EBU doet onderzoek naar stemmenwerving en overweegt vakjury’s in semi’s
De organisatie van het Eurovisie Songfestival gaat de stemmenwerving rond muziekevenement onderzoeken. Dat heeft songfestivaldirecteur Martin Green bekendgemaakt. Bij de laatste editie was er veel ophef over het hoge aantal publieksstemmen (297) dat Israël via televoting kreeg. Bij de jurybeoordeling was het land veel lager geëindigd. De EBU, samenwerkingsverband van Europese publieke omroepen dat het Songfestival organiseert, wil weten of er niet “buitenproportioneel veel invloed is uitgeoefend”.
In aanloop naar de finale voerde Israël een intensieve online campagne om stemmen te verzamelen voor het nummer New Day Will Rise van zangeres Yuval Raphael. Songfestivaldirecteur Martin Green noemt de kwestie in een open brief op de website van de EBU. “Zulke promotie is toegestaan, om de artiesten te vieren en onder de aandacht te brengen. Maar we willen wel garanderen dat zulke promotie niet disproportioneel het natuurlijke oproepen tot stemmen verstoort.” Green bevestigt in de brief ook dat EBU het maximaal aantal stemmen per telefoon gaat onderzoeken. Dat ligt nu op twintig stuks per verbinding. ‘Deze regel is bedacht zodat al het publiek op meerdere liedjes kan stemmen’, aldus Green.
EBU-mediadirecteur Jean Philip De Tender zei vrijdag bij de VRT dat ook wordt overwogen om de vakjury weer een rol te laten spelen in de halve finales.
Misschien alleen vakjury’s in de semi? Misschien worden dan eindelijk eens de slechte liedjes van Oekraïne uitgeschakeld.
Want dit jaar was de slechtste Oekraïense inzending sinds 2005, dat vond ik tenminste.
Wat mij betreft mogen de vakjury ’s weer terug komen in de semifinales . Wat betreft de inzending van Oekraïne van dit jaar , ik vond het wel een mooie inzending. Daarom heb ik ook op het land gestemd . Maar over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Heel de puntentelling moet veranderd worden.
Dat de vakjury weinig punten heeft gegeven is ook zeer opmerkelijk omdat het lied van Israël goed was.
Je kunt je ook afvragen wat voor personen er in de vakjury zitten?? Tevens is opmerkelijk dat de televoting voor Israël ook opmerkelijk was.! Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen en of alles eerlijk is gegaan? Dat zal altijd een grote vraag blijven! Op naar 2026!👍
Precies dat het is ook inderdaad de vraag wie er in de vakjury zit
Helemaal eerlijk zal het nooit verlopen. Het besten is om landen in Oorlog niet mee te laten doen. Ook al kunnen ze er niks aan doen.
Zijn we ook meteen van de sympathie-stemmen af.
De vakjury heeft nu ook laten zien dat ze geen vakjury zijn. Dus ik ben er niet voor gewoon 50% jury 50% televoting. Ik snap eerlijk gezegd de hele ophef niet
De vakjury kon gewoon niet om de inzending van Israël heen en dat geldt ook voor vorig jaar.
Een vakjury in combinatie met televoting zou Oekraïne en Israël niet uit de finale hebben gehouden, dus als het daar om te doen is, levert dat weinig op. Immers, die halen nog genoeg publiekspunten om door te gaan. Ik denk dat landen als San Marino, Polen, Armenië en Denemarken het dit jaar in een combi jury/televote niet zouden hebben gehaald. En is dat wat ze willen? Ik zie 2 oplossingen: aantal keren dat gestemd mag worden terugbrengen naar maximaal 3-5 en landen in oorlog niet laten meedoen. En Morrocan oil weg als hoofdsponsor, maar dat schijnt volgend jaar al te gebeuren heb ik begrepen.
Ik snap niet wat je bedoelt, volgens mij heb ik het nergens over inwoneraantal. Dat speelt idd geen enkele rol, maar daar heb ik het volgens mij ook niet over…
Ik denk dat uit de eerste halve finale met jury de zelfde uitslag hadden gehad. De achterstand van nummer 10 op de rest was denk ik te groot. Had Cyprus niet in de top 10 van de jury zien komen. We zullen het toch nooit weten.
Cyprus had de finale gehaald als Griekenland in dezelfde semi zat.
Ik zeg maximaal twee keer stemmen per telefoon, vakjury terug in de halve finales. Zo voorkom je dat je alleen maar feestnummers krijgt.
Een land dat mensenrechten schendt, in oorlog is of in een gewapend conflict kan helaas niet meedoen, ook niet als een ander land de oorzaak is.
