In september bekendmaking gaststad Eurovisie 2025
Na de winst van Nemo hebben meerdere steden interesse getoond om het Eurovisie Songfestival te organiseren. De steden waar het Eurovisie Songfestival eerder plaatsvond: Lugano (1956) en Lausanne (1989) hebben geen interesse getoond om het festival te organiseren. Bern en Fribourg onderzoeken de mogelijkheid om het songfestival te organiseren. De steden die hebben aangegeven het liedjesfestijn te willen organiseren zijn:
1) Basel — St. Jakobshalle (12.000)
2) Genève -Palexpo (15.000)
3) St. Gallen -Olmahal (12.000)
4) Zürich — The Hallenstadion (13.000)
De Zwitserse omroepen hebben laten weten begin september met de locatie en de data naar buiten te komen. De data die het meest genoemd worden voor de shows zijn 13-15-17 mei, omdat er dan geen Europees voetbal is, zoals een week eerder. Een week later is het precies de datum dat in 1956 het eerste Eurovisie Songfestival plaatsvond, maar die datum valt samen met de finale van de Duitse bekercompetitie. De afgelopen jaren viel het liedjesfestijn wel gelijktijdig plaats met het Europees voetbal, dus het blijft nog even afwachten.
Ben heel benieuwd of er landen gaan afhaken volgend jaar.
Ik las dat Tsjechie al besloten had om in 2025 niet meer mee te doen.
Moldova en Roemenie doen ook niet mee in 2025.
Moldavie had ik nog niet gezien. Ik denk dat de kosten ook nog een probleem kunnen zijn voor bepaalde omroepen. Ik ben benieuwd bij welke grens van deelnemende landen ze de lat leggen voor 2 halve finales. 10 landen gekwalificeerd+25 in een voorronde misschien waarvan de bovenste 15 doorgaan? 35?
wees daar maar zeker van dat er landen gaan afhaken.
Tsjechie heeft al afgehaakt voor volgend jaar omdat ze kwaad zijn dat ze joost klein niet hebben mogen vervangen tsjechie was in de halve finale 11 de geeindigd;
San Marino gaat waarschijnelijk ook niet mee doen , de kandidaten van san marino hebben dat opgeroepen omdat op een klein land niet gestemd wordt maar dat is nog niet officieel omdat die beslissing van de omroep ging afhangen. En hopen dat Nederland niet koppig is en volgend jaar toch mee doen.
Tsjechie schijnt op 10 mei de beslissing te hebben genomen. Toen wisten ze nog niet op welke plaats ze geeindigd waren. De kijkcijfers zijn in Tsjechie altijd al extreem laag geweest en dat zal dit jaar niet veel beter zijn geweest. Het zal ook vaak samenvallen met ijshockey.
Zolang de EBU maar anderen blijft beschuldigen van het zelf gecreëerde debacle, heb ik er geen moeite mee als Nederland een jaartje overslaat. Aan die kermis hoeven we wat mij betreft dan voorlopig niet mee te doen.
Als 11e de finale ingaan is onzin, je weet dan bij voorbaat al dat een hoge notering in de finale onhaalbaar is.
Ja, maar je kunt hogere reclameinkomsten binnenhengelen als je meedoet in de finale, omdat de adverteerders dan hogere kijkcijfers verwachten.
Welke stad het ook wordt, ga maar vast flink sparen!
Jij gaat er al vanuit dat iedereen daarvoor moet sparen? Er zijn ook mensen die dat geld gewoon op de rekening hebben staan.
Als er niks verandert dan mag NL wat mij betreft een jaartje overslaan. EBU toont geen enkele zelfreflectie tot nu toe
Dit heb ik van vrienden in Noorwegen gehoord dit weekend.
Als Israel volgend jaar mag meedoen van de EBU, dan doet Noorwegen niet mee en ook wegens de laatste plaats dit jaar.
Ik denk dat dit ook voor IJsland gaat zijn..
Straks blijven er hopelijk net zoveel (weinig) deelnemende landen over als in 1956. Het zou goed zijn als Nederland ook een jaar overslaat.
The Slovenian national broadcaster has addressed some urgent questions to the EBU after a series of incidents at the 2024 Eurovision Song Contest and has called for a professional discussion with the EBU’s management regarding this matter.
RTVSLO released the following statement:
After this year’s Eurovision week, Television Slovenia, which traditionally takes care of the ESC (Eurovision Song) project, collected some of the most urgent questions that are the result of this year’s event and events related to it.
