AVROTROS heeft meer dan 600 inzendingen ontvangen
Met een recordaantal aanmeldingen is de inschrijving gesloten voor het Eurovisie Songfestival 2024. De selectiecommissie ontving in totaal meer dan 600 nummers. De inzendingen zijn zowel qua muziekgenre als taal divers. Zo is het merendeel van de nummers Engelstalig, bijna honderd hebben een Nederlandse tekst en een klein aantal bevat onder meer Frans, Arabisch, Turks, Spaans en Italiaans. De selectiecommissie start nu met het selectieproces en kiest uiteindelijk het nummer en artiest die Nederland vertegenwoordigt op de 68e editie van het Eurovisie Songfestival in Malmö.
Voorzitter van de selectiecommissie Twan van de Nieuwenhuijzen: “De interesse om deel te nemen is enorm groot en divers. Het is fijn om te merken dat het Songfestival leeft in Nederland: zowel jong talent als bekende artiesten hebben zich gemeld. Van pop tot dance, rock, hiphop, soul, opera, R&B en reggae; alle genres zijn vertegenwoordigd. Door al deze inzendingen en ook door de enthousiaste gesprekken die de afgelopen maanden gevoerd zijn met artiesten, platenlabels, componisten, tekstschrijvers en producers, heb ik veel vertrouwen in het vinden van de juiste song en artiest dit jaar.”
Onder de inzenders zitten onder meer Joost Klein, De Bankzitters, April Darby, Louisa Janssen, Leonie Meijer en Numidia. Ook Douwe Bob gaf in de podcast Songfestival Troubadours aan interesse te hebben om Nederland opnieuw te willen vertegenwoordigen.
De selectiecommissie van het Eurovisie Songfestival bestaat uit Twan van de Nieuwenhuijzen (voorzitter), Carolien Borgers, Cornald Maas, Hila Noorzai, Jaap Reesema, Jacqueline Govaert en Sander Lantinga.
Leuk dat er zoveel inzendingen zijn en zoveel genres, zal moeilijk worden daar iets uit te kiezen, vind alles best, maar aub geen ballad of opera o.i.d
Opera kan best in combinatie met Pop, vb I treni di Tozeur, een houden klassieker
houden=gouden
Ik ben ervan overtuigd dat tussen die 600 inzendingen geschikte en kansrijke bijdrages zitten.
De vraag is alleen pikken ze ook daadwerkelijk een nummer dat indruk maakt op (in eerste instantie) de televoters en ook op jury’s? Dat is de laatste jaren nogal een probleem. Gaan ze iets kiezen wat werkelijk al in de eerste minuut blijft hangen bij de kijkers?
Mijn hoop is voorzichtig gevestigd op Numidia, voor mij dè ster dit jaar bij Beste Zangers. Ze heeft een dijk van een stem en kan volgens mij alles zingen zowel ballads als up tempo en meestal met een ethnisch (Marrokaans) sausje. Maar ik heb al vaker favorieten uit Beste Zangers genoemd als mogelijke deelnemers zoals Floor Jansen, Karsu en Davina Michelle maar ze werden het tot op heden geen van allen.
Ik heb dus helemaal niks met Numidia, wat een fake kind vind ik dat. Haar verschijning (nee ik ben niet woke) is ook niet echt een stemmentrekker. Maar smaken verschillen.
Moeten ze wel bij de ingang van de zaal zakdoekjes uitdelen hahaha!
Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen en ik heb er ook vertrouwen in. Er zullen ook vast wel inzendingen zijn waar nog aan gesleuteld moet worden. Toch hoop ik dat er niet te veel demo’s zijn gestuurd.
Ik ben ook heel benieuwd en hoop op een geweldige inzending.
Selectiecommissie, ga a.u.b. voor iets vrolijks en luchtig dit jaar. Weer een depri ballad trek ik niet meer hoor, hoe goed gezongen ook. Tijd voor iets anders. Van de 600 inzendingen moeten er toch enige pareltjes tussen zitten.
Ik ben dit keer ook erg van doe het maar eens over een muzikaal hele andere boeg dan die van de ‘gevoelsplaatjes’.
