Interne keuze AVROTROS voor songfestival?

Dit vind je misschien ook leuk...

177 reacties

  1. Paysbart schreef:


    Wolf:

    Waylon lijkt mij best wel top. Maar het doet mij gelijk denken aan die copycat, was dat nou België of Duitsland want ik meen te herrineren dat beiden een soort “Elvis” Vetkuif persoon stuurde die beide flopte.
    Ik ben dan eigenlijk voor Waylon. Soort Funky nummer met een beat van Armin erdoor heen? Zorgen voor een gelikte act en Pyro..

    Ik heb persoonlijk niks met Waylon. Zoals hierboven al keer vermeld: wat heeft hij uberhaupt al bereikt in ons eigen land? 1 top 10 hit?? Overigens heeft hij al een keer op voorronde nationale songfestival gestaan en toen de finale niet eens gehaald……
    Pyro? Daar heeft de tros geen geld voor ;-))
    [die van de Toppers zijn vast door Gordon zelf toen betaald]

  2. CommanderKeen schreef:

    Ik ben eigenlijk juist bang dat er door de fusie van de Avro en Tros dit jaar juist weinig geld en tijd in de selectie voor het ESF wordt gestoken. Ik kan me best voorstellen dat ze daarom juist een producer en/of artiest een zak(je) met geld geven, ze er veel succes mee wensen, en er verder zelf weinig aan gaan doen in de vorm van een NSF of iets dergelijks. Ik zou dat persoonlijk onwijs jammer vinden, maar het zou me niet verbazen.

    • Esmee schreef:

      @CommanderKeen, Ik vraag me af of dat programma van de beste singer/songwriter van Nederland nou goedkoper is dan het voorrondes-gedoe van het songfestival. Wat ik daar zie, is een soort van stenen schuur zonder aankleding of poespas, en een oude driezitsbank voor de juryleden, lol! Als dat goedkopers is, kan het zo dus ook!

  3. .-tje schreef:


    Robbert-Rotterdam:

    Wie zegt dat je een liedje van haar broer erbij krijgt? Een ietwat voorbarige voorspelling, lijkt me.
    Trijntje zingt al cd’s-lang geen nummers van haar broer meer, dus waarom zou dit nu wel het geval zijn?

    Voorbarig ja, maar ook weer niet blind voor de onderlinge toeschuifcultuur die ook in het artiestenwereldje heel hard geldt.

    • Robbert-Rotterdam schreef:

      Ja, en dat is nu juist waarom ik vind dat er bij de uitgang een commissie moet zitten, die de bevoegdheid moet hebben op grond van kwaliteit nummers te accepteren of af te wijzen.
      En natuurlijk moet je niet blind zijn voor toeschuifcultuur.. Het gaat er hier alleen om dat onze Commander Keen er blind van uit gaat dat broerlief Tjeerd het nummer van Trijntje zou gaan schrijven. Ik denk zelf dat Trijntje de nummers van haar broer al lang als een gepasseerd station ziet.

  4. CommanderKeen schreef:


    Esmee:

    @CommanderKeen, Ik vraag me af of dat programma van de beste singer/songwriter van Nederland nou goedkoper is dan het voorrondes-gedoe van het songfestival. Wat ik daar zie, is een soort van stenen schuur zonder aankleding of poespas, en een oude driezitsbank voor de juryleden, lol! Als dat goedkopers is, kan het zo dus ook!

    Goed punt. Een goed tv-programma hoeft ook niet perse heel duur te zijn. Maar als je een NSF organiseert dan moet je producers zoeken die een nummer willen schrijven, artiesten die dat willen komen zingen, iemand die choreografie bedenkt, de aankleding doet, de make-up, etc. Die willen dat vast niet allemaal gratis gaan doen, dus kost het geld.

    En een NSF houd je ook niet in een schuur met drie man publiek op een oude bank, dat moet toch in een redelijke zaal van formaat wil je een act kunnen doen die ook op het ESF zou kunnen, etc.

    Overigens zag ik op een andere site dat het ESF Ierland afgelopen jaar 2 ton heeft gekost, inclusief voorselectie, tickets, afdracht aan EBU, etc. Dat lijkt mij in televisieland niet een uitzonderlijk hoog bedrag, zeker niet gerekend naar het aantal uren televisie dat je er voor terugkrijgt en het gemiddeld aantal kijkers.

  5. CommanderKeen schreef:

    Mijn advies aan de AvroTros is als volgt:

    1) Organiseer een open inschrijving waarbij iedereen een liedje in kan dienen voor het NSF.

    We hebben in 2012 gezien dat dit veel respons geeft, maar dat er nauwelijks iets bruikbaars tussen zit. Toch denk ik dat het belangrijk is om zo’n open inschrijving te hebben, want als dat ene pareltje er wel tussen zit wil je hem niet missen. Stroomlijn deze open inschrijving wel door mensen alleen via de mail of een webform een MP3 te laten sturen plus wat achtergrondinformatie (teksten, CV componist). Dus niet zoals vorige keer dat men ook alleen teksten kan aandragen of artiesten, of bladmuziek. Hier wordt toch niks mee gedaan en kost alleen maar tijd om te schiften.

    Geef wel aan dat de ingeleverde muziek eventueel nog veranderd kan worden of opnieuw opgenomen door een producer, etc. Ook kan er nog een andere artiest bij het nummer worden gezocht.

    Een kleine selectiecommissie kan de eerste schifting doen. De resterende nummers kunnen worden voorgelegd aan een bredere commissie die daar een aantal geschikte nummers uitkiest. Hoeveel nummers hangt dan af van de kwaliteit van het aangebodene. Ik zou het wel chique vinden als minstens 1 nummer uit de open inschrijving wordt gebruikt. Dus niet zoals vorige keer dat alle inzendingen in de prullenbak.

    2) Vraag bekende en minder bekende componisten/liedjeschrijvers/producers om iets te schrijven specfiek voor het NSF. Denk hierbij ook buiten de bestaande ESF kaders. Probeer te vergeten wat “typische ESF” muziek is, maar probeer van het NSF een soort van dwarsdoorsnede van de hedendaagse Nederlandse muziek te maken. Dus ook trance, house, alternatieve rock, singer/songwriters, jazz, etc.

    De meeste producers zullen zelf wel een idee hebben wie hun lied kan vertolken, maar er kunnen ook artiesten die interesse hebben getoond voor deelname aan een NSF aan een nummer worden gekoppeld.

