Songfestivalorganisatie zet in op scenario B
De songfestivalorganisatie hoopt in mei een songfestival te kunnen organiseren met beperkt aanwezig publiek en alle 41 deelnemers in Rotterdam. Of dit ook haalbaar is zal pas in de komende maanden blijken. Een normaal songfestival met een vol Ahoy en alle festiviteiten erom heen is uitgesloten. “Onze ambities blijven onverminderd hoog. We zullen er alles aan doen om er de best mogelijke editie van te maken. De gezondheid en veiligheid van alle betrokkenen staan hierbij uiteraard voorop,” aldus Sietse Bakker.
Het Eurovisie Songfestival zal hoe dan ook doorgaan. Op 18, 20 en 22 mei vinden de halve finales en de finale plaats vanuit Rotterdam Ahoy. Om die belofte waar te kunnen maken is sinds eind maart vorig jaar gewerkt aan vier scenario’s en een wendbare organisatie. Door alle energie nu te richten op scenario B blijft de organisatie optimistisch en flexibel en benadrukt dat verder afschalen naar scenario C en D altijd nog mogelijk is. Ook zijn er, zij het beperkt, mogelijkheden om op een aantal vlakken weer op te schalen, als daar richting mei zicht op is.
“Het Eurovisie Songfestival keert in mei terug, ondanks de pandemie. Helaas is het gezien de aanhoudende omstandigheden onmogelijk om het evenement te houden zoals we dat gewend zijn,” volgens Martin Österdahl, Executive Supervisor van het Eurovisie Songfestival. “We zijn dankbaar voor de hernieuwde inzet en steun van de gemeente Rotterdam en de voortdurende steun van alle deelnemende omroepen. We hopen van harte dat we in mei in Rotterdam kunnen samenkomen en zullen er alles aan doen om dit te bereiken,” aldus Martin Österdahl.
De komende tijd hoopt de Nederlandse Songfestival-organisatie op de positieve impact van een steeds grotere groep gevaccineerden, steeds meer mogelijkheden om snel en betrouwbaar te testen en het lenteweer. Daarnaast is de organisatie ook voorzichtig optimistisch dankzij diverse internationale pilots die laten zien dat evenementen ook in corona-tijd veilig en verantwoord kunnen plaatsvinden. Ook de Nederlandse FieldLab-pilots, die in februari plaatsvinden, gaan hieraan bijdragen.
Songfestivalwethouder Said Kasmi, Gemeente Rotterdam: “Het Songfestival in Rotterdam, live vanuit Ahoy, is een lichtpuntje om met elkaar naar uit te kijken. We zijn als gaststad optimistisch, enthousiast én realistisch. Binnen de mogelijkheden die er zijn gaan we er samen met partners het beste van maken! Laten we hopen dat dit Songfestival, dat anders zal zijn dan alle 64 voorgaande festivals, mooie nieuwe kansen biedt voor partners en ondernemers in de stad. Hoe dan ook: Rotterdam will open up again!”
Tickets
Alle beschikbare kaarten voor de 3 liveshows en 6 generale repetities waren vorig jaar uitverkocht. Om de anderhalve meter ook in de zaal te kunnen garanderen zal de ruimte voor publiek in Rotterdam Ahoy afnemen. Omdat staanplaatsen niet mogelijk zijn, is besloten de vloer volledig in te richten als greenroom, waardoor ook de artiesten in de greenroom afstand van elkaar kunnen houden.
Omdat de capaciteit sterk afneemt en er nog geen zicht is op uitbreiding hiervan zal de organisatie in februari beginnen met het volledig restitueren van alle tickethouders. Vervolgens krijgen deze tickethouders een unieke code waarmee zij later exclusief toegang kunnen krijgen tot de ticketverkoop voor de shows van 2021, als publiek in de zaal mogelijk is. Het is dus niet mogelijk om tickets voor de shows te bemachtigen voor mensen die niet al een ticket hebben voor de geannuleerde shows van 2020.
Het is op dit moment nog te vroeg om in te kunnen schatten of en, zo ja, hoeveel publiek bij de shows aanwezig mag zijn. Een definitieve beslissing daarover stelt de organisatie uit tot uiterlijk medio april. Waarschijnlijk gaat het dan alleen om kaarten voor de halve finales en de finale.
Perscentum en Eurovision Village
In scenario B zijn 500 journalisten aanwezig in plaats van 1550. Voor pers die hierdoor niet naar Rotterdam kan afreizen zal een virtueel perscentrum worden ingericht, waar repetities en persconferenties live gevolgd kunnen worden en journalisten kunnen participeren alsof ze fysiek aanwezig zijn.
In scenario B heeft Rotterdam een alternatief concept ontwikkeld voor de Eurovision Village, op de Binnenrotte. Het aangepaste plan houdt onder andere rekening met zittend publiek (op anderhalve meter) en een op- en afschaalbaar aantal bezoekers per tijdsblok. Ook onderzoekt de stad de andere scenario’s, mocht publiek niet of heel beperkt aanwezig kunnen zijn. Binnen alle scenario’s streeft de stad ernaar om fans en liefhebbers het unieke Songfestivalgevoel zoveel mogelijk mee te laten beleven. De komende maanden wordt meer bekend gemaakt over de invulling van de Eurovision Village.(bron/foto: NPO)
Benieuwd of mijn kaartje voor de familie show van de finale nog gebruikt gaat worden, of dat ik pech heb en mis grijp. We blijven duimen.
