AVROTROS start zoektocht voor songfestivalinzending 2022
AVROTROS heeft via songfestival.nl een oproep gedaan om liedjes in te sturen voor het Eurovisie Songfestival 2022 met een eigentijdse, maar in elk geval authentieke sound. De omroep heeft de ambitie om succesvol te blijven op het grootste muziekpodium van Europa, en roept artiesten/songwriters om in contact te komen met de omroep en haar songfestival selectiecommissie. Men is op zoek naar een Nederlandse artiest die op onderscheidende wijze, in welk genre dan ook, een eigen persoonlijke song en zo mogelijk een persoonlijk verhaal wil en kan uitdragen.
De songfestival selectiecommissie is ongewijzigd gebleven en bestaat uit: Eric van Stade, Cornald Maas, Jan Smit, Sander Lantinga, Coen Swijnenberg en Joyce Hoedelmans. Een song kan onder de aandacht worden gebracht bij de selectiecommissie door deze rechtstreeks te sturen naar het mailadres: songfestival@avrotros.nl. AVROTROS of de selectiecommissie zet geen traject(en) in met een artiest/songwriter om tot een (eind)product te komen. Er wordt verwacht dat een (demo)song van artiest/songwriter met bovenstaande criteria in een vergaand stadium onder de aandacht wordt gebracht.
Voorwaarden voor insturen song:
* Song is overtuigend onderscheidend en voldoet aan bovenstaande beschrijving
* Meerdere songs? Stuur een maximum van de 3 beste songs, geschikt geacht voor het Eurovisie Songfestival
* Song is niet (eerder) (commercieel) uitgebracht voor 1 september 2021
* Uiterlijke datum van inzending is 31 augustus 2021
(Tussentijdse) updates worden, gezien de geheimhouding rondom dit project, helaas niet gegeven tot AVROTROS hier zelf mee naar buiten komt. Het is dus op zijn vroegst in het najaar of in de winter voor we wat te weten komen over de Nederlandse inzending voor 2022.
Toch jammer dat een groepje van 6 bepaald wie Nederland gaat vertegenwoordigen.
Bepaalt met een t dus 🙂
In Duitsland was het een groep van 100 en dat heeft ook al 2 jaar niet goed uitgepakt. Wel vind ik dat de selectiecommissie jaarlijks mag veranderen. Ofwel 1 er uit en 1 er in. Gelukkig geen brievenbus voor Jan en alleman en hopelijk kiest men weer een killersong die ons naar de top 10 gaat brengen in Italië
Ik heb er alle vertrouwen in dat er weer een top song uit gaat komen op deze manier.
Dus: artiesten/songwriters: veel succes en inspiratie gewenst💪
Tja, dat heb je met typen op eenntelefoon, dan wordt de verkeerde keuze gepakt voor je er erg in hebt. Maar het is wel een brievenbus voor Jan en Alleman, er staat nergens dat Dries Roelvink niks mag insturen. Het is aan de 6 Wijzen om tot besluit te komen. Waarom geen voorronde zoals San Remo of Melodienfestival?
@Peter het is denk ik maar goed dat er geen voorrondes komen. Dan willen de personen met een goed nummer waarschijnlijk niet meer mee doen.
Je kan niet even mensen uitsluiten om niks in te sturen.
@Maarten, dat zegt dan meer over de artiest als ze niet mee willen doen. In Zweden al jaren een succesvolle formule. Moet hier ook kunnen met goede componisten en tekstschrijvers.
precies, en voor mijn gevoel ook nog een vrienden clubje !
liever een vriendenclubje dan een clubje dat zich de tent uitvecht, dat zal nooit iets opleveren.
De meest geschikte kandidaat is Floor Jansen!
vind ik ook maar met de concertagenda van Nightwish zal dat moeilijk worden
Waarom zit Ilse niet bij dit clubje, ze heeft al twee keer bewezen er oog voor te hebben
Ik zou eerst een rede goed nummer zoeken en daarna een Artiest
Daar ben ik het mee eens….Ilse een vaste plek voor de selectiecommissie🤚🤚👍
+1
Eens @lbert. Dat is het eerste wat ik dacht: waarom wordt Ilse er niet bij betrokken?
Eens! Ilse is een doorzetter, is kritisch en gaat voor een 10 en niet minder.
