AVROTROS en Duncan Laurence houden vertrouwen in Mia & Dion

Dit vind je misschien ook leuk...

68 reacties

  1. Marcus schreef:

    Ik vind het heel goed dat Eric van Stade en Duncan Laurence van zich laten horen! En goed dat ze dit op beeld doen, en niet enkel in een geschreven statement! Het was zielig en oneerlijk dat alle kritiek afgelopen weekend op Mia en Dion werd gestort, en niemand verantwoordelijkheid nam, niemand hen in bescherming nam, en er geen begeleiding was. Het leek alsof ze aan hun lot werden overgelaten. Ook het item in het NOS Journaal met een psycholoog en de lieve woorden van Douwe Bob vandaag vind ik trouwens goed.

    • Jellybean schreef:

      Ze moesten wel met een statement komen. Reken maar dat het crisis is achter de schermen bij AVRO- TROS en dat Duncan op het matje is geroepen. Hij is vooral met zichzelf en z’n nieuwe cd bezig lijkt het wel. Hij had er bij moeten zijn in Amsterdam voor Mia en Dion zeker na het debacle in Madrid. Ilse week toendertijd niet van zijn zijde en heeft hem van A tot Z begeleid, ondersteunt en z’n carrière gelanceerd. Ik hoop dat Mia en Dion zich op tijd kunnen herpakken maar als ze in dit stadium nog moeten gaan oefenen aan hun zang zet ik daar wel vraagtekens bij.

  2. Biem schreef:

    Wat ik zo gek vind is dat er steeds gesproken wordt over onervarenheid en geen podium ervaring, dat had Sieneke toch ook nauwelijks toen zij meedeed? En zij was ook super jong en zong wél gewoon zuiver… Oke misschien met een totaal ander nummer maar toch

    • Celine schreef:

      Klopt helemaal en Sieneke was pas 18….

    • Marcus schreef:

      Daar ben ik het mee eens Biem. Ze zijn 27 en 29 jaar, en in mijn optiek geen hele jonge, beginnende artiesten meer. Ik zie Mia en Dion vooral als onervaren (op grote podia) en onbekend. Ze waren nog niet doorgebroken, en in die zin aan het begin van hun carrière. Sieneke heeft er op zich iets leuks van gemaakt, met draaiorgel en blije uitstraling, maar dat liedje was vocaal natuurlijk niet heel uitdagend.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Dat klopt, hoor. En er zijn in de geschiedenis natuurlijk al heel veel jonge en onervaren talenten voorbijgekomen, waarvan sommigen zelfs heel succesvol waren. Denk aan Sandra Kim, Lenny Kuhr, Vicky Leandros, Nicole, Stefania. Met wel de aantekening dat ik vind dat onze inzending van dit jaar een hogere moeilijkheidsfactor heeft en dat ik eigenlijk vind dat het door een solo-artiest gezongen had moeten worden. Mensen verwachten dat ze naar elkaar toezingen, terwijl de tekst er niet vanuitgaat dat ze elkaar een verhaal vertellen. Je wil chemie, maar het is als 2 afzonderlijke verhalen geschreven, die overeenkomsten blijken te hebben.Dat maakt het heel moeilijk en ongemakkelijk in de staging. Maar klopt. er wordt veel nadruk gelegd op onervarenheid, maar eigenlijk is het in de eerste plaats een kwestie van talent en kunnen omgaan met druk.

    • Karel Kurk schreef:

      Sieneke was indd 10 jaar jonger dan deze twee artiesten, grappig daar had ik geen eens aan gedacht, die had ook nauwelijks podiumervaring.

  3. Peuter schreef:

    Hoe is het mogelijk dat hun zo vals gaan?
    Is er alleen een cd ofzoiets opgestuurd zonder hun ooit echt live te beluisteren en te bekijken?
    Was de procedure zo beroerd? Moet echt nieuwe mensen in jury panel om te kiezen, evt met een kleine groep eurovisionfans. Als dit optreden zo on stage gaat, is het nog beroerder dan ongeveer 10 jaar terug en slechts sinds jaren, helaas. Niet iets om hun persoonlijkheid als persoon maar wel hun kwaliteit zang op dit moment.

