Interne keuze AVROTROS voor songfestival?

Dit vind je misschien ook leuk...

177 reacties

  1. Edwin van Thillo schreef:

    Interne selectie, sowieso. Dan heb je meer kans dat er een echt goede inzending gekozen wordt.

  2. .tje schreef:

    Advies:

    1. Zet een fris team van compleet andere mensen neer dan dat er de afgelopen jaren op gezeten hebben. Met name op PR-gebied hebben ze bij de TROS keer op keer behoorlijke steken laten vallen.

    2. Begin eens met een visie en daaruit voortvloeiend beleid met benoeming van alle middelen en subdoelen die je nodig hebt om zover te komen. Volgens mij moeten daarin de woorden. ‘Trots (als in landseer)’, ‘Muzikaliteit’,’Kwaliteit’, ‘Schoonheid’, ‘Vernieuwing’& ‘Creativiteit’ een rol spelen.

    3. omdat 2. te kortdag is waarschijnlijk en bovendien niet haalbaar in een reorganisatietraject. Nodig iedereen uit met ideeen te komen en selecteer daar de grootste vis die je kan vangen uit. Als dat Armin van Buuren is in samenwerking met Corry Konings dan is dat maar zo. Dus voor 2014 een interne selectie maar met medebrenging van een complete nummer/act.

    4. Geef NOOIT een wildcard of vrije hand. De gevestigde artiest die de competitie met even grote artiesten niet aandurft is een slappe zak. Uit Songfestival deelname is zoveel spin-off te behalen, alleen al op de nationale muziekmarkt, dat de artiest op voorhand zelf best mag investeren in een goed nummer. Een wildcard zonder dat er een nummer bekend is is de doodsteek voor creativiteit en een stimulans om oude kaassoufflees op te warmen die nog op de plank lagen maar niet voor niets nooit tot volle ontwikkeling zijn gebracht.

    5. Houd de televisie kijker ten allen tijde een keuze tussen ongeveer gelijkwaardige kwaliteit voor, zodat die geen rotzooi a la ‘Shine’ kan kiezen. Met een interne voorselectie kun je alle crap weglaten. Wanneer dat betekent dat ht publiek maar ag kiezen tussen twee artiesten met een liedje is dat beter, dan dat er gekozen mag worden uit een aanbod van 12 waarbij een kalkoen zit en een volkszanger met een iets te grote fanbase, waardoor de televote een vakjury kan overrulen.

    6. Als je al iets met een vakjury doet, aub dan een keer echte musici en totaal-performers en geen suffe dj’s of mensen die nooit zangles hebben gehad of een noot kunnen zingen.

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      -tje, ben je soms Hebbuzz in disguise? Je woordkeuze vertoont treffende gelijkenis met die van deze meneer en met advies 4 kan het al bijna niet anders dan dat ik raak zit……..

      Advies 1 Mee eens

      Advies 2 Een visie is nooit weg. Eigenlijk is het al een vreemde zaak dat de aanwezigheid van een visie in een advies genoemd moet worden. Zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. De trefwoorden ‘schoonheid’en ‘vernieuwing’ vind ik moeilijke. Over schoonheid valt te twisten(Er zullen ongetwijfeld ontelbare Nederlanders zijn die Shalalalie en Shine van een innemende schoonheid vonden) en over vernieuwing ook. Shalalalie was voor het songfestival behoorlijk vernieuwend. Ik zou eerder kiezen voor het steekwoord ‘internationaal geluid’. Die term mis ik. En als schoonheid en vernieuwing als criterium mee moeten doen, dan moeten deze beslist eerst nader omschreven worden.

      4. Anouk heeft aangetoond dat een wildcard en een vrije hand wél kan werken. Ze heeft alles geëist wat jij van de hand wijst. Als ze de wildcard niet had gekregen, is het nog maar de vraag of Nederland met een andere kandidaat, gekozen uit een nationale voorronde met meerdere kandidaten wel de finale had bereikt. Dan ben ik eerder voor het Turkse systeem: een interne kandidaat die zijn kwaliteit heeft bewezen door én hitnoteringen en muzikale kwaliteit, levert 3 nummers aan en een commissie, bestaande uit vaklieden, kiest het nummer. En anders moet die vrije hand een geleide vrije hand zijn. Kandidaat levert een nummer aan met presentatieplan en commissie geeft hier een oordeel over en keurt goed of af.

      Advies 5: Neeeee, laat de tv kijker NIET beslissen. We weten hoe dat ontelbare malen al is afgelopen. En zelfs niet de kijker laten kiezen uit 2 nummers. Het beste liedje moet gaan, dus niet eentje geselecteerd door het Nederlandse volk. Ik ben een democraat in hart en nieren, behalve in Nederland in het selectieproces voor het songfestival. Dan nog maar liever songfestival-Poetin-methodes. Het resultaat telt.

      Advies 6. Ik kan het niet meer met je eens zijn.

      • Robbert-Rotterdam schreef:

        Ad 6= ik ben het helemaal met je eens.

      • Jesse schreef:

        Anouk had Birds al klaarliggen en wilde daarmee naar het songfestival. En het lijkt me waarschijnlijk dat dat lied tijdens de besprekingen met de TROS door haar ten gehore is gebracht.

        Dat is een groot verschil met de periode 2007-2011. Toen werd gewoon intern een artiest of componist aangewezen en dan was het maar afwachten waar het schip zou stranden.

    • Esmee schreef:

      .tje, omschrijf a.u.b. het begrip ‘wildcard’. (Ben daar niet helemaal bekend mee).

  3. CommanderKeen schreef:

    Geen enkele manier van een kandidaat + liedje selecteren is een garantie voor instant succes. Maar als je over een langere periode gemiddeld beter wilt presteren op het ESF dan denk ik dat een goed georganiseerd NSF betere resultaten zal opleveren dan het intern aanwijzen van artiest + liedje.

