Douze Points 2023 [14]: Nederland
Onder de naam Douze points 2023 stellen we dagelijks een deelnemer aan het komende Eurovisie Songfestival in Liverpool aan je voor. Deze keer lied 14 uit de eerste halve finale op dinsdag 9 mei: Nederland.
Deelnemer: Mia Nicolai & Dion Cooper
Lied: Burning Daylight
Tekst: Dion Cuiper / Duncan de Moor / Jordan Garfield / Loek van der Grinten / Mia Nicolai
Muziek: Dion Cuiper / Duncan de Moor / Jordan Garfield / Loek van der Grinten / Mia Nicolai
Beste klassering ooit: 1e in 1957, 1959, 1969, 1975 en 2019
De interne selectie van Nederland werd een prooi voor het duo Mia Nicolai & Dion Cooper. Zij werden samengebracht door de winnaar van 2019, Duncan Laurence, die met beide artiesten al samenwerkte. Op 1 november werd bekend dat het duo was geselecteerd, maar op het nummer was het nog even wachten. Burning Daylight volgde uiteindelijk begin maart.
De twee werkten in de afgelopen jaren voornamelijk aan hun solo-carrière. De 27-jarige Nicolai bracht in 2020 haar debuutsingle uit waarna in de twee jaar daarna nog enkele singles volgden. Ze werkt momenteel aan haar eerste album. De twee jaar oudere Cooper (echte naam Dion Cuiper) nam in 2015 deel aan The Voice of Holland en bracht in 2020 een EP uit. Een jaar later toerde hij met Duncan Laurence.
Het nummer Burning Daylight begon als samenwerking tussen Nicolai, Duncan Laurence en Jordan Garfield, maar al snel werden Dion Cooper en Loek van der Grinten erbij gehaald om het nummer verder uit te werken. Ook werd toen duidelijk dat een duet tussen Nicolai en Cooper het beste zou werken. Na het songfestival is het de bedoeling dat de twee weer solo verder gaan, al sluiten ze niet uit om zo af en toe nog gezamenlijk op te treden.
Lees ook het eerdere driedelige interview met het duo:
1. Mia en Dion gaan na Eurovisie Songfestival solo verder
2. Mia en Dion: “We kijken al uit naar Eurovision in Concert!”
3. Mia en Dion: “We zijn uit hetzelfde hout gesneden”
Wil jij je mening kwijt over de inzending uit Nederland? Plaats dan een reactie.
Kwaliteitsvol lied dat heel mooi opbouwt, sfeervol. Maar het mist net dat tikkeltje extra waardoor ik er vaker wil naar luisteren. Het verbluffende zal dus van het livemoment moeten komen. Want louter op basis van de productie krijgt binnen dit genre van melodieuze ballades Zwitserland mijn punten. Maar ik hoop toch én duim dat het doorstoot naar de finale, dat verdient het wel.
Vooropgesteld: dit is geen winnaar. Maar op basis van kwaliteit en een mooie startpositie moet dit de finale kunnen halen. Er kan nog veel gewonnen (maar ook verloren) worden in de staging.
kans is dus 50-50 voor finale
Het kan vriezen of het kan dooien met deze inzending. Tot dusver denk ik dat we erg blij mogen zijn met een finaleplek. Eenmaal daar zullen de jury’s het de middenmoot in duwen denk ik. Maar spannend wordt het wel…
Ik vind het een mooi liedje en hoop van harte dat zij de finale zullen halen en wens ze alvast veel succes in Liverpool.
Ik ook Ria! Een mooi en puur lied.
Prima inzending
Mooi lied. Hoop dat ze ver komen
Er is al heel veel gezegd over deze inzending waar ik het over het algemeen wel mee eens ben: op de een of andere manier heb ik bij het kijken naar dit duo een ongemakkelijk gevoel: alsof het niet klopt en geforceerd is. Mbt het nummer: het heeft wel een bepaalde kwaliteit maar ik heb absoluut geen wow gevoel en dat had ik bij Arcade en bij De Diepte wel. Sterker nog ik heb zelfs na het paar keer beluisteren niet 1 x het gevoel gekregen: daar wil ik vaker naar luisteren. Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet enthousiast krijgen. Ik hoop dan maar dat er live en tijdens het ESF kwa act iets aan toegevoegd wordt wat de televoter in de semi WEL kan overtuigen. 1 positief punt dan maar: beiden kunnen wel zingen. Maar met zingen alleen red je het niet.
