30 augustus bekendmaking gaststad Eurovisie Songfestival 2020 [upd]
Vrijdag 30 augustus wordt bekend welke stad is gekozen tot gaststad van het Eurovisie Songfestival 2020. De steden die nog in de race zijn, Maastricht en Rotterdam, hadden tot vanmiddag 17u de tijd om de laatste aanvullingen op hun ingeleverde bidbooks in te dienen bij de projectorganisatie en om aanvullende vragen te beantwoorden. Meer informatie over de precieze invulling van de bekendmaking volgt later.
Hiermee is de laatste fase van het beoordelingstraject ingegaan. Deze laatste fase is een zorgvuldig proces waarbij snelheid en zorgvuldigheid voorop staan. Dit bestaat onder andere uit nauwkeurige bestudering en beoordeling van de laatste toevoegingen op de bidbooks en overleg met de EBU.
Oorspronkelijk waren vijf steden in de race om het songfestival 2020 te organiseren. Arnhem, Den Bosch en Utrecht vielen in de eerste ronde af. Daarna ging de organisatie op bezoek in Maastricht en Rotterdam om de plannen te bespreken.
upd: De bekendmaking vindt naar alle waarschijnlijkheid plaats tijdens een korte, ingelaste uitzending op NPO1 om 11.58u. De betrokken steden worden ’s morgens geïnformeerd. Waarschijnlijk vindt dan in de middag een persconferentie plaats. ’s Avonds is er om 19.58u op NPO1 nog een uitzending. Het is nog niet bekend of dit een herhaling van de bekendmaking is of dat er dan reacties te zien zijn.
[upd 2]: woensdagavond stond even op eurovision.tv online dat Rotterdam de gaststad wordt. Sietse Bakker heeft aan RTL laten weten dat het waarschijnlijk om een neppagina gaat..
wel, het duurt echt wel lang naar eind augustus.
Nog 3 weken en dan weten we het.
Ik hoop dat we dan met z’n allen achter de gemaakte keuze gaan staan en de azijnpissers hun plas ophouden.
Dat hangt af van de argumenten die gehanteerd worden.
Ook als ze -om voor jou verjeerde argumenten- toch voor Rotterdam kiezen?
Ik kan het me niet voorstellen……
Tja wat er ook gebeurt – het gaat hier plaatsvinden. En het gaat hopelijk een fijne show worden. Da’s waar het om draait uiteindelijk.
Ik voorspel je nu al een veel azijnzeikers, de 1e reactie heb je al.
Niet veel vroeger dan vorig jaar, toen was de bekendmaking van de Israëlische gaststad half september
Maastricht of Rotterdam – wat wij van de argumenten vinden telt niet mee. Waar haalt de Nederlander toch het idee vandaan om inspraak te moeten hebben of ideeën te kunnen aandragen en kom niet aan met het statement dat het van onze centen gaat. Ik vertrouw op de organisatie en het team dat het de juiste plek gaat worden met een geweldige show. 1 september kunnen we het dan gaan hebben over wie Nederland gaat vertegenwoordigen. Een stuk leuker en spannender dan de keuze van de locatie. Voor dit jaar pleit ik voor een Nationaal Songfestival. We willen toch niet 2 maal op rij winnen en gebeurt ook zelden.
+1 voor Nationaal Songfestival.
Maar vrees dat er geen geld voor zal zijn en men te druk is met de voorbereidingen voor het ESF.
In samenwerking met de commerciële omroepen?
Ik zat zo te denken:
Misschien is het iets om een Nationaal Songfestival in AHOY te houden (daar hebben ze ervaring mee) als het Eurovisie naar Maastricht gaat. Dit dan om alle fans hier (die alleen uit eigenbelang) voor Rotterdam zijn, tegemoet te komen.
Dat is in de 64 jaar maar 4 keer gebeurt Spanje 68 en 69 Luxemburg 72 en 73 en Israel in 78 en 79 en Ierland in 92 93 94 verder niet
Daarom, zal nog lastig worden iemand te vinden die in de middenmoot of achterin wil belanden. Ik zeg stuur Davina Michelle, mooie manier om haar carriere te beëindigen en is Nederland van haar verlost.