+1
Dat is waar, krijg soms het idee dat de finale halen al genoeg is. Er is maar 1 plek en dat is de winst. Met een 9e, 2e, 2x 11e, 1x18e en nu 23e schiet het niet op. Geef Ilse de ruimte, niet heilig verklaten natuurlijk, maar heb daar meer vertrouwen in dan in de 6 die het nu moeten doen.
Helemaal met je eens Nordman, er moet iemand in die commissie zitten die bloedfanatiek en gedreven is.
Dat is Ilse. Nu weet ik dat Ilse ook nog een keertje solo wil gaan en dan is het natuurlijk vreemd als je zelf in die commissie zit…misschien is dat de achterliggende gedachte
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen. Als er niks tussen blijkt te zitten dan gaan ze dus voor de beste van het slechtste.
Misschien is het ook wel goed dat de Avrotros niet helpt met het schrijven van nummers voor mensen.
Afrojack heeft zich aan geboden, ik zou daar gebruik van maken!
Nee dank je. Darude 2.0.
Er is wel een verschil met Afrojack, hij scoort hedendaagse hits en darude al ruim 15 jaar niet. Ik zou het aanbod van Afrojack om armen en je kan altijd nog beslissen als het nummer niet goed is om voor iets anders te kiezen.
Mag het ook een lied zijn?
Mee eens, en dit jaar bewijst maar qeer eens dat niet Engelstalig kan scoren.
Ja, maar liever niet Nederlandstalig. Frans en Italiaans liggen wel wat beter in het gehoor dan Nederlands.
Mag van mij in Nederlands, Fries, Frans, Spaans, Italiaans, als het maar goed is en opvalt
Niet helemaal waar.
De deense inzending bleef in de halve finale steken en onze eigen bijdrage in deels Sranantongo kon ook niet op grote bijval rekenen. Dus grote nadruk op KAN scoren, want verwacht geen wonderen.
Nederlandstalig gaat niet scoren, onze taal klinkt erg lelijk voor mensen die geen Nederlands verstaan.
Onzin. Klinklare onzin.
Als je als commissie nu al de zekerheid van een deelname met AfroJack in de pocket zou kunnen hebben zou ik daar voor gaan. Lijkt me een dermate zeldzame kans dat ik hem ongeacht de onzekerheid van het nummer niet zou laten lopen.
…… dat dachten we ook met Trijntje en nummer van Anouk. Wat een fiasco is dat geworden.
Eerst het lied!
Mee eens Paysbart!
Ik zou b.v. DI-RECT te gek vinden; vindt Marcel een top zanger en ze kunnen een goed lied schrijven. Maar ja dan moet dat laatste eerst wel gebeuren en ze moeten ook zelf willen natuurlijk.
Heb ik hier ook al zo vaak geroepen. Eerst een nummer. Je weet op voorhand niet hoe dingen uitpakken maar een samenwerking met deze DJ/producer lijkt mij voor veel mensen minstens erg interessant.
Het grote verschil is wel dat Trijntje al jaren geen hit gescoord heeft en Afrojack wel en nog steeds scoort. Anouk zelf vind het nummer niet geschikt en Trijntje wel.
Wouter Hardy mag ook een nummer insturen 🙂
Laten zingen door Floor…
Floor gaat met haar band voor Finland deelnemen
Hoe kun je dat zo stellig beweren? Dat zou ik moeilijk vinden. Ze heeft hier een mooi podium gekregen, bij de beste zangers. Als ik haar was zou ik ook solo als Floor gaan niet als band Nightwish. Hier kan ze direct worden afgevaardigd, in Zweden en of Finland kan ze aan de voorrondes gaan deelnemen.
Waarom zou je dat moeilijk vinden? Ze heeft daar een grote carrière, hier enkel bekend door Beste zangers.
Ik wacht rustig af.
Zo is het Beer, ik zit eigenlijk nog een beetje in de roes van eergisteren. Ik heb er zo naar toe geleefd en enorm genoten van alles. Nu het weer voorbij is moet ik echt even alles laten bezinken en ‘afkicken’😢 Wel vind ik het heel leuk dat ik dit jaar aangesloten ben op dit forum om mijn liefde voor het festival met jullie te delen. Op naar een nieuw en mooi Eurovisie jaar 🥂
+1)
Ja, het is echt afkicken. Ik was zondag echt een beetje ‘leeg’. Is het ineens allemaal weer voorbij.