Het is slechts een voorkeur. Zoveel verschillende kenmerken die de doorslag zouden kunnen geven. Een combi van onderscheidend goed en commercieel lijkt me een goeie, als het gaat over kansrijk.
En geen statements meer, please.
Ik ben het met men eens. Het enige nummer met enig tempo en enige blijdschap since Arcade was Jeangu in 2021, en daar had Jeangu cart blanche. We hebben eigenlijk niets luchtigs gehad sinds Joan.
Ik wens de commissie veel succes en wijsheid! Je zou toch mogen aannemen dat tussen de 600 songs wat goeds/moois/kanshebber tussen zou zitten. Fingers crossed en ja….iets vrolijks mag ook voor mij. Maar ga vooral voor beste lied. Indien iets als Arcade erbij zit zou het zonde zijn te laten lopen
Wat mij het meest opvalt is, is toch wel Twan’s extra opmerking:
“….en ook door de enthousiaste gesprekken die de afgelopen maanden gevoerd zijn met artiesten, platenlabels, componisten, tekstschrijvers en producers, heb ik veel vertrouwen in het vinden van de juiste song en artiest dit jaar.”
Daarmee geeft hij duidelijk aan dat er van de selectiecommissie ook een vorm van pro-activiteit vanuit gaat. Het is niet enkel en alleen: liedje opsturen, wij luisteren. Ik vind deze duiding van substantieel belang.
Want in september 2022 viel dit nog te lezen op de site van AVROTROS:
“AVROTROS of de selectiecommissie zet géén traject(en) in met een artiest(en)/songwriter(s) om bijvoorbeeld (samen) tot een (eind)product te komen en/of artiest(en)/ songwriter(s) aan elkaar te koppelen om tot een song te komen.”
En dat zou dus niet moeten; té vrijblijvend. Dus mooi om te lezen dat de selectiecommissie dit jaar meer is dan ‘beste zanger’ zoeken en maar afwachten wat er in de grote zak terecht komt aan liedjes (want reken maar dat er ook rommel tussen zit).
Tip voor Twan & Co: temper nog wel even de verwachtingen bij díé artiesten die nu al hoog van de daken schreeuwen dat ze een liedje hebben ingestuurd. Want de kans blijft wiskundig gezien, op 600 liedjes, dus mega klein dat je uitgekozen wordt, ook al zat je bij de beste 5.
Máár……ik merk dus wèl dat dit ’tussenjaar’ 2023 iedereen weer even goed heeft wakker geschud. Moet ook. Ke merkt toch overal aan dat ‘we’ bij de kopgroep willen blijven horen (Noorwegen, Zweden, Oekraïne, Italië). Moet ook. Eurovision is -helaas- death-or-do topsport nu. ‘Helaas’, omdat ik nog steeds vind dat ‘we’ dit jaar te vroeg in het proces ongemeen hard zijn geweest voor Duncan, Mia & Dion.
Wel mooi om te lezen vandaag: schavuitje Douwe Bob. Heb niks met zijn Corona-kritiek, maar het is en blijft een gevoelige jongen die haarfijn weet hoe emoties werken van artiesten als Duncan. Mooi om te zien dat Douwe nog steeds zèlf ook wil scoren op het songfestival. Dat is alleen maar mooi, en enthousiasmeert andere topartiesten die op dit moment op de top van hun kunnen zijn.
De commissie voert al langer gesprekken met kandidaten. S-10 vertelde in een interview dat ze door de commissie destijds was benaderd of ze mee wilde doen enkele maanden na haar tweet. Dat was nog voor de uiterste inzendtermijn, en toen heeft ze 2 liedjes ingezonden. De leden van de commissie vertellen daar nooit iets over, in dit geval klapte S-10 zelf uit de school. Als ik me niet vergis is Jeangu destijds ook door de commissie benaderd.
Toch moest vorig jaar heel duidelijk dit nog meegegeven worden via de officiële weg:
“AVROTROS of de selectiecommissie zet géén traject(en) in met een artiest(en)….”
