AVROTROS op zoek naar songfestivalinzending 2023

Dit vind je misschien ook leuk...

189 reacties

  1. Maarten schreef:

    Als je succesvol bent dan moet je toch minstens de top 10 halen.

  2. Beer schreef:

    Linkerrijtje op een veld van 40 is een succes. En daarmee uit.

    • Maarten schreef:

      Als jij dat vind is dat prima. Voor iedereen is een succes anders.

      • Han schreef:

        Veertig landen willen allemaal winnen, dus 11e worden is niet slecht. Maar als je een beter liedje hebt, stuur het in, Maarten!

    • 4Life schreef:

      .”Oops, jaa middle of the road songs halen ook middle of the road eindplaatsten”

  3. Richard schreef:

    De interne selectie heeft ons in 9 jaar tijd 8 finaleplekken opgeleverd. Met 3 top 10 plaatsen waaronder een tweede en een overwinning. In 2012 had ik getekend voor zo’n resultaat, omdat ik dat nooit voor mogelijk had gehouden.
    Na Oekraïne en Zweden hebben we de langste opeenvolgende kwalificatie reeks van alle deelnemende landen.
    Ik laat me positief verrassen komend jaar.

    • Jellybean schreef:

      +1

    • Dirk Marko schreef:

      +1 prima resultaat

    • Tippy2 schreef:

      +1

    • Paysbart schreef:

      +1

    • Robinson schreef:

      Met dank aan Duncan voor het in stend houden van die reeks, anders hadden we met Jeangu nooit de finale bereikt.

      • Jellybean schreef:

        Met ‘Grow’ hadden we echt wel de finale bereikt in 2020, mits het festival was doorgegaan. Ik vond het een heel mooi lied. Birth of a new age daarentegen was nooit bij de selectiecommissie er doorheen gekomen. Maar men gunde hem opnieuw deel te nemen in 2021 en dat pakte helaas wat minder uit.

      • Peter schreef:

        We stonden ook in 2020 automatisch in de finale.

      • Dirk Marko schreef:

        +1 jellybean

      • Jellybean schreef:

        @peter; ach natuurlijk, klopt inderdaad😅

      • Robinson schreef:

        Daarom juist, als Duncan niet gewonnen had, dan had Jeangu met Grow in 2020 in de halve finale gestaan, ik vermoed dat hij daarmee de finale niet gehaald zou hebben, en vorig jaar anders ook niet

      • Peter schreef:

        Maar dat is niet aan de orde, dus wat is je punt in deze?

    • riccardo schreef:

      Liefst een nummer met nog wat meer rek op de grenzen van wat wordt gezien als middle of the road.

  4. Stefan schreef:

    Monique Smit of Kim Lian van der meij

  5. Stefan schreef:

    Kim Lian van der meij

  6. Kim Lian van der meij

  7. Samantha steenwijk of maan of davia Michelle

  8. Miele schreef:

    Hopelijk volgend jaar geen politiek actueel iets, anders is weer meedoen voor de show en niet om te gaan winnen. Beter wachten met geld, tijd en energie investeren!

    • Wim1970 schreef:

      Misschien kan ik een liedje schrijven over de slachtoffers van de toeslagenaffaire, wie weet wint Nederland dan ook wel uit medelijden.

      • Brabo No.1 schreef:

        Of alle slachtoffers uit ‘The Voice of Holland’ die gezamenlijk een lied zingen over hun leed. Succes gegarandeerd. ;-)

  9. Br@m schreef:

    Zou het misschien mogelijk zijn dat men Karsu vast gaat leggen. Zij is half Turks en kan mooi voor flink wat stemmen zorgen met een engelstalig nummer met ook wat flarden Turks en ethnische riedels erin verwerkt. Zangeres met een dijk van een stem. Ik had haar eigenlijk dit jaar al verwacht maar S10 kreeg de voorkeur. Een andere potentiële kandidaat is voor mij Rolf Sanchez.

    • Bas schreef:

      Dan moet ze zelf interesse tonen. Er staat duidelijk dat artiesten zelf wat in moeten sturen en dat AVROTROS zelf geen traject inzet met artiesten

      • Jellybean schreef:

        En ze moet met een hele goede song komen anders houdt het al op.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Nja, daar is de commissie niet consequent in. Toen er aan Cornald Maas gevraagd werd of Davina Michelle niet kon meedoen, antwoordde hij met een ‘dan moet ze maar eerst een liedje insturen’. Maar algemeen bekend is dat hij achter Jeangu en S-10 is aangelopen en pas later hun liedjes zijn ingezonden. Dus het hangt er ook maar een beetje vanaf of een artiest in het straatje van bepaalde commissieleden past.