Zijn we ook meteen van de sympathie-punten af omdat lande zielig zijn.
En “ rest of the world” stemmen weg, dat slaat ook helemaal nergens op. Alleen de landen die meedoen, daarvan kan de bevolking stemmen.
Helemaal mee eens en ook geen vlaggen in de zaal van landen die niet meedoen.
+1
Ik snap ook de hele ophef niet, waarom gebeurde dat dan niet eerder bij de overwinningen van Oekraïne. Dat was toch wel een stem voor het lied, maar zeker ook om het land steun te betuigen.
Oekraïne gooide er geen campagne tegenaan om vooral op Oekraïne te stemmen.
Daar zit inderdaad het verschil. Een campagne die waarschijnlijk ook nog gesteund is door de regering van dat land. Kan echt niet wat mij betreft. Dan hebben de juries -inderdaad met voorbedachte rade- Israël dit jaar (te) weinig punten gegeven, als tegenwicht voor die stortvloed aan publiekspunten.
We moeten niet net doen of Israël rotaal door jury’s genegeerd is. Ze kregen een keurige middenmootposirie.
Ik pleit voor een demografische jury naast televoting. Met die esf app moet dat toch wel te organiseren zijn om ongeveer 50 mensen die reprsentatief zijn voor een land uit te kiezen. Bij san remo en geloof bij benidorm fest hebben ze ook een demografische jury.
En die 2 uitslagen vormen dan samen de publieks score. Mogen televoters nog steeds hun creditcards leeg stemmen, maar die is dan minder vertekend door diaspora, politieke steun en andere absurde stem acties.
Veelvuldig stemmen op een land kan ook wel eens verkeerd uitpakken. Dat overkwam mij in 2022. Voor Zwitserland deed toen een zanger mee, Marius Bear en die zong een mooie ballad “Boys do cry”; 10x op gestemd maar hij kreeg 0 televote punten. In datzelfde jaar was Sheldon Riley de Australische vertegenwoordiger met het schitterende “Not the same”; ook 10x op hem gestemd maar hij kreeg slechts 2 televote punten. Mijn eerste reactie was toen: heb ik me daar nou zo voor uitgesloofd. Om die reden heb ik in 2023 niet gebeld. Van vorig jaar kan ik me weinig meer herinneren wat bellen betreft al was ik wel helemaal gek van “Mon amour” van Slimane en dus heb ik daar vermoedelijk wel enige telefoontjes aan gespendeerd. Dit jaar had ik 3 uitgesproken favorieten (Oostenrijk, Israël en Frankrijk) en die heb ik rijkelijk beloond met televoten. Als de regels zo blijven zoals ze nu zijn dan ga ik me volgend jaar wederom goed uitleven op het belfront.
De stemming van de jury was dit jaar ook wel erg verdeeld. Terwijl nu ook weer niet heel veel goede inzendingen tussen zaten.
Wat ik heel erg bijzonder vond waren de 12 punten van de jury van Azerbeidzjan voor Israël. Nota bene een islamitisch land.
Even afgezien van de hele discussie rondom Israel, denk ik dat het sowieso goed is om de vakjuries terug te laten keren in de semi’s. Ik denk dat het uiteindelijk een kwalitatief betere finale oplevert, omdat het sommige landen net dat ene zetje kunnen geven, Ik vond het persoonlijk altijd al onlogisch en onnodig dat de semi’s alleen maar televoting hadden.
Als iemand behoefte heeft aan duidelijke en tegelijkertijd genuanceerde opvattingen over de afgelopen week:
Het Eurovisie Songfestival wederom in storm beland na voting controverse. Hoe nu verder? – S7E42
https://www.youtube.com/watch?v=zXMTXl37HT0&ab_channel=Ding-a-DongdeEurovisieSongfestivalpodcast
Ik blijf het bijzonder vinden dat de gehele songfestival gemeenschap zich druk maakt om de televoting en dan specifiek om de punten die Israël kreeg, en je bijna niemand hoort over de jury vote. Ja, Israël heeft campagne gevoerd om stemmen te krijgen. En het is gezond dat daar een discussie over wordt gevoerd. Maar het nummer zelf voldeed aan alles waar een jury volgens de regels op moet zou moeten scoren. Dat Israël bij de jury 14e werd, is een keuze, een stemming op een land en niet op een lied. En dat was vorig ook al zo. Maar dat mag kennelijk en dan heet het opeens “smaak”. Ik moet overigens toevoegen dat ik het verademing vind hoe genuanceerd er over het algemeen op dit forum wordt gediscussieerd,
+1
De jury heeft idd een belangrijke rol gespeeld door Israël links te liggen, net als vorig jaar. Ik zie dit als een balans om de idioot hoge score van de televoting bij voorbaat te dempen. Of ze zijn ingefluisterd over het resultaat van de halve finales of hebben al dan niet onbewust hun moreel appèl aangesproken. Wat nou als de jurypunten hoger waren geweest, de televoting lager, maar wel met eenzelfde totaal aantal punten en eindplek? De reacties zouden dan heel anders zijn geweest, vermoed ik…
Oneens. De jury heeft Israël een keurige middenpositie toegekend. Dat vind ik iets anders dan ’totaal links laten liggen’.
