Dit is ‘Europapa’ van Joost Klein!
Zojuist is ‘Europapa’ van Joost Klein gelanceerd, de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival 2024. Het lied is geschreven door Joost Klein, Maradonnie, Paul Elstak, Teun de Kruif, Thijmen Melissant en Tim Haars. Paul Elstak en Tantu Beats verzorgden de productie.
Het lied werd intern geselecteerd uit ongeveer zeshonderd inzendingen. De selectiecommissie bestond uit voorzitter Twan van de Nieuwenhuijzen, Carolien Borgers, Hila Noorzai, Cornald Maas, Sander Lantinga, Jacqueline Govaert en Jaap Reesema. Uit het aanbod bleven vijf kandidaten over die hun nummer live voor de selectiecommissie moesten komen zingen.
Europapa is een eerbetoon aan zijn vader. Met de song vertelt hij dat er geen grenzen zijn als je je dromen waar wil maken en jouw verhaal wil vertellen. Het nummer is een absurde combinatie van nostalgie, melancholie en blijdschap, verpakt in poëtische teksten en aanstekelijke beats waar Joost bekend om staat. Joost: “Europapa gaat over een weeskind dat door heel Europa (en omstreken) reist om zichzelf te vinden en zijn verhaal te vertellen. Eerst kennen de mensen hem niet, maar hij blijft elke kans pakken om zichzelf te laten zien. Europapa is een eerbetoon aan mijn vader. In zijn opvoeding leerde hij me om met een open vizier naar de wereld te kijken.”
Klein: “Als mensen mijn act zien, moet de eerste reactie zijn: “Wat gebeurt hier?”. Om de kijker vervolgens toch te raken. Een uitnodiging om dieper te duiken. Op ’t eerste oog lijkt het een hele blije act, maar eenmaal daar voorbij liggen bloed, zweet en tranen.” De komende weken legt hij de laatste hand aan de act. “Het Eurovisie-optreden wordt een full circle-experience van verdriet omzetten in euforie. Als mensen mijn act zien, moet de eerste reactie zijn: “Wat gebeurt hier?”. Om de kijker vervolgens toch te raken. Een uitnodiging om dieper te duiken. Op ’t eerste oog lijkt het een hele blije act, maar eenmaal daar voorbij liggen bloed, zweet en tranen.”
Nederland komt in Malmö uit in de tweede halve finale op donderdag 9 mei a.s.
ik denk als nederland in de halvefinale als slotnummer zou zijn het blijft hangen bij de telvoting zou echt een voordeel zijn
Mensen, luister om je heen. De jeugd omarmt dit, dit is wat we wilde. Fantastisch wat Joost bewerkstelligd.
Er is nog altijd een jury. Al zal het publiek hier vol voor gaan dan zal het nog niet winnen.
Ongelofelijk europapa heeft nu bijna 2.5 miljoen views op YT in 24 uur.
Dit is volgens mij niet eerder voorgekomen.
Ik word hier blij van! Nu nog een vette podiumact. Heb alle vertrouwen in Joost en zijn team.
MJ haat het nummer gewoon dat is prima dat je er zo over denkt en zullen er nog wel meer van zijn.
Maar je weet gewoon dat Joost gewoon de finale 100% gaat halen, de winst is ook gewoon mogelijk!
Ben eigenlijk best wel benieuwd welke 4 er nog meer voor de selectie live hebben moeten zingen.
Hoe zou Europapa klinken in klasseiek arrangement zoals het pauzeoptreden van het Nationaal Songfestival 1996?
Bookies komen een beetje uit hun winterslaap 🙂
klopt, België op 5 echt niet vorige jaar was heel veel beter!
Nederlanders moeten niet zo massaal azijn over hun Brocolli gooien.
Joost brengt alle goeds to the table. met S10, Donny, Emma en Froger.
Geweldig wat een productie.
Ik heb het volste vertrouwen in hun team.
Of we eerste, 11e of 47e worden , boeit me geen lor.
Dit is waar ik blij van wordt.
Met een boodschap.
Bijzonder knap.
Lets go, lets GOOO
Of Joost nou hoog gaat komen op het Eurovisie Songfestival of niet, ik wil bij deze toch al mijn complimenten geven aan de selectie-commissie, dat ze “out of the box” durfden te denken en de gok te nemen. En in 1 ding hebben ze al gelijk: het IS al een kneiter van een hit!! Ik heb sinds Duncan Laurence niet meer dit gevoel gehad.. Het gevoel dat we wel ’s mee zouden kunnen gaan doen voor de winst!!
Ik zie dat Joost in Belgie Itunes top honderd op N0 2 staat! Super leuk!!
Die boekies zitten nu ook te kijken,hebben we iets gemist?
3.5 miljoen views in een dag ???????? terwijl de favorieten het met 900.000 moeten doen…..
