Jan Smit stapt uit selectiecommissie songfestival

Dit vind je misschien ook leuk...

83 reacties

  1. GerardMartin schreef:

    Nu de rest nog…

  2. RobOranjeFinland schreef:

    Houdt het nou nooit op? Of gaat de Beerput nu verder open?

  3. Rick schreef:

    Goed besluit nu nog Cornald Maas en co.
    Graag een nieuwe commissie met namen als ilse de lange, Anouk,Armin van Buren, Danny Vera
    En betrek de fans bij de keuze bijvoorbeeld door 3 keuzes aan liedjes te laten luisteren.

    • Ikkie1988 schreef:

      Goed gedaan Jan. Hij heeft als enige van deze sekte er dus verstand van 😉

    • Dirruk schreef:

      Want de toegevoegde waarde van Danny Vera t.o.v. Jan Smit is….?

  4. RobOranjeFinland schreef:

    Dat wordt gezellig in het commentaarshokje, Cornald groot voorstander van Mia & Dion, Jan die Mia & Dion dus afwees.

  5. RobOranjeFinland schreef:

    NEDERLAND TREKT ZICH TERUG VAN SONGFESTIVAL 2023!

    Wordt dat het volgende nieuwsbericht?

  6. Karel Kurk schreef:

    Grootmoedig vind ik dit, hij was dus tegen de keuze en stapt er nu uit, lef heeft jan iig wel!!!

  7. Br@m schreef:

    Ik mag toch hopen dat het niet alleen bij Jan Smit blijft; die hele kliek moet weg en dan volgend jaar gewoon weer eens een nationaal songfestival. Ik zal met name de dag prijzen als Cornald Maas weg is uit die selectiecommissie. Ben die man echt spuugzat.

    • RobOranjeFinland schreef:

      Anouk moet het land wederom redden in 2024!

      • Nordman schreef:

        samen met Ilse aub. 😉 Die vrouw heeft zich ook al twee keer bewezen.

      • Inky schreef:

        Ik zou er totaal geen bezwaar tegen hebben als deze powervrouwen het stokje overnamen 🙂

  8. Marcus schreef:

    Hulde aan Jan. En dan te bedenken dat Jan de enige muziekprofessional is in de selectiecommissie. (Los van of jij van zijn repertoire houdt) Als schrijver, producer en artiest is hij de enige van de zes die echt begrijpt wat het inhoudt en hoe het is om op zo’n groot podium te presteren. Ik vind dat Cornald nu onmogelijk kan aanblijven.

  9. Beer schreef:

    Kijk, Cornald gaat zijn plek echt niet opgeven. Hij wordt of weggestuurd of hij blijft.

    Ik zou het niet erg vinden als de commissie elk jaar tijdelijke leden krijgt. Misschien 4 vaste leden, 4 tijdelijke leden. En dat er ook echt wordt gekeken naar muzikale ervaring, genrediversiteit etc. Maar geef ons a.u.b. geen NSF.

    • Jorno schreef:

      Wat is er mis met een nationaal songfestival? Hebben wij ooit een goede optie gekregen in die selecties nadat acts zoals de Toppers het imago van het eurovisie songfestival in Nederland compleet geruïneerd hadden? Het is nu 2023 en er waren 440 inzendingen dit jaar. Je kan mij niet wijsmaken dat daar niet 5 goede nummers tussen zaten voor een nationale selectie zoals Finland heeft.

      • Marcus schreef:

        Daar heb je helemaal gelijk in Jorno. Cornald zegt steeds dat goede artiesten niet in een nationale voorronde willen. Maar ik heb het idee dat hij dit deels als excuus gebruikt om zelf invloed te houden. De artiesten die een liedje insturen zijn immers niet principieel tegen het competitie-element. Dat is Eurovisie ook. Het is dan alleen wel zaak dat zo’n NSF hen in hun waarde laat, en positieve exposure oplevert. Bijvoorbeeld 50% vakjury is prima, maar geen jury meer die commentaar geeft na elk optreden, zoals vroeger. Want dat kan echt niet meer.