Vind het toch wel bijzonder dat het gastland 9 vd 10 keer belabberd scoort. Dus ik zeg; stuur Glennis Grace maar, laat die maar weer lekker afgaan, voor de 2e keer.
+1
de +1 was bedoeld voor de reactie van Peter, niet voor WIM49
Wat ik vooral hoop is een keuze voor de stad die de fans het meeste te bieden heeft:
In de eerste plaats mogelijkheden om aan tickets te komen
Waarom moeten wij als laatste éindigen of in de middenmoot eindigen als host land?
Gewoon weer gaan voor het winnen of hoog eindigen.
Ik geniet meer als Nederland een goed lied, artiest stuurt dan dat wij op veilig gaan spin of afgaan met een slecht liedje.
Kijk even naar de resultaten van de afgelopen jaren, gastlanden scoren zelden hoog.
Oostenrijk was laatste in eigen huis, Portugal was laatste in eigen huis, Oekraïne eindigde in de 2e helft, Israël eindigde dit jaar ook bij de laatste 5.
Elk gastland dat een slecht liedje stuurt, eindigt onderaan. Kwestie van een goed nummer sturen, dan eindigen we in de top.
Ik vond Oekraïne in 2017 nu niet bepaald een slecht nummer hebben. Portugal en Israël daarentegen waren inderdaad niet best. En de nul-punter uit Oostenrijk in 2015 was ook rotzooi. Dus wat dat betreft heb je wel gelijk, Robbert.
Waren allemaal matige liedjes. Laat Nederland maar zien dat laag eindigen met matig lied niet hoeft.
Al die landen die jij opnoemt hadden ook een slecht nummer ingezonden. Er zijn genoeg nummers te noemen die door gastlanden ingestuurd werden die goed scoorde. En volgens bij ben je Ierland, Israël en Luxemburg vergeten. Zij wonnen 2 of 3 keer op rij. In 1996, 1997 & 1998 werden gastlanden 2e. Dus jou argument dat een gastland vaak afgaat klopt niet.
Deze eeuw scoorden o.a. Denemarken, Zweden, Duitsland, Azerbeidzjan Griekenland in eigen huis toch prima!
Er moet gewoon weer een goede inzebding komen.
Vind ik ook, hoor. Onzinnig om in noodlot te geloven. De winnaars die het volgend jaar onderaan eindigden hadden dit aan zichzelf te danken. Het was echt geen natuurverschijnsel.
Wij kunnen als gastland hoog eindigen als we willen. De vorige gastlanden eindigden laag omdat ze waarschijnlijk expres een minder goed liedje stuurden zodat ze niet nog een keer het songfestival te hoeven organiseren 😉
Maar als Avrotros wilt dan kunnen ze iets goeds sturen.
Dan zou Within Temptation moeten gaan.
Ja, ik zit ook regelmatig aan Within Temptation te denken. Ook al ben ik geen fan. Toch lijkt het me wel leuk als ze gaan. Zo een nummer als Shot In The Dark zou geweldig zijn.
Hebben jullie nou echt nooit geluisterd naar Sharon? Tjeetje mina zeg. Zij willen en gaan niet, en al zeker niet in 2020 dan.
Die zijn bekend in Europa, hebben veel fans.
Als deelnemer van het organiserende land heb je nog iets extra’s te overwinnen lijkt mij. Ik geloof wel in die hobbel die moet worden genomen. Alles zal nog overtuigender moeten kloppen om gelijk weer met de favorieten mee te kunnen komen. Het kan wel.
Doorbouwen op een Arcade 2.0 met een mooi vervolg verhaal om de ingezette lijn en continuïteit vast te houden lijkt me origineel en als in punten, kansrijk.
.
Ahoy en Rotterdam nog steeds mijn voorkeur.