    Als er geen geld is voor een uitgebreide opzet met voorrondes en dergelijke dan kan ik begrijpen dat je daar niet voor kiest, maar een NSF met een enkele finale ronden moet toch op te brengen zijn?

  4. Igor schreef:

    Een nationale finale zoals in 1998 zou mooi zijn. Willem van Beusekom ging actief componisten benaderen. Dit concept mag van mij wel weer… Wende Sneijders mag van mij ook wel naar ESF!

  5. pascal - 1988 schreef:

    intern sowieso gekozen moeten worden dan aantal nummers schrijven door de artiest zelf of door de componiste in februari of maart een nationale finale dat wij als nederlanders en de vakjury een winnende nummer gaat kiezen dan neemt hij/zij de nummer mee naar het eurovisie songfestival in denemarken maar moet wel het nummers in engels en dat ook i heel europa aan spreekt

  6. robyx schreef:

    gewoon Armin van Buuren met zanger/zangeres beste kans

    • Esmee schreef:

      Voor zo ver ik heb begrepen zit Armin van Buuren voor 2014 al vol. Verder begreep ik uit een interview dat hij een nummer of een cd tegenwoordig meer op ‘natuurlijker’ wijze laat ontstaan. Oftewel: dat heeft zijn tijd nodig. Dat kan kort zijn of lang duren, maar niet met de druk van ‘op bestelling’leveren.

      Met andere woorden: ik denk niet dat hij voor het esf 2014 beschikbaar is. Misschien voor 2015. Dus laten we hopen, maar ons niet blindstaren op Van Buuren.

  7. Michel schreef:

    Advies; Volgens mij kan het geen kwaad om net als dit jaar met 1 artiest in zee te gaan en die creatieve vrijheid te geven. Wel moet van tevoren goed gekeken worden of deze persoon het Songfestivalcircus aankan, kwaliteit kan leveren en een vernieuwend geluid kan opleveren. Ik ben totaal geen voorstander van Nederland te laten kiezen. Dit loopt altijd op een fiasco uit. Voor mij geen drama (als er geen geld is) mocht er geen NSF komen, maar gebruik het budget wat er wel is voor een act en videoclip (mocht het lied erom vragen) die klinken als een klok! Bovenstaande namen kan ik achter staan (Jim, Waylon, Sharon) jong, fris en kwaliteit. Trijntje top, maar weer een keer een leuke jonge kandidaat met uitstraling is denk ik beter. Armin van Buuren is een droom-, en Rieu een nachtmerriescenario. Tros/Avro; ga kandidaten actief benaderen! Vraag hun plannen en ga schiften. Hopelijk over een paar jaar na een paar successen wel tijd voor een Deens of Zweedsmodel NSF!….We keep on dreaming…Succes Tros/Avro!!!!

  8. L3R0YYY schreef:

    Trijntje samen met Armin van Buuren. Één van nederlands beste en ervaren zangeressen (met de nodige bekendheid in het buitenland) gecombineerd met één van de beste dj’s/producers van Nederland en de wereld. Lijkt mij een goede combi. Laat Armin een enorme dance/club song met ballade achtige invloeden en dan de loepzuivere en krachtige vocalen van Trijntje erbij…helemaal TOP! Of laat anders Anouk weer een nummer schrijven en produceren ;-)

    • Tom schreef:

      Sorry jongens, geen Trijntje, heeft haar uitstraling niet mee, ook al zingt ze leuk je moet mensen inpakken maar dat zie ik haar niet doen, net iets te belegen, sorry Trijn, maar ik mag het zeggen ;-)

      • Esmee schreef:

        Ik vind Trijntje een te vlakke stem hebben, die gauw verveeld. Niet doen. Daarnaast vind ik haar geen uitstraling hebben. (Niet vanwege de leeftijd, maar vanwegen geen uitstraling).

      • Robbert-Rotterdam schreef:

        Hmm, ik vind Trijntje een hele goede artieste. Alleen ze heeft heel veel verschillende dingen gedaan, waarvan ik sommige stijlen helemaal niet zie zitten voor het ESF en andere zaken compleet wel.
        Ik vond bijvoorbeeld haar laatste album geproduceerd door Anouk werkelijk schitterend.

      • CommanderKeen schreef:

        Trijntje is technisch gezien een van de beste zangeressen van NL, maar als je haar een wildcard geeft krijg je een liedje van haar broer erbij en we hebben gezien wat dat opleverde bij Edsilia 2.

      • Robbert-Rotterdam schreef:

        Wie zegt dat je een liedje van haar broer erbij krijgt? Een ietwat voorbarige voorspelling, lijkt me.
        Trijntje zingt al cd’s-lang geen nummers van haar broer meer, dus waarom zou dit nu wel het geval zijn?

      • CommanderKeen schreef:

        Je hebt gelijk, beetje flauw en kort door de bocht voor mij. Mijn punt is dat je wel een goede zangeres kan sturen, maar als ze met een flut liedje gaan dan levert dat alsnog weinig op (zie Edsilia 2, Hind). Ik vind dat je eerst na moet denken over hoe je een goed liedje vind, en dan pas wie dat eventueel zou kunnen gaan uitvoeren. Goede liedjes zijn denk ik lastiger te vinden dan goede zangers en zangeressen. Dus struin eerst de componisten, liedjesschrijvers en producers van NL af, de zanger(es) erbij zoeken is pas stap 2 of stap 3.

      • Wolf schreef:

        Your heart belongs to me vind ik nog steeds een van de betere inzendingen van Nederland. Vooral uniek aangezien het Hind haar roots erin had. Vond nog altijd dat die de finale had moeten halen.