    • Starkoo schreef:

      Ik wil al jaren graag in de selectie commissie ook die van het juniorsongfestival. Maar ja hoe komt je er in als niet bnner…..

  4. Maarten schreef:

    We zullen wel zien of het goed gaat komen. Het is vooral vervelend voor hun. Ik doe ze het zeker niet na. Ze moeten goed oefenen op de moeilijke stukken.

    • Marcus schreef:

      Helemaal eens! Net zolang oefenen tot ze het op de automatische piloot kunnen.

  5. daan schreef:

    hou op met dat gedoe over die twee…gaat gewoon naar huis na de 1e ronde………..en nu eens een lekker swing nummer maken voor volgend jaar…..over pesten en depressie en vals zingen.

    • Johan schreef:

      Met zulke songfestivalfans vraag ik me af of er artiesten zijn die er nog zin in hebben.

  6. Marcus schreef:

    Ik vind alleen Cornald Maas niet echt eerlijk in zijn reactie. Hij zegt steeds dat de selectiecommissie, net als eerder, de beste song heeft gekozen. Maar dat is niet waar. In de meeste jaren sinds 2013 koos de commissie alleen de artiest, en die artiest koos zelf het liedje.

    In sommige gevallen (ik herinner me in elk geval The Common Linnets en OG3NE) moesten ze het liedje zelfs nog schrijven en produceren nádat ze al geselecteerd waren. Arcade was ook nog maar een demo. Anouk, Waylon, Douwe Bob en S10 hebben ook zelf hun liedje gekozen.

    In die jaren wilden artiesten alleen meedoen met het Songfestival als ze volledige controle kregen, creatieve vrijheid, en zelf hun liedje mochten kiezen. Daar is de selectiecommissie om onduidelijke redenen vanaf gestapt. Zij hebben de liedkeuze naar zichzelf getrokken. Ze eisen nu volledig geproduceerde liedjes (demos mogen ook niet meer) die zij dan in het geheim beluisteren en beoordelen.

    Cornald beweert dat dit nodig is om de kwaliteit te waarborgen, en zodat grote namen bereid zijn om mee te doen. Maar dat is ook niet waar, want in de jaren met kwaliteit en grote namen, koos hij het liedje niet. Dat deed de artiest zelf.

    Voor zover ik kan nagaan hebben ze alleen op basis van de song gekozen bij Trijntje, Jeangu, en deels bij S10 (maar zij had dus zelf al twee liedjes gekozen waarmee ze mee wilde doen). In het jaar van Duncan had de commissie eigenlijk iets anders gekozen. Dat lieten ze horen aan Ilse DeLange, en die vond het niet goed genoeg, en zei: ik heb iets beter. En zij kwam toen aan met de demo van Arcade.

    Sorry. Ik vind het vervelend om hier steeds over te zeuren. Maar het is echt niet eerlijk van Cornald dat hij doet alsof ze het altijd zo gedaan hebben sinds 2013. Daarmee wekt hij ook onterecht de indruk dat zij als commissie medeverantwoordelijk waren voor de successen. Terwijl de beste jaren waren wanneer zij een goede artiest kozen, en zich niet bemoeiden met de liedkeuze.

    Omdat Cornald hierover draait en niet eerlijk is, krijg ik het idee dat hij meer naar zichzelf en de commissie heeft toegetrokken, en de controle (macht) over de liedkeuze niet kwijt wil, en daar ook geen verantwoording over wil afleggen. Dat vind ik irritant.

    Sorry hoor. Ik vind dat hij ook veel goede dingen gedaan heeft in de afgelopen tien jaar, maar als hij dit blijft beweren en verdraaien, dan verlies ik mijn sympathie voor hem, en word ik straks ook één van de fans die roept dat Cornald weg moet.

    • Bas schreef:

      Klopt niet allemaal wat je zegt. In 2019 was het juist Cornald die Arcade hoorde via Ilse en vroeg of het naar de selectiecommissie mocht. Daniël Dekker en Jan Smit waren toen ook in overleg met Elize. Er werden altijd meer lijntjes uitgezet. Uiteindelijk werd het Duncan.