      • Peter schreef:

        En naar nu blijkt worden artiesten gewoon nog steeds benaderd zonder een nummer te hebben ingezonden, voor zover de status dat we dus voor een ‘killersong’ gaan, de commissie gaat dus nog steeds eerst voor de artiest. Nou dan hoop ik dat voor 2023 Karsu gevraagd wordt.

    • Maarten schreef:

      Van mij mag bijna iedereen als de song maar goed is. Denk wel dat we weer voor Engels talig moeten gaan.

      • Han schreef:

        Waarom per se in het Engels? Plaats 1,3,5,6,9,11 dit jaar: in eigen taal gezongen. Als het liedje maar goed is, dan kan de artiest zelf wel bepalen of het in het Nederlands of Engels gezongen wordt. Of in het Fries of Limburgs.

      • Peter schreef:

        Uhm , voor de goede orde plaats 2 was ook in eigen taal.

      • Han schreef:

        Inderdaad! Kun je nagaan! ;-)

      • Peter schreef:

        En vergeet nr 9 niet, ook voor groot deel in eigen taal.

      • Maarten schreef:

        Voor mij had ze een van de beste songs die ik ooit in het Nederlands heb gehoord. Als het daar niet mee lukt een top 5 te halen waar ze niks aan kan doen. Dan denk ik dat het toch beter is om voor het Engels te gaan. Dan moet het wel zo zijn dat de persoon/ personen gewend zijn om in het Engels te zingen.

  10. Maarten schreef:

    Ik kan nu niet zo iemand bedenken die in het Nederlands zingt die het beter zal doen. Slechter doen is helaas makkelijker te benoemen. Dat is mijn mening.

    • Maarten schreef:

      Ik hou in het algemeen niet zo van Nederlands taligs. Daar gaat het toch niet om. We zullen gaan zien wat het volgend jaar wordt.

  11. riccardo schreef:

    Ik ben zo door de jaren heen altijd naar Kovacs blijven luisteren en het Songfestival is er in 2023 meer dan klaar voor. Aanmelden graag!

    • Wim1970 schreef:

      Ik had het haar al voorgesteld, maar vooralsnog heeft ze daar nog geen zin in. Leuke vrouw trouwens.

    • Peter schreef:

      Mee eens riccardo, maar het gaat uiteindelijk om de ‘song’. Een componist en tekstschrijver alleen vallen al af, het lied kan dan nog zo goed zijn, een uitvoerder erbij zoeken wordt dan een probleem. Dus wordt het singer/songwriter.

      • riccardo schreef:

        Een goeie band met een eigen nummer of een zanger(es) met een eigen productie kan ook.
        Het zijn niet alleen de Jeangu’s of Douwe Bob’s van deze wereld die eigen nummers maken.

      • Peter schreef:

        In de ogen van de selectiecommissie wel

      • riccardo schreef:

        Volgens mij zit de moeilijkheid in dat wat het ook wordt, het moet passen binnen het profiel van een omroep als AvroTros. In stijl of beleving meer uitgesproken artiesten zullen zich niet snel geroepen voelen aan te haken. Er moet eigenlijk eerst een beetje getornd worden aan de grenzen van de door de omroep en commissie gehanteerde, en mijns inziens wat te veilige versie van, ‘middle of the road’.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Dat lijkt me niet juist. Je hebt genoeg componisten en tekstschrijver die voor bepaalde artiesten schrijven. Die kunnen ze het toch laten inzingen. Dan is er helemaal geen singer-songwriter nodig.

    • riccardo schreef:

      En omdat alles zich afspeelt onder het parapluutje van de omroep blijven we gebakken zitten, alhoewel ze er duidelijk alles aan doen om goed voor de dag te komen, aan een bepaalde vorm van middelmaat.

      • Peter schreef:

        Klopt, zeker gezien de middelmaat van de selectiecommissie.