Aanvankelijk wilde dit nummer me niet pakken, maar na een paar keer luisteren vind ik het tocht echt één van de betere nummers. Ik luister er nu graag naar, misschien het enige nummer van deze editie dat ik graag hoor, dat zegt ook iets over deze editie van het ESF. Of het gaat scoren, geen idee. Als de staging zo agressief wordt als de clip, dan zeker niet. Wordt het een lieflijke, alla TCL staging, dan behoort een top 10 positie zeker tot de mogelijkheden! Ik wens hen beiden in ieder geval veel succes en plezier toe!
Kan ook aan je slechte smaak liggen dat je het graag wil horen.
Tippy2 : je hebt een erg goede smaak, logisch dat je Burning Daylights vaker wilt horen.
Dank je RobOranjeFinland :-)
@Peter: smaak is persoonlijk en daarom per definitie nooit slecht.
Laten we vooral elkaar NIET op smaak bekritiseren.
Voorspelbare reactie
Ik wil dit on stage zien. Kan mooi worden, qua studio versie is het prima. Maar het mist emotie.
Mooi nummer. Mijn nummer 2 na Estland. Ik luister het vaak en verveelt me (nog steeds) niet. Staat of valt met de staging. Finale is zeker geen zekerheid met een 100% televote in de HF. Maar ik zie het positief en denk dat dit qua kwaliteit gaat opvallen.
Het is geen slecht lied, maar emotioneel pakt het me niet en de opbouwtijd binnen het lied ervaar ik als te lang om echt succesvol te zijn. Meer een albumvuller. Het is een echte grower en dat kan eigenlijk niet bij 100% televoting. Staging moet goed zijn en zelfs boven de rest uitsteken om zich te kwalificeren. We zullen zien en wens ze het beste. Ik wens de commissie voor volgend jaar de durf en wijsheid om eens met iets anders te komen.
Roep ik al jaren over de commissie, maar zolang een kleine groep hier blijft roepen hoe geweldig het wel niet is, zal er niets veranderen.
Gaap
Ik denk niet wij met z’n allen op deze weblog van enig invloed zijn :-).
Ik denk ook wel dat (bijna) iedereen het met je eens is dat er iets moet veranderen bij/met de commissie. Het wordt herkauwen en herkauwen en de vernieuwing is ver te zoeken. Er is geen durf of lef op het moment.
Echter, je kunt nog steeds (veilig of niet, saai of niet, visser in dezelfde vijver etc.) een nummer goed of mooi vinden. Dat heeft niet zo zeer met de commissie te maken (ook ik juich een frisse wind van harte toe). Ik persoonlijk vind Burning Daylight een erg mooi nummer en kijk uit naar de staging en live uitvoering.
Ik heb het lied gisteren opnieuw een kans gegeven, maar het doet echt helemaal niks met me. Het raakt me niet. Het is een prima liedje, maar nogal grijs. Saai. Voor het eerst in meer dan 10 jaar voel ik niks bij onze inzending. Ik zou het zelf niet erg vinden als het de finale niet haalt. Wie weet is dat dan een wake up call voor de Avrotros om een keer een ander geluid te laten horen. Uiteraard gun ik beide wel een finaleplek. Wie weet kan de staging me toch nog verrassen, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet veel van daar we niet echt uitblinken in het stagen van liedjes.
Idem!
Een mooi en puur lied, maar echt pakken doet het niet.
Ik ben snel klaar met mijn commentaar. Ik vind die twee helemaal niks; hebben totaal geen uitstraling. Het is net wat en half-wat. Lied ben ik ook niet laaiend over. Voor mij hoeven ze niet naar de finale. Misschien zelfs beter van niet. Wellicht gaat men dan volgend jaar eindelijk eens op zoek naar een up-tempo song in welk genre dan ook.
Dan weten we bij deze dat het met gemak naar de finale gaat en een goede notering haalt :-)
Nou..na een maand eindelijk een keer helemaal gehoord.