      Na 2019 is er een open inschrijving en roept omroep op om liedjes in te sturen. Daaruit wordt een interne selectie gemaakt door de commissie in een soort van afvalrace. Lijkt me een goede ontwikkeling, want Douwe Bob, Waylon en OG3NE kozen zelf hun lied, maar die artiesten hebben meer in hun mars dan de door hen gekozen liedjes (als je het mij vraagt)

      • Johan schreef:

        Wat Marcus zegt is inderdaad niet helemaal waar. De selectiecommissie heeft juist besloten om de artiesten niet meer zelf te laten kiezen na teleurstellende keuzes van bijvoorbeeld Trijntje en Og3ne. Op deze weblog werd ook veel opgeroepen om een goed liedje te kiezen in plaats van een artiest. Dus de commissie trekt niks naar zich toe, ze hebben de verstandige keuze gemaakt voor het beste liedje te gaan dat wordt ingestuurd.

      • Marcus schreef:

        Dat is interessant Bas. Ook wat ik bedoel. Ik vind dat de keuze voor het liedje terug moet naar de artiest. Ik vind dat de commissie moet stoppen met het eisen dat liedjes volledig geproduceerd aangeleverd worden, en dan door hen beoordeeld worden. Een interne selectie moet volgens mij een artiest zijn die een interne selectie waard is.. Onze beste inzendingen in de afgelopen tien jaar hadden niet voldaan aan de eisen die de commissie nu stelt aan de ‘open inschrijving’. Arcade was een demo (mag nu niet meer), en Calm After The Storm werd pas geschreven nadat de artiest geselecteerd was (kan nu niet meer). Anouk, Douwe Bob en OG3NE soortgelijk. Ze trekken steeds meer naar zich toe, met minder transparantie, en als er kritiek is wordt het weggewuifd met als argument dat als ze dit niet doen, de kwaliteit niet gewaarborgd is. Maar de kwaliteit was beter toen de commissie minder macht had, en de artiesten meer.

      • Marcus schreef:

        PS. Johan met wat jij zegt ben ik het ook mee eens, in theorie. Maar dat kan in een Nationaal Songfestival, met daarin de selectiecommissie als jury. Voor een interne selectie denk ik dat grotere namen van het kaliber Karsu, Davina Michelle, enz. alleen aan het Songfestival mee willen doen als zij hun eigen liedje mogen kiezen, en volledige creatieve vrijheid krijgen.

      • riccardo schreef:

        Juist Johan. En ook in dit geval viel de keus weer op een prima nummer. Tot aan de keuze voor het nummer op zich, in principe weinig aan de hand.

  7. Martin schreef:

    Nee hoor geen finale voor Nederland.

  8. Marcus schreef:

    Nieuws: “AVROTROS-baas Van Stade sluit een terugkeer van het Nationaal Songfestival niet uit, zei hij eerder vandaag tegen persbureau ANP.” (nos.nl)

    • Br@m schreef:

      Die van Stade zegt dat gewoon omdat hij wil doen voorkomen dat de selectiecommissie flexibel is maar dat dat zijn ze natuurlijk allerminst. Er komt nu veel kritiek op die commissie af en de druk moet van de ketel. Volgens mij is van Cornald Maas bekend dat hij sowieso al geen voorstander is van een nationaal songfestival. Doodsbang als hij is voor de terugkeer van Shalalalie’s. Dat is natuurlijk onzin want degenen die de ingezonden nummers selecteren die bepalen of er een Shalalalie tussen zit. En met bv. een internationale jury, een vakjury alsmede televoters dan acht ik de kans klein dat men zo’n type nummer gaat kiezen.
      Tot slot nog even dit, ik volg het songfestival al vanaf 1965; ik heb sindsdien vele VOORTREFFELIJKE nationale songfestivals gezien met heel veel goede nummers. Van mij mag het nationale songfestival terugkeren. Graag zelfs!!!

      • Br@m schreef:

        Zorg gewoon voor 10 commerciële nummers in allerlei genres in zowel uptempo, midtempo en ballads. Daar mag wat mij betreft ook best een levenslied tussen zitten. Hoort gewoon bij onze muziekcultuur. Liefst wel artiesten met de nodige ervaring.

      • riccardo schreef:

        Ik volg sinds 2013 en denk, doe maar niet.