    3) Beluister de albums van Nederlandse artiesten die na 1 september uitkomen. Als daar tracks op staan die geschikt kunnen zijn voor het NSF, contacteer de desbetreffende artiesten en probeer ze over te halen mee te doen met het NSF.

    4) Probeer artiesten te enthousiasmeren voor het NSF. Het NSF zelf moet een doel worden, niet alleen maar een middel om het ESF te behalen. Leg artiesten uit dat als je een lied brengt waar je zelf 100% achterstaat je niet af kunt gaan. Leg ze ook uit dat het ESF een competitie is en dat de geschiktheid van een liedje voor het ESF het beste kan worden bepaald door een soortgelijke competitie.

    5) Houd een NSF met een stuk of acht nummers van verschillende artiesten die op bovenstaande manieren zijn verkregen. Beoordeel ze door een combinatie van televoting/jury/buitenland jury. Probeer bij het samenstellen van de juries ook buiten de geijkte juryleden te denken, maar zorg er wel voor dat ze ook daadwerkelijk geinteresseerd zijn in het ESF en verstand hebben van verschillende soorten muziek. Jeroen Nieuwenhuize in de jury was een goed idee, Afrojack niet.

    6) Als de winnaar bekend is: besteed aandacht aan de act! Kijk naar hoe bijvoorbeeld het nummer van Azerbeijan naar een hoger plan werd getild door een hele slimme act.

  6. Roel schreef:

    Dat een muzikant niet gaat voor een song in de hitlijsten geeft daarmee niet de artistieke en/of ESF kwaliteit aan van die meneer, mevrouw of groep.
    Zolang men in drie minuten, met overtuiging het concept van de song kan overbrengen en elke lastige noot schijnbaar moeiteloos uit de strot krijgt gaat het al de goede richting op.

  7. Hebbuzz schreef:


    Robbert-Rotterdam:

    Het gaat er hier alleen om dat onze Commander Keen er blind van uit gaat dat broerlief Tjeerd het nummer van Trijntje zou gaan schrijven. Ik denk zelf dat Trijntje de nummers van haar broer al lang als een gepasseerd station ziet.

    Ook dit is een even sterke aanname als die van Keen. Ik heb niets tegen een Tjeerdliedje, mits het maar goed is, maar laat ajb geen vrienden de kwaliteitstoets doen van wat wel of niet goed is. In echt vakmanschap is het een gouden regel dat je nooit als slager je eigen vlees keurt. Dat is dus precies mijn weerstand tegen een wildcard voor een artiest die alleenbeschikking en vrije hand wijst. Er moet een kwaliteitstoets plaatsvinden door experts.

    • Esmee schreef:

      @Hebbuz, punt is alleen, dat als je de kwaliteitstoets laat uitvoeren door mensen uit de muziekindustrie, onderhandse vriendjespolitiek of financiële belangen te gemakkelijk een rol kunnen spelen. Ik zou zelfs de schijn van belangenverstrengeling willen voorkomen.

      Laten we proberen dat risico te verminderen door experts te vragen in de vorm van b.v. docenten/leidinggevenden van muziekscholen c.q. conservatoria.

  8. Hebbuzz schreef:


    Esmee:

    Laten we proberen dat risico te verminderen door experts te vragen in de vorm van b.v. docenten/leidinggevenden van muziekscholen c.q. conservatoria.

    Precies mijn idee

    • Esmee schreef:

      @Hebbuz, great, die houden we er in!

      • Esmee schreef:

        En voor het geval de publieke omroep bang zou zijn dat dat extra geld kost: welnee, dat is een erebaantje.

      • Esmee schreef:

        …reiskostenvergoeding en gratis lunch in de plaatselijke kantine…Eervolle vermelding achteraf met naam en (groeps) foto indien gewenst.

      • Esmee schreef:

        @Hebbuz, sorry, deze hoorde hier achter..
        :…reiskostenvergoeding en gratis lunch in de plaatselijke kantine…Eervolle vermelding achteraf met naam en (groeps) foto op een site, indien gewenst.

  9. Esmee schreef:

    joep, de berichten plakken weer op de verkeerde plaats.

  10. Niels6 schreef:

    Esmee ik ben het vaak met je eens, maar zou je willen proberen je vele verschillende reacties in één reactie te willen zetten? Het leest heel lastig zo. Dank alvast

  11. RobbieR schreef:


    Robbert-Rotterdam:

    En dat denk ik dus juist niet. In een Nederlands NSF had Anouk verre van gewonnen. Het volk zou het voor een begrafenislied aangezien hebben en een vakjury zou gezegd hebben “mooi, maar niet voor het songfestival”.Dat is nu net waar ‘m de schoen wringt hier in dit kikkerland. Geen internationaal gevoel. Het is echt geen toeval dat Nederland tot 2013 zolang niet de finale gehaald heeft. Er was een muzikale, eigengereide dame voor nodig die resoluut met iets anders kwam dan voorheen gebruikelijk was. Hitparadepotentie in Nederland staat in vele gevallen gelijk aan kansloos op het songfestival.

    Helemaal waar en nu met hetzelfde formule doorgaan!

  12. Peter schreef:

    Alsjeblieft geen Trijntje, gaan we weer dezelfde riedel krijgen als dit jaar. Leuke coverartieste maar sinds haar Total Touch periode niets fatsoenlijks meer gebracht. Verder niet altijd even zuiver en tekstvast. Dus nee niet sturen. Jim Bakkum leuk koppie, maar stem nee. Waylon zou kunnen. Maar ben bang dat het Jan Smit gaat worden.

    • Wolf schreef:

      You have got to be kidding me. Hell naw, geen Jan Smit. Alles behalve dat.

    • leo schreef:

      Idd geen Trijntje: ben al met the Voice gestopt omdat zij er in zit, bah!
      Ik ga voor Armin v B ism Sharon Doorzon of Lisa Lois of Nicky (achternaam vergeten)

  13. Michel schreef:

    @Robbert-Rotterdam: met ieder woord eens!

  14. Michel schreef:

    @Robbert-Rotterdam: met ieder woord eens!