Mee eens Riccardo, winnen hoeft dan niet eens lijkt mij. Top 5 zou al prima zijn.
Die Peter begint enorm op m’n zenuwen te werken met z’n verzuurde reakties.
Martijn = Hein: is geen verzuurde reactie, wordt alleen doodmoe van elke keer weer hetzelfde gezever over dit en over dat. Within Temptation gaat niet, dat kun je wel willen en elke keer opperen, gaat niet gebeuren.
Weet je niet, misschien veranderd ze nog van gedachten. Ze zal niet de eerste zijn die dat doet
Komt elk jaar wel een keer ter sprake. Ze wil heel graag een nummer schrijven voor een uitvoerend artiest, maar niet zelf. Ze kunnen dan wel veel fans hebben in Europa, of dit ook de ESF kijker is betwijfel ik ten zeerste.
Nielson!!!
Davina Michell 🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱
Geen Davina!!
Ik zou verder gaan op de weg van jonge artiesten met grote dosis authenticiteit. Eigenlijk zie ik het liefst dat er weer begonnen wordt met een lied, maar anders weer een muzikaal iemand die in een eenvoudige setting kan contrasteren met de wereld van songfestivalglitter en mega- choreografieën. En dan denk ik bv aan Joe Buck of Thomas Azier.
Vrijdag bij Jinek gaf men aan dat Joe Buck andere prioriteiten heeft, Thomas Azier nog niet van gehoord, dus verras ons. Een NSF in de vorm van beste singer/songwriter zou ook leuk zijn.
Ben ik met je eens. Van een andere kant bekeken is bijvoorbeeld Sherefa Yorks, winnaar DanceSing, bij mij blijven hangen als iemand waar je specifiek met het oog op Eurovisie iets mee kan. Choreo, glam, jong, zang, dans… met het juiste nummer.. kan net zo succesvol zijn, eventueel.
Ik ben blij dat Duncan Laurence gewonnen heeft, maar ik heb zelf helemaal niks met die nieuwe artiesten. Ik ben zelf ook jong. Ik vind dat de artiesten die al langer meedoen veel meer te bieden hebben en niet zo een Davina of Maan met die typische moderne radio muziek. Sinds Anouk zijn er voor Nederland wel unieke nummers voorbij gekomen van goede artiesten en niet van die typische radio pop. Ik hoop natuurlijk voor Within Temptation. En anders nog even verder zoeken. Ook al hebben niet alle bekendere Nederlandse artiesten hoog gescoord in ESC. Toch hadden de meeste gewoon leuke liedjes. 😉
Waarom kiezen tussen steden ?
We weten allemaal dat het songfestival een groot poppenkast/circus is.
Waarom zetten ze op een grootte weide geen mega groot circustent neer.
Het kan Willem ruis sterrenshow deed het ook.
Maak hier een groot feest van met Dragqueens en circusartiesten
Laat Nederland opkomen met dj Paul Elstak ( hardcore van Nederlandse bodem)
And we win again
Laten we er een groot circus van maken van deze poppenkast en politiekspel.
Groetjes, De verloren zoon
Nog een week dan weten we voor welke gaststad de organisatie gekozen heeft. Ik begrijp dat Duncan bij de bekendmaking betrokken wordt. Wellicht is het voor hem ook een goed moment om een nieuwe single ten gehore te brengen….
Maastricht.
We gaan het zien en horen volgende week. In principe maakt het mij niets uit, kan dan wel mijn plannen definitief maken. Als het maar een mooi en geweldig evenement gaat worden. Ik heb er vertrouwen in.
+1)
Wat ik wel opmerkelijk vond, was dat ik Sietse Bakker op een gegeven moment hoorde zeggen dat Maastricht geen eigen internationaal vliegveld heeft, (wel één van de hoofdvereisten). Ik hoopte nog dat hij er aan toe zou voegen dat dat geen probleem zou zijn, omdat er iets verder weg wel een internationaal vliegveld te vinden zal zijn. Maar dat voegde hij er niet aan toe. Toen maakte ik me even ‘zorgen’ over de kans van Maastricht.