      • Beer schreef:

        Ik heb simpelweg geen zin in een nationale finale waar we alleen talentenjachtmensen met ondermaats kwaliteit liedjes krijgen, en waarin we vervolgens de foute keuze maken. Ik ben die vicieuze cirkel 11 jaar na dato nog steeds echt zat.

      • Han schreef:

        Goede artiesten staat nu al niet te trappelen om iets in te sturen. Bij dat nationale songfestival wordt het weer helemaal middelmaat wat de klok slaat. Jarenlang ellende en steeds maar niet door de halve finale heenkomen. Laat die selectiecommissie, met elk jaar een paar nieuwe leden, maar gewoon zijn werk doen. Het is net vier jaar geleden dat Nederland gewonnen heeft, vorig jaar hadden we een prachtige inzending waar iedereen trots op was, volgend jaar komt er vast weer zo’n knaller. En dat Mia en Dion niet voor iedereen favoriet zijn dat is dan nu maar iets waar we ons bij moeten neerleggen.

  10. Hans schreef:

    Je merkt gewoon aan alles dat het selectie proces niet eerlijk is gegaan.. Duncan laurence heeft voorrang gekregen en deze twee amateurs naar voren geschoven.. Nu achteraf blijkt dat deze keuze verkeerd was wil niemand zich verantwoorden..De strijd is nog niet gestreden natuurlijk maar ik zie dit de finale niet halen. Volgend jaar andere aanpak!

  11. Inky schreef:

    Goede beslissing van Jan Smit en eerlijk van hem om te zeggen dat hij dit lied niet goed vond.

  12. riccardo schreef:

    Ik geloof zelf niet dat we daar veel aan missen. Nieuw voer voor alle negatieve roddel rubriekjes. Het is dit jaar wel een puinhoop.

    • Celine schreef:

      Inderdaad! RTL Boulevard en Shownieuws van SBS6 zullen hier weer als hyena’s opduiken ben ik bang.. Nog meer negativiteit over onze inzending… Tijd voor wat positiefs.. maar wat?

  13. Fizz schreef:

    En wederom een boel gekakel in het eurovisie kippenhok!!
    Ik ben al dit gedoe dit jaar redelijk beu.

    Zo krijgt de titel Burning Daylight, wel een bijsmaak!!
    Wat het daglicht niet kon velen, brandde weg……………

    Shalalie shalala, Dadadadaa. Instead of singing a song.

    Het allerbeste ermee.

    • Marga schreef:

      burning daylight zal als een nachtkaars uitgaan en snel vergeten worden en na het optreden van Finland worden ze ver de Noordzee ingeblazen next !!!!

  14. Marcus schreef:

    Jan heeft er verstand van, blijkt ook uit zijn commentaarwerk. Dat hij zelf schlager en levenslied maakt betekent niet dat hij dom is of maar één muziekstijl zou waarderen. Cornald deed afgelopen tien jaar ook goede dingen, maar trok de laatste jaren steeds meer naar zichzelf toe. Die argumenten zal ik niet herhalen. Lange tijd dacht ik: gaat goed zo, en wie moet anders die kar trekken? Ik dacht: hou dan Cornald maar dan weten we wat we hebben. Maar dit jaar is duidelijk een omslagpunt. Het is tijd dat hij plaatsmaakt. Ik zou het wel goed vinden als ze allebei commentator blijven.

    De vraag is wie de kar dan moet trekken? Want zelfs als er een NSF komt, dan moet daar een selectie voor gemaakt worden. Daniël Dekker terug lijkt me ook geen goed idee. Het is juist de Daniël (63) en Cornald (60) generatie die aan vervanging toe is. Wat dat betreft zou ik eigenlijk willen dat Jan (37) zou aanblijven. Leeftijd hoort niet uit te maken natuurlijk, maar je wil ook niet dat dezelfde mannen van 60+ tientallen jaren de lakens uitdelen en weigeren om anderen de kans te geven.