        Tja, anders weer iemand van de voice? Keep in mind dat het Europa geen hol uitmaakt hoe bekend iemand is in eigen land tenzij hij/zij internationaal doorgebroken heeft. En zelfs dat zegt niets (Cascada, Bonnie Tyler, Englebert humperdink) Als Joan niet vals had gezongen had ze waarschijnlijk de finale wel gehaald, bovendien heeft de voice Perfecte zanger(essen) opgelevered. Ik zelf zie Ivar Oosterloo nog best wel gaan. En niet alleen omdat hij super leuk is, haha. Luister nog regelmatig naar zijn covers.

        en


        Paysbart:


        Wolf:

        Waylon lijkt mij best wel top. Maar het doet mij gelijk denken aan die copycat, was dat nou België of Duitsland want ik meen te herrineren dat beiden een soort “Elvis” Vetkuif persoon stuurde die beide flopte.
        Ik ben dan eigenlijk voor Waylon. Soort Funky nummer met een beat van Armin erdoor heen? Zorgen voor een gelikte act en Pyro..

        Ik heb persoonlijk niks met Waylon. Zoals hierboven al keer vermeld: wat heeft hij uberhaupt al bereikt in ons eigen land? 1 top 10 hit?? Overigens heeft hij al een keer op voorronde nationale songfestival gestaan en toen de finale niet eens gehaald……
        Pyro? Daar heeft de tros geen geld voor ;-))
        [die van de Toppers zijn vast door Gordon zelf toen betaald]

        Hahahaha, Gordon die zelf voor zijn Pyro betaald. Tja, laten we hopen dat door de fusie er wat meer geld in het laatje ligt. Also, Wat betreft Waylon en je opmerking over de nationale voorrondes. Loreen deed in 2011 al mee met My heart is refusing me, ja, dat zelfde nummer dat begin 2013 een hit werd. Ze won destijds niet, en deed opnieuw mee in 2012 met Euphoria. We all know how that ended. ;)

        Maar again, BNers of niet, als hij/zij maar kan zingen.

      • Lilly schreef:

        Ik vind Jim anders ook een vlakke stem hebben, bovendien is Jim zo saai als het maar zijn kan, hij heeft helemaal geen uitstraling.

      • ~ René ~ schreef:

        Vind Jim leuk om te zien, maar zijn stem is inderdaad erg vlak, Waylon daarentegen heeft een erg flexibel en bijzondere stem, dus die mag best gaan wat mij betreft.

      • Roel schreef:

        Waylon heeft reeds voldoende credits in ons land. Heeft echt een pan europese identiteit. Is flamboyant en toch down to earth. Ik zeg…geschikt.

      • Roel schreef:

        Door zijn artiestennaam is Waylon onvindbaar op Youtube. Die Waylon Jennings is alomtegenwoordig.
        Dus moet Willen Bijkerk daar eerst over nadenken als hij internationaal wil werken.

      • CommanderKeen schreef:

        Ik vind Waylon een heerlijke zanger en heeft een goede uitstraling. Maar als hitschrijver heeft ie zich nog niet bewezen vind ik. Slechts 1 liedje van hem haalde de top 10 (Wicked Ways). Happy Song en The Escapist kwamen niet verder dan 25 en 31 resp. Als je naar zijn albummateriaal luistert, dan zijn dat veelal aardige songs, met een enkele uitschieter. Ik gun Waylon van harte een plekje op het ESF, maar dan graag wel nadat ie heeft laten zien dat ie het beste liedje heeft op een NSF.

  9. René U schreef:

    Ik ga voor Jim!

  10. Kim schreef:

    Zolang het Johannes maar niet is.

  11. Roald schreef:

    Zou idd wel eens een voorronde kunnen worden met namen als: Johannes (zie ik echt een rocknummertje brengen in de stijl van “Lonely Planet”), Jaap Reesema, Wesley Klein, etc.

  12. gj schreef:

    Nooit. weer. een. nationale. finale.

    Het publiek kan niet stemmen.

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Hmm, ‘nooit weer’ zou ik persoonlijk niet zeggen. Wel ‘nog niet’. Een open inschrijving anno 2014 leidt m.i. tot semi’s met C-artiesten, met een enkele A-artiest vergane glorie(m.a.w. come back van Laura Fygi of 2Unlimited, etc.). Dat moeten we niet willen.
      Als ze nu voorlopig even gaan voor actuele artiesten, producers, componisten, die ook internationaal succes hebben en ze scoren daadwerkelijk, dan kunnen we over een jaar of 3 nog eens verder kijken of het enthousiasme onder de Nederlandse topartiesten zo gegroeid is, dat we werkelijk van een hoogwaardige competitie kunnen spreken.

  13. kris schreef:

    armin van buuren zou erg gaaf zijn, maar dan samen met Wende Snijder. Haar zou ik dan de vrije hand geven qua act eromheen!!!
    maar ik zou toch wel een NSF willen, heb het dit jaar al moeten missen, al had ik dat voor Anouk wel over!

  14. Esmee schreef:

    Wat een fijn onderwerp. Daar kunnen we onze betrokkenheid weer helemaal op los laten.:-))))

    Ik zeg op de allereerste plaats geen televoten met het Nederlandse publiek want dat heeft geen feeling voor wat internationale allure is. Maar ook geen juryfiguren die een lied niet kiezen omdat het te mooi of te goed zou zijn voor het songfestival. Die mensen moeten weg. Weg. Weg. :-)))

  15. Esmee schreef:

    Beste redactie: heeft de avrotros om onze adviezen gevraagd, of is het een vraag van u??

  16. Esmee schreef:

    Én ik wil echte transparantie in het selectieproces!!
    Ik wil precies weten wie er in de selectiecommissies gaan zitten én om welke redenen ze een artiest of nummer accepteren of afwijzen.
    Er moeten gewoon een aantal nieuwe spelregels bijgevoegd gaan worden. Zo mag een nummer nóóóóoít meer afgewezen worden omdat het te goed of te mooi is voor het esf.. En als dat toch blijkt te gebeuren, moeten wij als publiek daar corrigerend commentaar op kunnen leveren. Die keuze moet dan ook teruggedraaid worden.