      • Karel Kurk schreef:

        De internationale jury wordt in Nederland altijd genegeerd, kijk maar naar 1970 toen de int. jury voor Saskia en Serge gingen de Nederlandse jury vol voor de Hearts of Soul. Net als in 2012 toen er een internationale adviesjury was, die gingen voor Ivan Peroti en hadden Joan Franka als laatste staan, en wat koos het NL’se volk? Juist………

      • Nordman schreef:

        Mee eens Br@m

      • Marcus schreef:

        Dat vind ik interessant om te lezen, Bram! Ik heb zelf eigenlijk een voorkeur voor een interne selectie, maar alleen als het een grote artiest is die een interne selectie waard is. Zo’n grote naam heeft bij voorbaat veel support en betrokkenheid van fans en publiek. In de zin van “we zouden gek zijn als we deze artiest niet een interne selectie gunnen”. Maar als de commissie kiest voor onervaren, onbekend talent, het nemen van risico’s, dan vind ik het beter om een Nationaal Songfestival te organiseren. Bij Mia & Dion waren de reacties vanaf het begin al erg gemengd. Er heerste bij veel fans wel een idee van ‘afwachten waar ze mee komen’, maar de betrokkenheid was minder. Het lijkt dit jaar alsof de selectiecommissie alleen uit is gegaan van de eigen voorkeuren en ideeën, en niets denkt aan wat het publiek zou willen. Dat vind ik zo jammer aan deze keuze. En de wat elitaire, snobistische, neerbuigende toon waarop mensen als Cornald, Hila en Sander deze werkwijze verdedigen, kritiek wegwuiven, maakt het voor mij erger. Ik haat Mia & Dion niet, maar ik vind het een act en song die in een NSF had gepast. Ik zag en zie de noodzaak van interne selectie hier niet.

  9. Inky schreef:

    Ik heb het artikel gelezen en het verbaasd me dat er intern dus al meerdere keren over een eventuele terugkeer van het nationaal songfestival is gesproken.
    Ik zou zeggen: probeer het volgend jaar gewoon eens! Kies als commissie uit alle inzendingen de 10 beste liedjes, elimineer bij voorbaat de sha la lie’s en depri boodschappen en laat een internationale jury en publiek beslissen.

  10. Beer schreef:

    Oh Christus, nu is het NSF weer een mogelijkheid.

    Ik wil niemand horen klagen wanneer we het jaar op jaar niet halen.

    • xxx schreef:

      De selectiecommissie heeft toch de keuze om alleen geschikte liedjes aan dat NSF mee te keten doen.
      Al zijn het maarc5 of 3 liedjes.
      Die moeten dan volgens de commisdie de finale kunnen bereiken en daarin minstens Top-10. .

      • Nordman schreef:

        Zo is het. En laat de selectie commissie actief op zoek gaan naar liedjes. Benader componisten, artiesten, durf out of the box te denken.

      • Tom schreef:

        Helemaal mee eens, desnoods maar 2 of 3 nummers als het aanbod kwalitatief tegenvalt, laat daar dan publiek en internationale jury, evt met selectie commissie over stemmen

      • Marcus schreef:

        Ik ben het eens. Ook met wat Nordman en Tom hieraan toevoegen. Cornald zegt dat ze dit doen, maar dat artiesten niet mee willen doen in een nationale voorronde. Dat daarom alles geheim moet.

        Dat argument snap ik wel, maar dat geldt volgens mij alleen voor de top. Iemand als Davina Michelle, die sowieso lijkt te twijfelen, zal het alleen doen als interne selectie. Maar ik denk dat artiesten als Mia & Dion, Jaap Reesema, Merol, Goldband, enz. zonder problemen in een NSF kunnen.

        Merol heeft onthuld dat zij voor dit jaar het liedje Applaus had ingestuurd naar de selectiecommissie. Kijk maar op YouTube. Best een leuk liedje. Goldband had zich ook gemeld. Die scoorden een monsterhit met Maan, en wonnen Popprijs en Edisons.

        Ik zie werkelijk niet hoe een afwijzing voor het Songfestival schadelijk zou zijn voor Merol of Goldband, of Jaap. Ze werken gewoon door, en hun fans nemen het hen echt niet kwalijk.