Maar wat was het tof! En wat waren het mooie shows. Ik was er echt trots op. Ook erg leuk om de liefde voor het festival met anderen te kunnen delen op deze site. Dat heeft het feest voor mij nog meer glans gegeven.
Op naar een volgende editie! Dat deze net zo geweldig mag worden. En natuurlijk: met een ongelofelijke kneiter van een bijdrage van Nederland. Ben erg benieuwd. Nu al haha.
Dank, Songfestivalweblog, voor alle informatie en het laatste nieuws. Supergoed werk!
Hoi Max Mark, leuk dat je nog even reageert! Ik beschouw jou toch wel als mijn songfestival maatje hier ondertussen; we zitten vaak op één lijn en je stukjes zijn altijd leuk om te lezen. Altijd ook met respect naar een ieder hier.👍
Groetjes en succes met het ‘afkicken’ 🤗
Ha Jellybean! Dank voor je reactie en leuke bericht. Insgelijks, erg leuk om met jou de meningen over liedjes en de passie voor het festival te delen. Ook jouw bijdragen vond ik erg leuk. Door jou ben ik me meer in TIX gaan verdiepen en ben ik aandachtiger naar het Noorse nummer gaan luisteren. Ik ben enorm fan van het festival; het is super om via deze site gelijkgestemden te ‘ontmoeten’.
Nu al weer zin in volgend jaar! Met een beetje geluk doen de Italianen het half mei; dat betekent: nog maar 51 weken wachten 😂😂. Leuk om dan ook weer de visies te delen. Ik kijk er naar uit. En ook naar de Nederlandse bijdrage, want die wordt goeeeeeeeeed! 😁
Die selectiecommissie die Jeangu wel een goed idee vonden? LOL
Ik heb het idee dat Jeangu is gekozen dankzij “Grow”, een lied dat flink potentie voor het linkerrijtje had. Daarna werd het natuurlijk geannuleerd en hebben ze hem denk ik een carte blanche gegeven voor 2021 :(.
Grow had denk ik ook geen potentie voor het linker rijtje. Misschien wel volgens de selectie. Die vinden het waarschijnlijk sneu dat het niet door ging en hebben maar gezegd dat hij ook dit jaar mocht. Ze hadden dat beter niet kunnen doen.
Zeker is Jeangu in eerste instantie gekozen voor “Grow”. Meningen verschillen uiteraard maar ik denk dat een top 10 notering zeker haalbaar was geweest met dit nummer.
Toen het festival geannuleerd werd stond hij 13e bij de bookies, we zullen uiteraard nooit weten wat dit uiteindelijk gedaan zou hebben maar dit lied had potentie. Men heeft hem daarna gegund om ons wederom te vertegenwoordigen in 2021. De kans was sowieso al erg klein dat het nieuwe lied beter zou worden als z’n voorganger. Er zit meer druk op en je moet maar net weer de inspiratie hebben. Nu gaat de commissie weer voor het lied, zoals het hoort.
Zo zie ik het ook jellybean.
Yes, helemaal bij het rechte eind, Jellybean
ach toen Daniel Dekker nog in de selectiecommissie zat vond hij het nummer van Pierre Kartner voor Sieneke ook erg goed ha ha
en nu hoor je ze niet meer om toe te geven dat het een dikke flop was ha ha
Het gaat toch gewoon Davina Michelle worden lijkt me. In een mix met Afrojack?
Hoezo, dat wat ze dinsdag deed was perfect, wil niet zeggen dat iets anders net zo goed is.
Ik hoop het!
Ik zou Ilse er ook wel bij willen zetten ja.
Misschien wil ze dat zelf wel helemaal niet. Ze is wel zangeres en heeft het misschien druk genoeg daar mee.
Ja ze zal het te druk hebben idd. Maar ze kan af en toe nog eens wat dingen beluisteren (evt op afstand) en d’r mening geven
Als we maar nu niet gaan denken dat we opeens ook een band moeten insturen omdat Italië gewonnen heeft. Laat het origineel authentiek en gedetailleerd uitgewerkt zijn. Afrojack kan je als producer van een nummer er wel opzetten maar moet er niet achter een DJ tafel bij gaan staan want dat slaat nergens op. Overigens vind ik Armin van Buuren ook een hele goeie producer dus die zou van mij ook aan de slagen mogen.