      • riccardo schreef:

        Het gaat mij over de bandbreedte, wat voor soort artiesten trek je aan, welke keuzes worden er gemaakt. Niet zo zeer dat ik vind dat ze hun werk niet goed zouden doen. Wat er uiteindelijk staat of stond is prima. Als het gaat over we willen hoger moet je met alle risico’s van dien, ook, verder af kunnen komen te staan van kwalitatieve middelmaat.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Ik vind juist de kwaliteit van de Nederlandse juist steeds wel hoog vergeleken met wat vele andere landen sturen. Ook vaak origineler. Er is alleen al jaren totaal geen besef van wat bij televoters scoort. Bv dit jaar bij de televoting maar van 10 landen punten gehad. Stuur ook eens iets wat catchy is. Dan kan je het element ‘onderscheidend’ invullen door een artiest die persoonlijkheid heeft en een wereldstem. Nederland hoeft m.i.niet altijd op de proppen te komen met een artiest met persoonlijk verhaal en niche bijdrage.

      • Peter schreef:

        Ik vind de inzendingen discutabel, helaas. Het is teveel van hetzelfde, er moet altijd een boodschap inzitten, etc etc etc.
        Stuur iets catchy in (kijk naar Spanje) en het scoort wel degelijk, ook in het genre “niet singer-songwriter” hebben we genoeg aanbod in Nederland, maar waarschijnlijk zal dit pas veranderen wanneer de selectiecommissie achter de rollator loopt.

      • riccardo schreef:

        We zitten steeds erg in een bepaalde hoek. Mee eens. Om te stellen dat catchy toch wel scoort klopt ook niet. Tsjechië, met een prima nummer ergens onderaan. Letland haalde de finale niet eens.

      • Peter schreef:

        Ik bedoel een goed catchy nummer.

  12. Dirruk schreef:

    Een heel betoog over de zoektocht naar een liedje en wat gebeurt er hier, we gaan namen van zangers en zangeressen roepen…
    Het gaat om het liedje beste mensen!

  13. Kornald Mees schreef:

    Weet iemand waarom er wordt gesproken over een song en niet over een liedje?

  14. Flipper schreef:

    Engelstalig graag.

  15. Rick schreef:

    Graag een top songs voor Dany deze jongen heeft alles om hoog te eindigen!!
    Nederlands,Engels het klinkt bij hem allemaal prachtig..

  16. Ria NL schreef:

    Ik laat me graag verrassen volgend jaar, hopelijk weer zo’n pareltje als dit jaar. Ilk vind dat S10 het prima heeft gedaan. Van mij mag het wel weer in het Nederlands .

    • GerardMartin schreef:

      Van mij ook, niks mis mee👍

    • Peter schreef:

      Mag van mij ook, of in het Fries, Spaans, Frans, deels Turks (kom op Karsu). Of het dit jaar een pareltje was? Gelukkig smaken verschillen, dat maakt het leuk.

  17. Jarno schreef:

    Elske de Wall met een Fries nummer zou zo ontzettend te gek zijn.

    • RobOranjeFinland schreef:

      DIRECT
      DAVINA MICHELLE
      ANOUK ( na tien jaar)
      ILSE DE LANGE

  18. Jellybean schreef:

    Als we dan toch bezig zijn heb ik er ook nog wel een paar😊:

    *Blackbird; zangeres zingt liedjes met een sixties/Tarantino vibe b.v. Lost in the middle/ The One
    *Michelle David and the True tones: soul, gospel, funk. Vooral de opzwepende nummers van hun zijn te gek en ze hebben een lekkere sound. Al heel populair in Frankrijk en Duitsland. Afgelopen week hebben ze met veel succes gespeeld in de Eurovision Village in Turijn. Charismatische zangeres met ijzersterke vocalen.
    *Di-rect, met één van de beste zangers van ons land.
    Ze moeten dan wel interesse hebben, zich aanmelden en een killer song schrijven natuurlijk. 😉Ach ja, zal wel bij fantaseren blijven..

    • Peter schreef:

      Di-Rect zeg ik Di-Rect ja op. Michelle David: een grote dikke nee. Blackbird: kijk naar Litouwen, nee dus. Ook geen Davina Michel, die heeft haar hoogtepunt vorig jaar in Rotterdam gehad, en aub geen ESF veteranen sturen.

      • Jellybean schreef:

        Ik vindt de sound van Blackbird in de verste verte niet te vergelijken met de inzending van Litouwen Peter, is toch echt een hele andere stijl en sound. En ook wel benieuwd naar die overtuigende nee voor MD.
        Wie zou jij graag willen zien en horen namens Nederland? ( met killer song uiteraard😉)

      • Peter schreef:

        MD is in mijn ogen geen goede zangeres en het genre wat zij normaliter brengt zal geen potten breken. Van mij mag zeker Karsu gaan, ben een groot fan van Wende Snijders (maar voor het ESF niet geschikt denk ik, zal niet worden begrepen, of het moet Franstalig zijn). Maar alles onder de voorwaarde dat het een topnummer is. Ben alleen bang dat er wel degelijk naar artiest wordt gekeken en dan pas nummer.