We emphasize that the selection for the Eurovision Song Contest is an extremely important project for Television Slovenia and Slovenia, that it is an event with an exceptional resonance in our country and among our musicians, and that RTV Slovenia is happy to be a part of this story. That is why, after this year’s polemical Eurovision week, Televizija Slovenija requests some concrete answers to the most pressing questions from those responsible at the EBU, and at the same time wants these questions to stimulate a wider discussion about the future and development of the Eurovision Song Contest, which, as already noted, this year was unfortunately marked by many polemical discussions.
Television Slovenia is therefore asking the EBU for data on the voting of the Slovenian audience, not just the number of votes, but exact data on how the Slovenian audience voted. The total result raises some doubts, especially the large number of ‘new’ online voters, which have not been there before.
Television Slovenia, among other things, requests more precise explanations from the EBU regarding the exclusion of the Netherlands; reports by some media that technical means were used to replace the actual sound image of what was happening in the hall; on banning the EU flag; about the possible influence of the sponsor on the content of the event…
Television Slovenia calls on the authorities at the EBU to discuss the introduction of the “Rest of the World” vote. What is its meaning and why should citizens of countries that do not participate in the Eurovision Song Contest have an influence on the outcome of the contest?
Last but not least, Televizija Slovenija also calls for reflection on ways to more effectively include the opinion of EBU members in the planning of the selection and when making key decisions or how to establish a more democratic decision-making system.
Omdat bijna niemand zo’n lang engelstalig stuk gaat lezen heb ik het even door de vertaalmachine gehaald.
De Sloveense nationale omroep heeft na een reeks incidenten op het Eurovisie Songfestival 2024 een aantal dringende vragen aan de EBU gesteld en opgeroepen tot een professioneel gesprek met het management van de EBU over deze kwestie.
RTVSLO heeft de volgende verklaring vrijgegeven:
Na de Eurovisieweek van dit jaar heeft Televisie Slovenië, dat traditioneel het ESC-project (Eurovisie Song) verzorgt, enkele van de meest urgente vragen verzameld die het resultaat zijn van het evenement van dit jaar en de evenementen die daarmee verband houden.
We benadrukken dat de selectie voor het Eurovisie Songfestival een uiterst belangrijk project is voor Televisie Slovenië en Slovenië, dat het een evenement is met een uitzonderlijke weerklank in ons land en onder onze muzikanten, en dat RTV Slovenië hier graag deel van uitmaakt. verhaal. Dat is de reden waarom Televizija Slovenija, na de polemische Eurovisieweek van dit jaar, enkele concrete antwoorden vraagt op de meest prangende vragen van de verantwoordelijken bij de EBU, en tegelijkertijd wil dat deze vragen een bredere discussie over de toekomst en ontwikkeling van het Eurovisie Songfestival stimuleren. Songfestival, dat, zoals reeds opgemerkt, dit jaar helaas werd gekenmerkt door veel polemische discussies.
Televisie Slovenië vraagt de EBU daarom om gegevens over de stemming van het Sloveense publiek, niet alleen om het aantal stemmen, maar om exacte gegevens over hoe het Sloveense publiek heeft gestemd. Het totale resultaat roept enige twijfel op, vooral het grote aantal ‘nieuwe’ online kiezers, die er nog niet eerder zijn geweest.
Televisie Slovenië vraagt onder meer preciezere uitleg van de EBU over de uitsluiting van Nederland; berichten van sommige media dat er technische middelen zijn gebruikt om het daadwerkelijke geluidsbeeld van wat er in de zaal gebeurde te vervangen; over het verbod op de EU-vlag; over de mogelijke invloed van de sponsor op de inhoud van het evenement…
Televisie Slovenië roept de autoriteiten van de EBU op om de introductie van de “Rest van de Wereld”-stemming te bespreken. Wat is de betekenis ervan en waarom zouden burgers van landen die niet deelnemen aan het Eurovisie Songfestival invloed moeten hebben op de uitkomst van het songfestival?
Last but not least roept Televizija Slovenija ook op tot reflectie over manieren om de mening van EBU-leden effectiever te betrekken bij de planning van de selectie en bij het nemen van belangrijke beslissingen, of over hoe een democratischer besluitvormingssysteem kan worden opgezet.
Duimpje omhoog : )
Waarom zouden mensen geen Engelstalig stuk lezen? Als het nu Russisch of Fins was…..
Ik moet maar zien of er echt landen gaan afhaken, pintje bij paaltje zal het wel weer meevallen allemaal denk ik
waar staat dat moldavie en roemenie niet mee doet heb ik nog nergens gelezen.
