Kaleen voor Oostenrijk naar Songfestival
Zangeres Kaleen gaat Oostenrijk vertegenwoordigen op het komende Eurovisie Songfestival in Malmö. Dat heeft omroep ORF vanochtend bekend gemaakt.
De 29-jarige zal haar land gaan vertegenwoordigen met een techno geïnspireerde pop track. Kaleen: “Ik ben verliefd op deze wereld van licht en camera’s en vind het een voorrecht om het publiek mee te nemen op reis. Ik heb hier hard voor gewerkt en ben ontzettend trots. Ik kijk er enorm naar uit om de wereld te laten zien wat ik kan!’
Kaleen was afgelopen jaren al betrokken als choreografe bij diverse inzendingen op het Eurovisie en Junior Songfestival en ze treedt nu zelf op de voorgrond.
ORF Program Director, Stefanie Groiss-Horowitz: “Met Kaleen sturen we een artiest die veelzijdig is: ze zingt, danst, doet haar eigen choreografie en ze is een absolute insider van het Songfestival. We gaan een grote show neerzetten in Malmö!”
Dinsdag 30 januari wordt bekend in welke halve finale Oostenrijk terug te zien zal zijn in Malmö. Eind februari/ begin maart zal de Oostenrijkse inzending ‘We Will Rave’ openbaar worden gemaakt. Het lied is geschreven door de Zweed Jimmy Joker, die ook mede verantwoordelijk was voor onder meer ‘Tattoo’, ‘El Diablo’ en ‘Break a broken heart’.
Ik wens Kaleen succes toe en hoop op een goed lied. Ik vind haar stem niet vervelend maar ik ben niet echt onder de indruk van haar muziek zoals hier boven te horen en te zien zijn.
Hopelijk verrast ze mij met haar liedje.
Het nummer heet We Will Rave. Kan altijd een keer natuurlijk. Wie weet heeft Jimmy Joker een Zweedse techno knaller in petto voor Oostenrijk en gaat Kaleen dan wel helemaal los. Heel erg kloppen doet het voor mij in ieder geval, nu, nog niet.
Is Jimmy Jump dan Zweed geworden?
Tja, weer een danseresje en dus waarschijnlijk veel beweging op het podium, net als naar het zich laat aanzien de meeste andere landen. Iedereen houdt natuurlijk rekening met 100% televoting in de semi en denkt deze alleen te kunnen overtuigen met veel actie on stage. Ik kijk al helemaal uit naar het scenario van ‘meer dan 30 uptempo’s met dansers vechten om een been en die ene balladzanger(es) op een kruk gaat er mee heen’. Enne, ik heb totaal niets tegen uptempo’s hoor, maar ik bespeur dit jaar een trend van geforceerd richten op ‘wat men denkt dat televoters willen’. En dan is er juist een goede kans dat het helemaal de andere kans opschiet.
Jup, helemaal mee eens. Vooral dit jaar lijken de Cha Cha Cha’s en SloMo’s wel heel erg als voorbeeld gebruikt te worden. Je ziet ook heel goed wat voor (nare) gevolgen de afschaffing van de jury’s heeft in de halve finales. Ineens denken een heleboel landen dat men nú moet toehappen met televote-savvy inzendingen. Daarbij wordt wèl ff makkelijk vergeten dat de grote finale nog steeds jury’s heeft (al is het wachten op ook afschaffing hiervan; daar sturen de Scandinavische delegaties binnen de reference group wel op aan.
Ik vind dat jammer. Kwaliteit is natuurlijk erg subjectief. Maar als de EBU zèlf aanstuurt op regelveranderingen die vooral stevige dansacts en up-tempo geweld, dan gaat de muzikale diversiteit natuurlijk wèl een stukje achteruit. Met het half jury / half televoting systeem wordt er gewoon verder gekeken dan enkel 1, max. 3 favoriet(en).
De EBU doet dit natuurlijk ook om nog steviger aan te haken bij de jonge Gen-Z doelgroep, die erg begaan zijn met het Chinese, datacorruptie-gevoelige TikTok (TikTok maakt heftig gebruik van A.I. en algoritmes; lekker hypocriet dus van de EBU om een anti-A.I. ‘handvestje’ de wereld in te helpen).
Nee, ik ben niet blij met de richting die het songfestival opgaat. En het voelt ook als achteruitgang. Gevolg is ook dat zo steeds meer landen focussen of prefab deuntjes uit de A.I./DJ-studio. En bij Noorwegen zie je waar dat toe kan leiden: charme-loze meuk en een middelvinger naar alle Salvador Sobral’s, Common Linnets en Duncan’s.
