Songfestival 2018: Wie volgt OG3NE op?
Het 62e Eurovisie Songfestival zit er al weer een paar weken op. Na de winst van Portugal zal het liedjesfestijn in 2018 (zeer waarschijnlijk) plaats gaan vinden in Lissabon. In juni zal de referentiegroep van de EBU naar de Portugese hoofdstad afreizen en naar verwachting zal dan ook de datum vastgesteld worden.
Nederland zal er in 2018 ook weer bij zijn. Of zoals een woordvoerster van AVROTROS aan ons liet weten: “Er zijn geen redenen om aan te nemen waarom we niet mee zouden doen.” Na het mooie resultaat van 4 finaleplaatsen in 5 jaar zal de omroep weer voor de moeilijke keuze staan wie ons land gaat vertegenwoordigen. Komende weken zal de omroep eerst evalueren en daarna besluiten hoe de keuze voor Portugal gemaakt gaat worden. De kans op een nationale selectie op tv lijkt uiterst gering. Er kan van uitgegaan worden dat er wederom een artiest aangewezen gaat worden, al bestaat ook de kans dat er een componist gevraagd wordt om een lied te schrijven en dat daar later een uitvoerende bij gezocht gaat worden. Zodra er nieuws is zal AVROTROS dat via de social media van de omroep bekend maken.
De komende weken zullen we op onze site een aantal kandidaten voorstellen en vragen we jullie of dit potentiele vertegenwoordigers zijn voor het Eurovisie Songfestival 2018. Uiteraard kunnen suggesties ook gemaild worden naar: info@songfestivalweblog.nl.
wouter hamel rochelle of do
Nielson!
Maan zal het wel worden . Precies hetzelfde proces als vorig jaar bij O’G3NE . Eerst ‘beste zangers van Nederland’ en ‘op weg naar Kiev’, zieltjes winnen en je van je beste kant laten zien en half Nederland is om. Persoonlijk zal ik er geen problemen mee hebben als ze haar kiezen maar een iets meer “out of the box” als bv Kovcas zie ik meer zitten.
Ik denk niet dat dat proces zich dit jaar gaat herhalen. Og3ne is uniek. Maan is een grijze muis en inwisselbaar. Daarnaast heeft Og3ne al wat meer bewezen dan Maan. Maan zal vooraf niet zoveel support krijgen als Og3ne. Maarja, mocht ze gewoon een heel goed lied hebben, waarom niet?
Kovacs, Dotan, Kensington, Berget Lewis of Alain Clark zou ik mooi vinden. Ik hoop echt geen Maan.
BLØF, Racoon of de wat onbekendere band genaamd PEER
BLOF? Je maakt een grapje hoop ik? Ik krijg ineens een flashback naar de 3 J’s
Nick en Simon, maar die zullen wel niet willen.
Sharon doorson
Mr probz thomas azier julia zahra. Maar geen Maan please!
Misschien een internationale bekende DJ met goede vocalist?
fais feat Afrojack
Waylon solo.
waylon met pleun bierboom
Og3ne in herkansing en dan met up tempo nummer…….
Mijn keuze zou kensington zijn, maar denk dat die niet willen. Ik denk dat het Maan gaat worden en dat lijkt me prima met een lied in de stijl van Ride it.
kensington die kan niet gaan volgend jaar, ze zitten al volgeboekt in mei!
Misschien moeten we Martin Garrix of Armin van Buuren vragen om een lied te schrijven (natuurlijk wordt het dan dance) en mogen zij de zanger(es) uitzoeken, misschien Maan of Sharon Doorson. Volgens mij hebben Cornald Maas en Getty Caspers al aangegeven dat ze dit een goed idee zouden vinden. Maar Alain Clark, Maan, Kensington of Caro Emerald zouden ook goede keuzes zijn.
Dany Vera moet naar Lissabon 2018!
Ik zeg ieder jaar hetzelfde, maar nu dan toch nog maar een keer: Nederland moet met een goed LIED komen van een gerenommeerde tekstschrijver. Talent genoeg in Nederland om dat te zingen. Niet artiesten de vrije hand geven. Liedjes als van Maan of Rochelle zijn te wannabe…. Denk dat nu echt de tijd is aangebroken om een kneiter van een dancehit namens Nederland te sturen. Laat Martin Garrix of Afrojack iets componeren…..