100% eens.
Als er door jury’s afspraken zouden zijn gemaakt, ben ik het met je eens dat dat absoluut tegen de regels is. Dat zou uit het onderzoek van de EBU moeten blijken. Dat mag dan over Israel gaan, maar ook over buurlanden die door jurystemmen elkaar steunen. Maar ik vind het wel logisch dat er meer verontwaardiging is over de televoting omdat we geen onderzoek meer nodig hebben om te weten dat politici actief proberen stemmen te ronselen en zo de televoting beïnvloeden.
Alhoewel het steeds maar over de jury punten betreffende Israël gaat wil ik er toch even op wijzen dat Albanië, één van de beste liedjes van deze editie, ook maar een schamele 45!! punten van de vakjury kreeg. In mijn ogen erg ondergewaardeerd maar daar hoor je niemand over. Het publiek zorgde ervoor dat ze alsnog in die welverdiende top 10 eindigden.
Helemaal mee eens, dat was ook een schande. Zeker als je bedenkt dat die smakeloze inzendingen uit Malta en Estland beiden echt veel hoger scoorden bij de jury dan dit pareltje uit Albanië. Wie zit er in die juries? Met die van Nederland was ik het trouwens redelijk eens, vooral dat voor ze Litouwen en Luxemburg aardig wat punten over hadden.
Ik zag in een Duitse krant een heel interessant overzchtje staan met de volgende manier: Nummer 1 krijgt 25 punten en dan zo door naar nummer 25 die 1 punt krijgt. De nummer 26 krijgt dan geen punt. Dit zowel bij de jury als bij de televote.
Daar kwamen best wel wat verschuivingen bij:
1 Oostenrijk
2 Estland
3 Zweden
4 Israel
5 Italie
7 NEDERLAND
8 Duitsland.
NL en Dui blijkbaar veelal net buiten de top 10
In mijn ogen is de uitslag van de zowel de vakjury alleen als de televote alleen niet wenselijk. Juist de combinatie brengt evenwicht.
Hoezo gaat de EBU dit zelf onderzoeken, lijkt me dat dit door een onafhankelijke instantie moet gebeuren. EBU zal toch nooit toegeven hoe corrupt ze zijn.
Wat ik vreemd vind aan de televoting uitslag is dat je zou verwachten dat wat het publiek kiest als winnaar, in ieder geval een grootte hit zou worden in de meeste landen. Echter het lied dat de televoting …(de publieksstem), heeft gewonnen Israël, is in de meeste landen geen grote hit. Estland, Zweden, Oostenrijk en zelfs Duitsland en Noorwegen doen het beter in de Europese hitlijsten. Dus waarom kiest het publiek massaal voor Israël, als ze het lied niet downloaden of streamen? Andere jaren zagen we ook dat de televote een andere winnaar koos dan de jury en werd dit wel een grote hit in Europese landen Cha cha cha in 2023 en Rim tim tagi dim in 2024.. In 2023 was Stefania de televote winnaar en werd ook geen een grote hit… Dus televote alleen?? …Nee… we hebben de jury nodig voor de balans…
Hele simpele verklaring hiervoor; de meeste mensen die op Israël hebben gestemd deden dit om een politiek statement te maken en niet om het lied. Vandaar dat het achterblijft bij de streamingsdiensten.
Ik niet ik heb op Israël gestemd omdat ik het liedje en de zangeres heel goed vond.
De reden zou kunnen zijn de mogelijkheid om 20x te stemmen en dus ook op hetzelfde lied. Een interessant punt van aandachr voor het onderzoek zou wat mij betreft mogen zijn: voor welk land/welke landen is er significant veel 20x per telefoon gestemd? Als Israël daar uitspringt, is het niet gek dat het geen hit is. Een minderheid heeft dan de televoting naar zich toegetrokken. 20x per telefoon of creditcard is echt te veel.
Ik heb maar 1x op Israël gestemd.