Israel gaan ze nu niet laten mee doen denk ik na al dat protest . Als dat waar moest zijn kom ik nu al maar uit oo 32 min 6 zijn 26 landen dan lijkt best terug 1 halve finale met 26 landen anders wordt het niet spannend en er dan 20 door sturen misschien. Noorwegen verdiend laatst dit jaar wat een gekrijs was dat had geen finale mogen halen. Dan was tsjechie nog beter
Roemenie heeft dit jaar niet mee gedaan wegens de hoge kosten en doet volgend jaar ook niet mee in 2025.
Dit staat te lezen op de Rormeense TV.
Moldavie haakt af wegens kosten in eigen land en de oorlog in Ukraine dat kan over slaan naar Moldavie.
Staat te lezen Chrisnau thee.
Ik zou het toch jammer vinden als de EBU hier zomaar mee wegkomt. Ik hoop op een high-profile land dat het gaat overslaan. Denk een Verenigd Koninkrijk of een Spanje. Als Nederland het doet dan geven we ons daar alleen maar de schuld van. Ze moeten het niet aan zien komen.
Vooral dat ‘my way of de highway’ principe dat de EBU demonstreert is iets waar ik als deelnemende artiest of omroep voor zou bedanken.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel vragen….
Misschien maar even een jaartje überhaupt geen Songfestival totdat ze de dingen beter hebben geregeld.
EBU kan gewoonweg niet al die protesten negeren, daar moeten ze echt mee aan de bak anders haken een hoop landen af volgend jaar. Zo’n rommeltje als dit jaar willen ze volgend jaar echt niet meer meemaken denk ik zo.
En Martin Ōsterdahl…… you’re good to go.
Ik denk dat de EBU binnen de eigen gelederen driftig aan het evalueren is. Ik verwacht sowieso dat er niets naar buiten komt voordat er een uitspraak is over de diskwalificatie van Joost Klein. Als blijkt dat ze dat ten onrechte gedaan hebben, zullen ze daarover nog verder moeten evalueren.
Het festival heeft vaker in zwaar weer verkeerd (periode na het festival van 1969) maar is daar uiteindelijk steeds sterker uitgekomen.
Ik hoop dat de EBU met de omroepen/delegatiehoofden na hun evaluatie een bijeenkomst plannen en dat men de zaken beter af gaat stemmen en regelen. Ik denk aan een jury bij de halve finales. Nu zijn er teveel inwisselbaar optredens van een zangeres met vier dansers. Ook moet alle zang weer live. Music first! De producers choise in de finale is een onding. Uiteraard moet het regelement hier en daar aangepast en duidelijker worden. De deelnemers zullen zich comfortabel en veilig moeten voelen. En er zullen wellicht nog meer zaken zijn waar ik nu even niet aan denk. Ik denk als men dit in de herfst voor elkaar heeft dat weinig landen af zullen haken.
Men (ook NL) moet dan een streep trekken onder het festival van 2024 en vooruit kijken.
Dat landen af zouden haken om hun slecht resultaat vind ik iets voor slechte verliezers. Schouders eronder en volgend jaar met iet heel anders komen.
Ben echt benieuwd of er überhaupt iets gaat veranderen. Denk dat de hoofdrede voor terugtrekking bij veel landen niet de problemen maar de kosten zijn. Hoop echt dat de EBU z’n ogen opent en ziet dat ze fout bezig zijn.
Molavie noem ik dan een slechte verliezer hadden dit jaar geen finale.
Roemenie ook eigenlijk hadden vorig jaar 0 punten dan hebben ze een goede uitvlucht voor te hoge kosten.
Drie landen die meedoen die nu Palestina gaan erkennen. Ik vraag me af of dat nog iets gaat veranderen.
Dan zie ik die 3 landen afhaken als Israël volgend jaar meedoet. Dat wordt dan 1 halve finale.
Moroccan oil is zojuist bevestigd als sponsor van 2025. Dus we kunnen er zo goed als vanuit gaan dat ze Israel mee gaan laten doen volgend jaar.
Dat zijn dus Noorwegen, Spanje en Ierland. Zou wat zijn als 1 van de Big Five zich terugtrekt.
Nu hadden ze de keuze voor een andere sponsor voor komend jaar en gaan ze toch weer met ze in zee. Dan is Israël ook gelijk weer ingedekt voor volgende editie…
Wat een ondoordachte en domme keuze na alles wat er is gebeurd! Hebben die een blok beton voor hun kop?