        Dan krijg ik soms het idee dat Cornald het als excuus gebruikt, omdat hij zelf geen NSF wil, of bang is dat een act zoals Goldband (wat misschien niet zijn smaak is) grote kans heeft om een NSF te winnen, omdat ze veel fans hebben.

      • Dirruk schreef:

        Ik zou het Jaap, Merol en Goldband eerst gaan vragen voor je hier stelligheden deponeert.

      • robbert-rotterdam schreef:

        @Marcus Wat zijn je bronnen dat Merol en Goldband zich aangemeld hebben? Heb je links?

  11. robbert-rotterdam schreef:

    Nadat dit jaar de selectie sterk de schijn tegen had, is het echt nog de vraag of men überhaupt wel liedjes wil inzenden. Vertrouwen liedjesschrijvers en artiesten onze selectie nog wel? De verontwaardiging was erg groot, dus ik denk dat die 400 van dit aar bij lange na niet gehaald worden. Ik denk dat het nationaal songfestival voor nu een goede keuze is. Laat die commissie evt wel de liedjes selecteren, maar geef een internationale vakjury (ajb niet de wiwi’s en björkmans van deze aarde) , gecombineerd met televoting de winnaar bepalen. Laat de taak van de selectiecommissie beperkt zijn tot de selectie van de nummers en niet verder om het vertrouwen in de procedure te herstellen. Ik denk dat de kans op een werkelijk toegankelijk liedje hierdoor ook vergroot wordt. Als de selectiecommissie de eerste selectie doet, neem ik aan dat we niet bang hoeven te zijn voor goedkope troep. Het grootste risico zal zijn dat Cornald’s eerste keus het niet wordt. Er zijn ergere dingen, dus let’s go!

    • Marcus schreef:

      Eens. Alsjeblieft niet Wiwi in de jury. Björkman respecteer ik voor alles wat hij heeft bereikt, maar ik zie ook geen noodzaak om hem in de jury te vragen. Laten ze de mensen van Songfestivalweblog in de jury zetten! Dat zou ik wel supporten!

    • Inky schreef:

      Mee eens! 🙂

  12. Marcus schreef:

    Een Nationaal Songfestival gaat ook over betrokkenheid van fans en publiek. Ze hebben de selectie nu specifiek geconditioneerd op hun eigen voorkeuren. Wanneer zij dit verdedigen, dan doen ze alsof alleen zij weten wat kwaliteit is, en wat werkt op Eurovisie. Dat wekt ergernis op. Alsof wij te dom zijn, geen smaak hebben, enz. Alsof wij geen kritiek mogen hebben want zij ‘waarborgen kwaliteit’ en kiezen ‘echt het beste’. Ze bedoelen het vast goed, maar dat komt neerbuigend, soms snobistisch over. Dit past niet in de missie en doelstellingen van Avrotros, die zich richt op een breed publiek, en verbinding. Niet te elitair. Voorkom grachtengordelarrogantie. (Dit is ook kritiek die rondgaat).

    De omroep had destijds plannen voor een NSF met voorrondes. Zij zagen dat wel zitten. Ze hadden eerder pogingen gedaan een publiek alternatief te ontwikkelen voor de populaire talentenshows bij de commerciëlen. Het NSF was ideaal, omdat het niet puur commercie is, maar ook belangrijke publieke componenten heeft. Cultuur, uitwisseling, traditie, verbinding, saamhorigheid, enz. In eerste instantie zeiden ze in 2013 dat Anouk zich voor het NSF kon melden. Na veel publieke druk is dat NSF-plan toen geschrapt en Anouk alsnog intern geselecteerd. Er was enorme betrokkenheid van fans en publiek. Anouk bracht nieuwe energie en trok het Songfestival in Nederland uit het slop.

    Na een aantal goede resultaten met goede acts werd de interne selectie de nieuwe standaard. Betrokkenheid van fans en publiek bleef groot. Mensen hadden wensenlijstjes en de grootste namen werden plotseling als serieuze opties besproken. Zelfs acts als Within Temptation, Armin van Buuren, noem maar op. Acts die tot 2013 als onrealistisch werden gezien, leken bespreekbaar. De interne selectie was een manier om grote acts te krijgen die nooit zouden voortkomen uit een NSF.