    Ik denk dat de omroep dan uitkomt bij mensen als Carolien Borgers (die dit jaar in de commissie zat, en Muziekcafé maakt), of iemand als Bart Arens. Daar word ik ook niet meteen lyrisch van, maar goed ze hebben de kans nog niet echt gehad om zich in een meer leidende rol te bewijzen.

    Zoals anderen ook veel zeggen, als Ilse DeLange voor volgend jaar het voortouw zou willen nemen… Zou ik een droom vinden. Maar heeft ze er tijd voor? En wil ze überhaupt? Anouk zou ook kunnen. Het producersteam achter Within Temptation is ook vaker genoemd. Die willen niet zelf naar Eurovisie, maar zouden eventueel wel een act willen produceren. Armin van Buuren als producer, wordt ook vaak genoemd, en logisch. Dan komt het primaat weer bij professionals en producers te liggen die weten wat zo’n groot podium vergt. (Zoals het eigenlijk tot 2020 was).

  15. Jan schreef:

    Wat een soap dit jaar zeg, de lol is er voor mij wel af zo….. Ik ga België supporteren, Joejoe

    • Fizz schreef:

      ja, idd zoiets. Ik ben er wel gaar mee dit jaar.
      Ik support Spanje.

      • Celine schreef:

        Ben er ook helemaal klaar mee.. geen bal aan zo..Ik support Belgie dit jaar. GO Gustaph!

  16. Maarten schreef:

    Vind ik niet erg dat hij op stapt. Niet goed van de commissie dat ze niet eerlijk zijn geweest over de keuze. Jan Smit had dit dus niet als favoriet, maar heeft ook niet gezegd dat hij het slecht vond, had kennelijk alleen een voorkeur voor iets anders. Dat hoeft niet te betekenen dat het beter is. Van mij zou de rest ook mogen opstappen. Van mij mag Cornald nog wel het commentaar blijven doen daar is hij wel goed in. Jan Smit hoeft dat voor mij niet meer te gaan doen.

  17. Marc schreef:

    Wel beetje jammer van de timing dat hij dit bekend maakt, nu alleen nog maar meer negatief nieuws in de media. Hij had wmb beter kunnen wachten tot na 13 mei met deze aankondiging

    • @lbert schreef:

      Heeft Jan het zelf bekend gemaakt ?

      • Jellybean schreef:

        Nee, blijkbaar heeft het AD dit via bronnen vernomen en is dit vandaag bevestigd door AVRO TROS. Inderdaad ongelukkige timing.

    • Fizz schreef:

      Mee eens Mia en Dion krijgen al genoeg bagger over zich heen. Ga er dan maar aanstaan om je liedje fris en fruitig te doen in Liverpool.

    • Poeki Poeki schreef:

      Perfecte timing , nu wordt het juist stukje bij beetje duidelijker hoe het reilen en zeilen is verlopen.

  18. @lbert schreef:

    Of je Jan zijn muziek leuk vind of niet hij was de enige die weet wat optreden is , helaas heeft onze inzending van dit jaar veel te weinig ervaring , jammer dat de leden van de commissie dat niet zagen , tijd voor verfrissing van de commissie

    • Marcus schreef:

      Eens. Ik vind dat als Jan nu stopt in de commissie, Cornald ook moet stoppen. Dan kunnen ze zonder scheve gezichten gewoon de commentatoren blijven.

      • Han schreef:

        Laat ze lekker zelf bepalen of ze met elkaar in één commentaarhokje willen. Blijkbaar wel.

  19. mamu schreef:

    Wat een soap is dit. Dit nieuws is niet direct bevorderlijk voor Mia en Dion nu ze weten dat zelfs de selectiecommissie niet onverdeeld gelukkig was met hen. Alle seinen staan denk ik definitief op rood voor deelname aan de finale. Een verloren jaar. Jammer. En dat allemaal omdat iedereen in de Duncan Laurence – fuik is gaan ronddolen.
    Enfin, op naar 2024. Hopelijk zetten we in Helsinki 🙂 een beter resultaat neer.