  19. ESC22 schreef:

    Ik zeg Glennis Grace samen met haar zoon, hij kan goed rappen. Liedje heet Jumbo Jumbo 😃

  20. dusdat schreef:

    Dan zou ik zeggen, ga voor de volgende nederlands zingende artiest Froukje. Heel eigentijds en modern van geluid.

  21. Sake schreef:

    Flemming?

  22. Robinson schreef:

    Als het maar niet Samantha Steenwijk, Dries Roelvink, Maan, Suzan en Freek, Froukje, Rolf Sanchez of Flemming wordt, en nog een aantal anderen

    • Peter schreef:

      Als het een goed nummer is maakt het niks uit wie het zingt. Als de act maar staat en daar ontbreekt het bij Nederland nog wel eens aan.

  23. Tippy2 schreef:

    Voor volgend jaar heb ik maar een paar wensen.
    1 Toch maar weer Engels talig
    2 Eerst op zoek naar een goede song
    3 Wouter Hardy mag weer een nummer insturen.
    4 Vooral geen Maan (gaap) of Davina Michel (gil)

    • Peter schreef:

      Elke taal zou van mij mogen, als het maar onderscheidend is en geen 13 in een dozijn riedeltje. Wat mij betreft zijn Karsu en Di-rect, mochten ze willen, de enige opties of Wende met een prachtig Frans chanson.

  24. Inky schreef:

    We blijven de laatste jaren teveel in in het ballad-midtempo genre hangen. En dan nog liefst met een persoonlijke boodschap. Hou me ten goede, dit heeft Nederland aardig resultaat opgeleverd. Maar wordt het niet eens tijd om uit een ander vaatje te tappen? Kan nou niemand een onwijs goede banger produceren, incl. idem dito staging? Of bijvoorbeeld een symphonic metalrock nr a la Nightwish met onze Floor Jansen. Gewoon eens een keer iets totaal anders inzenden.

    • Peter schreef:

      Helemaal mee eens

    • Nordman schreef:

      Graag. Ik vind het vrij voorspelbaar worden op deze manier. Waarom moet een lied altijd een persoonlijk boodschap hebben? Zijn zat landen die gewoon een lekker nummer produceren en daarmee ook goed scoren. Mensen willen geraakt, maar ook zeker vermaakt worden.

    • Robinson schreef:

      Ja, vind ik ook, in die muzikale hoek is Nederland is één van de toplanden, ik hoop dat we daar een keer iets van kunnen laten zien op het songfestival, dus bijvoorbeeld Anneke van Giersbergen, Floor Jansen, Within Temptation, Delain of Epica zou ik heel blij van worden

      • Robinson schreef:

        Of iets minder bekende bands als Nemesea of Kingfisher Sky

      • Peter schreef:

        Aha ik dacht al, waar blijft Within Temptation, maar ja hoor daar zijn ze al weer :-)

      • Inky schreef:

        Oh Epica zou ik ook heel blij van worden. Alleen duren hun nummers gemiddeld 6 minuten 😁 maar iets in dat genre…. Ik zou er voor gaan. Ik ben echter bang dat de selectiecommissie zoiets niet aandurft.

    • robbert-rotterdam schreef:

      Precies dat.

    • 4Life schreef:

      +1000000! Ik wil dance trance nummer

  25. xxx schreef:

    Ze moeten het nummer zelf wel insturen naar de selectiecommissie.
    Ik zou Floor Janssen echt geweldig vinden.

  26. GerardMartin schreef:

    Ik ga blindelings voor het muzikale trio Glennis, Ali en Marco, succes verzekerd!

  27. Michael schreef:

    Kunnen we weer eens een iets minder depressief sturen sturen? Ik ben er bang voor als ik dit lees pff.

  28. Joyce schreef:

    Floor Jansen zou te gek zijn!

    • Peter schreef:

      Met? Hard rock? Nou dat was deze editie ook geen succes. Eerst de ‘song’ dan de artiest.

      • Robinson schreef:

        Ten eerste: het was geen hardrock, ten tweede: Floor heeft ook nooit hardrock gezongen, ten derde: het ene rocknummer is het andere niet, Floor en The Rasmus maken totaal andere rock muziek, ten vierde: rock of zoals je wilt hardrock kan wel degelijk scoren, zie b.v. Måneskin, Blind Channel, MaNga (2010), Mör ve Otesi (2008) en Lordi, ten vijfde: Floor hoeft niet per sé rock te zingen, ze kan ook meer pop achtige songs zingen, en of ze nou pop of rock of metal zingt, ze kan alle songs met haar stem naar een hoger niveau tillen, dat was bij The Rasmus niet het geval

      • Peter schreef:

        Maar het gaat nog altijd om de ‘song’, dus eerst dat dan de artiest.