Kon me er vaak niet toe zetten..wilde het weer stopzetten….gelukt maar geen meerwaarde.
Pffff slaap slaap en de zin I DONT BELIEVE IN GOD ANYMORE zal heel veel veel tegen de borst stuiten
1 point
I
Ik vind dit persoonlijk maar een saai en voortkabbelend nummer, wat een contrast met “De Diepte” van vorig jaar.
Het is echt van die typische nachtradio muziek. Tegen het einde van het nummer ben je het alweer vergeten.
Ik heb ook helemaal niets met dit lied en duo, val erbij in slaap. Desalniettemin wens ik ze succes in Liverpool, ze zullen het nodig hebben maar het zal mij niet verbazen als hun optreden tot één avond beperkt blijft.
Een prettig nummer. Aangenaam om naar te luisteren. Kwalitatief. Muzikaal. Een van de weinigen uit deze editie die ik veel vaker dan een keertje hoor. Een groeier, ook. Niet handig in een100% televote finale in een jaar waarin bovendien alle seinen op groen voor meer spektakel lijken te staan. Toch denk ik aan best een aardige uitslag, als het de finale haalt. Elfde ofzo?
En inderdaad, graag eens zoeken in een andere hoek de volgende keer.
televote halve finale
Ik gun ze alle goeds maar ben geen fan van het nummer. Ik moet de staging erbij zien. Wordt dat een kippenvel momentje dan zie ik ze de finale halen, anders niet.
En volgend jaar please een lekkere banger (al dan niet mee boodschap) ;)
Mee = met
Niet mijn ding zo saai en mensen hou op met commentaar te geven over België ja we weten het jullie vinden België slecht en ik vind Nederland niks
Hoi Inez!! Persoonlijk is de stijl van de inzending van België niet mijn eigen smaak. Maar het is absoluut niet slecht. het heeft een fraaie kleine beat, vrolijkheid en wordt goed neergezet door Team Gustaph. In het bijeengeraapte zooitje van wat SF2 is zou jullie inzending best naar de Finale doorkunnen. Ik wens jullie alle plezier toe en het allerbeste. Fizzy Groeten uit de Burning Daylight!!
Bedankt jullie ook veel succes
Waar we commentaar op geven maken we zelf wel uit. Voor België zijn die hier niet zo slecht hoor. Lees je überhaupt de reacties wel?
Ik heb hier zelfs geen reacties of kritiek op ‘Because of you’ gelezen. Je mag chauvinistisch maar je moet ook kunnen verdragen dat er kritiek wordt gegeven, zolang die maar onderbouwd is . Ik ben ook niet blind voor de zwakheden en zal ze hier als Vlaming ook eerlijk vermelden als Gustaph aan de beurt is.
Oh verdragen gustaph krijgt zoveel shit over zich heen en ook over zijn geaardheid
Ik vind het een lekker nummer om naar te luisteren, België is my guilty pleasure dit jaar. :)
+10000! I love BELGIUM!!
Ik vind de inzending van Nederland door Mia en Dion geen hoogvlieger. Het pakt niet goed op de eerste luistering, maar goed dat had ik met CATS ook niet, zelfs Dadadada, van S10. Als sinds 2010, dat was geloof ik de inzending van Sieneke, Shalalie ( ik ken iemand uit de UK en dit nummer , maar ook die van Linda Wagemaker 1981 het is een wonder, zijn zijn all time eurovisie favorieten. Het heeft echt een singel collectie van honderen ESF liedjes door de decennia heen), maar ook Whahaai haaijajaai van Trijntje, de Birth of a new Age door Jeangy, zelfs Waylon met Outlaw in ‘Em’, ik probeer altijd achter onze inzending te gaan staan en deze zeker op internationale internet fora te supporten. Ik mis dat wel in Nederland, wat zijn we een land van zeikerts. Online heb ik contact gehad met mensen uit Servië. Kroatië, Finland, Spanje, VK of San Marino en zei zeggen trots te zijn op de inzending van hun land. Dan geef ik aan dat de act niet mijn stijl is of dat ik de artiest het liedje live niet zo goed vind brengen. Dan krijg ik meestal links of tips van andere optredens door om ook te bekijken. Als ik tijd heb dan doen ik dat ook en reageer terug naar die persoon en bedank ze voor het delen van ervaring. Dat is volgens mij het gevoel wat Eurovisie moet zijn. United by Music. Geniet ervan lieve mensen over 5 weken is het weer voorbij en wat hebben jullie gedaan? Elkander lopen afzeiken en afkraken op punten, komma’s, verkeerde smaak in muziek etc. Als je iets leuk vindt deel dat dan, als je iets niet goed vindt, zeg dat , maar in gewone bewoordingen. De wereld is al moeilijk genoeg. Lieve Groet van Fizz xx
@Fizz Linda Wagemakers uit 81?, zal wel Williams zijn ;)
Ok, hahaha, ja je hebt gelijk.