  20. Br@m schreef:

    Even iets heel anders voor de liefhebber van songfestivalrepertoire op CD; 2 jaar geleden verscheen de 3CDbox Now that’s what I call Eurovision Song Contest. Nu 2 jaar later verschijnt een 4CDbox met dezelfde titel op 28 april as. Veel nummer van de vorige CDbox zijn vervangen en de nodige nieuwe nummers zijn er aan toegevoegd. Klik op de link voor de trackingslist:

    https://specialcdshop.nl/index.php?item=now-that_s-what-i-call-eurovision-song-contest—cd4&action=article&group_id=127&aid=16430&lang=nl

  21. Tippy2 schreef:

    Jan heeft in ieder geval ballen en staat ergens voor. De rest van de commissie is vrij graadloos. Last in ieder geval Ilse toe bij de nieuwe commissie die toch een selectie zal moeten maken.. Jan mag daar dan ook weer in zitten 🙂

  22. Tippy2 schreef:

    Last = laat

  23. Marcus schreef:

    Ik ben erg verbolgen over deze hele gang van zaken.

  24. Inky schreef:

    Wat een jaar is dit zeg, nog nooit eerder meegemaakt. De voorpret is er wel een beetje vanaf. Ik las zojuist dat Duncan de release van zijn nieuwe single gaat uitstellen (had komende vrijdag geweest ) tot na het songfestival om zich volledig op Mia en Dion te focussen. Met alle respect, is hier nou echt niet over nagedacht? Zoiets doe je toch niet als je 2 onervaren mensen moet begeleiden/klaarstomen richting Liverpool? Daar richt je dan toch al je aandacht op?

  25. Poeki Poeki schreef:

    In het kader esc acoustic. Benieuwd of het Mion duo de ballen heeft om nog een akoestische versie te laten horen, zonder oortjes techisch gedoe, puur rauw. Of moeten we wachten tot de repetities in Liverpool.

  26. RobOranjeFinland schreef:

    Gaat Cornald al opstappen?

    • Br@m schreef:

      Wat ook nog kan gebeuren is dat na het ESF de AVRO/TROS er de brui aan geeft en aan andere omroepen vraagt om het stokje over te nemen. In dat geval zijn we vermoedelijk wel van Cornald af.

      • Tippy2 schreef:

        Nee dat gaat echt niet gebeuren.. omdat het 1 keertje misgaat? Dat zou wel een zwaktebod zijn…

      • riccardo schreef:

        Cornald zou ik nou juist laten zitten als de man met ervaring. Daar omheen graag een stel hongerige jonge honden met een hele goeie neus.

      • mamu schreef:

        Cornald is over de datum heen. Die zou nu juist vervangen moeten worden.

  27. RobOranjeFinland schreef:

    BNN / VARA?

    • Br@m schreef:

      Ik zat meer aan omroep Max te denken. Die weten hoe ze dingen succesvol aan moeten pakken.

      • riccardo schreef:

        Liever naar een commerciële. Dan kan er geld verdiend worden ipv dat de kosten uit allemaal uit een cultuurfonds worden betaald. Dat laatste weet ik niet zeker.

    • Br@m schreef:

      @Riccardo: de commerciëlen zijn niet aangesloten bij de EBU; dus die mogelijkheid valt af.

  28. Marcus schreef:

    Cornald stapt niet zomaar uit eigen beweging op. Die is al meer dan 20 jaar (met tussenpozen) betrokken bij onze selectie. Hij is een superfan van het Songfestival, en zeer overtuigd van zijn visie. Dat hoeft niet erg te zijn, als er voldoende tegenspraak is. Ook daarom jammer dat juist Jan nu vertrekt. Die kan juist als tegenpool, tegenwicht, een belangrijke rol vervullen. Maarja, als er niet naar geluisterd wordt…

    Probleem is ook dat Cornald sinds 2020 meer naar zichzelf en de commissie heeft getrokken, en zijn persoonlijke voorkeuren nu officiële criteria zijn geworden. De nieuwe toevoegingen in de commissie zijn niet hele sterke karakters. Als er een Ilse DeLange of een Anouk meepraat, dan zijn dat sterke professionals met een eigen mening, die zich niet zomaar dingen laten vertellen.