  15. Hebbuzz schreef:


    Robbert-Rotterdam:

    En dat denk ik dus juist niet. In een Nederlands NSF had Anouk verre van gewonnen. Het volk zou het voor een begrafenislied aangezien hebben en een vakjury zou gezegd hebben “mooi, maar niet voor het songfestival”.
    Dat is nu net waar ‘m de schoen wringt hier in dit kikkerland. Geen internationaal gevoel. Het is echt geen toeval dat Nederland tot 2013 zolang niet de finale gehaald heeft. Er was een muzikale, eigengereide dame voor nodig die resoluut met iets anders kwam dan voorheen gebruikelijk was. Hitparadepotentie in Nederland staat in vele gevallen gelijk aan kansloos op het songfestival.

    Je doet net alsof het de keuze is tussen een goedkoop huppeldeuntje en een begrafenislied is waarbij de eerste altijd wint. Wanneer Anouk als artiest aangewezen zou zijn en we van haar laatste album bijvoorbeeld 4 nummers hadden voorgeschoteld gekregen zouden we de keuze gehad hebben uit 4 kwaliteitsnummers binnen hetzelfde genre. Dan zou misschien ‘Stardust’ hebben gewonnen, in plaats van ‘Birds’ maar niet iets wat meteen heel slecht gevonden wordt.

    Zo kan de AVROTROS elk jaar kiezen voor een artiest en/of genre en daarbinnen vergelijkbare (maar hoge) kwaliteit vóórselecteren. Ik zie het ze nog wel doen voor 2014: Ze kiezen dan Ralf Mackenbach, en die mag dan 4 uptempo dansliedjes doen. Degene die het beste overkomt wint dan. Lijkt mij prima om op deze manier het volk te laten kiezen. Ook al heb ik zelf weinig met mooi-boy-songs (en vind ik Ralf bovendien geen knappe verschijning, maar dat terzijde). Ik vind het prima als er afgewisseld wordt tussen stijlen en genres. Wat dat betreft is Nederland de laatste jaren behoorlijk gevarieerd bezig geweest. Volgens mij moet je er voor waken om nu elk jaar een kwalilteitsballade te willen of dat het alleen puur om de muziek gaat, maar moet je juist elke keer iets totaal verschillends inzetten, mits de kwaliteit (van het totaal) gemiddeld maar hoogstaand is.

    Het accent kan dan de ene keer meer op de show/dans liggen, dan weer op de muzikale component, dan weer op de meezingbaarheid en dan weer op het shockeffect. Ik vind het allemaal prima, zolang ‘variatie’ maar het keyword is.

    Een selectiecommissie kan in de voorselectie natuurlijk al heel veel regelen. En ja als je dan op voorhand “mooi, maar niet voor het songfestival” als criterium hanteert ben je na Anouk dus gewoon blind voor haar resultaat of gewoon (doof)stom.

  16. CommanderKeen schreef:


    Robbert-Rotterdam:

    En dat denk ik dus juist niet. In een Nederlands NSF had Anouk verre van gewonnen. Het volk zou het voor een begrafenislied aangezien hebben en een vakjury zou gezegd hebben “mooi, maar niet voor het songfestival”.
    Dat is nu net waar ‘m de schoen wringt hier in dit kikkerland. Geen internationaal gevoel. Het is echt geen toeval dat Nederland tot 2013 zolang niet de finale gehaald heeft. Er was een muzikale, eigengereide dame voor nodig die resoluut met iets anders kwam dan voorheen gebruikelijk was. Hitparadepotentie in Nederland staat in vele gevallen gelijk aan kansloos op het songfestival.

    Dit is zo’n dooddoener. Wat een minachting voor het Nederlandse volk en vakjury. En ook totaal niet gestoeld op feiten. Als ik het me goed herinner waren de reacties meteen na de presentatie van Birds lovend. Cornald Maas noemde het de beste ESF inzending van Nederland ooit en ook andere zelfbenoemde Songfestivalkenners vonden het een prachtig lied. Op de internetfora waren ook de meeste mensen enthousiast over het lied (en een enkeling niet, wat ook prima is natuurlijk). Het kwam op 2 in de top 40, en op 1 in de Single Top 100, dus ook het Nederlandse volk zag het lied wel zitten. Ik zie niet in waarom Birds dan ook geen NSF had kunnen winnen, tenzij er natuurlijk nog een beter lied was geweest.

    Het gaat bij NSFs niet mis bij de verkiezing van het uiteindelijke lied, maar in het voortraject. Welke artiesten selecteer, met welke liedjes? Dat is waar de schoen wringt, niet bij de denkbeeldige wansmaak van het collectieve Nederlandse volk.

  17. CommanderKeen schreef:


    RobbieR:

    Helemaal waar en nu met hetzelfde formule doorgaan!

    En wat is die formule volgens jou dan? Wachten en hopen dat een A-artiest zich aanbiedt met een goed liedje en je alles uit handen neemt? En anders Vader Abraham maar weer een liedje laten schrijven die we door C-artiesten laten vertolken?

    Er was vorig jaar geen formule. Anouk wilde het doen, kreeg via de sociale media het volk en de songfestivalkenners achter zich en de TROS boog voor de kritiek. Prima, Anouk is een van de weinige artiesten in NL die de “whole package” heeft. Ze kan een liedje schrijven produceren, zingen en heeft een schat aan podiumervaring. Maar hoeveel van dat soort artiesten in NL heb je daarvan? En als die niet naar het ESF willen of kunnen, wat is dan je formule om tot een goede liedje te komen, met een goede act gedaan door een goede artiest? En hoe gaan we dat jaar in, jaar uit voor elkaar boksen? Daar moeten we over nadenken. Terug kijken naar vorig jaar en roepen dat we het weer zo moeten doen is niet productief, simpelweg omdat vorig jaar een uitzondering was.

  18. Tira Misou schreef:

    Monique Smit moet naar het songfestival en geen ander!

  19. CommanderKeen schreef:

    Nog een idee is om het Nationaal Songfestival onderdeel te laten zijn van een bestaand groter, jaarlijks festival. Het voordeel hiervan is dat je gebruik kunt maken de middelen die er al zijn (podia, reclame, media, publiek). Ook kan dit de statuur van het NSF onder artiesten verhogen, zeker als je dit een aantal jaren vol kan houden. Denk aan hoe de Italiaanse selectie altijd voortkomt uit het San Remo festival.

    Ik heb even zitten browsen in de festivals die in de periode januari-maart plaatsvinden (wanneer je de selectie voor het ESF zou willen doen). Een aantal suggesties:

    – Vrienden van Amstel Live. Een deel van de Nederlandse artiesten is hierbij aanwezig, misschien zijn een aantal dan te verleiden tot een NSF deelname. Mooie zaal, mooie entourage, maar wel gekoppeld aan een sponsor, en het programma zelf is bij de commercielen te zien, niet AvroTros.