Niets mis met een band hoor; alleen geen rock song. Hetzelfde genre wint geen 2 jaar achter elkaar, dat is een feit. Eurovisie was nu gewoonweg toe aan een rock nummer na al die jaren sinds Lordi. Volgend jaar krijgen we weer een ander genre dat gaat winnen en dat is ook goed zo.
Geen toeters en bellen graag. Houd het klein, zijn we goed in.
Ik wil alle medewerkers van songfestivalweblog.nl enorm bedanken voor alle moeite die ze hebben gestoken in het mooi en up to date houden van deze site, altijd een feestje om hier weer de laatste nieuwtjes en meningen te lezen 🙂
+1
+1 👏👏
Hier sluit ik me bij aan.
+1)
+1
+1
Ik las ergens dat Dries Roelvink volgend jaar erg graag wil gaan…
Haha. Die kan het wel vergeten denk ik.
Nou met Joyce Hoedelmans in de commissie zal dat zeker niet gebeuren. Uhmmmm who the f**k is Joyce Hoedelmans?
En Thomas Berger,
Davina Michelle, Dotan, Di-rect : in die hoek mag de commissie zich eerst eens richten.
DE kans voor degenen, die op deze weblog jaarlijks, tot in den treure, de Nederlandse inzending afkraken, om nu zelf een perfect, winnend lied met perfecte act in te sturen, haha
wat een giller ha ha
Lijkt me leuk als we een nummer in het Engels sturen gecombineerd met een van de minderheidstalen (Fries, Romani, Jiddish of Pools), als het maar een goed nummer is. Maakt mij niet uit of het nou pop, dance of rock is, als het maar het songfestival gevoel heeft.
De wijze waarop de Nederlandse inzendingen de afgelopen jaren werd geselecteerd begint aardig wat kenmerken van totalitarisme, vriendjespolitiek en het hebben van de juiste connecties (lees: corruptie) te vertonen. Dat mag én moet – naar mijn mening – veel vaker benoemd worden, want dit kan echt niet.
Als een deelname aan het Songfestival bekostigd wordt door de belastingbetaler dan is meer inspraak en transparantie in de selectiemethode absoluut noodzakelijk. Ook wij hebben het recht om te weten welke artiesten potentieel geïnteresseerd zijn.
Afgezien van 2013, 2014 en 2019 hebben we ook geen topresultaten behaald. Douwe Bob kan veel beter, de staging van Waylon was een fiasco en 2015/2017/2020/2021 hadden NOOIT intern geselecteerd mogen worden (met 2021 als absoluut dieptepunt). Het kostte jaren om het imago van het ESF in NL opnieuw op te bouwen, met dank aan Anouk, gaat de AvtroTros dat nu alweer slopen?
Dotan is trouwens behoorlijk bekend in Italië (heeft daar ook meermaals opgetreden met Diodato de afgelopen tijd) en ik hoop dat hij geïnteresseerd is om voor NL deel te nemen. Goede stem, goede tekstschrijver en een televote-magneet. Liever geen gedateerde steriele dance van Afrojack met Davina Michelle a.u.b.; we weten hopelijk allemaal nog hoe Cascada terecht afgeserveerd werd in 2013.
Cascada is een slechte vergelijking. Het werd niet echt goed uitgevoerd. Het ligt ook aan het nummer.
A.u.b niet eerst een naam, maar HET nummer is het belangrijkste.
Inderdaad.
+1
Wat het ook wordt, het nummer moet het beste zijn in zijn soort en het moet memorabel zijn.
Dotan zou mijn eerste keuze zijn. En anders Maan of Davina Michelle
Maan?
nee geen Maan alstublieft dat is bij voorbaat al een complete maansverduistering en gaat in Europa geen potten breken het is niet alleen het lied ook de geschikte deelnemer
Als je weer bij de laatste 5 wilt eindigen moet je Maan sturen, of Dries Roelvink
Alles hangt en staat bij het nummer
precies ha ha Samantha Steenwijk wil ik ook wel lol
Ik wil toch nog iets kwijt over de commissie. Het is allemaal veel te vrijblijvend en ondoordacht. Eigenlijk zou je moeten stellen: zodra een inzending 0 punten krijgt van de vakjury of van de publieksjury zou de commissie vervangen moeten worden of, als ze een beetje zelfkennis hebben, door de eer aan zichzelf te houden. Kans dat een commissie moet opstappen is heel klein, maar als het gebeurd hebben ze het ook daadwerkelijk niet gesnapt.
helemaal met jou eens vervangen door deze megaflop dit jaar
Ik ben heel blij dat het lied weer centraal gaat staan en niet een artiest die 100% vrije keuze heeft. Ik merk hier weer dat iedereen namen van artiesten gaat noemen. Hier doe ik dus niet aan mee. Lied moet centraal, net zoals in 2019.