    Avrotros zal er ook de brui niet aangeven. Het past perfect bij de omroep, en tot 2010 wilde geen omroep het eigenlijk. De VARA destijds rommelde ook maar wat aan, en de NOS zag het als een last (en niet als hun kerntaak) om de selectie elk jaar te organiseren.

    Het hoeft allemaal geen probleem te zijn, zolang de macht niet te veel bij Cornald komt te liggen, met enkele anderen in een geheime commissie. Waarin dan nota bene niet geluisterd wordt naar de afwijkende mening van de enige muziekprofessional, artiest en producer die weet wat het is om op zo’n groot podium te presteren.

    • riccardo schreef:

      Je geeft Jan Smit steeds veel credits. Misschien weet je meer dan ik maar ik zie of hoor bij hem de know how of blijk van kijk op Songfestival zaken of gevoel voor entertainment in het algemeen, in tegenstelling tot Cornald, eigenlijk niet.

      • Marcus schreef:

        Ja zeker. Jan is een kanjer en zeer professioneel. Niet alleen in de muziek, maar ook zakelijk. Los van of je van zijn repertoire (schlager, levenslied) als zanger houdt. Voor Eurovisie weet hij ook wat goed is en wat niet, blijkt uit zijn commentaren. Hij is heel breed georiënteerd. The Common Linnets vond hij ook geweldig.

        En recentelijk was Jan groot voorstander in de selectiecommissie om Jake Reese (Jaap Reesema) met een Armin van Buuren productie te sturen!

        Hij heeft overigens jaren geleden weleens gezegd dat hij zelf niet mee zou doen aan Eurovisie. Alleen als hij echt het juiste liedje zou hebben, dat er geschikt voor zou zijn, maar hij zag allerlei voorbehouden. Omdat hij heel intelligent is, en geen opgeblazen ego heeft.

        Dus ja zeker, geef ik Jan veel credits. Hij bewijst dat ook keer op keer. Hij is gewoon een nuchtere, intelligente, goede professional.

      • riccardo schreef:

        Zo zie je maar weer. De één ziet dit, de ander dat. Volgens mij schoof hij O’g3ne naar voren. Andere wapenfeiten vwb Eurovisie heb ik niet. Jan blijft vooral nuchter en heel gewoon. Te gewoon.
        Die track met Jaap staat ook niet op Armin’s laatste album, was ik toch wel erg benieuwd naar de potentie voor het Songfestival geweest.

      • Marcus schreef:

        OG3NE was heel goed. Prima keuze. De zussen zijn super sympathiek, met gunfactor, ervaring, ze zongen spatzuiver, schitterende harmonieën, enz. Qua liedkeuzes heb ik persoonlijk vaak een andere smaak. Maar niet elke inzending hoeft exact mijn smaak te zijn, om het toch goed te vinden. Had ik bij Douwe Bob, Anouk, Ilse en Waylon ook.

      • riccardo schreef:

        Jammer dat ze geen dijk van een nummer hadden. Nooit eigenlijk. Of is dat dan smaak?
        Terwijl wat ze doen en kunnen met allerlei covers van grote hits erg bijzonder en juist heel erg goed is, als je het mij vraagt.
        De online home concerts die ze deden tijdens Corona, geef ze zoiets, iemand, dan graag nog een keer.

      • Tippy2 schreef:

        Mee eens Marcus, zo zie ik het ook

  29. Marcus schreef:

    Fans waren veelal blij met de fusie van Tros en Avro. De mix van populair/volks van de Tros, met de wat meer high brow cultuur en kleinkunst van de Avro. De ervaringen met het Junior Songfestival bij de Avro destijds waren ook heel goed. Maar Cornald slaat in recente jaren door. Dankzij Anouk kwam er een gigantische opleving. Niet dankzij hem of de commissie. Grote namen eindelijk bereid mee te doen. Nu verprutst de commissie het door als elitegroepje in het geheim zoveel naar zich toe te trekken, waarbij het tegenwicht van een belangrijk commissielid als Jan Smit genegeerd wordt. Die in zijn eentje honderd keer meer relevante ervaring en fans (dus support bij het publiek) heeft dan de andere vijf bij elkaar. En Cornald lijkt het zich niet te realiseren. Ik vind dat een teken aan de wand.