    Maar in recente jaren is de interne selectie geleidelijk verworden tot een manier voor Cornald & co om zonder betrokkenheid van publiek en fans, in het geheim een inzending te kiezen naar hun eigen voorkeuren en criteria. Begrijp me niet verkeerd, ik vond Arcade van Duncan prachtig, en ik voelde S10. Ik stond achter hen. En Jeangu vind ik overigens ook een schat. Maar de selectie van Mia & Dion lijkt een keerpunt waarin ze te ver zijn doorgeschoten naar de elitaire, eenkennige Cornald-kant. Het was een gok om bekende namen waar direct een flinke fanbase achter zou zijn gaan staan, te passeren voor dit. Uit naam van zgn. ‘kwaliteit’, ‘authenticiteit’ en ‘een sterk verhaal’.

    Het lijk mij nu verstandiger als de commissie minder van eigen voorkeuren en netwerkjes uitgaat, en meer van fans en publiek. Als ze dat niet kunnen, breng dan toch maar het NSF terug. Zoals anderen hier al zeggen, Cornald is verwoed tegenstander van de terugkeer van het NSF. Hij spreekt daar erg neerbuigend over. Dat begrijp ik vanuit zijn perspectief wel. Als ik hem was zou ik de macht die hij nu heeft ook niet kwijt willen. Maar het is wellicht tijd. Ik ben alleen nog voor een interne selectie als het een grote naam is die anders nooit zou deelnemen, en meteen brede steun zal hebben. Maar als ze kiezen voor onbekend en onervaren talent dan kunnen ze beter een NSF organiseren, om op die manier fans en publiek erbij te betrekken.

    • Marcus schreef:

      Sorry voor de lange lap tekst hoor. Ik kan mij soms zo opwinden en dan alles erbij halen haha.

      • Inky schreef:

        Hahaha.. het is je vergeven hoor! 🙂 je bent echt niet de enige die zich opwindt over het reilen en zeilen van de Nederlandse inzending dit jaar.
        Maar misschien goed dat het nu gebeurt, het is tijd voor een ander format volgend jaar.

    • Dirruk schreef:

      Samengevat: het overgaan van NSF naar interen selectie heeft het ESF in Nederland uit het slop gehaald en heel veel goeds gebracht. en nu het één keer niet goed lijkt af te lopen (we weten het immers nog niet, moet nog plaatsvinden) moet dat roer in één keer weer om richting een methode die ons 8 jaar op rij niets dan teleurstelling gebracht heeft.
      Dat vind ik ook nogal opportunistisch.

      • Inky schreef:

        Wat is er opportunistisch aan? Nogmaals: de commissie selecteert dan nog steeds de beste liedjes, dat hoeft niet te veranderen. Het format waarbij 1 artiest diverse liedjes ten gehore brengt waaruit gekozen kan worden (3j’s, Willeke Alberti, Toppers, Edsilia Rombley) hoef ik ook niet meer terug te zien. Ook het vader Abraham format van 1 liedje dat door diverse artiesten in verschillende stijlen wordt gezongen vond ik toendertijd kant noch wal raken.
        Laten we gewoon weer een paar leuke voorronde-avonden hebben met een variatie aan genres waaruit een serieuze internationale jury en publiek kan kiezen.

      • riccardo schreef:

        Mee eens. En dan mogen we als het een klein beetje tegen zit vanuit één of ander lauw warm zaaltje, want er is natuurlijk helemaal geen budget, gaan beoordelen of zo’n act ook in de heksenketel van een Eurovisie arena overeind blijft.
        Dat trekt dan vervolgens weer niet de juiste artiesten aan. Voordat je het weet zitten we opgescheept met de categorie best leuk voor een Nederlandse markt maar je breekt er internationaal geen potjes mee. Programma’s zat met dit soort leuke artiesten, voor de liefhebbers.
        Hou wat mij betreft de keuze voor het ESF intern.
        Dat er dingen anders kunnen, er breder gezocht of gekeken kan worden, ook mee eens.
        Natte vingerwerk van mijn kant maar 400 serieuze inzendingen, geloof ik niks van. Meer transparantie kweekt meer goodwill wat mij betreft.

