Omroep Malta onder vuur vanwege inzet budget voor influencers en bookmakers
Er is ophef ontstaan over de inzet van het budget dat de nationale omroep heeft gekregen van de Maltese overheid voor het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Voor het lied ‘Je Me Casse’ van Destiny werd afgelopen maanden -ook in Nederland- al veel reclame gemaakt op social media. Nu blijkt dat dat gedaan is met het budget, én dus met het belastinggeld, dat werd verstrekt. Tevens zou het budget gebruikt zijn om een hoge positie bij de bookmakers te krijgen.
De overheid en het bureau van toerisme van Malta hadden geld beschikbaar gesteld aan de publieke omroep voor deelname aan het liedjesfestijn en om de inzending te promoten. Naar verluidt lijkt het geld voor een groot deel gebruikt te zijn om een hoge positie bij de bookmakers te verkrijgen en om deze inzending onder de aandacht te brengen bij influencers op social media. De verantwoordelijke minister in Malta werd hier afgelopen week van op de hoogte gebracht en heeft gezegd een onderzoek in te gaan stellen.
En ze is zevende geworden en maar liefst 43 punten van het publiek 🤣🤣🤣🤣. Verspilling van energie en geld. Schandalig! ! Malta zero points! 👎🏻
Het gaat neem ik aan over de overheid van Malta. Nederland hier dus niks mee te maken heeft.
Beetje triestig dit.
Dit gaat wel heel ver. Ook dat werkt niet, en nu ook tegen ze. Gefeliciteerd en alvast succes voor de volgende editie. Die hele focus op de stand bij de bookmakers steeds en overal ervaar ik als een enorme stoorzender in deze competitie.
Die bookmakers beïnvloeden de hele stemming, jammer. Ik hoopte nog op een verrassing van bijv. Finland, maar helaas.
Onzin! Mensen zijn pienter genoeg om een eigen beslissing te maken. Daar hebben ze geen bookmakers voor nodig. Maar logisch toch dat gokkers inzetten op liedjes die boven het maaiveld uitsteken?
Het kan voor of tegen je werken. (Veel) invloed hebben doet het volgens mij wel. Dat vind ik jammer.
Ik ervaar dit ook als een stoorzender en mensen laten zich inderdaad onbewust toch beïnvloeden door peilingen. Ik heb zelf ook vaak op die odds gekeken uit interesse en nieuwsgierigheid. Maar liever nog wou ik dat ze helemaal niet bestonden. Lijkt me voor de artiesten zelf ook niet echt prettig voor het vertrouwen als je b.v. helemaal onderaan staat. En andersom werkt het ook zo; meer druk en teleurstelling bij een afwijkende, teleurstellende uitslag. Tenzij je je hier helemaal afzijdig van probeert te houden; iets wat in dit social media tijdperk niet te doen is.
@Bas “Onzin! Mensen zijn pienter genoeg om een eigen beslissing te maken” Daar vergis je je nogal in denk ik.. Mensen zijn (onbewust) echt wel te beinvloeden door social media, bookmakers en peilingen. Zie de verkiezingen. Misschien ben jij koppig en vorm je je eigen mening (kudos voor jou), maar zo is niet iedereen. Heeft vaak te maken met kuddegedrag en sociale druk. Zo heb ik ook nooit gedacht dat het Nederlandse volk zo liet knechten m.b.t. lockdowns, mondkapjes en andere bangmakerij. Is ook gebeurd.
+1000
En die kudde, daar hoor je zelf vast niet bij markus? Ik ben blij dat mensen zo verstandig zijn om het advies van deskundigen aan te nemen in plaats van te denken dat je zelf wel onderzoek kunt doen op feesboek en joetoep. Is ook gebeurd.
Mensen willen nu eenmaal ook graag bij de winnars horen. Dusvik denk dat het ergens wel een invloed heeft.
Ik denk dat vooral de kleine 5 koppige vakjuries zich makkelijk door de bookmakers kunnen laten beïnvloeden
Malta is al bekend om corruptie dus dit verbaas mij niets.
Bookmakers hebben veel te veel invloed en triest dat dit zo moet gaan.
Voor de zangeres van Malta is het dan ook meer dan zuur dat de televoters ook nog eens weinig waardering voor haar lied hadden.
Smaken verschillen dat is absoluut waar maar dit was nu ook niet heel erg sterk als je kwaliteit met Frankrijk vergelijkt.