  17. Esmee schreef:

    Voor wie het heeft gemist: Hans Klok heeft gezegd dat hij deel wil nemen aan het esf. Beter kan het niet, volgens hem. Toen ging hij bij Paul de Leeuw even een ‘leuke’ act doen……Die mislukte prompt. Ja dat kan gebeuren, zei hij. Kan iemand de deur stijf dichthouden voor die Klok?

  18. Roel schreef:

    Anouk heeft alle factoren voorafgaand aan haar deelname slim aangepakt. Dat moet gezegd. Heel gedoseerd.
    Haar clip was live gezongen zodat we wisten waar we aan toe waren. Geen blabla en opsmuk. Geen bevooroordeeld jurypanel, geen televotebelspelletje etc. Prima gedaan.
    En inderdaad, “het volk” kan niet met Eurovisie-ogen een song/act beoordelen.
    Hele rijen artiesten komen langs op talentenshow-TV en ik vind er weinig tussen voor het ESF.
    Ik denk dat kwaliteit en groot budget samengaan als onderdeel van een langer termijn plan zoals bij Anouk

  19. Harry schreef:

    Sharon Doorzon is wel hot momenteel. Zij zit zoals ze zeggen in de goede flow. Bovendien kan zij naast het liedje ook een goede show neerzetten, het oog wil ook wat Laat de artiest die gaat zelf een nummer kiezen waar ze volledig achter staan. Vorig jaar wist Anouk Scandinavië enthousiast te maken. Laten we dit jaar proberen ook de Oostbloklanden te boeien. Goed dat de Tros en de Avro de handen en kracht bundelen. Vooral heel veel succes, want het blijft een evenement waar miljoenen mensen plezier aan beleven.

  20. RobbieR schreef:

    Zij moeten zo en zo de succesvolle trend voortzetten.
    Ik hoop heeel erg dat zij toch met Armin in bespreking zijn en er snel wat nieuws uit komt.
    Natuurlijk hoop ik dat Armin een goed lied schrijft in combinatie met een goede artiest.

  21. Esmee schreef:

    Ik denk dat we in onze reacties na het esf al heel veel adviezen voor de avrotros hebben gegeven. We mogen hopen dat daar iets van gelezen wordt door hen.

  22. CommanderKeen schreef:

    Eén keer hebben we een aardig succes door een artiest (Anouk) de vrije hand te geven en meteen is dit dé manier om met de selectie van het ESF om te gaan. Logisch dat artiest als Waylon en Jim Bakkum nu ook de vrije hand willen hebben, nu ze hebben gezien dat Anouk dat voor elkaar kreeg.

    Maar het publiek is wel kort van memorie zeg. Mag ik u even herinneren aan de keren dat we Edsilia de vrije hand gaven, of Hind, of de 3JS, of dat we Pierre Kartner vroegen een liedje te schrijven? Dat resulteerde nooit in een finale plek.

    Verder zie ik hier veel mensen schrijven dat het Nederlandse volk stelselmatig een slechte keuze maakt als er wel een NSF is. Hier ben ik het hartgrondig mee oneens. Een enkele uitzondering daargelaten kiest het volk toch wel voor datgene wat op het ESF ook het beste zou scoren. Wat dat betreft heb ik minder vertrouwen in de gemiddelde Nederlandse jury die vaak bestaat uit dezelfde gezichten die menen te weten wat op het ESF zou scoren. Hoe dan ook prefereer ik dit boven de willekeur van een enkele artiest.

    • Esmee schreef:

      En waren we Joan vergeten? Die heeft ook de vrije hand gehad!

      • CommanderKeen schreef:

        Nee hoor. Joan’s liedje werd gekozen op een NSF. Dat NSF was trouwens van een erg laag niveau, nadat John de Mol in allerijl zes liedjes bij elkaar had gesprokkeld. De jury wilde Ivan Peroti sturen met een nietszeggend middle-of-the-road liedje, of anders Pearl Jozefzoon met een belegen ballad. Gelukkig koos het Nederlandse publiek voor het enige echt goede liedje, namelijk You And Me van Joan.

        Waar het mis ging is dat Joan op het moment supreme zo vals zong als de kraai wiens veren zij op haar tooi had, en daarbij was de act enorm onnozel uitgedacht. Niet zozeer de tooi van Joan, maar vooral die mooi boys die zogenaamd op hun instrumentjes aan het spelen waren. Hoe je zo’n liedje wel brengt en dat het dan ook kan scoren bewees Malta dit jaar met “No Tommorow”.

  23. CommanderKeen schreef:

    We spannen in Nederland ook de kar voor de wagen door artiesten te noemen die we graag naar het ESF zien gaan. Een Jim Bakkum of een Sharon Doorson is ook ,maar zo goed als het liedje dat ze zingen. Zoek liever eerst een goed liedje. Dat doe je door goede liedjesschrijvers/componisten te benaderen iets te schrijven, en/of door een open inschrijving te organiseren. Zoek uit het aanbod een x aantal liedjes, zoek daar de juiste zangers bij en laat het geheel opnemen door gerenommeerde producers. Denk hierbij ook buiten de standaard Nederpopkaders en denk ook eens aan mensen uit de alternatieve rockscene, de dansscene, etc.

    • Esmee schreef:

      Quote: de kar voor de wagen unquote

      Ik dacht dat de uitdrukking was: het paard achter de wagen spannen. Maar ik begrijp wat je bedoelt. :-)

    • Esmee schreef:

      Quote: Een Jim Bakkum of een Sharon Doorson is ook ,maar zo goed als het liedje dat ze zingen.