    – Leids Jazz Festival. Misschien wat te kleinschalig en te highbrow? Ik ben er zelf nooit geweest, maar misschien een aardige optie.

    – Eurosonic / Noorderslag. Groot, Europees gericht festival. Songfestival zou hier prima passen qua schaal, maar het festival heeft wel een hoog 3FM gehalte.

  20. RobbieR schreef:


    CommanderKeen:

    RobbieR:Helemaal waar en nu met hetzelfde formule doorgaan!
    En wat is die formule volgens jou dan? Wachten en hopen dat een A-artiest zich aanbiedt met een goed liedje en je alles uit handen neemt? En anders Vader Abraham maar weer een liedje laten schrijven die we door C-artiesten laten vertolken?
    Er was vorig jaar geen formule. Anouk wilde het doen, kreeg via de sociale media het volk en de songfestivalkenners achter zich en de TROS boog voor de kritiek. Prima, Anouk is een van de weinige artiesten in NL die de “whole package” heeft. Ze kan een liedje schrijven produceren, zingen en heeft een schat aan podiumervaring. Maar hoeveel van dat soort artiesten in NL heb je daarvan? En als die niet naar het ESF willen of kunnen, wat is dan je formule om tot een goede liedje te komen, met een goede act gedaan door een goede artiest? En hoe gaan we dat jaar in, jaar uit voor elkaar boksen? Daar moeten we over nadenken. Terug kijken naar vorig jaar en roepen dat we het weer zo moeten doen is niet productief, simpelweg omdat vorig jaar een uitzondering was.

    Je geeft al antwoord op je eigen vraag!

    Nederland moet af van de vader Abraham/TROS en ik heb nog een goed ESC liedje liggen formule!!!!!
    Tevens was dat ook het antwoord op het idee van Robbert…

    OOk scoren wij best wel goed bij scandinavie..Nu zuid europa en het oostblok nog..

  21. Michel schreef:

    Er is genoeg jong Nederlands talent aanwezig die zowel een nummer kunnen componeren als vertolken. Smaak is altijd een persoonlijke kwestie maar momenteel vind ik zowel Christiaan Hof http://www.youtube.com/watch?v=pD__7C5n0gE als Leonie Meijer http://www.youtube.com/watch?v=gSso6SSUteI voorbeelden van 2 jonge, frisse artiesten die lekker aan de weg timmeren die misschien nog niet de A-status bezitten maar wel kwaliteit kunnen leveren en ook lekker eigenwijs zijn in hun keuzes en daarmee onderscheiden.

  22. Michel schreef:

    ps; dit laatste nummer van Christiaan Hof in een 3 min. versie vind ik een heel goed v.b. wat van mij zo naar Denemarken mag:P http://www.youtube.com/watch?v=yw0aJvAztJI&feature=c4-overview&list=UUtY720Qci_uJAe76pQ8JZ3w

    • RobbieR schreef:

      Sorry, Michel maar dit gaat echt niet aanslaan in Europa..

    • PaysBart schreef:

      Sorry Michel: ik vind Christiaan ook niet geschikt voor het ESF. Aardig maar echt voor de Nederlandse markt.
      Leonie Meijer heeft meer potentie denk ik…..

    • CommanderKeen schreef:

      De nummers die Christiaan hier brengt zijn inderdaad teveel Nederpop om aan te slaan in het buitenland. Ik denk dat Leonie meer internationaal succes kan hebben als ze in het Engels zou zingen.

  23. .tje schreef:


    Tira Misou:

    Monique Smit moet naar het songfestival en geen ander!

    Zojuist de OGAE poll voor het OGAE Song Contest afgesloten, daarin deed ook Monique Smit mee. Zij werd van alle 10 kandidaten (in duet met Tim Douwes) laatste met een gemiddeld cijfer 2,8. Dat zegt al heel veel.

  24. .-tje schreef:


    Esmee:

    .tje, mag ik een link naar die poll. Ik kan hem op de ogae pagina niet vinden.

    Leden hebben de link in hun nieuwsbrief gehad. De stemming is nu gesloten. Resultaten plaats ik later pas op de website.

  25. sflover schreef:

    Boris/ Bo Saris!!

    is druk bezig met een album en zijn muziek klinkt internationaal, is live supergoed, ziet er goed uit!

  26. Bas schreef:

    Conclusie: Sharon Doorson of Rafaella met dance met eventueel hulp van Armin of goede pop van Jim, Alain Clarck of Waylon. Geen nederpop of Trijntje in ieder geval! Hopelijk wel een nationaal songfestival met de artiest die drie liedjes zingt met vakjury die ná de liedjes hun oordeel geeft, naast buitenlandse expert jury en televoters. Succes Avro en Tros!

  27. gj schreef:

    Conclusie:

    Een populaire artiest. Totaal gezag. Geen voorronde.

  28. Songfestipaultje@h..mail.com schreef:

    Hier mijn ideetjens,

    Mijn visie:
    stuur geen ‘songfestivalliedje’, maar een ‘echt’ liedje. De lat is: haalt hij jaar erna de top 2000.

    Onderliggende vraag:
    wat heb je melden, op het moment dat iedereen naar je luistert? Als je dan iets biedt als: singels van TVOH/Popstars/…-winnaars, sja, vind je het gek in vergetelheid te raken?