Een kritische kanttekening heb ik er wel bij. De ‘profielschets’ voor het lied is sterk beperkend. Zo moet het liedje bijvoorbeeld onderscheidend (mee eens) maar ook persoonlijk zijn, wat sterk aanstuurt in de richting van singer-songwriter materiaal. Ik vind het jammer om meteen in het begin zoveel uit te sluiten. Wat als iemand bijvoorbeeld een geweldig dancenummer heeft geschreven en geproduceerd? Iets dat zich kan meten met ‘Euphoria’? Een dancenummer is zelden heel persoonlijk en legt zelden de grootste interne gevoelens bloot. Is bedoeld om uit je dak te kunnen gaan. Dus valt volgens de criteria af. Ik denk dat Nederland is gebaat bij zoveel mogelijk breed houden in het begin. Dan kan later gekeken worden wat uitblinkt in het eigen genre. Ik ben ook benieuwd wat de commissie gaat doen om het typisch Nederlandse euvel, zelden breed gedragen nummers bij televoting, te verhelpen. Ik ben voor een commissie, maar deze is weinig divers qua leeftijd, geslacht (waar zijn de vrouwen?) en wortels in commercie. Hulp van buitenaf is geboden!
Ook hier ben ik het mee eens, een lied hoeft niet persé een persoonlijke song te zijn of een persoonlijk verhaal te vertellen.
Je kunt prima over thema’s schrijven zonder het zelf te hebben meegemaakt.
Wat ik me afvraag is of de selectiecommissie niet van tevoren had kunnen inschatten dat het liedje van Jeangu geen groot publiek zou aanspreken.
Vast wel, maar we stonden toch al in de finale en de wil om te winnen was er geloof ik ook niet.
Dit was voor iedereen een vreemd jaar, waarbij Jeangu de gunfactor kreeg van de commissie begrijpelijk.
Volgend jaar gaan we( ze) er weer vol voor.
+1. Ik denk dat ze daadwerkelijk dachten dat hij een kans had, maar deze commissie heeft, ondanks de goede bedoelingen en grote inzet éėn grote blinde vlek, en dat is het beperkt vermogen om te zien wat een breed publiek kan aanspreken (aansluiting bij televoters). Wat wordt gemist is iemand die commercie vertegenwoordigt. Niet de platte commercie, maar gewoon iemand met gevoel voor het bredere publiek. Daar is waar het stokt, en dat is net het verschil tussen een 11e plaats en een winnersong. Ilse heeft de commissie gered in 2019. M.i. moet de commissie op zoek naar de Willem van Beusekom-touch, de verbinding tussen kwaliteit en commercie. Anders gaat het nooit lukken bij de televoters.
Eens
Volgens mij zijn dj’s Sander Lantinga en zijn collega Koen Zwijnenberg sinds 2019 aangesloten in de commissie voor de link met het brede publiek …..
Dan doen ze hun werk niet goed.
Gegokt en verloren, denk ik. In de clip versie vond ik het verhaal veel sterker dan hoe het uiteindelijk is neergezet.
Doen ze hun werk niet goed? Volgens mij heeft Arcade gewonnen….
2020 Grow was ook mooi. En 2021 kon men Jeangu niet opzij schuiven….
Je kunt niet zeggen dat ze hun werk goed hebben gedaan als je 0, zeggen: NUL punten van de publieksjury krijgt. Dat is een enorm knap, maar niet zoals ik dat graag zie..
Arcade heeft in de eerste plaats gewonnen door Ilse. Niet door de commissie. En de commissie is eindverantwoordelijk en had ‘birth of a new age’ moeten verbieden vanwege de kansloosheid bij televoters. Dat hadden ze echt op hun klompen kunnen aanvoelen.
Je ziet dat het lied en de uitvoerende artiest moeten samensmelten tot een geloofwaardige eenheid. Dus eerst het lied kiezen en dan nog eens even rondkijken wie de artiest wordt, is vragen om problemen. Dat was zo bij Trijntje gegaan en dat werkt niet. Alhoewel aaiaaiaaiaai… wel een echt Tiktok momentje is….