Voordeel is wèl weer dat dit jaar in Malmö een moderne pop ballad het nog eens ver kan schoppen. En Joost Klein dus ‘één van de velen’ zal zijn. Fingers crossed voor iets unieks dus!
Helemaal mee eens!
Liedje is mogelijk al gelekt en is gerepost op het X kanaal van deze website http://www.twitter.com/SongfestivalNL
Als dit het is dan is het er weer 1 in de rij van lekkere niemendalletjes, maar ik verwacht er daar veel van in Malmö. Als ik als omroep nu nog niet gekozen zou hebben dan zou ik gaan voor een ballade.. Armenië komt waarschijnlijk met een etnische band en gaat dan ook wel opvallen vermoed ik
Dat clipje op Twitter/X ziet er amateuristisch, cheap en trashy uit.
Het is geen clipje, maar een foto met een fragment van het lied . Als het lied inderdaad de songfestival inzending is dan kun je toch alleen daar over oordelen? 🙂
Het lied is al te vinden, ergens op het net…
Lekker origineel weer, half Europa met Zweedse deunen.
Dat hele songfestival verwordt steeds meer een kopie van dat Zweedse Melodieën festival. Allemaal veel van hetzelfde en de originaliteit is ver te zoeken. Hulde aan landen die hun nek nog durven uit te steken en geheel zelf nog iets produceren zoals bv Portugal.
Ik denk niet alleen het songfestival. Muziek in het algemeen van de laatste jaren is allemaal heel erg van het zelfde en verre van origineel.
Precies!
Alweer een Zweed?
Alleen nog maar Zweden
De casting video is blijkbaar ook al gelekt: https://www.youtube.com/watch?v=N7cr_MWpJTk
Wat een cliché van een nummer, zeg. Stop alle uptempootjes van de afgelopen jaren met een leadzanger en 5 dansertjes in een centrifuge, druk op de knop en mix. Ziedaar, de inzending van Oostenrijk. Dodelijk voorspelbaar…..
catchy maar oh zo saai….en zeker een “goede” inhoud, “we will rave, dum die dum dum” verder komt ze niet…
Ik vind het juist wel een lekker nummertje!
Het stijltje is weer populair, geen twijfel. Deze (demo?)versie slaat als nummer wel snel dood. Benieuwd of de know how in huis is om van wat nu klinkt als een best aardige 90/00 leentje buur plaat nog een 2024 douze points killer track te fixen. Met potentie, maar veel twijfel, dat ook.
https://youtu.be/Nmm9f_22bQ0?si=rZdSkIds4iAYFdOK
Verschrikkelijk zeg, dat je dit als zangeres wilt, smakeloos goedkoop en het heeft zo goed als niks met muziek te maken. Definitief heen finaleplaats voor deze wansmaak!
Ja, en dat weet je niet. Ook makkelijke deuntjes bereiken meer dan eens de finale.
Ik sta er altijd versteld van dat mensen nu al kunnen voorspellen dat een lied al dan niet de finale zal halen.
Dat is soms heel makkelijk te voorspellen. Ik ben vrij zeker van dat we Tsjechië niet terug gaan zien in de finale.
Ik waag me ook al aan een voorspelling: bij de 4 reeds gekende liedjes (FR, AL, CZ en AU) zit geen top-10 materiaal.
Nou, dat weet ik nog niet zo zeker. Als het doorgaat mwt de uptempootjes, zou Frankrijk nog wel eens kunnen scoren. Zeker als de jury er in de finale bijkomt.
Kaleen is naar verluidt ook nog de vrouw/partner van Marvin Dietmann, de bekende creative director die veel stage acts doet voor Eurovisie. Het lijkt erop dat hij ook betrokken was in het selectieproces dus nu al weer allerlei intriges achter de schermen bij deze inzending.
Ja, joh, het begint steeds meer een ons-kent-ons in het songfestivalwereldje te worden. Nu gaat die Israëlische met dat rode haar (bekend als jurylid in vele nationale finales) de Luxemburgse finale produceren. Zo bepaalt een relatief klein clubje de trends binnen het festival.
Kort samengevat: de EBU en consorten worden steeds meer een evenbeeld van de corrupte FIFA. En geen fan of influencer die daar iets over dúrft te zeggen.
Het overgrote deel van de songfestivalfans vindt alle, vooral engelstalige huppelk*tdeuntjes meer dan geweldig!
Ik heb niets tegen Engelstalig. Ik vind het muzikale niveau van een nummer veel belangrijker. En niet alles wat Engelstalig is , is meteen huppelkut repertoire toch, of vind jij van wel? Ik ken ook genoeg voorbeelden van huppelkutrepertoire in de eigen taal