    Stellingen
    1. professionele schrijvers zijn geen garantie.
    Dat je ooit één/enkele (top)hits hebt geschreven wil niet zeggen dat alles wat je maakt goud is. Vb: Pierre Cartner (ESF2010), Alain Clarke (NSF-2012), Gordon (ESF2009),…
    2. opdrachtschrijven is moeilijker dan ‘gewoon’ schrijven.
    Vb.: zelfs een Michael Prins kon het niet: hij won DBSS uiteindelijk met zijn oude nummer, niet met een opdracht uit de serie…

    Mijn adviezen:
    1. dump iedereen van rondom de selectie van Shine, Joan, 3J’s, etc.. Zij hebben een kans gehad. En nee, Joan viel niet af omdat ze vals zong: de song zelf was ook te slecht.
    Waarom staat hij bijvoorbeeld niet in de top 2000? Dat zou Birds wel eens wel kunnen gaan lukken. Over dat dumpen:
    a. ontsla de betrokken selectie’professionals’,
    b. doe een moreel appel op de Joan-stemmers bij NSF om niet(/nooit) meer te stemmen ;-).
    2. ik heb twee alternatieve selectie-routes.
    a. kijk welke albums laat in winter 2014 gaan uitkomen. Vraag de desbetreffende artiesten hun beste nummer. Kies daaruit;
    b. het idee: ‘schrijven door publiek’ (NSF2012) was niet verkeerd, het is alleen helaas gekaapt en gesloopt door John de Mol/TVOH. Verdient een serieuzere kans. Nadeel: beoordelen van een slechte(re) productie is moeilijk, wie kan dat? Ik heb niet zo heel veel vertrouwen in de ‘professionals’ die roepen wel door een slechte productie heen te kunnen luisteren…
    Maar goed: wat mij betreft: laat een voorselectie maken door ofwel:
    I ‘normale’ mensen, houdt die voor de gek door ze de opdracht te geven dat ze moeten selecteren wie platenmaatschappij x moet gaan tekenen;
    II coverbandjes, die je opdracht geeft: selecteer dat wat je zelf in je repertoire gaat opnemen.
    3. laatste tip: wellicht vind je één duizendpoot die alles kan: schrijven, zingen, productie. Maar ik zou anders de boel scheiden: ik zou een Armin van Buuren bijvoorbeeld niet laten schrijven, maar wel de productie laten doen.

    Wie weet, kom je zo eens tot iets anders.

    Groetjes,
    Songfestipaultje@h…mail.com

  29. Roald schreef:

    Toch zou Trijntje Oosterhuis wel eens benaderd kunnen zijn/worden door de AVROTROS; of bijv. iemand zoals Mathilde Santing.

  30. Wolf7 schreef:


    Songfestipaultje@h..mail.com:

    Hier mijn ideetjens,
    ..
    Songfestipaultje@h…mail.com

    Om niet racistisch te klinken hoor. Maar Ivan en Pearl zouden het beter doen dan Joan in Baku omdat? Ze zijn getint, We weten allemaal dat er helaas nog wat landen met racistische standpunten meedoen. (Ukraine in 2012? Waren kamer vragen omdat ze een zwarte vrouw stuurden). Joan was the betere keuze. Raffaela met haar Rihanna wannabe act, Tim met zijn best wel leuke nummer maar zoals Ali al zei, best corny act, of Kim met een ballad die het toch niet gehaald zou hebben in een Dance/Indie year that 2012 was. Bovendien, Joan werd tiende bij de televotes, alleen door de Jury waren we niet door.. Dus ajb, Het lied was goed, ze zong het gewoon vals. Was het niet aan de jury dan zaten we vorig jaar al in de finale. (toch wel triest dat anno 2013/2014 men nog steeds moet oppassen met huidskleur/homoseksualiteit op nota bene het ESC omdat je altijd wat van die landen hebt die daar niet tegen kunnen.)

    Breng maar de NSF back. Bners betekenen niets, zoals onze ehm.. Toppers? Hind (die overgens wel door had moeten gaan) Glennis Grace, 3Js etc al bewezen.

    We mogen wel hopen dat Denemarken net zo met Nederland en Belgie te doen heeft zoals Zweden en ons weer een goede plek geeft (als ze niet weer gaan loten).

    NSF terug, maar niet zo’n zooitje zoals het in 2012 was, als in, geen “vak jury” met wat, Ali B en Carlo? Wat doen die daar, haha. Afrojack die nog zei dat hij niets met het ESC had, blamage. Of arme Johnny Logan, die Sieneke en andere vertolkingen van Shalalie moest verdragen? Man heeft trauma voor het leven.

    En in 2012.. 10 punten vol aan Pearl, 10 aan Ivan, toch won Joan. Zegt genoeg. En eh, Joan was net zo alternatief als Anouk. Beide hadden een liedje die eruit sprong in een jaar vol Dance (2012) en Dubstep (2013) . Ik zou eerder zeggen, Focus hier op ipv de zanger(es). Zolang hij/zij kan zingen en looks (of roots, in Joan’s applauserende Baku geval) meeheeft komt dat goed, gewoon het lied moet uniek zijn. Out of the box. Iets wat men niet van Nederland verwacht (Na tig opmerkingen te lezen van voor 2012 van; laat ze maar stoppen/opgeven/nemen ze dit wel serieus)

    Ik zelf denk dan gewoon aan Dance en een goede act. de 3j’s. Joan (Anouk dan weer niet voor dezelfde reden) Hind werden allemaal geteisterd met een niets zeggend optreden. Joan speelde heel slim in op het Vuur waar Baku zo “om bekend staat?” maar voor de rest. 3J’s hadden helemaal niets behalve een te groot ego.

    Dan spreek ik mij nu tegen. Of een NSF, of een Interne act op voorwaarde dat het geld dat in NSF zou worden gestoken, gestoken word in de act. Belichting, dansers die GEEN modellen zijn bij Miljoenenjacht. Geen nep instrumenten. Uitspringende outfits en pyro. Ook promoties, laat hem/haar perse afreizen naar wat, Azerbadzjan, Zweden, Duitsland, Hongarije etc, promoot hem/haar. Ipv zo’n achterlijk real life soapje waar anderhalve fluit naar kijkt. Ik keek dit jaar naar de NSF van andere landen en zag regelmatig acts van andere landen. Wit Rusland bijvoorbeeld die fout werd aangekondigt in wat, Moldavië? ISrael? Joan en 3Js deden promotie pas in Baku/Dusseldörf. Anouk helemaal niet.

    Zolang het ESC in Scandinavie zit maak ik mij opzich geen zorgen om het resultaat van de Bene(luxe). Beide groepen hopen het beste voor elkaar en stemmen voor elkaar. Al kan je Zweden’s keuze om liedjes een slechte/goede plek te geven best valsspelend beschouwen. Ach.

    Maar toch, een NSF (die toch ook leuk zijn voor mensen die het op Eurovision.tv volgen) of een intern met een peperdure act.