Zo komen we de zomer wel door. Top songfestivalweblog!
Wat ik interessant vind uit het stuk hierboven: ‘ook de kans dat er een componist gevraagd wordt om een lied te schrijven en dat daar later een uitvoerende bij gezocht gaat worden. ‘ Lijkt me ook zeker de moeite waard om eens uit te proberen, maar de AvroTros moet de lat wel hoog leggen wat betreft liedkeuze. Laat ze meerdere componisten / producers / songwriters vragen, niet één want daarmee is de kans op een goed lied ook weer wat kleiner. En ik herhaal: laat ze ook de charts vanaf 1 september in de gaten houden.
Idd. Top. Jullie voorkomen zo een beetje ‘t zwarte gat.
Caro Emerald of Sandra van Nieuwland… beiden hebben een geheel eigen sound , een perfecte stem en een mooie uitstraling…. Sandra schrijft schitterende liedjes en Caro weet commercie met perfectie te combineren!
Mr Probz, Waylon, Alain Clark, Kensington
Ik doe een raar voorstel. Buddy Vedder, ja dat jochie uit GTST en nu in It takes 2. Vocaal niet de beste, maar heeft uitstraling, kan zich op een podium presenteren. Gewoon met een goed nummer a la Zweden en top 5 is gegerandeerd. Hij zit toch al in de AVRO-Tros stal en menig meisjeshart (of jongenshart) zal sneller gaan kloppen. –
Helemaal niet zo’n raar voorstel.
geen raar idee, zeker niet.
Wie het gaat worden maakt voor mij niet heel veel uit als diegene maar goed kan zingen en een goed lied heeft dat ook nog eens goed wordt gepresenteerd. Van mij mag OG3NE in de herkansing, graag zelfs!!
Met alle respect, maar alsjeblieft niet..
Absoluut. Og3ne had helaas niet het sterkste lied, maar geef ze een heel goed nummer en je hebt echt wel een sterke act in handen. Als het volgend jaar niet is, dan hopelijk over een paar jaar.
OG3NEEE MOET NOG EEN KEER ZE ZIJN SUPER GOED
Willeke Alberti!
Ik heb een mail gestuurd ^^
Tja, welke Nederlandse artiest heeft het nou echt in zich om een songfestivalwinnaar te worden? Berget Lewis zou het wellicht kunnen, Waylon heel misschien, of Romy Monteiro? Armin van Buuren dan toch? In ieder geval moet de inzending uniek zijn, maar het is lastig kiezen, want je weet van tevoren niet waar Europa in 2018 voor valt. Het ene jaar wint een dancenummer, het andere jaar een travestiet, en dit jaar een ballade in een voor velen onverstaanbare taal.
Een cross over dikke dance track nu versus een classy retro stijl. Hij van Junkie XL of Smaak en Kraak kunnen dat soort dingen. Zou ik een lekkere vocalist(e) op zetten.
Romy Monteiro spettert, wie weet kan of wil ze tegen die tijd .
In het geval van Nederland zou ik vooral zeggen, zoek een goede stylist. En een goed nummer zou wel een goed begin zijn en daar dan een artiest bijzoeken. Dat moet zeker niet de grootste naam zijn, een minimum aan tv-ervaring is wel een vereiste.
Stuur maan maar naar songfestival zij heeft een mooie uistraling kan mooie zingen is spontaan en vrolijk
Maan valt niet op.
nee geen Maan svp
Kom op, AvroTros, we wachten al sinds 1975. Volgend jaar alles op alles, om nu eindelijk weer eens dat Songfestival naar Nederland te halen!! Het moet nu eens lukken!
Armin van Buuren met een goede zangeres !!
Nee. Een goede zangeres met een lied/productie van zo’n dj, maar zonder de playbackende dj zelf op het podium.
Een DJ met een mix met klassiek? De mix van This is What it feels like van Armin met een orkest was echt geweldig.
Leuk dat jullie doorgaan met het plaatsen van artikelen in de periode richting 2018!!
Kensington, Chef Special, Rochelle, Waylon, Kovacs, Mr. Probz, Thomas Azier of Martin Garrix als producer.
Met Caro Emerald, Dotan of Sharon Doorson zou ik ook kunnen leven.
Ik hoop in ieder geval geen middle of the road artiesten; Miss Montreal, Alain Clark, Roel van Velzen.