Afin, volgende week wordt het spannend. We gaan het zien!
Esmee Maastricht heeft een vlieghaven dus sietse baker zou beter eens op internet gaan opzoeken
Klopt,met een zeer beperkte hoeveelheid
luchthavens waarop/ vanwaar gevlogen wordt. Eindhoven is al iets beter met wat meer relevante en een groter aantal bestemmingen. Luik is niet echt een belangrijke luchthaven, zet niet veel zoden aan de dijk. Brussel is weer wel een aanzienlijke internationale luchthaven, maar dat ligt ook niet echt in de buurt en voor al die buitenlandse vliegvelden geldt dat ze weer een beperking hebben: kom je na 20.00 uur aan, dan kom je met de trein Nederland niet meer binnen. Dan kun je zeggen dat die buitenlandse bezoekers daar zelf maar rekening mee moeten houden, maar ik denk dat je het die bezoekers gewoon niet moet aandoen. Dit gezegd hebbend, ik denk dat het Maastricht wordt. Maastricht is een underdog en niets ligt zo diep geworteld in de Nederlandse volksaard en mentaliteit als sympathie voor de underdog. Aan zo’n gevoel ontkomt de commissie waarschijnlijk ook niet.
@Inez, Maastricht heeft inderdaad een vlieghaven, maar dat heeft niet het predicaat “Internationaal vliegveld”. En wel hierom:ze hebben daar geen vaste, internationale, lijndiensten op b.v. nagenoeg alle hoofdsteden van andere landen.
De meeste vaste diensten vanaf Maastricht zouden voornamelijk alleen naar vakantiebestemmingen in het zuiden van Europa gaan.
Brussel daarentegen is b.v. wel een internationale luchthaven, daar wordt vanaf de hele wereld op en af gevlogen, op vaste dagen, en die licht op ongeveer 1.20 uur rijden van Maastricht. Dat zou een heel goed alternatief zijn. Brussel zou ook zondermeer door de EBU worden goedgekeurd. Maar Brussel ligt niet in Nederland, en daar wringt het. Dat is de regel waar Sietse Bakker het over had.
Ik hoop dat de EBU een oogje dicht gaat knijpen, vanwege het feit dat Maastricht nagenoeg op de grens met België ligt, en aangezien Nederland en België als beste buren van elkaar, en zonder oorlog- of handelsconflicten tussen elkaar en elkaar toch al met van alles en nog wat helpen. En dat de EBU akkoord gaat met Brussel als aanvlieghaven voor Maastricht.
@Robbert-Rotterdam, Ik had niet gezien dat jij het ook al had uitgelegd. Haha! Ok. Wat dat treinprobleem na 20.00 uur betreft, dat wist ik echter niet. Dat is wel een kink in de kabel ja. Maar ik ben er van overtuigd dat Maastricht voor goede oplossingen zorgt, hoe dan ook.
Wat maken we ons toch druk om de Eurovisiefans. Het zijn toch zeker geen watjes. De bezoekers van de Rueuconcerten weten M’tricht prima te bereiken, waarom zou het voor de songfestivalfans dan een probleem moeten zijn.
Nognaals het maakt mij niet uit welke stad het wordt. Voor Robbert lijkt Rotterdam de underdog, want hij probeert steeds weer ‘nadelen” van Maastricht te benoemen.
Volgens mij ben je sneller op de int. luchthavens van Keulen/Bonn en Düsseldorf dan in Brussel…maar echt veraf gelegen zijn ze allemaal niet✈️
Rotterdam heeft ook veel vakantiebestemmingen als aanvliegroute, dus moeten die het weer hebben van Schiphol, ook dan moet de ESF bezoeker reizen, al is dat korter in reistijd. Maar zoals gezegd de internationale bezoekers van over de hele wereld aan de Rieu concerten weten Maastricht prima te vinden, is de gemiddelde ESF bezoeker minder intelligent en slim?