      • Dirruk schreef:

        Het is opportunistisch om iets dat 8x gewerkt heeft en 1x niet meteen opzij te schuiven na die ene keer. En al helemaal voor iets dat 8x niet gewerkt heeft. Het is wat riccardo ook zegt: “dat trekt niet de juiste artiesten aan”, om nog maar te zwijgen van de juiste liedschrijvers.

        Geen NSF wil niet per se zeggen dat het exact zo moet blijven zoals het dit jaar gegaan is. Maar een 180-graden ommezwaai omdat het een keer niet goed uitpakt vind ik opportunistisch.

      • Marcus schreef:

        Wat jij zegt klopt ook niet helemaal Dirruk, want na de winst in 2019 heeft de selectiecommissie de regels aangepast, en een nieuw proces ingevoerd. Volgens de huidige strengere regels en criteria hadden Calm After The Storm en Arcade niet onze inzendingen kunnen worden.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Het gaat al langer niet goed. Als je het nauwkeurig gevolgd hebt, zie je dat er consequent gekozen is voor inzendingen die nauwelijks voor een groot publiek toegankelijk zijn, maar meer jurygericht zijn. Je kunt alleen goed scoren als je zowel bij jury’s als bij televoters succes hebt. Ook is de laatste jaren de keuze door de commissie steeds meer in een specifieke, eenzijdige richting opgeschoven. Het lied moet geschreven zijn door een singer-songwriter met persoonlijk verhaal. Dat staat zelfs in de profielschets van de in te zenden liedjes, in de oproep van de commissie. aan potentiële deelnemers. Dit is volledig in de geest van wat Cornald wil, en dat maakt het songfestival steeds meer tot zijn persoonlijke speeltje. Voor het eerst, en werkelijk voor het eerst sinds jaren verlang ik weer naar een nationaal songfestival, al is het maar vanwege de hoop op meer variatie. Een nationaal songfestival waarin persoonlijke verhalen afgewisseld worden met dansbare uptempo nummers en ander materiaal. Gewoon weg uit dat verplichte keurslijf. En die uitspraak van de commissie dat zij alleen maar het liedje kiest en de rest door anderen bekeken moet worden: grote bullshit. Een commissie dient zich ervan te vergewissen dat de uitvoerenden de kwaliteiten hebben om het gekozen nummer goed voor het voetlicht te brengen.

      • Marcus schreef:

        Helemaal eens met Robbert. Zo ervaar ik het ook!

      • robbert-rotrerdam schreef:

        Binnen die 8 jaar zaten er ook interne keuzes, zoals 2007 en 2008.

  13. Marcus schreef:

    De showbizz en roddelrubrieken (Boulevard, Shownieuws, Mediacourant, enz.) en juice channels richten hun pijlen ondertussen steeds meer op Cornald Maas, en de rol die hij speelt. Met harde persoonlijke aanvallen, blocks op social media, en zelfs verslaggevers die onaangekondigd op zijn huisadres verschenen. (ze betwisten dat het onaangekondigd was, noemen hem leugenaar).

    Cornald zou daarop geprobeerd hebben om hun persaccreditatie voor Liverpool in te laten trekken. Dat zou Avrotros geweigerd hebben. In een online poll zegt 91% van de lezers dat Cornald te veel macht heeft bij de selectie van onze inzending. Kortom: harde, akelige, negatieve sfeer.

    Ook Duncan Laurence krijgt het er overal flink van langs, maar dat was al langer omdat de roddelrubrieken hem betichten van sterallures, enz.

    Ik denk dat kritiek deels terecht is, maar die harde persoonlijke aanvallen vind ik akelig en onnodig. Hou het gewoon inhoudelijk en respectvol, denk ik dan. Maar fascinerend om te zien!

    • Tippy2 schreef:

      Zeker niet ongevraagd bij iemand op de stoep gaan staan. Dat vind ik onbeschoft. Laten we proberen aardig te blijven, en hoe weten we zo zeker dat Cornald alles bepaald? Daar geloof ik niet in. Laten we heel veel leren van de fouten van dit jaar, dan kan het alleen maar beter worden…

    • Tom schreef:

      Helemaal mee eens, desnoods maar 2 of 3 nummers als het aanbod kwalitatief tegenvalt, laat daar dan publiek en internationale jury, evt met selectie commissie over stemmen

  14. Hennie schreef:

    In hun Podcast Songfestivalkoorts zei Richard van de Crommert dat hij bedroefd is. Door al het gedoe is deze periode minder leuk dan anders. Dit is door hem heel mooi gezegd, ik voel hetzelfde.