Armin van buuren samen met Mr. Probz
Kensington of Maan
Maan nee
Maan, ja. In combinatie met een dj en een vette act zie ik haar zeker wel zitten. Maar laat zo’n dj eens een artiest uitzoeken.
Geen Maan, die gaat geen potten breken in Lissabon….
Na een aantal jaren van muzikaal zeer ‘verantwoorde keuzes’, mag van mij in 2018 gewoon eens het dak eraf en kunnen we eens gaan doen waar we in Nederland goed in zijn. Ik zie het hierboven ook al staan. Dance, dance, dance. Een internationaal befaamde Nederlandse DJ krijgt carte blanche, componeert en produceert een kneiter van een dance hit en doet een voorstel voor een artiest. Die DJ hoeft van mij echt het podium niet op. Dat is zo nep. Misschien dat dit zelfs de kansen vergroot dat een DJ het gaat doen, want ze zijn er doorgaans niet erg happig op om te playbacken.
Nou, en als 2018 voorbij is, dan gaan we in 2019 toch gewoon weer verder met onze ‘verantwoorde’ muzikale keuzes en vragen we Alain Clark, Caro Emerald, Giovanca, Wouter Hamel, Waylon, Dotan, en wie er allemaal nog meer een hoop jurypunten bij elkaar kunnen schrapen?
Glennis Gracee……..please!!!!!
Anita Meyer!
Wat had ik graag de Dolly Dots toendertijd zien gaan……
Ben het zo eens met een aantal reacties hierboven. In Nederland zijn we de afgelopen jaren (in ieder geval dit jaar en vorig jaar) veel te braaf geweest. Slow Down van Douwe Bob was een oké nummer, maar bleef nou niet echt hangen. Vond Og3ne dit jaar zeer goed in hun voorbereiding en zang en daar hebben ze waarschijnlijk ook de punten van de vakjury mee binnengehaald. Het nummer vond ik zelf erg matig en van mij mogen ze in de toekomst best nog een keer gaan mits er een echt goed nummer voor hun gekozen wordt (en niet een zelf geproduceerd nummer door papa met een emo-boodschap).
Daarom vind ik dat we volgend jaar echt een keer moeten knallen. Er moet niet een artiest worden gekozen omdat deze nou zo geweldig in het beeld staat van AVROTROS, er moet gekeken worden of deze artiest het volgend jaar kan gaan waarmaken. Hetzelfde geldt voor het nummer, het is natuurlijk prima dat een boodschap van een nummer dichtbij jou als artiest staat maar dit moet niet de hoofdlijn zijn. Daarnaast is een emotionele boodschap zo uitgekauwd: leuk dat dit jou als persoon aanspreekt, maar het gaat erom wat het publiek aanspreekt.
We hebben zoveel talent in Nederland als het om EDM gaat. De hele top aan DJ’s in de Nederland zijn voor het grootste deel Nederlanders, laten we daar dan ook gebruik van maken. Let hen goed kijken naar wat er in de loop van dit najaar en begin volgend jaar in de hitparade komt en baseer op die trend een goed nummer. Kies daar een goede artiest bij een dan heb je kwaliteit. Kijk maar naar Bulgarije dit jaar: een jongen die goed zingt met een nummer dat zo de hitlijsten in kan en ook het thuispubliek aanspreekt. Een Dancenummer kan dus wél, als het maar goed geproduceerd is en iedereen aanspreekt.
Nee, lijkt me niks.
Precies! Een dancenummer kan. En we zijn braaf geweest, maar dat vind ik niet erg. ‘We’ hebben duidelijk keuzes gemaakt om de vakjury’s te imponeren en dat is gelukt. Maar nu idd knallen met dance en daarmee zowel de televoters als de jury’s raken. Dat laatste met een ongelooflijke artiest.
Stuur Miss Montreal!!!!!!
Wat ik zo jamemr vind is dat gehijg naar Zweden. Als straks elk land een “nummer a la Zweden”gaat sturen, zitten we met 43 dezelfde soort liedjes. (Oh nee toch 42, want Valentina kiest Siegel) :)
Ik denk dat een nummer in geluid en met een aanpak a la Zweden voor een groot deel de modale tijdsgeest, smaak vertegenwoordigd. Zelf zijn ze er vaak erg succesvol mee. Dat dat inspiratie geeft verbaast mij niet. Zolang ze met ‘vernieuwende’ dingen kunnen blijven komen zie ik daar nog geen einde aan. Copy paste werkt niet. De volgende stap in een bepaalde ontwikkeling wel. Een goed resultaat is redelijk voorspelbaar, volgens mij.