Nergens op gebaseerd, maar Rotterdam geniet mijn voorkeur
🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱 Music First 🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱 Rotterdam , Are You Ready ?! May 16 Finale Eurovision SongContest 2020
Welke van de twee steden heeft de meeste kans om heel Nederland met elkaar te verbinden?
Het gaat om een internationaal programma. Dus Europa met elkaar verbinden. Nog twee dagen dan weten we welke stad zich hiervoor in mag gaan zetten.
Toch rotterdam
Rotterdam, The Place To Be in 2020 ( and other years )
Ik hoop toch zo op eigenzinnigheid en dat er voor Maastricht gekozen wordt. Al is het maar om de kapsones van Rotterdam uit te kunnen lachen. Het is mij om het even waar het gehouden wordt, maar wordt een beetje misselijk van dat hanengedrag van de Randstedeling. Maastricht: gezellig weekendje weg, Rotterdam: finale avond heen en weer naar Ahoy, je zal mij geen stap in die stad zien zetten.
“Het is mij om het even waar het gehouden word, […] Mij zal je geen stap in die stad zien zetten” Ja lekker onafhankelijk ben jij Peet. Hysterisch krijzen kan je als de beste. Je bent namelijk zelf zo biased als het maar kan voor Maastricht. En welk hanengedrag? Het geen wat jij net vertoond en waar helaas een meredeel van de limburgers hierop aan meedoet? Helemaal geen eigenbelang. het meerendeel van de buitenlanders online op de officiele ESC kanalen en fansites willen Rotterdam. Het is ook veel praktischer voor de meeste Nederlanders.
Ik kom helemaal niet uit Maastricht, ben geen Limburger en heb geen voorkeur voor welke stad dan ook, als de 3 liveshows maar geweldig worden. Heb nergens kunnen ontdekken dat iedereen naar Rotterdam wil, en dat gezeur dat het praktisch is voor de meeste Nederlanders is de grootste onzin. Gemakzucht speelt een hele grote rol bij de Nederlander. Je hoort nooit maar 1 onvertogen woord van de Rieu bezoekers vanuit de gehele wereld, nee alleen de Nederlandse ESF ‘fan’ loopt te kermen, alleen daarom al zou het naar Maastricht moeten.
Helemaal met je eens Peter…en als het Maastricht zou worden dan zou ik het leuk vinden om daar met jou lekker een “sjoes” te drinken🍻
Hahaha, gaan we doen. Ik maak er dan sowieso een lekker weekend van
De producer, de regiseurs en het hele organisatieteam van de NPO zal in beide steden hetzelfde zijn. M straalt als stad veel meer sfeer uit dan R. Dat is algemeen bekend in NL, buitenlanders zullen hier in meerderheid denk ik geen weet van hebben.
Het gaat erom waar het team het meest in ziet om een memorabel festival neer te zetten, want dat willen ze. Hebben ze daar Ahoy voor nodig of het Mecc. Dat weten zij alleen!!!
Van belang kan verder alleen de financiele bijdrage van de stad zijn. We weten van allebij niet wat dat in het aangepaste bidbook geworden is.
Gelukkig geen of minder Zweedse inbreng. Laat de Nederlandse ideeën en creativiteit maar mooi naar boven komen. Ik zie er nu al naar uit
Ik denk ook dat het de stad wordt waar het team het beste uit de voeten kan om een festival neer te zetten zoals zij dat graag willen. Ahoy is al ingericht en geschikt. Het MECC is nog leeg, maar qua oppervlakte 3x zo groot en kan nog helemaal naar believen ingericht worden.
We gaan het zien!
Persoonlijk gun ik het beide steden nog steeds. Maar bij Rotterdam zie ik het zakelijke het meest vooraan staan, terwijl ik bij Maastricht meer zie dat het allemaal een warm hart toegedragen wordt.