      • Robinson schreef:

        Precies, het gaat om de song, maar jij deed het eerst overkomen of Floor Jansen met ‘hardrock’ sowieso geek kans maakt, omdat het deze editie ook geen succes was. Met een goede song maakt ze dus wel degelijk kans, en hardrock in het algemeen dus ook.

      • Peter schreef:

        Dat betwijfel ik, het moet dan een commercieel riedeltje zijn, en daar heb ik Floor nog niet op kunnen betrappen, en dat is een compliment trouwens

      • robbert-rotterdam schreef:

        Maar wel eerst zeggen dat we Karsu moeten sturen? Is Karsu een song dan?

      • Peter schreef:

        Karsu staat in Nederland op eenzame hoogte.

    • Tippy2 schreef:

      Jongens zet Floor Janssen maar uit je hoofd, die heeft expliciet gezegd dat ze niet wil…jammer maar helaas

  29. riccardo schreef:

    De artiest is bijna net zo belangrijk als het nummer en uiteindelijk wat je ziet misschien nog wel belangrijker dan wat je hoort. Maar het begint met een ijzersterk nummer. Als de basis niet goed genoeg is krijg vrijwel nooit een inzending die heel goed scoort.

  30. robbert-rotterdam schreef:

    De selectiecommissie heeft het sinds 2013 goed gedaan met kwaliteitsliedjes die bijna allemaal de finale hebben gehaald. De laatste jaren valt op dat er een eis is dat het een persoonlijke song moet zijn. In de praktijk, lees: singer- songwriter. Dat ergert me. Singer-songwriter sturen is nu meer dan een optie. Het is een regelrecht dogma geworden. Het MOET een singer-songwriter zijn die naar het festival gaat. En dan ook nog authentiek, origineel, integer én onderscheidend. Het jammere is dat je zo 80% van de opties uitsluit. Doorgaan met singer-songwriters met kwalitatieve liedjes kan de komende 10 jaren gewoon nog eens een keer10 x een finaleplaats opleveren. De commissie is zich immers zeer bewust van de muzikale kwaliteit en heeft zo aansluiting bij jury’s. Alleen, verwacht geen top-10 plaatsen. Het is geen toeval dat Nederland met deze tactiek niet of nauwelijks de televoters bereikt. Het is toch wel gebleken dat deze meer met herkenbare muziek hebben, dan met authentiek en integer. Ilse de Lange had dit goed door, door meteen een toegankelijke en commerciële ballade voor te stellen. In de top 10 van dit jaar vele meteen toegankelijke nummers zoals het VK en Spanje. Die zouden door onze commissie gelijk weggezet worden als niet persoonlijk en authentiek genoeg. Nee, ik zou het wel verfrissend vinden als deze commissie bereid was zijstapjes te maken en van het dogma ‘persoonlijk, authentiek en integer’ af te stappen. Al was het alleen maar om betere televotingresultaten te bereiken.

    • Inky schreef:

      Mee eens 👍🏼

    • Nordman schreef:

      mee eens!

    • Peter schreef:

      Had ook in 2 zinnen gekund, maar ja je bent goed in jezelf belangrijker maken dan je bent.

      • Tom schreef:

        Lijkt me sterk Peter, maar vat zijn verhaal dan eens samen in 2 zinnen.. Knap als je dat kunt, dan wordt je ook weer een beetje geloofwaardig.
        Kom nu niet met, ik hoef me niet te bewijzen en al die andere onzin die je normaliter uitkraamt. Goed verhaal robbert-rotterdam! Ik wacht met smart op een goede samenvatting van onze altijd positieve Peter.

      • Peter schreef:

        Geen singer-songwriter. Iets meer wat van deze tijd is.

      • Peter schreef:

        Hoe moeiljik kan het zijn.