    Voor de echte fans is dit normaal juist een leuke tijd. Helaas voelt het nu niet zo.
    Mogelijk komt het allemaal nog wel goed, als is daar wel heel veel twijfel.

    • Marcus schreef:

      Ben ik het mee eens. Kritiek moet kunnen vind ik, maar ik zie ook dat sommigen (van showbizz en roddelmedia) dit aangrijpen om vetes richting Cornald Maas en Duncan Laurence uit te vechten. Niet allemaal, maar een aantal van hen hadden al lang een hekel aan Cornald en Duncan, en grijpen dit nu aan om hen te bashen en persoonlijk aan te vallen. Dat vind ik vals en oneerlijk. Dat ondergraaft de terechte inhoudelijke kritiek die we mogen hebben op hun handelen.

  15. Rick schreef:

    Ik vind de reacties op social media naar Duncan,Mia ,Dion beneden peil.
    Denk je dat een artiest,schrijver nog mee wil doen voor Nederland na al die bagger?
    De bagger hoort bij de avro,tros die zijn verantwoordelijk voor de inzending!!!!

  16. Marcus schreef:

    Oja wat ik trouwens ook stom vind van de selectiecommissie. Na de winst in 2019 hebben ze regels en criteria ingevoerd. Er moesten voortaan liedjes kant-en-klaar aangeleverd worden, die zo goed als af waren. Geen demo’s of concepten meer, en geen artiesten zonder liedje. Met als criteria dat het lied authentiek moet zijn, en liefst met een persoonlijk verhaal. Zoals Cornald het altijd graag wil. Die nieuwe regels zorgden dat de commissie voortaan controle kreeg over de liedkeuze. Maar nou komt het… Als die regels er eerder waren geweest, dan waren Calm After The Storm en Arcade, onze twee beste resultaten in bijna een halve eeuw, er nooit gekomen! Want CATS is pas geschreven nadat de artiesten al geselecteerd waren, en Arcade was in eerste instantie alleen nog een halve demo. Hoe stom is dat!? Wie slim beleid voert, behoudt wat goed werkt en resultaten oplevert. Daar borduur je dan op voort. Maar hier kozen ze ervoor om de creatieve condities die de beste resultaten opleverden voor de toekomst onmogelijk te maken! Daar snap ik echt niets van!

    • riccardo schreef:

      Zouden die regels dermate in cement gebeiteld staan? Er komt bijvoorbeeld iemand met een super commerciële en kwalitatieve bop, zonder levensles, dat er dan wordt gereageerd in de trant van daar beginnen we niet aan? Dat zou idd stom zijn.
      Het zal waarschijnlijk eerder zo zijn dat de kwaliteit van ingezonden materiaal op deze open inschrijving dermate onder niveau is dat men daar op voorhand probeert op aan te sturen. Het versneld ook de duur van de selectie, waarschijnlijk.
      De procedure en wat het oplevert zijn niet transparant. We weten het gewoon niet. Dat vind ik jammer.

  17. riccardo schreef:

    Dat we onder de avrotros paraplu varen zorgt er ook voor dat er altijd iets uitkomt dat binnen die bandbreedte past. Geen “rare” dingen. Pas als het volledig is ingeburgerd. Daarmee mis je de muzikale koplopers en loop je in die categorie ook altijd achter de feiten aan. Is ook jammer.

  18. Christianne schreef:

    Het refrein in het Burning Daylight van Mia en Don lijkt wel erg veel op het refrein in Chalk Out van Ren & Chincilla https://youtu.be/35yALr_opeg
    Ik vraag mij af of dat geen problemen kan geven vooral omdat het om een songfestival gaat en het duo toch al in de picture staat..

  19. Nietslank schreef:

    Kunnen we niet het hele Songfestival cancellen en Duncan terug sturen naar Zweden en dat hik nooit meer hier mag komen! Volgens Derksen omhoog gevallen flapdrol en daar ben ik het volledig mee eens !!!!