Douze Points 2025 [32]: Frankrijk
Onder de naam Douze Points 2025 stellen we dagelijks een deelnemer aan het komende Eurovisie Songfestival in Bazel aan je voor. Deze keer een lied uit de finale van zaterdag 17 mei: Frankrijk.
Deelnemer: Louane
Lied: maman
Tekst: Louane
Muziek: Louane / Tristan Salvati
Beste klassering ooit: 1e in 1958, 1960, 1962, 1969 en 1977
De 28-jarige Louane, de artiestennaam van Anne Peichert, werd intern geselecteerd door de Franse omroep om naar het songfestival te gaan. Ze bracht haar nummer voor het eerst op een hangend podium in het Stade de France tijdens de rust van een veelbekeken rugbywedstrijd.
Louane brak door in 2013 met een deelname aan The Voice, waarna ze een jaar later als actrice een hoofdrol had in de succesvolle La Famille Bélier. Het leverde haar ook diverse prijzen op. Dat jaar overleed haar moeder wat een enorme invloed heeft op haar carrière en ook terug te horen is in haar inzending maman. Begin 2015 bracht Louane haar debuutalbum uit wat het meteen schopte tot meest verkochte album in Frankrijk dat jaar. Inmiddels staat de teller op vijf albums waarvan Solo in 2024 de laatste was. De zangeres heeft daarnaast al de nodige tournees achter de rug, zowel nationaal als internationaal. Zo stond ze vorig jaar nog in Paradiso in Amsterdam.
Met het persoonlijke maman, een vervolg op een nummer met dezelfde titel uit 2015, brengt ze in Bazel opnieuw een hommage aan haar moeder.
Wil jij je mening kwijt over de inzending uit Frankrijk? Plaats dan een reactie.
Een mooi liedje van Frankrijk met een mooie tekst. Maar eerlijk gezegd raakt dit lied me niet zo, zoals Voila en Mon Amour wel deden.
+1
Slecht vind ik deze dus zeker niet. Het zeurt wel een beetje. De ondertiteling helpt wel voor de beleving. Net iets mooier dan dat ik het wel wat saai en ook een beetje depri vind klinken. Het zou vanwege de kwaliteit die het heeft best hoog kunnen eindigen maar het is er niet eentje die ik nog eens lekker aanzet.
Vind het helemaal niks. Afgezaagd en cliché… niks bijzonders. Laten we even realistisch blijven.
Staat derde bij de bookmakers, onbegrijpelijk. Ik zie dit echt niet zo hoog eindigen. Zangeres is prima maar het heeft niet de vibes wat Voila bijvoorbeeld had, bij lange na niet.
Mooi, persoonlijk liedje waar ik qua onderwerp en tekst wel mee kan connecten maar het is niet mijn persoonlijk favoriete ballade van dit jaar. Ik verwacht op het Eurovisie podium wel emotioneel meer impact als in dat grote voetbalstadion waar het werd gepresenteerd. Mijn huidige nummer 8.
Is een van de betere liedjes dit jaar, maar wat al enkelen hiervoor gezegd hebben het is geen Voilà, laat staan dat het in de buurt komt van Je n’ai que mon ame of Il faut du temps.
Een mooi liedje van Frankrijk! Ik vind de opbouw van de coupletten en de brug naar het refrein prachtig, maar het refrein zelf (zoals hierboven al benoemd) ietwat zeurderig. Een van mijn persoonlijke favorieten in ieder geval!
Mijn god wat een gezaag zeg slaapnummer
Heel erg overrated door EsC bubble. Frankrijk gaat in het beste geval net de top 10 halen.
Aan eerbetonen aan moeders hebben wij als Belgen natuurlijk een trauma overgehouden. 🙂 En dit is best een mooi nummer, maar emotioneel pakt het mij veel minder dan Mon Amour vorig jaar. Misschien dat de staging nog wat kan helpen? Een overwinning voor Frankrijk verwacht ik toch niet.
De 2 titels die Ruchard opnoemde zijn inderdaad pareltjes van het Franse lied. Ik luister regelmatig nog naar andere nummers van Natasja st pier.
Ruchard moet natuurlijk Richard zijn. Excuus.
Ook ik vind de coupletten mooier dan het nogal dreinigere, klagerige refrein. Best mooi, maar niet in mijn persoonlijke Top 10 en ook geen overall winnaar.
Wat Frankrijk ook stuurt naar het ESF, ze winnen niet meer en dat is zo jammer.
Pareltjes van liedjes heeft Frankrijk gestuurd zoals in 1990, 1991, 2001, 2002, 2021, 2024 en ook dit jaar weer, maar winnen hoh maar en ze verdienen het zo.
Frankrijk had record winnaar kunnen zijn met op zijn minst 10 zeer terechte overwinningen.
In 1991 had Frankrijk gewoon met ruime voorsprong moeten winnen. ‘La dernier qui a parlé’ is nog altijd mijn all time favourite. En ik vraag me ook nog altijd af hoe het ESF zou geëvolueerd zijn indien vernieuwing wel was beloond met winst.
Een klassieker wat mij betreft, heel mooi liedje.
Ik kom hier titels van liedjes tegen die ik niet ken. Zojuist ontdekt.
Wat een mooi nummer is ‘La dernier qui a parlé’! En dan heb ik nog niet eens de vertaling opgezocht.
https://www.youtube.com/watch?v=4ESL6deuhJM
Ik vind Frankrijk een heel mooi en gevoelig nummer sturen. Dit ligt meer in mijn straatje dan het lied van vorig jaar, dat voelde ik niet zo. Dit doet mij meer. Een winnaar hoor ik er niet meteen in, maar indien de act via de tvschermen de mensen thuis weet te raken zou het zo maar kunnen winnen.
Ik had er meer van verwacht, maar het is misschien wat teveel opgehyped. Het is wel mooi, maar ook een beetje zeurderig.
Ik had meer met de inzending van Slimane van 2024. Dit klinkt in de refreinen zo dreinerig.
Staat m.i. echt veel te hoog bij de bookmakers, ik verwacht maximaal randje top 10.
Niet heel bijzonder, maar alles beter dan Voilà, één van mijn minst favoriete nummers van de jaren 20, krijg kippenvel van Volià, maar niet op de goede manier, vooral het laatste gedeelte vind ik vreselijk
Het is heel geen slecht lied maar een winnaar zie ik er niet in, dat wordt denk ik wederom Zweden.
Ik houd wel van een gevoelig liedje, maar toch kan dit me niet helemaal bekoren. Jammer wel.
Maman is echt een schitterend nummer; staat bij mij na Oostenrijk en Israël op de 3e plaats. Nou ben ik gek van Franstalige muziek en wat dat betreft kom ik aardig aan mijn trekken dit jaar. Ik had nog nooit van Louane gehoord maar de eerste kennismaking beviel me zo goed dat ik reikhalzend uitkijk naar volgende week vrijdag want dan verschijnt haar nieuwe CD “Tiens, mon best of” met daar op 2 versies van Maman (naast de franstalige ook een Engelstalige versie).
Ik vind dit een prachtig liedje en ben erg benieuwd hoe Louane het op het podium zal brengen. Het lied drukt heel mooi uit hoe het gevoel van gemis blijft ondanks het feit dat ze gegroeid is als persoon en zich nu zelf maman kan noemen. Dat dubbele gevoel hoor ik terug in de manier waarop het lied is opgebouwd. Sommige mensen mogen dat zeurderig en sentimenteel vinden, kwestie van smaak, zullen we maar zeggen. Maar van mij mag het volgende week winnen.