Had MorrocanOil geen contract van 2020 tot en met 2025? Dan zou het logisch zijn dat zij weer de sponsor zijn.
T/m 2024 heb ik begrepen
Je hebt gelijk Jellybean, ik heb het even nagezocht. Van 2019 tot en met 2024. Nou dan is dit helemaal onbegrijpelijk inderdaad. De opmaat naar 2025 begint al goed (not).
Misschien is het wel verlengd tot 2025 omdat 2020 niet is doorgegaan?
Laten we sowieso hopen dat de situatie er daar z.s.m.. heel anders uitziet. Regering Netanyahu vervangen door een andere die het pad van de vrede kiest en ook in Gaza geen Hamas autoriteit meer.
Wellicht is een deelname van Israël dan weer wel acceptabel.
Laten we er lekker een Europees feest van maken, dus ook Australië weg.
En dan ook Cyprus weg? En Armenië?
Mooi verwoord. Hier sta ik helemaal achter.
@XXX
Ja echt hè, hoe simpel zou het kunnen zijn.
Maar helaas….
Als er binnen de EBU niets grondig veranderd hoop ik dat Nederland zich terugtrekt. Ja laat je niet door niemand schofferen lijkt me…
Je laat je door niemand schofferen dus..
Precies, zeker omdat Nederland 1 van de medeoprichters van het songfestival is geweest. En in coronatijd een fantastische show heeft neergezet. Nederland is na de big five ook 1 van de grootste meebetalers. En dan wordt je dus zo door de EBU aan de kant geschoven alsof Nederland niets voorstelt. . Laat ze het maar voelen volgend jaar.
Helemaal mee eens Inky!
Ik denk niet dat ze er van wakker liggen als Nederland zich zou terugtrekken voor komend jaar. Het zet alleen zoden aan de dijk als meerdere landen zich samenpakken incl. één of meerdere van de big five.
Mee eens, Jellybean.
De internationale Songfestival Reference groep heeft bevestigd dat zij de constatering van ongeoorloofd gedrag richting een productiemedewerker en daarmee diskwalificatie zien als gerechtvaardigd.
Begin bij het begin…. Wie had er geen respect voor privacy, op een plek/moment waar geen pers is toegestaan.
( als je vandaag de dag nog over privacy kunt spreken ).
Nog geen twee weken na het festival is Moroccan oil alweer als sponsor binnen gehaald. Afgelopen editie was op alle fronten één om over na te denken en grondig te evalueren maar deze overhaaste, onbegrijpelijke beslissing is niet uit te leggen. Tevens nog een dikke middelvinger naar de artiesten die de nodige meldingen hebben gedaan afgelopen editie. S10 heeft in haar jaar samen met de delegatie nog op de avond van de finale een klacht ingediend vanwege te opdringerige medewerkers. Toen kregen ze als tip om met notabene een zaklamp deze crew members dan maar op afstand te houden! De artiesten zijn maar bijzaak blijkbaar.. Geldt de zero tolerance alleen naar de medewerkers toe en moeten de artiesten maar gewoon alles ondergaan? Ik vind het schandalig en onrechtvaardig. Deze maffia bende zal er alles aan doen om vooral elkaar de hand boven het hoofd te houden en hun positie te waarborgen.
Mee eens. Dan moeten de artiesten en delegaties die volgend jaar willen deelnemen maar eens keiharde eisen gaan stellen. Zonder hen geen show.
Een zaklamp in de ogen schijnen mag dan weer wel. Bijzonder – kan je ook behoorlijk ongelukken mee veroorzaken.
Ik wacht op de beelden of de zwart op wit verklaringen dat Joost ZOOO boos werd dat hij op de camera-mensch sprong en hen diverse malen op het hoofd en lichaam beukte vol met haat , het bloed alle kanten uitspatte en de camera-mensch totaal in shock en gewond was.
En Joost heeft staan springen op de camera zodat het kapot was.
Als ik de EBU moet geloven was het van dien aard, want we diskwalifceren niet zomaar iemand.
Denk dat ik voor volgend jaar voorjaar een moestuin aanleg en dat ESC langs mij laat liggen.
Deze mate van vertier verdienen niet mijn tijd en geen roos.
Ik hoop dat meerdere landen zich eruit trekken en dat het wiel opnieuw uitgevonden moet worden.