Ik vind het daarom fijn dat Twan deze keer nadrukkelijk openlijk aangeeft dat de selectiecommissie ook zèlf artiesten en top-producers benadert. Dat is van wezenlijk belang, aangezien we weten dat er bij die 600 liedjes misschien 500 van belabberde kwaliteit zijn. Je kunt niet zomaar een open inschrijving starten en dan verder niets doen.
Overigens is het ook mooi dat er de optie is om eerst zelf een liedje in te sturen, en dat AVROTROS dan meehelpt aan het zoeken van de juiste artiest bij dat liedje:
“Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om alleen een song in te sturen, waarbij later in overleg met de selectiecommissie een geschikte artiest wordt gezocht.”
Een u-turn vergelekn met 2022/2023 dus. Ik heb dus wat meer vertrouwen in het seizoen 2023/2024.
Ja precies Robbert. Het blijft een ondoorzichtig, heimelijk proces waar geen verantwoording over wordt afgelegd (en waarin het makkelijk is voor bepaalde commissieleden om hun persoonlijke voorkeuren te laten meewegen zonder aan wie dan ook verantwoording te hoeven afleggen). Er is geen transparantie. Burning Daylight was al geregistreerd als nummer voordat S10 gekozen was. De toestand rond Mia, Dion en Duncan liep al anderhalf jaar. Dat maakt het allemaal zo twijfelachtig, of deze werkwijze die ze na de 2019-overwinning hebben ingezet wel goed is. Er is sinds 2020 een nieuwe werkwijze en helaas heeft Twan deze niet veranderd. Ik hoop wel dat hij tegenwicht kan bieden aan Cornald.
Weer zo’n schijnvertoning. Numidia wordt het. Dat is al zo lang duidelijk.
Waar leid je dat uit af??? Je eigen persoonlijke songfestival-samenzweringstheorietjes aan het creëren?
Ze mag van mij als ze een geweldig lied ingestuurd hebben. Masr als Cornald niet veel met haar op heeft (zoals Tippy2) ,wordt ze het sowieso niet.
Met 600 inzending moet je makkelijk een voorselectie kunnen maken (bijvoorbeeld een (pre)NSF) waaruit dan de definitieve keuze gemaakt kan worden. Hoe die definitieve keuze door de selectiecommissie van mijn part, ge.aakt wordt zal mij dan een zorg zijn. Natuurlijk gaat dit niet gebeuren, maar was op zich wel leuk geweest.
Daar moet toch een winnaar tussen zitten, zou je denken. Het liefst een catchy nummer zoals White and black blues uit 1990, iets heel anders.
Het wordt Anouk !
Ik denk Loreen!
Haha, Loreen gaat voor een triple of anders toch Duncan nog een keer ondanks dat ik hem duidelijk hoorde zeggen niet meer te gaan.
Had gekund zou er geen open inschrijving zijn geweest, blijkt nu. Benieuwd hoe het nieuwe album klinkt dat binnenkort uitkomt.
Ik denk kersenboer Rob uit BZV!! :)
Ik vrees dat na afgelopen editie de commissie onder druk staat om uptempo te kiezen, ook als dat niet de sterkste optie is. Verder vrees ik voor nikszeggende, middelmatige “radiovriendelijke” poprock. Maar ik hoop op het beste.
Ik vrees weer heel veel geklaag hier als de artiets bekend wordt. En dan nog meer geklaag als het liedje belend wordt. En dan nog veel meer geklaag als het geen succes heeft. Maar absolute stilte over de selectieprocedure als het hoog eindigt. Zo gaat het al jaren en dat hoort blijkbaar bij de tradities van het songfestival.
Democratie in de politiek? Graag. En dan vooral de vertegenwoordigende democratie. Ik geloof níét in ‘ultra-democratie’, waarbij elke zijlijnschreeuwer ook daadwerkelijk zijn of haar zegje krijgt in het songfestivalbesluitvormingsproces. We hebben al gezien wat voor teringzooi dat kan opleveren. Met de indianentooi van Joan Franka als -laatste- Nationaal Songfestival-dieptepunt.