Inderdaad, het wauw-gevoel ontbreekt aan dit nummer. Heb het zelf nog maar twee keer beluisterd. Kwalitatief is het verder prima, waatdoor het wel een finaleplaats verdiend, want er zijn ook duidelijk mindere inzendingen bij. Ik zeg: Met de hakken over de sloot finale.
Geen slecht lied maar het mist emotie en ik heb niks met dit duo, ze komen gemaakt en nep over. Het wauw gevoel ontbreekt inderdaad volledig Sake. Het is niet goed genoeg dus geen finale wat mij betreft. Ik hoop ook vooral dat Duncan buiten beeld blijft.
Ondanks dat ik dit jaar niet zoveel heb met onze inzending is het een kwalitatief degelijke song die in de finale thuis hoort.
Ik wens ze veel succes en hoop een stukje bezieling terug te zien in hun live performance in een sfeervolle act .
Word zo onterecht afgekraakt door zurige fans die vooral alleen maar spektakel willen of zelfs ordinaire troep omdat het televoters aantrekt. Nee, dan is dit juist een verademing tussen alle bombastische onzin. En ik denk dat ze het beter gaan doen dan iedereen verwacht.
https://youtu.be/TK9XmEkF74M
Zo kan het dus ook!
Niet wereldberoemd, wel puur, eerlijk, respectvol en bovendien erg aardig, Vitor en zijn zus Diana.
https://youtu.be/iyOevAKoWxs
Zweedse upcoming Star Isak Danielson:
GOOD THINGS COME TO THOSE WHO WAIT
Vreselijk slecht. Hete aardappel.
Weten jullie wel dat Marlijn Weerdenburg de geknipte kandidaat zou zijn voor het Songfestival, zij zou zeker winnen, wat een mooie stem heeft deze vrouw. Een super talent! Wederom een gemiste kans voor Nederland!
Joh. Commissie is allang weer bezig. Claude is een optie en met de nieuwe muziek van Dre Hazes doet hij ook een gooi naar deelname. Beide hebben namelijk muziek met een boodschap, en dat is wat Cornald wil.
Het kostte mij 5 luisterbeurten om het nummer een beetje door te hebben en nog eens 5x om het echt te waarderen. Dat is teveel voor een halve finale met alleen televotestemmen. Vind het op het eerste gehoor ook onopvallend, maar muzikaal zitten er echt wel mooie fragmenten in. Vooral de coupletten vind ik interessant, de dalende melodielijn in het refrein het ‘old life goodbye’-gedeelte op het einde weer wat minder. Met een zeer goede vocale performance en een goede staging zie ik dit (nipt) naar de finale gaan. Als het daar in terugkomt met juries halverwege het scorebord en met veel geluk weer elfde:-)
burning daylight zal als een nachtkaars uitgaan en geen enkele kans van slagen hebben. En nu hun eerste live optreden in Madrid is geweest vraag ik me af of ze wel zangles hebben gehad wat een valse kraaien geen finaleplek waardig
Ik ben geen echte fan van deze act en song dus mijn review is verre van neutraal. Het is mijn mening. Deze Nederlandse inzending raakt mij (nog) niet. Komt op mij voorbedacht en berekenend over. Ik hoop wel dat ze dit met een goede staging tot een hoger niveau kunnen tillen en de finale halen.