Een uitstekend idee om een moestuin aan te leggen All Wei. Is ook stukken gezonder voor een mens dan dat hele songfestival:-)
Pffff… Inkt is natuurlijk Inky 🙂
Ebu is grote maffia. Als het geld maar belangrijk is. Het stinkt
Ondertussen zijn ze alweer flink bezig met borstklopperij over hoe amazing dit jaar weer geweest is., The sun always shines on EBU T.V. met record aantallen streams en clicks op hun socials. Niks aan de hand hoor, Joost wie? en door… ik zeg afhaken!
klopt velen zouden moeten afhaken gelijk in 1970 toen er maar twaalf landen meededen
Ik weet niet precies hoe het werkt maar volgens mij verdienen ze, over de rug van Joost, ook nog genoeg aan de streams van zijn optreden in de semi. Nu 16 miljoen weergaven! Ik sta nergens meer van te kijken met die bandieten bende.
Daar zeg je wat. Dat kan in z’n voor- of nadeel zijn. Weet ook niet hoe dat werkt.
Ze doen in de statistieken nu net alsof Joost nooit meegedaan heeft, dan zouden ze ook het halve finale filmpje off line moeten halen, consequent en zero tolerance beleid wijze gezien.
Joost krijgt nu veel spin off van z’n deelname en kan daardoor naar boekers toe en als hij dat zou willen z’n prijs, voorlopig, behoorlijk laten stijgen of in grotere, meer kaartverkoop, venues staan. Zelf verdient. Schrale troost misschien.
Joost loopt behoorlijk binnen wat dat betreft; €50.000 vraagt hij voor een optreden tot een uur. De Europapa tour concerten van maart 2025 zijn nu al veelal uitverkocht of naar grotere venues verplaatst ivm de grote vraag.
Financieel gezien hoeft hij zich in ieder geval geen zorgen meer te maken.
Ik zeg in een kleine theater zaal in Lugano max 1000 publiek. De ESC bakermat.
Met live orkest, max 6 on stage, geen prerecorded backing vocals.
Kijken hoeveel er dan afhaken……………………..?
YES! En dan nog echte artiesten terug : geen (LHBT) ego trippers, normale kleding (en dat mag best een beetje ondeugend zijn) en goede zangstemmen.
Dan ben ik ook weer van de partij.
Shalalalie shalala!! Ding dinge dong!
Met Ein Bißchen Frieden Making our Minds UP!!!
Hold me now!!!
Bestaat er dan ook zoiets als abnormale kleding?
Waarom nou weer seksuele voorkeur erbij halen? Alsof die artiesten er niet waren pre-(gokweg)1990
Eerste LHBTIQ+ winnaar hadden we al in 1961.
@ Joelle. Waarom de seksuele voorkeur erbij halen???? Wat dacht je omdat ze er zelf zo mee lopen te pronken en op die manier zichzelf interessant proberen te maken. Ik als homo kots daar op en het interesseet me geen *** dat een stel sneeuwvlokjes gelijk beginnen te janken als je ook maar met een beetje kritiek komt. Gedraag je je als een freak, word je zo behandeld; gedraag je je als mens…..
De toonzetting van je reactie valt voor mij in de categorie ‘freakshow’, dat kan dan weer wel?
Ja de EBU zal never toegeven overhaast te hebben gehandeld. Excuses zullen er dan ook nooit komen. Ik blijf pleit voor niet meer deelnemen als de EBU onvoldoende veiligheid kan bieden aan de deelnemers.
Ik pleit
Laten we blijven pleiten vooral als echte mensen en fans.
Mijn toekomstige moestuin riekt sterker dan dit neppe Euro visie Zing Valsch festival.
Na 40 jaar absolute toewijding en fandom voel ik dat er een tijd gaat komen om af te haken.
Hallelullihia and we dont sing a song ……………………………….. Anymore!!
Voor planten moet je af en toe een Songfestival liedje zingen, dan groeien ze het best!
Het schijnt dat vooral ‘grow’ het goed doet bij de plantjes en ‘All Wei (Guildo) hat euch lieb’ 🙂
Je moet wel opletten ‘v(d)oor de wind en de regen’ 🙂
hahahaha, dank!!
https://www.youtube.com/watch?v=Opj4d-TCZjs
Een hele goede vid over dit rampzalige Eurovisie jaar.
Eleanor Nightwalker from Norway. zij benoemt alle punten juist.
De beste post ESC24 vid.
https://www.youtube.com/watch?v=80l5e0nuWe8
Dank voor de goede link All Wei, ze (Eleanor Nightwalker) slaat de spijker op zijn kop..