproken bij de voting verder niet en laaste keer frans in 1989 tijdens het songfestival in zwitserland dus al een langetijd alleen de punten in het frans en engels

    • Esmee schreef:

      @ed gentenaar, Interpunctie en hoofdletters a.u.b. Ed? Dat leest gemakkelijker! Bij voorbaat dank.

  48. RobOranjeFinland schreef:

    Perfect zou zijn Michiel Huisman, Carice van Houten, Eva Jinek & Duncan Laurence.

    • Matje schreef:

      Eva weg en Ilse erin dan , twee bekende acteurs en twee voor Eurovisie bekende zangers . Niet mijn ideaal maar kan er dan wel mee leven.

      • Peter schreef:

        5 presentatoren? Niet teveel van het goede? Laten we het bij 1 of 2 houden en 1 in de Green Room. En hoezo Ilse? Buiten op het zangpodium staan heeft ze geen ervaring in het hosten van een programma. Laat dat nu gewoon aan de vakmensen over.

  49. xxx schreef:

    Wellicht Nadia Moussaoui erbij. Zij heeft Eva Jinek heel goed vervangen toen deze zwanger was. Ik vind dat een allochtoon erbij goed past en zij zal als Marokkaanse Nederlandse waarschijnlijk goed Frans spreken.

    Geen Duncan als presentator. Hij is een zanger. Laat hem wel optreden en de prijs overhandigen.

    Cornald en Jan zie ik het liefst als commentatoren, maar wellicht kunnen zij wel iets betekenen in filmpjes in de pauze: Hoe Nederland na een flitsende start in de jaren 50 er ind e jaren 60 op 1969 na niet veel van bakte. Hoe we in de eerste helft van de jaren 70 meestal goed eindigden en het daarna moeilijk werd met af en toe een opleving. Tenslotte de slecht klasseringen waardoor we een jaar over moesten slaan en na invoering van een voorrondes we alleen in het eerst jaar (2004) doorgingen en vervolgens acht (!) jaar niet. Hoe we in 2013 met Anouk een ommekeer beleefden en weer aanzien kregen als deelnemend land wat uitmondde in de overwinning in 2019.