      • Peter schreef:

        @Tom: ben jou geen verantwoording schuldig. Als jij graag iemands r**t, ga vooral je gang.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Volkomen foute samenvatting van Peter. Het gaat helemaal niet om het eigentijdse. Het lied van S10 vertegenwoordigt precies wat nu hot is onder jongeren in Nederland. Maar ik snap dat je als 65 plusser de charts niet meer helemaal volgt. Dat kan niemand jou aanrekenen.
        Waar het wel om gaat: lees mijn stukje nog maar eens. In elk geval dekt jouw samenvatting totaal niet de strekking, laat staan dat je met argumenten komt. Je roept maar wat en je kickt waarschijnlijk op reacties. Fijn voor jou!
        En bedankt Tom en anderen voor de bijval. Mensen met een zekere beschaving, ze bestaan hier nog steeds!

      • Peter schreef:

        En weer een heel epistel waarin je niets zegt, je hoort jezelf graag en wilt bewonderd worden, die je blijkbaar krijgt, alle kenmerken van een narcist. Zolang jij de boel blijft terroriseren zal ik daar tegenin gaan.

    • Jellybean schreef:

      Mee eens, van mij mogen ze ook wel wat breder kijken. Niets mis met singer songwriters maar geef het als optie aan en hou meerdere mogelijkheden open. Als een lied in de basis in ieder geval een goede kwaliteit heeft en onderscheidend is dan heb je zoveel meer, verassende opties. Die persoonlijke songs so far waren prima maar ik ben ondertussen ook wel toe aan wat luchtigers of uptempo. Niets mis met vermaak, als de kwaliteit maar gewaarborgd blijft.

    • Han schreef:

      Robbert vergeet te zeggen dat het VK en Spanje één keer in de zoveel jaar in de top 10 komen moet die commerciëlere nummers. Maar regelmatig eindigen ze heel laag. En dat de selectiecommissie al van haar eigen strenge regels afweek bij Trijntje en O3gene. En dat er 40 andere landen zijn die ook denken kans te maken op een toppositie in het songfestival. Met andere woorden, er is geen recept voor succes, en laat de selectiecommissie dan maar kiezen voor een kwalitatief goed lied, waar we sowieso trots op kunnen zijn – mooi meegenomen als dat ook nog commercieel is.

      • robbert-rotterdam schreef:

        Het gaat me niet specifiek om VK of Spanje. Het gaat om het soort liedjes die in 2022 goed gescoord hebben, en het feit dat de commissie zich in het profiel wil beperken tot singer-songwriter materiaal. Dat is vrij nieuw. Zonde, want dan sluit je al het andere uit. Daar gaat het mij om.

    • 4Life schreef:

      +1000000000000!

  31. Peter schreef:

    R**t likt

    • Tom schreef:

      Haha, knap hoor Peter, maar wat ben jij een zure trieste “vent”.

      • Peter schreef:

        Nee hoor, ik laat mij hier de les niet lezen, zeker niet door een nieuwkomer. Ik geef mijn mening, echter kort en krachtig en niet zoals sommige hier met ellenlange epistels omdat ze zichzelf zo geweldig vinden.

      • Dirk Marko schreef:

        +1

      • Dirk Marko schreef:

        Voor Tom’s reactie

  32. Tom schreef:

    Hoor ik Calimero schijten? Calimero heeft niet opgelet, ik ben niet nieuw dus ik ken dit kuikentje.

    • Peter schreef:

      Ineens komt het schijtkuiken iot zijn dop. Ach Dirk Marko moet ook weer roeptoeteren, de man zonder mening.

      • Peter schreef:

        Even de betekenis opzoeken, tot na de zomer wanneer het circus weer gaat beginnen.

  33. Peter schreef:

    Om op het topic terug te komen: ben benieuwd waar de commissie mee komt, zal vast weer ‘onderscheidend’ zijn.

  34. riccardo schreef:

    Als wie het ook doet nou gewoon eens ophoudt met te reageren onder allerlei alter ego’s blijft het hier wel prettiger volgen. Bedankt!
    Epistels of to the point reageren, het kan en mag volgens mij allemaal. Negeren is ook een optie. Doe ermee wat je wil.

    • Peter schreef:

      Helemaal mee eens riccardo, wees een vent/vrouw en gebruik je eigen naam, net als ik al jaren doe. Wel zo makkelijk, iets naast je neerleggen kan ook, maar ja dat is nu eenmaal niet gebruikelijk op social media. Of het nu FB , Twitter of hier is, iedereen moet altijd maar reageren. Ik zeg fijne zomervakantie en tot september.

  35. dave schreef:

    Ik zou voor Davina Michelle gaan. Zij heeft de stem, de muziek en de uitstraling. Ook de persoonlijkheid om zich staande te houden daar op het songfestival. Ze heeft enkele jaren geleden de interval-act van semi 1 gedaan: top. Velen zeiden dat ze beter was dan de deelnemende kandidaten. Recent zat ze in Liefde voor Muziek in België. Getalenteerd!