Zodoende hoop ik op Maastricht. Maar als het Rotterdam zou worden, ben ik niet teleurgesteld of zo.
https://eurovision.tv/event/rotterdam-2020
HET IS ROTTERDAM! Yes (nooit gedacht dat ik dit als Limbo wonende in Amsterdam zou zeggen haha)
Tja met een neplink aankomen hahahahhahaahahahahahhahaha
eurovision.tv/event/rotterdam-2020
Yes!!!
Laat je toch niet in de maling nemen
De website is weer online peter. Het is de officiële website.
Klopt dat het een een officiele website is, alleen het deel event/rotterdam-2020 niet hahahah
Offline dus, maar waar rook is is vuur? Ik word misselijk, getver.. Rotterdam, heb ik zo helemaal niks mee
Toch nog maar even hopen op Maastricht
Kijk hier even naar dan: https://eurovision.tv/event/maastricht-2020, gewoon de hysterie van de Randstedeling
Dank je Peter! Ik slaap weer lekker!
Zo probeert de aanhang van Rotterdam je dus op het verkeerde been te zetten. Niets bekend, nu maar hopen dat het echt Maastricht wordt, gun het Rotterdam steeds minder
Nog een merkwaardig feitje is dat je in Rotterdam al hotels kan boeken op booking.com voor hoge prijzen. Ook op de Easyjet site gekeken… 4 nachten 637 euro. Normaal onder de 300. …Was van de week niet boekbaar.
Maastricht nog steeds niet boekbaar….
Zoals gezegd, hysterie, hysterie en nog eens hysterie
Ik ben benieuwd hoe hoog de kijkcijfers na alle comotie vrijdag om 11.58 uur zullen zijn.
De bekendmaking wordt echt gehypd in de media.
Hoop dat je het online kunt kijken, moet gewoon werken
Ja ja, beide pagina’s (voor zowel Maastricht als voor Rotterdam) waren van te voren al opgezet, zodat op hét moment de boel al klaar was. Maar wat ik ‘zorgelijk’vind, is dat er bij Rotterdam een foto was geplaatst, en bij Maastricht niet. Hmmm.
The Winner Takes It All! Rotterdam : 🇳🇱🇳🇱 Are You Ready?????????? Music First in The AHOY.
Wel een beetje sneu dat je iedere keer onder een andere naam moet posten, RobOranjeFinland, trotse Rotterdammer , trots op Rotterdam enz….
Sneu om je daar druk over te maken
Ik begrijp dat je als Rotterdammer graag het gebeuren in jouw srad wil, maar wacht ff tot vrijdag. Je zou door dit soort randstedelijke arogantie bijna gaan hopen dat het afgestraft wordt.
BTW: De dirececteur van het MECC heeft vandaag een afspraak met premier Rutte. O.a. over een mogelijke overheidsbijdrage (financieel of anderszins) aan de organisatie van het Songfestival…….
Bij dit gesprek is ook de gemeentesecretaris van Maastricht aanwezig. Het gesprek is geregeld door een gedeputeerde uit Limburg. Die zal er dan ook wel bij zitten.
Is afgezegd.
Leuk, een beetje poeha! Een lek of toch weer niet? Tot morgen! 🤞Rotterdam 🤞
Maastricht is de enige optie voor een sfeervol ESC!
Wat een Zuid-Nederlandse arrogantie.
weet iemand hoe het met de kaartverkoop gaat? Gaat dat via een speciale website of loopt dat via de locatie waar het festival georganiseerd word?
Dat zal waarschijnlijk ergens eind november worden. Dat zal wel groot worden uitgemeten in de pers. En op deze website en de social media van songfestivalweblog komt het ook vast. Ben je lid van OGAE Nederland? Zij krijgen ook vaak een aantal kaarten met voorrang in de verkoop. Wel vindt daar loting plaats, maar dan kun je altijd nog via de reguliere weg kopen.
Off topic: 27 september de finale voorronde Junior Songfestival
“De presentatie van de avond is in handen van Romy Monteiro en Buddy Vedder.”
Alvast een voorproefje en mogen zij zich opwarmen voor het grote geweld in mei 2020 in Maastricht?