      Ben ik helemaal met je eens!

  24. CommanderKeen schreef:

    Een aantal voordelen van een NSF op en rijtje:

    1) Een competitie daagt mensen uit het beste in zichzelf naar boven te halen en net een tandje meer te geven dan ze misschien anders zouden.

    2) Het ESF is zelf ook een competitie en daar ligt de lat nog een stuk hoger dan op een NSF. Als je het als artiest niet aandurft om jezelf te meten op een NSF, wat heb je dan te zoeken op het ESF?

    3) Je moet op het NSF al een act neerzetten. Dat dwingt je erover na te denken, en eventueel kun je daarna je act nog verbeteren. Dat is in ieder geval beter dan pas een week voor het ESF na gaan denken over een eventuele act (ik denk aan de 3JS hier).

    4) Door het publiek te betrekken bij de keuze van het liedje voor het ESF vergroot je de betrokkenheid bij en draagvlak van het ESF onder het Nederlandse volk.

    • Roel schreef:

      Veel artiesten houden niet van een “act”. Ze zijn liever zichzelf
      Anouk had het NSF verloren bij een competitie, deze song moest Nederland langzaam aan wennen.

      • CommanderKeen schreef:

        Jezelf zijn, of gewoon op het podium staan en je liedje zingen is ook een “act”. Waar het om gaat is dat je nadenkt over hoe je het liedje het beste kan brengen, hoe het het beste overkomt op TV.

        En ik denk dat Anouk met Birds een NSF glansrijk had gewonnen, anders was ze ook niet 9e geworden op het ESF.

      • Robbert-Rotterdam schreef:

        En dat denk ik dus juist niet. In een Nederlands NSF had Anouk verre van gewonnen. Het volk zou het voor een begrafenislied aangezien hebben en een vakjury zou gezegd hebben “mooi, maar niet voor het songfestival”.
        Dat is nu net waar ‘m de schoen wringt hier in dit kikkerland. Geen internationaal gevoel. Het is echt geen toeval dat Nederland tot 2013 zolang niet de finale gehaald heeft. Er was een muzikale, eigengereide dame voor nodig die resoluut met iets anders kwam dan voorheen gebruikelijk was. Hitparadepotentie in Nederland staat in vele gevallen gelijk aan kansloos op het songfestival.

      • gj schreef:

        Dank u. Exactly my sentiments.

  25. Jesse schreef:

    Ik ben het eens met CommanderKeen. Iemand als Anouk heeft zich van te voren al bewezen als een professional die weet hoe ze dit aan moet pakken en van bijvoorbeeld Armin van Buuren verwacht ik dat ook (die is ook professioneel genoeg dat hij alleen gaat als hij een goed lied heeft). Maar bij een Jim of een Sharon Doorson ligt dat toch anders. Er wordt geroepen “het Nederlandse publiek kan niet goed kiezen”, nou Hind en Edsilia zijn anders ook behoorlijk de mist in gegaan. Dus doe dan maar een NSF en als het dan niks wordt dan is het ten minste onze eigen schuld.

    • Esmee schreef:

      Hadden we al gedacht aan een derde, internationale jury?

      • CommanderKeen schreef:

        Lijkt mij een goed idee. Bij het vorige NSF was ook een internationaal publiek van 100 man sterk, maar die mochten alleen een advies uitbrengen. Het lijkt mij een goed idee als je een combinatie hebt van publiek, vakjury en een internationale vakjury.

  26. Esmee schreef:

    Ach but but but. “Helemaal waar” is een antwoord op nr 5 van Jesse.

    De berichten komen weer ergens anders terecht dan waar we ze neer zetten. Helaas.

  27. Wouter schreef:

    Het Droomscenario zal zijn dat Armin van Buuren een lied voor Sharon Doorson componeert, een lekkere Dance nummer sturen, lekker verfrissend en jong! We hebben het gezien bij Noorwegen dat we nu echt steeds meer die kant op gaan met het songfestival. Ik ben totaal niet ontevreden met een interne selectie, Zo weet de artiest meestal al maanden van te voren dat hij/zij mee gaat doen en kan dus alles al plannen etc. Ik zou zelf ook erg tevreden zijn met Jim(als hij met net zo’n lied komt als Feel Your Love en Wave), Sharon Doorson(ook in dezelfde muziek style als wat ze nu doet) en Esmee Denters(Die ook gewoon met een pop/dance komt). Ik heb echt zo’n gevoel dat volgend jaar wel eens het jaar van West-Europa kan worden.

    • Roel schreef:

      Ook hier weer hetzelfde. Vooral niet kunstzinnig en creatief, maar een mainstream format dat gemakkelijk binnenkomt.
      Oersaai…

  28. ray schreef:

    Zangers: Ruben Hein, Waylon samen met Roel van Velzen
    Zangeressen: Ilse de Lange,Sandra van Nieuwland,Do mooie vertellende stem
    Groepen: Miss Montreal,Racoon,

  29. RobbieR schreef:

    Zal er inmiddels gee deal gesloten zijn?

    Misschien een mooii format:
    Armin van Buuren setlt zijn lied ter beschikking.
    Daar zijn de dames, Sharon, Laura, Esmee en zingen ieder het zelfde lied op hun eigen power.
    Armin beslist!

    • Esmee schreef:

      @RobbieR ” Zal er inmiddels geen deal gesloten zijn?”

      Je haalt me de woorden uit de mond.

      Geen deal misschien, maar het is niet voor niets dat het zo oorverdovend stil blijft van de kant van de tros en de avro….En dat er nog geen inschrijving is gestart en zo.

      En volgens mij ligt dat er niet alleen maar aan dat de tros en de avro het voor 2014 samen moeten gaan doen,
      of omdat ze er nog over moeten gaan nadenken en dat dat nu niet kan omdat ‘de betrokkenen’ nu op vakantie zijn.