3,2 miljoen views op YouTube binnen 2 dagen en nu al by far de meest bekeken Eurovisie Songfestival video van 2024. Trending 1 op YouTube, nieuw op 1 bij Spotify. Dit zegt mij: Nederland wint het Eurovisie Songfestival 2024 #Hitzound
Ergens heb ik ook het gevoel dat wij het beter gaan doen dan de meeste fans voorspellen. Winst durf ik nog niet in mn mond te nemen, maar ik zou er ook niet van opkijken. Ik volg verschillende forums en veel fans die in eerste instantie het vonden tegenvallen (omdat: hoge verwachtingen van hem) draaien bij en zijn verslaafd aan het lied. Ook op twitter zie ik soortgelijke reacties van buitenlandse fans. De eerst wat lauwe reacties van fans gisteren zal ook te maken kunnen hebben met een overload aan circusacts. Al valt dat best mee, maar “wij” fans zeuren maar al te graag ;-). Dus gisteren kwamen wij nog een beetje als mosterd na de maaltijd. En als verwachten dan niet worden ingelost is de eerste reactie mehh en dingen roepen als geen finale voor Nederland etc. Allemaal nogal overdreven. Wat voor ons gaat werken is dat we Joost hebben.. Als ik hem vergelijk met de andere artiesten in dezelfde vijver, dan komt Joost het sympathiekst over (ik snap dat dit subjectief is, maar hij heeft ook niet voor niets zoveel fans). Een hoog cuteness-gehalte heeft hij over zich. Hij is iemand die wegkomt met bepaalde grappen die de doorsnee mens niet kan maken. Daarnaast is het iemand die een nummer live omhoog tilt. Daarin valt voor mij Kroatië en ook Finland tegen. Joost straalt zelfverzekerdheid uit zonder arrogant over te komen. Heel toegankelijk, een persoon die zowel jong als oud aanspreekt. Zijn lied doet ook absoluut niet onder voor die van Kroatië. Persoonlijk vind ik de Nederlandse inzending ook frisser overkomen. Maar voor mij liggen beide liedjes heel dicht bij elkaar, alleen denk ik dat Joost best wel eens aan het langste eind kan trekken om wie hij als artiest is. Er hangt iets om hem heen dat ervoor zorgt dat mensen meer willen weten van hem. Dat mis ik ook echt bij de andere artiesten. Dit voelt heel oprecht. En dat zijn nummer misschien wat lauw werd ontvangen betekent niet dat de gemiddelde kijker dat ook zo zal ervaren. We leven in een tijd dat veel kijkers van te voren al wat mee krijgen van de inzendingen. Het is niet meer zoals vroeger dat je een lied slechts één keer hoort. Nummers en fragmenten van nummers duiken van te voren op op de socials.
Mooi verhaal Nordman. Joost is 100 % authentiek en zijn song is geen kunstje. We gaan winnen met Joost, echt waar.
Mooi gesproken Nordman, Joost gaat ons verrassen, in positieve zin daarvan ben ik overtuigd.
Wordt een mooi jaar!
Inmiddels 3,5 miljoen keer bekeken , waar gaat dit naartoe?
Leeuwarden 2025?
Ja echt insane al die views en streams! Bizar veel. Denk wel dat die views op YouTube vooral uit NL, BE en de Duitstalige landen komen. Ik zie ook wel lovende reacties uit andere landen, maar moeilijk in te schatten of de liefhebbers erg geconcentreerd zijn of dat heel Europa het omarmt.
Eventuele winst of een zeer hoge positie? Dat is nog koffiedik kijken. Om te winnen moet het een breed gedragen inzending zijn. Dus in Griekenland, Kroatië en Georgië moeten ze ook de telefoon pakken. Het zou zo maar kunnen. Maar ik ben gewoon benieuwd op de gabber en happy hardcore verder reikt (en begrepen wordt) dan alleen Benelux en Duitsland. We zullen zien. In ieder geval super wat er gebeurt qua ontvangst en de hype die er nu al is. Nu al trots!
Inmiddels een paar keer beluisterd, en ik moet toch eerlijk zeggen: ik ben een beetje teleurgesteld. Voorafgaand aan de release werd gezegd dat dit nummer enorm catchy en “hook-y” zou zijn, maar het hakt er niet echt in. Vergelijk ‘Europapa’ eens met de singles van Jebroer van een aantal jaar geleden (zoals o.a. ‘Kind van de duivel’) en je merkt meteen: hier ontbreekt iets. Dit had een schot in de roos moeten zijn, en dat is het gewoonweg niet.
Verder vind ik Joost één van onze leukste deelnemers van deze eeuw (misschien wel de leukste zelfs!) en ik hoop écht op fantastisch staging-concept, want daar gaat het bij ons eigenlijk altijd mis. Veel oogcontact met de camera is ook belangrijk, want hij lijkt me wel in staat om wat televotes binnen te sprokkelen.
Voor wat betreft de concurrentie: Estland doet mij he-le-maal niks. Finland is erg fout, maar wel erg leuk, en toch missen beide gozers “star quality” – het oogt amateuristisch. Kroatië heeft een prima nummer, maar is dit écht een winnend nummer of is het toch meer een hype van de bookies en fans?
Ik zou het wel leuk vinden dat exact tien jaar na The Common Linnets wij weer onder de radar blijven, terwijl het na de halve finale ineens enorm aanslaat. ???? ???? ????
Ik vind het juist enorm catchy en hooky. Zit vanaf dag 1 in mijn hoofd. En na ongeveer 20 luisterbeurten verveelt het nog steeds niet.
Trouwens erg leuk om die reactievideo’s te kijken. Echt grappig om die instant reacties te zien. En het plezier in de ogen van de luisteraars bij het refrein. En zeker die verbazing als het gabberstuk begint!
Veel buitenlandse reacties gezien die geëmotioneerd en geraakt zijn n.a.v het slot stuk van de video en in tranen schieten.
Geweldig dit en heel knap gedaan.
Back to the nineties met alles erop en eraan..
Dit moet toch gaan scoren dat kan niet anders en al helemaal bij de televoters?
12 points to the Netherlands.