  31. Roald schreef:

    @Wolf7: dat vermeend racisme is flauwekul: Loreen is van Berbers-Marrokaanse afkomst, VK werd in 2009 nog 5e met de donkere Jade Ewen en in 1998 2e met Imaani; en Edsilia in datzelfde jaar 4e. De ronduit stupide reactie op Gaitana kwam uit eigen land, door 1 meneer van een partij, en werd in de pers opgeblazen.
    Zowel Pearl Jozefzoon als Ivan Peroti hadden een goed nummer, dat de finale van het ESC had kunnen halen, in elk geval met net zoveel kans als “You And Me”. Daarbij komt dat Joan Franka en haar liedje vooral een soort anti-cultstatus hebben gekregen, zoals Sieneke met “Shalalie (Ik Ben Verliefd)”, vooral ook door het hele indianen-thema, de amateuristische presentatie, houterige begeleidingsgroep, etc.
    Qua stem en uitstraling had Joan iets veel beters kunnen doen, waarin haar stem en jaren 60, 70-thema beter tot hun recht hadden kunnen komen (ze zong op TV een keer een stukje van een nummer, “Dancing In The Rain” heette dat volgens mij; klonk mooi en melancholisch, met een verwijzing naar indianen zonder dat het carnavalistisch werd). Maar een groot deel van het Nederlandse publiek zit wat het ESF betreft nog steeds met het idee dat een liedje simplistisch moet zijn, met een carnavaleske act (De Toppers, Sieneke, Joan Franka). Dat is juist het minpunt van een NSF waarin het publiek kan kiezen: dat een minder goed liedje gekozen wordt, terwijl een echt goed nummer tweede of derde wordt.
    Het is nog afwachten wat de AVROTROS gaat doen. Ik hoop dat in elk geval de selectie van de nummers qua niveau al omhoog zal gaan, al dan niet gekoppeld aan bekendere artiesten. Of 1 artiest met een stuk of 6, 7 nummers, zoals begin jaren 90 (Ruth Jacott, Willeke Alberti)?

  32. Robbert-Rotterdam schreef:

    Mag ik eens wat vragen. Wat bedoelen posters hier eigenlijk met Jim en zijn vlakke stem? Wat is sowieso een vlakke stem? Een iemand gebruikt de term en een hele kudde lijkt na te praten zonder verder uitleg te geven. Wordt hier soms bedoeld een beperkt bereik? Of misschien gebrek aan levendige intonatie? In het eerste geval, als kijkers niet weten dat iemand geen groter bereik heeft is er niets aan de hand. Kijk naar ‘vrede’ en ‘birds’. Heb je echt andere dingen voor nodig dan een groot bereik. En in geval van een levendig uptempootje zoals bv Wave’ valt een minder stevige intonatie niet zo op.

  33. RobbieR schreef:


    Robbert-Rotterdam:

    Mag ik eens wat vragen. Wat bedoelen posters hier eigenlijk met Jim en zijn vlakke stem? Wat is sowieso een vlakke stem? Een iemand gebruikt de term en een hele kudde lijkt na te praten zonder verder uitleg te geven. Wordt hier soms bedoeld een beperkt bereik? Of misschien gebrek aan levendige intonatie? In het eerste geval, als kijkers niet weten dat iemand geen groter bereik heeft is er niets aan de hand. Kijk naar ‘vrede’ en ‘birds’. Heb je echt andere dingen voor nodig dan een groot bereik. En in geval van een levendig uptempootje zoals bv Wave’ valt een minder stevige intonatie niet zo op.

    In zijn begin zangperiode had Jim een monotone, vlakke stem. Wat 1 toonhoogte kon bereiken. Saai. Nu lijkt hij wat zanglessen te hebben gehad en is gegroeid in zijn manier van zingen. Van laag naar wat hoger, dus meer variaties en wat sterker..

  34. Esmee schreef:

    O Sharon Doorson wil wel met Armin van Buuren naar het songfestival.
    Tja, wie niet?

    Het is overigens wel duidelijk dat áls Van Buuren voor het sf kiest, híj de keuze maakt.

    Verder zie ik dat het inmiddels 14 augustus is.
    Ik heb vandaag een beetje het gevoel dat avrotros een interne keuze gaan maken.

    • RobbieR schreef:

      Ik weer het zeker Esmee, dat de TROS/Avro aan het beraden zijn en al aan het onderhandelen zijn..

      • Esmee schreef:

        @RobbieR, mmm, aan het nadenken erover wel, maar al onderhandelen dat denk ik nog niet….

      • Esmee schreef:

        Aangezien een officiële mededeling uitblijft, wordt het m.i. tijd voor een ‘lek’. Wie gaat eens even poolshoogte nemen bij de juffrouw van de plaatselijke kantine.:-)

      • Esmee schreef:

        Sorry, deze hoorde achter bericht nr. 131.

      • Esmee schreef:

        @RobbieR: toch wel even nieuwsgierig: ‘weet’ je het zeker, of weet je het echt zeker?

      • RobbieR schreef:

        Echt zeker..

      • RobbieR schreef:

        Echt zeker..

      • Esmee schreef:

        Ahhhhh, RobbieR: je bent een held!

        Mag ik ook vragen wat je bron is of zo?

        P.s.: Ik heb zojuist een mailtje naar Giel gestuurd en gevraagd of hij eens uit wil vissen hoe het er voorstaat met Armin en avrotros. Ben benieuwd of hij dat doet. :-)

  35. Roald schreef:

    Heb ergens gelezen dat iemand “uit zeer betrouwbare bron vernomen had” dat Mathilde Santing benaderd zou zijn… zal wel niet zo serieus bedoeld zijn, toch?:)

    • Esmee schreef:

      @Roald, we (ik) zijn dol op berichten ‘uit zeer betrouwbare bron’. Maar Mathilde Santing ? Dat zou me verbazen. Mocht het echter zo zijn, dan zal ze zeker niet de enige zijn die benaderd wordt, wat zou kunnen duiden op voorrondes met meerdere artiesten!

    • Paysbart schreef:

      @Roald: Dat zou ik heel verrassend vinden. Mathilde heeft een prachtige stem en mij maakt haar leeftijd dan helemaal niet uit. Ze heeft ook voldoende podiumervaring.
      Nu alleen nog een goed lied! ;-)

  36. Roald schreef:

    @Esmee: ik las dat ergens bij de reacties op een ander forum, al een tijdje geleden; maar kan natuurlijk ook de wens van een zeer enthousiaste fan zijn geweest:) Maar idd, Mathilde Santing zou in een voorronde niet misstaan. Het zou wel een verrassende keuze zijn, toch is Mathilde net als Anouk een eigenzinnige artiest die kwalitatief goede muziek maakt, met een geheel eigen benadering. Kan me dan wel weer voorstellen dat er kritiek komt op haar leeftijd…

    • RobbieR schreef:

      Armin van Buuren komt 14 September in Tour college, programma met Twan. Ik ben benieuwd of hij het verlossende antwoord geeft.. :-)

  37. Lilly schreef:

    Das een goeie Esmee:)) Ben benieuwd…

  38. RobbieR schreef:

    Lieve Esmee, ik heb geen bronnen.