Het intro vond ik veelbelovend, maar vanaf “I don’t believe in God anymore, cuz where did she go” haak ik af. Het komt op mij gekunsteld en geforceerd over. Alsof ze heel erg hun best doen om origineel en ‘anders’ te zijn. Dat stralen Mia, Dion, Duncan en Jordan voor mij ook uit (Pretentieus).
Pretentie hoeft geen probleem te zijn. In top 10 bookmakers staan meer acts die je pretentieus kan noemen. Maar dan moeten ze het wel waarmaken. Daar schort het vooralsnog aan.
De videoclip vond ik niet bij het nummer passen. Heel druk, te veel bewogen camera. Als ze zo’n duizeligmakende cameravoering van plan zijn in Liverpool dan wordt het afschuwelijk.
De interactie en uitstraling van het duo vind ik tot nu toe amateuristisch. Misschien wordt het beter in de definitieve uitvoering. Ze zeggen dat ze werken met een ‘movement coach’ om straks in Liverpool de camera te bespelen, de huiskamers te bereiken met intense, oprechte emotie.
Ik heb niks tegen LHBTI+, ik behoor er zelf toe, maar dit duo komt op mij over als een lesbienne en een homo die doen alsof ze elkaar leuk vinden, in plaats van zo’n broeierig, met seksuele spanningen beladen duo zoals Ilse en Waylon waren, maar ook bijv. Mørland & Debrah. Ik zou willen dat het anders was, maar ik zie vriendschappelijke of broer/zus-achtige chemie bij Mia & Dion.
De climax vind ik geen echte climax. Ik vind poprock of softrock sowieso minder geschikt voor het Songfestival als er niks bijkomt (bijv. electro of ethnic invloeden). Het ‘goodbye old life’ deel lijkt er los aan geplakt, terwijl de eerste 2/3 van het lied een emo/depri ballad is. Op dat laatste deel moet dan het publiek met de armen zwaaien. Het is zo plichtmatig uitgedacht en berekenend. Onorigineel.
Dus ik twijfelde al aan het lied. De interpretatie in de clip en het eerste live optreden verergert het voor mij. Ik WIL het leuk vinden, en ik WIL graag de inzending van mijn land supporten, maar het lukt me nog niet. Ik erger me er vooral aan hoe ze dit vanaf 1 november tot nu toe aangepakt hebben. Ik vind dit de schuld van de selectiecommissie. Zij duiken weg voor de keuze die zij maakten.
Maar goed, ik hoop dat het beter wordt, en hun beloftes over goed staging plan, camerawerk, movement coach, chemie, emoties, huilen en hoop, in Liverpool alsnog uitkomen.
Nou ja zingen hahahahahhhahahah
Beetje het gevoel van onze mevrouw met indiaan tooi gevoel. Die zong ook al zo vals als een kanarie. Toen ook oortjes dit en dat zus en zo. Maar elke boeren…l …l. Weet dat als je nerveus bent , etc ect de spanning op je stembanden slaat. Deze twee zijn onervaren en het liedje is ook al geen hoogvlieger. Wees blij dat er geen vakjury is want dan was het vooraf al hopeloos geweest. Nu moet publiek kiezen ………. En wees eerlijk dit is geen publiek nummer. X aantal jaar geleden hadden we ook publiek jury’s !!! Nou toen was het ene carnaval nummer of act bingo. De vooruitzichten zijn erg erg somber. Qua act ? Nou dat is al jaren niks met uitzondering de c- limits . Ook de act van Duncan was ruk maar het liedje gaf dat de doorslag .
Ja precies Eric, die twee zijn onervaren. Mia gaf afgelopen weekend toe dat ze nog nooit voor 2,000 mensen live optreden heeft. Nog nooit! En dat vindt de commissie een goed idee om te selecteren. Duncan Laurence zou hen begeleiden. Hij zou de rol op zich nemen die Ilse DeLange voor hem had in 2019. Maar Duncan zat afgelopen week in Los Angeles om zijn eigen carrière te promoten, reisde daarna terug naar Stockholm om bij zijn vriend te zijn. Hij lanceert komende week blijkbaar een nieuwe single en lijkt alleen maar met zichzelf bezig. Bij Avrotros laten ze dit gebeuren.