Mee eens. Een Zweedse productie kan scoren, maar er is geen reden om Zweedse fastfood maar op een voetstuk te blijven plaatsen. Er zal altijd een Zweeds nummer zijn dat hoog scoort, maar de rest schakelt elkaar uit. Dus geen enkele reden om de zoveelste mf-reject te verheerlijken en bij voorbaat al te stellen boven kleinere liedjes met grotere muzikaliteit.
Je kunt zeggen over Zweden wat je wilt maar dat land scoort wel als een tierelier de laatste jaren dus ze zullen toch wel iets goed doen daar:-). M.b.t. de interne keuzes van Nederland blijf ik zeggen dat het gevaar van interne keuzes is dat je misschien wel een goede naam / artiest uit kiest maar dat je als land veroordeeld wordt tot de grollen van deze artiest of het productieteam daar omheen. Verder is het succes van interne keuzes op het ESC (en dan bedoel ik interne keuzes die uiteindelijk ook gewonnen hebben want daar gaat het toch om), nou niet echt geweldig, C Wurst was tot nog toe de enige die dat gelukt is de laatste jaren en dat stemt tot nadenken! Als ik kijk naar de songfestivals vanaf pak hem beet 1995 is naast Wurst alleen Dana International erin geslaagd om uiteindelijk als interne keuze te winnen, schokkende conclusie zo lijkt me!!!!!
In die zin zou het misschien dus wel goed zijn om toch een nationale voorronde te organiseren. Er zijn nu immers zo veel mensen die graag naar het songfestival willen gaan, dus waarom zouden ze niet om die plek mogen strijden. Daarnaast lijkt me dat competitie ook een bepaalde positieve druk op artiesten legt waardoor ze echt veel meer gepusht zullen worden alles uit het nummer en de act te gaan halen. Uiteindelijk krijg je dan wat er met Melodifestivalen ook gebeurt: alleen het beste van het beste gaat naar het festival.
Voorrondes hebben we gehad in Nederland en dat was middelmatigheid troef. We bouwen niet in een jaar tijd een prestigieus intern festival op zoals in Zweden het Melodieenfestival, of zoals in Italie het San Remo Festival. Dus blijft zo’n voorronde een verzameling van B artiesten die een kansje willen wagen, want geen enkele grote artiest gaat er alle moeite in stoppen met een grote kans om niet verder te komen dan een Nederlandse voorronde zonder veel allure.
Het argument van de Vlaamse televisie om van de voorrondes af te stappen en kiezen voor een interne keuze is iets waar we ons aan vast moeten houden: de hoeveelheid moeite om de artiest die uit de voorrondes gekozen is, in korte tijd klaar te stomen voor het echt grote werk, kan beter vanaf het begin in een specifieke artiest worden gestoken. Zij volgend dus het Nederlandse voorbeeld.
Vergeet niet dat Anouk, The Common Linnets, Douwe Bob en Og3ne ENORM veel tijd(=geld) en moeite hebben gestoken in hun maandenlange voorbereiding (Trijntje helaas niet, voor haar was het toch meer een tussendoortje naast the Ladies of Soul concerten en The Voice, en zie wat dat (die onderschatting) heeft opgeleverd.
Een goed nummer wordt pas iets met een goede artiest. Die dingen moet je niet los van elkaar zien. Het is bizar om te denken dat je een goed nummer kunt laten schrijven en dan op zoek kunt gaan naar een artiest. Een nummer dat op het lijf geschreven is van een artiest (al dan niet door die artiest zelf) heeft altijd meerwaarde.
Alain Clark wil wel. Ik heb vandaag zijn nieuwe single gehoord. Het klinkt helemaal van deze tijd. Ik zeg….. Laat hem gaan. Dan laten we het ESC in ieder geval weer een jaar zien dat we het festival serieus nemen met een serieuze en goede artiest. Er bestaat geen kant en klaar recept voor een winnend lied. Maar inmiddels krijgt Nederland op het festival van heel veel mensen in het buitenland waardering voor onze inzendingen. En natuurlijk zou het leuk zijn als Nederland een keer de hoofdprijs binnensleept. Maar het valt niet af te dwingen en koffiedik kijken kan niemand. Het enige wat we kunnen doen, is gaan voor kwaliteit. En met voorrondes halen we die echt niet gegarandeerd binnen.