      Ik denk dat sommige van de grote namen die hebben laten weten er niet afwijzend tegenover te staan, of het zelfs een goed idee vinden, ingeslagen zijn als een bommetje bij de tros en de avro, en dat ze vinden dat ze zich nu helemaal opnieuw moeten gaan bezinnen over hoe ze het allemaal gaan aanpakken. Met als uiteindelijk doel natuurlijk: pak de big catch!

      • Esmee schreef:

        Ik vond dit jaar een Australische dame dat op een site zo leuk zeggen: The Netherlands are showing the big guns this year!
        Ik denk dat avrotros een tweede kans daartoe zien!

  30. amand schreef:

    Freek Bartels! Prachtige stem, looks, uitstraling. Evt in duet met een leuke zangeres…

  31. Esmee schreef:

    Jim zegt mij persoonlijk ook niet veel. (zeg ik als televoter).
    Ilse vind ik wel mooi kunnen zingen, maar die wil helemaal niet. Dus die valt af.

    Welke artiest is er trouwens al echt serieus naar voren gestapt?

  32. Esmee schreef:

    Off topic: ik vond zo’n leuk stukje op eurosong.be, waarvan ik jullie een quote niet wil onthouden. Lol!

    quote
    Sinds 1961 liep in Polen het jaarlijkse Sopot International Song Contest, waar ook landen als de Verenigde Staten en Canada aan deelnamen. Tussen 1977 en 1980 werd deze wedstrijd omgedoopt tot het Intervision Song Contest, een haast letterlijke kopie van ‘ons’ ESF. Ondanks de ingenieuze manier van stemmen (de wedstrijd gebruikte televoting door de kijkers te vragen de lichten in hun huis te doven bij een slecht nummer en aan te laten bij een goed nummer, en door de meterstanden werd zo de winnaar bepaald) sloeg de wedstrijd niet aan, ….
    unquote

  33. Esmee schreef:

    Off topic: ik vond zo’n leuk stukje op eurosong.be, waarvan ik jullie een quote niet wil onthouden. Lol!

    quote
    Sinds 1961 liep in Polen het jaarlijkse Sopot International Song Contest, waar ook landen als de Verenigde Staten en Canada aan deelnamen. Tussen 1977 en 1980 werd deze wedstrijd omgedoopt tot het Intervision Song Contest, een haast letterlijke kopie van ‘ons’ ESF. Ondanks de ingenieuze manier van stemmen (de wedstrijd gebruikte televoting door de kijkers te vragen de lichten in hun huis te doven bij een slecht nummer en aan te laten bij een goed nummer, en door de meterstanden werd zo de winnaar bepaald) sloeg de wedstrijd niet aan, ….
    unquote

  34. Sven schreef:

    Helaas heeft Caro Emerald nee gezegd.
    Ik was afgelopen weken in Italië, en haar liedjes hoorde ik vaker dan L’Essenziale.

    Had sowieso 12p uit Italië (en als hun het leuk vinden, Spanje (en misschien Portugal) toch ook wel) opgeleverd

  35. Esmee schreef:

    Ik vind dat er in de selectiecommissie (áls die er al komt) en in de jury een commissie van wijze mannen plaats moet nemen.
    (Sorry, tegenwoordig zeg je: een commissie van wijze mensen.)

    En dat zijn niét mensen als Afrojack of Ali B., die achteraf moesten toegeven eigenlijk niet zo goed te weten wat het songfestival nu eigenlijk precies is en wat daarvoor nodig is.

    Dat zijn wél: een aantal mensen van Songfestivalweblog.nl, die al járen ‘meelopen’ en meedenken over van alles en nog wat. Daar zitten de kenners. Toch?

  36. Esmee schreef:

    Ik vind dat er in de selectiecommissie (áls die er al komt) en in de jury een commissie van wijze mannen plaats moet nemen.
    (Sorry, tegenwoordig zeg je: een commissie van wijze mensen.)

    En dat zijn niét mensen als Afrojack of Ali B., die achteraf moesten toegeven eigenlijk niet zo goed te weten wat het songfestival nu eigenlijk precies is en wat daarvoor nodig is.

    Dat zijn wél: een aantal mensen van Songfestivalweblog.nl, die al járen ‘meelopen’ en meedenken over van alles en nog wat. Daar zitten de kenners. Toch?

  37. PaysBart schreef:

    Het meeste is al gezegd, maar ik doe ook nog mijn duit in het zakje ;-)

    Mijn voorkeur gaat ook uit naar een interne selectie, maar dan wel door een goed samengesteld team en idd niet mensen als Ali B en Carlo Boszhard….
    Ik zie een NSF met goede artiesten nog niet gebeuren en ben bang voor (verkeerde) keuze van het NL volk: Die gaan massaal voor zanger Rinus…..

    Niet volledig de vrije hand geven aan de artiest. Bij Anouk ging dat goed, maar bij Hind en Edsilia 2 niet.

    Voorkeur wel voor artiesten met al wat ervaring (dus geen verrassing zoals een te-zenuwachtige-Joan Franka) en unieke stem.

    Leeftijd maakt mij niet veel uit, maar voor vele denk ik wel. Snap dat het oog ook wat wil. Misschien anders een duet tussen een gevestigde naam en een jonger iemand. Bijv Mathilde Santing in duet met Jim Bakkum ?