    Maar afgaande op mijn gevoel en ervaring van verleden jaar heb ik een sterk vermoeden dat de Avro/TROS al een tijdje aan het onderhandelen zijn met een artiest en mijn sterk vermoeden gaat toch uit naar Armin.

    Men zei dat na de vakantie meer weet, wij zitten al op 17 augustus!

    Wat ik al eerder aangaf Armin van Buuren komt bij college tour (Twan Huis) op 14 September en dan wordt hij geinterviewd door studenten. Misschien weten wij dan al meer :-)

  39. Roald schreef:

    @Paysbart: dat ben ik met je eens, zou een verrassende en artistieke keuze zijn, wat mij betreft staat dat ook los van iemands leeftijd; het gaat om de muziekstijl en het kwalitatieve niveau. Maar ik kan me voorstellen dat er wel personen zijn die leeftijd een “probleem” vinden, of Mathilde Santing wel “goed, maar niet voor het ESF” vinden (of is Nederland die tijd eindelijk voorbij?).
    Maar goed, het was maar een onbevestigd gerucht; ben toch wel benieuwd waar de AVROTROS mee gaat komen:)

  40. Roel schreef:

    Armin zou een ongelofelijk goede keuze zijn in combinatie met een vocaal podium beest.

    Maar wat mij verbaasd is dat ik nergens de naam KENSINGTON lees! Met deze band zou Nederland echt kunnen winnen, met een nummer zoals Home Again of Ghosts.

    Ik zeg Denmark’14 Kensington en in Amsterdam’15 Armin van Buuren!

  41. Roel schreef:

    Armin zou een ongelofelijk goede keuze zijn in combinatie met een vocaal podium beest.

    Maar wat mij verbaasd is dat ik nergens de naam KENSINGTON lees! Met deze band zou Nederland echt kunnen winnen, met een nummer zoals Home Again of Ghosts.

    Ik zeg Denmark’14 Kensington en in Amsterdam’15 Armin van Buuren!

  42. Roel schreef:

    Armin zou een ongelofelijk goede keuze zijn in combinatie met een vocaal podium beest.

    Maar wat mij verbaasd is dat ik nergens de naam KENSINGTON lees! Met deze band zou Nederland echt kunnen winnen, met een nummer zoals Home Again of Ghosts.

    Ik zeg Denmark’14 Kensington en in Amsterdam’15 Armin van Buuren!

  43. Esmee schreef:

    Het is nu 21 augustus. Er zijn avrotros grote namen ter ore gekomen die ‘niet afwijzend’ of ‘het een goed idee vinden, waarom niet?’ om Nederland een keer te vertegenwoordigen op het esf. Ik denk dat avro en tros daar heel goed over na willen denken. Want zulke open deuren van grote artiesten hebben ze nog niet meegemaakt. Ik denk dat ze er goed gebruik van willen gaan maken, maar dat ze alleen nog niet weten hoé. En dat ze daar mee bezig zijn. :-)

  44. Esmee schreef:

    Ok, hier is dan in elk geval een specifiek advies van mij aan de avro en de tros. Afgemeten aan het interview in de Coen en Sanders show zou André Rieu het voor 2015 fantastisch vinden. Die zegt gewoon op voorhand en zonder bedenkingen ‘ja’. Ik zou zeggen: boek die dan maar alvast voor 2015. Dan heb je die alvast. En dan kun je nog bespreken dat hij met 2 of meerdere nummers komt waaruit gekozen kan worden.
    Ik wil dat wel meemaken!

    Wat de andere grootheid, Van Buuren, betreft: die zei dat hij dan maar net een plaat zou moeten hebben, waar hij ook zelf voor 2000 procent achter zou staan. En dat het dan in elk geval een dance plaat zou worden. Ook ok, maar hij is er zelf niet zeker van of hij het t.z.t. wel zou kunnen en willen doen.
    Derhalve is Van Buuren als kandidaat een heel onzekere factor.
    Met Van Buuren is het dus sowieso beter om te wachten tot hij een plaat heeft die hij zelf goed genoeg vindt. En dán wil hij pas gaan bekijken of hij (nog) mee wil doen.

    Voor 2014 heb ik nog geen specifiek advies voor een artiest.

  45. Paysbart schreef:


    Esmee:

    Ok, hier is dan in elk geval een specifiek advies van mij aan de avro en de tros. Afgemeten aan het interview in de Coen en Sanders show zou André Rieu het voor 2015 fantastisch vinden. Die zegt gewoon op voorhand en zonder bedenkingen ‘ja’. Ik zou zeggen: boek die dan maar alvast voor 2015.

    Sorry maar ik moet er niet aan denken dat de heer Rieu voor ons land naar het ESF zou gaan. Heb totaal niets met die man (en we weten inmiddels wel dat een bekende naam in het buitenland geen garantie is voor succes. Kijk naar de UK de laatste 2 jaar…..)

    • CommanderKeen schreef:

      Bij Andre Rieu denk ik aan klassieke, uhm, klassiekers, met een wijds decor, een groot koor en een groot orkest. Niet aan een nieuw, origineel liedje met daarin een prominente rol voor zang. Bij het ESF mag je maar zes mensen op het podium hebben, hoe ga je dat doen? En, het allerbelangrijkst, hoe kom je aan een geschikt liedje? Je zou best iets kunnen doen ala het Noorse Nocturne uit 1995, maar Andre Rieu is een dirigent en een entertainer, geen componist voor zover ik weet. Dus, dan komen we weer op mijn stokpaardje uit: zorg eerst maar eens voor een goed liedje.

      En dan nog, stel je zou een geschikt “klassiek” liedje vinden, heeft het dan nog veel toegevoegde waarde om Andrie Rieu op het podium te zetten? Ik bedoel, de man kan niet zingen, alleen maar wat met zijn armen zwaaien. Als je dan nog minstens een zanger(es) op het podium, moet Rieu dan een “orkest” dirigeren van een man of 4? Ik zie dat niet zo voor me.