    • Bas schreef:

      Je legt veel te veel macht neer bij Cornald in je reactie. Vergeet niet dat Eric van Stade als directeur ook al jaren heel veel zeggenschap heeft, net als nieuwkomer Carolien Borgers die ook heel goed weet wat ze wil. Ze krijgt álle Nederlanders artiesten in haar radioshow en heeft veel contacten lopen

      • Marcus schreef:

        Misschien heb je gelijk. Ik zie dat Cornald een leidende rol heeft, en dat na de winst in 2019 de procedure is aangepast, de liedkeuze naar de commissie is gehaald, waarbij Cornald’s persoonlijke voorkeuren (authentiek, met verhaal, enz.) officiële criteria zijn geworden. Ik heb Cornald er in het verleden ook weleens over gesproken, en deze inzending, Burning Daylight, pas precies in zijn visie. Dat is ook geen geheim, want bij de presentatie zei Cornald over deze keuze: ‘betekenisvol, heel onderscheidend, kansrijk en vrij uniek. Toen ik het liedje voor het eerst hoorde, dacht ik meteen: wow.’ – Dus dit lied was zeker de voorkeur van Cornald, en hij kan behoorlijk dringend zijn om anderen te overtuigen van zijn gelijk.

      • Han schreef:

        Dat denk je allemaal en dat staat je vrij. Hoe de beslissing werkelijk genomen is weten we niet. Ik denk ook dat je Cornald teveel macht geeft. De andere leden vande commissie zijn niet gek, die durven zich echt wel uit te spreken. Nieuwe leden in commissie? Geen slecht idee om dat jaarlijks te doen. Maar modder gooien naar een lid van de selectiecommissie is onnodig en zinloos.

      • Han schreef:

        Trouwens, onze inzending van vorig jaar vond ik erg goed, dus ik was heel blij met die keuze. En 2019, dat lied heeft bewezen een terechte keuze te zijn. Dus hoe slecht doet die commissie het dan?

      • Marcus schreef:

        Ik ook hoor Han. Ik vond Arcade helemaal geweldig, en De Diepte ook prachtig. Ik hou van S10. Mijn kritiek gaat over de procedure en het systeem. Volgens de huidige regels was Arcade er trouwens niet doorgekomen. Want dat was een demo die half af was. Dat mag sinds 2020 niet meer.

  30. robbert-rotterdam schreef:

    @Marcus
    Precies, wat je zegt. Cornald’s persoonlijke voorkeuren zijn officiële criteria geworden. Dat is het hele foute, en dat maakt dat we op die manier nooit iets anders meer kunnen krijgen dan een zgn betekenisvol, onderscheidend, authentiek, somber, etc lied. Zogenaamd onderscheidend dan, in Cornald’s ogen. Zo onderscheidend dat het geen enkele televoter kan bekoren. Verandering is wenselijk. Het festival mag natuurlijk niet Cornald’s persoonlijke speeltje blijven.

  31. yvonne schreef:

    even een vraagje… waarom worden die 2 niet beter begeleid…? foto’s van mia met die tong uitgestoken……dat helpt toch niet….

  32. Tippy2 schreef:

    Toch= tong

  33. RobOranjeFinland schreef:

    Is er geen 1 journalist die kan uitzoeken hoe de ingestuurde liedjes klinken? Ben reuze benieuwd naar liedjes die ook favoriet waren, en welke artiest (en) daar dan achter zitten.
    Bijzonder dat trouwens geen enkel artiest laat weten met zijn of haar nummer ook in de race zat om uitverkoren te worden.
    Aran ( boulevard) zoek dat nou eens uit!