Bij ons zou er een ander nummer gewonnen hebben met dezelfde deelnemers als in Zweden. Net die ene kroegzanger, zo sympathiek, of een goedbedoelende amateur die om de verkeerde redenen ineens de hype meekrijgt en onbegrepen kansloos blijkt. Met alle respect voor iedereen maar doe mij maar een interne keuze. Het ging al een paar keer beter maar we zijn er nog niet!
Zweedse nummers scoren helemaal niet altijd als een tierelier. Het is vaak wel de Zweedse inzending zelf die het goed doet, maar de rest van de ikea-producties vliegt er vaak al in de semi uit. Dat is dit jaar ook weer gebeurd. En voor een Zweeds nummer vind je het voldoende als het leuk scoort, maar een intern gekozen inzending moet winnen ‘want daar gaat het om’. Nee, dan moet je ook de doelen gelijk stellen. toch? Dus ik vind je conclusie helemaal niet zo schokkend.
Ik ben het afgelopen lied, de meiden met hun kwaliteiten en inzet zeker meer gaan waarderen. (respect)
En ben van mening; dat we ze best nogmaals kunnen sturen.
Maar dan meer in a capella met daarbij een mix van (hun) echoing zodat het vocaal rustiger/duidelijker wordt en hun samenzang beter uit de verf kan komen. (meer rust en duidelijke zang zonder overheersende muziek/show)
Wij Nederlanders hebben ruimschoots de tijd gehad om aan het vorige lied te wennen.
Echter om het gelijk na 2a3 keer horen (voters) het zo hoog al te waarderen viel niet mee.
(ik had er in het begin ook niet veel mee moet ik eerlijk bekennen)
Mijn mening:
Als deze meiden nogmaals gaan met een rustiger nummer waar hun stemmen meer in naar voren komen,
en niet de muziek en show, zouden we nog wel eens hoge(re) score kunnen behalen.
Immers aan hun kwaliteit en inzet heeft het niet gelegen !
Als andere grote kanshebber zou ik (nogmaals) willen aangeven:
Julia Zahra, zij lijkt mij ook een toppertje !!
Zoals zij > Just an illusion < zingt/brengt, gewoon geweldig !
Een voorronde zie ik totaal niet zitten, gewoon al omdat de Nederlanders een wansmaak hebben. De Common Linnets hadden met ‘Calm after the storm’ nooit de nationale finale gewonnen en Anouk met ‘Birds’ al helemaal niet. Daarentegen sturen onze landgenoten met het grootste plezier een valszingende Indiaan naar het festival of een wangedrocht als ‘ shine’. In beide gevallen was er beter voorhanden. Laten we ajb weer een nationale finale organiseren. Niet dus. In Nederland treden zwaargewichten niet tegen elkaar in het strijdperk en dat verander je niet zomaar. Een nationale finale kost ook geld en dat budget kun je echt beter in een interne inzending steken, in plaats van die in een nationale finale over meerdere inzending te verbrassen
De vals zingende indiaan presenteerde juist in de nationale finale goed.
Het plaatje was af, dus terecht gekozen.
Maar het was een aanfluiting in Baku omdat iedereen er tegen aan begon te bemoeien en daar werd Joan alleen maar onzeker van.
Over TCL en Anouk, dat weet je niet als zij het net zo hadden gepresenteerd zoals in de finale.
Voor mij mag een nationale finale wel, mits er een echt goede vak jury is. Geen Carlo Bos hards, Tatjana’s. Maar vakjury bestaande uit muziek producenten radio dj’s zowel commercieel als publiek/NPO bv VARA, VPRO, etc.
En goede liedjes laten selecteren, niet alleen door de Tros.
Maan, succes verzekerd
Nee geen maan please, zwaar irritante lompe beweginkjes. Nee doe maar niet. Veels te veel wannebe ster….
Rolf Sanchez! Laten we eens lekker out of the box gaan. Ons landje stuurt latin, reggaetton. Een beetje zwingend. Heb het wel even gehad met de ballads!
Waylon en ilse?