      • Esmee schreef:

        @CommanderKeen, Hoi, daar valt over na te denken.

        Als het aan mij zou liggen, gaat het eerder om een Rieu-productie, dan dat hij zelf op het podium zou moeten staan.

        Ik zie bijvoorbeeld 1 of meerdere héél goede zangeressen voor me. En Rieu met het orkest op grote schermen achter hen.

        En dan voor de tv kijkers de beelden af en toe mixen. Ik heb dat gezien bij de yougoslavische inzending een paar jaar geleden: een zanger live, en dan de violen uit het orkest (op de schermen erachter) doorheen gemixed. (Zij werden toen geloof ik wel 2e !)

        Verder: ‘een nieuw, origineel liedje met daarin een prominente rol voor zang.’……. en:
        ‘maar Andre Rieu is een dirigent en een entertainer, geen componist voor zover ik weet. Dus, dan komen we weer op mijn stokpaardje uit: zorg eerst maar eens voor een goed liedje.’

        Ok, CommanderKeen, we komen ergens!

        Ik ken één door hemzelf gecomponeerd lied, dat ik echter ook in maar één uitvoering mooi vind, en dat wil ik je graag laten horen en zien.
        Het duurt overigens wel ruim 4 minuten, maar dat is hier even bijzaak.
        Toen ik dit zo had gehoord en gezien, en me daarbij voorstelde dat dit op het esf-podium zou staan, toen dacht ik bij mezelf: ja, hij kan het! En als ESF-kijker zou ik dan rustig durven zeggen: ik heb op het ESF nog nooit zoiets gezien en gehoord! Wat mooi. Wat een klasse-zang. Wat een kwaliteit.

        By the way, het nummer is geschreven en gecomponeerd door hemzelf en zijn broer Jean Philippe Rieu (componist) en de lyrics zijn van zijn vrouw Marjorie Rieu (o.a. schrijfster).

        De zangeressen zijn:
        Carla Maffioletti (Brazil), Carmen Monarcha (Brazil) and Suzan Erens (Holland)

        (Over live presteren gesproken…:)

        http://www.youtube.com/watch?v=XTPpI8ys6IU

        Ladies en gentlemen, I think we have a winner!

        Mag ik je (zo objectief mogelijke) mening over het nummer?

      • Esmee schreef:

        Hier is nog een tweede versie, waar de donkere zangeres lang haar heeft.

        http://www.youtube.com/watch?v=cidFq2xlvow

      • Esmee schreef:

        Ik krijg er tranen van! Deze tweede versie vind ik het mooist.

        http://www.youtube.com/watch?v=cidFq2xlvow

    • Esmee schreef:

      @Paysbart, Hoi, tja, dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Ikzelf ben van huis uit opgegroeid met veel verschillende muziekgenres in de platenkoffers. Met mij kan je meerdere kanten op. Maar ik kan me eveneens voorstellen dat een ander er niet van houdt.

      Wat ‘geen garantie’ betreft, heb je zeker gelijk. Het gaat er uiteindelijk om dat er een prestatie wordt neergezet.
      Dat zag ik UK op het esf de afgelopen 2 jaar inderdaad niét doen, maar Rieu avond aan avond wél. Inclusief zijn solisten.

      • Esmee schreef:

        Wat persoonlijke smaak betreft: ikzelf houd niet zo van klassieke muziek. Geef mij maar gewoon iets leuks, met een herkenbare melodie.
        Maar een mooi lied, goed gezongen, kan ik ook waarderen. Zolang het maar niet iets sombers is.

  46. Esmee schreef:

    Excuses, maar het bericht ging uit zichzelf op de verkeerde plaats staan…

  47. RobbieR schreef:


    Esmee:

    @CommanderKeen, Hoi, daar valt over na te denken.
    Als het aan mij zou liggen, gaat het eerder om een Rieu-productie, dan dat hij zelf op het podium zou moeten staan.
    Ik zie bijvoorbeeld 1 of meerdere héél goede zangeressen voor me. En Rieu met het orkest op grote schermen achter hen.
    En dan voor de tv kijkers de beelden af en toe mixen. Ik heb dat gezien bij de yougoslavische inzending een paar jaar geleden: een zanger live, en dan de violen uit het orkest (op de schermen erachter) doorheen gemixed. (Zij werden toen geloof ik wel 2e !)
    Verder: ‘een nieuw, origineel liedje met daarin een prominente rol voor zang.’……. en:‘maar Andre Rieu is een dirigent en een entertainer, geen componist voor zover ik weet. Dus, dan komen we weer op mijn stokpaardje uit: zorg eerst maar eens voor een goed liedje.’
    Ok, CommanderKeen, we komen ergens!
    Ik ken één door hemzelf gecomponeerd lied, dat ik echter ook in maar één uitvoering mooi vind, en dat wil ik je graag laten horen en zien.Het duurt overigens wel ruim 4 minuten, maar dat is hier even bijzaak.Toen ik dit zo had gehoord en gezien, en me daarbij voorstelde dat dit op het esf-podium zou staan, toen dacht ik bij mezelf: ja, hij kan het! En als ESF-kijker zou ik dan rustig durven zeggen: ik heb op het ESF nog nooit zoiets gezien en gehoord! Wat mooi. Wat een klasse-zang. Wat een kwaliteit.
    By the way, het nummer is geschreven en gecomponeerd door hemzelf en zijn broer Jean Philippe Rieu (componist) en de lyrics zijn van zijn vrouw Marjorie Rieu (o.a. schrijfster).
    De zangeressen zijn:Carla Maffioletti (Brazil), Carmen Monarcha (Brazil) and Suzan Erens (Holland)
    (Over live presteren gesproken…:)
    http://www.youtube.com/watch?v=XTPpI8ys6IU
    Ladies en gentlemen, I think we have a winner!
    Mag ik je (zo objectief mogelijke) mening over het nummer?

    Op zich vind ik het best mooi, maar ergens twijfel ik ook weer. meer variatie en meer muziek misschien? Die Susan heeft wel een geweldige stem.

    • Esmee schreef:

      @RobbieR, yeah, hij zal natuurlijk wel met een heel nieuw lied moeten komen. Zelf hoop ik dat hij dan met meerdere nummers komt, waaruit te kiezen valt.

      En dat hijzelf ook in beeld betrokken wordt natuurlijk.
      Ik vind het een mooie man. Sympathiek, open, met veel expressie. Ik mag dat graag zien.