Laat de selectiecommissie maar mooi z’n gang gaan. Net als die 15 andere landen die elk jaar intern kiezen. Melodifestivalen heeft me één ding geleerd: téveel eenheidsworst qua soort muziek vind ik niets. Zweden heeft er succes mee ja, maar dat komt ook omdat die geniepige Zweden het Eurovisie Songfestival als proeftuin hebben gemaakt van hun eigen nationale finale. Met alle wanstaltelijke regelwijzigingen tot gevolg (live zingen…need I say more?).
Laat Twan & Co. maar lekker ‘ontransparant’ hun ding doen. Heb ik veel liever als de middelmatige wansmaak van de gemiddelde Nederlander die niks geeft om serieuze popmuziek. Of moet ik mensen ook helpen herinneren dat in het begin van de jaren ’80 Nederland steevast middelmatigheid koos boven vrolijkheid en up-tempo? En mijn gevoel zegt me dat de selectiecommissie deze keer wèl richting up-tempo gaat.
Tot slot: kunnen we alsjeblieft nog effe een stappie terug doen en inzien dat het interne selecteren ons geen windeieren heeft gelegd? Zilver 2014, goud 2019. Bam! Dus beter het interne selecteren perfectionaliseren en professionaliseren. En Cornald? BLIJF! En Twan? Komt allemaal goed. Laat ons allemaal een poepie ruiken.
Helemaal eens Gert!
En zo kan ik tal van argumenten aanvoeren waarom een interne selectie NIET heilig verklaard moet worden. In de afgelopen 30 jaar hebben er maar enkele interne selecties het ESF gewonnen (Katrina and the Waves, Dana international en dan houdt het wel op. Tuurlijk heeft Nederland 2 x goed gepresteerd 2e en 1e daar staan ook 2 volledig mislukte jaren tegenover met Oosterhuis en vorig jaar…. en zo kan ik nog even doorgaan. Waar ik moeite mee heb is dat eerder genoemde bijna heilig verklaren van de interne selectie waarbij en C Maas die ook vorig een aantal zaken (uitspraken enz in interviews) verkeerd heeft ingeschat. Bovendien scoren de Nederlandse inzendingen de laatste jaren doorsnee matig tot slecht bij het televotende publiek: dan doe je iets gewoon niet goed. Helemaal gezien het feit dat de juries in de semies geen zeggenschap meer hebben… kortom bekijk het van twee kanten.
Laat die interne selectiecommissie het maar van twee kanten bekijken. Die zijn daar vast heel goed in, en dan kunnen de stuurlui aan wal zich met belangrijkere dingen bezighouden.
Iemand die een intern selectieproces kritiekloos heilig verklaard is dom. Maar dat zijn dus ook mijn woorden niet.
Laten we de feiten er gewoon bij nemen:
– periode 2000 – 2012: geen ènkele TOP 10-notering. En sinds de introductie van de halve finales in 2004, maar één keer de finale gehaald: 2004.
– periode 2013 – 2023: in een festival wat inmiddels olympische afmetingen heeft gekregen (helaas), en waar los van de liedjeskwaliteit de kans wiskundig gezien lastiger is geworden om de TOP 10 te halen. 3x een 11e plaats (wat vergelijkbaar is met een 7e plaats 30 jaar geleden) (in 2016, 2017 en 2022), 1x een 9e plaats (2013), 1x een 2e plaats (2014) en 1x de winst (2019). Conclusie: onder invloed van stinkmedia als de Mediacourant, Yvonne Coldeweijer en consorten en Showbizz Nieuws, ben je nogal feiteloos negatief in het wilde weg aan het zeuren.
Ik heb duidelijk aangegeven dat de selectiecommissie wel degelijk op púnten veranderingen moet doorvoeren en niet op z’n luie reet moet gaan zitten. Maar dat ik de selectiecommissie heilig verklaar? Wat een pertinente onzin: https://gertscomplex.wordpress.com/2023/09/01/malmo-2024-nieuw-songfestivalsucces-kan-ook-met-een-festival-dat-verslechterd/
Wat ik mis in discussies hier is ook het feit dat het Eurovisie Songfestival zèlf sinds Corona behoorlijk aan het verslechteren is. Ennnn….dat Nederland gewoon ook een stukje pech had dit jaar, met de afschaffing van de juries in de halve finales. Neemt niet weg dat we hier niet op moeten acteren. Maar dat heb ik ook niet gezegd.