Wat een teleurstelling voor de stad Rotterdam, er waren zoveel plannen en een waanzinnig mooi versierde stad. Ik kan alleen maar hopen dat Jeangu Macrooy een wereldsong heeft waardoor de winst wederom naar Nederland gaat, en Rotterdam alsnog kan schitteren in 2022. Er ligt een druk op zijn schouders ……
Nee zeg, dan is Maastricht toch echt aan de beurt!
Nee hoor, Arnhem. Veel dichterbijerderder voor mij! 😀
Vergeet het maar, twee keer achter elkaar hetzelfde land winnen? Dat is sinds ruim 25 jaar niet meer gebeurd, al zat Denemarken er dichtbij in 2001 en Ierland in 1997.
Ruim 25 jaar moet natuurlijk 20 jaar zijn.
In ieder geval een klein lichtpuntje in deze donkere tijd. In ieder geval alle artiesten live in Rotterdam
Dat is nog niet zeker.
Scenario B zou in deze tijd al onverwacht
mooi zijn. En wie had nu echt verwacht dat het A zou worden? Dan moet je toch echt in een winterslaap vertoefd hebben of in een Netflix-wolk, ver van de dagelijkse actualiteit.
Er zit niets anders op dat Jeangu dit jaar gaat winnen, anders zou het erg sneu zijn voor Rotterdam (en de rest van Nederland).
Bereidt je dan maar voor op een teleurstelling, 2022 wordt het niet weer Rotterdam, ik wacht het nummer van Jeangu af, maar ben er bang voor. Ik ga gewoon van het positieve uit en dat het plan B wordt, ieder land live in Rotterdam met een minimaal aan publiek. De stad kan altijd versierd worden er is geen reden om dat niet te doen. Gewoon het van de positieve kant bezien.
Ben het zowaar met je eens, Peter.
Eerst even het lied afwachten?
Wat er ook gebeurt, het wordt een festival als nooit tevoren. Alleen al daarvoor vind ik het fantastisch dat EBU doorzet. Want we zijn allemaal fan geworden door naar TV te kijken en te supporteren voor ons eigen lied en de liedjes die we fantastisch vinden. Dat zal niet veranderen. Dus: het is back to the roots. Toch nog veel hartjes voor Rotterdam en de Nederlandse fans die al lang hoopten op een festival in hun buurt.
Een Belgische fan
Scenario B is voor nu al heel wat. We gaan zien hoe de zaken lopen. Komt vast een goeie show te staan met veel live artiesten. Top.
Jammer van de kaarten. Ik heb nog altijd liever alle kandidaten in Rotterdam zonder publiek, dus ik ben blij dat dit het doel is.
Als ze nu toch door al die veranderingen geld overhouden mogen ze voor mij wel een mooi orkest inhuren om iedereen te begeleiden. Dat zou wel weer eens leuk zijn.
Geld overhouden? Door geen inkomsten door kaartverkoop lijkt mij dat het eerder richting de min dan de plus gaat.
Scenario B met deel publiek en alle artiesten in Ahoy lijkt me nog wel leuk om kaarten voor te kopen als de mogelijkheid er komt. Maar scenario C met publiek in de zaal en alle artiesten vanuit hun eigen studio: brrrr. Ik zie dan geen meerwaarde ervan in om in de zaal te zitten.
Mee eens.
Jammer. Laten we maar gauw opnieuw winnen dan. En ik hoop vooral dat er zoveel mogelijk artiesten aanwezig zullen zijn in Rotterdam. Lijkt me toch een stuk leuker en spannender om naar te kijken dan alleen maar van te voren opgenomen optredens.
Een ander land mag toch ook winnen? Dan zal het toch ook wel weer bij het oude zijn?
Ik vraag mij wel af waarom het perse in de maand Mei moet plaats vinden? Ze kunnen het toch ook verschruiven naar bijvoorbeeld september wanneer dan waarschijnlijk veel meer mogelijk is.
Heb je een goed punt Maarten. Misschien kan de redactie dit voor ons uitzoeken?
Dan zit je al te dicht bij het songfestival van 2022, vermoed ik.
Dan vanaf dit jaar gewoon in september houden, waarom niet?
reactie Sietse Bakker: ,,Het was geen optie, omdat de winnaar dan te weinig tijd krijgt om de editie van 2022 te organiseren. Bovendien werken we met mensen die na mei weer vrij moeten zijn voor andere tv-projecten, zoals de Olympische Spelen. En het zou teveel geld kosten.”
Gezien alle onzekerheden met virusmutaties en (geklungel met) vaccinaties mogen we misschien wel blij zijn als het pas in 2022 weer een beetje als vanouds kan
Het zou mijn eerste Eurovisie worden. Had kaarten voor alle shows (rehearsal + live). Echt enorm balen dit.