    • RobOranjeFinland schreef:

      Enkele jaren geleden ? Het was 1 jaar geleden hoor…

  36. Siem schreef:

    Ik zag net een overzicht van de succesvolste landen van de afgelopen negen jaar op het Songfestival. Nederland stond op een zesde plek. Ik begrijp de opmerkingen over het feit dat Nederland bijna ieder jaar beter bij de jury’s scoort dan het publiek, maar de jury is immers ook 50% van de punten. Ik denk dat we enorm trots mogen zijn op het feit dat Nederland zo’n verbeterslag heeft gemaakt. Hopelijk de komende jaren nog veel mooie inzendingen! 10 jaar geleden was ik echt mijn vertrouwen kwijt dat we ooit nog überhaupt de finale zouden halen. En kijk nu!

    • Inky schreef:

      Daar heb je wel gelijk in, maar ik zou het te gek vinden als de selectiecommissie volgend jaar met totaal iets anders komt. Dat authentiek en met een persoonlijke boodschap hebben we nu wel gehad. En de jaren daarvoor zaten we in de country-vibe. Als Cornald Maas ergens in december gaat aankondigen dat ze weer overrompeld zijn door een song vrees ik dat we op dezelfde voet verder gaan. Kijk bijv. naar Ukraine, ze hebben ieder jaar een song in een ander genre terwijl Nederland een beetje in het ballad-midtempo genre blijft hangen. Maar ik blijf hoopvol. 😊 misschien worden we aangenaam verrast volgend jaar.

      • Maarten schreef:

        Ik ben het met je eens dat ik ook wel een keer wat anders wil. Er moet wel dan iets zijn dat echt goed is. We zijn wel in dit genre beter. Het type muziek waarmee we niet de finale hebben gehaald is misschien wel lastig voor ons om daar in iets te hebben of vinden dat wel aanslaat.

    • Flipper3841 schreef:

      Laat staan dat we ooit nog eens zouden winnen.

  37. Maarten schreef:

    We moeten niet iets kiezen waar ze eigenlijk al weten dat het niet zal scoren. Dat was in 2021, naar mijn mening ook 2020, dat was een nummer dat men snel zal vergeten ik in ieder geval wel.

  38. Siem schreef:

    Even off topic. Q-music kiest Sam Ryder als alarmschijf. Op het eerste oog tof dat een Songfestivalnummer die eer krijgt. Maar twee seconden later dacht ik: treurig dat S10 dit niet is gegund.

    • Bas schreef:

      Ja dat staat hier bij het Twitter nieuws, maar S10 had de NPO Radio 2 TopSong en staat inmiddels op 1 in de Top40. je kunt niet alles hebben :)

      Sowieso leuk dat de Spaanse en Zweedse liedjes van dit jaar ook in de tipparade staan en de Noorse bijdrage staat ook hoog bij spotify.

      En terug naar het onderwerp: welke artiesten zullen dit jaar weer kenbaar maken dat ze een liedje ingestuurd hebben? Die maken dan in ieder geval geen kans..

    • Nick schreef:

      Als je in de top 40 staat kun je geen alarmschijf zijn.

      • Bas schreef:

        Dat kan tegenwoordig wel, maar dan is het een plaat die in de week van binnenkomst de Alarmschijf toegewezen krijgt, maar meestal staat de plaat in de tipparade

      • Siem schreef:

        Dat begrijp ik ook echt wel. Maar 10 weken geleden toen het nummer uitkwam, kon dit wel…

  39. mamu schreef:

    Het zou mooi zijn als ‘we’ in 2023 met een ander lied komen dan de afgelopen jaren. ‘Arcede’ van Duncan was een wat donker, somber lied, het oorspronkelijke nummer van Jeangu in 2020, ‘Grow’ was dat eveneens net zoals ‘De diepte’ dit jaar. Het VK en Spanje hebben dit jaar laten zien dat een vrolijk up-tempo lied (zonder al te veel ‘verhaal’ waar Cornald Maas zo ongeveer prat op gaat) ook kunnen scoren.

    • Jellybean schreef:

      Absoluut met je eens; onder die voorwaarde dat de kwaliteit van het lied gewaarborgd blijft en het onderscheidend is. Het moet op een positieve manier opvallen. (combinatie: genre/act/goede vocalen/uitstraling/hedendaags) Zeker qua soort muziek is er nog veel te ontdekken in Eurovisie.