Kortom: wacht gewoon ff rustig af. Ik werk niet bij AVROTROS. Ik kan wel geduld opbrengen. Geen heiligverklaringen.
Katrina and the Waves was niet intern gekozen hoor. :o)
100 Nederlandstalig! Veel hoor.
Ik houd ervan, ben zoooo benieuwd
Anouk had zich willen aanmelden MET een nummer dat binnen de reglementen past, ongeacht of het al uitgekomen was of niet. Help.
Alert.
Jep! Helaasch.. Die durf ik er ongehoord heen te sturen, altijd goed.
Ze had natuurlijk ook een keer een andere zanger/zangeres naar voren kunnen schuiven om haar nummer te zingen. Zodat ze beetje coach is op de achtergrond. Want wegens drukte qua optredens en deadlines bij haar platenmaatschappij kon ze zelf niet dacht ik…..
Ze kan niet wachten tot december op bevestiging voor deelname, de inzendingen moeten nog geïnventariseerd worden, ivm de release van het nieuwe album in november, las ik.
Denk dat dat voor veel gesettelde artiesten met een agenda geldt.
Ik hoop dat de selectie commissie nu wel gaat kijken dat de inzending vooral zal scoren bij het publiek. Zonder dat komen ze niet eens verder. Ik ga zelf er maar van uit dat in de halve finale weer geen jury’s mee stemmen.
100% mee eens, Maarten, behalve met het woord ‘vooral’. Onze inzending moet óók scoren bij het publiek, want alleen als inzendingen zowel bij televoters als bij jury’s scoren, kan er gekwalificeerd en evt gewonnen worden. En dan doel ik wel op internationale televoters.
Ik wil Numidia wel op het ESF zien en horen. Ze kan heel goed zingen, is heel muzikaal, ze heeft een heel expressief gezicht, is leuk, spontaan, heeft een gunfactor enz. Het moet dan wel met een uitzonderlijk goede song zijn natuurlijk, want dat is het belangrijkste.
Ik ben benieuwd.
Niet deze eendagsvlieg!
Dat moet zich nog uitwijzen RobOranjeFinland. Eerst maar eens zien (en horen) met wat voor muziek ze binnenkort gaat komen en of het aanslaat. Is toch altijd even afwachten hoe dit zal uitpakken. Het is in ieder geval een hele goede zangeres en een veelbelovend talent. Persoonlijk ben ik fan van Mell and Vintage Future. Heerlijke sound, zowel uptempo als rustige nummers en een geweldige zangeres met een lekker rauw randje. Ik had stiekem gehoopt dat ze ook een lied hadden ingestuurd maar helaas. Hopelijk in de nabije toekomst.
Ik denk dat de druk groot is om met een inzending te komen waarmee Nederland de finale haalt.
Houden zo, die druk. Kan geen kwaad.
Numidia wordt weer flink gepromoot in RTL Boulevard zojuist. Kap daar nou eens mee, laat de selectiecommissie zijn werk doen. Het lijkt wel of het al een uitgemaakte zaak is dat zij het gaat worden.
ik denk eerder dat het tegen Numidia werkt. De commissie zal dan misschien willen aantonen dat het niet van tevoren al een uitgemaakte zaak was en dan juist voor een ander kiezen…
Daar heb je ook gelijk in, we gaan het zien. Het ging er over dat volgend jaar in mei er een concert komt van de Beste Zangers en als Numidia kandidaat voor het songfestival zou zijn zij dan niet kan optreden. Ik vind het allemaal zo voorbarig. Laat de commissie in alle rust een pareltje van een nummer uitzoeken , wie dat dan ook moge zijn. Killersong first! :)
Dat denk ik dus ook, na het fiasco van dit jaar kunnen ze zich alle schijn van een uitgemaakte zaak niet meer veroorloven. Werkt dus meer in het nadeel van haar.
avrotros zou Claude moeten sturen naar het songfestival. ik heb echt een goed gevoel bij hem dat hij echt kans maakt op de winst bij het songfestival. ik heb het gevoel dat het eerstvolgende nummer wat hij gaat opnemen een gigantische hit word.