    Armin van Buuren lijkt me leuke optie. Dit in combinatie met bijv Lisa Lois, Sharon Doorzon of Esmee Denters. Maar dit kan twee kanten op gaan: De goede (Noorwegen 2013) en de verkeerde (Slovenie 2013) [en de Sloveense zangeres had podiumervaring met oa Seal & Sheryl Crow, dus ook niet de minste…]

    Ben wel heel benieuwd wat we na de zomer te horen krijgen. Zou toch super zijn als we na 8 magere jaren, nu 8 vette jaren krijgen op het ESF :-)

  38. .-tje schreef:

    Geen disguise, gewoon andere laptop

    ad 2. Een visie mag best ruimte bieden. Schoonheid mag omschreven want kennelijk interpreteer jij schoonheid als enkel muzikaal. Ik doelde meer op het visuele aspect hoewel ik muziekfan ben en uiterlijk er niet toe zou moeten doen. Maar laten we het breed houden en open voor verdere interpretatie. Je ziet dat een mooiboy duidelijk beter scoort dan een lelijk eendje (hoe lelijk die eerste ook zingt). Daar moet je dan als je echt wilt scoren niet je ogen voor sluiten. Overigens achteraf ben ik toch best tevreden met Sieneke. niet vanwege kwaliteit maar wel vanwege de eigenheid. De selectie daarnaartoe was vooral belachelijk en het nummer nog altijd niet bepaald hoogstaand.

    ad 4. Het Turkse systeem is ook goed wat mij betreft. Ik zou me alleen niet willen toeleggen op 1 artiest, omdat toevallig Anouk dat ook voor elkaar kreeg (Het Hind en Edsilia syndroom). Enfin. We verschillen hier gewoon van mening. Ik vind dat Anouk barrieres geslecht heeft, die een volgende artiest niet meer meteen hoeft te overwinnen. Daar verbind ik de conclusie aan dat die opvolger dus ook niet meer met zulke hoge eisen zou moeten aankomen of in ieder geval niet automatisch diezelfde vrijbrief moet krijgen. Anouk heeft bewezen met haar nummer dat ‘compromisloos’ goed kan scoren. Dus de creatieve ruimte is weer vrij. Dat een Jim of Sharon Doorson zich meldt is prima (hoewel niet mijn keus), maar die hebben wat mij betreft nog lang niet dat voordeel van de twijfel dat ik Anouk uiteindelijk wel gaf (ook niet meteen van harte trouwens, maar het vertrouwen is niet beschaamd).

    Overigens Trijntje; erg goede (top)zangeres, maar totaal geen internationale uitstraling (had ze ook tijdens Total Touch al niet), al helemaal niet met die zwarte vlekken die ze altijd rond haar ogen meent te moeten schilderen. Net als Anouk ook geen TV-zangeres, meer een podium of live-concert verschijning. Songfestival is toch ook cameragericht bezig zijn.


    Robbert-Rotterdam:

    -tje, ben je soms Hebbuzz in disguise? Je woordkeuze vertoont treffende gelijkenis met die van deze meneer en met advies 4 kan het al bijna niet anders dan dat ik raak zit……..
    Advies 1 Mee eens
    Advies 2 Een visie is nooit weg. Eigenlijk is het al een vreemde zaak dat de aanwezigheid van een visie in een advies genoemd moet worden. Zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. De trefwoorden ‘schoonheid’en ‘vernieuwing’ vind ik moeilijke. Over schoonheid valt te twisten(Er zullen ongetwijfeld ontelbare Nederlanders zijn die Shalalalie en Shine van een innemende schoonheid vonden) en over vernieuwing ook. Shalalalie was voor het songfestival behoorlijk vernieuwend. Ik zou eerder kiezen voor het steekwoord ‘internationaal geluid’. Die term mis ik. En als schoonheid en vernieuwing als criterium mee moeten doen, dan moeten deze beslist eerst nader omschreven worden.
    4. Anouk heeft aangetoond dat een wildcard en een vrije hand wél kan werken. Ze heeft alles geëist wat jij van de hand wijst. Als ze de wildcard niet had gekregen, is het nog maar de vraag of Nederland met een andere kandidaat, gekozen uit een nationale voorronde met meerdere kandidaten wel de finale had bereikt. Dan ben ik eerder voor het Turkse systeem: een interne kandidaat die zijn kwaliteit heeft bewezen door én hitnoteringen en muzikale kwaliteit, levert 3 nummers aan en een commissie, bestaande uit vaklieden, kiest het nummer. En anders moet die vrije hand een geleide vrije hand zijn. Kandidaat levert een nummer aan met presentatieplan en commissie geeft hier een oordeel over en keurt goed of af.
    Advies 5: Neeeee, laat de tv kijker NIET beslissen. We weten hoe dat ontelbare malen al is afgelopen. En zelfs niet de kijker laten kiezen uit 2 nummers. Het beste liedje moet gaan, dus niet eentje geselecteerd door het Nederlandse volk. Ik ben een democraat in hart en nieren, behalve in Nederland in het selectieproces voor het songfestival. Dan nog maar liever songfestival-Poetin-methodes. Het resultaat telt.
    Advies 6. Ik kan het niet meer met je eens zijn.

  39. .-tje schreef:


    Esmee:

    .tje, omschrijf a.u.b. het begrip ‘wildcard’. (Ben daar niet helemaal bekend mee).

    wildcard: dat iemand de vrij hand krijgt en op voorhand al weet dat het niet uitmaakt waar die mee komt.

  40. Hebbuzz schreef:


    PaysBart:

    Armin van Buuren … in combinatie met bijv Lisa Lois

    JA, dat lijkt me een fijne combi!

  41. Esmee schreef:

    Zijn we verder nog iets vergeten?

    • CommanderKeen schreef:

      Denk eens aan bands als Kensington, DeWolff, Handsome Poets, Rigby. Misschien niet voor de handliggende keuzes als je aan het songfestival denkt, maar juist daarom vind ik het wel interessant om te kijken waar ze mee komen.

      Verder, Miss Montreal en VanVelzen, al hebben die al eens aangegeven geen interesse te hebben in het ESF.

      Kijk ook eens naar de “best singer/songwriters” van vorig jaar of dit jaar, zoals Douwe Bob. Maar ook degenen die niet gewonnen hebben zouden best een Tom Dice-achtig liedje kunnen schrijven.