    • RobOranjeFinland schreef:

      Ik zag laatst tijdens het 5 mei Gala in Amsterdam Anita Meyer weer knallen met “ Why tell me Why” , een gemiste kans voor Anita om daarmee , toendertijd, het Eurovisie Songfestival te winnen.

      Zo’n knaller moet toch door iemand te maken zijn in Nederland?

    • robbert-rotterdam schreef:

      Maar dat krijg je natuurlijk als je in de profielschets voor 2023 weer specifiek laat vermelden dat het een persoonlijke song moet zijn. Dan krijg je van zijn leven geen vrolijke uptempo meer.

      • riccardo schreef:

        Een vrolijke up tempo over ‘gelukkig zijn in de liefde’ dan misschien? Ik noem maar wat.
        De kans op dertien in een dozijn met minder impact ligt bij vrolijk en up tempo snel een stuk hoger dan wanneer er vanuit de krochten van de ziel gezongen wordt. Denk dat ze daar ook op aan proberen te sturen?
        Neemt niet weg dat ook ik het wel een keer over een andere boeg zou willen zien.
        De keuze moet gemaakt worden uit wie zich aanmeldt. Welke stijl dan ook, ik hoop muzikaal op iets meer uitgesproken.

      • Peter schreef:

        Uhm Spanje was volgens mij niet echt een persoonlijke song, maar heerlijke act om te zien. J-Lo 2.0. Dus zo kan het ook.

  40. xxx schreef:

    Dan had het wel in het Nederlands gemoeten. “Zeg me waarom” of zoiets.
    Anita Meyer heeft overigens wel op het Euovisiepodium gezongen, namelijk als backing bij The party is over” van Sandra Reemer in Den Haag.

  41. Inky schreef:

    Ik las ergens vorige week dat S10 na het songfestival bekend zou maken welk nummer zij eerder ingestuurd heeft. Cornald Maas zei ook al eerder dat S10 2 nummers had ingezonden. Zou het dan toch “dans mij naar huis” zijn geweest? Totaal nutteloos achteraf natuurlijk maar blijf me afvragen wat dat nummer had gedaan in Turijn. 😊

    • riccardo schreef:

      Dans me naar huis was het niet. Naar mijn smaak net een spannender nummer, vooral door de combinatie met de electronische invloeden. Voor Griekenland, Portugal, Noorwegen vermoed ik. Welk nummer de andere keus wel was voor ESF zou S10 aangeven als het album uitkomt, zei ze.

      • Peter schreef:

        Maar ja, is niet echt belangrijk meer, toch? Op naar 2023.

      • riccardo schreef:

        Tuurlijk, maar een beetje ‘wat als’ of ‘is zoiets wat voor de volgende keer’, kan ook leuk zijn.

      • Inky schreef:

        Oh ja dat bedoelde ik, als haar album uitkomt. Ben toch wel benieuwd naar haar andere nummer.

  42. eric schreef:

    mart hoogkamer heeft een song ingestuurd

    • Peter schreef:

      20 mei 2022 aan SBS 6:
      “En hoewel de zanger niet direct ‘nee’ zegt, wil hij niet in 2023 al gaan. “Het is best wel groot en als ik dan kijk wat iedereen daar al kan en doet… Daar ben ik nog niet klaar voor. (…) Misschien over een jaar of vijf.”

      Mocht Mart er klaar voor zijn, heeft hij in ieder geval wel in zijn hoofd wat hij op het Songfestivalpodium gaat neerzetten. “Ik zou Italiaans willen zingen, geen Engels. Een hele mooie ballad.””
      Dus lijkt mij sterk dat hij dus nu een song zou hebben ingestuurd.

  43. Artur schreef:

    ik wil meedoen aan songfestival 2023 en ik ben 9 jaar

    • Peter schreef:

      Zeer bedenkelijk, hopelijk trekt AVRO/TROS zich terug. Het organiseren strookt ook niet met het feit dat miljoenen zijn opgehaald via giro 555 voor hulp. Ook kunnen duizenden voetbalsupporters de grens over voor het bijwonen van wedstrijden van het Nationale team.

      • Jellybean schreef:

        Inderdaad zeer bedenkelijk; ze kunnen nog zoveel willen en roepen, dit gaat hem niet worden. Onmogelijk. Ik verwacht het festival volgend jaar in een ander land, wat mij betreft 1e keus VK, in samenwerking/ organisatie met Oekraïne.
        Binnenkort zal wat dat betreft ook wel een statement van de EBU komen.