      The Future Presidents zijn producers die onder andere hebben geproduceerd voor Ralf Mackenback, Rachel (JSF) en Main Street. Dit is meer typisch songfestival materiaal. Je kunt ze vragen iets te maken voor het NSF.

      Verder ben ik niet zo thuis in de dance en house scene, maar ik weet wel dat er in NL veel producers zijn die niet zo bekend zijn als Armin en Tiesto, maar wel lekkere muziek kunnen produceren. Het zou interessant zijn om hier eens in te graven.

      Met een combinatie van bovenstaande zou je denk ik een aardig NSF kunnen vullen.

      • Matje schreef:

        idd , zo een Michael Prins met een mooie blues song … wat een talent zit er toch in ” de beste singer/songwriter”. Mischien wel helemaal ‘ out of the box ‘ maar vanwege het eigenzigge karakter kan het zomaar aanslaan op een ESF. Wil NL safe gaan laat dan Armin in volle vrijheid lied en artiest schrijven/ zoeken.

  42. CommanderKeen schreef:

    Oh, en vraag Fokas Evangelinos om de choreografie te doen.

  43. Esmee schreef:

    We moeten beslist géén wildcards uitdelen. Dat zou ik onzin vinden.

  44. Janneman schreef:

    Gewoon iemand die zijn eigen ding doet net als Lenny, Lordi en Anouk.
    Vooral niet aan laten kleden door de TROS

  45. RobbieR schreef:

    Idd wat Paybart zegt je hebt de goede dance achtige songs en de slechte. Idd Slovenie was wel erg slecht.

    Ik zou het fijn vinden dat Nederland zich daarop richt, een goede dj met een goede zangeres of zanger.
    met podium ervaring.
    Mag voor mij Esmee, Lisa, Waylon zijn want dat zijn podium beesten.
    Natuurlijk heeft zo’n dance nummer ook tv presence nodig, het moet pakken. kijk maar naar Noorwegen dit jaaar en Zweden verleden jaar.
    ik hoop dat Nederland ervan leert.

    Idd Paybart na 8 magere jaren (nog langer zelf want onze laatste top 10) notering (op Anouk na) was het alweer 14 jaar geleden..) weer 8 vette jaren toch?

    Nogmaals mijn intuitie zegt dat TROS/avro in overleg zijn met iemand en wij het verlossende antwoord ergens in augustus krijgen :-)

  46. Room schreef:

    Ik vind dat we Sharon Kips moeten sturen! Dit is naar mij mening één van de beste zangeressen van NL en zij kan als geen ander een verhaal overbrengen met haar stem. Ik denk dat we grote kans maken als we haar, net als Anouk met een prachtige ballade, moeten sturen. Wel gezien Sharon’s grote stembereik (met whistle register) zou haar nummer een grote uithaal moeten bevatten om extra indruk te maken.

  47. Michel schreef:

    Na Pierre Kartner zijn we in Nederland een beetje allergisch geworden voor ‘t concept 1 nummer door 1 componist, Misschien moeten we ‘t toch nog een keer een kans geven en net als in de UK met Andrew Lloyd Webber ‘n paar jaar terug door 1 nummer door van Buuren te laten schrijven/componeren en laat de beste vertolker winnen….Maak een variatie van de beste zanger van NL door de beste zanger voor het songfestival…Met als finale een vertolking van het gecomponeerde nummer door alle artiesten.

  48. Wolf schreef:

    Waylon lijkt mij best wel top. Maar het doet mij gelijk denken aan die copycat, was dat nou België of Duitsland want ik meen te herrineren dat beiden een soort “Elvis” Vetkuif persoon stuurde die beide flopte.

    Trijntje.. Heeft de uitstraling niet mee helaas voor haar. En dat levert toch best veel stemmen op, ook is ze wat ouder, en die doen het helaas ook niet zo goed de laatste paar jaar. (Op wat enkelingen na of course.)

    Jim.. ach, ik weet nog dat hij amper kon zingen maar zo’n grote fanbase had, dat hij Idols keer op keer op het nippertje haalde. Zijn stem is eentonig en ik denk bij voorbaat dat hij het niet zo goed zou doen.

    Sharon, sure.

    Ik ben dan eigenlijk voor Waylon. Soort Funky nummer met een beat van Armin erdoor heen? Zorgen voor een gelikte act en Pyro..

    Of misschien een onbekende juweel? Er zijn vast genoeg goede zangers die nog niet bekend zijn.

  49. Rob schreef:

    Anouk nog een keer………

  50. Robbert-Rotterdam schreef:


    RobbieR:

    Idd wat Paybart zegt je hebt de goede dance achtige songs en de slechte. Idd Slovenie was wel erg slecht.

    Het nadeel van dance is dat het moeilijk is in dit genre uit te blinken. Er is ontzettend veel dancemuziek op de markt en de kans dat mensen luisteren/kijken en hun schouders ophalen, omdat er zoveel beters in dit genre bestaat, is duidelijk aanwezig(voorbeelden niets bijzonders: Tooji, Slovenië 2013,Cascada etc. Deze acts werden helemaal niet cool gevonden)). Ook blijft natuurlijk een nadeel dat in 2014 Loreen nog maar 2 jaar geleden is. Breng je iets in de dance, gaan mensen onherroepelijk de kwaliteit hiermee vergelijken. Persoonlijk heb ik liever iets ‘out of the box’, uitgevoerd door een echt goede artiest met een nummer dat net zoals dat van Anouk anders is en opvalt.
    Aan de andere kant vind ik Armin van Buuren of Tiësto in hun genre geen 13 in een dozijn. Zij onderscheiden zich op de markt. Moeten ze natuurlijk wel ruimschoots hun eigen niveau halen, want een naam op zich is geen garantie.